خانهاخبار
گوگل در مسیر نابود کردن کلمه عبور پیش قدم شده است

گوگل در مسیر نابود کردن کلمه عبور پیش قدم شده است

نویسنده مهمان: در ماه اکتبر شرکت گوگل از یک راه هیجان انگیز جدید برای ورود به سیستم عامل کروم و سرویس جیمیل پرده برداری کرد: یک کلید USB. مکانیزم جدید یک راه انداز مخصوص به همراه دارد که جانشینی است برای کدهای تشخیص هویت؛ و از طرفی زنگ خطری برای کسانی که معمولا از نام کاربری و رمزعبور استفاده می‌کنند.
۱۳۹۳/۹/۲۴
نویسنده مهمان: در ماه اکتبر شرکت گوگل از یک راه هیجان انگیز جدید برای ورود به سیستم عامل کروم و سرویس جیمیل پرده برداری کرد: یک کلید USB.
مکانیزم جدید یک راه انداز مخصوص به همراه دارد که جانشینی است برای کدهای تشخیص هویت؛ و از طرفی زنگ خطری برای کسانی که معمولا از نام کاربری و رمزعبور استفاده می‌کنند.
کاربران باهوش به راه های بهتری برای ورود به سیستم فکر می‌کنند. روزهایی که برای ورود به سیستم هیچ کلمه عبوری نیاز نباشد نزدیکتر از آن چیزی است که فکر می‌‌کنید.
 
image
 
امروزه زیرساخت‌های این پروژه یک گام بزرگ به جلو برداشته است. این پروژه FIDO نام دارد که مخفف Fast Identification Online یا همان شناسایی سریع آنلاین است و هم اکنون استاندارد نسخه 1.0 آن منتشر شده است. نسخه‌های قدیمی‌تری از آن هم وجود دارد مانند نسخه‌ای که Google USB key براساس آن ساخته شده، اما نسخه جدید کارآمدتر و باثبات‌تر است. ارئه یک پشتیبان رمزنگاری شده برای هر سرویس یا دستگاهی که برای کار با آن نیاز به تایید دارید. در نتیجه زندگی برای کسانی که می‌خواهند توسط یک اسکنر اثر انگشت تماس تلفنی ایجاد کنند و یا با برنامه‌هایی که نیاز به اثرانگشت دارد کار کنند، آسان‌تر شده است. 
 
تاکنون تعداد انگشت شماری از محصولات ساخته شده روی FIDO وجود دارد، اما با امکانات جدید این تعداد در حال زیاد شدن است. به عنوان مثال کلید امنیتی گوگل و اسکنر اثرانگشت سامسونگ از گزینه‌های موجود بودند که می‌توانستند شما را به طور مستقیم به اپلیکیشن PayPal متصل کنند (سامسونگ و PayPal هر دو از اعضای اولیه FIDO بودند). اما ازآنجایی که این شرکت پیش بینی موج عظیم تلفن‌های همراه جدید و ویجت‌های دارای تایید کننده را می‌کرد، نسخه کامل‌تری از پلتفرم خود را ارائه داده است. سنسور TouchID آیفون هم اکنون با مکانیزم جدید کار می‌کند و به لطف برنامه نویسی هوشمندانه یک شرکت نرم افزاری به نام NOK NOK حالا API مورد استفاده توسط اپل به خوبی با پروتکل‌های FIDO منطبق شده است. 
 
این به این معنی است که اگر شما می‌خواهید یک اپلیکیشن پیام رسان ایجاد کنید که تنها با اثرانگشت کاربر باز می‌شود نیاز ندارید نگران نوشتن برنامه آن برای تلفن‌های همراه مختلف باشید. از طرفی کاربر اگر یک گوشی مجهز به اسکنر اثرانگشت در اختیار نداشته باشد، می‌تواند این سیستم را از طریق احراز هویت صوتی یا یک روش دیگر مثل کلید امنیتی گوگل، به کار گیرد.
به گفته NOK NOK بیش از 15 محصول برای اپلیکیشن‌های مختلف وجود دارد. امید است که تعداد گوشی‌هایی که به اسکنر اثرانگشت و یا دیگر ابزارهای احراز هویت مجهز هستند بیشتر و بیشتر شوند تا باعث شود اپلیکیشن‌های زیادی به این پروژه بپیوندند. مدیر این شرکت می‌گوید: "مردم در حال حاضر چیزی در اختیار دارند که می توانند آن را به کد تبدیل کنند و این تازه شروع راه است. "
مثل خیلی از استانداردهای دیگر، استاندارد FIDO نیز یا شکست می‌خورد و یا پیروز می شود، اما اسکنرهای اثر انگشت بر مبنای تکنولوژی FIDO می‌توانند الهام بخش اپلیکیشن‌هایی باشد که قصد دارند از یک روش امن‌تر برای احراز هویت استفاده کنند. 
 
در حال حاضر این گروه، شرکت‌های بزرگ در تمام شاخه‌های مرتبط را به خود جذب کرده است. تولیدکنندگانی مثل سامسونگ، کوالکام و بلک بری، شرکت‌های سرویس دهنده مثل گوگل، مایکروسافت و نتفلیکس، و شرکت‌های مالی مثل بانک مرکزی آمریکا، PayPAl و Visa. 
با توجه به نفوذ گسترده‌ای که اخیرا به شبکه Sony و Target انجام شده بود این گروه اطمینان دارد این شرکت‌ها به زودی سیستم احراز هویت بر مبنای کلمه عبور را کنار خواهند گذاشت. با مدل کاملی که از این استاندارد در حال حاضر در دسترس هست دیگر هیچ جای درنگی برای شرکت‌ها نیست. 
Michael Barrett، مدیر پروژه FIDO اعتقاد دارد ما هم اکنون در زمانی قرار داریم که این تغییرات گسترده را شاهد خواهیم بود و این چیزیست که بسیار هیجان انگیز است.  
 
منبع: theverge.com
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۹/۲۵
عزیزم این سنسیشن نیست که اصلا دو ساعته داری حرف میزنی :))

مهمان

۱۳۹۳/۹/۲۵
این پروژشون یا تقلید واضحه یا جاسوسی (اپل برای اولین باز از اثر انگشت تو گوشی استفاده کرد حالا چطور گوگل پیش قدم شده )

rbmscpsaj

۱۳۹۳/۹/۲۵
دیگه داشتیم از وزر پسورد خسته میشدیم. فقط اون کلمه online یه مقدار مشکل ایجاد میکنه و خوب مشخصه که سرویس جاسوسیه. یعنی اطلاعات شخصی مربوط به شمارو دریافت میکنه و معلوم نیست بعدش چه استفاده ای بشه

مهمان

۱۳۹۳/۹/۲۵
این گوشی one s نه sensation دقت کن (به کلید های پایین که سه تاست)

مهمان

۱۳۹۳/۹/۲۴
جونم sensation xl گوشیه 4 سال پیش htc چقدر زیباست.... حتی از خیلی از پرچمدارای امروزی زیباره البته اون موقع هم از لحاظ سخت افزاری تک بود و اولین دو هسته ایی زمان خودش بود و بیتس داشت... همین الان هم با قیمت خوبی خرید و فروش میشه just htc