خانهبررسی‌ها
بررسی اختصاصی جی اس ام از کار با تلفن همراه Nokia Oro

بررسی اختصاصی جی اس ام از کار با تلفن همراه Nokia Oro

.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۶/۱

بررسی تخصصی و عکس های اختصاصی از Nokia Oro

مقدمه:

این روزها بازار تلفن های هوشمند به شدت داغ است. هر روز تلفن هوشمند جدیدی معرفی می شود و روز بعد، یک گوشی دیگر به عنوان رقیب راهی بازار می شود. تقاوت رقبا در این بازار به نوع سیستم عامل، قدرت پردازند، قدرت رم یا تفاوت در نوع دوربین و صفحه نمایش بر می گردد. در این شرایط، نوکیا دست به کار متفاوتی زده و با ارائه یک تلفن همراه کاملا متفاوت از نوع هوشمند، به رقابت با گوشی هایی وارد شده که عملا رغیب محسوب نمی شوند. نوکیا تلفنی روانه بازار کرده است که تنها یک انتخاب رو در روی علاقه مندان به تلفن های همراه هوشمند و البته لوکس می گذارد و آن چیزی نیست جز Nokia Oro.

image

 شاید این حرکت از سوی نوکیا را عده ای از سر ناچاری و ناتوانی این شرکت در رقابت با قوی ترین گوشی های روز بازار بدانند و شاید عده ای آن را حرکتی تکراری از سوی این شرکت تلقی کنند. اما هر چه باشد، نوکیا با استفاده از تجربه اش ، تنها تلفن هوشمندی را روانه بازار کرده که همزمان مشتریان طرفدار گوشی های لوکس و گرانقیمت را نیز هدف قرار می دهد.

 

image

در ابتدا نگاهی می اندازیم به مشخصات Nokia Oro

قاب دور گوشی از جنس طلای خالص 18 عیار

فلز بکار روفته در اطراف دوربین گوشی و همچنین دکمه های کناری  از جنس طلای 18 عیار

دکمه منوی اصلی گوشی از جنس یاقوت

قاب پشت گوشی از جنس چرم مرغوب

استفاده از سیستم عامل سیمبین آنا

پردازنده هایی با قدرت 680 مگاهرتز

صفحه نمایش AMOLED

دوربین 8 مگاپیکسلی  با فکوس ثابت و قابلیت لرزشگیر دست و دوربین دوم با کیفیت عکسبرداری VGA

 

کیفیت فیلمبرداری 720p و با قابلیت لرزشگیر دست در هنگام فیلمبرداری

استفاده از فلاش dual-LED

صفحه نمایش ضد خش

Wi-Fi 802.11 b/g/n، 3G ، بلوتوث 3، GPRS، EDGE ، microUSB v2.0،

پشتیبانی از فناوری USB On-the-go support

پشتیبانی از فناوری NFC

رادیو FM

خروجی تلوزیون

پشتیبانی از فلش

قابلیت مشاهده اسناد آفیس و فایل های PDF و همچنین ویرایش آن

 

باطری با قدرت 1200 mAh

 

معایب اصلی

شفافیت نسبتا پایین صفحه نمایش

کیفیت نچندان خوب دوربین عکسبرداری گوشی

ظاهر نچندان کلاسیک گوشی که ممکن است به مذاق برخی از طرفداران گوشی های لوکس گرانقیمت خوش نیاید

سیستم عامل گوشی به زیبایی و کارایی رقبایی مانند اندروید و IOS نیست

 

کیفیت ساخت و بدنه

مهمترین و تاثیر گذار ترین عامل برای خریداران تلفن های همراه لوکس گرانقیمت ، بدون شک در نگاه اول زیبایی و چشم نوازی آن می باشد. کیفیت مواد بکار رفته در این تلفن همراه، در بالاترین سطح ممکنه قرار دارد. استفاده از طلای 18 عیار، یاقوت و چرم گرانقیمت، از لحاظ کیفیت جای هیچ بحثی را باقی نمی گدارد.

image

 البته نحوه طراحی این تلفن همراه، کمی از ظاهر کلاسیکی که ما معمولا تلفن های همراه لوکس را با آن می شناسیم فاصله گرفته است و با گرد کردن لبه ها ، نوکیا سعی داشته سلیقه جوانان را نیز به سوی خود جذب کند. البته این امر ممکن مانند چاقویی دولبه عمل کرده و هر قدر که باعث جذب طرفداران گوشی های جوان پسند تر و اسپورت تر شود، طرفداران تلفن های همراه با ظواهر قدیمی، ساده و سنگین را از خود دور کند. البته نوکیا با بکارگیری قوی ترین سخت افزار ها و نرم افزارها و سیستم عامل خود، بیش از پیش سعی در جذب علاقه مندان به گوشی های پیشرفته این روزها  کرده و این طراحی، شاید از دید بسیاری از طرفداران گوشی های روز، عالی و بدون نقص هم به نظر بیاید.  البته مبحث طراحی، همواره سلیقه ای بوده و در این باره هر کس نگاهی متفاوت خواهد داشت.

image

قسمت پشتی این تلفن همراه، از چرم بسیار با کیفیت و نسبتا نرمی ساخته شده است که لمس آن بسیار لذت بخش است. این قاب چرمی، اندکی از سایر اجزای پشتی گوشی برجسته تر و بالاتر قرار می گیرد و کاملا همسطح با اجزای اطراف آن قرار ندارد. این امر باعث شده که با در دست گرفتن گوشی، آنچه که دستان شما را پر می کند، چرم پشت گوشی باشد و نه قسمتی دیگر.

image

علاوه بر آن، دوربین 8 مگاپیکسلی این تلفن به همراه قاب طلای آن و فلاش Dual LED نیز در این قسمت قرار دارد.  قاب طلای اطراف دوربین به نوعی نقش اسپیکر های گوشی را نیز ایفا کرده و حفره های مربوط به اسپیکر، باعث شده این قسمت از یکنواختی در بیاید. فلاش Dual LED هم باعث شده تا شما بتوانید در مکان های کم نور، به عکس برداری بپردازید و نقیصه کمبود نور، تا حدودی جبران شود.  البته ما در ابتدا تصور می کردیم که قاب طلای اطراف دوربین و فلاش، باعث انعکاس دور به داخل دوربین، در هنگام عکسبرداری با فلاش و در نتیجه پایین آمدن کیفیت عکسبرداری شود. اما خوشبختانه با طراحی مناسب نوکیا و قرار گیری فلاش ها در عمقی مناسب از سطح طلا، ما شاهد مشکلی در این بخش نبودیم.

image

در قسمت پایین گوشی، بجز جایگاه مربوط به بند، قسمت دیگری دیده نمی شود. جنس این قسمت، از پلاستیکی بسیار با کیفیت و محکم می باشد که استحکامی دوچندان به گوشی در مواردی که گوشی ممکن است به زمین بیافتد دهد.

image

در قسمت کناری و سمت راست گوشی، شاهد دکمه های مربوط به عکسبرداری، قفل گوشی، و کلید های تنظیم صدا هستیم. جنس این کلید ها نیز از طلای 18 عیار می باشد که با انعکاسی بسیار زیبا از نور، زیبایی دوچندان به این قسمت از گوشی می بخشد. اندازه و میزان برآمدگی این دکمه ها از بدنه اصلی، در سطح قابل قبولی قرار دارد و باعش شده تا کاربران تنها با استفاده از انگشتان خود و لمس آن، بدون آنکه نیاز به مشاهده این قسمت برای پیدا کردن دکمه ها باشند، بتوانند صدا و .. را تنظیم کنند.

image

بخش کناری و سمت چپ گوشی، حاوی دکمه خاصی نمی باشد و از کاملا از همان پلاستیک یک تکه و با کیفیت پایین گوشی استفاده می کند که گوشی در در هنگام ضرباط، از خطر آسیب دیدگی مصون می دارد. نکته قابل توجه درباره این پلاستیک آنکه به علت رنگ و نوع این پلاستیک، حتی در صورت بروز خط و خش بر روی این پلاستیک، باز هم کاربر متوجه خط با مشکلی بر روی بدنه گوشی خود نمی شود.

image

قسمت بالای گوشی نیز شامل خروجی صدای استاندارد، کلید روشن و خاموش  و محفظه و درب مربوط به USB می باشد.

image

محتویات جعبه:

بسته بندی و محتویات جعبه Nokia Oro بدون شک یکی از کاملترین ها و بهترین هایی بود که تاکنون با آن مواجه بوده ایم.

 

image

جعبه Nokia Oro به صورت مکعب مربعی در داخل کارتن اصلی این گوشی می باشد. شما با برداشتن درب نسبتا ضخیم و با کیفیت آن، اولین چیزی را که مشاهده می کنید، تلفن همراع طلای نوکیا به همراه هندز فری بلوتوث و طلای آن می باشد.

 

image

با برداشتن گوشی و صفحه زیر آن، نوبت به لوازم جانبی و دفترچه های گوشی (به همراه کارت گارانتی) می رسد که همگی در بسته بندی هایی بسیار زیبا، در کنار هم به درستی جای گرفته اند.

image
image

هر یک از لوازم جانبی گوشی، داخل کارتنی مشکی رنگ قرار گرفته که به صورت کشویی و مانند جعبه های قدیمی مداد رنگی در داخل آن قرار دارند.  لگویی طلایی  بر روی هر کارتن هک شده که نشان دهنده محتویات هر بسته می باشد

image
با بازکردن تمامی جعبه ها ، متوجه می شویم که Nokia Oro یکی از کامل ترین گوشی های بازار به همراه تمامی انواع لوازم جانبی می باشد. در اینجا عکسی برای شما فراهم شده که با مشاهده آن می توانید از تمامی اجزای اخل گوشی مطلع شوید.

 

image
image

اما بدون تردید، دو قطعه جانبی گران قیمت و اصلی این گوشی اول هندزفری مرغوب و از جنس طلای آن و سپس گیره آن می باشد. که هر یک (بخصوص هندزفری)  دارای زیبایی و قابلیت هایی منحصر به فرد می باشند.

 

image
image

این تلفن همراه، دارای باطری هایی از نوع Li-Ion و با قدرت 1200 mAh می باشد که به شما این امکار را می دهد تا بیش از 9 ساعت و 30 دقیقه  بتوانید  با تلفن همراه خود مکالمه مستمر داشته باشید. علاوه بر آن این باطری ها، تلفن همراه شما را به مدت بیش از 550 ساعت در حالت آماده به کار و 55 ساعت در حالت گوش کردن به موسیقی، قابل استفاده قرار می دهد که آمار بسیار مناسبی برای یک تلفن هوشمند و با صفحه لمسی و اندازه 3.5 اینچ می باشد.

image
image

تجربه کار چندروزه جی اس ام، با این گوشی هوشمند تجربه ای متفاوت در مقایسه با سایر گوشی های هوشمند بود. البته این تفاوت از سیستم عامل، دوربین و امثالهم ناشی نمی شود، این تفاوت از آنجا نشات می گیرد که Nokia Oro تنها گوشی هوشمند از سری لوکس و گرانقیمت موجود در بازار حال حاضر ایران می باشد. کیفیت ساخت گوشی در کا تحسین برانگیز است. نوکیا، از لحاظ لوازم جانبی، هر آنچه را که ممکن است برای شما لازم باشد را در داخل جعبه این گوشی فراهم کرده است.  نسخه ای که ما در اختیار داشتیم ، ساخت کشور کره جنوبی بود (که شاید این نکته برای کاربران داخل کشورمان حائز اهمیت باشد) . قاب چرمی پشت این گوشی و نحوه قرار گیری آن (به صورت برجسته) امکان ایجاد هرگونه خط و خش بر روی قاب طلای پشتی گوشی را از بین می برد. بدنه پلاستیکی با کیفیت و محم گوشی، آن را در هرگونه خط و خش در کناره ها مصون می دارد و صفحه نمایش ضد خش Nokia Oro، از بالا هم خیال کاربران این تلفن همراه را راحت می کند.

 

image

اندازه مناسب این گوشی، باعث شده که این تلفن همراه به راحتی در دست جای بگیرد. نوکیا باید تلفنی را طراحی می کرد که هم طرفداران گوشی های هوشمند را خشنود نگاه می داشت و هم دوست داران گوشی های لوکس و گرانقیمت را. از این رو فکر می کنم صفحه نمایش لمسی 3.5 اینچی ، بهترین اندازه ای بود که نوکیا میتوانست برای این قشر از مخاطبین خاص در نظر بگیرد.

کیفیت صفحه نمایش:

تکنولوژی بکار رفته در ساخت صفحه نمایش این گوشی، از نوع آمولد است که در بهترین گوشی های هوشمند نوکیا بکار می رود.  بزرگترین ضعف صفحه نمایش این گوشی، میزان روشنایی پایین آن است بطوری که در مقایسه این گوشی، با سایر گوشی های دارای نوع صفحه نمایش مشابه، متوجه این نقیصه خواهید شد. این امر ، استفاده از گوشی در زبر نور مستقیم آفتاب را هم کمی برای شما مشکل می سازد.

 

 

image

رابط کاربری و سیستم عامل سیمبین Anna

Nokia Oro  یکی از نخستین گوشی هایی است که مبتنی بر بهترین و جدیدترین نسخه سیستم عامل Symbian به نام Anna است. این نسخه از سیستم عامل را می توان جزو نوادگان Symbian^3 دانست اما Anna چیزهای جدیدی نیز به همراه خود دارد.

علیرغم تغییر بزرگ در نام سیستم عامل ، شاهد تغییرات گسترده ای در آن نبوده ایم. نوکیا در نهایت درج متن را بهبود بخشیده ، مرورگر وب و برخی از نرم افزارهای اصلی سیمبین را به روز در آورده است اما هنوز هم مشکلاتی در آن دیده می شود.

صفحه اصلی به ما نشان می دهد که Anna قرار است چگونه باشد ، ظاهر سیستم عامل کمی تغییر کرده است و قابلیت های جدیدی در برخی از بخش های آن دیده می شوند.صفحه اصلی هنوز هم به سه بخش مجزا تقسیم شده است. می توانید هر طور که می خواهید ، این صفحات را پر از ویدجت ها کرده و آن ها را به ترتیب دلخواه مرتب نمایید. اگر فکر می کنید ، سه صفحه اصلی برای شما زیاد است ، می توانید تا دو عدد از آن ها را حذف کنید اما با اینحال هنوز هم امکان افزودن بیش از سه صفحه اصلی را ندارید.

این بار بسیار سریع می توانید به حرکت در میان صفحات اصلی بپردازید و نیازی نیست تا انگشت تان را در سرتاسر عرض صفحه حرکت دهید.پیمایش به روانی انجام می پذیرد اما گرافیک رابط به اندازه ای که در گوشی های قدرتمند آندرویدی دیده بودیم ، خوب نیست، با ضربه زدن بر روی نقاطی که در پایین صفحه به نمایش در آمده اند ، می توانید یک صفحه به سمت راست حرکت کنید.

با چرخاندن گوشی ویجت ها به صورت خودکار مجددا مرتب می شوند تا در حالت افقی به شکل مناسبی جای گیرند.

  

image
image

آنــــا شکل و سبک جدیدی به آیکون های منوی اصلی بخشیده است ، اکنون آن ها به صورت مربع هایی با گوشه های گرد در آمده اند. با اینکه کلیک کردن آن ها آسان تر شده است ، اما این تغییر را بیشتر می تواند به بخش بصری رابط مرتبط دانست. البته آیکون های پیش فرض Oro دارای رنگ و ظاهری متفاوت و غیر رنگی بودند که ما برای جذاب تر به نظر رسیدن آن، تم گوشی را از حالت پیش فرض به تم رنگی تبدیل کردیم.

ساختار منوی اصلی دست نخورده و به همان شکل پوشه ای باقی مانده است. این مورد را می توان میراث نخستین نسخه های سیمبین دانست که امیدواریم به زودی تغییر کند ، برای دسترسی به نرم افزارها باید کلید منو را فشرده و به بخش Applications بروید.نرم افزارهای متعددی بر روی گوشی های هوشمند امروزی نصب می شود و به همین دلیل فراهم کردن امکان دسترسی به آن ها قطعا با استقبال مواجه خواهد شد.

آیکون ها را می توانید به هر شکلی که دوست دارید ، مرتب کرده ، آن ها را در یک پوشه جای داده و یا از ساختار مسطح استفاده کنید اما برای این کار ، باید تک تک آن ها را به صورت دستی منتقل کنید ، چراکه گزینه ای برای انجام این کار به صورت گروهی تعبیه نشده است.
 

image

Task Manager هم همانی است که در Symbian^3 دیده بودیم و اکنون تصاویری از نرم افزارهای در حال اجرا را به نمایش می گذارد. برای بستن هر یک از آن ها تنها یک ضربه کفایت می کند. می توانید با کشیدن انگشت تان بر روی صفحه میان نرم افزارهای مختلف سوییچ کنید.

image

یکی از قابلیت های هوشمندانه تعبیه شده ، بخشی است که پس از کلیک بر روی گوشه بالای سمت راست به نمایش در می آید. این بخش یک ساعت بزرگتر ، میانبری به منوی امکانات ارتباطی و کلیدی برای دستیابی به اطلاعات وضعیت باتری را به همراه یادآورهایی چون تماس های از دست رفته ، پیام ها و ... نمایش می دهد.این بخش تنها تعداد رویدادهای از دست رفته را نمایش می دهد و همانند آندروید به نمایش سطر اول پیام نمی پردازد.
 

دفترچه تلفن

Nokia Oro به یک دفترچه تلفن کامل مجهز است که می تواند به آسانی با حساب کاربری Exchange همگام سازی شود. سیمبین فضایی نامحدود برای ذخیره شماره تلفن ها در اختیار کاربران می گذارد و علاوه بر این به طرزی عالی اطلاعات مخاطبین را مدیریت می نماید. و اکنون این دفترچه تلفن در حال یکپارچه سازی با برخی از سرویسهای شبکه های اجتماعی هم هست

می توانید به مخاطبین زنگ های صوتی و تصویری اختصاصی تخصیص دهید. اگر بخواهید می توانید به گروه بندی مخاطبین پرداخته و به هر گروه زنگ اختصاصی تخصیص بدهید

image
image

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی شامل FaceBook و Twitter می شود که برای اغلب کاربران کافیست. آخرین به روز رسانی های مخاطبین یا حداقل دو خطر نخست این به روز رسانی ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

قابلیت های تلفنی مناسب

ما در حین مکالمات تلفنی با Nokia Oroبه هیچ مشکلی برنخوردیم. سیگنال ها به خوبی دریافت می شوند ، صدا به اندازه کافی واضح است و در کل هیچ نوع اختلالی در مکالمات به چشم نمی خورد. صدای خروجی گوشی به اندازه کافی بلند است و اشکالی در آن مشاهده نمی شود.


شماره گیری هوشمند هم در اینجا در دسترس است و مثل همیشه کاربردی است. تنها کافی است چند حرف از نام مخاطب مورد نظرتان را تایپ کنید و آن را برای برقراری تماس یا ارسال پیام از لیست به نمایش در آمده انتخاب نمایید.
 

قابلیت های پیام رسانی Oro

Nokia Oroبه آسانی می تواند تمامی احتیاجات شما را در بخش پیام رسانی مرتفع سازد .تمامی پیام های کوتاه شما در یک صندوق ورودی مشترک دریافت می شوند. اگر دوست داشته باشید می توانید آن ها را به صورت حباب وار چون حالت مکالمه هم مشاهده کنید.

image
image
image

اکر محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید ، پیام مربوطه به صورت خودکار به یک MMS تبدیل خواهد گشت. اگر یک آدرس ایمیل را به عنوان گیرنده تایپ کنید ، پیام به یک ایمیل تبدیل می شود. در هر دو حالت ، شمارشگر کاراکتر ها به شمارشگر داده تبدیل شده و به جای تعداد کاراکترها ، کیلوبایت ها را به شما نمایش خواهد داد.

بخش ایمیل Nokia Oroبه ما اجازه داد تا به آسانی به تنظیم حساب کاربری Gmail مان و همین طور همگام سازی آن با یک سرور Exchange ActiveSync بپردازیم . در بسیاری از موارد تنها نیاز به درج نام کاربری و کلمه عبور دارید و نیاز به انجام تنظیمات دیگری نیست. تنظیمات ActiveSync به چند مرحله تنظیم دستی نیاز دارد و به همین دلیل تصور می کنم نوکیا باید برای این قسمت نیز رویکرد بهتری در نظر بگیرد.
 

image
image



صفحه کلید را شاید بتوان مهم ترین تغییری تلقی کرد که مدت مدیدی منتظر عرضه آن در گوشی های لمسی مبنتی بر سیمبین بوده ایم. صفحه کلید QWERTY عمودی هم از گزینه های در دسترس است و مهم تر از همه در شکلی آراسته عرضه شده است ، صفحه کلید نیمی از صفحه را اشغال کرده و نیم دیگر آن در اختیار کاربر برای درج متن قرار داده می شود.

کلید های صفحه کلید QWERTY عمودی علیرغم اندازه صفحه نمایش کمی کوچک هستند. با اینحال هنوز هم می توانید قابلیت پیشگویی متن را فعال فعال کرده که با نمایش کلمات ممکن تا حدی به افزایش سرعت شما در تایپ کمک می کند . در صورتیکه به تایپ اسامی نامانوسی چون کلمات کاربری بپردازید هم صفحه کلید آن ها را ذخیره کرده و در مرتبه بعد به شما در درج آن کمک می کند.

با این روش دیگر از اشکال بزرگی که در درج متن در نسخه قبل وجود داشت و برای این کار باید به صفحه دیگری هدایت می شدید ، دیگر اثری دیده نمی شود. همچنین برای استفاده از صفحه کلید QWERTY هم دیگر نیازی نیست که گوشی تان را بچرخانید.

image
image

مدیریت فایل بی نقص

برخلاف برخی از دیگر پلت فرم ها ، گوشی های مبتنی بر سیمبین ، به داشتن یک File Manager توانمند می بالند. نرم افزاری که بدین منظور در Nokia Oroدر نظر گرفته شده است نرم افزار قدرتمندی است که می تواند تقریبا هر کاری که از آن انتظار داشته باشید به انجام برساند. این نرم افزار امکان انتقال فایل ها ، کپی کردن آن ها ، تغییر نام ؛ مرتب سازی و ارسال آن ها را برای شما فراهم می آورد. می توانید در صورت نیاز بر روی کارت حافظه تان هم کلمه عبور بگذارید.

امکان جستجو برای یافتن یک فایل یا پوشه خاص هم وجود دارد. تمامی چیزی که نیاز دارید دانستن بخشی از نام فایل و محلی است که آن را ذخیره کرده اید(حافظه داخلی یا کارت حافظه)، Nokia Oroآن را برای شما پیدا خواهد کرد.

image
image

با توجه به پشتیبانی Nokia Oroاز USB On-The-Go می توانید از File Manager برای دسترسی به فلش دیسک ها و سایر گوشی هایی که از طریق کابل مخصوص به گوشی متصل شده اند ،هم استفاده کرد.
 

گالری عکس کاملا جدید

با بزر گنمایی بر روی یک عکس ، می توانید به کنترل های حرکتی دست یابید اما گاهی اجرای آن با مشکل مواجه شده و بنابراین در این قسمت Oro چند امتیاز با ارزش را از دست می دهد. از سوی دیگر به لطف وجود سنسور شتاب سنج ، جا به جایی میان حالت های عمودی و افقی به آسانی صورت می پذیرد.

 

image
image

 

علاوه بر Pinch Zooming می توانید از ضربات دوگانه ، کلیدهای تنظیم صدا و یا حتی کلید های مجازی برای بزرگنمایی استفاده کنید.

میتوانید به صورت مستقیم در گالری به انتخاب چند عکس به صورت همزمان برای حذف یا به اشتراک گذاری بپردازید. متاسفانه به اشتراک گذاری تنها از طریق MMS ، بلوتوث و ایمیل در دسترس است و خبری از یکپارچگی با سرویسهای شبکه های اجتماعی در این قسمت به چشم نمی خورد. البته این کار به آسانی و با نصب نرم افزارهای اختصاصی سرویس هایی که مایل هستید ، امکانپذیر خواهد بود.

image
image

پخش کننده موسیقی

سیمبین هیچگاه در مورد عملکرد پخش کننده موسیقی با مشکلی روبرو نبوده است اما این نرم افزار هیچگاه ظاهر خیلی جذابی نداشته است. از فرمت های بسیاری  پشتیبانی می شود و حالت های مختلف اکولایزر و جلوه های در دسترس این قسمت را کامل تر از همیشه می کنند.

image
image

پخش کننده ویدیویی

Nokia Oroبه پخش کننده ویدیویی توانمندی مجهز است که توانست از اداره همه فرمت هایی که به آن انتقال دادیم (MP4 ، AVI ، WMV و حتی MKV) به آسانی بر آمد و ویدیوهای با رزولوشن 720p نیز به روانی بر روی Oro  پخش شدند

رادیو اف ام با RDS

رادیو اف ام موجود در Nokia Oro از همان رابط ساده و مرتبی استفاده می کند که در گوشی های پیشین سیمبین دیده بودیم. می توانیم همانند قبل از کلیدهایی که برای حرکت در بین ایستگاه ها در نظر گرفته شده اند ، برای این منظور استفاده کنید و یا اینکه از پیمایش های حرکتی برای این کار بهره بگیرید.

 

دوربین هشت مگاپیکسلی نچندان دلچسب با فوکوس ثابت

Nokia Oroبه یک دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 3264 * 2448 پیکسل ثبت نماید. البته  باز هم اثری از فوکوس خودکار به چشم نمی خورد.
حداقل یک فلاش دوگانه LED در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید در فضاهای کم نور عکس های بهتری ثبت کرده و به ضبط ویدیوهای بهتری هم بپردازید.
 

کیفیت عکس ها چندان راضی کننده نیست. اشباع رنگ کم است و تصاویر رنگ و رو رفته بن نظر می رسد. دوربین عکسبرداری Oro ، از با امید کننده ترین دوربین هایی بود که تاکنون با آن مواجه بوده ام.

در ثبت عکس از فواصل نزدیک نبود قابلیت فوکوس خودکار بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید. برای پر کردن قاب با یک صفحه A4 باید فاصله تان را به سی سانتی متری سوژه برسانید.

ضبط ویدیویی 720p

این گوشی می تواند ویدیوهایی با رزولوشن 720p  پیکسل  و نرخ 25 فریم بر ثانیه ضبط نماید و در حین فیلمبرداری امکان استفاده از لرزش گیر دیجیتال را هم در اختیار شما قرار دهد. کلیپ ها در فرمت MP4 ضبط می شوند. عملکرد ضعیف دوربین در بخش عکاسی ، با عملکرد خوب آن در این بخش تا حد زیادی جبران می شود.

قابلیت های خوب ضبط ویدیویی Oro ، تا حد زیادی قابلیت عکاسی ضعیف آن را جبران می کند.

image
image

امکانات ارتباطی

Nokia Oro در بخش امکانات ارتباطی هم حضور درخشانی دارد.این گوشی از تمامی امکانات ارتباطی شبکه ای چون GPRS ، EDGE و 3G با HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. پشتیبانی از GPRS/EDGE چهاربانده و پشتیبانی از 3G پنج بانده و شامل تمامی باندهای پشتیبانی شده در سطح دنیا یعنی 850/900/1700/1900/2100 مگاهرتزی است.

از USB 2.0 هم به همراه پورت استاندارد microUSB پشتیبانی شده و علاوه بر انتقال داده از این طریق می توانید به شارژ گوشی هم بپردازید. پیش ازاین به قابلیت USB On-The-Go اشاره شد اما تنها باید اشاره کنم که گوشی در شناسایی کارتخوان ها و یا برخی از گوشی های آندرویدی دچار مشکل بود.

مرورگر وب عالی

مرورگر وب همیشه جزو یکی از نقاط ضعف سیمبین در گوشی های لمسی بود و بنابراین از شنیدن اینکه سیمبین آنـــا چنین مشکلی را رفع می کند ، حتما باید خوشحال شوید. صفحه نمایش 3.5  اینچی Nokia Oroانتخاب خوبی برای نمایش دادن تغییراتی است که آنـــا به همراه خود به ارمغان می آورد.

قابلیت راضی کننده دیگر نحوه یکپارچه شدن صفحه کلید QWERTY گوشی با مرورگر وب است. می توانید از صفحه کلید QWERTY عمودی برای درج آدرس استفاده کرده و به سرعت لیستی از گزینه های ممکن را در اختیار تان داشته باشید. در نسخه قبلی برای درج متن به صفحه ای جدید هدایت می شدید.
 

image

سازمان دهنده عالی

سیمبین همیشه از سازمان دهنده بسیار خوبی استفاده می کرد و بنابراین Nokia Oro با وجود سیمبین آنـــا هم اصلا استثنا نیست. نوکیا تنها یک یا دو مورد را در این بخش تغییر داده است.
 

image
image

متاسفانه نسخه نصب شده Quick Office از ویرایش فایل های آفیس پشتیبانی نمی کند اما تردید داریم که تعداد زیادی از مخاطبین هدف Oro هم به آن نیاز داشته باشند. به هر حال اگر به داشتن چنین قابلیتی علاقمندید می توانید با پرداخت هزینه و دریافت نسخه کامل نرم افزار ، امکان ویرایش فایل ها را هم فعال کنید.

 

نرم افزار ماشین حساب بسیار آشناست اما از نظر عملکردها نمی تواند با برخی از رقبا رقابت کند.

image

نرم افزار Alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . می توانید با استفاده از شتاب سنج و با چرخاندن گوشی صدای آن را در هنگام به صدا در آمدن زنگ بیدارباش قطع نمایید.

image

Ovi Maps با مسیریابی صوتی رایگان مادام العمر


Nokia Oro به یک گیرنده GPS مجهز است که با غیرفعال بودن AGPS به زمانی طولانی و حدودا دو دقیقه ای برای قفل شدن بر روی ماهواره ها نیازمند است. بعد از قفل شدن بر روی ماهواره ها ، حتی در خیابان های شلوغ هم مشکلی نخواهید داشت و گوشی ماهواره ها را گم نخواهد کرد.

کلام آخر


در نقد و بررسی های پیشین جی اس ام، رسم بر این بود که در این قسمت گوشی های رقیب تلفن همراه بررسی شده نیز مورد بررسی و مقایسه ای کوتاه قرار گیرند. اما باید گفت هیچ گوشی هوشمند و لوکسی در بازار (چه ایران و چه خارج از ایران) وجود ندارد که بتوانیم آن را رقیبی برای این گوشی بنامیم.  تنها گوشی هوشمند و لوکس جهان، آیفون ساخته شده از طلا می باشد که قیمت میلیون دلاری آن باعث شده از رقابت با نوکیا Oro فرسنگ ها فاصله بگیرد. نوکیا با هوشمندی به بازاری بدون رقیب وارد شد. علیرغم ضعف هایی که Oro به همراه دارد، این گوشی قطعا مشتریان خاص خود را پیدا خواهد کرد. اگر به دنبال یک گوشی هوشمند و مجهز به آخرین فنآوری های روز، فیلم برداری مناسب و صفحه نمایش لمسی هستید، انتخاب های بسیار بهتری از Oro در بازار وجود دارد و بهتر است تا هیچگاه سراغ Oro نروید. اما اگر به دنبال یک گوشی هوشمند خاص، متفاوت، لوکس و گرانقیمت از جنس طلا، یاقوت و چرم می باشید که قابلیت های تلفن های روز هوشمند را هم داشته باشد، در خرید Nokia Oro شک نکنید.
 

عکس، نقد، تهیه و تنظیم:  گروه نقد و بررسی سایت جی اس ام

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۶/۸
شاهکار هنری همزیستی اشرافی چرم یاقوت وطلا

مهمان

۱۳۹۱/۱۱/۲
نامردم اگه نخرمش c7 داشتم میدونم چه گوشی با ارزشیه.چه برسه نسخه شیک و کم قیمتش