خانهاخبار
مقاله سردبیر سایت معروف iMore : آیفون و آیپد برای ما ساخته نشده است!

مقاله سردبیر سایت معروف iMore : آیفون و آیپد برای ما ساخته نشده است!

۱۳۹۱/۴/۱۱

 

سایت iMore سایتی است که فقط در مورد محصولات اپل می‌نویسد و نگاه ژرفی به آی‌دوایس‌ها و اپلیکیشن‌ها دارد، به تازگی سردبیر این سایت مشهور -رنه ریچی Rene Ritchie – مقاله جالبی نوشته است که توجه شما را به آن جلب می‌کنم:
 
image
 
 
شاید شنیده باشید که به تازگی نسخه iOS مرورگر کروم  وارد اپ‌استور شده است، اما ورود این اپلیکیشن باعث کلی حرف و حدیث شده است، اصلی‌ترین موضوع این است که چرا کاربران iOS، نباید این امکان را داشته باشند که کروم را به عنوان مرورگر پیش‌فرض خود انتخاب کنند. البته اگر آی‌دیوایس خودتان را جیل‌بریک کرده باشید، می‌توانید این کار را انجام بدهید. (راهنما)
 
image
 
 
همین مشکل هنگامی پیش آمد که اسپارو برای آی‌فون عرضه شد، هنوز هم ما نمی‌توانیم اسپارو را کلاینت ایمیل پیش‌فرض خود، معین کنیم.
 
از چند وقت بعد، وقتی نسخه ششم iOS بیاید، مجبور هستیم از نقشه‌ اپل استفاده کنیم و گرجه دسترسی به اپلیکیشن نقشه گوگل قطع نخواهد شد، اما کاربران نمی‌توانند نقشه گوگل را به عنوان، نقشه اصلی خود انتخاب کنند.
 
ما گیک‌ها نمی‌خواهیم صرفا از چیزها استفاده کنیم، ما می‌خواهیم که بر شیوه استفاده‌مان «کنترل» داشته باشیم. ما دوست داریم که روی لینک‌ها، آدرس‌های ایمیل و نشان‌های موقعیتی تپ کنیم و بعد آنها با اپلیکیشن دلخواه ما باز شوند. ما دوست داریم که وقتی از سیری استفاده می‌کنیم، پیامک‌ها و قرارها و تماس‌هایمان با چیزی جز سیستم پیش‌فرض آی‌فون اجرا شوند.
 
اما این چیزی نیست که تازگی داشته باشد، اصولا iOS از اولش هم برای گیک‌ها نبوده است و به عبارتی جامعه هدفی که اپل با توجه با آن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایش را می‌نویسد، جامعه گیک‌ها نیست.
 
آی‌فون و بعد از آن، آی‌پد برای افراد زیر ساخته شده‌اند:
۱- استیو جابز
۲- آدم‌های عادی‌ای که مصرف‌کننده بازار اصلی محتوا و نرم‌افزارها هستند.
۳- آدم‌های محتاطی که دسترسی به گجت‌های دیگر ندارند
۴- آدم‌های تحصیل‌کرده یا سطح بالایی که بیشتر توده خریداران بازار را تشکیل می‌دهند.
۵- گیک‌هایی که تأثیرگذاری‌شان روی جامعه برای اپل اهمیت داشته باشد.
۶- …
 
زمانی که نسخه اول iOS ، به عبارت صحیح‌‌تر iPhone OS 1.0، عرضه شد، ویژگی‌هایش برای جلب نظر گیک‌ها در حد صفر بود، نه مولتی‌تسک بود و نه اپلیکیشن‌های ثالث داشت، حتی کپی پیست هم نمی‌کرد و به صورت push پیام‌ها و هشدارها را نمایش نمی‌داد.
 
ما این را می‌دانستیم، اما با صفحه نمایش چندلمسی و رابط کاربری خوب آن اغوا شدیم، بنابراین با صرف‌نظر کردن از بعضی از کارهای سطح بالایی که با گوشی‌های خسته‌کننده قبلی می‌توانستیم انجام بدهیم، برای خریدش صف کشیدیم.
 
image
 
 
و حالا زبان به شکوه و شکایت گشوده‌ایم.
 
ما در واقع همسر دلفریبی اختیار کرده‌ایم که آشپزی بلد نبود، و حالا ماه عسلمان تمام شده و از اینکه شامی سر میز نیست، متعجب هستیم.
 
بی‌خیال این باشیم که دو سال طول کشید، کات، کپی و پیست وارد iOS شود، بی‌خیال آن باشیم که هنوز iOS‌ به معنی واقعی کلمه مولتی‌تسک نیست، در عوض اپ استور را داریم و اپلیکیشن‌های خوبی مثل پاندورا، TomTom یا اسکایپ را! ما گرچه نمی‌توانیم تنظیمات را سریع تغییر بدهیم، اما در عوض فیس‌تایم را داریم. گرچه حتی نمی‌توانیم راحت اسناد را پیوست ایمیل‌هایمان کنیم، در عوض آی‌کلاد را داریم. خبری از ویجت‌ها نیست، اما سیری را داریم. نوتیفیکیشن‌های تعاملی نداریم، اما نوتیفیکیشن سنتر داریم. حالت چند پنجره‌ای نداریم، در عوض حالت کیوسک را داریم. و گرچه NFC نداریم، اما خب، حالا Passbook  و کارت‌های استارباکس و سینما را داریم.
 
اپل در همایش توسعه‌دهندگان ۲۰۱۲، Passbook را معرفی کرد، ولی ای کاش چیزی به جای Passbook که با آن می‌شود به صورت سازمان‌یافته، کارت و بلیت خرید، اپلیکیشن کارایی برای دسترسی، ایجاد و ویرایش فایل‌های متنی، صفحات گسترده در هنگام اجرا و باز بودن اپلیکیشن‌های دیگر معرفی می‌کرد.
 
image
 
 
درست به همین خاطر است که همایش‌های معرفی iOS، سال به سال ملال‌انگیزتر می‌شوند و جیل‌بریک کاری است، محبوب.
 
ما جامعه هدف اپل نیستیم، بلکه سود جانبی اپل هستیم، iOS جامه‌ای نیست که اصولا به قامت ما دوخته شده باشد.
 
اما این به معنی نیست که نباید شکایت کنیم، اتفاقا باید هر ویژگی گیک‌ای که به نظمان می‌رسد را مطرح کنیم. ولی باید درک کنیم که اولویت اپل چیست و اپل برای چه کسانی، وسیله و نرم‌افزار درست می‌کند.
 
اپل برای عموم کاربران گجت می‌سازد، اما در عین حال گجت‌هایش را طوری می‌سازد که صدای گیک‌ها هم درنیاید و آنها همچنان خواهانش باشند، اما طبیعی است نتواند به همه خواسته‌های این دسته از کاربران ترتیب اثر بدهد.
 
شاید روزی فرا برسد که اپل به کاربرانش امکان بدهد که خودشان اپلیکیشن پیش‌فرض دستگاهشان را انتخاب کنند. در این صورت هم، میزان انتخاب کاربران محدود نگاه داشته خواهد شد و آنها نخواهند توانست در همه موارد، اپ مورد علاقه خود را پیش‌فرض کنند. حتی ممکن است اپل کامنت‌های منفی را در مورد اپلیکیشن‌های پیشفرض، مدیریت کند.
 
اپل در پی آن است که ببیند ما چه درخواست‌هایی داریم تا مهندسانی را مأمور گنجاندن این ویژگی‌ها در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایش کند، البته اگر تضادی با اولویت‌هایش نداشته باشد.
 
و ما وقتی اپل را انتخاب کردیم، همه اینها را می‌دانستیم.
 
 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (26 نظر)

مهمان

۱۳۹۱/۴/۱۵
این یارو اصلا نمیدونه موبایل چی هست بهش می خوره رییس جی ال ایکس باشه !!!

مهمان

۱۳۹۱/۴/۱۵
هیچ برنامه ای سریع باز نمیشه minimize کرده بوده !

مهمان

۱۳۹۱/۴/۱۴
اپل بدرد همون طرفدارانش میخوره که پول زیادی برای چیزی میدن که ارزششو نداره اپل داره out میشه چون خیلی داره دموده میشه بهتره یه فکری به حال طراحی و اپلیکشن هایش بکنه درضمن اونایی که طرفدارش بهتره بدونن تمام طرح های این برند از ذهن خلاقشون نبوده میتونین اینو تو اینترنت بفهمین البته تمام برند ها همینطور هست این قسمتی شیوه کاریشونه ولی من سیب گاز زده نخوام باید به کی بگم حاضرم از هم قیمتش پول بدم ولی از این برند چیزی نخرم . یه چیزا دیگه تازگی هام هم که دارن به ایرانی ها توهین میکنن حالا میگیم داخلی ها ولی ایرانی های ساکن دیگر کشور ها چرا باید بهشون توهین شه برند .......

مهمان

۱۳۹۱/۴/۱۴
سلام به همه این حرفی که من میزنم شاید زیاد شامل حال این صنعت نشه کم کم همه متوجه میشن که مردم دنیا دچار دور تسلسل برندزدگی هستن و کسی غیر از یک درصد سرمایه دار از اون سود نمی برن فکرش رو بکنید که کشوری که بزرگترین صادرکننده اسلحه است، برای افزایش صادرات جنگ راه می اندازه! من مخالف تکنولوژی و به روز بودن نیستم به هیچ عنوان، ولی وقتی آدم می بینه یارو تبلت گرفته تو دستش تو مترو و داره عکسای بازیگرای بالیوود رو مرور میکنه... اینکه خیلی ها مصرف کننده ی محضن یه حقیقته

مهمان

۱۳۹۱/۴/۱۳
واقعا مى دونيد مشكل ما چيه ...... همين همين كه هر كسى الان داره بدو داشتن اطلاعات درست يك مشت چرت و پرت سر هم مي كنه و به اسم نظر روشنفكرانه تحويل مردم ميده از همه خواهش ميكنم در مورد چيزهايى كه اطلاعات درست نداريد نظر نديد تمنا مى كنم خواهش مى كنم به چه زبانى بگم هر چى كه به ذهنتون رسيد رو كه نبايد به ديگران بگيد . به عذر خواهى از ديگر افرادى درست نظر مى دهند. اى خدا مارا از اين جهلى كه در آن هستيم رهايي ده......آمين