خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی هواوی میت پد 10.4

بررسی تخصصی هواوی میت پد 10.4

هواوی میت پد 10.4 یکی از جذاب‌ترین تبلت‌هایی است که به تازگی وارد بازار کشورمان شده و می‌خواهیم ببینیم این تبلت برای چه کسانی ساخته شده است؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۵/۱۷

تبلت جدید هواوی در بازار کشورمان، هواوی میت پد 10.4 است که جزو محصولات اقتصادی و نسبتا ارزان در بازار تبلت‌ها به حساب می‌آید. این تبلت در ظاهر، ساده و مینیمال به نظر می‌رسد و حتی در عمل هم ممکن است در برخی ویژگی‌ها، کم و کاست داشته باشد. ولی در نهایت ویژگی‌های جذاب دیگری از تبلت‌های بالا رده را در خود جای داده تا تبدیل به محصول جذابی در رده قیمتی ۶ الی ۷ میلیون تومان باشد. 

طراحی یک پارچه بخش پشتی هواوی میت پد 10.4

از جمله این ویژگی‌ها می‌شه به بلندگوهای چهارتایی یا نمایشگر ۱۰٫۴ اینچی با رزولوشن 2K اشاره کنیم که تجربه بصری و شنوایی خیلی خوبی را ایجاد می‌کنند. پردازنده استفاده شده در این تبلت هم Kirin 810 است که یک چیپست 8 هسته‌ای با عملکرد خیلی خوب به حساب می‌آید. اما خب در عوض و در کنار این موارد، برای کم شدن قیمت نهایی هواوی میت پد 10.4 شاهد مواردی مثل نبود سنسور اثر انگشت در این محصول هستیم. یا هم اینکه رم این تبلت در مدل پایه 3 گیگابایتی انتخاب شده است. البته این‌ها لزوما قرار نیست ضعف به حساب بیایند زیرا این محصول مشخصا برای دسته خاصی از کارها و کاربران ساخته شده است. در ادامه با بررسی این تبلت همراه باشید.

طراحی

با ضخامت ۷.۴ میلی‌متری و وزن ۴۵۰ گرمی، با تبلتی روبرو هستیم که در دست گرفتن آن برای طولانی مدت ساده و کار کردن با آن به خاطر ضخامت کمی که دارد، جذاب است. در کنار این‌ها، فاکتور «ساده قابل حمل بودن» هم برای این تبلت باید در نظر بگیریم. خوشبختانه این محصول حتی کیفیت ساخت خیلی خوبی هم دارد. بخش پشتی و فریم دستگاه فلزی هستند تا حس خوبی القا کنند و در دراز مدت هم مقاوم‌تر باشند. 

همچنین رنگ مشکی که در پشت میت پد 10.4 می‌بینیم هم پوشش مات دارد ولی چندان در برابر اثر انگشت و چربی مقاوم نیست و پس از مدتی کار کردن با تبلت، می‌توان اثر چربی دست را روی بخش پشتی دید. تنها دوربین و فلشی که در بخش هستند هم بیرون زدگی بسیار کمی دارند و همچنین نوشته‌های مثل برند هواوی و برند Harman/Kardon را هم می‌توانیم در قسمت پشتی تبلت ببینیم.

image

 

با توجه به جایگاه دوربین سلفی، باید این تبلت را به صورت افقی ببینیم و استفاده کنیم. در حالت افقی که دوربین سلفی در حاشیه بالا و مرکز آن باشد، دکمه پاور را در سمت چپ می‌بینیم و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا را هم در سمت بالا و چپ. پورت USB-C در سمت راست و شیار مربوط به سیم کارت و کارت microSD هم در سمت پایین قرار می‌گیرند. و اینکه بله؛ خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون در این تبلت نیست.

image

به طور کل می‌توانم به طراحی این تبلت امتیاز خیلی خوبی بدهم. یک جنبه بسیار مهم این طراحی هم حاشیه‌های باریک نمایشگر است که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم:

صفحه نمایش هواوی میت پد 10.4

هواوی میت پد 10.4 مثل باقی تبلت‌های استاندارد امروزی، نمایشگری با حاشیه‌های باریک دارد. حتی در بازه قیمتی کمی مشابه که آیپد 10.2 اینچی معمولی حضور دارد، حاشیه‌های میت 10.4 باریک‌تر و مدرن‌تر هم هست. پنل خود نمایشگر از نوع IPS LCD است که رزولوشن ۱۲۰۰ × ۲۰۰۰ پیکسل دارد و ۲۲۴ پیکسل را در هر اینچ خود جای داده است.

image

رنگ‌ها در این پنل به خوبی به نمایش درمی‌آیند اما به سبب LCD بودن پنل، نمی‌توان انتظار کنتراستی در حد پنل‌های OLED داشت. همچنین حداکثر روشنایی این تبلت در حالت معمول به حدود ۵۰۰ نیت می‌رسد اما در زیر نور مستقیم آفتاب و شرایط نوری شدید، این پنل می‌تواند تا حدود ۶۰۰ نیت هم روشنایی داشته باشد که فوق العاده است.

در کنار این ویژگی‌ها، این پنل از قلم لمسی هواوی به نام M-Pencil هم پشتیبانی می‌کند که البته باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. در ضمن حین خرید، باید حواستان باشد مدلی از M-Pencil را خریداری کنید که شارژر مغناطیسی را هم در بسته‌بندی‌اش داشته باشد. با این تفاسیر به نظر من نمایشگر میت پد 10.4 یکی از بهترین نقاط قوت آن است و تنها ایرادی که می‌توانم به آن بگیرم این است که همچنان با پنل 60 هرتزی مواجه هستیم. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که این تبلت برای سال گذشته است و اساسا از آن‌جایی که جزو محصولات مقرون به صرفه به حساب می‌آید، طبیعی است که نرخ تجدید بالا برای تبلت‌های گران‌تر این شرکت محفوظ مانده باشد.

بلندگوها و میکروفون

قبل از اینکه سراغ سخت‌افزار و دوربین و دیگر موارد برویم، تصمیم گرفتم بلافاصله پس از نمایشگر، در مورد بلندگوهای هواوی میت پد 10.4 صحبت کنیم. چون فکر می‌کنم این دو بخش در کنار طراحی و قیمت، دلایل اصلی هستند که باید سراغ هواوی میت پد 10.4 بروید. در دو طرف هواوی میت پد 10.4 شاهد چهار شیار برای بلندگوها هستیم چون چهار بلندگو در این تبلت قرار گرفته‌اند که واقعا صدایی بلند و فراگیر دارند! صدای خروجی از این بلندگوها برای تبلتی به این ضخامت، عالی است و تفکیک صدای خیلی خوبی را می‌شنویم. در مورد بلندی و حجم هم باید بگویم چه در حجم صدای کم و چه در حجم صدای زیاد، صدا کیفیت و بالانس خودش را دارد و همزمان افکت استریو را هم می‌توان تجربه کرد.

image

علاوه بر این بلندگوهای جذاب، چهار میکروفون در یک راستا و در کنار دکمه کم و زیاد کردن صدا دیده می‌شوند. به محضی که این چهار میکروفون را دیدم، مطمئن شدم هواوی فکری برای کیفیت صدای ضبط شده با این تبلت کرده و پس از تست کردن آن هم مشخص شد اشتباه نکردم. کیفیت صدایی که این میکروفون‌ها ضبط می‌کنند واقعا خوب است. گفتن اینکه در صدای ضبط شده کیفیت استودیویی دارد، اغراق زیادی است اما این که این تبلت بهتر از همه رقبای هم قیمتش می‌تواند صدا ضبط کند، غیر قابل انکار است.

چینش میکروفون‌ها که دقیقا بالای دوربین سلفی میت پد 10.4 هستند

با این تفاسیر فکر می‌کنم مشخص شده باشد که چرا درباره این موارد پیش از سخت‌افزار و دوربین و باتری صحبت کردیم. فکر می‌کنم این تبلت وسیله‌ای عالی برای تماشای ویدیو یا سرگرمی‌های مشابه است و حتی با این میکروفون‌ها، از این تبلت به سادگی می‌توان برای تماس‌های ویدیویی هم استفاده کرد. درواقع می‌خواهم بگویم هواوی این تبلت را نساخته که با آن کارهای جدی خود را انجام دهید؛ چون هواوی میت پد پرو 12.9 اینچی جدید دقیقا برای همان کار ساخته شده. بلکه هواوی میت پد 10.4 اینجاست تا تبلتی برای کارهای معمولی‌تر و حتی سرگرمی و یا اگر قلم M-Pencil را خریداری کنید، وسیله‌ای برای دیزاینرهای تازه‌کار باشد.

دوربین

تا اینجا مشخصه‌های خیلی خوبی که هواوی میت پد 10.4 دارد را برایتان برشمردیم. اینجا می‌خواهیم سراغ بخشی برویم که به نظر می‌رسد هواوی سعی کرده با آن، هزینه تولید این تبلت را کاهش دهد. برای مثال روی چنین تبلتی نیازی نیست یک دوربین فوق العاده قرار بگیرد و برای همین هواوی فقط یک دوربین 8 مگاپیکسلی معمولی در بخش پشتی قرار داده است. طبیعتا با این دوربین قرار نیست عکس‌های فوق العاده‌ای ثبت کرد بلکه در عوض قرار است متون یا اسناد عکاسی کرد و به نوعی آن‌ها را اسکن کرد. برای همین منظور، این دوربین کافی است اما برای بیشتر از آن، خیر. 

image

 

دوربین سلفی هم همان رزولوشن 8 مگاپیسکلی را دارد اما هواوی از یک لنز واید‌تر و عریض‌تر استفاده کرده تا برای تماس‌های ویدیویی کاربردی‌تر باشد. راستی یک نکته اینکه پیش‌تر هم گفتیم که این تبلت فاقد سنسور اثر انگشت است؛ این یعنی برای باز کردن قفل میت پد 10.4 می‌توانید از دوربین سلفی و تشخیص چهره استفاده کنید که امنیت بالایی ندارد اما از تایپ کردن پسورد بهتر است.

در گالری زیر تصویر اول و دوم با دوربین اصلی است و تصویر سوم هم سلفی گرفتم که می‌توان التراواید بودن این دوربین را به خوبی مشاهده کرد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

همانطور که پیش‌تر هم گفتم، در این تبلت شاهد چیپست Kirin 810 هستیم. این چیپست 8 هسته‌ای می‌تواند عملکرد خیلی خوبی برای این محصول داشته باشد و برای مقایسه هم باید بگوییم از باقی تبلت‌های ارزان‌قیمت دیگر هواوی سریع‌تر است. برای اینکه قدرت این چیپست میان‌رده را بیشتر درک کنید، باید بگویم که Kirin 810 کمی از اسنپدراگون 730 قوی‌تر است. اما همزمان به دلیل ۷ نانومتری بودن، در مصرف انرژی هم بهینه‌تر است. 

این چیپست شاید برای اجرای بازی‌های سنگین روی بیشترین کیفیت‌شان کافی نباشد، اما قطعا برای استفاده‌های روزمره کافی و حتی کامل است. برای مثال اجرای بازی‌هایی مثل Call of Duty موبایل روی این تبلت در بالاترین تنظیمات گرافیکی، نرخ فریم‌ریت حدود ۳۷ ۳۸ فریم بر ثانیه را به جا می‌گذارد اما با کم کردن تنظیمات گرافیکی می‌توان به نرخ ۶۰ فریم در ثانیه رسید. بازی دیگری که تست کردیم هم بازی آسفالت بود که به خوبی و روان روی این تبلت اجرا شد. 

image

تبلتی که در اختیار ما قرار داشت، رم 3 گیگابایتی و حافظه 32 گیگابایتی داشت. خوشبختانه امکان افزایش حافظه به کمک microSD هم وجود دارد. در کل اما پیشنهاد می‌کنم اگر این تبلت را انتخاب می‌کنید و مولتی تسکینگ هم برای‌تان اهمیت دارد، سراغ نسخه‌هایی بروید که رم بیشتری دارند. هواوی میت پد 10.4 در سه نسخه دیگر هم عرضه می‌شود که جدا از حافظه داخلی، رم‌های 4 و 6 گیگابایتی دارند.

در بخش نرم‌افزار هم شاهد اندروید 10 و رابط کاربری EMUI هستیم که متاسفانه سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل روی آن وجود ندارند. احتمالا این موضوع دیگر نیازی به توضیح اضافه ندارد اما این را باید بگوییم که با گذشت یک سال از نبود سرویس‌های گوگل در گوشی‌ها و محصولات هواوی، اپلیکیشن‌های بیشتری با این سیستم‌ها سازگار شده‌اند. حالا نسخه‌های اختصاصی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را هم می‌توان روی فروشگاه App Gallery پیدا کرد و برای مثال اپلیکیشن اسنپ را توانستم از این فروشگاه نصب کنم. باقی اپلیکیشن‌ها هم بدون مشکل اجرا می‌شوند. 

رابط کاربری این تبلت هم سعی شده برای تبلت‌ها بهینه باشد و امکان باز کردن اپلیکیشن‌ها به صورت مولتی ویندو هم وجود دارد. خبر بهتر اینکه هارمونی او اس هم قرار است برای این تبلت در آینده نزدیک عرضه شود که قطعا بروزرسانی‌های بیشتری در زمینه رابط کاربری به همراه خواهد آورد.

باتری

باتری که درون میت پد 10.4 قرار گرفته، ظرفیت 7250 میلی‌آمپری دارد که اتفاقا باعث شده شارژدهی محصول هم خیلی خوب باشد. با استفاده سنگین شاید بتوان در 6 ساعت یا اگر روشنایی صفحه را کم نگه دارید، در 7 ساعت باتری این تبلت را تمام کرد. با استفاده‌های معمولی‌تر مثل تماشای ویدیو یا فیلم و سریال و یا حتی خواندن کتاب الکترونیکی با این تبلت، عمر باتری ممکن است تا ده ساعت هم برسد.

image

تنها نقطه ضعفی که برای این باتری می‌توان در نظر گرفت، شارژر 10 واتی است که در بسته‌بندی محصول قرار گرفته. برای اینکه متوجه بشید چرا این موضوع نقطه ضعف است، باید بگویم برای شارژ این باتری به صورت کامل با این شارژر، حدود ۴ ساعت زمان لازم است! البته جای شکرش باقی است که این تبلت از شارژر ۱۸ واتی هم پشتیبانی می‌کند و اگر آن را خریداری کنید، این زمان ۴ ساعته را به شکل قابل توجهی می‌توانید کاهش دهید. 

جمع بندی

فکر می‌کنم تا اینجا خیلی خوب منظور خودم را رسانده باشم که این تبلت برای چه کسانی ساخته شده و بیشتر به درد چه کارهایی می‌خورد. یک بار دیگر اگر بخواهم بگویم، این تبلت برای کسانی است که به دنبال گجتی با نمایشگر بزرگ و قیمت مناسب هستند تا بتوانند سرگرمی‌های آنلاین و آفلاین دیجیتالی داشته باشند. کیفیت نمایشگر خوب، بلندگوها و حتی میکروفون‌های عالی، در کنار وزن کم و ابعاد مناسب تبلت، باعث شده تا این گجت برای طیف مختلفی از کارها مناسب باشد. پشتیبانی از قلم خیلی خوب M-Pencil را هم نباید فراموش کنید که این محصول را برای دیزاینرهای تازه‌کار، گجت جذابی می‌کند.

image

با توجه به بازه قیمتی، قدرت پردازشی این تبلت هم در سطح خیلی خوبی قرار دارد و فکر می‌کنم اگر بروزرسانی هارمونی او اس برای آن عرضه شود، رابط کاربری و سیستم عامل تبلت هم بهینه‌تر و روان‌تر اجرا شوند. در مجموع فکر می‌کنم در بازه قیمتی ۶ میلیون تومانی، میت پد 10.4 اگر بهترین نباشد، قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید است.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

johnny

۱۴۰۰/۵/۱۹
محصولات هواوی رو خیلی دوست دارم سعی میکنم همه چیو از این برند بگیرم
امیدوارم تحریم هاش هم لغو بشه

جلال

۱۴۰۰/۵/۱۸
نسخه 4 و 6 گیگابایت در ایران موجود نیست
یا من تا جاییکه میدونم نیست
اگر فروشگاهی میشناسین معرفی کنین
واقعا تبلت خیلی خوبیه و به نظرم از s6 lite سامسونگ هم قوی تره