خانهاخبار
آیفون 7: میوه بهشتی برای تولیدکنندگان لوازم جانبی

آیفون 7: میوه بهشتی برای تولیدکنندگان لوازم جانبی

دامنه تاثیرات حذف جک 3.5 میلی‌متری صدا از آیفون 7 بسیار بیشتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.
۱۳۹۵/۷/۱
image

هر آیفون جدیدی که معرفی می‌شود، لوازم جانبی مخصوصی برای آن نیز به بازار عرضه می‌شود. با این حال معمولا اگر از صاحبان قدیمی آیفون باشید با عوض کردن نسل آیفون خود حداکثر نیاز به خرید یک شارژر همراه یا حداکثر یک قاب محافظ دارید. اما امسال قضیه اندکی متفاوت است. اپل جک 3.5 میلی‌متری صدا را از آیفون 7 حذف کرده و به همین دلیل گستره لوازم جانبی برای این محصول بیشتر است. ضمن اینکه شاید تا چند ماه دیگر لوازم‌های جانبی متفاوت و خلاقانه‌‌ای متناسب با این گوشی عرضه شود که از روز اول انتشار آن در دسترس نخواهد بود.

درست است که اپل در بسته‌بندی آیفون 7 یک مبدل جک 3.5 میلی‌متری به لایتنینگ و یک جفت ایرپاد لایتنینگ قرار داده است، اما مطمئنا برای بسیاری از کاربران کافی نیست و شرکت‌های مستقل تولیدکننده لوازم جانبی این موضوع را بهتر از هر کس دیگری می‌دانند؛ شرکت‌هایی که هر سال منتظر می‌مانند تا تکنولوژی‌های جدید عرضه‌شده به بازار نقص‌هایی از خود بروز دهند و سپس برای رفع این نقص‌ها محصولاتی تولید و به بازار عرضه ‌کنند.

برای چنین شرکت‌هایی آیفون 7 در درازمدت یکی از بهترین سوژه‌هاست. آیفون 7 و حذف درگاه 3.5 میلی‌متری صدا مشکلات پیچیده‌ای برای خریداران ایجاد کرده است. البته مشکلات آیفون 7 به این محدود نیست و هرچه مشکل بیشتر باشد، راه حل‌های پول‌آور این شرکت‌ها برای رفع ایرادات نیز بیشتر خواهد بود. عرضه محصولات جانبی آن‌قدر گسترده خواهد شد که شما متقاعد می‌شوید برخی از آن‌ها را خریداری کنید، هرچند شاید نیاز مبرمی به آن‌ها نداشته باشید.

image

نبود جک هدفون یک مشکل موقتی است. فیل شیلر در این زمینه می‌گوید: «ما متوجه هستیم که این تغییر برای افرادی که عاشق هدفون‌های سیمی‌شان هستند مشکل است. اما این تغییری اجتناب‌ناپذیر است. شما بالاخره باید جایی با آن روبرو شوید.»

با این حال خریداران آیفون 7 نیاز به خرید همه جور وسایل جانبی دارند. آیفون‌های امسال با وجودی که در ابعاد آیفون‌های سال گذشته هستند، به دلیل تغییرات دوربین در هر دو مدل امسال، علاوه بر مبدل‌ها و کابل‌های مختلف به قاب جدید نیز نیاز دارند. (دوربین آیفون 7 پلاس دوگانه است و آیفون 7 نیز دوربینش متفاوت با نسل قبل است.)

اینجاست که لحظه طلایی تولیدکنندگان مستقل متولد می‌شود. اپل اظهار امیدواری کرده است که شرکت‌های مستقل این مسائل را خیلی زود برطرف کنند؛ کاری که پیش از این شرکت‌هایی مانند Belkin و Anker آغاز کرده‌اند.

شرکت بلکین وسیله‌ای تولید کرده است که با اتصال آن به آیفونتان می‌توانید همزمان هم گوشیتان را شارژ کنید و هم به موسیقی گوش کنید. این محصول با قیمت 40 دلار و از اوایل اکتبر به فروش می‌رسد. این آداپتور دو درگاه لایتنینگ دارد تا بتوانید هم گوشیتان را شارژ کنید و هم از ایرپادهای جدید برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید. البته این محصول از مبدل جک 3.5 میلی‌متری نیز پشتیبانی می‌کند تا بتوانید از هدفون‌های سیمی خود نیز استفاده کنید. درست است که اندکی عجیب و غریب است که برای شارژ کردن گوشی و گوش دادن همزمان به موسیقی از چنین وسیله‌ای استفاده کنید، اما به هر حال نمی‌توان ادعا کرد این مشکل بدون راه حل باقی مانده است.

Anker نیز گفته است که در حال کار کردن روی ایرفون‌های لایتنینگ خود است تا کنار هدفون‌های بلوتوثی بی‌سیم خود به فروش برساند.

اپل هرازگاهی تصمیمات قاطع و گاهی بحث‌برانگیز می‌گیرد، مانند حذف جک 3.5 میلی‌متری، و این تصمیمات باعث مشکلاتی موقتی می‌شود. شرکت‌هایی مثل انکر، بلکین و موفی از این موقعیت استفاده می‌کنند تا این مشکلات را کاهش بدهند و جالب است که اپل به جای تولید و فروش انحصاری محصولات جانبی به چنین شرکت‌هایی اجازه می‌دهد وارد این بازار شوند و محصولاتشان را به فروش برسانند.

image

احتمالات دیگری نیز وجود دارد؛ مثلا به قابی فکر کنید که به گوشی شما متصل می‌شود و داخل آن مبدل لایتنینگ به جک 3.5‌ میلی‌متری تعبیه شده است. حال می‌توانید به راحتی هدفون سیمی خود را به گوشی متصل کنید و انگار نه انگار که آیفون 7 برای این کار بهینه نشده است. یا ایده‌ دیگری شکل گرفته است که از میکروفون‌های ایرپادهای جدید برای تماس‌های کنفرانسی روی لپ‌تاپ استفاده شود، اما برای این کار لازم است مبدل جک 3.5‌ میلی‌متری به لایتنینگ بلکین را تهیه کنید. از طرفی چون اپل هنوز آیفون را به شارژ بی‌سیم مجهز نکرده است، این فرصت برای شرکت‌هایی مانند انکر وجود دارد که به کمک راه‌های خلاقانه و مختلف خود، خلا نبود شارژ بی‌سیم را پر کنند.

علاوه بر شرکت‌های تولیدکننده لوازم جانبی آیفون، شرکت‌های ساخت هدفون نیز به لطف آیفون 7 سود خوبی به جیب می‌زنند. گفتگوهایی که اخیرا از صاحبان این صنایع منتشر می‌شود نشان‌دهنده علاقه آن‌ها به استفاده از قابلیت‌های پورت لایتنیگ و افزایش تولید هدفون‌های بی‌سیم است. فروش هدفون‌های بی‌سیم در شش ماه گذشته در ایالات متحده افزایش یافته، تا جایی که نرخ رشد آن از نرخ رشد فروش هدفون‌های سیمی نیز فراتر رفته است. با عرضه آیفون 7 احتمالا این تغییر تمایل مردم سرعت خواهد گرفت.

با نگاهی عمیق متوجه می‌شویم که آیفون 7 چقدر می‌تواند صنعت لوازم جانبی سری آیفون را متحول کند و شرکت‌های متعددی، و بیش از همه اپل، از قِبَل این موضوع سود خواهند کرد. آیفون 7 باعث خواهد شد که شرکت‌های تولیدکننده لوازم جانبی بین مردم معروف‌تر شوند و بتوانند کسب‌وکار سودآورتری داشته باشند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

محمد

۱۳۹۵/۷/۳
تو خواب

جواد

۱۳۹۵/۷/۲
اپل كه اينارو نساخته دادا
شركت هاى توليد لوازم جانبى كه به فكر سلامتى من و تو و گوشى ها نيستند

محمدعلی۷۶

۱۳۹۵/۷/۲
دیگه حالم داره از اخبار اپل ب هم میخوره.همشم مسخرس
این همه برند...یه کم تنوع ب اخبار بدید

محمد

۱۳۹۵/۷/۲
مطمئنم اپل لا اين شركتها قرارداد داره. براي همينه كه جنس گوشيهاي اپل اينقدر آسب پذيره. چون مجبوريم براي محافظت از ضربه و خط و خش، لوازم جانبي تهيه كنيم.

Ghostman

۱۳۹۵/۷/۱
من مطمئنم بقیه شرکت ها هم بزودی مثل اپل جک 3.5 میلیمتری رو حذف میکنن و این کار فراگیر میشه بعضی ها میگن نه ولی وایسید و نگاه کنید... اپل شرکتی بود که استارت این کار رو زد