خانهاخبار
درباره مک استودیو M4 چه می‌دانیم؟

درباره مک استودیو M4 چه می‌دانیم؟

مک استودیو از زمان عرضه یکی از کم‌رنگ‌ترین محصولات اپل بوده که این شرکت به هر دلیل تنوع زیادی به آن نداده است. اگر همین روال را برای این محصول ببینیم، به احتمال قوی مک استودیو از تراشه M3 گذر می‌کند و به طور مستقیم چیپست قدرتمندتر M4 را دریافت خواهد کرد.

۱۴۰۳/۲/۶

اپل در حال برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی کل مجموعه مک با تراشه‌های جدیدتر M4 است که از اواخر سال ۲۰۲۴ شروع می‌شود و تا سال ۲۰۲۵ ادامه می‌یابد و شامل یک تراشه جدید M4 برای دستگاه دسکتاپ میان رده اپل یعنی M4 است.

انتظارات ما از مک استودیو با تراشه M4 چیست؟

شایعات در خصوص چیپست M4

اپل مجموعه‌ای از تراشه‌های M4 را در دست توسعه دارد، از جمله M4 استاندارد، M4 Pro و M4 Max و یک نسخه رده بالاتر با کد «Hidra» که می‌تواند یک نسخه «Ultra» باشد که نهایت قدرت را برای سری M4 به ارمغان خواهد آورد.

در خط تولید M2، چیپست M2 Ultra تراشه‌ای بود که در واقع دو تراشه M2 Max را به هم متص می‌کرد. در حال حاضر خبری از M3 Ultra نیست، اما معماری تراشه M3 Max به این گمانه‌زنی منجر شده است که تراشه‌های Ultra آینده ممکن است تراشه‌های مستقل باشند نه اینکه از دو قالب Max ساخته شوند.

به نظر می رسد M3 Max فاقد اتصال «UltraFusion» است که به تراشه‌های M2 Max اجازه می‌دهد تا به عنوان یک مدل Ultra عمل کنند. اما از آنجایی که این مورد در سری M3 وجود ندارد، به احتمال زیاد تراشه Ultra توسعه اختصاصی با سفارشی سازی برای بارهای کاری سنگین داشته باشد. اپل می‌تواند تعداد هسته‌های کارامد و قدرتی را تغییر دهد تا روی قدرت تمرکز کند و هسته‌های گرافیک بیشتری اضافه کند.

دستگاه‌های فعلی مک استودیو از تراشه‌های M2 Max و‌ M2 Ultra استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان انتظار داشت که مدل‌های M4 به تراشه‌های M4 Max و M4 Ultra (یا معادل آن) مجهز شوند. جدای از مک پرو، مک استودیو تنها دستگاه اپل است که از تراشه های «Ultra» استفاده می‌کند.

مک استودیو برای کاربران مک طراحی شده است که دارای جریان‌های کاری فشرده سیستم هستند که به قابلیت‌های محاسباتی و گرافیکی پیشرفته نیاز دارند. در حال حاضر تفاوت زیادی بین مک استودیو و مک پرو وجود ندارد، بنابراین ممکن است اپل در حال برنامه‌ریزی برای نسخه قدرتمندتر M4 Ultra برای مک پرو باشد.

اپل در ماه‌های آینده در سراسر خط تولید خود هوش مصنوعی را به کار می‌گیرد، بنابراین انتظار می‌رود M4 روی تقویت هوش مصنوعی و عملکرد یادگیری ماشینی تمرکز کند. شایعات حاکی از آن است که یک موتور عصبی به‌روز شده با تعداد هسته‌های بیشتر برای انجام وظایف هوش مصنوعی وجود خواهد داشت.

به‌روزرسانی‌های حافظه

مک استودیو و مک پرو بعدی می توانند تا ۵۰۰ گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی کنند که از حداکثر ۱۹۲ گیگابایت فعلی بسیار بیشتر است.

در مورد M3 چطور؟

با توجه به برنامه‌ریزی اپل برای به‌روزرسانی مک استودیو با تراشه های M4 در سال ۲۰۲۵، هنوز کاملا مشخص نیست که آیا امسال به‌روز‌رسانی M3 برای آنها وجود خواهد داشت یا خیر.

مک بوک پرو، مک بوک ایر و آیمک با تراشه‌های M3 به‌روزرسانی شده‌اند، اما مک مینی، مک استودیو و مک پرو همچنان از تراشه‌های M2 استفاده می‌کنند. با به‌روزرسانی M4 که پیش‌تر برنامه‌ریزی شده است، اپل می‌تواند از به‌روزرسانی M3 برای دستگاه‌های دسکتاپ خود صرف نظر کند، اما همچنین ممکن است که ما یک به‌روزرسانی M3 را در اواسط سال و یک به‌روزرسانی دوم M4 را در سال آینده دریافت کنیم، که یک سال بین هر یک از آنها فاصله خواهد داشت.

اپل در حال آزمایش نسخه‌ای از مک استودیو با پردازنده M3 است، بنابراین به‌روزرسانی امسال و سپس به‌روزرسانی دوم در سال آینده منطقی به نظر می‌رسد.

تغییرات در طراحی

مک استودیو از زمانی که برای اولین بار در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ماه ۱۴۰۰) راه‌اندازی شد، به‌روزرسانی طراحی نداشته است، اما اگر کمی به این محصول فکر کنیم، آنقدر تنوع نداشته است که نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد. اپل به طور معمول تمایل دارد چندین سال قبل از ایجاد تغییرات اساسی در سخت افزار مک صبر کند، بنابراین ما انتظار نداریم که مک استودیو در آینده نزدیک ظاهری تازه به دست آورد.

احتمالا زمان اینکه اپل به‌روزرسانی طراحی را در نظر بگیرد، به سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ نزدیک‌تر خواهد بود، اگرچه ممکن است این زمان حتی طولانی‌تر هم باشد. مک مینی از سال ۲۰۱۰ تاکنون تغییرات قابل توجهی در طراحی نداشته است و مک استودیو هم پیش‌بینی می‌شود از همین رویه پیروی کند.

تاریخ عرضه

به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، انتظار می‌رود که مک استودیو با تراشه M4 در اواسط سال ۲۰۲۵ عرضه شود که معرفی احتمالی آن در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۵ محتمل خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)