خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Lava Z51

بررسی تخصصی Lava Z51

زد 51 گوشی‌ای ارزان قیمت و مقرون به صرفه از لاوا است که می‌تواند نیاز بسیاری از افراد را که دنبال خرید گوشی‌های هوشمند با هزینه کم هستند را به راحتی برطرف کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۸/۶/۱۳

Lava برندی است که به بخش پایینی بازار اهمیت زیادی می‌دهد. یکی از گوشی‌های این برند Z51 است که با ظاهری تقریبا مدرن عرضه شده. این گوشی علاوه بر اینکه با ظاهری مدرن عرضه شده اندازه جمع و جوری هم دارد که برای کاربرانی که به دنبال گوشی‌های کوچک هستند می‌تواند گزینه‌ای برای خرید باشد.

جعبه

جعبه دستگاه بر خلاف اندازه گوشی خیلی بزرگ است. روی جعبه عکسی از زد 51 را می‌بینیم که هم پشت و هم جلوی دستگاه را نشان می‌دهد. محتویات داخل جعبه کامل است. هدفون، کابل شارژ، قاب ژله‌ای و آداپتور شارژ در این جعبه قرار گرفته که نیاز شما به خرید لوازم جانبی را کاملا مرتفع می‌کند.

طراحی

اولین چیزی که نظر کاربر را به خودش جلب می‌کند اندازه کوچک و جمع جورش است. رنگ‌های طلایی و سبز برای این گوشی در نظر گرفته شده که ما رنگ سافایر سبز آن را در اختیار داشتیم. در این رنگ گرادیانتی از رنگ را در قاب پشتی مشاهده می‌کنید که بالای قاب به رنگ مشکی است و پایینش به رنگ سبز.

image

اندازه این گوشی خیلی بزرگ نیست و کاملا جمع و جور است. جلوی گوشی صفحه‌نمایشی قرار دارد که حاشیه‌های زیادی هم در بالا و پایین و هم در اطرافش دارد. ضخامت گوشی هم متوسط است و خیلی کم نیست اما با توجه به اینکه اندازه بزرگ نیست به راحتی می‌تواند در دستان کاربر مانور دهد. جنس بدنه گوشی از پلاستیک است و هم در قاب پشتی و هم در فریم از پلاستیک ساخته شده.

قاب پشتی دستگاه در دارد و می‌توانید آن را باز کنید و به باتری و درگاه‌های سیم کارت دسترسی داشته باشید. برای باز کردن در قاب پشتی شیاری در نظر گرفته شده که پایین دستگاه دیده می‌شود.

image

در مجموع لاوا زد 51 گوشی بسیار خوش دستی است که با حضور گوشی‌های هوشمندی با این اندازه بزرگ کمتر می‌توانید مانند آن را در بازار پیدا کنید. علاوه بر این گوشی سر است و اثرانگشت روی بخش سیاه رنگ قاب پشتی زیاد باقی می‌ماند و همین‌ها سبب می‌شوند استفاده از قاب ژله‌ای خیلی کاربردی باشد.

جزئیات ظاهری دستگاه

در قاب جلو صفحه‌نمایش بیشترین فضا را به خودش اختصاص داده است. بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب را کنار دوربین سلفی و فلش دوربین سلفی مشاهده می‌کنید. سمت راست کلیدهای ولوم و پاور قرار گرفته‌اند در حالی که سمت چپ هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

image

پایین گوشی میکروفون اصلی را می‌بینیم و بالای گوشی جک 3.5 میلی‌متری صدا را کنار درگاه ارتباطی که از نوع میکرو یو اس بی است.

قاب پشتی میزبان دوربین اصلی است که به همراه فلش در قابی جدا از قاب پشتی قرار گرفته. فلش زیر دوربین اصلی است و همین امر سبب شده که طراحی مدرن به نظر برسد. اسپیکر پایین قاب پشتی قرار گرفته که سه سوراخ برای خارج شدن صدا از این بخش در نظر گرفته شده. در دو طرف این سوراخ‌ها می‌توانید دو برآمدگی کوچک را مشاهده کنید که لاوا این برآمدگی‌ها را قرار داده تا زمانی که گوشی را روی سطح صاف قرار می‌دهید اسپیکر کمی از سطح فاصله داشته باشد و صدا را به راحتی پخش کند.

image

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایشی که برای این گوشی در نظر گرفته شده اندازه بزرگی ندارد. لاوا از صفحه‌ای 5 اینچی بهره گرفته که نسبت ابعادش برابر 18:09 است. این صفحه هیچ محافظی از گوریلاگلس روی خودش ندارد و بهتر است مراقبش باشید که زود خط و خش نیافتد. رزولوشنی که برای این صفحه در نظر گرفته شده برابر 480×960 پیکسل است که سبب به همراه آمدن تراکم پیکسلی‌ای برابر 215 پیکسل در هر اینچ شده است.

نور این صفحه در حد کاملا متوسط است و زاویه دید خوبی ندارد. با وجود این رنگ‌ها در این صفحه تقرببا خوب نمایش داده می‌شوند و البته پیکسل‌ها را هم می‌توانید با چشم غیر مسلح ببینید.

سرعت پاسخگویی این صفحه با توجه به قیمتی که برایش در نظر گرفته شده بسیار خوب است و هیچ زمان نیست که به فرمان شما پاسخ ندهد. در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌ای مهم به چشم نمی‌خورد که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم.

image

سخت افزار

چیپستی که برای این گوشی در نظر گرفته شده ساخت کمپانی‌ای چینی به نام Spreadtrum است. روی این چیپست پردازنده‌ای 4 هسته‌ای می بنیم که فرکانس تمام هسته‌هایش برابر 1.4 گیگاهرتز است و از شبکه 4G هم پشتیبانی می‌کند. روی این چیپست حافظه رم 1 گیگابایتی می‌بینیم که کنارش حافظه ذخیره‌سازی 16 گیگابایتی در نظر گرفته شده. همان ابتدای کار حدود 5.2 گیگابایت از حافظه ذخیره‌سازی در اختیار کاربر است و به همین سبب به طور حتم به استفاده از کارت حافظه خارجی نیاز پیدا خواهید کرد. زمانی که کارت حافظه خارجی را روی این گوشی قرار دهید با حافظه داخلی دستگاه یکپارچه می‌شود و به راحتی می‌توانید از حافظه زیادی که در اختیارتان قرار می‌گیرد برای ذخیره عکس‌ها و ویدیوها و نصب بازی‌ها بهره ببرید.

image

طبق انتظاری که داریم برای انجام بازی‌های سنگین نمی‌توان روی این گوشی حساب کرد اما بازی‌های سبکی مانند Crowd City یا Alto's Odyssey  به راحتی روی این گوشی اجرا می‌شوند.

اسپیکر

اسپیکر تکی این گوشی در قاب پشتی‌اش قرار گرفته. این اسپیکر صدای بلندی دارد اما توجه داشته باشید صدای اسپیکر در نهایت بلندی خودش تیز می‌شود و نمی‌توانید برای تماشای فیلم یا بازی کردن یا گوشی کردن به موزیک خیلی روی آن حساب کنید.

امنیت

برای این گوشی ارزان قیمت ویژگی امنیتی جذابی در نظر گرفته شده است. می‌توانید از تشخیص چهره برای عبور از صفحه قفل دستگاه در عوض استفاده از پسورد استفاده کنید. شناساندن چهره به این گوشی کمی مشکل است و حتما باید نور کافی وجود داشته باشد. زمانی که گوشی چهره شما را شناخت دیگر مشکلی برای باز کردن قفل گوشی ندارید. گوشی با زاویه هم می‌توانید چهره کاربر را تشخیص دهد و مشکلی از این بابت ندارید. در عین حال در نور کم هم خیلی مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. سرعت شناسایی هم در حد کاملا قابل قبول است.

نرم افزار

سیستم عامل دستگاه طبق انتظاری که داریم اندروید و البته نسخه 8.1 است. دقت داشته باشید که لاوا از نسخه اندروید گو برای این گوشی استفاده کرده که همه چیز در آن سبک‌تر است و برای گوشی‌های ضعیف‌تر از دیگر گوشی‌های بازار و حافظه رم پایین بهینه شده است. روی این سیستم عامل رابط کاربری مخصوص لاوا با نام استار او اس و نسخه 5 آن را می‌بینیم. ظاهر نرم افزاری دستگاه به روز است و به سبب اینکه از اندروید گو بهره برده شده هیچ لگ یا کندی‌ای در آن نمی‌بینیم.

دوربین

دوربین در قاب پشتی این گوشی کوچک یک لنز دارد که سنسوری 5 مگاپیکسلی برایش در نظر گرفته شده. این دوربین فوکوس دستی ندارد و به همین سبب همه چیز در اختیار برنامه دوربین است که در چه بخشی از تصویر می‌خواهد فوکوس را انجام دهد.

لنزی که برای دوربین سلفی در قاب جلویی دستگاه قرار گرفته هم سنسور 5 مگاپیکسلی دارد. هر دو لنز کنار خودشان فلش را می‌بینند که برای عکاسی در نور کم به خوبی به دوربین‌ها کمک می‌کند.

image

رابط کاربری دوربین بسیار ساده است اما در عین سادگی به خوبی می‌توانید روی آن حساب کنید که همه چیز برای عکاسی یا فیلم‌برداری دم دست کاربر قرار دارد.

برای دوربین اصلی پشتیبانی از HDR در نظر گرفته شده که از طریق صفحه اصلی منوی دوربین می‌توانید آن را فعال یا غیر فعال کنید. در منوی دوربین سلفی هم همان بخش‌هایی که در دوربین اصلی می‌بینیم قرار گرفته با این تفاوت که در منوی دوربین سلفی گزینه‌ای دیده می‌شود که توسط آن می‌توانید عکس‌های سلفی پرتره بگیرید.

عکس‌هایی که با دوربین اصلی در نور روز گرفته می‌شوند کیفیت متوسطی دارند. این عکس‌ها رنگ‌های خوبی دارند اما جزئیات خیلی خوب در آن‌ها ثبت نمی‌شوند و شارپی هم چندان خوب نیست. عکس‌هایی که با دوربین سلفی گرفته می‌شوند حزئیات خیلی خوبی دارند و رنگ‌ها در آن‌ها بسیار بهتر از دوربین اصلی ثبت می‌شود.

image
  
image

image
  
image

باتری

برای این گوشی 2550 میلی‌آمپر ساعت در نظر گرفته شده. این باتری می‌تواند حتی در استفاده سنگین یک روز کامل به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشد بدون اینکه نیاز به شارژ آن داشته باشید.

image

جمع‌بندی

لاوا زد 51 گوشی پر قدرتی نیست و قرار هم نیست که این چنین گوشی‌ای باشد. لاوا این گوشی را برای افرادی در نظر گرفته که قصد ندارند هزینه زیادی برای گوشی پرداخت کنند اما نیاز به یک گوشی هوشمند سطح پایین دارند تا کارهای اولیه آن‌ها را مانند استفاده سبک از شبکه‌های اجتماعی یا استفاده از برنامه‌هایی مانند برنامه‌های بانک را برطرف کند.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که نیاز به گوشی هوشمند ارزان قیمت دارید یا اینکه می‌خواهید در کنار گوشی اصلی خودتان از گوشی هوشمندی رده پایین به عنوان گوشی دوم استفاده کنید Z51 با توجه به قیمت و مشخصاتی که در بررسی به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند انتخابی بسیار خوب برایتان به حساب بیاید.

عکس: روح الله حسینی

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

...

۱۳۹۹/۷/۱۰
ببین برای تویی که نفست از جای گرم بلند میشه شاید این وسیله برات گوش کوب به نظر برسه ولی من خیلیا رو میشناسم که برای تهیه همین گوش کوب خودشونو به آب و آتیش میزنن ... و چقدر خوب میشه که به جای اینکه کار دیگران رو مسخره کنیم خودمون به فکر این باشیم که
ببینیم چه جوری میتونیم به قشر بی بضاعت و تنگ دست مملکتمون کمکی کرده باشیم

حمیدرضا

۱۳۹۹/۲/۲۶
خیلی خوبه که گوشی های ارزان قیمت رو بررسی می کنید همه توان خریدن موبایل گران قیمت را ندارن و بررسی شما کمک می کنه که خریدار با فکر بهتره به سراغ خرید یه محصول ارزان بره

m

۱۳۹۹/۱/۱۸
برای بازی و اینچیرا مناسبه؟

pm

۱۳۹۸/۷/۳
اینطور که معلومه متاسفانه قراره داستان خودرو و انحصار بازار داخلی رو برای موبایل هم تکرار کنن. وزیر ارتباطات که چپ و راست خبر از گوشی های داخلی میده که چقدر خوبن و 2.8 میلیونیش داره کار 6 میلیونی وارداتی رو میکنه! و این یعنی تا چند وقت دیگه چنان تعرفه ای روی گوشی های خارجی با برند معتبر وضع میشه که کمتر کسی میتونه از اون برندها بخره. خب اینم حل شد تا ببینیم مورد بعدی چیه که بشه براش انحصار درست کرد!

کاظمی

۱۳۹۸/۶/۱۴
ما میتوانیم
اپل کجایی که با این سرعت ۶ ماهه دیگه جاتو باس بدی به گوشیهای ایرانی...