خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی نوکیا لومیا 1520

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 1520

اولین ویندوز فون با پردازنده 4 هسته‌ای؛نوکیا سرانجام اولین فبلت خود را راهی بازار کرد

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۳/۲۵

نوکیا بار دیگر طراحی تکراری را برای گوشی‌های خود به کار گرفته است، اما این بار نوکیا این طراحی را برای اسمی جدید به نام فبلت به کار برده است، نوکیا اولین فبلت تاریخ خود را با نام لومیا 1520 معرفی کرده است. سیستم عامل این فبلت غول پیکر همان ویندوزفون 8 است و باز هم نوکیا برای دوربین آن امکانات خاصی را استفاده کرده است تا نام لومیا که در کنار دوربین خوب پیوند خورده است خدشه دار نشود.

 

طراحی و کیفیت ساخت لومیا 1520

 

همان‌طور که گفتیم در ساخت این فبلت از طراحی تکراری اما زیبای گوشی‌های سری لومیا استفاده شده است. در جلوی گوشی صفحه نمایش یکسره‌ای به چشم می‌خورد که اجازه نداده هیچ دکمه فیزیکی در جلوی گوشی دیده شود. ارتفاع گوشی 162.8 میلی‌متر است که بسیار زیاد است اما به لطف ضخامت کم 8.7 میلی‌متری در دست گرفتن این گوشی بسیار راحت است. اگر دستان بزرگی داشته باشید می‌توانید تا حدودی با گوشی با یک دست کار کنید اما اگر دستان متوسطی دارید حتما باید از دو دست خود برای استفاده گوشی بهره بگیرید. جنس بدنه از پلاستیک است اما با توجه به سابقه خوب نوکیا در جنس گوشی هیچ شکی در خوب بودن جنس بدنه نخواهید داشت. این فبلت قرار است در رنگ‌های زرد، سفید، مشکی و قرمز ارائه شود.

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش لومیا 1520

 

مهم‌ترین قسمت این فبلت که نام آن را تغییر می‌دهد و نمی‌گذارد آن را گوشی بنامیم صفحه نمایش آن است، صفحه 6 اینچی با کیفیت 1080×1920 پیکسل در این فبلت استفاده شده است. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش بزرگ 368 پیکسل در اینچ است که شاید زیاد برای این اندازه صفحه نمایش بد نباشد اما لازم است بدانید که پیکسل‌ها در آن کاملا مشخص خواهند بود و تجربه صفحه نمایش یک گوشی مانند آیفون را نخواهد داشت. این صفحه نمایش از نوع ClearBlack IPS است که باعث خواهد شد بازتاب از صفحه نمایش کم و خوانایی آن در زیر نور خورشید بسیار زیاد باشد. از دیگر ویژگی‌های خوب این نوع صفحه نمایش‌ها زاویه دید بسیار خوب آن است. این صفحه نمایش توسط محافظ گوریلا گلس 2 محافظت می‌شود و در استفاده از آن با دستکش نیز مشکلی نخواهید داشت.

 

 

image

 

image

 

رقیبان اصلی و مقایسه راحتی در دست لومیا 1520

 

دو رقیب اصلی این فبلت Xperia Z Ultra و Galaxy Note 3 هستند. در مقایسه با فبلت سونی اکسپریا که صفحه نمایشی به اندازه‌ای 6.4 اینچ دارد لومیا 1520 بزرگ‌ترین فبلت به حساب نمی‌آید. فبلت سونی 16.6 میلی‌متر از فبلت نوکیا بلند تر، 6.8 میلی‌متر عریض‌تر و 3 گرم سنگین‌تر است و مطمئن باشید که در دست گرفتن آن از دست گرفتن فبلت نوکیا سخت‌تر است. تنها مزیت فبلت سونی از نظر اندازه بر فبلت نوکیا این است که اکسپریا زد اولترا 2.5 میلی‌متر از 1520 نازک‌تر است.

 

اکنون به مقایسه اندازه این فبلت با گلکسی نوت 3 می‌رسیم. 1520 به اندازه 11 میلی‌متر از گلکسی نوت 3 بلندتر، 6 میلی‌متر عریض‌تر و 41 گرم سنگین‌تر است که این میزان افزایش وزن بسیار محسوس خواهد بود. در دست گرفتن گلکسی نوت 3 از دست گرفتن 1520 بسیار راحت‌تر خواهد بود، به علاوه اینکه در هنگام دست گرفتن گلکسی نوت 3 به علت جنس قاب پشتی که شیار دار است حس بهتری نسبت به دست گرفتن لومیا 1520 به علت قاب صاف پشت بدنه خواهید داشت.

 

image

 

 

دوربین لومیا 1520

 

خانواده لومیای نوکیا همیشه به داشتن دوربین‌های قوی و با کیفیت مشهور هستند، این فبلت نیز از این امر مستثنی نیست، در این فبلت نوکیا از یک دوربین 20 مگاپیکسلی استفاده کرده است که لنز آن مخصوص کارخانه زایس آلمان است. در کنار این دوربین با کیفیت از یک فلاش دو تایی استفاده شده است که عکاسی در نور کم را بسیار راحت خواهد کرد. این دوربین به 6 لنز اپتیک با فاصله کانونی 2.4 مجهز است که اندازه سنسور لنز دوربین این گوشی 1/2.5 اینچ است. این دوربین می‌تواند با کیفیت فول اچدی فیلم‌برداری کند و علاوه بر این در هنگام فیلم‌برداری صدا را با کیفیت استریو ضبط کند. دوربین دوم این فبلت که در جلوی آن قرار دارد کیفیت 1.2 مگاپیکسل دارد و این دوربین هم می‌تواند با کیفیت  720p فیلم‌برداری کند.

 

image

 

image

 

image

 

 

image

 

image

 

پردازنده و حافظه داخلی لومیا 1520

 

این فبلت اولین گوشی ویندوزفونی دنیا است که به پردازنده 4 هسته‌ای مجهز است. پردازنده فبلت ساخت شرکت کوآلکام است و از نوع اسنپدراگون 800 با سرعت 2.2 گیگاهرتز است. به علاوه رم فبلت 2 گیگابایت است. در بنچ مارک‌ها این گوشی در رتبه پایین‌تر از گلکسی نوت 3 قرار می‌گیرد، حتی از HTC One Max که پردازنده اسنپدراگون 600 دارد هم پایین‌تر است.

 

کیفیت مکالمه لومیا 1520

 

کیفیت صدای در هنگام مکالمه خوب است اما نه به ان خوبی که از نوکیا انتظار دارید در محیط‌های شلوغ کمی نویز شنیده خواهد شد. اما کسی که در طرف دیگر خط است و صدای شما را می‌شنود مشکلی نخواهد داشت و صدای قوی را از شما خواهد شنید. اما اگر بخواهید از اسپیکر برای مکالمه استفاده کنید شاید به شکل برخورد کنید زیرا کیفیت اسپیکر این گوشی در هنگام مکالمه به هیچ وجه مناسب نیست.

 

 

image

 

image

 

سیستم عامل لومیا 1520

 

نوکیا 1520 به سیستم عامل ویندوزفون 8 مجهز است این نسخه از سیستم عامل ویندوزفون 8 نسخه سوم این سیستم عامل است که استفاده می‌شود، سیستم عامل ویندوزفون بسیار ساده است و استفاده از آن سختی و سردرگمی ندارد. با توجه به اینکه اندازه صفحه بزرگ شده است کاشی‌های معروف ویندوزفون به تعداد بیشتری بر روی صفحه قرار خواهند گرفت و آزادی عمل بیشتری را به کاربر خواهند داد. اما این سیستم عامل در برابر اندروید و iOS محدودیت‌های بسیار زیادی دارد به خصوص اینکه فروشگاه نرم افزاری آن غنی نیست، شما می‌توانید برنامه‌های رایگان را از این فروشگاه در ایران دانلود کنید اما در خرید برنامه‌های پولی با مشکل مواجه خواهید شد، اما وجود آفیس کامل در این سیستم عامل از برتری‌هایی است که در سیستم عامل‌های دیگر به این خوبی دیده نمی‌شود و اگر علاقه دارید تمام اسناد آفیس خود را همراه خود در گوشی خود داشته باشید ویندوزفون بهترین انتخاب شما خواهد بود. به علاوه با خرید این گوشی مایکروسافت 7 گیگابایت از حافظه ابری خود با نام Skydrive  را در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین نوکیا نیز برای گوشی‌های لومیای خود کم کاری نخواهد کرد و برنامه های از پیش نصب شده زیادی بر روی آن وجود دارند که کاربرانی ویندوزی که نوکیا را نمی‌خرند از آن بی بهره هستند.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

باتری لومیا 1520

 

نوکیا از یک باتری با ظرفیت 3400 میلی آمپر استفاده کرده است که 200 میلی آمپر از ظرفیت باتری گلکسی نوت 3 بیشتر است، به ادعای نوکیا این باتری می‌تواند در شبکه 2G تا 768 ساعت را پشتیبانی کند و تا 28 ساعت مکالمه را نیز در همین شبکه پاسخگو باشد. اما توجه کنید که عمر باتری برای هر گوشی بستگی مستقیم به استفاده آن کاربر از گوشی خود دارد و به طور واضح نمی‌توان گفت که عمر باتری یک گوشی خیلی خوب است یا اینکه خیلی بد است.

 

image

 

نظر جی اس ام

 

از نظر سخت افزاری این گوشی در برابر رقبایی مانند گلکسی نوت 3 و اکسپریا زد اولترا به طور حتم در رده پایین‌تری قرار خواهد گرفت، به علاوه اینکه سیستم عامل آن برای افرادی که با ان کار نکرده باشند شاید کمی سخت باشد، اما کیفیت خوب ساخت و دوربین بسیار قوی در کنار مجهز بودن به آفیس کامل از ویژگی‌های مثبت این فبلت بزرگ به حساب می‌آیند. اگر طرفدار نوکیا هستید و دوست دارید که آخرین محصول نوکیا را که بتواند به راحتی از پس تمام فرمان‌هایی که به او می‌دهید بربیاید و به علاوه و همچنین به عنوان یک دوربین حرفه‌ای استفاده شود را داشته باشید خرید این فبلت 6 اینچی تنها انتخاب شما خواهد بود، اما اگر علاقه زیادی به نصب برنامه‌های مختلف بر روی گوشی خود دارید و می‌خواهید که در نصب برنامه هیچ محدودیتی نداشته باشید این گوشی اصلا مناسب حال شما نیست، به طور خلاصه این فبلت را می‌توان به نوعی یک گوشی بیزینسی نامید و بیشتر مناسب افرادی است که از گوشی خود برای جا به جایی اسناد خود استفاده می‌کنند.

 

با تشکر از فروشگاه آل دیجیتال (alldigital.ir) که این گوشی را برای بررسی در اختیار ما قرار داد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (539 نظر)

عباس

۱۳۹۷/۱۰/۲۱
منم یکی دارم تازه گرفتمش ب اون دوستم گفتم گوشی مدل قدیمی میخوام بعد اینو فرستاد گفت ۲۶۰۰ولی بهم دادش ۱۹۵۰کمتر هم میدمش ب خدا مشکلی نداره فقط مشکلی برا خودم پیش اومده اونی ک بهم دادش سیم کارت انداخته روش برا تست

علی

۱۳۹۶/۵/۱۲
من خودم 1520 دارم 4کی فیلم برداری داره و همینطور صحنه اهسته هم فیلم میگیره و با نرم افزار های مختلف میتونید دور تند و یا کند فیلمبرداری کنید

یبا

۱۳۹۶/۴/۱۴
باطریه. متاسفانه این گوشی نشد اونی که باید.

peyman

۱۳۹۵/۸/۹
خدمت همه دوستان سلام
باید خدمتتون عرض کنم هرکس یک سلیقه ونظری راجب به سیستم عامل گوشی وبرند مورد نظر خودش داره و هیچکدوم از ماها در کمپانیهای گوشی ساز ذینفع نیستیم پس چرا همدیگر رو خراب ومورد حجمه قرار میدیم من به شخصه تمام برندهارو میپسندم وهرکدوم مزایا ومعایب خودشونو دارند ۱۵۲۰ هم دارم تمام نرم افزار های مورد نیازم هم در استور دان کردم وانصافا اکثر برنامه های مشابه اندروید و ایفون هم در استور موجود هست البته کاملا اصلی وایمن از لحاظ تروجان ها و غیره ... بسیار هم دوست ارم گوشیمو شاید دوستان نظر دادند که این گوشی یا ویندوز مرده وازاین قبیل حرف ها اما من به شخصه این سیستم عامل وگوشیو دوست دارم درکل هرکس هر مدل گوشی که داره مبارکش باشه . یاحق

peyma

۱۳۹۵/۸/۹
با عرض سلام همیشه گوشی اندروید داشتم چند وقت پیش یک لومیا ۹۳۰ گرفتم اونوقت بود که فهمیدم تمام کسانی که میگفتندویندوز محدودیت نرم افزار وغیره و غیره داره صددرصد طبق گفته های دیگران نظر میدن انصافاهرنرم افزاری که بخواین در استور هست کاملاایمن واصلی الان هم ۱۵۲۰ دارم حالا هرکی میخواد بگه مرده ازاین حرفها اما من با هیچ گوشی عوضش نمیکنم اما در کل هرکس یک سلیقه ای داره ومن به سلیقه ونظر دیگران احترام میگذارم چرا ازروی تعصب دوستان وهموطنان خودمون رو برنجونیم مگرکمپانیهای گوشی ساز بهمون جایزه وافرین میدن یا ذینفع هستیم که به همدیگه توهین میکنیم خوب یکی ایو اس دوست داره یکی اندروید یکی هم وینفون هرکس هرگوشی داره مبارکش باشه . یاحق