خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی شیائومی پوکو F3

بررسی تخصصی شیائومی پوکو F3

گوشی شیائومی پوکو F3 در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین گوشی‌ها در بازار ایران است؛ در ادامه نگاهی به نقاط قوت و ضعف این گوشی خواهیم انداخت.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۷/۱۱

گوشی‌های با برند پوکو که حالا یکی از زیر مجموعه‌های شیائومی به حساب می‌آید؛ معمولا مشخصات سخت افزاری بسیار قدرتمندی را با قیمت مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در امروز به سراغ یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار ایران، یعنی پوکو F3 می‌رویم.

image

این گوشی با سخت افزار قدرتمند و قیمت ۳۵۰ دلاری خود، یک Flagship Killer واقعی محسوب شده و در بازار این روز‌ها که جای این نوع از گوشی‌ها خالی است؛ قطعا مورد استقبال بسیاری واقع خواهد شد.

 

طراحی، بدنه و کیفیت ساخت

image

 

در نگاه اول، پوکو F3‌ از طراحی مناسبی برخوردار است و ظاهر آن کمابیش سری می 11 شیائومی را تداعی می‌کند. قاب پشتی و شیشه جلویی گوشی از نوع گوریلا گلس 5 هستند و فریم گوشی نیز پلاستیکی است که البته ظاهری مانند فلز دارد. وزن این گوشی، ۱۹۶ گرم بوده و ابعاد آن، ۷.۸×۷۶.۴×۱۶۳.۷ میلی متر است.

image

دکمه‌های پاور و کنترل صدا در سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند و با توجه به خوش‌دست بودن این محصول، دسترسی به آنها نیز به سهولت انجام می‌شود. در بالای گوشی، شاهد دو خروجی هستیم که یکی از آنها مربوط به اسپیکر بوده و دیگری نیز یک میکروفون و خروجی اینفرارد یا همان IR Blaster گوشی را در خود جا داده است. در این روز‌ها که بیشتر شرکت‌ها استفاده از خروجی اینفرارد در گوشی‌های هوشمند برای کنترل وسایل منزل را کنار گذاشته‌اند، این حرکت از سوی پوکو بسیار قابل تحسین است.

 

در پایین گوشی نیز شاهد درگاه سیم کارت دوگانه، یک میکروفون، یک خروجی اسپیکر و در نهایت پورت USB-C هستیم. متاسفانه در این گوشی خبری از جک ۳.۵ میلی متری هدفون نیست و کاربران باید از همان درگاه USB-C استفاده کنند. این گوشی گواهی IP53 را دریافت کرده و تنها در برابر پاشیدن قطرات آب و نفوذ غبار مقاوم است.

طراحی لنز‌های دوربین در پشت گوشی نیز به سری می 11 شباهت دارند. پوکو F3 در سه رنگ مشکی، سفید و آبی روانه بازار شده که نسخه بررسی شده توسط ما، نسخه آبی رنگ این گوشی است. طراحی پشت گوشی در نسخه آبی رنگ، کمی با سایرین تفاوت دارد؛ قسمت بالایی آن الگویی هاشور زده داشته و دو قسمت پایینی از طراحی زاویه دار بهره برده و هر بخش، نور را به حالت متفاوتی منعکس می‌کند.

image

در هنگام کار با پوکو F3، حس خوبی از بدنه آن به کاربر منتقل شده و حتی با وجود فریم پلاستیکی این محصول، هرگز حس نمی‌کنید که با محصولی بی‌کیفیت یا ارزان قیمت طرف هستید. دکمه پاور این گوشی نیز که سنسور اثر انگشت را در خود جا داده است، حالتی محدب داشته و همین امر، کار با آن را راحت‌تر می‌کند.

 

نمایشگر

image

و حالا نوبت به ستاره اصلی این گوشی، یعنی نمایشگر آن رسیده است. پوکو F3 از یک نمایشگر امولد ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند؛ این نمایشگر از HDR10+ پشتیبانی کرده و به گفته شیائومی، حداکثر میزان روشنایی آن ۱۳۰۰ نیت است. این نمایشگر از نوع حفره‌دار یا پانچ هول بوده و دوربین سلفی در قسمت میانی بالای گوشی قرار دارد.

در هنگام روشن کردن گوشی برای اولین بار، پوکو F3 روی حالت ۶۰ هرتز است؛ پس از فعالسازی حالت ۱۲۰ هرتز، تجربه کاربری گوشی از زمین تا آسمان فرق کرده و به لطف پردازنده قدرتمند کوالکام اسنپدراگون 870، هرگز با کندی یا افت فریم مواجه نخواهید شد.

پنل امولد این گوشی کیفیت بسیار مناسبی داشته و رنگ‌ها را نیز به طور طبیعی نمایش می‌دهد، امکان انتخاب حالت‌های دیگر و تنظیم حرارت رنگ نمایشگر نیز وجود دارد. این نمایشگر به صورت تخت بوده و گوشه‌های بالایی و پایینی گوشی، حالتی خمیده دارند.

نرخ نوسازی این نمایشگر هم متغیر بوده و در هنگام کار با رابط کاربری گوشی،‌ همیشه روی ۱۲۰ هرتز است؛ اما برای کاهش مصرف باتری در هنگام نمایش تصاویر ثابت به ۶۰ هرتز می‌رسد. حالت ۱۲۰ هرتز تنها در برخی بازی‌های اندرویدی (مانند Dead Trigger 2) کار کرده و در اپلیکیشن‌های پخش ویدیو نیز نرخ نوسازی نمایشگر به ۶۰ هرتز می‌رسد.

در تجربه ما از این گوشی، تنها نقطه ضعف این نمایشگر میزان روشنایی آن است که چنگی به دل نمی‌زند. بر خلاف ادعای شیائومی، روشنایی این نمایشگر مسلما ۱۳۰۰ نیت نیست و شاید حداکثر حدود ۶۰۰ نیت باشد. به همین دلیل مجبور شدیم نوار روشنایی صفحه یا همان Brightness را بالاتر از آنچه انتظارش را داشتیم، ببریم.

 

سخت افزار

image

شیائومی پوکو F3 در بخش سخت افزار نیز نسبت به قیمت خود بسیار خوب عمل کرده و مخصوصا نوع پردازنده استفاده شده در آن، تحسین برانگیز است. این گوشی از پردازنده کوالکام اسنپدراگون 870 استفاده کرده که از 5G یا همان نسل پنجم اینترنت همراه نیز پشتیبانی می‌کند.

این پردازنده در واقع نسخه بازطراحی شده پردازنده سال گذشته یا همان اسنپدراگون 865 است و کلاک اسپید هسته‌ اصلی آن، به ۳.۲ گیگاهرتز می‌رسد. پوکو F3 پردازنده گرافیکی ادرنو 650 را نیز به همراه داشته که یکی از قدرتمندترین‌های بازار است.

این گوشی در دو نسخه روانه بازار می‌شود؛ نسخه بررسی شده توسط ما، دارای ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است. نسخه دیگری از این گوشی نیز که ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را به همراه دارد، در بازار دیده می‌شود. متاسفانه این گوشی از کارت‌های حافظه microSD پشتیبانی نمی‌کند.

image

در هنگام کار، پوکو F3 بسیار روان است و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی آن نیز باعث می‌شود تا کمی سریع‌تر از آنچه هست، به نظر برسد! این گوشی به لطف پردازنده گرافیکی قدرتمند خود، اکثر بازی‌های سنگین این روز‌ها را به راحتی اجرا کرده و برای مثال، می‌توانید بازی Call of Duty: Mobile را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بدون هیچگونه لگ و کندی تجربه کنید.

رم این گوشی، از نوع LPDDR5 بوده و با توجه به اینکه ۶ گیگابایت نسخه پایه در این روز‌ها و برای گوشی‌های اندرویدی خیلی زیاد نیست؛ عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد. البته اگر اپلیکیشن‌های زیادی را در پس زمینه باز نگه داشته باشید، متوجه خواهید شد که سیستم آنها را در رم نگه نخواهد داشت و در هنگام سوییچ کردن، با کمی لودینگ مواجه می‌شوید.

 

نرم افزار و رابط کاربری

image

پوکو F3 به همراه سیستم عامل اندروید 11 عرضه شده و رابط کاربری MIUI 12.5 نیز برای آن منتشر شده است. البته این نسخه از MIUI، همان چیزی نیست که در گوشی‌های شیائومی شاهد آن هستیم و لانچر اختصاصی پوکو، یا همان Poco Launcher را به همراه دارد.

image

طراحی آیکون‌ها و تم سیستم در لانچر پوکو با آنچه در MIUI به آن عادت داریم، متفاوتند و امکان شخصی سازی گسترده‌ای نیز در این لانچر وجود دارد. یکی از ویژگی های جذاب پوکو لانچر، طبقه بندی اپلیکیشن‌های کاربر بر حسب نوع آنهاست.

امکان حذف منوی اپلیکیشن‌ها در لانچر پوکو وجود ندارد و ادغام منوی اپلیکیشن‌ها و هوم اسکرین ممکن نیست. قابلیت Always-On Display یا همان نمایشگر همیشه روشن نیز در این گوشی وجود داشته و امکان انتخاب بین چند ساعت دیجیتال یا آنالوگ و تصاویر متفاوت دیده شده در MIUI 12.5 نیز وجود دارد.

 

 

منوی هوم در این گوشی، بی‌شباهت به اندروید خام نیست و می‌توانید با کشیدن انگشت به سمت بالا، به منوی اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید. در صورت اسوایپ به سمت چپ، به فید گوگل وارد می‌شوید که اخباری شخصی سازی شده برای شما و همچنین اطلاعاتی مانند وضعیت هوا یا نتایج مسابقات ورزشی را به همراه دارد.

image

برای دسترسی به منوی تنظیمات سریع و اعلان‌ها، شیائومی از سیستم عامل iOS الهام گرفته است؛ اگر انگشت خود را از سمت راست حفره نمایشگر به پایین بکشید، به منوی تنظیمات سریع یا Quick Toggles دسترسی پیدا کرده و در صورتی که سمت چپ حفره دوبین سلفی را با پایین بکشید، با منوی اعلان‌ها مواجه خواهید شد. کاربر همچنین می‌تواند با اسوایپ کردن در هر یک از این منو ها، به منوی دیگر دسترسی پیدا کند.

image

یکی از نکات عجیب این رابط کاربری که با آن مواجه شدم، در بخش اپ سوییچر بود. در پوکو F3 اگر بخواهید همه اپلیکیشن‌های در پس زمینه را بسته و دکمه ضربدر پایین اپ سوییچر را فشار دهید، آخرین اپلیکیشن باز شده توسط شما بسته نخواهد شد و پس از بسته شدن اپلیکیشن‌های دیگر، به آن باز خواهید گشت.

MIUI 12.5 از حالت تاریک یا Dark Mode نیز پشتیبانی کرده و امکان انتخاب تم‌های متفاوت نیز برای آن وجود دارد. از نظر امنیتی، امکان باز کردن قفل گوشی، به وسیله حسگر اثر انگشت که روی دکمه پاور محدب این محصول قرار گرفته و همچنین تشخیص چهره که به وسیله دوربین سلفی انجام می‌شود، وجود دارد.

گفته می‌شود که نسخه‌های جهانی این گوشی، در برخی بخش‌های خود مانند صفحه نشان داده شده در هنگام نصب اپلیکیشن‌ها، دارای تبلیغات است که البته در تجربه شخصی خود از این گوشی، با چنین موردی مواجه نشدم. در صورت دیدن تبلیغات در این گوشی، می‌توانید با رفتن به منوی Settings و خاموش کردن بخش Receive Recommendations، آنها را غیر فعال کنید.

 

باتری

باتری استفاده شده در پوکو F3، ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپری دارد. شاید این ظرفیت در مقایسه با برخی گوشی‌های دیگر چینی چندان خیره کننده نباشد؛ ولی باید بگوییم که این گوشی از لحاظ عمر باتری عملکرد بسیار خوبی را دارد. با توجه به رزولوشن 1080p نمایشگر و متغیر بودن نرخ نوسازی آن، بهینه سازی در پوکو F3 به خوبی صورت گرفته است و معمولا حتی با انجام فعالیت‌های سنگین و روشنایی تقریبا ۷۰ درصدی نمایشگر، باتری این گوشی بیش از یک روز را دوام خواهد آورد.

شارژر ۳۳ واتی نیز در جعبه گوشی قرار گرفته و سیم آن نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است. شارژ باتری این گوشی به طور کامل در کمتر از ۱ ساعت انجام می‌شود. متاسفانه این گوشی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند که البته با توجه به قیمت آن، شاید خواسته جاه طلبانه‌ای باشد.

 

دوربین

image

دوربین پوکو F3 شاید به اندازه سایر بخش‌های این گوشی جذاب نباشد، اما باز هم از کیفیت مناسبی برخوردار است. این گوشی در پشت خود از دوربین سه گانه استفاده کرده که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8، دوربین التراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و در نهایت دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودی f/2.4 است.

دوربین اصلی این گوشی، رنگ‌ها را به صورت طبیعی نشان داده ولی عملکرد آن در ضبط جزئيات، چندان عالی نیست. دوربین التراواید گوشی نیز همین مشکل را داشته و با توجه به زاویه گسترده ۱۱۹ درجه‌ای آن، اگر کمی در عکس‌های گرفته شده با آن زوم کنید، به سرعت متوجه سطح پایین جزئیات ریز در آنها می‌شوید.

متاسفانه خبری از سنسور عمق جهت عکاسی پرتره در این گوشی نیست و خلق افکت بوکه، به وسیله نرم افزار انجام می‌شود که البته گاهی اوقات نیز در تشخیص لبه‌های تصویر دچار مشکل خواهد شد. دوربین سلفی این گوشی نیز از نوع واید بوده و رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل را دارد؛ این دوربین نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و رنگ‌ها را به صورت طبیعی نشان می‌دهد.

image

دوربین اصلی این گوشی از ضبط ویدئو با رزولوشن‌های 720P ۳۰ فریم، 1080p ۳۰ فریم، 1080p ۶۰ فریم و 4K ۳۰ فریم پشتیبانی می‌کند؛ دوربین سلفی نیز توان ضبط ویدیو 1080p ۳۰ فریم و 720p ۱۲۰ فریم را دارد. امکان ضبط ویدیوی اسلو موشن با دوربین اصلی نیز وجود دارد.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با این گوشی در شب نیز قابل قبول است، هرچند مقداری نویز در تصاویر دیده می‌شود که البته در دوربین یک گوشی غیر پرچمدار، امری طبیعی است. با فعال کردن حالت عکاسی در شب، پردازش تصویر حدود ۱ یا ۲ ثانیه به طول می‌انجامد؛ در این حالت نور عکس‌ها تغییر چندانی نکرده ولی سایه‌ها به طور محسوسی عمیق‌تر و طبیعی‌تر هستند.

 

حالت‌های پاناروما، تایم لپس، اسلو موشن، لانگ اکسپوژر، عکاسی از مدارک و وبلاگ ویدیویی نیز در دوربین پوکو F3 به چشم می‌خورند.

 

اسپیکر‌ها و پخش صدا

image

اسپیکر‌های پوکو F3، از حجم صدای نسبتا بالا و کیفیت مناسبی برخوردارند. این گوشی از اسپیکر‌های استریو استفاده کرده و همانند خیلی از گوشی‌های این دوره و زمانه، یک اسپیکر اصلی در پایین گوشی قرار گرفته و اسپیکر خروجی صدای مکالمه نیز، آن را جهت خلق صدای استریو همراهی می‌کند.

متاسفانه در جعبه گوشی خبری از هندزفری نیست و تنها یک تبدیل جک ۳.۵ میلی متری به USB-C در آن به چشم می‌خورد. این گوشی از بلوتوث نسخه 5.1 نیز پشتیبانی کرده و توانایی اتصال به ایرفون‌ها و هدفون‌های بی‌سیم را نیز دارد.

 

اتصالات

پوکو F3 از لحاظ اتصالات نیز گوشی تمام و کمالی است و از آخرین استاندارد‌ها پشتیبانی می‌کند. این گوشی امکان اتصال به Wi-Fi A/B/G/N/AC/6 را داشته و همچنین یک گوشی 5G بوده و می‌تواند به آخرین نسل اینترنت همراه در جهان وصل شود.

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم، این گوشی دارای بلوتوث نسخه 5.1 بوده و امکان اتصال به انواع وسایل بلوتوثی را نیز دارد. خروجی اینفرارد یا همان IR Blaster نیز که از آن جهت کنترل لوازم خانگی چون تلویزیون و ... استفاده می‌شود، در این گوشی قرار گرفته است.

پورت این گوشی از نوع USB-C بوده و امکان اتصال حافظه‌های فلش USB-C به آن نیز وجود دارد. پوکو F3 در بازار برخی از مناطق به همراه NFC عرضه شده ولی فاقد رادیو اف ام است که البته کاربرد چندانی نیز ندارد.

 

اقلام درون جعبه

با توجه به قیمت نه‌ چندان بالای این گوشی، باید بگوییم که اقلام درون جعبه آن نیز کیفیت بالایی داشته و کاربر، کم و کاست خاصی را حس نخواهد کرد. در هنگام باز کردن جعبه گوشی ابتدا با یک دفترچه، چند استیکر پوکو و سوزن برای باز کردن درگاه سیم کارت مواجه می‌شوید؛ سپس خود گوشی را می‌بینید که بسته بندی شده و دارای محافظ صفحه نیز هست.

در جعبه این گوشی یک کاور ژله‌ای شفاف با جنس نرم نیز وجود دارد؛ این کاور کیفیت مناسبی داشته و می‌تواند از پشت و لبه‌های گوشی در محافظت کند. البته میزان محافظت این کاور برای کسانی که عادت به زمین انداختن گوشی دارند، احتمالا کافی نیست!

تنها نقطه ضعف این گوشی در لوازم جانبی، نبود هندزفری در جعبه آن است؛ البته یک تبدیل جک ۳.۵ میلی متری به USB-C درون جعبه قرار گرفته تا بتوانید هندزفری یا هدفون خود را به پوکو F3 متصل کنید.

 

جمع‌بندی

image

پوکو F3 با توجه به قیمت ۳۳۰ تا ۳۵۰ دلاری خود، یکی از ارزشمندترین گوشی‌ها در برابر قیمتش است. این گوشی همانند محصولات قدیم شرکت وان پلاس، یک Flagship Killer واقعی است و بسیاری از ویژگی‌های یک پرچمدار مانند پردازنده قدرتمند، نمایشگر با کیفیت و اتصال به نسل پنجم اینترنت همراه را با قیمتی بسیار مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بهترین بخش این گوشی، نمایشگر امولد ۱۲۰ هرتزی آن است که حسی فوق العاده را در هنگام کار با گوشی به شما القا می‌کند تا هرگز متوجه هیچگونه لگ و کندی نشوید؛ این امر تا چند سال پیش و برای یک گوشی مقرون به صرفه اندرویدی، باور نکردنی به نظر می‌رسید.

چیپست این گوشی نیز در حد پرچمداران است و عملکردی فوق العاده را به همراه دارد. پردازده اصلی و پردازنده گرافیکی پوکو F3 بسیار قدرتمند بوده و به راحتی از پس سنگین‌ترین بازی‌ها بر می‌آیند. در نهایت باید گفت که اگر قصد خرید گوشی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان را دارید، پوکو F3 یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

 

خرید گوشی پوکو F3 از فروشگاه اینترنتی آی‌ تی سیتی

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

میلاد

۱۴۰۰/۸/۲۵
نقدتون یه ایراد داره
اونم قسمتیه ک گفتین روشنایی حداکثر ۶۰۰ نیته !
بهتر بود سر حالت اوتو و زیر نور آفتاب تست میکردین تا متوجه ۱۳۰۰ نیت بودن صفحه نمایش بشین!
حتی میتونید بذارید کنار گوشی هایی از جمله اس ۲۰ اف ای یا غیره تا تفاوت رو کاملا متوجه بشید
موفق باشید

جواد

۱۴۰۰/۷/۱۵
عالی بود

محمد قاسمی

۱۴۰۰/۷/۱۵
چرا میخند؟

Milad

۱۴۰۰/۷/۱۲
چه عکسایی?

Pourya Meydani

۱۴۰۰/۷/۱۱
نقد کامل و روان ??