خانهاخبار
مقایسه تصویری اندروید واچ و اپل واچ؛ کدام رابط کاربری بهتری دارند؟

مقایسه تصویری اندروید واچ و اپل واچ؛ کدام رابط کاربری بهتری دارند؟

: اپل سرانجام به دنیای گجت های پوشیدنی وارد شد تا اولین محصول پوشیدنی خود یعنی اپل واچ را رسما معرفی کند. بعد از معرفی اپل واچ ها شاهد تمجید طرفداران اپل از این محصول و انتقاد طرفداران دیگر کمپانی ها بودیم. اما آیا اپل در رقابت با ساعت های اندرویدی می تواند موفق عمل کند؟ در این پست به بررسی رابط کاربری ساعت های اندرویدی و اپل پرداخته ایم و اینکه در حال حاضر کدام رابط کاربری جذاب تری دارند.
۱۳۹۳/۶/۲۱

: اپل سرانجام به دنیای گجت های پوشیدنی وارد شد تا اولین محصول پوشیدنی خود یعنی اپل واچ را رسما معرفی کند. بعد از معرفی اپل واچ ها شاهد تمجید طرفداران اپل از این محصول و انتقاد طرفداران دیگر کمپانی ها بودیم. اما آیا اپل در رقابت با ساعت های اندرویدی می تواند موفق عمل کند؟ در این پست به بررسی رابط کاربری ساعت های اندرویدی و اپل پرداخته ایم و اینکه در حال حاضر کدام رابط کاربری جذاب تری دارند. 

 

image

 

شاید بتوان در حال حاضر بهترین و پرطرفدارترین ساعت هوشمند اندرویدی را موتو ۳۶۰ دانست. موتو ۳۶۰ توانسته با داشتن یک ظاهری کلاسیک و صفحه ای گرد، دل بسیاری از هواداران اپل را نیز ببرد. در واقع این ساعت هم در دل هواداران ساعت های کلاسیک خود را جای داده و هم در دل هواداران ساعت های هوشمند تا عملا آن را قوی ترین رقیب اپل واچ بدانیم. از طرفی اپل همیشه به داشتن رابط کاربری جذاب مشهور بوده و همیشه خود را در بخش یوزر اینترفیس قوی تر از اندروید می دانسته است. هرچند که در بخش طراحی سخت افزار هنوز هم عده بسیاری موتو۳۶۰ را به اپل واچ ترجیح می دهند اما در بخش رابط کاربری وضع به چه صورت است؟ بیایید نگاهی به صفحه هوم اسکرین دو ساعت موتو۳۶۰ و اپل واچ بیندازیم، هر دو ساعت موتو۳۶۰ و اپل واچ به صورت پیش فرض از یک ساعت با پس زمینه تیره استفاده کرده اند اما ساعت اپل اطلاعات بیشتری را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد و عدد و ارقام بیشتری را شاهدیم. عده ای از طرفداران اپل بر این باورند که در صفحه نمایش مستطیلی می توان ساعت دایره ای را نشان داد اما در صفحه نمایش دایره نمایش ساعت مستطیلی امکان پذیر نیست. با همین استدلال اعتقاد دارند که انتخاب صفحه مستطیل شکل برای اپل واچ گزینه بهتری بوده زیرا می تواند هر دو قشر هوادار ساعت های دایره ای شکل یا مستطیلی را راضی کند.  

 

image

 

اما حالا نوبت به صفحه هوم اسکرین یا اپلیکیشن های این دو ساعت می رسد. همانطور که در زیر مشاهده می کنید در اپل واچ شاهد یک صفحه لانچر بخش های گوناگون سیستم عامل هستیم اما در موتو۳۶۰ شاهد یک صفحه ساده با نام اپلیکیشن های این ساعت هستیم. شما می توانید در ساعت اپل با پیچی که در کنار آن قرار گرفته بر روی بخش های مختلف ساعت زوم کرده و وارد اپلیکیشن های دلخواه خود شوید. اما ساعت اندرویدی در واقع هوم اسکرین بدین صورت ندارد و شما باید وارد بخش تنظیمات و اپلیکیشن دلخواه خود شوید. در واقع صفحه اصلی ساعت همان ساعت کلاسیک و همیشگی است. واچ فیس یا صفحه ساعت از اصلی ترین بخش های اندروید پوشیدنی محسوب می شود و صفحه برنامه ها به صورت مجزا قرار دارد. 

 

image

 

اما حالا به بخش کانتکت یا مخاطبین برویم و ببینیم که این دو بخش در این دو ساعت چه تفاوت هایی با هم خواهند داشت. در ساعت اپل ما شاهد این هستیم که لیست کانتکت های شما به همراه عکس بر روی صفحه نمایش ساعت نقش می بندد اما در موتو۳۶۰ رابط کاربری بدین صورت نیست و شما می توانید مخاطب مورد نظر خود را به صورت صوتی فراخوانی کنید. این در حالیست که در ساعت اپل شما در یک لحظه ۴ کانتکت خود را مشاهده خواهید کرد و باید در بین آنها اسکرول کرده تا به نام مورد نظر خود برسید. 

 

image

 

در بخش آب و هوا به نظر می رسد که اپل سعی کرده تمامی اطلاعات ممکن را در یک صفحه جا دهد تا کاربر با یک نگاه به همه اطلاعاتی که لازم دارد دست پیدا کند. کاری که نتیجه آن شلوغ شدن صفحه ساعت شده است. در بخش هواشناسی اپل واچ شاهد شماتیک یک ساعت هستیم که آب و هوای هر ساعت بر روی آن درج شده و شما از آب و هوای ۱۰ ساعت آینده به صورت دقیق اطلاع پیدا خواهید کرد. موقعیت فو ساعت حال حاضر نیز از دیگر اطلاعاتی است که در بخش هواشناسی ساعت اپل در اختیار شما قرار می گیرد. در اندروید پوشیدنی همه چیز ساده تر و خلاصه تر است. شما می توانید از دمای فعلی، سرعت باد و رطوبت هوا آگاه شده و ضمنا موقعیت خود را نیز مشاهده کنید. در پشت صحنه این اطلاعات نیز وضعیت هوا به صورت انیمیشن به نمایش در خواهد آمد.

 

image

 

 

در کرنومتر نیز به نظر می رسد باز هم اپل قصد داشته تا اطلاعات کامل تری را بر روی صفحه نمایش نشان دهد و در نتیجه باز هم شاهد صفحه شلوغ تری هستیم. همانطور که می بینید در ساعت اپل سه عقربه شمار آنالوگ و یک ساعت دیجیتال و یک نمودار وضعیت هستیم اما در اندروید تنها شاهد یک نمایشگر زمان سنج دیجیتال و یک دایره برای شروع و پایان این زمان سنج هستیم. به نظر شما در یک صفحه نمایش حدودا ۱ اینچی کدام یک جذاب تر می تواند باشد؟

 

image

 

حال نگاهی به نقشه اندروید پوشیدنی و اپل واچ بیندازیم. به طور کلی هنوز هم بسیاری بر این اعتقادند که نقشه های اپل فاصله زیادی به نقشه های گوگل دارد و اطلاعات نقشه گوگل به مراتب کامل تر است. بنابراین انتظار می رود که نقشه ساعت های اندرویدی به مراتب کامل تر و دقیق تر باشد. اما رابط کاربری این دو نقشه در این دو ساعت به چه صورت است؟ اپل در ساعت خود مسیری که شما برای رسیدن به مقصد را باید طی کنید از بالا نشان می دهد. اینکه در صفحه نمایش با آن اندازه مسیر کلی بدون نمایش نام خیابان ها چه سودی برای کاربر خواهد داشت مشخص نیست اما می تواند شمای کلی مسیر را به وی نشان دهد. اما در موتو۳۶۰ مستقیم شما شروع به هدایت کردن می شوید. به شما گفته می شود که در وضعیت فچند قدم و یا چند کیلومتر به جلو رفته تا به مقصد خود برسید. 

 

image

 

حالا نوبت به صندوق پستی می رسد. یکی از بخش هایی که قطعا در ساعت های هوشمند کاربردی خواهد بود، پست الکترونیکی شما خواهد بود. در اپل واچ شاهد آن هستیم که اپل ساعت دریافت پیام، پیوست ها و علاقه مندی ها و همینطور موضوع و چند کلمه اول پیام را نشان می دهد. البته مشخص نیست اپل آن ستاره فیوریت یا علاقه مندی ایمیل را بر چه اساسی قرار داده زیرا لمس کردن آن بر روی صفحه نمایش کوچک اپل واچ دقت بسیار بالایی می خواهد و با کمی خطا در نشانه گیری ایمیل شما تاچ شده و باز می شود. در اندروید پوشیدنی باز همه چیز ساده است. شما تنها نام فرستنده و متن آن را مشاهده می کنید و دیگر خبری از جزئیات نیست. 

 

image

 

به نظر می رسد اندروید پوشیدنی دارای رابط کاربری ساده تر و در عین حال جذاب تری باشد. از آنجا که دنیای طراحی به سادگی و فلت بودن سوق داده شده است به نظر می رسد این بار اندروید از iOS پیشی گرفته است و حالا باید منتظر ماند تا ببینیم در مدت زمانی که اپل تا عرضه و فروش ساعت هوشمند خود فاصله دارد چه تغییراتی در رابط کاربری سیستم عامل iOS پوشیدنی رخ خواهد داد. شاید لازم باشد تا جانی آیو باز هم وارد شده و به مانند iOS این سیستم عامل را نیز متحول کند. شما کدام طراحی را بیشتر می پسندید؟ اندروید پوشیدنی یا اپل واچ؟

 

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (49 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۵
این عکسایی که میبینی حدود 3 اینچه ولی اون 1 ینچ

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۳
این مقایسه ی خوبیه چون کاملا معلوم میکنه که اپل واچ از اندروید واچ بهتره

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۳
در قسمت نقشه اگر اسكرول كنيد ميشه اسم تمام خيابان هارو ديد!چرا ميخوايد اپل رو منفي جلوه بدين؟؟!!

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۳
اینکه میگین اندروید پوشیدنی رابط کاربری ساده تر داره قبول دارم ولی اینکه جذاب تر باشه رو اصلا قبول ندارم دارین برتری اون یکی که امکانات بیشتری رو در اختیار میذاره رو بی ارزش میکنید. ضمنا منوها و آیکونهای اپل خیلی زیباتره جنس بدنش خیلی با کیفیت تر و شقاق تر به نظر میاد فقط صفحش مستطیل شکله که سلیقه ایه ولی اندازه صفحش خیلی بزرگ نیست و طیبا به نظر میاد. موتو 360 به نظر خیلی زیباس و دایره ای بودنش هم خوبه ولی به نظرم اندازه صفحش یکم بزرگ به نظر میاد نسبت به یه ساعت صفحه گرد که عامه پسنده. ضمنا ابدا جزو طرفدارای دو آتیشه اپل نیستم که فکر کنید با تعصب نظر دادم و میخوام نوت 4 بگیرم

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲۳
به جز منو اول و کانتکت ، تو بقیه موارد موتو بهتر عمل کرده ، صفحه سیاه اپل چشم و اذیت میکنه !