خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Meizu M3 Note؛ چینی خوش‌ساخت

بررسی تخصصی Meizu M3 Note؛ چینی خوش‌ساخت

میزو کمپانی‌ای است که به خوبی خود را در بازار چین مطرح کرده و اکنون چشم به بازارهای جهانی دارد. M3 Note یکی از بهترین گوشی‌های این کمپانی است که قرار است امروز ما را با این کمپانی و محصولاتش آشنا کند. بررسی تخصصی این گوشی را از دست ندهید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۴/۲۸

گوشی‌ای که امروز بررسی آن را می‌خوانید سومین نسل از خانواده نوت کمپانی میزو است. شاید نام این کمپانی را نشنیده باشید، اما بهتر است به شنیدن نامش عادت کنید زیرا بعد از موفقیت‌هایی که در چین به دست آورد، اکنون می‌خواهد راه خود را به سایر نقاط جهان باز کند. Meizo M3 Note گوشی ارزانی است که به‌احتمال‌زیاد با قیمت حدود 850 هزار تومان وارد بازار می‌شود. در ازای این قیمت کم گوشی هوشمندی دریافت می‌کنید که سخت‌افزار تقریبا قوی‌تری نسبت به برخی رقبا دارد. اگر اهل صرف هزینه زیاد برای گوشی نیستید، این بررسی را بخوانید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آن را در لیست خرید خود قرار دهید یا خیر.

 

image

 

طراحی

جنس بدنه گوشی یک‌دست از فلز ساخته شده که میزو ادعا می‌کند این فلز آلومینیوم 6000 است. برای گوشی‌ای با این قیمت جنس بدنه بسیار خوب است و اگر با این هزینه بخواهید محصولی با بدنه فلزی خریداری کنید، انتخاب‌های خیلی زیادی در بازار ندارید. جلو قاب آلومینیومی دستگاه صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با کیفیت فول اچ‌دی قرار گرفته که حدود 71 درصد فضای قاب جلو را اشغال کرده است. پایین این صفحه‌نمایش کلیدی بزرگ و مستطیلی مشاهده می‌کنید که علاوه بر انتقال کاربر به صفحه اصلی وظیفه سنسور اثرانگشت را نیز بر عهده دارد. این کلید در این بخش کاملا تنهاست و هیچ کلید بازگشت به عقب یا برنامه‌های اخیری در کنار آن دیده نمی‌شود (مانند آیفون).

 

image

 

در بخش بالایی صفحه‌نمایش دوربین دوم، خروجی صدای مخاطب و سنسور نور قرارگرفته‌اند. سمت راست، همانند نکسوس 6پی، کلید پاور و ولوم در کنار هم دیده می‌شوند که ما قرار گرفتن این دو کلید را در کنار هم دوست نداریم، زیرا احتمال فشار دادن اشتباهی کلیدها در این حالت بسیار بالاست. سمت چپ دستگاه میزبان درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه است. گوشی از دوسیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند، اما برای استفاده از سیم‌کارت دوم، به علت یکی بودن درگاه سیم‌کارت دوم و کارت حافظه، باید فکر استفاده از کارت حافظه را از سرتان خارج کنید.

پایین گوشی اسپیکر، درگاه ارتباطی و میکروفون اصلی دیده می‌شوند. طراحی به‌گونه‌ای انجام شده که با دیدن پایین گوشی تصور می‌کنید دو اسپیکر در آن قرار گرفته، اما این طور نیست و در یک طرف اسپیکر و در طرف دیگر میکروفون تعبیه شده است.

 

image
  
image

image
  
image

image

 

قاب پشتی گوشی، همان‌طور که گفتیم، از آلومینیوم ساخته شده و در بخش بالا و پایین آن از پلاستیک استفاده شده تا در آنتن‌دهی مشکلی ایجاد نشود. دوربین به همراه فلاش دوتایی در این بخش قرار دارد.

زمانی که از روبرو به گوشی نگاه کنید، شباهت زیادی بین آن و گلکسی نوت 5 می‌بینید و از نمای پشتی نیز گوشی به آیفون و اچ‌تی‌سی X9 شباهت دارد. درمجموع M3 Note شاید گوشی زیبایی نباشد، اما بسیار خوش‌دست است. به‌راحتی می‌توانید آن را از روی میز بردارید و باوجود صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با تمام صفحه‌نمایش آن با یک دست کار کنید. البته اگر تنها از یک دستتان استفاده می‌کنید، بهتر است مراقب باشید گوشی از دست شما سر نخورد.

 

image
  
image

 

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی کیفیت Full HD دارد و در لبه‌هایش خمیدگی کوچکی دیده می‌شود. به این صفحه‌نمایش‌ها 2.5D گفته می‌شود. صفحه‌نمایش گوشی از نوع LTPS IPS LCD است؛ LTPS در حقیقت پلی سیلیکون دمای پایین است که در گوشی‌های One X9 و آیفون 5، 4 و 4s نیز استفاده شده. این صفحه‌نمایش تراکم پیکسلی 403 پیکسل در اینچ دارد.

میزو صفحه‌نمایش را با لایه محافظ Dinorex T2X-1 پوشانده تا در برابر شوک و خط افتادن مقاوم باشد که به نظر می‌رسد این لایه محافظ به‌خوبی عمل می‌کند، زیرا  با استفاده یک‌هفته‌ای از دستگاه هیچ خطی روی صفحه مشاهده نکردیم.

 

image

 

میزو علاوه بر اینکه به دوام صفحه‌نمایش اهمیت داده، برای خوب نمایش دادن تصاویر نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شده و از تکنولوژی MiraVision برای صفحه‌نمایش استفاده کرده است. این تکنولوژی، که مدیاتک توسعه‌اش داده، این امکان را برای صفحه‌نمایش‌های لمسی فراهم می‌کند که حرکت بین صفحات روان انجام شود و هنگام جابه‌جا شدن بین صفحات یا مشاهده ویدئوهایی با صحنه‌های اکشن زیاد هیچ لگی دیده نشود.

نور صفحه‌نمایش تقریبا در رده متوسط قرار دارد و روشنایی‌اش از گوشی‌هایی مانند J5 2016 یا One X9 کمتر است، اما خوانایی زیر نور خورشید مناسب است و تقریبا محتوای مورد نیازتان را روی گوشی مشاهده می‌کنید. زاویه دید صفحه‌نمایش خوب نیست و زمانی که گوشی روی میز قرار دارد و زاویه شما با صفحه گوشی تقریبا 45 درجه است، صفحه بسیار تاریک‌تر از زمانی است که به‌صورت مستقیم به صفحه گوشی نگاه می‌کنید.

 

image

 

در مجموع صفحه‌نمایش کارایی متوسط روبه بالایی دارد و رنگ‌ها در آن حالت طبیعی خودشان را دارند و اشباع نیستند. ما از کارکرد صفحه‌نمایش راضی بودیم؛ اگرچه نمی‌توانیم آن را با کیفیت میان رده‌های سامسونگ مقایسه کنیم، باز هم برای گوشی‌ای با این قیمت مناسب است.

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت در کلید وسط یا همان Home جای گرفته است. این کلید هم سخت‌افزاری است و هم نرم‌افزاری. با فشار دادن آن، زمانی که قفل گوشی باز است، به صفحه اصلی منتقل می‌شوید و با یک‌بار لمس شدن بدون فشار نقش کلید بازگشت به عقب را ایفا می‌کند. عمکرد این سنسور اگرچه به عملکرد سنسور گوشی‌ای مانند نکسوس 5X نمی‌رسد، چندان هم بد نیست. اگر انگشت خود را درست در همان جهتی روی سنسور قرار دهید که برایش تعریف کرده‌اید، با سرعت زیاد اثرانگشت شما را می‌شناسد، اما اگر جهت انگشتتان را عوض کنید، سنسور قادر به شناسایی اثرانگشت شما نخواهد بود.

پشتیبانی از دوسیم‌کارت همزمان در گوشی وجود دارد. درگاه سیم‌کارت دوم با کارت حافظه خارجی مشترک است و اگر بخواهید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید، دیگر نمی‌توانید سیم‌کارت دوم را در درگاه قرار دهید. منوی تنظیمات هر دو سیم‌کارت نیز بسیار کامل است و تمام تنظیمات دلخواه را می‌توانید روی آن‌ها اعمال کنید.

 

image
  
image

 

اسپیکر در بخش پایینی گوشی قرار دارد و طراحی‌ای شبیه اسپیکر آیفون 6اس دارد. در بخش پایینی دستگاه دو طرح شبیه اسپیکر قرار گرفته که یکی اسپیکر است و دیگری میکروفون؛ بنابراین نباید تصور کنید گوشی به اسپیکر دوتایی مجهز است. بلندی صدای اسپیکر در حد قابل‌قبول است، اما کیفیت آن چنگی به دل نمی‌زند. در صدای بلند صدا تیز می‌شود و گوش را آزار می‌دهد.

پردازنده دستگاه 8 هسته‌ای است و Helio P10 نام دارد. این پردازنده 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.0 گیگاهرتزی دارد. این پردازنده باوجود میان‌رده بودن تقریبا از پس کارهای محوله نه‌چندان سنگین به‌خوبی برمی‌آید. بازی آسفالت اگر در کیفیت پایینش اجرا شود، مشکلی ندارد و گوشی به‌خوبی آن را اجرا می کند.

 

image

 

رم دستگاه 2 گیگابایتی است که در میان گوشی‌های میان‌رده چیز عجیبی نیست. زمانی که تمام برنامه‌ها بسته هستند، حدود 500 مگابایت از فضای رم آزاد است و در اختیار کاربر قرار دارد. اگرچه این میزان رم آزاد چندان شما را هیجان‌زده نمی‌کند، به نظر ما برای کارهای روزمره کافی به نظر می‌رسد.

گوشی در نسخه‌های 16 و 32 گیگابایتی عرضه می‌شود که نسخه 16 گیگابایتی رم 2 و نسخه 32 گیگابایتی رم 3 گیگابایتی دارد. ما نسخه 16 گیگابایتی را در اختیار داشتیم که در ابتدای کار تنها 5 گیگابایت از فضا در اختیار فایل‌های سیستمی بود و مابقی برای کاربر آزاد بود.

اگر با گوشی بازی کنید، بخش بالایی آن هم در جلو و هم در عقب داغ می‌شود، البته این داغ شدن اثری بر کارکرد گوشی نمی‌گذارد، اما به هر حال چیزی است که آن را حس خواهید کرد.

 

image

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

میزو از اندروید نسخه 5.1 روی گوشی استفاده کرده؛ این نسخه از اندروید هرچند برای سال 2016 جدید نیست، هیچ مشکلی برای استفاده از گوشی به وجود نمی‌آورد. رابط کاربری مخصوص میزو با نام Flyme روی این نسخه اندروید نصب شده تا از اندروید خالص فاصله بگیرد. همانند iOS، صفحه اپلیکیشن‌ها همان صفحه اصلی گوشی است. تعداد زیادی صفحه می‌توان برای برنامه‌ها تعریف کرد که هر کدام این صفحه‌ها با یکی از حروف انگلیسی نمایش داده می‌شود. فولدربندی برنامه‌ها نیز بسیار شبیه iOS است. نوتیفیکیشن‌بار، مانند بسیاری گوشی‌های اندرویدی، با یک‌بار کشیده شدن به پایین تعدادی از سوییچ‌ها و نوتیفیکیشن‌ها را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که با دو بار پایین کشیدنش می‌توانید تعداد بیشتری سوییچ برای تنظیم مشاهده کنید.

 

image

 

یکی از ویژگی‌های کاربردی و جالبی که در بخش نرم‌افزاری گوشی وجود دارد و در برخی گوشی‌های دیگر نیز دیده بودیم نمایش لحظه‌به‌لحظه سرعت اینترنتی است که روی گوشی استفاده می‌کنید. این ویژگی زمانی که مشغول دانلود برنامه یا فیلم هستید بسیار کاربردی و مفید است.

 

image

 

Toolbox برنامه‌ای است که به لطف رابط کاربری Flyme در گوشی دیده می‌شود. در این برنامه می‌توانید چند ابزار ساده مانند چراغ‌قوه، آیینه، قطب‌نما، تراز، خط‌کش و زوم‌کننده را مشاهده کنید. هر کدام از این ابزارها را که برای شما پرکاربرد است می‌توانید روی صفحه اصلی قرار دهید.

 

دوربین

منوی دوربین ظاهر آشنایی دارد. کلیدهای کنترلی سمت چپ و راست صفحه‌نمایش قرار دارند و تنها چیز عجیبی که به چشم می‌خورد نبودن کلید فیلم‌برداری روی این صفحه است. اگر بخواهید با دوربین فیلم‌برداری کنید باید با انتخاب بخش ویژگی‌های عکاسی، که در بخش پایین کلید شاتر قرار دارد و شما را به منویی جدید منتقل می‌کند، این کار را انجام دهید.

 

image

 

دیگر گزینه‌ها از جمله فعال کردن دوربین دوم یا روشن کردن فلاش در همان صفحه اصلی قرار دارند. اما چیزی که در منوی دوربین نظر ما را به خود جلب کرد نمایش تراز بودن دست کاربر برای کادربندی صحیح است. اگر این ویژگی را فعال کنید، در اطراف کلید شاتر نوار سبز رنگی فعال می‌شود که نیم‌دایره است و به شما میزان تراز بودن دست را هنگام عکس گرفتن نمایش می‌دهد.

میزو از سنسور 13 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی بهره گرفته و دوربین دوم نیز سنسور 5 مگاپیکسلی دارد. عکس‌های گرفته‌شده با دوربین اصلی کیفیت تقریبا خوبی دارند و برای گوشی میان‌رده مناسب به نظر می‌رسند. اشباع رنگ‌ها در حد معمولی است. تصاویر بدون نویز نیستند و نویز تصویر در نور کم خودش را بسیار بیشتر نشان می‌دهد. یکی از مواردی که در مورد دوربین باید دقت کنید کند بودن آن در شکار تصویر است؛ بدین معنی که اگر کلید شاتر را فشار دادید، فورا دوربین را از روی سوژه کنار نبرید، زیرا در این حالت حتما عکس شما تار می‌شود. این مشکل زمانی هم که مشغول عکس گرفتن از سوژه متحرک هستید خودش را نشان می‌دهد.

 

image

 

در مجموع دوربین در شب و روز کیفیت متوسط رو به پایینی دارد و نتوانست ما را راضی نگه دارد. نمونه عکس‌های گرفته‌شده با دوربین را در ادامه مشاهده کنید. برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

نمونه عکس در روز

 

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس ماکرو

 

image
  
image

 

نمونه عکس در شب

 

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم

 

image

 

 

باتری

میزو از باتری قدرتمندی در گوشی استفاده کرده است. این باتری ظرفیت 4100 میلی‌آمپری دارد و در طول روز شما را تنها نمی‌گذارد. در تست‌های ما باتری به راحتی تا 2 روز دوام می‌آورد، اما اگر از هر دو سیم کارت استفاده کنید، تا 1 روز و نیم می‌توانید روی باتری حساب باز کنید.

با یک ساعت پش ویدئوی فول اچ‌دی 10 درصد از شارژ باتری کم شد و با نیم ساعت بازی آسفالت نیز 9 درصد از شارژ باتری کاسته شد که هر دو عدد نشان‌دهنده کارایی تقریبا خوب این باتری است.

 

image

 

نظر نهایی

در این رده قیمتی گوشی‌های زیادی وجود دارند و انتخاب بین آن‌ها بسیار سخت است. هر کدام از گوشی‌ها مزایای و معایب خاص خود را دارد که در نهایت کاربر باید با توجه به نیازش از گوشی بهترین محصول را انتخاب کند.

M3 Note گوشی خوش‌دست و خوش‌ساختی است، اما طراحی‌اش، به‌خصوص در قاب پشتی، چندان جذاب نیست. باتری خوب از جمله مواردی است که این گوشی را از رقبای هم‌رده‌اش متمایز می‌کند و کیفیت پایین دوربین را می‌پوشاند.

اگر زیاد از گوشی خودتان کار می‌کشید و طراحی اهمیت چندانی برایتان ندارد، این گوشی با عمر خوب باتری می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای شما باشد. اما اگر انتظار دوربین خوب از گوشی دارید، نباید روی این گوشی حساب کنید. در مجموع M3 Note در رده قیمتی خودش یکی از بهترین انتخاب‌هاست که با دیدن و کمی کار کردن با آن به طور حتم آن را در لیست خرید خود قرار خواهید داد.

 

image

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (75 نظر)

سبیکه

۱۳۹۸/۶/۲۱
کلید هوم وسط رو با کلید خاموش و روشن با هم چن دقیقه نگه دار درست میشه

فرشاد

۱۳۹۷/۶/۱۹
سلام, من از این گوشی خیلی راضی هستم اما در این مدت یک سال که دستمه هر برنامه ای نسب میکنم و برنامه نیاز به رمز عبور داره هرچقدر صبر میکنم پیام رمز عبور نمیاد این کار خیلی اعصابم رو به هم ریخته و صفحه روش شکسته و تو شهر ما هیچ جا ازش پیدا نکردم چطوری باید بخرم

افشین

۱۳۹۷/۴/۲۶
بعد از 8ماه استفاده به شدت هنگ میکنه و هیچ کس نتونسته این مشکل رو برطرف کنه
5 دقیقه طول کشید این متن رو بنویسم
در کل مشکلات عجیب و غریب زیادی داره

78

۱۳۹۷/۱/۲۴
اگرتودنیایه گوشی ازهمه بهتر باشه همینmeizuنوت 3 هستش سنسورانگشتش عالیه وسریع هستش شارژ باطریش ......شرفیت داره به هرگوشیه دیگه من بیست تا گوشی عوض کردم خدا میدونه امااین گوشی رضایتم روکامل جلب کرده حلالش.

امبر

۱۳۹۷/۱/۱۸
سلام چند وقتی گوشیم خاموش شده و باز نمیشه بردم فلش هم زدم دوباره نشد باید چیکار کنم