خانهاخبار
نکات مهمی که باید پیش از خرید لپ تاپ بدانید

نکات مهمی که باید پیش از خرید لپ تاپ بدانید

لپ تاپ‌ها در اندازه‌های متفاوت و با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلف در دسترس هستند. همین مسئله باعث شده تا انتخاب بهترین لپ تاپ برای بسیاری به یک چالش تبدیل شود.

۱۴۰۲/۱۱/۹
11.jpg

نکات مهمی که باید پیش از خرید لپ تاپ بدانید

چه در حال گشت و گذار در وب، نوشتن یک مقاله، کار روی یک پروژه ویدیویی یا مشغول تجربه بهترین بازی‌های ویدیویی باشید، لپ تاپ، گجت بسیار کارآمدی است. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که پیش از خرید لپ تاپ باید به چه نکاتی توجه کنید؟ لپ تاپ‌ها در اندازه‌های متفاوت و با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلف در دسترس هستند. همین مسئله باعث شده تا انتخاب بهترین لپ تاپ برای بسیاری به یک چالش تبدیل شود. برای پاسخ دادن به این پرسش، کارشناسان ما در آی تی هوم مطلب زیر را برای شما آماده کرده‌اند.

سیستم عامل خود را مشخص کنید

پیش از خرید لپ تاپ، باید سیستم عامل مناسب برای شما را با توجه به نیازهایتان انتخاب کنید. در حال حاضر ویندوز، macOS و ChromeOS محبوب‌ترین سیستم عامل‌های لپ تاپ هستند. ویندوز 11 در بین این سیستم عامل‌ها انعطاف‌پذیرترین بوده و بیشترین سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده است. دلایل زیادی برای خرید لپ تاپ با سیستم عامل ویندوز وجود دارد. لپ تاپ‌های ویندوز 11 در هر طیف قیمتی در دسترس هستند. این سیستم عامل برای تمام کاربران از جمله دانشجویان، محققان و مهندسان مناسب است. به علاوه ویندوز تنها سیستم عاملی است که می‌تواند پاسخگوی نیاز گیمرها باشد.

سیستم عامل

Windows

macOS

ChromeOS

شرکت

مایکروسافت

اپل

گوگل

سهم بازار

69.52%

20.42%

3.24%

با این حال اگر به فکر خرید یک مک بوک هستید، سیستم عامل macOS برای شماست. تمام لپ تاپ‌های اپل مجهز به این سیستم عامل هستند. به صورت کلی باید گفت که این سیستم عامل ویژگی‌ها و کاربردهای مشابه‌ای با ویندوز دارد. اما با رابط کاربری متفاوتی طرف هستیم. یکی از مزایای macOS، سازگاری آن با سایر محصولات اپل مثل آیفون و ایرپاد است.

در طرف مقابل سیستم عامل شرکت گوگل یعنی ChromeOS را داریم که ساده و امن است. اما به صورت کلی با سیستم عامل بسیار محدودتری نسبت به ویندوز یا macOS طرف هستیم. تمرکز اصلی این سیستم عامل مرورگر کروم است. البته تمام کروم‌بوک‌های مدرن توانایی اجرای برنامه‌های اندروید هم دارند. اما این برنامه‌ها در بسیاری از مواقع برای صفحه نمایش عریض لپ تاپ بهینه‌سازی نشده‌اند.

به برند لپ تاپ توجه کنید

یکی از مهم‌ترین نکات به هنگام خرید لپ تاپ، برند و شرکت سازنده لپ تاپ است. لپ تاپ شما در نهایت به اندازه شرکت سازنده آن خوب است. داشتن سابقه معتبر و همچنین پشتیبانی فنی خوب حائز اهمیت بالایی است. همین مسئله باعث شده تا بسیاری در زمینه برند، به سراغ لپ تاپ ایسوس بروند.  ایسوس سری لپ تاپ‌های باکیفیت زیادی را روانه بازار می‌کند. برای مثال سری Zenbook از لپ تاپ‌های پریمیوم و شیک تشکیل شده، در حالی که لپ تاپ‌های Vivobook مقرون‌به‌صرفه و قابل اتکا هستند. لپ تاپ‌های محبوب ROG هم که برخی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ جهان را شامل می‌شوند.

22.jpg

البته ایسوس تنها برند خوب لپ تاپ در جهان نیست. بسیاری از کاربران که به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند با قیمت خوب می‌گردند، به سراغ خرید لپ تاپ لنوو می‌روند. برند لنوو چند سالی می‌شود که بیشترین سهم بازار در جهان لپ تاپ را به خود اختصاص داده است. این شرکت بزرگ برای هر نوع کاربری یک لپ تاپ مناسب دارد. علاوه بر این، قیمت لپ تاپ‌های لنوو بسیار رقابتی هستند و معمولا ارزش خرید بیشتری نسبت به رقبا دارند. به نظر شما بهترین برند لپ تاپ در حال حاضر کدام است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اندازه صفحه نمایش

پیش از اینکه نگاهی به سخت‌افزار یا قیمت بیندازید، باید مشخص کنید که قابل حمل بودن لپ تاپ تا چه اندازه برای شما مهم است. لپ تاپ‌ها معمولا با توجه به اندازه صفحه نمایششان دسته‌بندی می‌شوند:

  • 11 تا 12 اینچ: این لپ تاپ‌ها حداکثر قابلیت حمل را دارند.  البته در سال‌های گذشته جدا از لپ تاپ‌های ارزان و تبلت‌های دو در یک، لپ تاپ‌های زیادی در این اندازه تولید نمی‌شوند. چرا که متریال جدید و حاشیه‌های باریک‌تر باعث شده تا لپ تاپ‌های 13 تا 14 اینچ هم قابلیت حمل بسیار بالایی داشته باشند.
  • 13 تا 14 اینچ: برای بسیاری از کاربران، این اندازه ایده‌آلی برای یک لپ تاپ است. لپ تاپ‌های 13 تا 14 اینچ صفحه نمایش مناسبی دارند، اما فضای کمی را اشغال می‌کنند.
  • 15 تا 16 اینچ: هنوز هم لپ تاپ‌های 15 اینچ محبوب‌ترین لپ تاپ‌ها در بازار هستند. در سال‌های گذشته لپ تاپ‌های 16 اینچ مثل مک‌بوک پرو 16 هم به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده‌اند. اگر به دنبال یک صفحه نمایش بزرگ هستید و خیلی لپ تاپ‌تان را با خود حمل نمی‌کنید، به فکر خرید لپ تاپی با این اندازه باشید.
  • 17 تا 18 اینچ: اگر به دنبال لپ تاپی هستید که اساسا یک کامپیوتر رومیزی با قابلیت حمل پایین است، یک لپ تاپ 17 یا 18 اینچ می‌توانید قدرت کافی برای اجرای بازی‌های روز یا برنامه‌های سنگین را بدهد.

کیبورد و تاچ‌پد

اگر لپ تاپ شما ارگونومی مناسبی نداشته باشد، قدرتمندترین سخت‌افزار هم ارزش بالایی نخواهند داشت. اگر می‌خواهید زمان زیادی را با لپ تاپ خود صرف کنید، مطمئن شوید که این لپ تاپ از کیبورد باکیفیتی برخوردار است. در این زمینه مواردی مثل فاصله رفت و برگشت کلیدها و همچنین فاصله مناسب بین آن‌ها مهم هستند. علاوه بر این، به دنبال لپ تاپی باشید که تاچ‌پد بزرگ و واکنش‌پذیری هم دارد. یک تاچ‌پد خوب از فرمان‌های چندلمسی هم به خوبی پشتیبانی می‌کند.

سخت‌افزار

قطعات لپ تاپ مثل پردازنده، حافظه ذخیره‌سازی، رم و گرافیک می‌توانند حتی عاشقان سخت‌افزار را هم کمی گیج کنند. پس اگر مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ برای شما کمی گنگ هستند، اصلا حس بدی نداشته باشید. قطعات اصلی یک لپ تاپ که باید برای شما مهم باشند به شرح زیر هستند:

33.jpg
  1. پردازنده: پردازنده همان مغز مرکزی لپ تاپ شما هستند. این قطعه تاثیر بسزایی روی عملکرد و سرعت سیستم شما دارد. با این حال اگر قصد انجام کار سنگینی را ندارید، یک پردازنده Core i5 یا حتی Core i3 هم می‌تواند کافی باشد.
  2. رم: برخی از لپ تاپ‌های ارزان از 4 گیگابایت حافظه رم برخوردار هستند. اما توصیه می‌شود که لپ تاپی را بخرید که حداقل 8 گیگابایت رم داشته باشد. برای 99 درصد کاربران، 16 گیگابایت رم ایده‌آل و کاملا کافی است.
  3. حافظه ذخیره‌سازی (SSD): می‌توان گفت که حافظه ذخیره‌سازی و عملکرد آن به اندازه سرعت پردازنده مهم است. هارددیسک‌های قدیمی جایی در لپ تاپ‌های مدرن ندارند، پس به فکر خرید لپ تاپی با یک SSD باشید.
  4. صفحه نمایش: هر چه پیکسل‌های بیشتری داشته باشید، محتوای بیشتری را می‌توانید در نمایشگر خود مشاهده کنید. این محتوا کیفیت بالاتری هم خواهد داشت. توصیه می‌شود که لپ تاپی را بخرید که صفحه نمایشی با رزولوشن حداقل 1080p یا Full HD دارد. لپ تاپ‌های گران‌تر صفحه نمایش‌های باکیفیت‌تری دارند، اما تصاویر با رزولوشن بالاتر باتری بیشتری مصرف می‌کنند.
  5. کارت گرافیک: اگر قصد اجرای بازی‌های ویدیویی، ساخت مدل‌های 3D یا تدوین ویدیو با رزولوشن بالا را ندارید، یک گرافیک یکپارچه کار شما را راه می‌اندازد. خصوصا اگر با گرافیک Intel Iris Xe طرف باشید. در غیر این صورت به سراغ خرید لپ تاپی بروید که از کارت گرافیک مجزا مثل سری RTX انویدیا برخوردار است.
  6. پورت‌ها: با وجود اینکه غیاب یک سری پورت‌ها نباید فاکتور اصلی در تصمیم‌گیری برای خرید لپ تاپ باشد، اما خوب است که تمام درگاه‌های ارتباطی مورد نیاز را در لپ تاپ مد نظر خود داشته باشید. در غیر این صورت مجبور به حمل دانگل‌های خارجی خواهید شد.

از عمر باتری غافل نشوید

اگر به فکر خرید یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند هستید که از آن روی میز و در نزدیکی یک خروجی برق استفاده می‌کنید، نیازی نیست که به فکر عمر باتری باشید. اما اگر قصد دارید از لپ تاپ خود در رفت و آمد یا حتی روی پای خود استفاده کنید، حداقل باید به فکر عمر باتری 7 ساعته باشید. عمر باتری بیشتر از 9 ساعت هم ایده‌ال است. برای مشخص کردن عمر باتری لپ تاپ، به صحبت‌های سازنده توجه نکنید. در عوض به سراغ بررسی‌های خارجی مثل نقد و بررسی‌های ما در وبسایت آی تی هوم :  ithome.ir بروید.

براساس بودجه خود تصمیم بگیرید

این روز‌ها شما می‌توانید یک لپ تاپ قابل استفاده را با کمتر از 20 میلیون تومان خریداری کنید. اما اگر بتوانید بودجه بیشتری را به این خرید اختصاص بدهید، سیستمی با کیفیت ساخت بیشتر، سخت‌افراز قدرتمندتر و صفحه نمایش بهتر خواهید داشت. ارزان‌ترین لپ تاپ‌ها به طور کلی کروم‌بوک‌‌ها هستند. اما این لپ تاپ‌ها صرفا مناسب وبگردی و انجام کارهای روزمره می‌باشند.

جمع‌بندی

امروزه هر خانه‌ای به یک لپ تاپ برای انجام بسیاری از امور روزمره نیاز دارد. انتخاب یک لپ تاپ می‌تواند پروسه دشواری باشد. امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد تا در تصمیم‌گیری برای شما کمی آسان‌تر شده باشد. به یاد داشته باشید که در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال، می‌توانید با کارشناسان ما در آی تی هوم تماس بگیرید و مشاوره و راهنمایی رایگان در زمینه خرید لپ تاپ دریافت کنید.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)