خانهاخبار
آیا اپل حرف i را از نامگذاری‌های خود برای همیشه حذف کرده است ؟

آیا اپل حرف i را از نامگذاری‌های خود برای همیشه حذف کرده است ؟

نویسنده مهمان: از کتاب گرفته تا گوشی شرکت اپل از سال ۱۹۸۸ همه چیز را به همراه یک i نام‌گذاری کرده است. اگر چه با معرفی ساعت هوشمند خود یا همان Apple Watch و Apple pay به نظر می‌رسد قاعده نامگذاری تغییر کرده است.
۱۳۹۳/۶/۲۹

نویسنده مهمان: از کتاب گرفته تا گوشی شرکت اپل از سال ۱۹۸۸ همه چیز را به همراه یک i نام‌گذاری کرده است. اگر چه با معرفی ساعت هوشمند خود یا همان Apple Watch و Apple pay  به نظر می‌رسد قاعده نامگذاری تغییر کرده است. 

تاریخچه این نامگذاری‌ها به شخصی به نام Ken Segall کارمند سابق شرکت اپل که این سنت را با نامگذاری iMac اصلی شروع کرد بر می‌گردد. تغییرات نامگذاری محصولات جدید این شرکت واکنش تعجب برانگیز او را نیز در پی داشت. Segall اظهار کرد "مدت زیادی بود که در شرکت اپل در مورد i بحث‌هایی وجود داشت. برخی معتقد بودند زمان استفاده از آن سال‌ها پیش به پایان رسیده، اما با توجه به قدرت این نامگذاری تجاری، کنار گذاشتن i کار ساده‌ای نبود" 
 
image
 
بنا بر توضیحات Segall، اولین باری که این ایده برای iMac به ذهنش خطور کرد i به عنوان حرف ابتدایی “internet” درنظر گرفته شده بود، هر چند می‌توانست به عنوان imagination (تصور و خیال)، individual (انفرادی)، inspire (الهام) و instruct (آموزش) نیز معنی شود. قبل از خطور این ایده، استیو جابز نام MacMan را برای iMac در نظر گرفته بود.
حرف i همیشه برای شرکت اپل کمی مشکل ساز بوده، هرچند شرکت‌های دیگری هم از آن استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال شرکتی به نام InfoGear سال ۱۹۹۶ یعنی حدود یک دهه قبل از اینکه اپل تلفن هوشمند خود را رونمایی کند نام iPhone را ثبت کرده بود. زمانی که آیفون توسط اپل رونمایی شد این شرکت اپل را تهدید به دادخواهی کرد اما در همان زمان توسط سیسکو خریداری شد، و اپل بعدها سر استفاده از نام آیفون خارج از دادگاه با سیسکو به توافق رسید.
با وجود اینکه نام تجاری i در زمان خود خوش درخشید، Segall می‌گوید: شرکت اپل شرکت ارزشمندی است و می‌تواند از نام خودش (یکی از با ارزش‌ترین برندهای جهان) برای پیشرفت در فروش محصولاتش استفاده کند.
منطقی است که شرکت اپل نامگذاری را طوری تغییر دهد که قابل سرقت نباشد و مجبور نشود عملا از برند اصلی دست بکشد، او همچنین اظهار می‌کند: استفاده از لوگوی اپل در نام “apple watch” بسیار جالب است. 
با توجه به این سوال که آیا او اعتبار و پاداشی برای نامگذاری محصولات با i بعد از iMac دریافت کرده است یا نه Segall اینگونه پاسخ داد: همکاری و کمک من برای ساخت اولین کلمه با i بود و پس از آن ما به این باور رسیدیم که این روش نامگذاری می‌تواند در محصولات بعدی نیز استفاده شود و سریعا i را برای iBook ،iMovie و iPhoto و غیره به کار گرفتیم. 
درحقیقت، هیچکدام از ما از جمله استیو جابز،  به زمان مشخصی که اپل به بازار لوازم الکترونیکی مصرفی وارد شود فکر نمی‌کردیم، همه اینها در یک مسیر ذاتی اتفاق افتاد، یک قدم در یک زمان. هیچکس هیچ پاداش و اعتباری برای اینگونه مسائل دریافت نمی‌کند، اما همه اینها برای کسانی که اهمیت می‌دهند و به دنبالش می‌روند در تاریخ ثبت می‌شود.
 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۹
donbale zirbaghale mar migardin???

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۹
دليل نامگذاري اپل واچ يه چيز ديگست چون يه شركت ديگه قبل از اپل براي ساعت خود نام اي واچ را برگزيده بود و تپل هم دنبال دردسر نمي گشت پس بجاي اي واچ از اپل واچ استفاده كرد . اي هم يك نوع پيشوند هست تو محصولات اپل كه به محصولاتي داده ميشه كه در ارت از حداقل دكمه استفاده شده براي همينه كه اي مك بوك نداريم

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۹
apple pay رو راستش نمیدونم ولی دلیل apple watch شدن اسم ساعت اپل اینه که شرکت swatch قبل از اپل پتنت iwatch رو به اسم خودش ثبت کرده بود و اپل دیگه حق استفاده از این اسم رو نداشت!

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۹
اتفاقا حرف i اول محصولات اپل یه حس خوب به آدم میده و تاثیر خوبی روی مخاطب میذاره برای حذف i باید هم دلیل خوبی داشته باشه و هم جایگزین خوب

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۹
باحاله