خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Mi 6

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 6

می 6 جدیدترین پرچم‌دار شیائومی است که از سخت افزاری قدرتمند بهره می‌یرد. در این بررسی شما را با مزایا و معایب این گوشی هوشمند آشنا می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۵/۱

می 6 گوشی جدید ساخت کمپانی چینی شیائومی است که سخت‌افزار قدرتمندی از جمله پردازنده اسنپدراگون 835، دوربین دوتایی با زوم اپتیکال و طراحی زیبا و شیشه‌ای دارد. مشخصه جالب و خاص این گوشی حذف شدن سوکت جک 3.5 میلی‌متری هدفون از روی گوشی است. تمام این امکانات جذاب سبب شده تا این گوشی در زمره گوشی‌های گران‌قیمت بازار قرار بگیرد. امروز این محصول زیبا و متفاوت را زیر ذره‌بین می‌بریم تا ببینیم در عمل هم مانند ظاهرش جذاب است یا نه.

image

 

برای خرید Xiaomi Mi 6 به فروشگاه آی سی موبایل مراجعه کنید.

 

طراحی

به‌طور حتم با همان نگاه اول در مورد این گوشی می‌گویید که چه گوشی زیبایی است. جنس شیشه‌ای سبب شده تا می 6 ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد. در سال 2017 که بیشتر پرچم‌داران با صفحه‌نمایش‌های بزرگ عرضه‌شده‌اند mi 6 با صفحه‌نمایشی کوچک و اندازه‌ای جمع‌وجور عرضه شده است. همان‌طور که گفتیم قاب پشتی گوشی از شیشه ساخته شده در حالی که فریم اطرافش فلزی است. قاب پشتی دستگاه طراحی خمیده دارد که به دست گرفتن گوشی و برداشتنش از روی میز کمک می‌کند این قاب برای جلوگیری از خط افتادن توسط گوریلاگلس 5 پوشانده شده اما توصیه می‌کنیم اگر گوشی را خریداری کردید حتما از قاب ژله‌ای که در جعبه دستگاه قرار گرفته استفاده کنید زیرا گوشی‌های شیائومی ثابت کرده‌اند که بسیار مستعد خط افتادن هستند. صفحه‌نمایش هم به گوریلاگلس 5 مجهز شده و با استفاده از شیشه 2.5D ظاهری جذاب و مدرن پیدا کرده است.

image

 

پایین صفحه‌نمایش کلیدی لمسی قرار گرفته که کلید Home است. کنار این کلید دو کلید لمسی خازنی بازگشت به عقب و باز کردن برنامه‌های اخیر دیده می‌شود که هیچ شکل خاصی برایشان در نظر گرفته نشده و تنها با نقطه مشخص شده‌اند. اگر کاربر گوشی‌هایی مثل سامسونگ باشید به‌طور حتم در کار کردن با این دو کلید، که هیچ شکلی ندارند، مشکل خواهید داشت تا زمانی که به جایگاهشان عادت کنید. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم در کنار خروجی صدای مخاطب و سنسور نور و LED هشدار دهنده دیده می‌شود.

image
 
image

 

در لبه سمت راست گوشی کلید پاور و ولوم، در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت، پایین اسپیکر و میکروفون در کنار درگاه ارتباطی تایپ سی و بالای گوشی میکروفون دوم در کنار درگاه اینفرارد دیده می‌شود. قاب پشتی میزبان دو دوربین است که در کنارشان فلاش دوتایی می‌بینند.

image
 
image

image
 
image


 

به لطف اندازه کوچک صفحه‌نمایش این گوشی شاسی بزرگی ندارد و به‌راحتی می‌توان با یکدست با آن کار کرد تنها چیزی که در Mi 6 آزاردهنده است سر بودن بیش از اندازه آن و به جا ماندن اثرانگشت در قاب پشتی دستگاه است.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 5.15 اینچی mi 6  از نوع IPS است. این صفحه‌نمایش کیفیت فول اچ‌دی دارد و تراکم پیکسلی‌اش برابر 428 پیکسل در اینچ است. با این تراکم پیکسلی هیچ پیکسلی با چشم غیرمسلح حتی از نزدیک دیده نمی‌شود. نور صفحه‌نمایش خیلی زیاد است و به‌راحتی در محیط بیرون و زیر نورخورشید می‌توان با صفحه‌نمایش کار کرد. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش طبیعی هستند اما کمی اشباعیت در آن‌ها دیده می‌شود که سبب می‌شود از صفحه‌نمایش‌های معمول IPS فاصله داشته باشد.

در تنظیمات صفحه‌نمایش چند گزینه کاربردی وجود دارد که به عملکرد بهتر صفحه‌نمایش کمک می‌کنند. Contrast & Colors بخشی است که در آن می‌توان به‌صورت دستی رنگ‌ها و کنتراست را تنظیم کرد. در این بخش امکان این وجود دارد که کنتراست را در حالت خودکار قرار داد که با توجه به نور محیط گوشی بهترین کنتراست را اعمال می‌کند؛ یا کنتراست را در حالت ماکزیمم در نظر گرفت یا اینکه حالت استاندارد را انتخاب کرد. امکان تغییر رنگ‌ها از گرم به سرد و بالعکس هم وجود دارد.

امکان تغییر فونت‌ها و اندازه آن‌ها در این بخش در نظر گرفته شده است. علاوه بر این می‌توان تنظیمی را فعال کرد که با دوبار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش گوشی بیدار شود.

image

 

تنظیم کاربردی "حالت مطالعه" هم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن این حالت پیکسل‌های آبی خاموش و نور زرد روی صفحه‌نمایش غالب می‌شود. این حالت برای مطالعه در نور کم بسیار مفید است و چشم‌ها را خسته نمی‌کند. می‌توان با کمک شاسی‌ای که در این بخش قرار گرفته میزان نور زرد را کم و زیاد کرد در عین حال امکان این وجود دارد تا زمان‌بندی برای فعال و غیر فعال شدن این تنظیم در طول روز در نظر گرفت. یک بخش جالب در این تنظیم به چشم می‌خورد که می‌توان در آن این ویژگی را برای برخی از برنامه‌ها فعال و غیر فعال کرد. به‌طور مثال اگر می‌خواهید تنها در زمان مرور وب حالت مطالعه در نور شب فعال شود می‌توانید به‌طور اختصاصی این تنظیم را برای مرورگرتان فعال کنید تا با باز کردن آن در ساعت مشخصی از روز تنظیم فعال شود.

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

این گوشی مخصوص بازار چین است و طبق انتظار رام چینی روی آن نصب است. اندروید دستگاه نسخه 7.1 است و با رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI 8.2 تزئین شده است. صفحه قفل دستگاه طراحی ساده اما زیبایی دارد. در این صفحه میانبری به دوربین در لبه سمت راست و میانبری به Mi Remote سمت چپ قرار دارد. امکان تغییر عکس پس‌زمینه به‌صورت خودکار یا به‌صورت زمان‌بندی در این بخش وجود دارد. کاربر می‌تواند در این بخش یک امضای شخصی هم بسازد. علاوه بر این امکان تنظیم حالت خاموش کردن لمس صفحه‌نمایش در زمان قرار گرفتن گوشی در جیب یا خاموش کردن نمایش نوتیفیکیشن ها در تنظیم صفحه قفل وجود دارد.

ساختار صفحه اصلی مانند تمام گوشی‌های چینی است. در همین صفحه اصلی تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی نمایش داده می‌شوند و خبری از منوی اپ دراور نیست. آیکون‌ها بسیار رنگارنگ هستند؛ اگرچه رنگارنگ بودن آیکون خوب است اما ظاهر بچه‌گانه‌ای پیدا کرده‌اند. نوتیفیکیشن بار با پایین کشیدن انگشت از هر نقطه‌ای روی صفحه اصلی نمایان می‌شود. در این بخش نوتیفیکیشن ها به‌صورت کارتی نمایش داده می‌شوند و سوییچ‌های تنظیمات در 4 ردیف 4 تایی بالای آن‌ها قرار دارند. در این بخش گزینه جستجو هم وجود دارد که می‌توان بین برنامه‌ها، در وب‌سایت‌ها ویدئوها و مخاطبان از همین محل جستجو انجام داد.

image

 

تم بخشی است که موجبات تنوع را برای این گوشی به همراه میاورد. تم در منوی تنظیمات گوشی قرار دارد که 5 تم پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند اما برای دسترسی به دنیای بی‌نهایت تم‌های شیائومی بازاری در نظر گرفته شده که از همان بخش در دسترس است.

در منوی تنظیمات بخشی برای شخصی‌سازی نوتیفیکیشن بار قرار دارد. در این منو می‌توان نوتیفیکیشن بار را به دو بخش مجزا برای نمایش نوتیفیکیشن ها و نمایش سوییچ‌های تنظیمات تقسیم کرد. در اینجا به علاوه می‌توان مکان قرار گرفتن هرکدام از سوییچ‌ها را به‌دلخواه تغییر داد. نمایش نوتیفیکیشن ها در نوار ابزار، نمایش نام اپراتور، ویرایش نام اپراتور و نوع نمایش میزان باتری باقی‌مانده از دیگر تنظیمات این بخش هستند.

Second Space تنظیمی دیگر در این منو است که با انتخاب و فعال کردن آن صفحه‌ای جداگانه برای کاربر باز می‌شود که می‌توان اپ های متفاوتی را برایش در نظر گرفت و در اصل دو محیط متفاوت برای کار کردن با گوشی داشت.

از دیگر تنظیمات شخصی‌سازی که در منوی تنظیمات قرار دارد می‌توان به اسکرین شات گرفتن از صفحه گوشی با 3 انگشت، تغییر کاربری کلیدهای لمسی زیر صفحه‌نمایش و کوچک کردن صفحه‌نمایش با کشیدن انگشت از چپ به راست زیر صفحه‌ اشاره کرد.

image

 

 

سخت‌افزار

شیائومی از آخرین نسل از پردازنده‌های کوآلکام برای این گوشی استفاده کرده است. پردازنده شیائومی می 6 اسنپدراگون 835 نام دارد که پردازنده‌ای 8 هسته‌ای با فرکانس 4 هسته 2.45 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.9 گیگاهرتزی است. کنار این پردازنده حافظه رم 6 گیگابایتی در نظر گرفته شده و حافظه داخلی هم 64 گیگابایت است. پردازنده در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین مشکلی ندارد و به‌راحتی چه در استفاده روزمره و چه در استفاده سنگین پاسخگوی نیاز کاربر است اما نکته عجیبی در مورد حافظه رم وجود دارد که از 6 گیگابایت حافظه رم 2 گیگابایت آن همیشه درگیر است و حتی زمانی که هیچ برنامه‌ای روی گوشی باز نیست تنها 4 گیگابایت حافظه رم آزاد نشان داده می‌شود.

سنسور اثرانگشت پایین صفحه‌نمایش قرار دارد. این سنسور داخل کلید Home قرار گرفته است و برای شناساندن اثرانگشت به آن 8 تا 9 بار تلاش لازم است. سرعت این سنسور خیلی خوب است و اگر اثرانگشت را شناسایی کند در زمان بسیار کمی قفل گوشی را باز می‌کند اما دقتش به‌خوبی سرعتش نیست و اگر کمی انگشت را جابه‌جا کنید بعد از یکی دو بار تلاش اثرانگشت را می‌شناسد.

image

 

 

دوربین

از دو دوربین در این گوشی بهره گرفته شده که هر دو سنسور 12 مگاپیکسلی دارند. یکی از لنزها مجهز به f/1.8 و OIS است و لنز دیگر به f/2.6 تجهیز شده. با کمک دو دوربین این گوشی می‌توان عکس‌هایی گرفت که پس‌زمینه بسیار ماتی دارند و شبیه به آن را در آیفون 7 پلاس دیده بودیم.

image
 
image

image


 

رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی واقعی هستند اما برخی مواقع اشباع تر از حد معمول گرفته می‌شوند. ثبت جزئیات به‌خوبی رقبا نیست و با زوم کردن روی عکس به‌خوبی می‌توان این ضعف در برابر رقیبان را مشاهده کرد. رنج دینامیکی و تفکیک‌پذیری رنگ‌ها در این دوربین بسیار خوب است و ثبت جزئیات در مناطق تاریک و روشن عکس به یک اندازه است. در نور روز نویز تصاویر کم است اما در نور کم و نور شب نویز به‌مراتب بیشتر می‌شود. با وجود نویز زیاد در تصاویری که در نور شب تهیه شده‌اند ثبت رنگ‌ها بسیار خوب است و به واقعیت بسیار نزدیک.

می 6 بهترین عکس‌های بوکه با پس‌زمینه مات را بین گوشی‌های هوشمند می‌گیرد. این خوب بودن را می‌توان در لبه‌های سوژه‌ای که از آن عکس گرفته شده و پس‌زمینه‌اش مات شده مشاهده کرد. هیچ درهم‌ریختگی در لبه‌های عکس گرفته شده در حالت پرتره در این گوشی دیده نمی‌شود.

منوی دوربین طراحی عجیبی ندارد و همه‌چیز دم دست است. گزینه‌های HDR، فلاش، حالت پرتره، سوییچ بین دو دوربین و فیلترها در صفحه اصلی منو قرار دارند.

گزینه‌ای دیگر در این منو دیده می‌شود که برای 2 برابر زوم اپتیکال استفاده می‌شود. با لمس این گزینه دوربین دو برابر زوم می‌کند که این زوم اپتیکال و سخت‌افزاری است.

 

نمونه عکس‌های دوربین در نور روز

image

image
 
image

image
 
image

image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

 

نمونه عکس‌های دوربین در نور شب

image

image
 
image

image

image
 
image

image
 
image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین در حالت فعال بودن گزینه پرتره

image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

باتری

باتری ظرفیت 3350 میلی‌آمپر ساعتی دارد. این باتری قرار است صفحه‌نمایش فول اچ‌دی این گوشی را روشن نگه دارد و به همین خاطر کار خیلی سختی پیش رویش نیست. در مدت‌زمانی که گوشی دست ما بود هر روز نیاز به شارژ دستگاه پیدا کردیم و برای شارژ صفر تا 100 آن نیز فقط به زمانی حدود 1 ساعت و 15 دقیقه نیاز داشتیم. هر چند باتری در زمینه شارژدهی خیلی خوب عمل نمی‌کند اما در زمینه شارژ شدن عملکرد خوبی دارد و کاربرش را راضی نگه می‌دارد.

image

 

بخریم؟

می 6 اگرچه امکانات خوب و دوست‌داشتنی‌ای دارد اما گوشی‌ای نیست که حس تعجب ما را برانگیزد و بخواهیم برای خریدش برنامه‌ریزی کنیم. از جمله ویژگی‌های خوب این گوشی می‌توان طراحی شیک، آخرین نسخه از پردازنده کوآلکام، صفحه‌نمایش با کیفیت به‌خصوص زیر نور خورشید، باتری با مدت‌زمان شارژ شدن کوتاه و دوربین با کیفیت و امکانات جذاب اشاره کرد. می 6 جزو گران‌قیمت‌های بازار است که با این مبلغ انتخاب‌های خوبی در بازار در کنارش می‌بیند.

image

 

برای خرید Xiaomi Mi 6 به فروشگاه آی سی موبایل مراجعه کنید.

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (72 نظر)

قاسم پی دی اف

۱۳۹۸/۶/۷
سلام همشون خوبن
ولی‌حیف نیست پول گوشی میدید جهان سوم انقدر براش مهمه پول گوشی دادن
هزینه اونو برید کمک کنید به آدمهای بد بخت بیچاره ای که شبها گرسنه میخوابن
دید نگاه خودمون ببریم بالا نه پیکسل گوشیمونو
حافظه خودمون ببریم بالا نه خافظه گوشیمونو
خودمون از همه مخلوقات هوشمندتریم نیاز به گوشی هوشمند نداریم
نمیگم نداشته باشیم در حد معمولی
والله کارخونه های در پیت چینی همینه انقدر پول دار شدن

sayyed

۱۳۹۷/۴/۲۲
سلام وعرض خسته نباشید خدمت اقا محمد شکوری
خواستم ی سوال بپرسم من درحال خرید این گوشی ام ولی هنوز باورم نشده این گوشی سوکت AUXنمیخوره اگ میشه پاسخ بدن دوستان ممنون میشم

مهدی

۱۳۹۷/۲/۱
با این حرفت موافقم من شش ماهه دارمش سرعتش خیلی فوق العادست 128گیگشو

ابورشید الكعبي

۱۳۹۶/۱۲/۲۳
منو اينو گرفتم خیلی عالی بودی
با آندروید 8 ابدیت کردم محشره
بدون هنگ با تمام امکانات جالب

naruto98

۱۳۹۶/۱۲/۹
یجور میگی امولد انگار بهترین صفحه نمایشگر جهانه
باو بیخی :| تا آی پی اِس هست آمولد باید بره دوغشو بخوره