خانهبررسی‌ها
مقایسه Galaxy A50 با P30 lite

مقایسه Galaxy A50 با P30 lite

بازار میان‌رده‌ها بسیار پر رونق شده است و در این بازار گوشی‌هایی حضور دارند که هر کدام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۸/۳/۲۰

امروز مقایسه‌ای داریم بین دو گوشی پرطرفدار بازار  که در کنار قیمت مناسب امکانات جذابی را برای کاربران عرضه می‌کنند. یکی از این گوشی‌ها ساخت کمپانی سامسونگ و دیگری ساخت هوآوی است. از سامسونگ Galaxy A50 و از هوآوی P30 lite را برای این بررسی مقایسه‌ای انتخاب کردیم و در طول مقایسه به تمام جوانب آن‌ها می‌پردازیم و از همه نظر آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

طراحی

هر دو گوشی از ترند روز بازار پیروی می‌کنند. جلوی هر دو ناچی قرار گرفته که از نوع قطره‌ای است. این ناچ در کنار حاشیه‌های کم صفحه‌نمایش سبب شده تا بیشترین فضای قاب جلو در اختیار صفحه‌نمایش قرار بگیرد.

image

جنس بدنه در گلکسی ای 50 از پلاستیک است اما برای پی سی لایت در قاب پشتی از شیشه استفاده شده در حالی که فریمش پلاستیکی است. از نظر وزن P30 lite حدود 7 گرم از رقیبش سبک‌تر است که این سبکی را مدیون اندازه کوچک‌تر صفحه‌نمایشش است. از نظر ضخامت هم پی 30 لایت حدود 0.3 میلی‌متر نازک‌تر است علاوه بر اینکه طول و عرضش هم کمتر است. در کل پی 30 لایت در بخش خوش‌دستی و جنس بدنه بالاتر از گلکسی ای 50 قرار می‌گیرد.

image

طراحی هر دو گوشی خیلی شبیه به هم است اما در جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند. در قاب پشتی دوربین‌ها طراحی زیر هم دارند که برای هر دو در قابی جدا از قاب پشتی تعبیه شده‌اند. خمیدگی در قاب پشتی هر دو گوشی به چشم می‌خورد و علاوه بر زیبایی سبب راحتی کار با آن‌ها هم شده است. رنگ‌بندی متفاوتی برای هر دو محصول در نظر گرفته شده تا رنج بالایی از علایق را پوشش دهد. گلکسی ای 50 و پی 30 لایت گوشی‌های زیبایی هستند و اگر هر کدام را به تنهایی نگاه کنید به نظرتان زیبا می‌آید اما زمانی که دو گوشی را کنار هم مشاهده کنید متوجه می‌شوید که P30 lite حس شیک‌تر و لوکس‌تری را منتقل می‌کند. از نظر قرارگیری کلیدهای کنترلی هیچ تفاوتی میان دو گوشی نیست و کاملا شبیه به هم هستند.

image

در مجموع در بخش طراحی P30 lite با اختلاف از رقیبش جلوتر می‌ایستد. پی 30 لایت علاوه بر اینکه گوشی زیباتری است بسیار خوش‌دست‌تر و خوش‌ساخت‌تر به نظر می‌رسد و در کار کردن طولانی‌مدت از دست گرفتنش کمتر خسته می‌شوید علاوه بر اینکه نیاز افرادی که به دنبال گوشی‌های جمع‌وجور هستند را بهتر مرتفع می‌کند.

دوربین

در قاب پشتی هر دو گوشی سه لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده است که فلش LED خارج از قابی که برای این لنزها تعبیه شده دید می‌شود. در ناچ قطره‌ای قاب جلوی هر دو گوشی هم دوربین سلفی تک لنز را می‌بینیم.

image

از نظر عدد مگاپیکسلی هر دو گوشی تقریبا در یک سطح هستند. برای دوربین اصلی پی 30 لایت لنزهای 24، 8 و 2 مگاپیکسلی و برای گلکسی ای 50 لنزهای 25، 8 و 5 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. دوربین سلفی برای پی سی لایت 2۴ و برای گلکسی ای 50 عدد 25 مگاپیکسل است. از نظر عملکرد و اعداد و ارقام دوربین‌های هر دو گوشی کاملا شبیه به هم هستند اما چیزی که در نهایت سبب می‌شود تفاوت بین کارکرد دوربین‌ها حس شود نمونه عکس‌هایی است که با هر دو گوشی در شرایط یکسان گرفته شده.

دوربین گلکسی ای 50 عکس‌هایی می‌گیرد که رنگ‌های بسیار خوبی دارند و شفافیت و وضوح تصاویر به مراتب بهتر از عکس‌های رقیبش است؛ در مقابل عکس‌هایی که  توسط دوربین پی 30 لایت گرفته می‌شوند بسیار شارپتر هستند و جزئیات بهتر در آن‌ها ثبت می‌شود.

در شرلیط نوری کم هم هر دو گوشی تقریبا عملکرد یکسانی از خودشان نشان می‌دهند و عکس‌ها با وجود اینکه نویز بیشتری از نور روز دارند اما عملکرد قابل قبولی به نمایش می‌گذارند. اما باز هم رنگ در عکس‌های ای 50 بهتر است و عکس‌های پی 30 لایت کاملا شارپتر.

image

image

image

image

image

image

image

سخت‌افزار و کارایی

پردازنده P30 lite ساخت هوآوی است که کایرین 710 نام دارد. این پردازنده 12 نانومتری است و فرکانس 4 هسته‌اش 2.2 و فرکانس 4 هسته دیگرش 1.7 گیگاهرتز است. کنار این پردازنده حافظه داخلی 128 گیگابایتی به همراه حافظه رم 4 گیگابایتی قرار دارد. در مقابل پردازنده Galaxy A50 ساخت سامسونگ است که اگزینوس 9610 نام دارد. این پردازنده کنار خودش حافظه داخلی 64 گیگابایتی و حافظه رم 6 می‌بیند.

در گلکسی ای 50 با بسته بودن تمام برنامه‌ها از 6 گیگابایت حافظه رم 3 گیگابایت آزاد و در پی 30 لایت از 4 گیگابایت حافظه رم 1.5 گیگابایت از این حافظه آزاد است.

از 64 گیگابایت حافظه داخلی‌ای 50 حدود 52 گیگابایت آزاد است و از 128 گیگابایت حافظه داخلی پی 30 لایت 109 گیگابایت.

اگر نگاهی به بنچ مارک انتوتو هم بیندازیم اعدادی به دست می‌آید که حاکی از عملکرد بهتر گلکسی ای 50 دارد. برای A50 عدد 142348 و برای پی سی لایت عدد 101407 به دست آمد.

با توجه به این اعداد و با توجه به عملکردی در مجموع چند روز استفاده از هر دو گوشی داشتیم کاملا مشخص بود که عملکرد کلی Galaxy A50 از نظر پردازنده و سرعت باز و بسته کردن برنامه‌ها کاملا بهتر از P30 lite است.

image

اسپیکر

هر دو گوشی به یک اسپیکر در بخش پایینی خودشان مجهز هستند و خبری از اسپیکر دو تایی نیست. عملکرد دو اسپیکر کاملا با هم متفاوت است. در گلکسی ای 50 صدای اسپیکر بسیار بلند است و اما زمانی که صدا را تا آخر زیاد می‌کنید کیفیت به شدت افت پیدا می‌کند؛ در مقابل اسپیکر گوشی پی 30 لایت صدای خیلی بلندی نسبت به رقیبش ندارد اما کیفیت به طرز چشمگیری در نهایت صدا بهتر است.

image

نرم‌افزار

هر دو گوشی سیستم‌عامل اندروید دارند آن‌هم نسخه 9؛ اما چیزی که سبب تفاوت این دو با هم شده رابط کاربری‌ای است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. روی پی 30 لایت رابط کاربری اموشن یو آی و روی گلکسی ای 50 رابط کاربری وان یو آی را می‌بینیم که هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد کاملا با هم متفاوت هستند. در مجموع هر دو رابط کاربری مزایا و معایب خودشان را دارند. رابط کاربری وان یو آی کاملا به روز شده و ظاهری بسیار زیباتر از نسل‌های قبلی خودش به دست آورده است این رابط کاربری سبک است و به‌راحتی می‌توانید کار کردن با تمام بخش‌های آن را یاد بگیرید. در مقابل رابط کاربری اموشن یو آی هم در این چند سال اخیر تغییرات مثبتی را در خودش دیده است و تمام این تغییرات در جهت بهبود قدم برداشته‌اند.

ایراد اساسی‌ای نمی‌توان به هیچ‌کدام از این رابط کاربری‌ها گرفت و هم سبک هستند و هم روان و یادگیری بخش‌های مختلف آن‌ها بسیار آسان است.

image

صفحه‌نمایش

در گلکسی ای 50 طبق انتظاری که از گوشی‌های سامسونگ داریم از سوپرامولد استفاده شده است در حالی که روی پی 30 لایت صفحه IPS  را می‌بینیم. گلکسی ای 50 صفحه‌نمایشی با اندازه 6.4 و پی 30 لایت صفحه‌نمایشی با اندازه 6.15 اینچ دارد. از نظر رزولوشن هم هر دو صفحه‌نمایش فول اچ‌دی هستند و تراکم پیکسلی‌ای نزدیک به هم دارند.

اما چیزی که باعث تفاوت این دو صفحه از هم می‌شود جنس آن‌هاست. همین جنس امولدی که برای A50 استفاده شده سبب می‌شود کیفیت صفحه‌نمایش این گوشی به مراتب از رقیبش یعنی P30 lite بیشتر باشد. صفحه‌نمایش پی 30 لایت کیفیت بسیار خوبی دارد اما زمانی که در کنار ای 50 قرار می‌گیرد تفاوت کاملا مشهود است. صفحه گلکسی ای 50 طبق انتظاری که از آن داشتیم بسیار عملکرد خوبی دارد و تصاویر کاملا واضح و شفاف در آن به نمایش در می‌آیند. عمق تصاویر و رنگ‌ها بسیار زیاد است و همه چیز کاملا چشم نواز نمایش داده می‌شود. در مقابل صفحه پی 30 لایت هم رنگ‌ها را خوب نشان می‌دهد اگرچه شفافیت صفحه‌ای 50 را ندارد.

image

زیر نور خورشید هر دو گوشی عملکرد یکسانی دارد و تا حدودی می‌توان گفت که صفحه P30 lite  از A50 کمی بهتر عمل می‌کند اما در زاویه دید صفحه‌نمایش ای 50 است که عملکرد بهتری را از خودش نشان می‌دهد. در بخش صفحه‌نمایش بدون هیچ تردیدی‌ای 50 عملکرد بهتری نسبت به پی 30 لایت دارد.

امنیت

امنیت بخش مهم از گوشی‌های هوشمند امروزی به‌حساب می‌آید. اولین بخش امنیتی که در هر دو دستگاه به چشم می‌خورد سنسور اثرانگشت است. سنسور اثرانگشت در گلکسی ای 50 داخل صفحه‌نمایش قرار دارد در حالی که در پی 30 لایت این سنسور در قاب پشتی است. عملکرد این سنسور در گلکسی ای 50 اصلا چنگی به دل نمی‌زند و در شناسایی اثرانگشت کمی مشکل دارد اما در پی 30 لایت اثرانگشت بسیار خوب عمل می‌کند و می‌توانید به خوبی روی آن حساب کنید که هم در تمام جهات اثرانگشت را بشناسد و هم اینکه به سرعت این تشخیص را انجام دهد.

مورد امنیتی دیگری که در هر دو گوشی در نظر گرفته شده تشخیص چهره است. هر دو گوشی برای تشخیص چهره از دوربین سلفی خودشان استفاده می‌کنند و عملکرد هر دو کاملا خوب است و علاوه بر اینکه در تمام جهات چهره کاربر را تشخیص می‌دهند به علاوه سرعت بسیار خوبی هم دارند. در نور شب عملکرد تشخیص چهره در گلکسی ای 50 کمی بهتر از پی 30 لایت است.

 در مجموع در این بخش هر دو گوشی عملکرد تقریبا مشابهی دارند و عملکرد خوب تشخیص چهره در گلکسی ای 50 عملکرد ضعیفش را در بخش سنسور اثرانگشت می‌پوشاند.

image

باتری

در بخش باتری تفاوت‌هایی بین هر دو گوشی وجود دارد. باتری‌ای که برای Galaxy A50 در نظر گرفته شده ظرفیت 4000 میلی‌آمپری دارد که از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند در مقابل برای P30 lite باتری‌ای با ظرفیت 3340 میلی‌آمپر در نظر گرفته شده که از شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند.

از نظر عمر باتری همان‌طور که مشخص است دوام باتری گلکسی اس 50 بیشتر است اما نه تا آن اندازه که 1 روز کامل با پی 30 لایت تفاوت داشته باشد. در استفاده معمولی در گوشی پی 30 لایت می‌توانید 1 روز کامل را با گوشی کار کنید و برای ای 50 این زمان حدود 1 روز و نیم است.

هر دو گوشی در این بخش عملکرد تقریبا مشابهی دارند و خیلی تفاوت عجیبی ندارند و می‌توان آن‌ها را در یک سطح دانست.

image

جمع‌بندی نهایی

Galaxy A50 گوشی محبوبی در بازار است و بسیاری از افراد چشم به خرید آن دارند در مقابل P30 lite هم به تازگی وارد بازار شده و با استقبال خوبی در همین مدت کم روبرو شده است. هر دو گوشی در برخی بخش‌ها نقاط قوت و در برخی بخش‌ها نقاط ضعف دارند. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که گلکسی ای 50 بیشتر مناسب افرادی است که به کیفیت صفحه‌نمایش اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و این بخش برایشان در انتخاب یک گوشی هوشمند اولویت دارد علاوه بر اینکه قدرت پردازنده را هم در نظر می‌گیرند اما پی 30 لایت را باید به کسانی پیشنهاد بدهیم که اندازه جمع‌وجور گوشی هوشمند در کنار جنس بدنه خوب برایشان مهم‌ترین فاکتور انتخاب است.

با وجود اینکه گفتیم هر دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند اما نباید از برچسب قیمتی غافل شویم. پی 30 لایت با قیمت حدود 3 میلیون و 200 تا 300 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که گلکسی ای 50 قیمتی در حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان در بازار دارد. با این تفاوت قیمتی اگر خیلی به صفحه‌نمایش و پردازنده اهمیتی نمی‌دهید باید بگوییم که P30 lite انتخاب به صرفه‌تر به‌حساب می‌آید.

image

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (74 نظر)

شکور

۱۳۹۹/۶/۲۷
اونایی که میگن a50 رو با گوشی های پرچمدار مقایسه کنن یک چیزو دارن جا میزارن اونم سی پی یو الان وقتی a50 نمیتونه فورتنایتو بیاره بخاطر اینکه سی پی یوش arm32 ولی p30lite arm64 برید یکم بیشتر بخونید بعد نظر بدید. بنظر من از سخت افزار میگین kirin 710f که روی p30lite هست بازی هایی مثل پابجی و فورتنایت رو با 60 فریم اجرا میکنه ولی a50 تراشش ضعیغه.

A

۱۳۹۹/۴/۷
سلام
درسته p30lite سلفی 32 مگاپیکسلی داره

منتقد حرفه ای

۱۳۹۹/۲/۶
سلام خسته نباشید از این متن خوبی که نوشتید.
فقط یک مورد از کار رو نامردی کردید و سامسونگ آ50 رم 6 رو با هوآوی رم 4 مقایسه کردید، در حالی که هوآوی رم 6 از سامسونگ رم 6 قوی تره و یه هیولای تکنولوژی به حساب می ره، من از هردو گوشی خوشم می یاد، اصلا هم دلم نمی خود از یه مدل گوشی طرفداری یا بدگویی کنم چون هیچ سودی به حال من نداره، هردو گوشی عالین، بدون پرده می خوام بهتون بگم که دنبال یه گوشی بدون نقطه ضعف نباشید، سامسونگ یه سری نقطه قوت و ضعف رو باهم داره، هوآوی هم همینطور، هردو گوشی در برخی آیتم ها از هم بهتر ضحور می کنن، ولی چه کنم که من زیبایی جلد و دوربین خیلی برام اهمیت داره، از این رو هوآوی پی 30 لایت رم 6 آبی رو سفارش دادم، اولش هم اصلا نمی دونستم هوآوی رو چه جوری تلفظ می کنن:) و فقط می گفتم نه من سامسونگ می خوام! اونم چی؟ آ70! :(خیلی گرونه لامصب):
ولی خب باید به جیب مون هم نگاه کرد اون هم تو این اوضاع وخیم بازاری و کرونایی، بعدش هم من تمام سایت های مقایسه آ50 رو با پی30 لایت مطالعه کردم و درنتیجه تصمیمم بر هوآوی شد، هرچند دلم می خواست قدرت باتری سامسونگ و آمولد اش رو داشت، ولی خب چه میشه کرد؟
این اولین گوشی ای که هست من می خوام بخرم ولی اینقدر که درموردش مطالعه و تحقیق کردم، تقریبا همه چیزش رو بلدم، و مثل یه مهندس شدم( با ارز پوزش از مهندسان زحمتکش)
من نزدیک به یک میلیون نظر هموطنای عزیزم رو خوندم که در اثر اون چشم درد گرفتم، و تقریبا هوآوی رو سلیقه ای انتخاب کردم، چون 50 درصدشون می گفتن سامسونگ و 50 درصدشون هم می گفتن هوآوی، تصمیم خیلی سختی بود و من با توجه به ذاعقه ام این رو انتخاب کردم که انشالله فردا به دستم می رسه.
بحث اینکه کدوم مارک بهتره به نظرم از پایه اشتباهه، هیچ کدوم از هم برتری ندارن، هردوشون گوشی هستن و به دست انسان ها ساخته شدند، اون ها سازه ی دست چند انسان با نقص های مختلفشونه، چون ما انسان ها هرکاری هم که کنیم تو بعضی موارد از هم قوی یا ضعیف تریم، خب گوشی ها هم همینطورن دیگه، چه انتظاری می شه ازشون داشت؟ همین که نیاز های شما رو برطرف کنن و به شما در پیشرفتتون کمک کنند، خودش یه انتخاب موفق در خرید گوشی محسوب می شه.
پس مارک و بهتری بدتری رو ول کنید و برید سراغ داعقه و سلیقه تون، ببینید اون فاکتورهایی که شما دارید رو کدوم گوشی بهتر انجام می ده!

علی

۱۳۹۹/۱/۲۴
الان 1 ماهی هست قیمتا خیلی تعقیر کرده 1ماه پیش قیمت کردم 3300 الان از همون فروشنده قیمت گرفتم 4300

محمد

۱۳۹۸/۱۰/۳۰
کی میگه قیمت a50چهارو نیمه من گرفتم 3و200?