خانهبررسی‌ها
بررسی مودم TD-LTE داخلی DT-350 ایرانسل

بررسی مودم TD-LTE داخلی DT-350 ایرانسل

اینترنت TD-LTE کم کم دارد جای خود را میان کاربران باز می‌کند و به گزینه‌ای خوب برای افرادی که قادر به استفاده از خدمات ADSL نیستند می‏‌شود. در این مطلب مودم داخلی DT-350 ایرانسل را بررسی می‌کنم که انتخاب خوب و خوش قیمتی برای کاربران TD-LTE خواهد بود.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۲/۴

با ورود و گسترش نسل چهارم تلفن همراه در کشور امکان دسترسی و استفاده از اینترنت موبایل با سرعت بالا برای کاربران مهیا شده است. به این ترتیب کاربران برای دسترسی به اینترنت دیگر محدود به استفاده از سرویس‌های ADSL و وایرلس نیستند و می‌توانند هر کجا که شبکه 4G-LTE وجود داشته باشد با سرعت بالا به اینترنت وصل شوند و کار خود را انجام دهند.

با فراهم شدن بسترهای مناسب، اپراتورهای مخابراتی یک گام جلوتر رفتند و اینترنت نسل چهارم ثابت یا همان TD-LTE را به مشترکان خود عرضه کردند. این سرویس، که جایگزین بسیار مناسب و پیشرفته‌ای برای وایمکس است، به کاربران امکان می‌دهد تا با خرید یک سیمکارت و مودم TD-LTE بتوانند با سرعت بسیار بالا به اینترنت وصل شوند و خود را درگیر خالی شدن پورت‌های ADSL، نویز خط و خرید تجهزات گران قیمت اینترنت وایرلس نکنند.

شرکت ایرانسل در حال حاضر تنها اپراتور مخابراتی کشور است که اینترنت TD-LTE را به کاربران خود عرضه می‌کند. در این مطلب مودم داخلی DT-350 ایرانسل را بررسی می‌کنیم که با داشتن قیمتی معقول انتخاب خوبی برای مشترکان TD-LTE است.

طراحی

image

DT-350 در مقایسه با مودم‌های وایمکس قدیمی این شرکت ابعاد کوچک‌تر و جمع و جورتری دارد. بدنه پلاستیکی آن به رنگ سفید و زرد است که ظاهر نامناسبی به میز و فضای اتاق شما نمی‌دهد.

در پشت این مودم یک پورت RJ-11 برای VoIP، دو پورت RJ-45 برای شبکه، یک پورت USB و پورت برق جای داده شده است که مجموعه بی‌نقصی را تشکیل می‌دهند؛ ضمن اینکه می‌توانید از طریق وای‌فای نیز به آن وصل شوید (درحال حاضر سرویس VoIP روی بستر TD-LTE ارائه نمی‏‌شود درنتیجه کاربردی ّرای شما نخواهد داشت).

image

در نوار سیاه رنگ جلو دستگاه چراغ‌های آشنای مودم را مشاهده می‌کنید که شامل چراغ وای‌فای، چراغ اینترنت، چراغ VoIP و چراغ‌های وضعیت آنتن است. در دفترچه راهنمای مودم به تفصیل در مورد این چراغ‌ها شرح داده شده است.

مودم DT-350 با اینکه به عنوان یک مودم ثابت و رومیزی شناخته می‌‏شود، به دلیل سبک بودنش می‌توان آن را به راحتی در کیف دستی یا کوله خود گذاشت تا هر کجا به پریز برق دسترسی داشتید از آن استفاده نمایید.

راه‌اندازی

image

ایرانسل به همراه مودم DT-350 یک سیمکارت 4G مخصوص نیز به شما می‌دهد که باید آن را در مودم بگذارید. در لبه سمت راست مودم شیار نصب سیمکارت وجود دارد. ابتدا باید پوشش این شیار را با دست باز کنید سپس سیمکارت را مطابق آنچه روی دستگاه درج شده است وارد نمایید.

آداپتور برق را به دستگاه وصل کنید و آن را جایی بگذارید که وضعیت آنتن دهی بهتری دارد. منتظر بمانید تا چراغ اینترنت، که به شکل کره زمین است، روشن شود و از حالت چمشک زن به حالت ثابت در بیاید. پس از آن چراغ‌های سبز رنگ وضعیت آنتن‌دهی روشن می‌شوند که بر اساس قدرت آنتن ممکن است یک خط، دو خط یا سه خط باشد.

ایرانسل توصیه ‌می‌کند برای داشتن آنتن بهتر و پایدارتر، مودم را کنار پنجره‌هایی بگذارید که جلو آنها فضا باز است. همچنین بهتر است مودم را در چند قسمت از خانه یا جایی که در آن قرار دارید تست کنید و ببینید کجا وضعیت آنتن‌دهی بهتر است.

image

اگر می‌خواهید با وای‌فای به مودم وصل شوید، با گوشی یا لپ‌تاپ خود به دنبال شبکه‌ای با نام DT-350 بگردید. رمز پیش‌فرض وای‌فای در پشت دستگاه با عبارت WIFI KEY مشخص شده است (رمز وای‌فای در تنظیمات مودم قابل تغییر است).

در جعبه دستگاه یک کابل شبکه نیز وجود دارد. با اتصال یک سر این کابل به یکی از 2 پورت RJ-45 پشت مودم و وصل کردن سر دیگر آن به کارت شبکه کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان قادر خواهید بود بدون ارتباط وای‌فای به اینترنت متصل شوید.

در دفترچه راهنمای مودم نحوه وارد شدن به تنظیمات مودم شرح داده شده است. در این بخش می‌توانید جزئیات اتصال به شبکه، وضعیت عملکرد مودم، وضعیت VoIP و وای‌فای را مشاهده کنید و در صورت نیاز آنها تغییر دهید.

توجه داشته باشید سیمکارتی که به همراه مودم می‌آید را نمی‌توانید در گوشی خود بگذارید و از آن استفاده کنید چون به احتمال زیاد گوشی شما از فرکانس TD-LTE پشتیبانی نمی‌کند.

تست سرعت

موردی که پیش از خرید باید به آن توجه داشته باشید وضعیت پوشش TD-LTE در محل زندگی شما است. درحال حاضر اینترنت TD-LTE تنها در شهرهای بزرگ ایران عرضه می‏‌شود و پوشش آن با پوشش شبکه 4G فرق دارد. بنابراین اگر موقعیت شما تحت پوشش شبکه 4G باشد دلیلی برای تحت پوشش بودن در شبکه TD-LTE نیست. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در این صفحه از سایت ایرانسل پوشش شبکه TD-LTE شهر محل زندگیتان را چک کنید و اگر موقعیت شما زیر پوشش خارجی بود، به جای این مودم، به فکر خرید یک مودم مخصوص پوشش خارجی باشید.

باید بدانید سرعت اینترنت TD-LTE رابطه مستقیمی با میزان آنتن‌دهی و کیفیت شبکه در موقعیت شما دارد به همین خاطر نباید انتظار داشت در همه نقاط شهر بتوانید به بالاترین سرعت ممکن دست پیدا کنید. وضعیت آنتن‌دهی ممکن است در کوچه‌های مختلف یک محله و حتی اتاق‌های مختلف یک خانه نیز متفاوت باشد.

ما به عنوان نمونه مودم DT-350 را در چند نقطه از شهر تهران تست کردیم تا بتوانید ذهنیت درستی از سرعت آن پیدا کنید. این تست‌ها در محله‌های نیاوران، مجیدیه، شیخ بهایی و پونک با 4 سرور یکسان انجام شده است.

 

نیاوران / دو خط آنتن از سه خط / پوشش داخلی

image
image

image
image

 

مجیدیه / یک خط آنتن از دو سه خط / پوشش داخلی

image
image

image
image

 

شیخ بهایی / دو خط آنتن از سه خط / پوشش داخلی

image
image

image
image

 

پونک / یک خط آنتن از سه خط / پوشش داخلی

image
image

image
image

 

وقتی به نتایج این تست‌ها نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم، به جز نیاوران، در سایر محله‌ها سرعت دانلود به طور متوسط حدود 5 تا 6 مگابیت در ثانیه است. همچنین میانگین گرفتن از سرعت دانلود و آپلود این 16 تست، که در نقاط مختلف شهر تهران انجام شده است، مشخص می‌کند سرعت دانلود TD-LTE ایرانسل در تهران حدود 7Mbps و سرعت آپلود آن حدود 2Mbps است.

نظر جی اس ام

image

با اینکه ایرانسل تخفیف خیلی خوبی برای خرید مودم‌های TD-LTE می‌دهد، هنوز قیمت بسته‌های اینترنت آن برای بسیاری از کاربران مقرون به صرفه نیست. در همه بسته‌های فعلی بخشی از ترافیک کل به صورت شبانه در اختیارتان قرار می‌گیرد که نمی‌تواند رضایت همه کاربران را جلب کند. علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که ممکن است سرعت TD-LTE در محل زندگی شما آنطور که انتظار دارید نباشد؛ با این حال اگر امکان استفاده از اینترنت ADSL یا وایرلس را ندارید اینترنت TD-LTE ایرانسل بهترین و راحت‌ترین گزینه‌ای برای شما خواهد بود.

ایرنسل به جز کاربران عادی به کاربران تجاری نیز سرویس اینترنت نسل 4 ثابت خود را ارائه می‌دهد. از آنجا که مودم DT-350 امکان اتصال بیش از 30 نفر به وای‌فای را فراهم می‌کند استفاده از آن برای شرکت‌های کوچک گزینه مناسبی خواهد بود. ضمن اینکه بسته‌های اینترنت TD-LTE برای کاربران تجاری متفاوت از کاربران عادی است و شامل بسته شبانه نمی‎شود.

در هر صورت اگر تصمیم به گرفتن اینترنت TD-LTE دارید مودم DT-350 یکی از خوش قیمت‌ترین مودهای داخلی ایرانسل است که ظاهر خوب و وزن کمی دارد. این مودم با داشتن انواع پورت‌ها و امکان اتصال همزمان بیش از 30 نفر به وای‌فای می‌تواند انتظارت شما را از یک مودم TD-LTE کاملا برآورده سازد.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (38 نظر)

توحید

۱۴۰۰/۲/۳۰
داداش gp2101یکی ااز بهترین مودم های شرکت گرین پک هستش که اگه سرچ کنید در قابهای مختلف زده شده،ایرانسل چون این مودم و منحصرا واسه خودش وارد کزده داده شکلشو شبیه همین ۳۵۰زدن که شرکا دیگه ای وارد نکنه .تو مودم های ایرانسل حتی از tfi60هم بهتره،سیم کارت 4gرو هم ساپورت میکنه.بعد اومدن مدل پلاس این ۲۱۰۱و زدن مه کلا مدارس با این فرق میکنه و ی مدل و ی شرمت دیگه کلا میزنه اونو و ی چیز مزخرفه،گول پلاسشث نخورید ی موقع.بعداز این،مودم های tk2501و tdi40 نسبت بع سرعت میشه گفت تو مناطقی که انان بده سرعتش از ۲۱۰۱بیشتره.ولی جیزی که ۲۱۰۱داره همه جا انتن میده ،موقع خرید به اسمش نگاه کنید واسه خریدارای دیگه میگم که ی موقع ۳۵۰ نخرن که به دردیه

تمایل

۱۴۰۰/۲/۳۰
داداش هات اسپورت مال وقتیه مه ناچاری و مپاقع ضروریه اگه بدونی هات ایپوت چه بلایی سر باطری و برد و گوشیت میاره هیچ وقت این حرف و نمیزدی.انکه چوشی ازین اززوناست و خیالش نیست ازه از هات اسپوت استفاده کنه

تمایل

۱۴۰۰/۲/۳۰
شما tk2501 یا tdi40 رو امتحان کن،منم با مدل ۳۵۰مسگل داشتم با خرید ۲۱۰۱مشگلم حل شد،ولی اگه ۲۱۰۱هم اذیت میکنه اون دوتا مدل دیگه اخرشن

توحید

۱۴۰۰/۲/۳۰
داداش س مودم gp-2101بگیر مشگلاتت حل میشه،این مدل ۳۵۰ میشه گفت نوعی وایمکس تغییر یافته است.یا اگه خواستی tk2501 . یا tdi40بگیر.مدلb5142 هم خوبه.بین اینا ببین کدوم قطعی نداره و چراغاش بیشتر روشن میشه.۲۱۰۱که من دیدم همه جا جواب میده.اگه i40انتن داد که اون فوق العادست چون اینده اگه ۵جی هم بیاد ساپورت میکنه،ولی ۲۱۰۱و‌۵۱۴۲بیشتر حواب دادن،بیشترین سرعت دانلودم tk2501داره اگه انتن بده.مودما و عوض کنی حله

مهدی اسدزاده

۱۳۹۹/۹/۲
کسی میدونه فایل اورجینال نسخه رسمی شرکت گرین پکت که برای این مودم ارائه شده رو کجا میتونم استفاده کنم میخوامتوش سیمکارت همراه اول بزارم