خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ

بررسی تخصصی تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ

تبلت‌ها سامسونگ همیشه جزو بهترین تبلت‌های اندرویدی بازار هستند، که ضمن طراحی خوب، از عملکرد بالایی برخوردارند. سامسونگ با گلکسی تب اس 3 دستگاهی تمام عبار پیش روی کاربران گذاشته است؛ تبلتی 9.7 اینچی با سخت‌افزار قابل توجه و قلم S Pen.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۵/۸

اگرچه گفته می‌شود تبلت این روزها طرفدارانش را از دست داده است اما این موضوع در مورد تبلت‌های بزرگ چندان صدق نمی‌کند. موبایل‌هایی با صفحه نمایش‌های بزرگ جای تبلت‌های کوچک را برای کاربران گرفته‌اند اما تبلت‌هایی با نمایشگرهای 10 اینچ کماکان طرفداران پر و پا قرص خود را دارند و تولیدکننده‌های بزرگی چون مایکروسافت، اپل و سامسونگ به تولید نسخه‌های بزرگ این تبلت‌ها مشغولند.

image

یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی بازار گلکسی تب اس 3 سامسونگ است؛ تبلتی که وقتی قدم به بازار می‌گذاریم و آن را با نمونه‌های مشابه مقایسه می‌کنیم، به خوبی به برتری آن آگاه می‌شویم. نمایشگر بزرگ 9.7 اینچی این تبلت در کنار مشخصات سخت‌افزاری بالا روان بودن رابط کاربری را برای کاربران به همراه دارد. در درست داشتن جدیدترین نسل از سری گلکسی تب سامسونگ خیال کاربران را از بابت دریافت آپدیت اندروید نیز راحت می‌کند زیرا سامسونگ همواره به پرچمدارانش توجه ویژه‌ای داشته است.

طراحی

image

image
image

طراحی نسل جدید تبلت رده‌بالای سامسونگ با نسل قبلی این گوشی تفاوت زیادی ندارد و تنها چند تغییر کوچک اما جذاب پیدا کرده است. تنها یک نگاه کافی است تا بدنه متفاوت و ساخته شده از فلز و شیشه گلکسی تب اس 3 توجه شما را به خود جلب کند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که دنبال‌کننده سری گلکسی تب اس باشید و بدانید که نسل قبلی آن، بدنه‌ای پلاستیکی داشت.

image

image
image

بخش پشتی بدنه این تبلت که اکنون روکشی از شیشه دارد راحت‌تر در دست قرار می‌گیرد. سامسونگ در اس 3 تمام تلاشش را کرده تا تبلتی باریکتر و سبکتر از آیپد پرو اپل تولید کند و موفق هم شده است هرچند اگر این تغییر به میزانی نباشد که به چشم بیاید. گلکسی تب اس 3 با ابعاد 137.3 در 169 در 6 میلی متر تنها 1 میلی متر از آیپد پرو باریک‌تر و با داشتن وزن 429 گرم، 8 گرم از تبلت محبوب اپل سبکتر است.

صفحه نمایش

سامسونگ به عنوان یکی از پیشتازان در عرصه تولید نمایشگرها، همواره از بهترین نمونه روی گوشی و تبلت‌هایش رونمایی می‌کند و همچون پرچمدارانش، اس 8 و اس 8 پلاس، تبلت گلکسی تب اس 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما این بار شرکت کره‌ای با معرفی تکنولوژی HDR عملکردی بهتر از گذشته نیز داشته است.

گلکسی تب اس 3 نمایشگری 9.7 اینچی از نوع سوپر امولد دارد. HDR  همان رزولوشن 2048 در 1563 پیکسلی را با کانترست بیشتر و های لایت‌های روشن‌تر فراهم می‌کند. این قابلیت زمانی به کار می‌آید که در حال تماشای تصویری تیره از یک فیلم هستید و بخش‌های بسیاری از صحنه تاریک و سایه‌وار است.

image

در واقع پشتیبانی از استاندارد HDR10 در این تبلت اهمیت قابل توجهی دارد و سامسونگ با آگاهی کامل این ویژگی را به نمایشگر 4K ترجیح داده است زیرا گسترش محدوده روشنایی در نمایشگرهایی حدودا 10 اینچی، اهمیت بیشتری نسبت به افزایش پیکسل‌ها دارد. اما همان مشکلی که صفحه نمایش های 4K با آن دست به گریبانند، برای صفحه نمایش‌های HDR نیز وجود دارد؛ میزان محتوای HDR در دسترس کم است.

نمایشگر اس 3 نوت سامسونگ ویژگی کاربردی دیگری هم دارد؛ Reading Mode، که رنگ نمایشگر را کمی به زردی نزدیک می‌کند تا مطالعه متنها را آسان کند. بدین ترتیب تبلت جدید سامسونگ گزینه‌ای خوب برای کسانی است که به دنبال تبلتی برای کتاب خواندن هستند. این نمایشگر همچون گوشی‌های سامسونگ از ویژگی

با این ویژگی می‌توان روی صفحه خاموش نمایشگر، با استفاده از قلم یادداشت نوشت.

قلم S Pen

همچون گوشی‌های سری نوت، سامسونگ، گلکسی تب اس 3 را نیز همراه با S Pen عرضه می‌کند؛ قلمی که به قابلیت‌های تبلت پیشرفته و رده‌بالای سامسونگ می‌افزاید. این نسل از S Pen نسبت به قلم استایلوس که همراه با گوشی‌های سری نوت می‌دیدیم تغییراتی داشته است، اکنون ضخامت 4.9 میلیمتری پیدا کرده، راحت‌تر در دست قرار می‌گیرد و نگه داشتنش راحت‌تر شده است.

image

image
image

قلم گلکسی تب اس 3 به میزان قابل توجهی از اپل پنسل و سرفیس پن مایکروسافت کوچکتر است. طراحی خوب و لبه‌های صاف قلم باعث می‌شود تا هنگامی که آن را روی تبلت می‌گذاریم سر نخورد و ثابت بماند. این قلم 4 مرحله فشار را تشخیص می‌دهد که کار را برای طراحی و نقاشی دیجیتال ساده می‌کند.

ویژگی جذاب دیگر گلکسی تب اس 3، Memo نام دارد که قبلا هم آن را در محصولات سامسونگ دیده بودیم؛ با S Pen می‌توان روی نمایشگر خاموش گوشی یادداشت کرد و آن را در Notes ذخیره کرد.

image

قلم گلکسی تب اس 3 با خاصیت مغناطیسی به لبه تبلت متصل می‌شود. تنها مشکلی که در این بخش وجود دارد زمانی است که روی میزهای فلزی می‌خواهیم با تبلت کار کنیم؛ در چنین شرایطی جذب شدن تبلت به میز به دلیل خاصیت مغناطیسی تا حدودی آزاردهنده است.

اسپیکر

گلکسی تب اس 3 سامسونگ به لطف 4 اسپیکری که 2 تا در بالا و 2 تا در پایین تبلت قرار گرفته‌اند، تجربه متفاوتی از مولتی مدیا را برای کاربر فراهم می‌کند؛ اسپیکرهایی که همکاری با AKG خیال کاربران را از کیفیت آنها آسوده می کند. اگرچه اسپیکرهای این تبلت از تبلت های مشابه عملکردی بهتر دارند اما خروجی صدا در آنها در همه جهات است و همین امر باعث می شود احساس کنیم صدا از فاصله کمی دورتر به ما رسیده است. البته ممکن است این موضوع به این خاطر باشد که تبلت را بتوان در همه جهات در دست گرفت و برای شنیدن صدا مشکلی پیش نیاید. حتی اگر این موضوع را یکی از مشکلات اسپیکرهای این تبلت بدانیم بازهم مزایای اسپیکرها، کفه ترازو را به نفع آنها سنگین می‌کند و نمی‌توان منکر تجربه خوب مولتی مدیایی شد که گلکسی تب اس 3 فراهم می‌کند.

دوربین

گلکسی نوت اس 3 سامسونگ را می‌توان رقیب شایسته اندرویدی آیپد پرو 9.7 اینچی اپل دانست و دوربین‌هایی با رزولوشن تقریبا مشابه اکنون انتخاب را برای کاربران سخت‌تر از پیش می‌کند. سامسونگ در این نسخه از تبلت‌های سری اس دوربین 13 مگاپیکسلی را جایگزین دوربین 8 مگاپیکسلی S2 کرده است؛ انتخابی که با توجه به دوربین 12 مگاپیکسلی آیپد پرو 9.7 به درستی صورت گرفته است.

image
image

دریچه دیاگرافم این دوربین f/1.9 است و از فوکوس خودکار و فلش LED بهره می‌برد. قابلیت عکاسی HDR و گرفتن عکس‌های پانوراما از دیگر ویژگی‌های دوربین 13 مگاپیکسلی تبلت سامسونگ است. دوربین تب اس 3 قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل و سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز دارد که اگرچه رزولوشن خوبی برای فیلم‌برداری است اما امکان ساخت تصاویر اسلوموشن را فراهم نمی‌کند.

در این تبلت دوربین دوم هم ارتقا یافته و 5 مگاپیکسلی شده است تا کیفیت بهتری را برای عکس‌های سلفی و همچنین تماس‌های تصویری فراهم کند. این دوربین امکان فیلمبرداری با رزولوشن 1920 در 1080 را دارد.

در ادامه نمونه عکس‌های گرفته شده با این تبلت را مشاهده می‌کنید. برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.

image
image

image
image

image
image

image
image

رابط کاربری دوربین بسیار ساده است و حالت‌های مختلف عکاسی را پیش روی کاربر می‌گذارد. همچنین می‌توانید افکت‌های متفاوتی به عکس‌هایتان اضافه کنید یا عکسی ساده و بدون افکت داشته باشید. در بخش تنظیمات نیز امکان تغییر سایز عکس و ویدئو و دیگر بخش‌هایی که به صورت پیش‌فرض تنظیم شده، امکان پذیر است.

سخت افزار

تبلت رده‌بالای سامسونگ از مشخصات سخت‌افزاری قابل توجهی بهره می‌برد؛ هرچند آخرین نسل از تراشه اسنپدراگون کوالکام مجهز نیست. تب اس 3 تراشه اسنپدراگون 820 را روی خود دارد؛ تراشه‌ای با پردازنده 4 هسته‌ای اصلی و پردازنده گرافیکی آدرنو 530. این دستگاه به پورت یو اس بی سی نیز مجهز است و شارژ آن از طریق این پورت انجام می‌شود.

حافظه

یک دستگاه اندرودی که عملکردی خوب، روان و سریع داشته باشد حداقل رم 3 گیگابایت دارد و رم به کار رفته در گلکسی تب اس 3 سامسونگ 4 گیگابایت است و باعث می‌شود تا هنگام اجرای چند برنامه به طور همزمان به مشکلی برنخوریم و بازی‌های سنگین نیز کاملا روان اجرا شوند. ما روی این تبلت بازی آسفالت 8 را امتحان کردیم که بدون کوچکترین لگ و کندی اجرا شد.

حافظه داخلی گلکسی تب اس 3 سامسونگ 32 گیگابایت است که برای تبلتی با چنین نمایشگر قدرتمندی که به‌راحتی امکان تماشای فیلم را فراهم می‌کند، ناکافی است. اما این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا سامسونگ اسلات اختصاصی حافظه داخلی را نیز برای تبلت رده‌بالایش فراهم کرده است و کسانی که به حافظه اضافی احتیاج دارند می‌توانند حافظه تبلت‌شان را تا حداکثر 256 گیگابایت، از طریق کارت حافظه ارتقا دهند.

باتری

image

سامسونگ در تب اس 3 باتری را نسبت به نسل قبلی کمی ارتقا داده و اکنون شاهد باتری 6000 میلی آمپر ساعتی در این تبلت هستیم. شاید با اطلاع از ظرفیت باتری 6000 میلی آمپری و مقایسه آن با ظرفیت 7300 میلی آمپری آیپد پرو گمان کنیم که نباید انتظار دوام عالی از این تبلت داشته باشیم اما در آزمایشات ما مشخص شد که دوام شارژ تب اس 3 از میانگین بالاتر است. نتیجه اجرای ویدئوی اچ دی 90 دقیقه‌ای با حداکثر روشنایی رضایت بخش بود و تنها حدود 15 درصد از شارژ باتری کم شد.

این تبلت نه تنها دوام باتری قابل توجهی دارد بلکه به لطف تکنولوژی شارژ سریع، باتری بزرگ آن بسیار سریع شارژ می‌شود. بر اساس آزمایش صورت گرفته شارژ کامل باتری از صفر تا صد زمانی حدود 2 ساعت و 30 دقیقه به طول می‌انجامد.

اندروید 7

همانطور که انتظار می‌رود آخرین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی اندروید 7 نوقا روی گلکسی تب اس 3 خودنمایی می‌کند؛ سیستم عاملی که به رابط کاربری سامسونگ مجهز شده است. البته نباید شنیدن نام رابط کاربری سامسونگ به یاد آن رابط شلوغ با کلی اپلیکیشن اضافه بیفتید، سامسونگ در یکی دو سال اخیر رابط کاربری‌اش را بسیار بهبود داده به‌طوریکه کار با آن بسیار راحت و پیدا کردن بخش‌های مهم در آن سریع صورت می‌گیرد.

اگرچه سامسونگ پیشتر نیز روی گلکسی تب 2 از ویژگی تقسیم نمایشگر برای دو اپلیکیشن مجزا استفاده کرده بود اما این بار با قرار گرفتن این ویژگی در اندروید 7، اپلیکیشن‌های بیشتری از آن پشتیبانی می‌کنند.

در این نسخه دسترسی به منوها و بخش‌های مختلف بسیار ساده‌تر از پیش شده و عملکردی روان را از این رابط کاربری شاهد هستیم.

image
image
image

جمع بندی

سامسونگ گلکسی تب اس 3 را هم از نظر نرم‌افزاری و هم از نظر سخت‌افزاری به گونه‌ای طراحی کرده که یک سر و گردن بالاتر از رقبای اندرویدی باشد. اندروید 7 و آپدیت شدن به نسخه‌های بعدی سیستم عامل خیال شما را از نظر نرم‌افزار آسوده می‌کند و باتری قدرتمند، رم بالا، حافظه داخلی قابل ارتقا و از همه مهمتر نمایشگری که تماشای فیلم را لذت بخش می‌کند، تبلتی سامسونگ را کاملا متمایز کرده است. در واقع باید گفت اگر مشکلی از بابت هزینه آن نداشته باشید بدون شک بهترین انتخاب میان تبلت‌های اندرویدی است.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۵/۲۴
شما که ایپد پرو اپل دستت نگرفتی نمیخواد اونو با این تبلت مقایسه کنی اپل پنسل ایپد اصلا با قلم تب اس 3 قابل قیاس نیست

بهرام

۱۳۹۶/۱۱/۹
من هم یه tab s 8.4 دارم. هنوز هم فوق العادس. کیفیت صفحه نمایشش واقعا عالیه. هنوز هم بازی های سنگین رو روان اجرا می کنه.تا وارد ایران شد خریدمش چون صفحه نمایشش آمولد بود نه ال سی دی معمولی.

Muhammad

۱۳۹۶/۵/۱۴
کاشکی سامسونگ روند تولید تبلت note رو دوباره شروع کنه.تبلت های عالیییی بودن

Ashkan

۱۳۹۶/۵/۱۰
با اینکه طرفدار سامی نیستم ...
ولی بدون تعصب tab s3 = بهترین تبلت اندرویدی جهان با فاصله((در حال حاضر))
اینشالا روزی همه دوست داراش باشه .

عطا

۱۳۹۶/۵/۱۰
داش دمت گرم منم یه تب اس دارم. واسه فیلم دیدن عالیه