خانهاخبار
۵ ارتقای قابل توجه آیفون ۱۶

۵ ارتقای قابل توجه آیفون ۱۶

در حالی که چندین ارتقا برای سری آیفون ۱۶ انتظار می‌رود، اما برخی از این بهبودها از بقیه مهم‌تر هستند. از این رو امروز قصد داریم که به مهم‌ترین این موارد بپردازیم که می‌تواند تفاوت‌های جدی میان سری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ ایجاد کند.

۱۴۰۲/۱۲/۲۶

آیفون پرفروش‌ترین محصول اپل است و هر ساله به‌روزرسانی می‌شود. در سال ۲۰۲۴ انتظار داریم سری آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جالب‌تر نسبت به آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو عرضه شود.

در این مطلب به ۵ ویژگی مهم‌تر پرداخته‌ایم که طبق گزارش‌ها اپل قرار است به سری آیفون ۱۶ اضافه کند.

دکمه کپچر

هر چهار مدل آیفون ۱۶ قرار است یک دکمه کاملا جدید دریافت کنند که در سمت راست دستگاه و زیر دکمه پاور قرار خواهد گرفت. در آمریکا این قسمت همان جایی است که آنتن mmWave شبکه 5G قرار دارد، بنابراین اپل آن را به طرف دیگر انتقال خواهد داد.

iPhone-16-Camera-Lozenge-2-Perspective-Gray.jpg

این دکمه جدید که اپل آن را «دکمه ضبط» می‌نامد، برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری زمانی است که آیفون در جهت افقی نگه داشته می‌شود. به نظر می‌رسد که هدف آن ضبط ویدیوهای افقی سه بعدی است که سپس در ویژن پرو قابل مشاهده می‌شود، اما برای گرفتن ویدیو و عکس‌های معمولی نیز مفید خواهد بود.

شایعات حاکی از آن است که این دکمه یک دکمه مکانیکی استاندارد مانند دکمه های پاور و ولوم خواهد بود، اما از چندین سطح فشار پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید برای فوکوس کردن، کمی فشار دهید و سپس برای گرفتن عکس یا شروع ضبط، بیشتر فشار دهید. این حس شبیه به یک دکمه شاتر دوربین چند منظوره خواهد بود.

به عنوان یک امتیاز، مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶، دکمه اکشن را که همراه با آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس معرفی شده بود، دریافت می‌کنند بنابراین هر دو دکمه اکشن و دکمه ضبط در کل سری آیفون ۱۶ در دسترس خواهند بود.

سایز نمایشگر

اپل از مدل‌های ۲۰۲۰ آیفون، یعنی آیفون ۱۲ از اندازه‌های نمایشگر ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی برای همه نسل‌های آیفون استفاده کرده است، اما در نهایت اندازه صفحه نمایش در سال ۲۰۲۴ کمی افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو تقریبا ۶٫۳ اینچ باشد در حالی که صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو مکس تقریبا ۶٫۹ اینچ خواهد بود.

iPhone-16-Pro-Front-Feature.jpg

اندازه صفحه نمایش بزرگتر موجب می‌شود تا آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس حدود ۳ میلی‌متر بلندتر و حدود یک میلی‌متر عریض‌تر شوند. ضخامت این دستگاه‌ها افزایش نخواهد داشت، اما وزن آنها به دلیل افزایش اندازه کمی بیشتر می‌شود.

متاسفانه تغییر اندازه در سال جاری به آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس محدود خواهد شد و آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس استاندارد همچنان به ترتیب ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچ خواهند بود.

ارتقای دوربین

اپل برای تمامی مدل‌های آیفون ۱۶ تغییرات دوربین را در نظر گرفته است. برای آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس، چینش لنز عمودی جدیدی وجود خواهد داشت و چینش موربی که اپل در چند سال اخیر استفاده کرده، حذف می‌شود. انتظار می‌رود این تغییر به مدل‌های آیفون ۱۶ اجازه دهد تا ویدیوهای فضایی ضبط کنند، ویژگی که در حال حاضر به آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس محدود شده است.

iPhone-16-Camera-Lozenge-2-Colors.jpg

البته بزرگترین به‌روزرسانی دوربین در این سری، به آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس اختصاص خواهد داشت. اپل دوربین اولترا واید را به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا می‌دهد و تصاویر بهبود یافته را در شرایط نوری پایین‌تر به ارمغان می‌آورد. انتظار می‌رود این لنز مانند دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید کار کند که از ترکیب پیکسل‌ها برای ترکیب داده‌های چهار پیکسل در یک «سوپر پیکسل» برای کیفیت تصویر بهتر استفاده می‌کند.

از آنجایی که ضبط ویدیوی فضایی از هر دو دوربین واید و اولترا واید استفاده می‌کند، ویدیوهای فضایی با مدل‌های جدید پرو تقویت می‌شوند.

اپل همچنین قرار است امسال لنز تله فوتو 5X را به آیفون ۱۶ پرو بیاورد و احتمالا به دلیل افزایش اندازه‌های ذکر شده این امکان وجود دارد. در حال حاضر زوم اپتیکال 5X در آیفون ۱۵ پرو مکس در دسترس است، اما هر دو مدل پرو در سال ۲۰۲۴ آن را دریافت خواهند کرد.

شبکه 5G سریع‌تر

با آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس، اپل قصد دارد از جدیدترین تراشه مودم اسنپدراگون X75 کوالکام استفاده کند. تراشه‌های مودم معمولا ویژگی مهمی نیستند که ما آن را برجسته کنیم، به خصوص پس از انتقال به 5G، اما X75 سریع‌تر خواهد بود و در عین حال از انرژی کمتری نیز استفاده می‌کند.

qualcomm-x75-chip.jpg

این مدل جدیدتر ۱۰ حامل برای mmWave و ۵ حامل برای زیر ۶ گیگاهرتز ارایه می دهد. تجمیع حامل سرعت داده‌ها را بهبود می‌بخشد، بنابراین تعداد بالاتر معادل تاخیر کمتر و توان عملیاتی بیشتر داده است. تراشه این مودم دارای یک پردازنده هوش مصنوعی نسل دوم است که کوالکام می‌گوید سرعت، پوشش، استحکام لینک و دقت مکان را بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر ممکن است مشکلات اتصال کمتری را در پارکینگ، آسانسور و مترو مشاهده کنید.

مودم X75 فرستنده‌های زیر۶ گیگاهرتز و mmWave را ادغام می‌کند، بنابراین ۲۵ درصد فضای کمتری برای برد مدار استفاده می‌شود و مصرف انرژی کمتری دارد. تاکنون شایعات حاکی از آن است که X75 در سال ۲۰۲۴ به مدل‌های پرو محدود می‌شود و مدل‌های استاندارد همچنان از مودم X70 در سری آیفون ۱۵ فعلی استفاده می‌کنند.

در کنار 5G بهتر، اپل می‌تواند وای فای 7 را نیز به مدل های آیفون ۱۶ پرو بیاورد. این استاندارد وای فای از سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و می‌تواند منجر به تاخیر کمتر و اتصال با ثبات‌تر شود. در مورد آیفون ۱۶ استاندارد، ما انتظار داریم که شاهد ارتقا به وای فای 6E باشیم که به این دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به شبکه های 6 گیگاهرتز متصل شوند. در حال حاضر مدل‌های آیفون ۱۵ پرو از وای فای 6E پشتیبانی می‌کنند، اما مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ محدود به وای فای 6 هستند.

هوش مصنوعی مولد

اپل در سال ۲۰۲۴ بر روی هوش مصنوعی تمرکز زیادی دارد زیرا قصد دارد با مایکروسافت، گوگل، OpenAI و سایر شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در هوش مصنوعی مولد کرده‌اند، پیشی بگیرد. البته همانطور که می‌دانید هوش مصنوعی مبتنی بر نرم افزار است، اما برای پشتیبانی از آن به سخت افزار نیاز دارد.

iOS-18-Mock-Siri-Feature-Baubles.jpg

با iOS 18 شایعه شده است که اپل بهبودهای اساسی مبتنی بر هوش مصنوعی را انجام می‌دهد و هوش مصنوعی را در سراسر این سیستم عامل معرفی می‌کند، همچنین برخی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌ها ممکن است به دلیل قدرت پردازشی مورد نیاز فقط به سری پرو آیفون ۱۶ محدود شود.

انتظار می‌رود هر چهار مدل آیفون ۱۶ دارای تراشه A18 باشند (و البته شاید A18 Pro برای سری پرو). تراشه‌های A18 بر اساس فرآیند ۳ نانومتری اپل برای بهبود عملکرد و کارایی ساخته می‌شوند. در حال حاضر مدل‌های آیفون ۱۵ پرو از فرایند ۳ نانومتری A17 Pro استفاده می‌کنند، اما مدل‌های آیفون ۱۵ از فناوری نسل قبلی تراشه A16 استفاده می‌کنند.

ارتقا به یک تراشه ۳ نانومتری در سری آیفون ۱۶ به اپل این امکان را می‌دهد تا آخرین ویژگی‌های هوش مصنوعی را حتی به مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین مدل‌های پرچم‌دار خود بیاورد و انتظار می‌رود A18 دارای یک موتور عصبی سریع‌تر با هسته‌های به‌طور قابل ‌توجه بیشتر باشد. شایعات حاکی از آن است که اپل می‌خواهد برای حفظ حریم خصوصی، پردازش هوش مصنوعی را روی دستگاه انجام دهد و برای امکان‌پذیر کردن آن به بهبود عملکرد جدی نیاز است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)