خانهاخبار
ملاقات محرمانه اپل و TSMC؛ اپل در فکر رزرو کل ظرفیت فرآیند ۲ نانومتری

ملاقات محرمانه اپل و TSMC؛ اپل در فکر رزرو کل ظرفیت فرآیند ۲ نانومتری

اپل ظاهراً درنظر دارد که خط تولید لیتوگرافی ۲ نانومتری TSMC را برای تراشه‌های جدید خود رزرو کند. 

۱ خرداد ۱۴۰۳

خبرگزاری Economic Daily News در گزارشی ادعا کرده که اپل با شرکت TSMC یک ملاقات محرمانه را ترتیب داده است. مدیر ارشد اپل، جف ویلیامز، با یک مقام ارشد شرکت TSMC در این ملاقات حضور داشته‌اند و پیرامون آینده تراشه‌های غول فناوری آمریکایی به گفتگو پرداخته‌اند.

ظاهراً اپل در این ملاقات ابراز تمایل کرده تا کل خط تولید لیتوگرافی ۲ نانومتری را در اختیار بگیرد. در این رابطه، شایعه شده که کوپرتینونشین‌ها درنظر دارند که ظرفیت تولید ۲ نانومتری TSMC را برای توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی تحت کنترل بگیرند. 

شرکت TSMC خط تولید ۲ نانومتری

اپل که بزرگ‌ترین مشتری TSMC محسوب می‌شود، گاهی‌اوقات امتیازهای ویژه را از سوی این شرکت تراشه‌سازی دریافت کرده است. برای مثال، سال گذشته، اپل تمامی ظرفیت ۳ نانومتری TSMC را در اختیار گرفت تا A17 پرو به اولین تراشه ۳ نانومتری بازار گوشی بدل شود. این تراشه در حال حاضر در گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس به کار رفته است. 

رزرو کامل خط تولید فرآيند ۳ نانومتری همچنین به اپل کمک کرد تا تراشه ۳ نانومتری M4 را برای مدل‌های جدید آیپد پرو نیز در دسترس قرار دهد. 

تراشه m4 اپل

شایان ذکر است که TSMC فرآیند تولید انبوه لیتوگرافی ۲ نانومتری را از سال آینده آغاز می‌کند. برای امسال، هر چهار مدل سری آیفون ۱۶ به تراشه A18 مجهز می‌شوند که برپایه نسل دوم فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد. البته آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس از تراشه A18 پرو بهره خواهند برد در حالی که آیفون ۱۶ و آيفون ۱۶ پلاس از تراشه A18‌ برخوردار خواهند شد.

علاوه بر تراشه‌های سری M و سری A، گزارش شده که اپل در حال توسعه یک تراشه هوش مصنوعی است که برای دیتاسنترهایی به کار می‌رود که وظیفه پردازش‌های هوش مصنوعی مبتنی بر فضای ابری را برعهده دارد. 

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید