خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Sony Xperia XZ Premium

بررسی تخصصی Sony Xperia XZ Premium

سونی با قدرت هر چه تمام‌تر پرچم‌داری را معرفی کرده است که قرار است با امکانات سخت افزاری فوق العاده و عجیبش رقبای بدون پر سر و صدایش را پشت سر بگذارد. در این بررسی به شما می‌گوییم که سونی تا چه اندازه در این امر موفق ظاهر شده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۵/۳

Xperia XZ Premium جدیدترین پرچم‌دار سونی قرار است سال 2017 به مدت یکسال سردمدار ارتش گوشی‌های هوشمند این کمپانی باشد. سونی این گوشی را به سخت‌افزار قدرتمندی مجهز کرده و در تمام زمینه‌ها این قدرت را پیاده کرده است. از پردازنده گرفته تا دوربین همه و همه قدرتمند انتخاب شده‌اند تا این گوشی‌ایینه‌ای و زیبا در مقابل رقبای نامدارش تاب‌وتوان رقابت داشته باشد. در این مقاله از نزدیک با این گوشی زیبا آشنا می‌شویم و می‌بینیم این‌همه سخت‌افزار خوب تا چه حد توانسته در خوب بودن گوشی مثمر ثمر باشد.

image

 

طراحی

زبان طراحی سونی که چند سالی است در گوشی‌هایش استفاده می‌شود در این اکسپریا به‌خوبی مشهود است. محصول کاملا مستطیلی با لبه‌های تیز طراحی شده و ظاهر قدرتمندی به خود گرفته است. حاشیه‌های گوشی چه در بالا و پایین و چه در کناره‌ها زیادتر از گوشی‌های پرچم‌دار سال 2017 هستند. صفحه‌نمایش 5.5 اینچی تنها 68 درصد از قاب جلو را به خودش اختصاص داده و بالای آن دوربین دوم، خروجی صدای مخاطب، ال ای دی هشدار دهنده و سنسور نور و مجاورت به‌راحتی قابل مشاهده‌اند. پایین صفحه‌نمایش اسپیکر قرار دارد و با کمک اسپیکر موجود در خروجی صدای مخاطب ایکس زد پرمیوم را به گوشی‌ای با اسپیکر دوتایی تبدیل کرده‌اند. سمت راست دستگاه کلید پاور در کنار کلید ولوم و شاتر دوربین قرار دارد. کلید پاور که طراحی کشیده‌ای دارد نقش سنسور اثرانگشت را هم بازی می‌کند. کلید شاتر دوربین هم از آن کلیدهای کاربردی‌ای است که تنها سونی به استفاده از آن در گوشی‌هایش پایبند مانده.

image

 

بالای گوشی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در کنار میکروفون دوم دیده می‌شود. سمت چپ درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی زیر کاوری قرار دارند که با باید با ناخن از جایش خارج شود. با خارج کردن این کاور درگاه سیم‌کارت دوم متصل به آن بیرون می‌آید درحالی‌که برای خارج کردن درگاه سیم‌کارت اول باز باید از ناخنتان کمک بگیرد. درگاه سیم‌کارت دوم و کارت حافظه خارجی مشترک هستند و تنها از یکی از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید. پایین گوشی هم درگاه ارتباطی از نوع تایپ سی در کنار میکروفون اصلی قرار دارد.


image
 
image

image
 
image

 

image


 

جنس قاب پشتی از شیشه است و حالت آیینه‌ای دارد درحالی‌که لبه‌های دستگاه از فلز ساخته شده. طبق انتظار قاب پشتی به‌سرعت اثرانگشت را جذب می‌کند و کثیف می‌شود که البته به‌راحتی با یکبار دستمال کشیدن تمیز می‌شود. در قاب پشتی دوربین در سمت چپ و بالا کنار فلاش و فوکوس لیزری دیده می‌شود درحالی‌که لوگوی اکسپریا به همراه لوگوی NFC، برای نمایش محل قرارگیری این تکنولوژی، کمی پایین‌تر قرار دارند.

image

 

ضد آب بودن از ویژگی‌های خوب همیشگی گوشی‌های سونی بوده و سونی از اولین کمپانی‌هایی بود که از این ویژگی در گوشی‌های هوشمندش بهره برد؛ این نسل جدید هم به IP68 مجهز است و با قرارگرفتن در عمق 1.5 متری آب مدت 30 دقیقه مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

image

 

اکسپریا ایکس زد پرمیوم گوشی کوچکی نیست اما این کوچک نبودن سبب خوش‌دست نبودن نشده است. در دست‌های با اندازه متوسط گوشی به لطف لبه‌های گردش در طرفین، به‌خوبی در دست جای می‌گیرد. لیز بودن خصیصه گوشی‌های ساخته شده از شیشه است که در این محصول به اوج خودش رسیده. XZ Premium به‌راحتی سر می‌خورد و توصیه می‌کنیم خیلی مراقب باشید آن را کجا می‌گذارید زیرا در کمترین شیب به سمت پایین سرازیر می‌شود.

image

 

صفحه‌نمایش

Z5 Premium اولین گوشی‌ای بود که با صفحه‌نمایش 4K معرفی شد اما زمانی شاهد استفاده از کیفیت 4K در آن بودیم که محتوای 4K رویش پخش می‌شد؛ اما در این نسل همیشه دستگاه در حال استفاده از کیفیت 4K برای صفحه‌نمایشش است. علاوه بر استفاده از کیفیت 4K شاهد استفاده از تکنولوژی HDR هم برای این صفحه‌نمایش هستیم. قبل از اینکه در مورد کیفیت و عملکرد صفحه‌نمایش توضیح دهیم با هم جزئیات آن را بررسی می‌کنیم.

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی و رزولوشن 3840 x 2160 پیکسل دارد. تراکم پیکسلی‌ای که به لطف استفاده از این رزولوشن به وجود آمده 807 پیکسل در اینچ است که نشان می‌دهد با صفحه‌نمایشی باکیفیت روبروییم که قادر به مشاهده هیچ پیکسلی در آن نیستیم. در کنار این حجم از کیفیت سونی از موتور X-Reality و تکنولوژی Triluminos برای صفحه‌نمایش این گوشی بهره برده تا همه‌چیز شفاف‌تر و بهتر برای کاربر نمایش داده شود.

image

 

در فاصله‌ای که ما از گوشی هوشمندمان استفاده می‌کنیم چشم‌ها قادر به تشخیص تفاوت بین کیفیت 4K و QHD نیستند اما زمانی که بخواهید محتوای 4K روی گوشی نگاه کنید کاملا همه‌چیز از نظر شفافیت و مشاهده جزئیات تفاوت پیدا می‌کند.

محتواهای ویدئویی HDR هم هنوز جا نیفتاده‌اند و جز آمازون و نتفلیکس دیگر کمپانی ها هنوز به تولید محتواهایی از این دست روی نیاورده‌اند. در مجموع اگر چه وجود صفحه‌نمایشی با این کیفیت روی گوشی هوشمند جذاب است اما در حال حاضر شاید تنها اثربخشی صفحه‌نمایش 4K را بتوان در بخش VR یا همان هدست‌های واقعیت مجازی دانست.

زاویه دید زیاد و خوانایی خوب زیر نور خورشید از معمولی‌ترین نکات مثبت این صفحه‌نمایش محسوب می‌شوند که در کنار کیفیت بالای آن اصلا به چشم نمی‌آیند.

image

 

سخت‌افزار

پردازنده دستگاه آخرین نسخه معرفی شده پردازنده‌های کوآلکام است. این پردازنده اسنپدراگون 835 نام دارد و یک پردازنده 8 هسته‌ای با فرکانس 2.45 گیگاهرتز برای 4 هسته و 1.9 گیگاهرتز برای 4 هسته دیگرش است. کنار این پردازنده رم 4 گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی 64 گیگابایتی دیده می‌شود. زمانی که تعداد زیادی برنامه روی گوشی باز است حدود 1.8 گیگابایت از حافظه رم آزاد است. از 64 گیگابایت حافظه داخلی هم 50 گیگابایت آن آزاد است و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی.

طبق انتظار گوشی در اجرای هیچ برنامه و بازی سنگینی کم نمی‌آورد. این خوب بودن را در باز و بسته کردن برنامه‌ها با سرعت بسیار زیاد می‌توان مشاهده کرد. سرعت خوب گوشی در این بخش تا جایی است که زمان باز کردن برنامه‌ها روی گوشی احساس می‌کنید دستگاه در اجرای فرمان عجله دارد و می‌خواهد در سریع‌ترین زمان آن را باز کند.

image

 

سنسور اثرانگشت همان‌طور که گفتیم در کلید پاور قرار دارد. به نظر می‌رسد برای عادت کردن به محل قرارگرفتن این سنسور کمی زمان لازم است اما از نظر دقت و سرعت تشخیص یکی از بهترین سنسورهای اثرانگشت است که در گوشی‌های موبایلی به کار گرفته شده است. در هر جهتی که انگشت را روی آن بگذارید اثرانگشت را شناسایی می‌کند و در کمترین زمان ممکن قفل صفحه را باز می‌کند.

image

 

اسپیکر در این گوشی دوتایی است. بلندی صدای اسپیکر مثال‌زدنی است و به‌خوبی در شلوغ‌ترین مکان‌ها هم می‌توان صدایش را شنید. بلندی صدا اسپیکر در کیفیت آن اثر منفی‌ای نگذاشته و در بلندترین حالت خروجی صدا به گونه‌ای است که از شنیدن موزیکی باکیفیت روی آن لذت می‌برید و جزئیات را می‌شنوید.

 

نرم‌افزار

آخرین نسخه از اندروید یعنی اندروید 7 روی این گوشی نصب شده است. رابط کاربری سونی، که شباهت زیادی به اندروید خام دارد، برای اضافه کردن برخی امکانات روی این اندروید دیده می‌شود. صفحه قفل گوشی طراحی ساده و زیبایی دارد. ساعت و تاریخ بزرگ در وسط صفحه قفل جای گرفته‌اند و دو میانبر دوربین و گوگل اسیستنت در پایین این صفحه دیده می‌شوند. صفحه اصلی و نوتیفیکیشن بار دقیقا همانند اندروید خام هستند. صفحه برنامه‌ها متفاوت از اندروید خام است و قابلیت شخصی‌سازی خوبی هم برایش در نظر گرفته شده است. بخش تنظیمات هم با آیکون‌های رنگی از اندروید خام متفاوت است اما از نظر امکانات چیزی بیشتر از نسخه خام ندارد.

بخشی به نام تم در این گوشی گنجانده شده که در آن می‌توان عکس‌های پس‌زمینه، تم‌های مختلف، بازی‌های متنوع و موزیک‌ها و فیلم‌های گوناگون را مشاهده کرد که همگی پیشنهادهای سونی هستند. نکته‌ای در مورد این بازار وجود دارد، برای نصب هرگونه تم یا بازی از طریق این بازار باید به گوگل پلی مراجعه شود و این بازار به‌نوعی یک ویترین برای نمایش بهترین‌هاست.

image

 

در مجموع رابط کاربری سونی خیلی سبک و روان کار می‌کند و هیچ خبری از لگ زدن یا کند کار کردن در آن دیده نمی‌شود. بر خلاف گذشته که با کمی کار کردن رابط کاربری شروع به هنگ می‌کرد اکنون با تغییرات خوبی که در هسته‌اش انجام شده دیگر خبری از هنگ کردن نیست.

image

 

دوربین

سونی دست از سر سنسورهای 23 مگاپیکسلی برداشته و در این نسل از سنسور 19 مگاپیکسلی IMX400 ExmorRS بهره برده که دقیقا شبیه آن را در Xperia XZs به کار گرفته بود. برای این سنسور یک RAM جداگانه در نظر گرفته شده تا سرعت خواندن عکس‌ها بیشتر باشد و بنابراین در عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت سنسور بتواند 5 برابر سریع‌تر عکس باکیفیت 19 مگاپیکسلی را بخواند؛ علاوه بر این رم استفاده شده کمک می‌کند تا دوربین بتواند ویدئوهای 960 فریم در ثانیه البته باکیفیت HD تهیه کند. اندازه دهانه دیافراگم در این سنسور f/2.0 است و متاسفانه این یکی از نقاط ضعفش است.

image

image
 
image

 

 

در زمینه کیفیت عکس‌ها، دوربین همان جایی است که باید باشد. اگرچه رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت هستند اما در برخی تصاویر شاهد اغراق شدن در رنگ‌ها هستیم. ثبت جزئیات در عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند بسیار خوب است و این ثبت جزئیات در مناطق تاریک و روشن عکس به یک اندازه خوب‌اند. در نور کم سرعت شاتر پایین می‌آید و می‌توان مقصر این موضوع را عدد پایین f و نور کم وارد شده به لنز دانست در نور کم باید مراقب حرکت دست باشید تا عکس‌ها تار نشوند. به هر حال عکس‌های گرفته شده در نور کم هم جزئیات خوبی دارند و ثبت رنگ‌ها در آن‌ها به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

در مجموع اگر نور کافی وجود داشته باشد دوربین عکس‌ها را کاملا شفاف و خوش‌رنگ و لعاب می‌گیرد و در زمینه ثبت جزئیات یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی است که تا کنون دیده‌ایم.

منوی دوربین جزئیات زیادی دارد. در این منور 4 تب دیده می‌شود که عبارت‌اند از تب خودکار، سوپریراوتو، فیلم‌برداری و اپلیکیشن ها. زمانی که مشغول عکاسی هستید گوشی با نمایش آیکون‌های مخصوصی در پایین، گوشی شما را راهنمایی می‌کند که در چه شرایطی عکس می‌گیرید. به طور مثال با نمایش شمع و سه‌پایه به کاربر می‌گوید که نور کم است و مراقب لرزش دست باشد؛ یا با نمایش گل می‌گوید که در حال عکاسی از سوژه نزدیک و حالت ماکرو هستید.

image

 

برای فیلم‌برداری آهسته باید اول به تب فیلم‌برداری رفت و سپس با انتخاب کلید لمسی مخصوصی که در کنار کلید ضبط ویدئو در نظر گرفته شده ویژگی فیلم‌برداری آهسته را فعال کرد. برای شروع فیلم‌برداری آهسته باید اول کلید ضبط ویدئو را لمس کرد و هر جایی که نیاز به ضبط آهسته ویدئو هست روی کلید مخصوصی که در کنار کلید Stop در نظر گرفته شده کلیک کرد. با انتخاب کلید مخصوص فیلم‌برداری آهسته تنها 5 ثانیه فیلم 960 فریم در ثانیه ضبط می‌شود. هر چه نور بهتر باشد ثبت ویدئوی آهسته بهتر انجام می‌شود و در نور کم نتیجه بسیار نامطلوب است.

 

نمونه عکس‌های دوربین در نور روز

image


image
 
image

image
 
image
 

image

 

 

نمونه عکس ماکرو

image
 
image

 


نمونه عکس‌های دوربین در شب

image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین در شب بدون فلاش و با فلاش

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

نمونه ویدئوی ضبط شده با سرعت 960 فریم در ثانیه



 

باتری

باتری با ظرفیت 3230 میلی‌آمپر ساعت برای این گوشی در نظر گرفته شده است. این باتری در استفاده معمولی رو به سنگین عملکرد بسیار خوبی دارد و حدود 1 روز و نیم بدون نیاز به شارژ می‌توان با آن کار کرد. به لطف حضور پردازنده اسنپدراگون 835 پشتیبانی از شارژ سریع کوآلکام در این گوشی قرار گرفته است. برای شارژ صفر تا 100 باتری ایکس زد به زمان حدود 1 ساعت و 45 دقیقه تا 2 ساعت نیاز است.

نتایج تست‌های تکی به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری در 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 18 درصد

کاهش درصد باتری در 1 ساعت فیلم‌برداری 4K: 36 درصد

مدت زمان پخش ویدئوی فول اچ‌دی تا خاموش شدن گوشی: 11 ساعت

 

در بخش تنظیمات باتری گزینه‌های خوبی برای بالا بردن عمر باتری و مدت زمان ماندگاری در نظر گرفته شده است. Battery Care از بخش‌هایی در تنظیمات باتری است که برای بالا بردن عمر باتری در نظر گرفته شده است. اگر این ویژگی فعال شود به طور هوشمند بعد از چند بار شارژ شدن تشخیص داده می‌شود که شما چه زمانی گوشی خودتان را به شارژ متصل می‌کنید و چه زمانی آن را از برق جدا می‌کنید؛ در همی بازه زمانی گوشی میزان شارژ را کنترل می‌کند تا گوشی زمانی به شارژ 100 درصد برسد که چند دقیقه مانده تا شما دستگاه را از برق جدا کنید.

image

 

برای بالا بردن مدت زمان ماندگاری باتری هم گزینه‌ای به اسم Stamina در نظر گرفته شده است. دو حالت استمینا یکی حالت معمولی و دیگری حالت اولترا در نظر گرفته شده است. با فعال کردن حالت معمولی دیتاها در پس‌زمینه خاموش می‌شوند، جی‌پی‌اس با خاموش شدن صفحه گوشی غیرفعال می‌شود و ویبره لمس کلیدهای مجازی قطع می‌شود. با فعال کردن حالت اولترا تمام امکانات گوشی غیرفعال می‌شود و تنها اپلیکیشن هایی که در دسترس قرار می‌گیرند اپلیکیشن تماس، پیامک، دوربین، ساعت، موزیک و ماشین‌حساب هستند.

 

باید بخریم؟

حقیقت این است که تا زمانی که این گوشی را دست گرفتیم پیشنهاد دادن گوشی‌های سونی به هر قشری کار سختی بود و تنها گوشی‌های سونی را مناسب دوستداران واقعی‌اش می‌دانستیم. اما با دیدن و کار کردن این گوشی پی بردیم که سونی همه‌چیز را متحول ساخته و گوشی‌ای روانه بازار کرده که می‌تواند رقیبی سرسخت برای دیگر پرچم‌داران موجود در بازار باشد. XZ Premium گوشی‌ای زیبا و خوش‌ساخت است که از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به جنس بسیار خوب بدنه، پردازنده قدرتمند، رابط کاربری روان، دوربین باکیفیت و از همه مهم‌تر صفحه‌نمایش بسیار خوب اشاره کرد. قیمت بالای این گوشی سبب شده تا از این نظر نیز هم‌سطح رقبایش قرار بگیرد و جزو گوشی‌های گران‌قیمت بازار محسوب شود. در مجموع ایکس زد پرمیوم مناسب افرادی است که به ظاهر گوشی بیشتر از هر چیزی اهمیت می‌دهند و دوست دارند هنگام دست گرفتن گوشی موبایل چشم‌های دیگران را به خودشان خیره کنند علاوه بر اینکه چشمان خودشان هم به گوشی خیره می‌ماند.

image

 

عکس: نرگس ریحانیان
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (194 نظر)

رسول

۱۳۹۹/۶/۲۸
عرض ادب ایا میشه تهیه کرد الان جایی این گوشی رو

سینا

۱۳۹۹/۲/۲۷
من هم اول که اومد گرفتم هنوزم راضیم ازش ، عالیه ، یک سال پیش آیفون xs گرفتم برای کارم ، اما سونیم گوشیه اصلیمه ، حتی برای عکاسی کادرش بزرگتره و نور گوشی عالیه تو جزییات عکس گوشی سونیم بهتره کلی هم با دوستهای دیگم فخر میفروشم ، تو باز کردن نرم افزارها ، صحبت تصویری تو واتس آپ و همزان کارکردن با اینستاگرام و سایر نرم افزارها واقعا عالیه هنوزم سره فقط صدای اسپیکر آیفون بیشتره باقیش فقط سونی

علیرضا اکبری

۱۳۹۸/۸/۴
گوشی خوبی هست ولی من یک سال میم پیش گوشی نور صفحه اش رفت گفتن مال ایسی لایت ولی دیگه خرجا فرستادم درست نشد که نشد بیکار گوشه خونه افتاده

hesam

۱۳۹۷/۱۱/۴
سلام در مورد این گوشی میتونم بگم که تا الان هر چی ویدیو دیدم عالی بوده و الان که این گوشی رو میخوام بگیرم قیمتش پنج میلیون و پانصد تومنه ولی با این حال میخوام بگیرمش از نظر کیفیت ، خوشدستی ، قابلیت ، دوربین ، سرعت که واقعا عالیه جوری که ایفون ایکس رو قورت میده دیگه چه برسه سامسونگ که مثل پراید تو بازار ریخته این گوشی بی نظیره ، رنگ کرومش که دیگه حرف نداره ، اپدیت اندروید جدید هم قابلیت اسکن سه بعدی هم اضافه میشه که عالیههه دیگه چی میخواین واقعا ، من خودم z2 دارم که 4 ساله برام کار کرده و ضعفی ندیدم ازش واقعا گوشیه خوبیه حالا هی برین سامسونگ و اپل بگیرین به خدا خز شده دیگه

SsmisssS

۱۳۹۷/۶/۲۱
درمورد این گوشی باید بگم در حدی خوبه که در انتخاب رنگش میمونید!
کسایی هم که در موردش بد میگن, یا از کسی شنیدن یا کلا با سونی لجن.
خودتون قضاوت کنید: 1- اگه به زیبایی اهمیت میدین - 2- اگه دوربین براتون مهمه - 3- اگه کیفیت نمایشگر براتون مهمه - 4- اگه سرعت پردازش براتون مهمه - 5- اگه به عمر باتری و هنگ نکردن اهمیت میدین - 5- اگه میخواین براتون بمونه - 5- اگه کیفیت صدا براتون مهمه - 6- اگه میخواین متفاوت باشین - و.......
در انتخاب Xperia XZ Premium شک نکنید.
خودتون بگید: اگه توی جمعی S8 رو بزارین جلوتون مردم بیشتر به گوشی خیره میشن یا این گوشی رو؟
اگه دوربین میخواین این بهترین انتخابه ((World's First Super Slow Motion in a smartphone))
در کیفیت نمایشگر هم بهترینه ((World's First 4K HDR Display in a smartphone))
در مورد سرعت پردازش هم S9 و S8+ و Note 8 و iphone X رو میخوره (World's First smartphone with Snapdragon 835)
عمر باتری هم حداقل 1 سال بیشتر از گوشی های دیگس و به هیچ عنوان هنگ نمیکنه
شما با سامسونگ که کار کنین بعد از 2 سال اینقدر اذیتتون میکنه که کلافه میشین و اپدیت هم تا 2 سال میشتر نمیده یعنی عمر ساسونگ زیاد نیست اما سونی این طور نیست. من خودم سونی اریکسون K800 دارم مال 12 سال پیشه هنوز کار میکنه و دوربینی داره که متحیرت میکنه <<سونی یعنی کیفیت>>
اسپیکر های دوگانه استریو که دو کمتر گوشی میتونی پیدا کنی. دیگه نیاز به توضیح نداره
اکثر مردمم که میبینی سامسونگ دارن یا هواوی یا اپل. خیلی کم میبینی کسی سونی دستش باشه پس شما رو از بقیه متفاوت میکنه
در کل اگه میخواین گوشی میانرده یا اقتصادی بخرین سامسونگ بهتره اما اگه میخواین گوشی خوب و پرچمدار بخرین سونی و مخصوصا این گوشی بهترینه
در کل برای خرید چیزی به یک بررسی اکتفا نکنید و دربارش تحقیق کنید.
ممنون امید وارم مفید بوده باشه.