خانهاخبار
چرا باید از خرید آیفون ۱۶ صرف نظر کنیم؟

چرا باید از خرید آیفون ۱۶ صرف نظر کنیم؟

اپل می‌تواند با معرفی خانواده آیفون ۱۶ یک برگ برنده رو کرده، یا یک محصول معمولی را روانه بازار کند. نظر شما چیست؟

۲ خرداد ۱۴۰۳

تا ماه سپتامبر ۲۰۲۴ و موعد رونمایی از سری آیفون ۱۶ هنوز زمان زیادی باقی مانده است، اما شایعات پیرامون این محصولات چندی است که آغاز شده است. امروز قصد داریم ببینیم در صورت رخ ندادن چه اتفاقاتی، باید از اعضای این خانواده چشم‌پوشی کرد و تا نسل بعدی، یعنی آیفون ۱۷ منتظر بمانیم.

نسخه پایه با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت

مثلا اگر شما سه سال پیش از گوشی قبلی خود به نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۳ مهاجرت کرده باشید باید بگوییم که ۱۲۸ گیگابایت برای یک گوشی هوشمند، آن هم در سال ۲۰۲۴ بسیار کم است.

البته در ابتدای امر، ممکن است مشکلی نداشته باشید. اما زمانی که بخواهید از امکانات عکاسی یا فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید، مشکلات مختلف کم کم خود را نشان خواهند داد.

حتی اگر علاقمند به بازی یا فیلم‌برداری با رزولوشن 4K نیستید، داشتن حجم بیشتر گزینه مناسب‌تری برای شما به حساب می‌آید. چرا که اپلیکیشن‌ها روز به روز با توجه به بهره‌مندی از قابلیت‌های مختلف، حجم بیشتری را اشغال می‌کنند.

حافظه آیفون

آیفون مورد مثال ما میزبان ۲۹ اپلیکیشن مختلف است که ۵ مورد که در صدر لیست قرار گرفته‌اند، حدودا ۷۰ درصد حجم فضای گوشی را اشغال کرده‌اند و تنها ۴ گیگابایت فضا باقی مانده است. به این ترتیب فضای بسیار کمی برای اپلیکیشن‌های جدید باقی مانده و همچنین آپدیت‌های جدید پلتفرم آی او اس را نیز باید در نظر بگیریم.

به همین دلیل اگر اپل برای نسخه پایه آیفون ۱۶ از حجم ۲۵۶ گیگابایت استفاده نکند، مطمئنا کاربران زیادی را دلسرد خواهد کرد. آپگرید شدن حافظه داخلی نسخه پایه به ۲۵۶ گیگابایت نه تنها عده زیادی را خوشحال خواهد کرد، بلکه می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای افزایش فروش اعضای این خانواده به حساب آید. نخستین باری که اپل آپگرید حافظه را انجام داد، به سری آیفون ۱۳ بازمی‌گردد که با صرف نظر کردن از نسخه ۶۴ گیگابایتی، از مدل ۱۲۸ گیگابایتی به عنوان نسخه پایه استفاده کرد.

پیش از آن، آیفون ۸ با کنار گذاشتن حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی، با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی به عنوان مدل پایه در دسترس خریداران قرار گرفت. حال به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده تا اپل، از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت چشم‌پوشی کرده و به سراغ نسخه ۲۵۶ گیگابایتی برود.

نمایشگر ۱۲۰ هرتز برای تمامی مدل‌ها

اولین باری که آیفون‌ها به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی مجهز شدند، به سال ۲۰۲۱۱ و نسخه پرو از خانواده آیفون ۱۳ بازمی‌گردد. آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با نمایشگر پروموشن که به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی متغیر مجهز بود، توانست به راحتی آب خوردن در دل کاربران جا باز کند و همین موضوع، به شدت روی فروش آن‌ها تأثیر گذاشت. اما حالا در سال ۲۰۲۴ هستیم و ویژگی پروموشن هنوز به عنوان یک امکان لاکچری برای آیفون‌ها به حساب می‌آید.

آیفون ۱۴ پرو

پیش از رونمایی از سری آیفون ۱۵، شایعاتی در مورد مجهز بودن تمامی مدل‌ها به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در رسانه‌ها در حال چرخش بود، اما با برگزاری رویداد معرفی اعضای این خانواده مشخص شد که چنین اتفاقی رخ نداده است و ویژگی پروموشن همچنان محدود به آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس بود. با وجود این که تعداد کمی از افراد متوجه تفاوت میان نمایشگر ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی خواهند شد، اما اپل باید در سری آیفون ۱۶ تغییراتی این کرده و این قابلیت را در انحصار نسخه‌های پرو نگه ندارد.

متوجه هستیم که اپل قصد دارد تا آن جا که ممکن است، خواسته کاربران را نادیده گرفته و کار خود را انجام دهد؛ اما در سال ۲۰۲۴، استفاده از یک نمایشگر ۶۰ هرتزی در ازای پرداخت ۷۹۹ دلار، آنچنان که باید و شاید معقول به نظر نمی‌رسد. سامسونگ اخیرا از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی روی مدل‌های میان‌رده خود استفاده کرده است و حتی نسخه استاندارد گلکسی اس ۲۴ نیز به این ویژگی مجهز است.

صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی می‌تواند لذت استفاده از گوشی‌های هوشمند را بیش از پیش افزایش دهد و اضافه نشدن این ویژگی به نسخه استاندارد و پلاس سری آیفون ۱۶، می‌تواند با کاهش فروش شدید و دلسردی کاربران همراه باشد.

سنسور الترا واید بهبود یافته (با رزولوشن بیشتر)

با معرفی آیفون ۱۵، اپل دوربین اصلی را از ۱۲ به ۴۸ مگاپیکسل ارتقاء داد و به این ترتیب نسخه‌های استاندارد و پلاس هم در این زمینه، به مدل‌های پرو پیوستند و از این طریق کاربران قادر بودند تصاویر با جزئیات بیشتر شکار کنند. همچنین در مدل‌های استاندارد و پلاس، شاهد ارائه زوم دیجیتال ۲ برابر (بدون افت کیفیت) بودیم، اما متأسفانه تغییراتی در حوزه سنسور الترا واید رخ نداد.

اپل مدت‌هاست که (حتی روی مدل‌های پرو) از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به عنوان دوربین الترا واید استفاده می‌کند. لذا از نظر کیفیت، تفاوت‌های زیادی میان سنسور ۴۸ مگاپیکسلی یا حتی دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سابق وجود دارد.

دوربین آیفون ۱۵ پرو

ممکن است در روزهای روشن با نور کافی، متوجه تغییرات میان دوربین اصلی و الترا واید نشوید، اما کافی است در فضاهای با نور کم اقدام به عکاسی یا فیلم‌برداری کنید. تفاوت‌های این دو دوربین به شدت قابل تشخیص خواهند بود. البته تلاش‌های اپل برای ارائه رنگ‌های واقعی و دید ۱۲۰ درجه‌ای فوق‌العاده این سنسور قابل تحسین است.

اما اغلب افراد به دلیل کیفیت پایین‌تر، ترجیح می‌دهند چند قدم عقب‌تر رفته و از سنسور اصلی برای عکاسی استفاده کنند؛ مخصوصا در روزهایی که نور کمتری وجود داشته، یا به غروب آفتاب نزدیک می‌شوند. از آن جا که مدل‌های پرو نیز هنوز به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مجهز هستند، این مشکل روی این نسخه‌ها نیز کاملا مشهود است. شایعاتی در مورد آپگرید شدن دوربین الترا واید آیفون ۱۶ پرو به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی شنیده می‌شود، اما مطمئنا همه اهالی دنیای تکنولوژی انتظار دارند تغییراتی روی مدل‌های استاندارد و پلاس نیز رخ دهد.

سرعت شارژ بیشتر (از طریق کابل و بی‌سیم)

حوزه دیگری که آیفون‌های فعلی آنچنان درخششی از خود نشان نداده‌اند، مبحث سرعت شارژ است. می‌دانیم که سرعت شارژ پایین‌تر در دوام بیشتر باتری دستگاه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، اما یک ساعت یا حتی بیشتر برای شارژ شدن یک گوشی هوشمند آنچنان که باید و شاید گزینه مناسبی نیست.

افرادی که از شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند، مدت زمان بیشتری (بیش از ۲ ساعت) باید برای شارژ شدن آیفون خود منتظر بمانند. تکنولوژی مگ سیف باعث کاهش این مقدار می‌شود، اما باز هم تغییر آنچنان محسوسی در این حوزه رخ نمی دهد.

شارژ بی سیم آیفون

آیفون ۱۵ از شارژ سریع ۲۰ و آیفون ۱۵ پرو مکس نیز از شارژ سریع ۲۷ واتی پشتیبانی می‌کند. اما این اعداد و ارقام در مقایسه با رقبا بسیار کمتر است. ما انتظار نداریم که اپل از تکنولوژی Supervooc وان پلاس استفاده کند، اما افزایش ۵۰ درصدی سرعت شارژ نسبت به نسل پیشین می‌تواند یک حد تعادل مناسبی بین توجه به عمر مفید باتری و پایین آمدن مدت زمان شارژ ایجاد کند.

خبر خوش اینجاست که اپل قصد دارد در آیفون‌های ۲۰۲۴ تغییراتی را ایجاد کرده و توان شارژ این محصولات را از طریق کابل و بی‌سیم به ترتیب به ۴۰ و ۲۰ وات برساند. اما متأسفانه باید بگوییم که این تغییرات تنها برای مدل‌های پرو رخ خواهد داد.

آیا مدل استاندارد و پلاس همچنان با همان سرعت پایین گذشته شارژ خواهند شد؟ گذشت زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد.

هوش مصنوعی روی تمامی مدل‌ها

هوش مصنوعی می‌تواند نقش بسیار موثری در موفقیت سری آيفون ۱۶ ایفا کند. اپل در حال حاضر، در حوزه گوشی‌های هوشمند در مقایسه با رقبا بسیار عقب مانده است، اما به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها قصد دارند تا با قدرت بسیار زیادی وارد این حوزه شوند.

اپل می‌خواهد با کمک گرفتن از توان پردازشی تراشه A18 Bionic خدمات جدید و جذابی در حوزه هوش مصنوعی در اختیار کاربران خود قرار دهد که البته این موضوع احتمالا مستلزم افزایش رم نیز خواهد بود.

هوش مصنوعی آیفون

از آن جا نسخه پایه آیفون‌های ۲۰۲۴ با قیمت احتمالی ۷۹۹ دلاری همراه خواهد بود، لذا انتظار داریم که این گوشی هوشمند توانایی انجام اغلب امور وابسته به هوش مصنوعی را دارا باشد. در مقام مقایسه باید بدانید که Galaxy AI سامسونگ نه تنها روی سری گلکسی اس ۲۴، بلکه روی محصولات دیگر سامسونگ نیز عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است. خلاصه‌نویسی مطالب، حدس کلمات و در کل سیستم هوش مصنوعی ارائه شده توسط سامسونگ توانسته کاربران را راضی نگه دارد. لذا احتمالا اپل کار سختی در این حوزه خواهد داشت و باید ببینیم که کوپرتینویی‌ها چگونه و با چه قدرتی روانه میدان خواهند شد.

اپل در سال‌های اخیر نشان داده است که در حوزه اضافه کردن تکنولوژی‌های جدید به محصولات خود در مقایسه با رقبا کمی دیرتر عمل می‌کند، اما تجربه کاربری که به کاربران خود ارائه می‌کند، چیزی متفاوت‌تر از رقیبان خود است. لذا اگر آن‌ها قصد اضافه کردن امکانات مختلف در حوزه هوش مصنوعی به آیفون‌های ۲۰۲۴ داشته باشند، می‌توانیم انتظار اتفاقات جذابی را داشته باشیم.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

Xiaomi-13t-pro-gsm-ir
شیائومی 14T پرو با تراشه قدرتمند مدیاتک در گیک‌بنچ لیست شد

گوشی‌های جدید شیائومی احتمالاً در طی هفته‌های آینده معرفی خواهند شد. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
منتظر بهبود باتری گلکسی اس ۲۵ اولترا نباشید!

پرچمدار پرمیوم نسل بعدی سامسونگ ظاهراً با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ ۴۵ واتی همراه خواهد شد. 

بیشتر بخوانید
google-pixel-8-pro-gsm-ir
تمامی جزئیات مربوط به سری پیکسل ۹ فاش شد!

افشاگری شناخته‌شده تصاویری تبلیغاتی از پرچمدارهای گوگل را به اشتراک گذاشته که مشخصات فنی آن‌ها را تایید می‌کنند.

بیشتر بخوانید