خانهاخبار
چرا بستن کامل اپلیکیشن‌ها در iOS برای دوام باتری اشتباه است؟

چرا بستن کامل اپلیکیشن‌ها در iOS برای دوام باتری اشتباه است؟

اگر صاحب آیفون یا آیپد باشید، احتمالا از اطرافیان خود شنیده‌اید که توصیه می‌کنند برنامه‌های در حال اجرا را کاملا ببندید تا دوام باتری بیشتری داشته باشید. در ادامه این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که چرا انجام دادن این کار اشتباه است.
۱۳۹۴/۷/۱۹

ابتدا با مثالی خیلی ساده و جالب آغاز می‌کنیم: فرض کنید شما در حال تماشای تلویزیون هستید و ناگهان احساس تشنگی به شما دست می‌دهد. به آشپزخانه می‌روید، لیوانی پر از آب می‌کنید، نصف آب داخل لیوان را می‌نوشید و باقیمانده آن را در سینک آشپزخانه خالی می‌کنید. دقایقی بعد که تماشای تلویزیون را ادامه می‌دهید، دوباره احساس تشنگی می‌کنید، به آشپزخانه می‌روید، لیوان را پر از آب می‌کنید و نصف آب لیوان را می‌نوشید؛ درحالی‌که اگر بار اول آن آب باقیمانده را دور نمی‌ریختید، می‌توانستید همان آب را نوش جان کنید و نیازی به پر کردن مجدد آن نبود!

روزی آقایی را در کافی‌شاپ ملاقات کردم و دیدم پس از اجرا و استفاده از هر برنامه در آیفون بلافاصله آن را به‌صورت کامل (Force Quitting) از App Switcher خود می‌بندد. از او دلیل این کار را جویا شدم و پاسخی که آن شخص به من داد این بود: این کار را برای دوام بیشتر و مصرف کمتر باتری انجام می‌دهم. ولی حقیقت ماجرا درست برعکس باور این شخص است! تقریبا بیشتر اطرافیان من این کار را بر اساس باور غلطی انجام می‌دهند که تبدیل به عادت بدی شده.

کاربران آیفون و آیپد باید به سیستم مدیریت برنامه در iOS اعتماد کنند، زیرا با توجه به سخت‌گیری‌های زیادی که اپل سال‌ها نسبت به Multi-Tasking داشته، دور از انتظار است که فکری برای این موضوع نکرده باشد. حقیقت این است که وقتی شما دکمه Home را می‌زنید و از برنامه‌ای خارج می‌شوید، استفاده از قلب تپنده آی‌دیوایس شما، یعنی پردازنده سری A، به‌صورت کامل متوقف می‌شود و از فضای RAM دستگاهتان مقدار کمتری استفاده می‌شود و درواقع به حالت Suspened به‌معنای موقتا بیکار درمی‌آید؛ مگر آنکه آن برنامه از Background App Refresh به‌معنای به‌روزرسانی اطلاعات مربوطه در پشت‌زمینه استفاده کند.

 

image

 

برای اطلاعات بیشتر، به این توضیحات مختصر توجه کنید که وضعیت برنامه‌ها را در iOS شرح می‌دهد:

Not Running (برنامه‌هایی که در حال اجرا نیستند): برنامه اصلا باز نشده، ساکن در RAM نیست و باتری مصرف نمی‌کند.

Inactive (برنامه‌های غیرفعال):‌ برنامه در پیش‌زمینه است، اما از آن استفاده نمی‌شود (مانند زمانی که برنامه‌ای در حال اجراست، اما گوشی‌تان را قفل می‌کنید و صفحه آن خاموش می‌شود)، ساکن در RAM است، اما از پردازنده و باتری استفاده نمی‌شود.

Active (برنامه‌های فعال): برنامه در حال اجرا و کاربر مشغول کار با آن است، ساکن در RAM است و از پردازنده و باتری استفاده می‌شود.

Background (برنامه‌های فعال در پشت‌زمینه): برنامه در حال پردازش کدهاست، اما روی صفحه مشاهده نمی‌شود، ساکن در RAM است و از پردازنده و باتری استفاده می‌شود.

Suspended (برنامه‌های به تعلیق درآمده): برنامه روی صفحه نمایش مشاهده نمی‌شود، در حال اجرای کد نیست، ساکن در RAM است، اما از پردازنده و باتری استفاده نمی‌شود.

 

در نهایت نتیجه می‌گیریم که بستن کامل برنامه‌ها امری غیر‌ضروری و نادرست است و نه‌تنها به دوام باتری کمکی نمی‌کند، بلکه باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود. 

 

image

 

منبع: iDownloadBlog

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

Saman

۱۳۹۴/۷/۲۰
امير جان شما به وبسايت اصلى اين خبر مراجعه كنى و نظرات كاربران رو مطالعه كنى متوجه ميشى ديد خيلى از كاربران نسبت به اين خبر معكوسه و ذكر اين نكته هم ضروريه كه به علت حجم پايين ميزان رم در نظر گرفته شده در آيفون ٦ يا آيفونهاى نسل قبل كاربران برنامه ها رو بيشتر براى خالى نگه داشتن رم فورس كلوز ميكنن و نه براى مصرف باترى كمتر...اتفاقا وقتى رم براى برنامه اى هم كم بياد ميتونه ايجاد حالتى مشابه ممورى ليكيج هم براى برنامه بكنه...و فقط اينطور نيست كه علت ممورى ليكيج خود برنامه باشه...در نظرات هم اشاره به اين موضوع شده كه براى كاهش مصرف باترى!بايد app refresh رو در ستينگ غيرفعال كنيد...نمونه ى اين اپليكيشن ها برنامه هاى ارتباطى مثل وايبر،واتساپ،تلگرام و على الخصوص برنامه ى في*بوق هستن

امیر

۱۳۹۴/۷/۲۰
اولا مموری لیکیج هر برنامه ایراد مربوط به خودشه و به نحوه‌ی مدیریت برنامه‌ها ربطی نداره. اگر برنامه‌ای لیکیج داشته باشه دیر یا زود میبنده. دوم این که iOS خودش برنامه‌هارو اولویت بندی میکنه و در صورت نیاز برنامه‌ی در حال اجرا به فضا برنامه‌های فریز شده رو (برحسب دفعات و آخرین بار استفاده و میزان فضای اشغال کرده) میبنده.

امیر

۱۳۹۴/۷/۲۰
هر برنامه وقتی شروع به کار میکنه یه سری پردازش‌ها برای شروع کارش انجام میده و فایل‌های مورد نیازشو هم تو مموری لود میکنه که این دو تا خودشون باعث مصرف انرژی میشن. برای اجرای برنامه از حالت فریز شده نهایت کاری که انجام میشه دوباره لود کردن قسمتی از فایلاست که موقع فریز آنلود شده بودن. مسلما دومی انرژی کمتری مصرف میکنه.

Mohammad

۱۳۹۴/۷/۲۰
ایا برای پرچمدار های اندروید هم همین قضیه صدق میکنه؟ بلفرض Galaxy s6

سامان

۱۳۹۴/۷/۲۰
مطلب مفیدی بود. اما دلیل استفاده بیشتر از باتری رو ذکر نکرده بودید. آیا بستن برنامه ها به شرطی که مجددا به زودی به سراغ آنها برویم باعث مصرف بیشتر باتری می شه (مشابه مثال لیوان آب) یا اینکه کلا اینکار مصرف بیشتری داره؟ اگر حالت دوم هست چه دلیلی داره؟ طبیعتا برنامه ای که در حالت not running هست نمی تونه مصرف بیشتری از برنامه suspended داشته باشه‏ مگر اینکه در بازه های زمانی نسبتا کوتاهی برنامه active بشه و مجددا بسته بشه...
در این صورت میشه توصیه شما رو اینطور اصلاح کرد که: بستن برنامه های پر کاربرد با عث مصرف بیشتر باتری میشه و بهتره اینکار انجام نشه‏. اما برنامه هایی که استفاده از اونها کم و موردی هست اگر بسته بشوند ایرادی نداره.