خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Samsung DeX

بررسی تخصصی Samsung DeX

اگر از جمله کسانی هستید که از حمل لپ‌تاپ و گوشی با هم خسته شدند و می خواهند گوشی موبایلشان نقش لپ‌تاپ را هم ایفا کند بررسی این محصول را از دست ندهید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۴/۱۳

احتمالا تا امروز این ایده را شنیده یا دیده‌اید که یک دستگاه می‌تواند دو کار انجام دهد یعنی هم موبایل شما باشد و هم کامپیوترتان. اگر ازجمله افرادی باشید که به دنبال این‌گونه دستگاه‌ها هستند می‌دانید که کمپانی‌های زیادی ازجمله موتورولا، پالم یا حتی مایکروسافت به دنبال محقق کردن این ایده بوده‌اند؛ اما نکته اینجاست که هیچ‌کدام از آن‌ها موفق نبوده‌اند و تا امروز ما هم موبایل و هم لپ‌تاپمان را با خودمان این‌طرف و آن‌طرف می‌بریم.

سامسونگ هم پا به این دنیا گذاشته و باعرضه محصولی به نام سامسونگ دکس باقیمت حدود 150 دلار وارد رقابت در این عرصه شده است که در ادامه با این محصول آشنا می‌شویم.

image

 

طراحی

سامسونگ دکس یک‌پایه نگهدارنده دایره‌ای شکل است که می‌توانید گلکسی اس 8 یا گلکسی اس 8 پلاس خودتان را روی آن قرار دهید. بدنه این دستگاه کاملا از پلاستیک است و رنگ مشکی برایش در نظر گرفته شده. دکس دو بخش دارد بخش بالایی که کشویی است و به راحت را با یک انگشت باز می‌شود و پورت تایپ سی زیر آن قرار دارد. بخش دوم پایه است که پورت‌ها در آن قرار دارند. فن خنک‌کننده داخل سامسونگ دکس قرار دارد تا در طول مدت استفاده مشکلی برای دستگاه از نظر داغ کردن ایجاد نشود.

image

image
 
image

image


 

از نظر تنوع درگاه‌ها شباهت زیادی بین این دستگاه و کانتینیوم مایکروسافت وجود دارد. برای اتصال به منبع برق درگاه USB-C در نظر گرفته شده است و کنارش درگاه‌های HDMI، 2 درگاه USB 2.0 و یک درگاه اترنت برای استفاده به شبکه اینترنت سیمی قرار دارند.

image

image
 
image

image


 

بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد سامسونگ دکس سبک است اما طراحی دایره‌ای شکل و بزرگ آن حمل و نقلش را کمی مشکل می‌کند.

image

 

گوشی فقط باید از طریق اتصال از درگاه تایپ سی خودش به این دستگاه متصل شود و خبری از اتصال بی‌سیم نیست. زمانی که گوشی روی دستگاه قرار بگیرد با توجه به اینکه دستگاه به برق متصل است هیچ نگرانی‌ای بابت شارژ گوشی وجود نخواهد داشت اما در کنار این مزیت چند عیب هم وجود دارد. اول اینکه با اتصال گوشی به داک دکس دیگر امکان استفاده از جک 3.5 میلی‌متری هدفون که در زیر گوشی قرار دارد نیست و دوم اینکه اسپیکر گوشی توسط دستگاه پوشانده می‌شود و نمی‌توان از نهایت ظرفیت اسپیکر استفاده کرد.

image

image
 
image

 

عملکرد

راه‌اندازی دکس کار بسیار آسانی است. ابتدا باید دستگاه را به برق متصل کرد و سپس کابل اچ‌دی‌ام آی را از یک طرف به مانیتور و از طرف دیگر به دکس وصل کرد. سپس باید گوشی را روی دستگاه قرار داد. بعد از قرار گرفتن گوشی روی دکس صفحه‌نمایش گوشی خاموش و لوگوی دکس روی مانیتور ظاهر می‌شود.

image

 

با بالا آمدن دکس یک نسخه بزرگ از اندروید پیش روی شما قرار می‌گیرد که شباهت زیادی به کروم او اس دارد. روی صفحه اصلی منوی برنامه‌ها، نوار نوتیفیکیشن ها، نوار ابزار و  چند برنامه نمایش داده می‌شود.

در منوی برنامه‌ها پایین صفحه نمایش و سمت راست کلیدهای مجازی Home، برنامه‌های اخیر و اپ دراور نمایش داده می‌شود. در نوار ابزار امکانات جذابی ازجمله نمایش میزان باتری، سیگنال سیم‌کارت، وضعیت بلوتوث و ساعت و تاریخ نمایش داده می‌شود.

image

 

زمانی که یک برنامه مانند اینستاگرام را باز کنید این برنامه به‌صورت یک پنجره باز می‌شود، چیزی شبیه به ویندوز، که می‌توان آن را به هر طرف از صفحه‌نمایش کشاند و حتی می‌توان با باز کردن چند برنامه در کنار هم آن‌ها را روی هم یا کنار هم قرار داد.

image

 

برخی از برنامه‌ها کاملا با دکس همخوانی دارند و به‌صورت تمام صفحه روی مانیتور باز می‌شوند اما برخی از برنامه‌ها تنها در پنجره کوچک نمایش داده می‌شوند. به‌طور مثال برنامه‌ای مانند گوگل کروم تمام صفحه روی مانیتور نمایش داده می‌شود اما اینستاگرام به‌صورت پنجره ای کوچک است. از برنامه‌های دیگر که با دکس همخوانی دارند و به‌خوبی روی این دستگاه باز می‌شوند می‌توان به Microsoft Word، Microsoft Excel، Microsoft PowerPoint، Adobe Photoshop Express، YouTube، Gmail و تعدادی برنامه کاربردی دیگر اشاره کرد که آن‌ها را می‌توانید در منوی برنامه‌ها با نام Apps For DeX پیدا کنید. برخی از برنامه‌های مشهور و پرکاربرد هم هستند که با سامسونگ دکس باز نمی‌شوند ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به اسپاتیفای اشاره کرد که دکس از باز کردن آن اجتناب می‌کند یا برخی از بازی‌ها مانند سوپر ماریو امکان باز شدن روی این دستگاه را ندارند.

image
 
image

image


 

به لطف اینکه همه‌چیز از طریق تلفن اجرا می‌شود می‌توان در طول استفاده از این دستگاه به تماس‌های دریافتی و به پیامک‌ها پاسخ داد.

image

 

همان‌طور که گفتیم دو درگاه یو اس بی برای این دستگاه در نظر گرفته شده است. از این دو درگاه می‌توان برای اتصال کیبورد و موس استفاده کرد. برخی از میانبرهای کیبورد هم در این بخش کار می‌کنند به‌طور مثال با فشار کلید ویندوز و کلید چپ و راست می‌توان صفحه باز را به چپ یا راست برد. از این درگاه ها می توان برای اتصال فلش مموری هم استفاده کرد؛ با اتصال فلش مموری می توان تمام محتوای فلش را روی مانیتور مشاهده کرد.

image

 

همه‌چیز در این نرم‌افزار بسیار روان کار می‌کند و می‌توان گفت حتی از خود گوشی هم همه‌چیز روان‌تر است.

image

 

باید بخریم؟

هر چه قدر هم که نرم‌افزار سامسونگ دکس خوب عمل کند قیمت زیادی برای استفاده از آن باید پرداخت شود. این دستگاه برای قابل‌استفاده بودن به یک گوشی گلکسی اس 8 یا اس 8 پلاس نیاز دارد که در اصل هزینه خرید یک گوشی را هم به کاربر تحمیل می‌کند. شاید برای خیلی از افراد با همین قیمت خرید یک لپ‌تاپ منطقی‌تر به نظر برسد اما این موضوع را نباید فراموش کرد که Samsung DeX آمده تا بگوید این مفهوم که روزی بتوان از یک گوشی هوشمند هم به‌عنوان تلفن همراه و هم به‌عنوان یک کامپیوتر رومیزی کامل استفاده کرد دور از تصور نیست و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد این دست محصولات هستیم.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

با سپاس از گروه هماهنگ که سامسونگ دکس را در اختیار ما قرار دادند.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

محمد

۱۳۹۶/۹/۵
به سوال داشتم آيا برای استفاده از آفیس بر روی دکس حتما باید نسخه۳۶۵ رو تهیه کنیم؟

amir

۱۳۹۶/۷/۱۱
دوستان - جی س م عزیز
آیا این دستگاه ( دکس ) شارژر وایرلس هم دارد برای نوت ۸ ؟؟؟؟
که لازم نباشد شارژر وایرلس جداگانه خرید .

حسین

۱۳۹۶/۵/۱۵
سلام میگم بازی های pcرو‌ میخوره؟

فرهاد

۱۳۹۶/۴/۱۷
این DeX وسیله خیلی کاربردی هست البته نه برای دوستانی که فقط از گوشی برای بازی های بی سر و ته استفاده میکنن یا سنگین ترین کارشون استفاده از تلگرام و اینستاگرام یا دیگه نهایتش خیلی بلد باشن وبگردی کنن ;) . کاربردی است برای افرادی که از نرم افزارهای فوتوشاپ و مجموعه آفیس نسخه PC استفاده میکنن! بله شما با DeX قادر خواهید بود از نسخه کامل PC فوتو شاپ و مجموعه نرم افزار آفیس استفاده کنید چیزی که با اندروید شدنی نیست و نیاز به کامپیوتر داره با DeX امکان پذیر شده و برای من که دائم در حال درست کردن پاورپوینت هستم خیلی از نسخه اندروید بهتره. منتها اگه هدفتون اینه که با DeX جلوی آیینه عکس بگیرید بهتره سمت این محصول نیان و درباره آن هم نظر ندین ;)

سعید

۱۳۹۶/۴/۱۶
تو گوشی آشغال و طرح اس8 خریدی معلومه بدردت نمیخوره