Nokia X2-01

ساخت خوب ، صفحه كلید QWERTY و دسترسی آسان و سریع به موسیقی ، Nokia X2-01 عناصر خوبی را برای خدمت رسانی و سرگرم كردن كاربران تدارك دیده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
بررسی تخصصی  Nokia X2-01  
مقدمه

ساخت خوب ، صفحه كلید QWERTY و دسترسی آسان و سریع به موسیقی ، Nokia X2-01 عناصر خوبی را برای خدمت رسانی و سرگرم كردن كاربران تدارك دیده است. و اگر به دنبال خریدی ارزان قیمت هستید ، باید بدانید یافتن گوشی ای با قابلیت های مشابه و قیمتی برابر كار دشواری به نظر می رسد.

 

image
 
image

image
 
image

 

نوكیا تلاش زیادی را در ساخت گوشی های ارزان قیمت صورت داده است و Nokia X2-01 باید تلاش بعدی آن ها در این مسیر باشد. Nokia X2-01 گوشی مناسبی برای مخاطبین جوانی است كه به دنبال استفاده از سرویس های شبكه های اجتماعی در كنار موسیقی هستند.

با تركیب قابلیت ها و شكل و فرم ظاهری گوشی ، Nokia X2-01 هم بازار خاص خود را دارد. این گوشی را می توان سرباز دیگری از ارتشی دانست كه سعی دارد نوكیا را به برترین تولید كننده تلفن های همراه مجهز به صفحه كلید QWERTY تبدیل نماید.
 

وی‍ژگی های كلیدی

فرم ظاهری ساده به همراه صفحه كلید QWERTY

پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE

صفحه نمایش 2.4 اینچی TFT با قابلیت نمایش 256000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA و قابلیت خوانایی فوق العاده در برابر تابش مستقیم نور آفتاب

دوربین VGA با قابلیت ضبط ویدیویی با رزولوشن QVGA با نرخ 24 فریم بر ثانیه

ویرایش ششم رابط كاربری سری 40

رادیو اف ام استریو به همراه RDS

بلوتوث 2.1 با پشتیبانی از EDR

پورت استاندارد microUSB

اسلات كارت حافظه microSD (پشتیبانی از كارت هایی تا گنجایش هشت گیگابایت، عرضه یك كارت حافظه دو گیگابایتی به همراه گوشی)

سوكت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

كیفیت صدای خوب
 

نقاط ضعف اصلی

عدم پشتیبانی از 3G

دوربین بسیار ضعیف

عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند

عدم پشتیبانی از شارژ از طریق USB

می خواهیم چشم بر روی برخی از نقاط ضعف و نقایص گوشی ببندیم.3G در این رده جزو قابلیت های ضرورری محسوب نمی شود و دوربین خیلی خوب هم چنین وضعیتی دارد. S40 را نمی توان زیباترین رابط گوشی های غیرهوشمند دانست اما با وجود قابلیت پشتیبانی از شماره گیری هوشمند ، چندوظیفه گی و همین طور امكان مرور اسناد آفیس استفاده از آن بسیار لذت بخش تر می شد.

كاهش هزینه ها یكی از اهداف اصلی در طراحی Nokia X2-01 بوده است. نوكیا قطعا فرض كرده است كه كاربران به چنین امكاناتی نیاز نخواهند داشت. همه چیز در X2-01 به سادگی ، سهولت استفاده و كیفیت ساخت عالی ختم می شود. نمی توان این پیام رسان ساده QWERTY را با هیچ مقایسه ای به دردسر انداخت.

 

image
 
image

image
 
image

 

 تردید نكنید و در ادامه این بررسی همراه ما باشید ، به شما قول می دهم مستقیما به سراغ اصل مطلب برویم و دقیقا به نكاتی بپردازیم كه ارزش گوشی را در  برابر بهای پرداختی تان نشان می دهند.

معمولا گوشی هایی چون Nokia X2-01 در این سایت به دلیل رغبت كم عمومی كه نسبت به آن  ها وجود دارد ، بررسی نمی شوند اما این مورد یك مورد خاص است. میزان افزایش علاقه روزانه به این گوشی در زمان نوشتن این بررسی 35% است كه رقم فوق العاده ای محسوب می شود. این رقم با مجموع  درصد افزایش علاقه عمومی به Google Nexus S و Motorola DEFY برابری می كند. مسلما Nokia X2-01 چیزی در خود داشته كه تا این حد توجه مخاطبان را به خود جلب كرده است.
 

محتویات جعبه، و طراحی

Nokia X2-01 در جعبه ای كوچك و ساده عرضه می شود. به غیر از خود گوشی ، یك شارژر و یك هدست یك تكه قدیمی كه به سوكت 3.5 میلی متری ختم می شود ، در درون این جعبه دیده می شوند.  كابل USB یا كارت حافظه microSD  به دلیل پایین ماندن قیمت گوشی  به همراه آن عرضه نشده اند.

 

image
 
image

 

Nokia X2-01 دومین گوشی ساده و غیرهوشمند مجهز به صفحه كلید QWERTY بعد از C3 است كه نوكیا به ساخت آن دست می زند.نخستین نكته قابل توجه ، بازگشت نوكیا به سبك طراحی XpressMusic است. به نظر می رسد كه گوشی می توانست از آنچه كه هست ، باریك تر و فشرده تر طراحی شود، گرچه هنوز هم نمی توانیم اندازه  آن را بزرگ بدانیم.گوشی ابعادی معادل 59.8*119.4*14.3 میلی متر دارد و با بدنه تمام پلاستیكی خود ، وزن آن معادل 113 گرم است.توازن د ر طراحی Nokia X2-01 هم برای استفاده با یك دست و هم برای استفاده با دو دست به خوبی رعایت شده است.

با اینكه امكان طراحی باریك تر گوشی هم وجود داشته است ، اما به نظر می رسد كه گوشی برای كار راحت تر كاربران با این اندازه طراحی شده است. انحنای كناره پشتی (كه می توان آن را تقلیدی از ایده Human Curvature شركت سونی اریكسون دانست) خوب به نظر می رسد و با اینكه پلاستیك صیقلی به كار رفته در ساخت گوشی ،در دست گرفتن محكم آن را تضمین نمی كند اما این سبك طراحی سبب می شود كه با اطمینان بیشتری گوشی را در دست تان بگیرید.

 

 

image
 
image

image
 
image

 

صفحه كلید QWERTY چهار ردیفه و صفحه نمایش 2.4 اینچی افقی آن كه قابلیت پشتیبانی از رزولوشن QVGA را دارد ، تقریبا تمام كناره جلویی آن را اشغال كرده است. صفحه نمایش درخشندگی فوق العاده ای دارد و خوانایی آن در برابر تابش نور آفتاب هم تحسین برانگیز است.

 

image
 
image

 

كلید چند جهته و كلید های كنترلی گوشی هم از طراحی خوبی استفاده می كنند. كلید های آغاز و پایان مكالمه به همراه كلید های كنترلی در اطراف كلید چند جهته جای داده شده اند.

در میان آن ها نیز  كلید های Music و messaging جای داده شده اند ، كه البته می توان عملكردهای متفاوتی را نیز بدان ها تخصیص داد.

تمامی كنترل ها از اندازه مناسبی برخوردارند و استفاده از آن ها هم آسان است.

 

image
 
image

image
 
image

 

صفحه كلید QWERTY چهارردیفه گوشی هم به خو بی طراحی شده و كلید های آن از اندازه مناسبی بهره می برند و حتی با صفحه كلید های گوشی های هوشمند سری E برابری می كنند. این كلیدهای محدب به اندازه كافی بزرگ هستند و لمس كردن آن ها آسان است. نور پس زمینه كلید ها هم قوی و خوب است و می توان آن را بهتر از نور پس زمینه E71 دانست.

پورت های ارتباطی و اسلات های متنوعی در X2-01 دیده می شوند. اسلات كارت حافظه microSD و پورت microUSB گوشی با یك پوشش لاستیكی در كناره سمت چپ گوشی پوشانده شده اند. با این روش دسترسی به آن ها تا حدی دشوارتر می شود اما قطعا محافظت بهتری در برابر گرد و غبار به عمل می آید.

سوكت صوتی 3.5 میلی متری و پورت شارژر در كناره بالایی جای داده شده اند . اثری از كلیدهای تنظیم صدا و همین طور كلید اختصاصی دوربین در Nokia X2-01 به چشم نمی خورد.

اگر بخواهیم صادقانه قضاوت كنیم باید گفت نخستین چیزی كه باید در مورد آن نگران باشید ، رزولوشن دوربین است . معمولا گوشی هایی كه در این سایت بررسی می شوند از دوربینی با رزولوشن VGA به عنوان دوربین ثانویه خود بهره می برند.

 

image
 
image

image
 
image

 

دوربین VGA گوشی به همراه اسپیكر آن در كناره پشتی جای داده شده اند.

در زیر كاور پشتی گوشی باتری 1020 میلی آمپری آن كه به آسانی می تواند تا سه روز انرژی مورد نیاز X2-01 را تامین كند ، تعبیه شده است.

 

image
 
image

image

 

قیمت بسیار پایین Nokia X2-01‌ دلیل خوبی برای پایین بودن قابلیت ها و امكانات آن است اما خبر خوب این است كه به نظر نمی رسد كسی اعتراضی در مورد كیفیت ساخت گوشی داشته باشد. ارگونومی گوشی هم بسیار خوب است و جای هیچ سخنی را باقی نمی گذارد  ، هم تایپ و هم كار با گوشی عالی هستند.اسلات كارت حافظه گوشی در یكی از كناره های آن تعبیه شده است و همچنین گوشی از سوكت استاندارد 3.5 میلی متری هم بهره می برد كه برای یك گوشی ارزان قیمت چندان هم بد به نظر نمی ر سد. همین طور نباید از خوانایی خوب صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب و نیز ، نور پس زمینه خوب صفحه كلید هم به آسانی گذشت.

 

image
 
image

image

 

رابط كاربری سری 40 و قابلیت های تلفنی

Nokia X2-01 از همان رابط كاربری سری 40 نوكیا كه پیشتر در C3 به كار گرفته شده بود ، استفاده می كند . این رابط بسیار مشابه ویرایش سوم S60 است و شاید گوشی بدین طریق سعی می كند ارزش خود را بیش از آنچه كه هست ، نشان دهد.

 

image
 
image
 
image

 

رابط كاربری سری 40 نوكیا بسیار  ساده  و سریع است . حالت Active Standby (كه میانبرهایی را بر روی صفحه اصلی تعبیه می كند) هم در دسترس است اما از چند وظیفه گی و شماره گیری هوشمند اثری دیده نمی شود. بسیاری از گوشی های غیرهوشمند هم رده و مشابه از مدت ها پیش از چنین قابلیتی برخوردار بوده اند.

دفترچه تلفن Nokia X2-01 هم هیچ چیز شگفت انگیزی ندارد . این دفترچه تلفن می تواند تا 2000 مخاطب را با پنج شماره متفاوت در خود ذخیره كند كه اساسا باید برای بسیاری از كاربران كافی باشد.

 

image
 
image
 
image

 

ما چند تماس هم با X2-01 برقرار كردیم و با هیچ مشكلی مواجه نشدیم.كیفیت صدا در حین مكالمات هم همانند اغلب گوشی های مبتنی بر سری 40 و علیرغم عدم تعبیه قابلیت اختصاصی Voice Clarity نوكیا خوب است.

اگر دوست داشته باشید می توانید مكالمات تان را هم ضبط نمایید.

 

پیام رسانی

Nokia X2-01 امكانات خوبی در بخش پیام رسانی عرضه می كند. این گوشی می تواند از تمامی انواع رایج پیام ها چون SMS ، MMS ، ایمیل ، پیام های صوتی و فوری پشتیبانی نماید.

 

image
 
image
 
image

 

بعد از این ها نوبت به سرویس های شبكه های اجتماعی و پیام رسان های فوری می رسد ؛ از فیس بوك ، Twitter و Ovi Chat در Nokia X2-01 پشتیبانی می شود. قابلیت های اجتماعی توسط نرم افزار Communities در دسترس كاربران قرار می گیرند كه بوسیله میانبری اختصاصی در صفحه اصلی قابل دستیابی است.

 

image
 
image
 
image

 

تایپ با صفحه كلید QWERTY  كامل Nokia X2-01 بسیار لذت بخش است. رابط هم بسیار آشناست و بنابراین به زمان چندانی برای عادت كردن به آن نیاز نخواهید داشت.
 

قابلیت های چندرسانه ای

قابلیت های چندرسانه ای هیچگاه جزو نیمه روشن امكانات گوشی های سری 40 نبوده است. گالری جدید افزوده شده به رابط سری 40 هم در Nokia X2-01 به صورت پیش فرض نصب شده است و به همین دلیل می توانید به آسانی و بدون دردسر به مدیریت عكس های تان بپردازید. با اینحال باز هم از طریق منوی Application می توانید به گالری قدیمی این رابط كه به عنوان File Manager هم عمل می كند ، دسترسی داشته باشید.

 

image
 
image
 
image

 

نباید از پخش كننده های موسیقی و ویدیویی هم انتظار معجزه داشته باشید. پخش كننده كننده موسیقی با اینكه فوق العاده نیست اما از فرمت های AAC ، AAC+ ،eAAC+ ، MP3 ، WMA  و AMR-NB پشتیبانی می كند.

به لطف به كارگیری سوكت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد ، مجبور نیستید از هدست های ضعیف عرضه شده به همراه گوشی استفاده نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

رادیو اف ام هم به خوبی كار  می كند و از كابل هدست به عنوان آنتن بهره می گیرد.
 

كیفیت صدای خوب

هنگامی كه Nokia X2-01 را به تقویت كننده های صوتی خارجی چون سیستم صوتی اتومبیل یا منزل متصل می كنید ، تمامی مشخصه های صوتی آن فوق العاده هستند، با اتصال هدست ها به گوشی انحراف بین فركانسی و میزان سیگنال های ناخواسته كمی بیشتر می شوند اما نتیجه كلی هنوز هم در سطحی خوبی باقی می ماند.

پخش كننده ویدیویی مثل همیشه محدود است و تنها قادر به پخش فرمت های 3GP و MP4 آن هم با رزولوشن پایین است.

 

image
 
image

 

اجازه دهید نگاهی گذرا هم به دوربین داشته باشیم. Nokia X2-01 از یك دوربین VGA برخوردار است كه تنها امكان ضبط ویدیویی QVGA با نرخ 24 فریم بر ثانیه را داراست. رابط دوربین بسیار ساده است و گزینه های بسیار كمی در دسترس هستند.
 

image
 
image
 
image

 


 

مرورگر وب و سازمان دهنده

Nokia X2-01 با وجود اینكه قطعا نمی تواند انتخاب نخست برای مرور وب باشد اما می توانید برای مرور وب از آن استفاده كنید. سرعت مرور وب به EDGE محدود می شود و اندازه كوچك صفحه نمایش با وجود رزولوشن پایین آن هم فاكتورهای محدود كننده دیگری در این زمینه هستند. البته هیچ كس در این بخش انتظار قابلیت های اعجاز انگیزی را از Nokia X2-01 ندارد .

مرورگر پیش فرض به كار گرفته شده در Nokia X2-01 ، Opera Mini 4.2 است. مدت زیادی است كه رابط سری 40 از این نرم افزار به عنوان مرورگر پیش فرض خود استفاده می كند. مرورگر Opera Mini از مرور وب با لبه های چندگانه پشتیبانی می كند و الگوریتم های فشرده سازی در آن سبب می شود تا حد زیادی بر سرعت بارگذاری صفحات افزوده شده و از هزینه های آن كاسته شود.

 

image
 
image
 
image

 

سازمان دهنده Nokia X2-01 آخرین موردی است كه به بررسی آن می پردازیم. این بخش همانند سایر گوشی های سری 40 تا حدی پیچیده است. تعداد زیادی از نرم افزارهای مدیریت زمان با رابطی كاربرپسند در اختیار شما قرار داده می شود. تمامی موارد اساسی چون تقویم ، هشدار ، كرنومتر ، ماشین حساب ، مبدل ، یادداشت ، Voice Recorder و ... در این بخش تحت پوشش قرار دارند.

 

image
 
image
 
image

 

سخن پایانی

 ما باید منصف باشیم. Nokia X2-01 كار را برای ما آسان كرد؛ همه چیز در آن مختصر و مفید است. مشخصا جای خالی قابلیت های زیادی در گوشی دیده می شود اما نادیده گرفتن همه آن ها هم به دلیل ارزان قیمت بودن گوشی ممكن نیست.

قابلیت هایی كه جای خالی آن ها حس می شود به طرز هوشمندانه ای برگزیده شده اند ، انتخاب این قابلیت ها به نحوی بوده است كه هیچ رقیب مستقیمی برای Nokia X2-01‌ تراشیده نشود. افزودن حتی ساده ترین قابلیت ها هم Nokia X2-01 را به گوشی كاملا متفاوتی تبدیل می كرد.

افزوده شدن یك دوربین دو مگاپیكسلی گوشی را تبدیل به LG GW300 ، WLAN این گوشی را تبدیل به Nokia C3 ، پشتیبانی از دو سیم كارت آن را به Samsung ch@t و 3G آن را به E5 تبدیل می كند. شاید هیچ كدام از این قابلیت ها در Nokia X2-01 دیده نشود اما جای اعتراض چندانی هم وجود ندارد ، Nokia X2-01 كاملا منحصر بفرد است.

با خرید آن یك پیام رسان ساده خواهید داشت كه ارزش  هر ریال پرداختی تان را خواهد داشت: یك صفحه نمایش عالی و یك صفحه كلید شگفت انگیز ، سرویس های شبكه های اجتماعی ، كلید های اختصاصی پیام رسانی و موسیقی ، سوكت 3.5 میلی متری استاندارد و اسلات كارت حافظه microSD . Nokia X2-01 با قیمتی در حدود 75 یورو چنین امكاناتی را در اختیار شما می گذارد.

Nokia X2-01 با اینكه در پایین زنجیره گوشی های غیرهوشمند QWERTY‌ نوكیا قرار دارد اما مایه مباهات این شركت خواهد بود.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

بهزاد

۱۳۹۵/۷/۲۵
در عین مزخرف بودن خیلی گوشی باحالیه من هنوز که هنوزه دارم و با این گوشی به اینترنت کامپیوتر وصل میشم

مهمان

۱۳۹۲/۵/۹
من موبایل خودم از همین نوع است . من همیشه سالی یا گوشی میخریدم ولی از دوسال پیش که این گوشی را خریدم دیگر عوضش نکردم چون خیلی گوشی پر کاربردی است .

مهمان

۱۳۹۲/۴/۲۹
من میخواستم پپرسم قیمت گوشی چند است لطفا جواب بدید

مهمان

۱۳۹۲/۲/۱۵
سلام به دوستان خودم.یه سوال داشتم میخواستم ببینم گزینه ی گالریو به منوی اصلی گوشی انتقال داد؟ممنون میشم کمکم کنید

مهمان

۱۳۹۱/۱۲/۱۸
سلام منم از این گوشی دارم .واسع اینترنتش یاید برنامه pc suit نوکا داشته باشی ک با بلوتوث یا کابل وصلش کنی ب سیستم خونگی یا لپ تاپ