خانهاخبار
آیا بهتر نبود گوگل ساخت پیکسل‌ها را به هوآوی واگذار می‌کرد؟

آیا بهتر نبود گوگل ساخت پیکسل‌ها را به هوآوی واگذار می‌کرد؟

یکی از خبرگزاری‌های معتبر مدعی است که پیکسل در ابتدا قرار بود توسط هوآوی تولید شود اما به دلایلی مذاکرات گوگل و برند چینی به نتیجه نرسید. در این میان اچ‌تی‌سی که می‌خواهد به سرعت از مشکلات اقتصادی خلاص شود با گوگل قرارداد بست. در ادامه پشت پرده همکاری گوگل و هوآوی و گوگل و اچ‌تی‌سی را بررسی می‌کنیم.
۱۳۹۵/۷/۱۴

وب‌سایت Android Police مدعی است که پیکسل‌های گوگل در ابتدا قرار بود توسط هوآوی ساخته شوند اما برخی مشکلات مانع از عقد این قرارداد شدند. این پایگاه خبری معتبر با تعدادی از عوامل داخلی هوآوی صحبت‌هایی داشته است که اطلاعاتی درباره حوادث پشت پرده این ماجرا افشا کرده‌اند. این موضوع از آن‌جایی مهم است که برای ساخت نکسوس 6پی گوگل و هوآوی تعامل موفقی داشتند اما این اتفاق برای ساخت پیکسل‌ها تکرار نشد. در ادامه علت این ماجرا را بررسی می‌کنیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

هوآوی با این‌که 100 میلیون گوشی هوشمند در سال 2015 فروخته و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کرده، همچنان برای ورود به بازار ایالات متحده با مشکل مواجه است. وقتی که گوگل به دنبال جلب رضایت هوآوی برای همکاری در پروژه نکسوس بود به چینی‌ها وعده داد که نکسوس 6پی توسط چهار اپراتور بزرگ ایالات متحده عرضه می‌شود؛ این همان سکوی پرتابی بود که هوآوی سال‌ها انتظارش را می‌کشید. اپراتورهای امریکایی گوشی‌ها را به صورت قسطی یا با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی به مشتری می‌فروشند اما گوشی را برای مدتی مشخص به سیم‌کارت خودشان محدود می‌کنند؛ از این طریق کاربران زیادی گوشی هوآوی را می‌خریدند و متوجه می‌شدند که گوشی چینی ترس ندارد! تا اینجا احتمالا حدس زده‌اید که چه اتفاقی در نهایت افتاد که میانه گوگل و هوآوی را شکرآب کرد.

image

در حالی که نکسوس 6پی با هر چهار اپراتور امریکایی سازگار بود حتی یکی از آن‌ها حاضر به فروش مستقیم آن نشد. گوگل پیش از تولید 6پی مذاکراتی با اپراتورها انجام داده بود که ظاهرا به توافق نسبی هم رسیده بودند اما تا اینجای کار هنوز نام سازنده اصلی گوشی‌ها مطرح نشده بود. پس از مذاکره با اپراتورها نوبت به راضی‌کردن هوآوی رسید که با مطرح‌شدن نام هوآوی، اپراتورهای امریکایی پا پس کشیدند. منشا نگرانی آن‌ها به نکسوس 6 برمی‌گردد که با همکاری موتورولا تولید شده بود.

موتورولا پیش از عرضه گوشی‌های هوشمند یک غول تکنولوژی بود اما پس از آن حرفی برای گفتن نداشت. اگرچه چهار اپراتور امریکایی نکسوس موتورولا را برای مشتریان عرضه کردند اما ظاهرا انتظاری که آن‌ها از فروش گوشی داشتند برآورده نشد و حاضر به قبول ریسکی مجدد برای همکاری با هوآوی نشدند. به نظر می‌رسد کاربران امریکایی هم برندهای چینی یا حتی کمتر شناخته‌شده را قبول ندارند و ترجیح می‌دهند از کمپانی‌های بزرگ‌تری نظیر سامسونگ و اپل خرید کنند.

image

مدت کوتاهی از فروش نکسوس 5اکس و 6پی نمی‌گذشت که گوگل دوباره سراغ هوآوی رفت و برای اولین‌بار نام پیکسل را مطرح کرد. اگرچه وعده‌های گوگل در تولید 6پی برای هوآوی محقق نشد اما کمپانی چینی همچنان علاقه‌مند به همکاری با گوگل بود تا این‌که سیاست جدید طرف امریکایی مطرح شد. گوگل عنوان کرد که احتمالا نام کمپانی سازنده گوشی‌ها بر روی آن‌ها حک نمی‌شود و تنها با نام گوگل پیکسل فروخته می‌شوند. اصلی‌ترین انگیزه هوآوی برای همکاری با گوگل ورود به بازار امریکا تحت نام >>هوآوی<< بود که با سیاست جدید گوگل دیگر انگیزه‌ای برای چینی‌ها باقی نمی‌ماند. مشخص است که مذاکرات به جایی نرسید و اچ‌تی‌سی پیش از هر کمپانی دیگری با گوگل وارد مذاکره شد.

image

همان‌طور که می‌دانید اچ‌تی‌سی بد‌ترین سال‌های اقتصادی خود را سپری می‌کند که کوچک‌ترین همکاری با گوگل یا هر کمپانی بزرگ دیگری می‌تواند سکوی پرتابش باشد. هوآوی هم با شکست مذاکرات همچنان به دنبال یافتن راهی برای ورود به بازار امریکاست. پرچمدار سری آنر، Honor 8، نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت در بازار ایالات متحده ظاهر شود که به همین دلیل تعداد زیادی از تیم امریکای هوآوی اخراج شدند. جمعیت بالای امریکا و فرهنگ مصرف‌گرایی می‌تواند بهشت تولید‌کنندگان اسمارت‌فون باشد اما جلب نظر امریکایی‌ها برای یک برند چینی کاری فوق‌العاده دشوار است. به هر حال >>هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد!<<

image

البته در نظر داشته باشید که روابط تجاری هوآوی و گوگل همچنان پابرجاست بخصوص این‌که شایعاتی درباره تولید یک تبلت با همکاری این دو کمپانی مطرح شده است. اطلاعات زیادی از همکاری آن‌ها در دست نیست اما احتمالا یک گوشی میان‌رده پیکسلی هم برای اواسط 2017 توسط هوآوی و گوگل تدارک دیده شده است.

نظر شما درباره محصولات هوآوی چیست؟ شما ترجیح می‌دادید که پیکسل توسط هوآوی ساخته شود یا از همکاری گوگل و اچ‌تی‌سی راضی هستید؟ به نظر شما وقت آن رسیده که دیگر با دید >>جنس چینی<< به محصولات هوآوی نگاه نکنیم یا همچنان از استانداردهای شرکت‌های پیشرو عقب است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (45 نظر)

yh

۱۳۹۵/۷/۱۷
احمد
من مرد نیستم که 14 سالمه
پدرم قول داده اگر معدلم 14 بشه امسال برام نوت 7 بگیره
شما غنی من حقیر اچ تی سی وضعش خوب شد؟
بعدشم با تو امثال تو احمد نباید حرف زد
حیف وقتی که بزاری برای امثال تو بی فکر

alireza

۱۳۹۵/۷/۱۶
گوشیهای هوآوی هم از نظر طراحی هم کیفیت ساخت هم قیمت از بهترینها هستن و لول بالایی دارن.

علی شیخ زاده

۱۳۹۵/۷/۱۶
وقتی میگه هواوی حاضر نشد چون نباید از لوگوی خودش استفاده میکرد ولی اچ تی سی این شرایط رو پذیرفت اوج وخامت حال اچ تی سی رو درک کنید

mahdi.138014

۱۳۹۵/۷/۱۵
واقعا جالبه و پیچیده

جعفر

۱۳۹۵/۷/۱۵
مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید . اگه htc چیزی برای گفتن می داشت هیچ وقت فرش گوشیهاش کم نمی شد