خانهبررسی‌ها
مقایسه هدفون‌های هواوی فری بادز 4i و شیائومی Mi Air 2s؛ معجزه نویزکنسلینگ!

مقایسه هدفون‌های هواوی فری بادز 4i و شیائومی Mi Air 2s؛ معجزه نویزکنسلینگ!

بازار هدفون‌های کاملا بی‌سیم ارزان‌تر از ۲ میلیون تومان، دو بازیگر مهم دارد که یکی از آن‌ها هواوی فری بادز 4i است و دیگری شیائومی Air 2s. اما کدام یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟ در ادامه با جی اس ام همراه باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۶/۸

اگر در بازه قیمتی کمتر از ۱ میلیون و هشتصد هزار تومان به دنبال یک هدفون می‌گردید، ممکن است با انتخاب‌های گیج‌کننده‌ای مواجه شوید اما ما فکر می‌کنیم دو گزینه عالی در این رده، هدفون‌های هواوی فری بادز 4i و شیائومی می ایر 2s هستند که در این بررسی مقایسه‌ای سراغ آن‌ها رفته‌ایم. 

فری بادز 4i را قبلا به صورت جداگانه بررسی کرده‌ایم و آشنایی خیلی خوبی با این هدفون داریم. این هدفون قرار است ویژگی‌های هدفون‌های پرچمدار را به رده قیمتی مقرون به‌صرفه بیاورد و انصافا هم در این امر بسیار موفق بوده است. از آن طرف، شیائومی را داریم که سعی دارد همیشه ارزان‌ترین گزینه مطمئن بازار باشد و همین استراتژی، باعث شده تا گاهی اوقات کاستی‌هایی در محصولاتش ببینیم. بگذارید این بررسی مقایسه‌ای را با طراحی این هدفون‌ها شروع کنیم.

طراحی

هر دو هدفون وقتی در گوش قرار بگیرند، از فاصله دور به سختی از یکدیگر متمایز می‌شوند. اصلا این شکل از طراحی با نسل اول ایرپادز محبوب شد و در این دو محصول هم با تغییرات مختلف، شاهد به کار رفتن همین طراحی دنباله‌دار در این دو هدفون هستیم. اما از نزدیک که سراغ این دو محصول بیایید، آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارند. 

برای شروع، هواوی فری بادز 4i از آن‌جایی که قابلیت حذف نویز فعال هم دارد، با سری‌های سیلیکونی همراه است تا به خوبی در گوش کاربر چفت شود. شیائومی می ایر 2s هم فاقد سری‌های سیلیکونی است تا استایلی شبیه به ایرپادز معمولی داشته باشد. همین تفاوت در عمل هم باعث می‌شود وقتی فری بادز در گوش شماست، صدای محیط به خودی خود کمتر از زمانی باشد که ایر 2s را در گوش خود قرار داده‌اید. این تفاوت‌ها باعث شده تا شاید حس خستگی در گوش را کمتر در هدفون شیائومی شاهد باشیم. 

image

فری بادز 4i در بالا و می ایر 2s در پایین

از دیگر تفاوت‌های ظاهری این هدفون‌ها این است که بخش دنباله در می ایر 2s کمی پهن‌تر طراحی شده و همچنین پوشش مات هم دارد. به طور کل طراحی فری بادز ظرافت بیشتری دارد و پوشش رنگی آن هم براق است تا جذابیت بیشتری داشته باشد. کیس هر دو هدفون اما تفاوت‌های زیادی دارند؛ فری بادز 4i در یک کیس بیضی شکل قرار می‌گیرد و شیائومی می ایر 2s هم در یک کیس استوانه‌ای که بالا و پایین آن کاملا تخت هستند. اگرچه کیس هدفون شیائومی کمی بزرگ‌تر و زمخت‌تر است که همین هم باعث می‌شود در جیب شلوار قرار دادن آن حس خوشایندی نداشته باشد اما در عوض این کیس پوشش مات دارد که کمتر چربی به خودش می‌گیرد و همچنین، از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند. فکر می‌کنم تا اینجا حال و هوای این بررسی مقایسه‌ای را متوجه شده باشید که باید در آن با سبک سنگین کردن ببینید کدام محصول می‌تواند بهتر باشد؛ البته در همه بخش‌ها هم قرار نیست اینطور باشد!

image

یک نکته دیگر هم این است که هدفون هواوی استاندارد IPX4 و هدفون شیائومی، استاندارد IPX5 را دارند. به طور خلاصه یعنی مقاومت این دو محصول در برابر گرد و خاک مشخص نیست اما در برابر آب، هر دو مقاومت کمی دارند که آن‌ها را برای ورزش کردن، به هدفون‌های مناسبی بدل می‌کند. اما خب اگر برای ورزش یکی را انتخاب می‌کنید، فری بادز گزینه بهتری است زیرا بیشتر در گوش چفت می‌شود و سخت‌تر با فعالیت‌های فیزیکی احتمال در آمدن آن وجود دارد. به طور کل، هر دو هدفون نقاط مثبت و منفی در طراحی خودشان دارند اما به شخصه کیس کوچک‌تر و بدنه ظریف‌تر هواوی فری بادز 4i را به هدفون شیائومی ترجیح می‌دهم. از آن‌سو نیز دوست داشتم ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از شارژ بی‌سیم یا قاب مات را در فری بادز 4i هم داشتیم.

اتصال و ویژگی‌های دیگر

فری بادز 4i با بلوتوث 5.2 همراه است و هدفون شیائومی، با بلوتوث 5. اگرچه روی کاغذ هدفون هواوی بلوتوث بهتری دارد اما درواقع این تفاوت بیشتر برای گوشی‌ها کاربرد دارد. بلوتوث 5.2 و 5 از نظر انتقال داده و پهنای باند تفاوتی ندارند اما بلوتوث 5.2 می‌تواند به گوشی‌ها کمک کند تا به صورت همزمان به هدفون‌های بیشتری متصل شوند. البته تفاوت‌های جزئی بیشتری بین این دو نسل از بلوتوث وجود دارد ولی در این کیس که این دو هدفون را مقایسه می‌کنیم، این تفاوت‌ها چندان اهمیت ندارند. بلوتوث را که کنار بگذاریم، هر دو هدفون می‌توانند حالت پیر شدن آسان را هم دارند اما فقط مختص به گوشی‌های برند خودشان است!

image

 

یعنی مثلا فری بادز 4i را اگر جلوی یک گوشی هواوی باز کنید، پیام اتصال به سرعت روی گوشی ظاهر می‌شود اما این اتفاق برای هیچ گوشی دیگری از هیچ برندی با فری بادز 4i رخ نخواهد داد. شیائومی هم دقیقا همین داستان را دارد و فقط با گوشی‌های شیائومی به شکل آسان پیر می‌شود. البته من در این بررسی، هر دو هدفون را به آیفون متصل کردم که برای این کار باید دکمه پیر شدن روی بدنه کیس هدفون‌ها را نگه داشت و به صورت دستی به هدفون وصل شد.

یک خبر خوب این است که درصد باتری هر دو هدفون را می‌توانید در ویجت باتری که به صورت پیش‌فرض در iOS وجود دارد ببینید. یک ویژگی دیگر هم که در هدفون یکسان است، سنسور مجاورت است که به کمک آن وقتی هر دو گوشی در گوش قرار بگیرند موسیقی پخش می‌شود و وقتی یکی از گوش خارج شود، موسیقی متوقف می‌شود. این ویژگی در هدفون شیائومی، با آیفون به راحتی کار می‌کند اما در فری بادز 4i اگر حین پخش یکی از گوشی‌ها را گوشتان خارج کنید، موسیقی متوقف نمی‌شود. به طور کل گویا سنسور مجاورت فری بادز 4i با آیفون حداقل سازگار نیست اما در مورد شیائومی می ایر 2s، سازگاری وجود دارد.

روی بدنه گوشی هریک از هدفون‌ها هم به لمس حساس است تا بتوان برخی فرامین را اینطور اجرا کرد. روی هدفون فری بادز 4i با نگه داشتن انگشت روی هر گوشی، می‌توانید بین سه حالت Awareness، Noise Cancelling و Off تغییر وضعیت بدهید. در هدفون شیائومی هم با دو بار لمس پشت سر هم می‌توانید موسیقی را متوقف کنید. البته اگر روی گوشی سمت چپ سه بار پشت سر هم لمس کنید، دستیار صوتی که در مورد من سیری بود، شروع به فعالیت می‌کند. به طور کل بین اتصال هدفون‌ها، تفاوتی وجود ندارد و بیشتر این مهم است که خودتان چه گوشی دارید تا یکی از این‌ها را انتخاب کنید. بین ویژگی‌های جانبی مثل سنسور مجاورت یا فرامین لمسی هم به نظر شیائومی سازگاری بیشتری با محصولات دیگر دارد. اما این‌ها را که کنار بگذاریم، می‌رسیم به اصل کاری که کیفیت صداست...

کدام یک صدای بهتری پخش می‌کنند؟

اینجاست که هواوی در این مقایسه با ویژگی نویز کنسلینگ خودش، خودی نشان می‌دهد و شیائومی را پشت سر می‌گذارد. نویز کنسلینگ واقعا در هدفون ها ویژگی جذابی است که اگر آن را تجربه نکرده‌اید، توصیه می‌کنم حتما یک هدفون نویز کنسلینگ را امتحان کنید تا ببینید چطور این ویژگی می‌تواند شما را عاشق گجتی مثل هدفون کند. 

در هواوی فری بادز 4i و با توجه به رده قیمتی که دارد، به نظرم نویز کنسلینگ مهم‌ترین ویژگی‌اش به شمار می‌رود. اگر با خود نویز کنسلینگ هم مشکل داشته باشید، امکان خاموش کردن آن به صورت کامل وجود دارد که اتفاقا شارژدهی را هم بهبود می‌بخشد. حالت Awareness هم برای این هدفون تعبیه شده تا بتواند با استفاده از میکروفون‌های باکیفیتی که روی هدفون قرار گرفته، صدای محیط را به شکلی شفاف برای شما پخش کند و از محیط عقب نمانید. 

تصویری از هدفون هواوی فری بادز 4i در گوش

اما در تجربه گوش دادن به موسیقی، باید بگویم جزئیات موسیقیایی بیشتری را با هدفون فری بادز 4i تجربه می‌کنید و این به نظر من مهم‌ترین بخش در یک هدفون است؛ هرچه باشد می‌خواهیم از آن برای موزیک گوش دادن استفاده کنیم دیگر. صداهای زیر و میزان بیس در خروجی هدفون فری بادز 4i تفکیک و حجم بیشتری دارند که با وجود نویز کنسلینگ، شفافیت بیشتری هم به آن‌ها داده می‌شود. 

تصویری از هدفون شیائومی می ایر 2s در گوش

 

از آن سو شیائومی می ایر 2s صدایی فلت ارائه می‌کند که تقریبا در هیچ قسمت، چه از بیس تا چه صداهای زیرین و یا ووکال‌ها، اغراقی ندارد. این را هم باید بگذاریم کنار اینکه ساختار این هدفون به گونه‌ای است که صداهای محیط هم همچنان به گوش می‌رسند. از نظر حجم و بلندی صدا هم هر دو هدفون تقریبا در سطح یکسانی قرار دارند اما در مجموع بگذارید همینجا انتخاب را برای شما آسان کنم و بگویم فری بادز 4i صدای بهتری ارائه می‌کند.

شارژدهی

شارژدهی هدفون شیائومی می ایر 2s چیزی در حدود 5 ساعت است که با توجه به اینکه نویز کنسلینگ یا ویژگی پر مصرف دیگری نداریم، همیشه همین حدود ۵ ساعت گوش دادن به موسیقی را می‌توان انتظار داشت. هواوی فری بادز 4i اما با توجه به نوع استفاده شما می‌تواند بین ۵ تا حدود ۷ الی ۸ ساعت شارژدهی داشته باشد. یعنی اگر همیشه نویز کنسلینگ را روشن نگهدارید، طبیعتا مصرف باتری بالاتر می‌رود اما اگر گاهی آن را خاموش می‌کنید یا اصلا به طور کل آن را خاموش می‌کنید، شارژدهی تا ۷ یا ۸ ساعت هم می‌تواند بالا برود.

کیس فری بادز 4i هم می‌تواند تقریبا دو بار به صورت کامل این هدفون‌ها را شارژ کند که رقم قابل توجه و خوبی است. کیس شارژر شیائومی می ایر 2s که در طراحی هم گفتیم بزرگ‌تر است، می‌تواند شارژدهی را به ۲۴ ساعت برساند که از کیس هواوی بهتر است اما بهای آن که بزرگ‌تر بودن و زمخت‌تر بودن هست را هم می‌پردازید. به طور کل اما هر دو کیس و هدفون‌ها، عمر باتری در سطح یکسان دارند. این وسط هدفون شیائومی یک برتری دارد و آن پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است. هر دو کیس هم از بخش زیرین و با پورت USB-C شارژ می‌شوند و زمان شارژ شدنشان (خود کیس‌ها) هم حدود یک ساعت است. 

image

 

جمع بندی

واقعیتش این است که پیش از شروع این مقایسه، فری بادز 4i را برنده می‌دانستم و انتظار نداشتم شیائومی بتواند در برخی قسمت‌ها، مثل متوقف شدن موسیقی با سنسور مجاورت یا دسترسی به سیری با فرامین لمسی، بهتر ظاهر شود. البته این را هم در نظر بگیریم که این بهتر بودن به صرف این است که هردوی این هدفون‌ها را با گوشی غیر از محصولات برندهایشان آزمایش کرده‌ایم. اگر هدفون شیائومی را با گوشی شیائومی و هدفون هواوی را با گوشی هواوی مقایسه کنید، قطعا ویژگی‌های جانبی در سطح یکسانی هستند و نمی‌توان یکی را بهتر از دیگری دانست.

image

 

اما خب در مجموع چیزی که فکر می‌کنم مهم‌ترین فاکتور است، کیفیت صداست که اینجا برنده بدون چون و چرا، هدفون هواوی فری بادز 4i است. مخصوصا اینکه اگر اهل ورزش هم باشید، با این هدفون می‌توانید تجربه بهتری داشته باشید. نویز کنسلینگ هم چیزی نیست که به سادگی و با این کیفیت در هدفون‌های هم رده قیمتی پیدا شود. در حال حاضر تفاوت قیمتی این دو هدفون در بازار چیزی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان است که اگر با پرداخت این تفاوت قیمتی مشکلی ندارید، بهتر است سراغ فری بادز 4i بروید.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

میرغلامعلی خشکنابی

۱۴۰۰/۶/۱۵
بسیار برنامه عالییییییییی
و خوبیییییییییییییی

محسن

۱۴۰۰/۶/۱۱
سلام، ممنون
انتظار بسیاری از کسانی که نقد و مقایسه دستگاه‌های مختلف را مطالعه می‌کنند: ضمن بیان ویژگی‌ها و مشخصات (مشابه همین گزارش)، بیان نتیجه نهایی نیز هست. که خوشبختانه در این گزارش بر خلاف بسیاری از موارد که یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند، بی تعارف یک محصول را به عنوان پیروز رقابت در هر بخش معرفی کردید. و در نهایت نظر خود را در مجموع بیان کردید.
امیدوارم مشابه چنین برخوردی در سایر نقدها نیز مشاهده شود. شاید در چنین نقدهایی متهم به جانبداری و تبلیغ یک برند شوید، اما نقد حرفه‌ای و صحیح همین گونه است و در نهایت باید نظر خود را به عنوان یک کارشناس و در قالب یک سند نشر دهید.
دلیل بی اعتباری نقدهای منتشر شده در سایت‌ها (مشابه دی‌جی کالا) عدم توجه به بیان دقیق یک گزینه است. بیان «so so» (در اصطلاح انگلیسی یعنی «اِی همچنین») از جانب یک کارشناس که باید بین «بله» و «خیر» یک گزینه را حتماً انتخاب کند (با دلیل که خودش توضیح می‌دهد)، پذیرفته نیست.
امیدوارم با توجه به این نکته در نقدهای بعدی شما و تیم جی‌اس‌ام، شاهد راهنمایی دقیقی برای محصولات بازار باشیم.

johnny

۱۴۰۰/۶/۱۱
ممنون از بررسی :)