خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام: Acer Liquid Z520

بررسی تخصصی جی اس ام: Acer Liquid Z520

استقبال مردم از گوشی‌های هوشمند به قدری است که هر روز شاهد حضور کمپانی جدیدی در این عرصه هستیم. در این میان نام ایسر، به‌سبب تولید لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت با کارایی مناسب، آشناتر از سایر برندهاست. باید دید آیا ایسر در بازار تلفن هوشمند نیز می‌تواند موفقیتی کسب کند یا خیر.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۶/۵

گوشی جدید ایسر را می‌توان در زمره گوشی‌های پایین رده و ارزان قیمت دانست. پشتیبانی از دوسیم کارت و کارت حافظه میکروSD از ویژگی‌های بارزش است. صفحه نمایشش 5 اینچی است و وزنش خیلی زیاد نیست. اگر دنبال گوشی ارزان قیمت و مناسب می‌گردید، Z520 را در لیست خود قرار دهید. البته این نکته را در ذهن داشته باشید که از این گوشی نباید انتظار کارایی یک میان‌رده را داشته باشید. با ما همراه باشید تا با محصول پایین رده ایسر بیشتر آشنا شوید.

 

image

 

محتویات بسته‌بندی

در نگاه اول بسته‌بندی گوشی شیک و جذاب به نظر می‌رسد. روی جعبه عکسی از گوشی دیده می‌شود و بالای آن لوگوی ایسر و پایین آن نیز مدل گوشی نوشته شده است. مشخصات گوشی روی جعبه درج شده است، البته نه تمام مشخصات، بلکه فقط آنهایی که بیشتر برای کاربران اهمیت دارد، از جمله حافظه داخلی، رم و اتصالات شبکه. در سمت دیگر جعبه به‌طور خلاصه ویژگی‌های گوشی نمایش داده شده است، از جمله روزنه لنز، پردازنده و دوربین.

 

image

 

پس از باز کردن جعبه، نگاهم به گوشی Z520 ایسر افتاد. اولین چیزی که نظرم را جلب کرد فیلیپ کاوری بود که نام ایسر روی آن نقش بسته بود. دست گرفتن گوشی حس خوبی داشت، نه آن‌قدر سنگین بود که اذیتم کند و نه آن‌قدر سبک بود که حس بدی از دست گرفتن آن پیدا کنم. زیر گوشی محتویات جعبه قرار دارد. روی بخشی که گوشی قرار دارد آیکون‌هایی نقش بسته که اشاره‌ای به محتویات درون جعبه دارد. در نگاه اول می‌توان تشخیص داد که دفترچه راهنما، شارژر و هدفون نیز درون آن جای گرفته است.

جعبه را باز می‌کنم و با سورپرایز ایسر مواجه می‌شوم: یک قاب معمولی برای افرادی که از فیلیپ کاور خوششان نمی‌آید! به‌شخصه باید از ایسر تشکر کنم که چنین قابی نیز داخل جعبه قرار داده است، زیرا علاقه‌ای به فیلیپ کاور ندارم. دفترچه‌های راهنما را نگاهی گذرا می‌کنم و سراغ کابل شارژ می‌روم. به کابل شارژ نگاهی می‌کنم و ناامید می‌شوم! ای کاش ایسر، به‌جای بخشش سخاوتمندانه‌اش، کابل شارژ بلندتری داخل جعبه قرار می‌داد. اگر قصد دارید این گوشی را بخرید، یک کابل شارژ اضافه نیز به لیست خریدتان اضافه کنید. هدفون داخل جعبه ریموت کنترل نیز دارد تا کاربر بتواند تماس‌هایش را پاسخ دهد، اما به نظر نمی‌رسد هدفون باکیفیتی باشد. درکل بسته‌بندی و محتویات جعبه Z520 امتیاز خوبی می‌گیرد.

 

طراحی

ظاهر Z520 نکته خاصی ندارد؛ نه آن‌قدر زیباست که چشمگیر باشد و نه آن‌قدر زشت که دل را بزند. «معمولی» بهترین واژه‌ای است که برای توصیفش به ذهنم می‌رسد. جلو گوشی صفحه نمایش 5 اینچی و دوربین جلو قرار دارد. دوربین جلو مقداری انحراف دارد و کاملا در وسط قسمت تعبیه‌شده قرار نگرفته است. البته این امر طبیعی است و در اکثر گوشی‌ها چنین اتفاقی رخ می‌دهد. پشت گوشی دوربین اصلی در کنار فلش LED قرار دارد و در سمت چپ فلش LED نیز بلندگوی دستگاه قرار گرفته که به نظر نمی‌رسد صدای باکیفیتی ارائه دهد. دکمه‌های پاور و کنترل صدا در سمت راست گوشی قرار دارند و در پایین گوشی درزی وجود دارد که از آن برای باز کردن قاب پشتی استفاده می‌شود. در سمت چپ دستگاه نیز بخش خاصی مشاهده نمی‌شود.

 

image

 

بالای گوشی می‌توانیم پورت‌های میکرو USB و 3.5 میلی‌متری هدفون را مشاهده کنیم. بهتر بود پورت میکرو USB در سمتی دیگر قرار می‌گرفت، چرا که در این حالت کار کردن با گوشی در حال شارژ کمی مشکل است.

 

image

 

البته مشکل دیگر این گوشی فاصله زیاد میان صفحه نمایش و قاب شیشه‌ای روی آن است. نگاه کردن به صفحه نمایش این گوشی حس نگاه کردن به ماهی داخل آکواریوم دارد! بهتر بود ایسر حاشیه‌های گوشی را کمتر می‌کرد تا نسبت بدنه به صفحه نمایشش بهتر می‌شد.

 

image

 

وزن گوشی 128 گرم است که وزنی مناسب برای این دستگاه به حساب می‌آید. در مورد جنس بدنه آن نمی‌توان حرف زیادی زد. به‌طور کلی به‌هیچ‌وجه از گوشی‌هایی با بدنه پلاستیکی طرفداری نمی‌کنم و اینجا هم به نظر می‌آید مواد اولیه بدنه Z520 خیلی مرغوب نباشد. فارغ از هرگونه تعصب، طراحی ایسر می‌توانست بسیار بهتر از چیزی باشد که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم.

 

image

 

نمایشگر

این گوشی صفحه نمایشی 5 اینچی با رزولوشن 480 در 854 پیکسل دارد. تراکم پیکسلی این گوشی 187 پیکسل در هر اینچ است. با این تراکم پیکسلی به‌راحتی می‌توان متون را مطالعه کرد و مشکلی در خوانایی و شارپ بودن آنها وجود ندارد.

 

image

 

کیفیت نمایش تصاویر معمولی است، اما رنگ‌ها کمی غیرواقعی به نظر ‌می‌آیند. شاید دلیل این غیرواقعی بودن رنگ‌ها صفحه نمایش TFT گوشی باشد؛ چراکه از صفحه نمایش TFT نباید انتظار دید خوب از زوایای مختلف داشت. در زوایایی غیر از روبه‌رو کیفیت تصویر به‌شدت افت می‌کند. صفحه نمایش TFT گوشی زیر نور مستقیم آفتاب دید خوبی ندارد و تقریبا چیزی روی آن مشاهده نمی‌شود.

 

image

 

پردازنده

Z520 از تراشه مدیاتک MT6582M استفاده می‌کند و پردازنده چهارهسته‌ای کورتکس A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز به آن قدرت می‌بخشد. یکی از نقاط قوت این گوشی پردازنده‌اش است. برنامه‌ها با سرعت بسیار خوبی اجرا می‌شوند و مشکل چندانی در استفاده از برنامه‌ها وجود ندارد، اما نباید انتظار پردازش‌های خیلی سنگین داشت. این گوشی در دو مدل عرضه می‌شود و تفاوت آنها در میزان حافظه داخلی‌شان است. اگر مدل 8 گیگابایتی آن را خریداری کنید، گوشی شما 1 گیگابایت رم دارد و اگر مدل 16 گیگابایتی را خریداری کنید، از 2 گیگابایت رم بهره‌مند می‌شوید. مدلی که در اختیار ما قرار گرفته بود 8 گیگابایتی بود و رم 1 گیگابایتی داشت، اما با همین مقدار رم مشکل چندانی وجود نداشت. البته وقتی تعداد برنامه‌های بازشده بیش از 4 تا 6 برنامه بود، اندکی افت کارایی احساس می‌شد. حافظه رمی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد حدود 500 مگابایت است که شاید خیلی مطلوب نباشد، اما چندان هم بد نیست.

 

image

 

در صورتی که قصد خرید این گوشی را دارید، پیشنهاد می‌کنم مدل 16 گیگابایتی آن را خریداری کنید تا هم حافظه بیشتر و هم رم بیشتری در اختیار داشته باشید.
پردازنده گرافیکی (GPU) گوشی Z520 خیلی قدرتمند نیست. مدل این پردازنده Mali-400MP2 است و نباید انتظار داشت بازی‌هایی مانند آسفالت 8 را به‌خوبی اجرا کند. این پردازنده گرافیکی توانایی رندر گرافیکی خیلی بالایی ندارد. اگر با این نوع پردازنده گرافیکی آشنایی ندارید، باید بگوییم این پردازنده تقریبا کارایی و قدرت پردازنده گرافیکی آدرنو 302 را دارد.

 

image

 

رابط کاربری

Z520 از نسخه 4.4.2 اندروید کیت کت استفاده می‌کند. در کنار این سیستم عامل رابط کاربری مخصوص ایسر قرار دارد که بسیار سریع است و تغییرات زیادی هم در اندروید ایجاد نکرده. شاید عدم اعمال تغییرات بسیار در اندروید دلیل اصلی سریع بودنش باشد. دستگاه واکنش سریعی به درخواست‌ها نشان می‌دهد و  کاربر به‌راحتی با منوها ارتباط برقرار می‌کند.

 

image

 

مشکل اصلی در رابط کاربری وجود برنامه‌های پیش‌فرض زیاد است که بعضی‌هایشان کارایی چندانی نیز ندارند. مثلا در این گوشی بخشی وجود دارد به نام «پیشنهادهای ایسر» که در آن اپلیکیشن‌هایی به کاربر معرفی می‌شود. ایده این کار جالب است، اما چند درصد از کاربران ایرانی از گوگل پلی استور استفاده می‌کنند؟! این گوشی، مانند سایر گوشی‌های ایسر، یک ویژگی جالب دارد: پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تودرتو برای استفاده راحت‌تر کاربران. کاربر با استفاده از این ویژگی قادر است چندین کار را همزمان انجام دهد؛ به‌عنوان مثال، می‌تواند همزمان از ماشین حساب و دفترچه یادداشت استفاده کند.

 

image

 

دوربین

image

 

ایسر Z520 دو دوربین دارد. دوربین اصلی آن 8 مگاپیکسلی و دوربین دومش 2 مگاپیکسلی است. عکس‌های گرفته‌شده با این گوشی کیفیت کلی مطلوبی دارند، اما اگر ریزبینی به خرج دهید، پوشش نامطلوب جزئیات را خواهید دید. بزرگ‌نمایی سوژه عکس کیفیتش را به‌شدت کاهش می‌دهد و این تغییر کاملا محسوس است. مهم‌ترین ضعف دوربین کیفیت بسیار بدش در نور مستقیم است، طوری که اگر در نور مستقیم قصد عکس‌برداری داشته باشید، بهترین راه‌حل منصرف شدن از این کار است!


image

 

اگر اصرار دارید در نور مستقیم عکس بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنم از تکنولوژی HDR استفاده کنید. این کار سبب می‌شود عکس گرفته‌شده کیفیت بهتری نسبت به حالت معمولی داشته باشد.


image

 

یکی از نکات مثبت دوربین گوشی امکانات نرم‌افزاری آن است که دست کاربر را بسیار باز می‌گذارد.
اگر از دوستداران سلفی هستید، نباید انتظار زیادی از این گوشی داشته باشید و توقع سلفی‌های خیلی باکیفیت داشته باشید. درمجموع دوربین دوم این گوشی کیفیت خیلی مطلوبی ندارد و بیشتر برای مکالمه تصویری می‌توان استفاده‌اش کرد تا سلفی گرفتن.

 

image

 

image
   
image
   

 

ارتباطات

این گوشی از اتصال وای‌فای، بلوتوث نسخه 4.0، GPS و پورت میکرو USB نسخه 2.0 پشتیبانی می‌کند. انتظار پشتیبانی این دستگاه از 4G LTE نامعقول است و باید به همان 3G WCDMA اکتفا کرد. Z520 گوشی دوسیم‌کارته است و جای مخصوصی برای کارت حافظه میکرو SD دارد که تا سقف 32 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند. برخلاف Jade Z، این گوشی دو جای سیم‌کارت و یک جای حافظه جداگانه دارد و نیازی به قربانی کردن یکی از آنها نیست.

 

image

 

باتری

باتری لیتیوم پلیمری این دستگاه 2000 میلی‌آمپری است و انتظار نمی‌رود عمرش خیلی زیاد باشد. در آزمایشی که ترتیب دادیم، یک فیلم (با کیفیت معمولی) را به مدت 30 دقیقه با حداکثر روشنایی و صدا پخش کردیم. البته در این آزمایش اتصال وای‌فای، بلوتوث و GPS غیرفعال بود. درنهایت به همان نتیجه‌ای رسیدیم که پیش‌بینی می‌کردیم: باتری گوشی عمر کمی دارد. در این آزمایش نیم‌ساعته بیش از 20 درصد انرژی باتری تخلیه شده بود. برای اطمینان، آزمایش کوتاه دیگری نیز انجام دادیم که در آن به مدت 3 دقیقه یک بازی یکسان را در دو حالت روشنایی زیاد و کم آزمایش کردیم و در کمال ناباوری به این نتیجه رسیدیم که در هر دو حالت 2 درصد انرژی باتری مصرف شده است. با حسابی سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که باتری گوشی برای بازی کردن حدود 120 دقیقه جوابگو خواهد بود.

 

image

 

بلندگو و هدفون

بلندگوی گوشی ضعیف است و نباید انتظار شنیدن صدایی خوب و باکیفیت داشت. کیفیت صدای خروجی از دستگاه مطلوب نیست، اما بلندی صدای این بلندگو قابل قبول است. ایرفونی که در بسته‌بندی Z520 قرار گرفته است، همانند دو گوشی ایسری (جید زد و ای700) که پیش‌تر بررسی کردیم، صدای تقریبا بم و خفه دارد و نمی‌توان از آن انتظار خاصی داشت. درمجموع به نظر می‌رسد در بخش بلندگو و هدفون نیز این گوشی پایین‌رده است.

 

image

 

جمع‌بندی

در کل اگر دنبال گوشی ارزان‌قیمتی هستید که کارایی نسبتا خوبی داشته باشد، این گوشی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که اگر به عکاسی علاقه ندارید و استفاده خاصی از گوشی نمی‌کنید، Z520 را در صدر فهرست گزینه‌های خریدتان قرار دهید. همان‌طور که در مطلب به آن اشاره شد، پیشنهاد می‌کنم نسخه 16 گیگابایتی این دستگاه را انتخاب کنید تا از 2 گیگابایت رم بهره‌مند شوید.
از نظر سرعت نرم‌افزاری این گوشی نمره خوبی می‌گیرد، اما از لحاظ کیفیت ساخت نمره متوسط بهترین نمره‌ای است که می‌توان به Z520 داد.

 

image

 

مزایا

  • سبک بودن و ضخامت کم
  • پردازنده خوب به نسبت قیمت
  • فیلیپ کاور
  • رابط کاربری سریع و خوب

معایب

  • دوربین ضعیف
  • صفحه نمایش با کیفیت پایین
  • جنس بدنه نامرغوب

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)