خانهاخبار
جانشین آیفون 10 شاید ۱۰۰ دلار ارزان‌تر باشد

جانشین آیفون 10 شاید ۱۰۰ دلار ارزان‌تر باشد

رالف نادر،‌ متفکر برجسته آمریکایی،‌ در نامه‌ای سرگشاده به اپل توصیه کرده که درآمد خیره‌کننده‌اش را به جای توزیع بین سهامداران صرف موضوعاتی اساسی‌تر یا کاهش قیمت محصولات کند
۱۳۹۷/۲/۲۶
image

چند روز پیش رالف نادر (بله، خود رالف نادر!) نامه‌ای سرگشاده‌ به تیم کوک، مدیرعامل اپل،‌ و سایر سهامداران ارسال و توصیه کرده که بازخرید سهام اپل راه مناسبی برای مصرف نقدینگی عظیم شرکت نیست. خاطرنشان می‌شود که اپل هفته گذشته و همزمان با گزارش مالی فصلی خود اعلام کرد که به عنوان بزرگ‌ترین بازخرید تاریخ، قصد دارد تا سهام اپل موجود در بازار را از صاحبان آنها خریداری نماید. اما نادر استدلال می‌کند که شرکتها زمانی دست به  چنین اقدامی می‌زنند که برای محصولات جدید ایده‌های بزرگی نداشته یا فاقد وجهه عمومی مناسبی باشند و در نتیجه تنها کاری از آنها برمی‌آید این است که سود باقیمانده را میان سهام‌داران توزیع کنند.

نادر در نامه خود بیان می‌کند که اپل می‌بایست به جای بازخرید،‌ روی تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کند تا از این طریق زندگی مردم را با کمک شبکه تامین گسترده‌اش بهبود بخشد؛ یا اینکه روی ایده‌هایی کار کند که از غرق شدن افراطی نوجوانان در گوشی‌های همراه‌شان جلوگیری کند. وی افزوده که اگر هیچ کدام از این اقدامات هم به نتیجه نرسید،‌ لااقل اندکی از قیمت آیفون‌ها کاسته شود تا سرنوشتی مشابه آیفون 10 پیدا نکنند که به دلیل قیمت زیاد ۹۹۹ دلاری‌اش،‌ فروش آن به اندازه‌ای نبود که تحلیلگران انتظار داشتند.

اگر شایعات رسیده از مجموعه زنجیره تامین درست باشد،‌ این دقیقا همان کاری است که اپل قصد انجامش را دارد. تحلیلگران آسیایی از منابعی داخل زنجیره تامین اپل اطلاعاتی به دست آورده‌اند که اپل امسال می‌تواند قیمت آیفون‌های OLED را کاهش دهد. نظر به  آنکه تولید آیفون 10 به شکل فعلی متوقف خواهد شد، جانشین آن (با دارا بودن توان پردازش بالاتر) احتمالا شروع قیمتی از ۸۹۹ دلار خواهد داشت. گفته می‌شود آیفون 10 به عنوان گران‌ترین گوشی اپل جای خود را به «آیفون Xs پلاس ۶.۵ اینچی» یا هر نام دیگری خواهد داد و آیفون ال‌سی‌دی ۶.۱ اینچی نیز با قیمت ۷۹۹ دلار (البته چنانچه کمترین ظرفیت حافظه دارا باشد) عرضه خواهد شد.

شاهدی بر مدعای این اخبار آن است که سامسونگ خط تولید OLED خود را زودتر از پیش‌بینی‌ها فعال کرده است. این غول کره‌ای که نمایشگرهای OLED اپل را تامین می‌کند، در چندماه گذشته با ظرفیت خالی مواجه شد زیرا سفارشات آیفون 10 از مقدار برنامه‌ریزی شده کمتر بود. سامسونگ در ابتدا قصد داشت که تولید خود را برای آیفون‌های ۲۰۱۸ از ابتدای ماه ژوئن افزایش دهد،‌ اما با توجه به اینکه این افزایش تولید از قبل از تاریخ مذکور آغاز شده،‌ نشان‌دهنده آن است که اپل پیش‌بینی می‌کند با توجه به کاهش قیمت درنظر گرفته شده، دو گوشی OLED امسالش خریداران فراوانی داشته باشند. این اولین باری نیست که خبر کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت آیفون به گوش می‌رسد و به قول معروف تا نباشد چیزکی،‌ مردم نگویند چیزها! پس می‌توان امیدوار بود که این خبر صحت داشته باشد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)