Nokia C6-01

Nokia C6-01  با قیمتی منطقی عرضه می شود و هوشمند بودن ، خوش ساخت بودن ، امکانات ارتباطی عالی و قابلیت های منحصربفرد آن را از رقبا متمایز می کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۹/۱۵
بررسی تخصصی Nokia C6-01 : به شفافیـــت سیاهی! مقدمه

Nokia C6-01  با قیمتی منطقی عرضه می شود و هوشمند بودن ، خوش ساخت بودن ، امکانات ارتباطی عالی و قابلیت های منحصربفرد آن را از رقبا متمایز می کند. صفحه نمایش ClearBlack می تواند می تواند سبب شود که انتظارات نوکیا در این بخش بازار برآورده شوند.

Nokia C6-01  کار نسبتا دشواری در پیش دارد. این گوشی سعی دارد جای گوشی نمادین 5800 XpressMusic را در بازار پر کند. Nokia 5800 علیرغم بسیاری از نقص ها ، نوکیا را وارد بازی گوشی های لمسی کرد اما زمان آن فرا رسیده است که این گوشی با حفظ جاه و جلال خود ، از بازار عقب بنشیند.

 

image
 
image

image

 

گوشی پرفروش دیگری جای 5800 را خواهد گرفت. نسل بعدی این گوشی در برابر ماست و ما از دیدن آن خوشحالیم. بهتر است ابتدا به سرعت نگاهی به مشخصات گوشی بیاندازیم.

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE پشتیبانی چهار/پنج بانده از 3G با HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه صفحه نمایش لمسی خازنی Clear Black AMOLED با قطر 3.2 اینچی دوربین هشت مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED دوگانه ، ضبط ویدیویی 720p با نرخ 25 فریم بر ثانیه ، قابلیت های برچسب گذاری جغرافیایی و تشخیص چهره سیستم عامل Symbian^3 پردازنده 680 مگاهرتزی ARM 11 و 256 مگابایت حافظه RAM Wi-Fi 802.11 b/g/n خروجی تلویزیون گیرنده GPS به همراه عملکرد AGPS و امکان مقصدیابی صوتی مادام العمر رایگان قطب نمای دیجیتال حافظه داخلی 340 مگابایتی که قابلیت افزایش از طریق اسلات کارت حافظه microSD را هم دارد پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD سنسورهای شتاب سنج و مجاورت سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد رادیو اف ام استریو به همراه RDS پورت microUSB به همراه پشتیبانی از USB on-the-go پشتیبانی از فایل های فلش و جاوا در مرورگر وب بلوتوث استریو v3.0 کیفیت صدای عالی شماره گیری صوتی و هوشمند
نقاط ضعف اصلی Symbian^3 هنوز هم فاصله زیادی با استانداردهای به کار گیری آندروید و iOS دارد فقدان قابلیت فوکوس خودکار در دوربین و واضح سازی بیش از حد عکس ها تعداد نسبتا کم نرم افزارهای در دسترس نبود امکان ویرایش اسناد آفیس (بدون پرداخت هزینه)

به نظر می رسد که Nokia C6-01  قابلیت های بهتری نسبت به بسیاری از رقبایش عرضه می کند. به نظر می رسد که رزولوشن HVGA   رزولوشن استاندارد گوشی های این رده باشد اما گوشی با رزولوشن بالاتر nHD   حتی کیفیت تصویر بالاتری هم نسبت به رقبا عرضه می کند. نباید از قابلیت هایی چون ضبط ویدیویی HD ، USB On-The-Go ، پخش ویدیوهای DivX و XviD و پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب که قابلیت های نادری محسوب شده و هر کدام به خودی خود یک فاکتور فروش به حساب می آیند ، غافل شد.

 

image
 
image

image
 
image

 

به نظر می رسد که Nokia C6-01  باید با مشکلاتی هم برای موفقیت دست و پنجه نرم کند. نخستین مشکل به نواقص سیستم عامل Symbian^3 باز می گردد که شاید در رده میان قیمت ها آنچنان جدی گرفته نشوند. مشکل دیگر به فوکوس ثابت دوربین باز می گردد که نوکیا اخیرا به آن رو آورده است.

به هر حال گوشی خوب به نظر می رسد و امیدواریم بتواند به عهدش هم عمل کند. این گوشی پیشرفته ترین گوشی هوشمند موجود نیست و از طرف دیگر تهدید مستقیمی هم پیش روی خود نمی بیند. از سوی دیگر ، در مجموعه میان قیمت های بازار ، گوشی های تازه وارد همیشه با استقبال خوبی روبرو می شوند.

محتویات جعبه Nokia C6-01

هیچ چیز غیر معمولی در میان محتویات جعبه Nokia C6-01  دیده نمی شود. تمامی لوازم ضروری در درون جعبه قرار داده شده اند . یک شارژر فشرده ، یک کابل microUSB معمولی ، یک هدست یک تکه و چند کتابچه راهنمای کار با گوشی از جمله محتویات جعبه هستند.

 

image
 
image

 

تنها آیتم اضافی در درون جعبه ، یک کارت حافظه 2 گیگابایتی microSD است ، که برای آغاز کار با گوشی کافی است اما Nokia C6-01  می تواند از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت هم پشتیبانی کند.

Nokia C6-01  از قابلیت USB On-The-Go هم پشتیبانی می کند اما برای استفاده از آن می توانید از یک مبدل نری microUSB به مادگی USB استفاده کنید.بر خلاف N8 ، این بار این مبدل به همراه گوشی عرضه نمی شود.

نمای 360 درجه Nokia C6-01

با ابعادی معادل 13.9*52.5*103.8 میلی متر ، Nokia C6-01  گوشی فشرده ای است که به آسانی در یک دست جای می گیرد و استفاده از آن چه با یک دست و چه با دو دست بسیار آسان است. این گوشی اصلا باریک نیست اما نمی توان انتظار داشت که گوشی از این هم باریک تر شود. C6-01 کوچکترین گوشی مبتنی بر Symbian^3 است ، و اگر این برای متمایز ساختن آن کافی نیست ، شاید کاور باتری استیل و صفحه نمایش Clear Black دلیل کافی برای این منظور باشند.

گوشی وزنی معادل 131 گرم دارد و این چیزی بیش از آنچه است که با نگاه به گوشی می توان حدس زد. بیشتر وزن گوشی به کاور استیل باتری باز می گردد که شاید ضخیم ترین قطعه فلزی به کار رفته در گوشی های موبایل باشد که تا به حال دیده ایم. ترکیب بدنه کوچک و فشرده و وزن بالای گوشی به خوبی کار می کند. Nokia C6-01  جذاب است و استفاده از آن هم لذت خاصی دارد.

صفحه نمایش Clear Balck ساخت نوکیا از بهترین صفحه نمایش های موجود است

Nokia C6-01  به یک صفحه نمایش 3.2 اینچی AMOLED مجهز است که از رزولوشن nHD  استفاده می کند. نکته ای که موضوع را هیجان انگیز می کند این است که این صفحه نمایش نخستین صفحه نمایشی است که از تکنولوژی ClearBlack شرکت نوکیا بهره می برد. صفحه نمایش های ClearBlack با به کارگیری لایه ای که عملکردی مشابه فیلترهای پولاریزه عرضه می کند ، کنتراست تصویر و خوانایی آن در برابر تابش مستقیم نور آفتاب را افزایش می دهند.

 

image

 

با تجربه ای که شخصا از کار با این صفحه نمایش داشتم باید بگوییم ، که این صفحه نمایش ها حتما شما را به هیجان می آورند. گرچه عملکرد گوشی در فضاهای بسته نسبت به فضاهای باز ، ما را بیشتر به شگفتی واداشت. شاید این موضوع به دلیل عملکرد خیره کننده N97 ، N8 و C7 در برابر تابش نور آفتاب است که نمی توان انتظار بهبود قابل توجهی را از هر گوشی دیگری چون Nokia C6-01  داشت.

عمق رنگ سیاه قابل توجه است و شاید همین نکته است که حتی در برابر صفحه نمایش AMOLED گوشی N8 هم ، آن را برجسته می سازد. در واقع نمونه CBD از نظر عمق رنگ سیاه با صفحه نمایش های Super AMOLED قابل رقابت است و این به خودی خود هیجان برانگیز است.

شاید برخی نسبت به رزولوشن صفحه نمایش خرده بگیرند و ادعا کنند که صفحه نمایش S8500 wave از رزولوشن WVGA در اندازه ای مشابه استفاده می کرد. اما حقیقت این است که این موضوع تفاوت چندانی در این بخش ایجاد نمی کند. شاید در صفحه نمایش های بزرگتر رزولوشن nHD کافی نباشد اما در Nokia C6-01  به کارگیری آن قابل درک است. با 230 DPI ، نمی توان ایراد چندانی از این نظر به صفحه نمایش گرفت. علاوه بر این بسیاری از گوشی های رقیب این گوشی در بازار ، از رزولوشن HVGA   استفاده می کنند و بنابراین رزولوشن از آنچه باید برای این رده در نظر گرفته می شد ، حتی بیشتر هم هست.

حساسیت صفحه نمایش Nokia C6-01  هم به عنوان یک نمونه خازنی بسیار خوب است. البته حساسیت این صفحه نمایش به اندازه صفحه نمایش های Galaxy S یا iPhone 4 که گاهی عبور دادن انگشت از فواصل نزدیک هم برای ثبت دستور کافیست ،نیست.در C6-01 باید واقعا صفحه را لمس کنید که برای برخی از کاربران گزینه بهتری است.

در کل ، ما از صفحه نمایش Nokia C6-01  بسیار خشنود و راضی هستیم. فناوری ClearBlack گامی رو به جلو محسوب می شود و کیفیت تصاویر آن با بهترین های بازار قابل مقایسه است و تجربه لمسی خوبی هم در اختیار کاربران می گذارد.


طراحی

Nokia C6-01  نمونه لمسی هم ارز Nokia 6600 Slide است. کوچک اما محکم ، کاربرپسند و مطمئن ، ما تا به حال هیچ دلیلی برای  ابراز ناخشنودی در مورد گوشی های هوشمند Symbian^3 نیافته ایم.

هم N8 و هم C7 خوش ساخت و زیبا بودند. اما Nokia C6-01  هم محکم و هم زیباست و هم از ظاهری کاربرپسند بهره می برد.

این بار نوکیا بر روی توازن میان پلاستیک های با کیفیت ، قاب صیقلی فلزی و کاور باتری فلزی سرمایه گذاری کرده است. تمام کناره جلویی گوشی مشکی رنگ است و تنها استثنا در این قسمت کلید منو است. ترکیب کلی جالب از آب در آمده است و به نظر می رسد که تنها ظاهر خوب گوشی برای بالا رفتن فروش آن کفایت کند.

 

image
 
image

image
 
image

 

در زیر صفحه نمایش همانند C7 سه کلید سخت افزاری menu و کلیدهای آغاز و پایان مکالمه تعبیه شده اند. دسترسی به تمامی این کنترل ها  و استفاده از آن ها آسان است و علاوه بر این ، آن ها بازخورد خوبی هم دارند.

 

image
 
image

 

در بالای صفحه نمایش  خروجی صدای مخاطب ، سنسور مجاورت و سنسور محدود کننده نور جای داده شده اند. Nokia C6-01  به یک دوربین ثانویه هم مجهز است که در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش جلب توجه می کند.
 

image

 

در کناره سمت راست گوشی ؛ کلیدهای تنظیم صدا ، لغزنده قفل گوشی و کلید شاتر جای داده شده اند. استفاده از لغزنده بسیار آسان است اما با اینحال کلیدهای تنظیم صدا بسیار کوچک هستند و حتی لمس کردن آن ها هم دشوار است.

کلید دوربین هم کمی سفت است و بنابراین برای فشردن آن باید تلاش مضاعفی انجام دهید. ممکن است این امر به تار شدن تصاویر در ثبت آن ها با سرعت های کم شاتر و در اثر لرزش گوشی منجر شود.

 

image
 
image

image

 

کناره سمت راست و بالای گوشی کاملا خالی هستند.
 

image
 
image

 

در کناره پایینی پورت MicroUSB و سوکت صوتی 3.5 میلی متری به همراه پورت اختصاصی شارژر نوکیا و دهنی گوشی خودنمایی می کنند.

 

image
 
image

 

کناره پشتی Nokia C6-01  میزبان لنز دوربین هشت مگاپیکسلی که هیچگونه محافظتی از آن نمی شود ، فلاش LED دوگانه و اسپیکر گوشی است.

 

image
 
image

 

کاور آلومینیومی باتری به صورت کشویی از جای خود خارج می شود. در زیر آن یک باتری 1050 میلی آمپری از نوع Li-Ion Bl-5CT جای داده شده است. این باتری تا 408 ساعت در حالت آماده به کار و تا یازده ساعت و نیم در حالت مکالمه در شبکه های 2G و تا 272 ساعت در حالت آماده به کار و چهار ساعت و نیم در حالت مکالمه در شبکه های 3G دوام می آورد.

شیار مخصوص سیم کارت هم در زیر باتری جای گرفته است و اسلات کارت حافظه هم در سمت راست جلب توجه می کند. مثل همیشه امکان تعویض سریع کارت حافظه هم وجود دارد اما برای این کار باید کاور باتری را از سر جای خود خارج کنید.

 

image
 
image

 

Nokia C6-01  یکی از زیباترین گوشی هایی است که اخیرا توسط نوکیا تولید شده است. این گوشی با ظاهر منحصر بفرد خود را از گوشی های لمسی دیگر متمایز می کند. طراحان نوکیا نشان داده اند که می توانند با طراحی های خاص شان همه را غافلگیر کنند و به همین دلیل باید برای گوشی در این قسمت امتیاز ویژه ای قائل شد. علاوه بر زیبایی ، بافت نهایی و استحکام گوشی هم قطعا با استقبال بسیاری از کاربران مواجه خواهند شد. گوشی بسیار خوش ساخت است ، کار  کردن با آن آسان است و از نظر جذابیت های بصری هم می توان آن را جزو صدرنشینان بازار رده بندی کرد.

 

image
 
image

 

Symbian^3

Nokia C6-01  سومین گوشی مبتنی بر Symbian^3 است که برای بررسی تخصصی در اختیار ما قرار داده شده است. نوکیا همواره در پی دستیابی به آندروید و iOS بوده است. نسخه جدید سیستم عامل سیمبین آن ها را یک گام به این هدف بلندپروازانه شان نزدیک تر می کند.

مهندسین نرم افزار فنلاندی در نهایت به این نتیجه رسیده اند که کاربران به دنبال سادگی رابط کاربری اند و به همین دلیل سعی کرده اند تا حد امکان ناسازگاری هایی را که در کار با رابط Symbian^1 دیده می شد ، را از میان بردارند.

Nokia C6-01  هیچ قابلیت جدیدی به Symbian^3 نمی افزاید و رابط و امکانات آن دقیقا همانند N8 و C7 است. اما ما باید بار دیگر به بررسی این رابط بپردازیم چراکه ممکن است برخی بررسی های آن دو را نخوانده باشند.

بنابراین قطعا Symbian^3 پیشرفت بزرگی برای نوکیا محسوب می شود اما آنها سعی نکرده اند که همانند مایکروسافت کاملا از اول به ایجاد یک سیستم عامل بپردازند. این کار به معنی از دست رفتن بسیاری از عملکردها بود و احتمالا به همین دلیل است که فنلاندی ها به جای تحول به تکامل اندیشیده اند.

سیستم عامل جدید طرح های جدید و عملکردهای جدیدی به همراه خود به ارمغان می آورد.صفحه اصلی بهترین گواه این مدعاست و اکنون به سه بخش مجزا تقسیم شده است. می توانید هر طور که می خواهید ، این صفحات را پر از ویجت ها کرده و آن ها را به ترتیب دلخواه مرتب نمایید. اگر فکر می کنید ، سه صفحه اصلی برای شما زیاد است ، می توانید تا دو عدد از آن ها را حذف کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

صفحه اصلی تنها بعد از اینکه حرکت انگشت تان بر روی صفحه کامل شود ، تغییر می کند اما این به نحوه طراحی باز می گردد و هیچ ارتباطی به کندی سیستم عامل ندارد. به دلیل اینکه امکان پیمایش برخی از ویجت ها به طرفین هم وجود دارد گوشی منتظر می ماند تا ببیند آیا شما می خواهید به مرور آن ها بپردازید و یا اینکه به صفحه اصلی دیگری حرکت کنید.

 

image
 
image

 

به هر حال اگر می خواهید با پاسخدهی مناسبی به مرور صفحات اصلی بپردازید ، می توانید با کلیک بر روی سه نقطه ای که در پایین صفحه در نظر گرفته شده است ، این کار را انجام دهید.

ساختار منوی اصلی دست نخورده و به همان شکل پوشه ای باقی مانده است. این درست در مقابل آندروید و iOS است که از منویی با ساختار مسطح استفاده می کنند و تمامی آیکن ها در بخش های قابل پیمایش منوی اصلی جای گرفته اند.می توانید آیکن ها را در هر جایی که می خواهید قرار دهید و حتی می توانید با جای دادن همه آن ها در منوی اصلی ساختاری مسطح شکل ایجاد کنید. نمای لیست مانند هم در دسترس است اما کار کردن با این نما به پیمایش های فراوانی نیاز دارد و به همین دلیل ما استفاده از نمای مشبک را به آن ترجیح دادیم.

 

image
 
image
 
image

 

Task Manager هم تغییر کرده است و اکنون تصاویری از نرم افزارهای در حال اجرا را به نمایش می گذارد. برای بستن هر یک از آن ها تنها یک ضربه کفایت می کند.

 

image
 
image

 

کارایی سیمبین هم با استفاده از نسخه 3 تا حدی ارتقا پیدا کرده است. Nokia C6-01   در بسیاری از مواقع عملکرد سریعی دارد و کندی رابط تنها در مواقع اجرای نرم افزارهای سنگین یا مواقعی که تعداد نرم افزارهای زیادی در حال اجرا هستند ، به چشم می آید.

و با اینکه حتی گوشی هایی که به خوبی از چند وظیفه گی پشتیبانی می کنند ، با 256 مگابایت حافظه RAM عملکرد مایوس کننده ای دارند اما ما حتی در زمان هایی که دوربین و مرورگر وب را با دولبه فعال در پس زمینه در حال اجرا داشتیم ، با پیغام کمبود حافظه روبرو نشدیم.

متاسفانه قابلیت های ضعیف Symbian^1 در درج متن در این نسخه هم دست نخورده باقی مانده اند و احتمالا به همراه مرورگر وب که بعدا به آن خواهیم پرداخت ، عمده ترین نقاط ضعف سیستم عامل به شمار می آیند.

ما در مورد صفحه کلید QWERTY  مجازی صحبت می کنیم که برای تایپ شما را به صفحه ای جدید منتقل کرده و بعد از پایان تایپ شما را به همان صفحه پیشین باز می گرداند. با این کار باید یک گام اضافی را برای تایپ متن طی کنید . به همان سادگی که ما می خواستیم نیست ،درست است؟

و در آخر ، Symbian^3 بر خلاف پیشینیانش چندین قابلیت چشم نواز و خیره کننده عرضه می کند. لرزیدن و چرخش آیکن ها ، برزگنمایی بر روی آن ها در هنگام باز شدن و محو شدن آن ها چند مورد از این نورآوری ها هستند.

شاید این جلوه ها با بهترین های موجود قابل مقایسه نباشند اما با در نظر گرفتن جلوه های آزار دهنده پیشین ، باید امتیازات زیادی را در این مورد برای Symbian^3 در نظر گرفت.

دفترچه تلفن خوب

Nokia C6-01  به یک دفترچه تلفن کامل مجهز است که می تواند به آسانی با حساب کاربری Exchange همگام سازی شود. سیمبین فضایی نامحدود برای ذخیره شماره تلفن ها در اختیار کاربران می گذارد و علاوه بر این به طرزی عالی اطلاعات مخاطبین را مدیریت می نماید. و اکنون این دفترچه تلفن در حال یکپارچه سازی با برخی از سرویسهای شبکه های اجتماعی هم هست.

 

image
 
image

 

مخاطبین را می توان بر حسب نام کوچک یا خانوادگی مرتب کرد. می توانید تعیین کنید که مخاطبین ذخیره شده در سیم کارت ، گوشی و یا شماره های خدمات به نمایش در آیند.

با انتخاب برخی از مخاطبین و افزودن آن ها به لیست علاقمندی ها ، آن ها در لیست دفترچه تلفن به بالای فهرست انتقال می یابند. با این کار به میزان زیادی از پیمایش این بخش آسوده خواهید شد.

 

image

 

در ویرایش مخاطبین ، فیلدهای متنوعی در دسترس هسند و میتوانید هر یک از آن ها را تا هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

می توانید به مخاطبین  زنگ های صوتی و تصویری اختصاصی تخصیص دهید. اگر بخواهید می توانید به گروه بندی مخاطبین پرداخته و به هر گروه زنگ اختصاصی تخصیص بدهید.

یکی از امکانات جالب توجه در هنگام ویرایش مخاطبین امکان درج آدرس آن ها با انتخاب از روی نقشه است.

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی شامل FaceBook و Twitter می شود که برای اغلب کاربران کافیست. گرچه برای چک کردن وضعیت مخاطبین باید یک گام اضافی بردارید و به یک گام اضافی هم بعد از آن برای دیدن پروفایل آن ها نیازمندید. با این موضوع که اضافه شدن آن به لیست بلندبالای دفترچه تلفن چندان جالب نبود موافقیم اما حذف یکی از این گام های اضافی کار چندان غیرممکنی نبود.

 

image
 
image

 

قابلیت های تلفنی

ما در حین مکالمات تلفنی با Nokia C6-01  به هیچ مشکلی برنخوردیم. سیگنال ها به خوبی دریافت می شوند ، صدا به اندازه کافی واضح است و در کل هیچ نوع اختلالی در مکالمات به چشم نمی خورد. صدای خروجی گوشی به اندازه کافی بلند است و اختلالی در آن مشاهده نمی شود.

 شماره گیری صوتی هم در C6-01  در دسترس است و با فشردن و نگاه داشتن کلید مجازی تماس در صفحه اصلی فعال می شود. این بخش کاملا مستقل از اسپیکر عمل می کند و در شناسایی دستورات و اسامی انتقال داده شده به آن عملکرد فوق العاده ای دارد.

 

image
 
image

 

گرچه در محیط های پر سر و صداتر ، کارآیی آن کمی تحت تاثیر قرار می گیرد. همین طور باید به یاد داشته باشید که اگر چند شماره به یک مخاطب تخصیص داده باشید ، سیستم به شماره گیری نخستین شماره ذخیره شده و یا شماره پیش فرض مخاطب خواهد پرداخت.

شماره گیری هوشمند هم در اینجا در دسترس است و مثل همیشه کاربردی است. تنها کافی است چند حرف از نام مخاطب مورد نظرتان را تایپ کنید و آن را برای برقراری تماس یا ارسال پیام از لیست به نمایش در آمده انتخاب نمایید.

 

image

 

آخرین گزینه برای آغاز تماس ، استفاده از یکی از ویجت های موجود بر روی صفحه اصلی است.

Nokia C6-01  به یک قابلیت مبتنی بر شتاب سنج مجهز است که به شما اجازه می دهد تا با برگرداندن گوشی به سمت پایین صدای آن را قطع کنید.این ترفند در مورد حالت چرت هشدارها هم کار می کند.

به لطف وجود سنسور مجاورت صفحه نمایش در هنگامی که گوشی را به گوش تان نزدیک می کند ، به صورت خودکار خاموش می شود.

 

image

 

Nokia C6-01  تحت آزمون بلندی صدای ما عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت. امتیاز خیلی خوب این گوشی در این آزمون بدین معناست که صدای گوشی تقریبا در هر شرایطی به اندازه کافی بلند خواهد بود.

پیام رسانی و نیاز به صفحه کلید بهتر

Nokia C6-01   به آسانی می تواند تمامی احتیاجات شما را در بخش پیام رسانی مرتفع سازد اما احتمالا صفحه کلید مجازی گوشی را آزار دهنده خواهید یافت. مشکلی در اندازه کلید ها و صفحه کلید QWERTY این گوشی حس نمی شود اما مشکل این است که برای تایپ به صفحه ای جدید هدایت می شوید. و علاوه بر این ، این قسمت از مالتی تاچ پشتیبانی نمی کند و بنابراین تایپ با سرعت بالا مسلما سبب رخداد اشتباهاتی نیز خواهد شد.

 

image

 

و آزار دهنده تر اینکه این مشکلات تنها به بخش پیام رسانی گوشی محدود نمی شود. در هر جایی از رابط کاربری که باید به صفحه کلید دسترسی پیدا کنید ، این مشکل خودنمایی می کند.

 

image
 
image

 

به پیام رسانی باز می گردیم. تمامی پیام های کوتاه شما در یک صندوق ورودی مشترک دریافت می شوند. اگر دوست داشته باشید می توانید آن ها را به صورت حباب وار چون حالت مکالمه  هم مشاهده کنید.

Nokia C6-01  از یک ویرایشگر مشترک برای تمامی انواع پیام ها بهره می گیرد. نیازی به اشاره به قابلیت هایی چون شمارشگر کاراکتر ها در بخش SMS و ... نیست.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

اگر محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید ، پیام مربوطه به صورت خودکار به یک MMS تبدیل خواهد گشت. اگر یک آدرس ایمیل را به عنوان گیرنده تایپ کنید ، پیام به یک ایمیل تبدیل می شود. در هر دو حالت ، شمارشگر کاراکتر ها به شمارشگر داده تبدیل شده و به جای تعداد کاراکترها ، کیلوبایت ها را به شما نمایش خواهد داد.

بخش ایمیل Nokia C6-01  به ما اجازه داد تا به آسانی به تنظیم حساب کاربری Gmail مان و همین طور همگام سازی آن با یک سرور Exchange ActiveSync بپردازیم . در بسیاری از موارد تنها نیاز به درج نام کاربری و کلمه عبور دارید و نیاز به انجام تنظیمات دیگری نیست.

از چندین حساب کاربری و پروتکل های امنیتی مختلف در این قسمت پشتیبانی می شود و بنابراین می توانید تقریبا از تمامی سرویس های ایمیل به آسانی و بدون درد سر در Nokia C6-01  بهره مند شوید.

پیام ها می توانند با توجه به تاریخ ، فرستنده ، موضوع ، اولویت و حتی ضمایم مرتب شوند. جستجو در میان ایمیل ها از دیگر قابلیت های در دسترس در این بخش است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن  دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید. یک قابلیت جالب به شما اجازه می دهد که ارسال ایمیل های تان را برای نخستین باری که یک اتصال اینترنتی در دسترس خواهد بود تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید از هزینه های مربوط به اینترنت خود بکاهید و ارسال ایمیل ها را تا زمانی که یک اتصال بی سیم در دسترس خواهد بود به تاخیر بیاندازید.

از ضمایم ، امضاها و تقریبا هر چیزی که در مورد ایمیل ها در یک گوشی تلفن همراه بدان نیاز است ، در این قسمت پشتیبانی می شود.
 

مدیریت فایل فوق العاده

برخلاف برخی از دیگر پلت فرم ها ، گوشی های مبتنی بر سیمبین ، به داشتن یک File Manager توانمند می بالند. نرم افزاری که بدین منظور در Nokia C6-01 در نظر گرفته شده است نرم افزار قدرتمندی است که می تواند تقریبا هر کاری که از آن انتظار داشته باشید به انجام برساند. این نرم افزار امکان انتقال فایل ها ، کپی کردن آن ها ، تغییر نام ؛ مرتب سازی و ارسال آن ها را برای شما فراهم می آورد. می توانید در صورت نیاز بر روی کارت حافظه تان هم کلمه عبور بگذارید.

امکان جستجو برای یافتن یک فایل یا پوشه خاص هم وجود دارد. تمامی چیزی که نیاز دارید دانستن بخشی از نام فایل و محلی است که آن را ذخیره کرده اید(حافظه داخلی یا کارت حافظه)، Nokia C6-01 آن را برای شما پیدا خواهد کرد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

با توجه به پشتیبانی Nokia C6-01 از USB On-The-Go می توانید از File Manager برای دسترسی به فلش دیسک ها و سایر گوشی هایی که از طریق کابل مخصوص به گوشی متصل شده اند ،هم استفاده کرد. C6-01 توانست با موفقیت تمامی فلش دیسک هایی را که به آن متصل کردیم را مدیریت نماید.

 در حالیکه گوشی هایی که توسط نوکیا ساخته نشده بودند ، اجازه به اشتراک گذاری حافظه شان را با C6-01 نمی دادند.

گرچه وقتی یک انتهای کابل را به یکی از گوشی های ساخت Nokia  متصل کردیم ، کارت حافظه آن بدون وفقه در File Manager گوشی Nokia C6-01 به نمایش در آمد.

گالری

شاید Symbian^3 بسیاری از چیزها را در رابط کاربری بهبود داده باشد اما مثل اینکه گالری در لیست ارتقا قرار نداشته است. Nokia C6-01 از همان نرم افزاری که برای مرور تصاویر در گوشی های پیشین نوکیا استفاده می شد ، برای این منظور استفاده می کند و اگر بخواهیم صادق باشیم ، از نظر استانداردهای پیشرفته امروزی تنها می توان سطح قابل قبول را به آن منتسب کرد.

البته ، کنترل های حرکتی اکنون در دسترس هستند و می توانید از pinch Zooming هم برای بزرگنمایی بهره بگیرید ، پس این گالری چندان هم بد نیست اما افزوده شدن چند جلوه بصری جذاب می توانست با استقبال کاربران روبرو شود.

 

image
 
image
 
image

 

قابلیت هایی چون پیمایش حرکتی و Panning در هنگام بزرگنمایی در دسترس نیستند که سبب می شود چند امتیاز ناقابل دیگر در این قسمت از Nokia C6-01 کم کنیم.اما از سوی دیگر به لطف وجود سنسور شتاب سنح ،سوییچ بین حالت افقی و عمودی به صورت خودکار انجام می گیرد.

علاوه بر روش pinch Zooming می توانید از ضربات دوگانه ، کلیدهای تنظیم صدا و همین طور لغزنده مجازی موجود بر روی صفحه هم برای این منظور استفاده کنید.

 

image
 
image

 

میتوانید به صورت مستقیم در گالری به انتخاب چند عکس به صورت همزمان برای حذف یا به اشتراک گذاری بپردازید. متاسفانه به اشتراک گذاری تنها از طریق MMS ، بلوتوث و ایمیل در دسترس است و خبری از یکپارچگی با سرویسهای شبکه های اجتماعی در این قسمت به چشم نمی خورد. البته این کار به آسانی و با نصب نرم افزارهای اختصاصی سرویس هایی که مایل هستید ، امکانپذیر خواهد بود. حداقل این روش در گوشی های غیرلمسی سیمبین کار می کرد.

آخرین قابلیت گالری عکس ، برچسب گذاری تصاویر برای آسان تر شدن مرتب کردن آن ها، پخش اسلاید شو و سازمان دهی آلبوم هاست .

در کل مرور تصاویر و حتی تصاویر 8 مگاپیکسلی نسبتا سریع است اما بزرگنمایی کمی کند است. برای شروع بزرگنمایی بر روی هر عکس باید یک یا دو ثانیه منتظر بمانید.
 

پخش کننده موسیقی

سیمبین هیچگاه در مورد عملکرد پخش کننده موسیقی با مشکلی روبرو نبوده است اما این نرم افزار هیچگاه ظاهر خیلی جذابی نداشته است. گرچه Symbian^3 رابطی مشابه Cover Flow را عرضه می دارد که زیبایی ظاهری این رابط را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

این نرم افزار امکان مرتب کردن آهنگ ها بوسیله خواننده ، آلبوم ، سبک را دارد و گزینه ای هم برای ساخت لیست های پخش سفارشی سازی شده به صورت مستقیم در گوشی در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image
 
image

 

از فرمت های بسیاری در این نرم افزار پشتیبانی می شود و حالت های مختلف اکولایزر و جلوه های در دسترس این نرم افزار را کامل تر از همیشه می کنند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

مثل همیشه این نرم افزار امکان اجرا در پس زمینه را هم دارد. در این حالت شما می توانید کنترل آن را از طریق ویجت اختصاصی که بدین منظور در نظر گرفته شده است در دست بگیرید. این ویجت عنوان آهنگ در حال پخش را هم به شما نمایش می دهد.
 

کیفیت صدای عالی

در مورد کیفیت صدا ، Nokia C6-01  عملکردی همانند دو گوشی دیگر مبتنی بر Symbian^3 دارد . علیرغم قیمت پایین تر ، C6-01  اصلا عملکرد بدتری از N8 یا C7 ندارد.

هنگامی که گوشی را به یک تقویت کننده صوتی (چون سیستم صوتی خانه یا اتومبیل) متصل می کنید ، Nokia C6-01 عملکرد خارق العاده ای دارد و هیچگونه نقطه ضعفی در آن مشاهده نمی شود. تمامی مشخصه ها خوب هستند و می توان آن ها را با بهترین های بازار مقایسه کرد.

هنگامی که گوشی را به هدست ها متصل می کنید هم تغییر چندانی در کیفیت صدا به وجود نمی آید. مطمئنا تغییرات بین فرکانسی و میزان سیگنال های ناخواسته کمی تغییر می کند(اما با اینحال کمتر از دو گوشی دیگر مبتنی بر Symbian^3 باقی می ماند) اما آن ها آنقدر جدی نیستند تا بر امتیاز عالی گوشی در این قسمت تاثیر بگذارند.

پخش کننده ویدیویی خارق العاده

در بخش پخش ویدیویی گوشی های هوشمند مبتنی بر سیمبین ، Nokia C6-01 روزنه های جدیدی باز می کند. این گوشی جزو معدود گوشی های مبتنی بر سیمبین است  که به صورت ذاتی توانایی پشتیبانی از فرمت های  ویدیویی DivX و XviD را دارد اما امکانات این قسمت در اینجا خاتمه نمی یابد.

پخش کلیه فایل ها و حتی ویدیوهای با رزولوشن بالا که شامل رزولوشن 720p هم می شود ،  به روانی صورت می پذیرد.

 

image
 
image

 

نرم افزار Media Player تنها قابلیت کار کردن در حالت تمام صفحه را دارد اما به دلیل اینکه هر چیزی جز این سبب بی استفاده ماندن بخشی از این صفحه نمایش واید می شد ، دلیل آن به آسانی قابل درک است. در  حالت تمام صفحه با فشردن صفحه نمایش می توانید به کنترل هایی که در حالت عادی پنهان هستند ، دست پیدا کنید. اندازه بزرگ صفحه نمایش سبب خواهد شد که از تمامی کلیپ های تان کاملا لذت ببرید.

 

image
 
image

 

گرچه محدودیت هایی هم در این نرم افزار دیده می شود . برای مثال گوشی امکان پخش فایل هایی با حجم بیش از دو گیگابایت را ندارد و امکان حرکت به جلو و عقب در فایل هایی با حجم بیش از 1.5 گیگابایت هم وجود ندارد. اگر بتوانید فایل های تان را با چنین محدودیت هایی انطباق دهید (که در کل شما را از تماشای فیلم های کامل HD با رزولوشن 720p محروم می کند)  می توانید بدون مشکل از این نرم افزار بهره بگیرید.

یکی دیگر ازمشکلاتی که در پخش کننده ویدیویی به چشم می خورد ، عدم توانایی آن در پشتیبانی از هر نوع زیرنویس است.

در کل Nokia C6-01 عملکرد فوق العاده ای در پخش ویدیویی دارد اما این نرم افزار هم کاملِ ِ کامل نیست. نوکیا به آسانی می تواند این محدودیت ها را در به روز رسانی های بعدی از میان بردارد.

در بخش Web TV می توانید به نرم افزارهای مفیدی دست یابید که امکان دسترسی شما را به آخرین اخبار ، پیش نمایش های فیلم های سینمایی و حتی تمامی قسمت های سریال ها و نمایش های تلویزیونی فراهم آورد. نرم افزارهای در دسترس در این قسمت عبارت از YouTube ؛ CNN Video ، National Geographic ، و Paramount Pictures Movie Teasers هستند. البته تمامی آن ها به اتصال اینترنتی نیاز دارند و البته همه آن ها هم رایگان نیستند.

رادیو اف ام با RDS

رادیو اف ام موجود در Nokia C6-01 از همان رابط ساده و مرتبی استفاده می کند که در گوشی های پیشین سیمبین دیده بودیم. می توانیم همانند قبل از کلیدهایی که برای حرکت در بین ایستگاه ها در نظر گرفته شده اند ، برای این منظور استفاده کنید  و یا اینکه از پیمایش های حرکتی برای این کار بهره بگیرید.

 

image
 
image
 
image

 

Nokia C6-01 از RDS پشتیبانی می کند و امکان جستجوی خودکار فرکانس های جایگزین را هم دارد.این به معنای آن است که در صورت مسافرت ،Nokia C6-01  می تواند به صورت خودکار فرکانس های ایستگاه های رادیویی مورد نظر تان را بیابد.

 نام ایستگاه رادیویی با جلوه های جذابی بر روی صفحه نمایش به نمایش در می آید و بقیه مشخصه های RDS هم در متنی خوانا و در خطی در زیر آن نمایش داده می شود.

دوربین هشت مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

Nokia C6-01 به یک دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2448*3264 پیکسل ثبت نماید. متاسفانه این دوربین فاقد قابلیت فوکوس خودکار است. حداقل یک فلاش دوگانه LED در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید در فضاهای کم نور عکس های بهتری ثبت کرده و به ضبط ویدیوهای بهتری هم بپردازید.

رزولوشن بالا و فوکوس ثابت دوربین چندان با هم همخوانی ندارند. در واقع ، عکس ها به همان اندازه ای که می ترسیم ، بد ثبت می شوند. علاوه بر این رابط کاربری دوربین هم فاصله زیادی با استانداردهای کاربرپسندی دارد.

تنها سه میانبر در کناره منظره یاب دیده می شوند . این میانبرها اجازه سوییچ بین دوربین عکاسی و فیلمبرداری ، روشن و خاموش کردن فلاش و به نمایش در آمدن دیگر گزینه های در دسترس را فراهم می کنند.

 

image
 
image

image
 
image

 

اگر چندی از این تنظیمات در کنار منظره یاب قرار داده می شدند و سبب صرفه جویی در وقت کاربران می شدند ، بسیار بهتر بود اما مهندسین نوکیا چنین عقیده ای نداشته اند. نباید از ذکر این نکته هم غافل بود که این بخش تنها بخشی از رابط کاربری است که هنوز هم همان رویکرد دو گام برای انتخاب آیتم ها،که در نسخه های پیشین سیمبین به کرار شاهد آن بودیم، در آن دیده می شود.

اما از سوی دیگر ، Nokia C6-01 اجازه تنظیم تراز سفیدی ، تن رنگی ، نوردهی ، ISO ، کنتراست و وضوح را برای شما به ارمغان می آورد. میتوانید از حالت های پیش فرض صحنه ها هم استفاده کنید و از گزینه ای هم که برای ساخت یک حالت صحنه سفارشی سازی شده در نظر گرفته شده است ، بهره بگیرید.

تشخیص چهره هم در Nokia C6-01 در دسترس است برچسب گذاری جغرافیایی به شما امکان می دهد که بااستفاده از گیرنده GPS داخلی ، اطلاعات مکان ثبت عکس را در داخل اطلاعات EXIF آن جای دهید.

در مورد کیفیت عکس ها هم باید گفت که شرایط به همان نحوی که انتظار داشتیم پیش رفت . شدت زیاد الگوریتم کاهش نویزها سبب می شود که جزئیات از میان رفته و شاهد به وجود آمدن جلوه های مصنوعی زیادی در اثر وضوح سازی بیش از حد عکس ها باشیم. علاوه بر این ته رنگ سبز بالای عکس ها در نیمه پایینی به ته رنگ صورتی تبدیل می شود. باید این مشکل در نمونه های زیر به خوبی مشخص باشد.

همانطور که اشاره شد در ثبت عکس از فواصل نزدیک نبود قابلیت فوکوس خودکار بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید. نمی توانید عکس های خوبی از فواصل نزدیک تر از پنجاه سانتی متری ثبت کنید. برای پر کردن قاب با یک صفحه A4 باید فاصله تان را به سی سانتی متری سوژه برسانید.

در واقع به دلیل شدت زیاد الگوریتم کاهش نویزها ، حتی با اینکه متن های ریزتر در فوکوس هم باشند هم خواندن آن ها دشوار خواهد بود. بنابراین ثبت عکس های خوب از اسناد و نشریات کار بسیار دشواری است.

از نظر تئوری ، سنسور هشت مگاپیکسلی به شما اجازه می دهد که عکس های تان را از فاصله ای دورتر ثبت کرده و برای مشاهده جزئیات بر روی آن ها زوم کنید. شما نمی توانید چنین کاری را با استفاده از یک دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت انجام دهید. اما شدت بیش از حد الگوریتم کاهش نویز در C6-01 سبب می شود که جزئیات عکس ها چندان قابل مشاهده نباشند و به همین سبب انجام چنین کاری با C6-01 هم نمی تواند در این مورد کمک چندانی به شما بکند.

ضبط ویدیویی HD

این گوشی می تواند ویدیوهایی با رزولوشن 720*1280 پیکسل و نرخ 25 فریم  ضبط نماید و در حین فیلمبرداری امکان استفاده از لرزش گیر دیجیتال را هم در اختیار شما قرار دهد. کلیپ ها در فرمت MP4 ضبط می شوند.به دلیل  عملکرد خوب دوربین C6-01 در این بخش ، انتظار چیزی جز این نداشتیم. خوشبختانه کیفیت تصاویر ویدیویی ضبط شده بسیار بهتر از عکس هاست.

Nokia C6-01 در بخش ضبط ویدیویی توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. میزان جزئیات به اندازه کافی خوب است ، رنگ ها به خوبی ثبت می شوند و سطح نویزها هم پایین نگاه داشته می شود. این ویدیوها شاید از ویدیوهای ضبط شده توسط XPERIA X10 بعد از ارتقای آن به نسخه 2.1 آندروید هم بهتر باشند.

 فشرده سازی کمتر به بزرگ تر شدن اندازه فایل ها می انجامد و هر ده ثانیه از ویدیوها به فضایی حدود 16 مگابایت نیاز دارد.

قابلیت های خوب ضبط ویدیویی C6-01  ، تا حدی قابلیت عکاسی ضعیف آن را جبران می کند. این بار خبری از بزرگنمایی دیجیتال C6-01 نیست اما شاید آن را بتوان تنها نقصی دانست که می توان در دوربین C6-01 یافت.

 

image
 
image

image
 
image

 

امکانات ارتباطی

امکانات ارتباطی عالی حتی در گوشی های هوشمند میان قیمت هم این روزها به امکانی رایج تبدیل شده است و بنابراین نوکیا هیچ عذری برای کم گذاشتن در این قسمت نداشته است. خوشبختانه این محصول فنلاندی ها هم از هر روش انتقال داده ای که بتوانید تصور کنید ، پشتیبانی می کند.

این گوشی از تمامی امکانات ارتباطی شبکه ای چون GPRS ، EDGE و 3G با HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. پشتیبانی از GPRS/EDGE چهاربانده است و در پشتیبانی از 3G گوشی به سه نسخه اروپایی ، آسیایی و آمریکایی تقسیم می شود.Nokia C6-01 اروپایی با پشتیبانی چهار بانده (900/1700/1900/2100 مگاهرتزی) و نسخه های آسیایی و آمریکایی با پشتیبانی پنج بانده که شامل تمامی باندهای پشتیبانی شده در سطح دنیا می شود یعنی باندهای 850/900/1700/1900/2100 مگاهرتزی عرضه می شوند.

 از USB 2.0 هم به همراه پورت استاندارد microUSB پشتیبانی شده و علاوه بر انتقال داده از این طریق می توانید به شارژ گوشی هم بپردازید.

 پیش از این به قابلیت USB On-The-Go اشاره شد اما تنها باید اشاره کنیم که گوشی در شناسایی فلش دیسک ها و گوشی های نوکیای متصل شده به آن موفقیتی 100% به دست آورد . Nokia C6-01 نتوانست به کارتخوان ها و یا گوشی های سایر سازندگان متصل شود.بر خلاف N8 ، کابل مبدل USB On-The-Go به همراه C6-01 عرضه نمی شود.

از بلوتوث نسخه 3.0 در این گوشی پشتیبانی می شود و طبیعتا بلوتوث استریو با A2DP هم جزو موارد پشتیبانی شده است. آنتن Wi-Fi توانایی پشتیبانی از WirelessN را هم دارد.

و بعد به اسلات کارت حافظه microSD می رسیم که می تواند برای انتقال داده از/به Nokia C6-01 مورد استفاده قرار گیرد. گرچه این اسلات در زیر باتری جای داده شده است و امکان تعویض سریع آن وجود ندارد.  در هنگام اتصال گوشی در حالت Mass Storage به کامپیوتر ، هم کارت حافظه و هم حافظه گوشی در دسترس هستند و در هنگام اتصال گوشی به این روش ، توانستیم به سرعتی حدود ده مگابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنیم. این به معنای آن است که به ندرت به استفاده از کارتخوان ها نیاز پیدا خواهید کرد.

و در آخر ، Nokia C6-01 فاقد پورت MicroHDMI است که در Nokia N8 به کار رفته بود.

مرورگر وب و نیاز به بهـــبود

متاسفانه ، Symbian^3 تحول بنیادینی را که مرورگر وب پلت فرم نیازمند آن بود ، به ارمغان نیاورده است. علیرغم افزوده شدن قابلیت هایی چون مالتی تاچ و پشتیبانی از Flash Lite 4.0 ، Nokia C6-01 تنها با چهره ای درمانده تماشاگر سرعت بی نظیر آندروید در بهبود دادن مرورگر وب است.

 

image
 
image
 
image

 

از جنبه های مثبت این نرم افزار شروع می کنیم ، مرورگر وب Nokia C6-01 الگوریتم رندر خوبی دارد و قابلیت های خوبی چون اندازه قلم های متفاوت (در پنج اندازه) ، تکمیل خودکار فرم های وب و یک مدیر کلمه عبور را در خود دارد.

با اینکه پشتیبانی از Flash Lite 4.0 برای پخش ویدیوهای فلش کافیست اما نمی توان آن را با Adobe Flash 10.1 که در Froyo به کار گرفته شده است ، قابل مقایسه دانست. همچنین امکان غیرفعال نمودن نمایش فایل های فلش برای کاهش هزینه مصرفی هم در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image
 
image

 

قابلیت Find On Page به شما اجازه می دهد که در درون محتویات یک صفحه به دنبال کلمه یا عبارت مورد نظرتان بگردید.

 تاریخچه تصویری هم قابلیتی است که به شما در یافتن آنچه که قبلا مشاهده کرده اید ، کمک شایان توجهی می کند. یک Pop Up Blocker هم در این مرورگر تعبیه شده  است.

مرورگر وب امکان پشتیبانی از لبه ها را دارد اما هیچ راهی جز کلیک بر روی Pop Up ها برای باز کردن لبه ای جدید در اختیار کاربر نیست. وجود گزینه ای که اجازه باز کردن لینک ها را در صفحات جدید برای کاربران مهیا می ساخت ؛ بسیار عالی بود.

با ضربات دوگانه بر روی هر قسمت از متن ، روی آن زوم می شود اما به دلیل عدم امکان چینش خودکار متن، برای خواندن آن باید به طرفین پیمایش کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

یکی از بدترین قسمت های مرورگر وب Nokia C6-01 درج آدرس های وب است که به چهار گام نیاز دارد در حالیکه بسیاری از پلت فرم های رقیب این کار را تنها با یک کلیک به انجام می رسانند. حتی برخی از آن ها از فرمان های صوتی هم دراین قسمت پشتیبانی می کنند.

بنابراین در کل مرورگر وب Symbian^3 را به سختی می توان کپی بهتری از مرورگر پیشین سری 60 دانست و این سبب می شود که C6-01 چند امتیاز دیگر از دست بدهد. مرور اینترنت هیچگاه از زمانی که در آن هستیم محبوب تر نبوده است و تا زمانی که نوکیا کاری در مورد سهولت استفاده مرورگر وب در گوشی های هوشمندش انجام ندهد ، از همین طریق لطمه خواهد خورد.

اگر بتوانیم توصیه ای به شما بکنیم ، آخرین نسخه نرم افزار Opera Mobile را به شما پیشنهاد می کنیم و از شما می خواهیم تنها هنگامی که نیازمند دسترسی به محتویات فلش هستید از مرورگر پیش فرض گوشی بهره بگیرید. دردسر استفاده از دو نرم افزار برای یک منظور هنوز هم بهتر از سر و کله زدن با نواقص مرورگر وب Symbian^3 است.

سازمان دهنده فوق العاده

Symbian^1 از سازمان دهنده بسیار خوبی استفاده می کرد و بنابراین تمام کاری که نوکیا در این قسمت می بایست انجام می داده ؛ تقویت این بخش و ایجاد برخی تغییرات بصری برای سازگاری بهتر با صفحه نمایش لمسی بوده است و این دقیقا همان کاری است که فنلاندی ها انجام داده اند . آن ها رابط این بخش را هم همانند سایر بخش های رابط کاربری تا حد امکان ساده تر کرده اند.

در نرم افزار تقویم یا calendar از چهارحالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه ، سالانه و to do که فهرست درج شده در لیست To-DO را بدون توجه به تاریخ آن ها نمایش می دهد ،می توان استفاده نمود. و سه نوع حالت در آن برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، سالگردها (Anniversary) و کارهای که باید انجام بدهم (To do) .هر رویداد فیلدهای مخصوص به خود را دارد و برخی از آنها امکان تنظیم زنگ هشدار برای یاددآوری را هم می دهند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

Nokia C6-01 با استفاده از نرم افزار از پیش نصب شده Quick Office امکان مرور فایل های آفیس را هم برای شما فراهم می کند . Adobe PDF Reader هم برای مرور فایل های PDF مورد استفاده قرار می گیرد و ZIP Manager اجازه مدیریت فایل های فشرده را برای کاربران مهیا می سازد.

 

image
 
image

 

متاسفانه نسخه نصب شده Quick Office از ویرایش فایل های آفیس پشتیبانی نمی کند اما به  هر حال اگر به داشتن چنین قابلیتی علاقمندید می توانید با پرداخت هزینه و دریافت نسخه کامل نرم افزار ، امکان ویرایش فایل ها را هم فعال کنید.

 

image
 
image

 

نرم افزار ماشین حساب بسیار آشناست اما از نظر عملکردها نمی تواند با برخی از رقبا رقابت کند. جذر گرفتن پیچیده ترین عملی است که این ماشین حساب قادر به انجام آن است و این را دیگر نمی توان یک موفقیت دانست. اگر تمامی کاری که می خواهید با آن انجام دهید ، محاسبه صورت حساب تان باشد ، می توانید جمله آخرمان را نادیده بگیرید.

 

image
 
image

 

سازمان دهنده به یک دیکشنری ، ضبط کننده صدا و نرم افزار Notes مجهز است.اثری از مبدل خوبی که در Symbian^1 شاهد آن بودیم دیده نمی شود اما می توانید از نرم افزارهای موجود در Ovi Store به این منظور بهره بگیرید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . می توانید با استفاده از شتاب سنج و با چرخاندن گوشی صدای آن را در هنگام به صدا در آمدن زنگ بیدارباش قطع نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

Traveler نرم افزار دیگری است که توسط Psiloc توسعه داده شده است. این نرم افزار سرویس هایی چون پیش بینی وضع آب و هوا ، ساعت جهانی ، قیمت ارز و نقشه جهان را در اختیار کاربران قرار می دهد.


image
 
image
 
image
 
image

 

Ovi Store

گوشی های سیمبین هنوز هم پرفروش ترین گوشی های هوشمند در دنیا هستند اما با مروری بر فروشگاه های نرم افزاری پلت فرم های مختلف به چنین نتیجه ای نخواهید رسید. Ovi Store فاصله زیادی با Android Market و همین طور App Store پیشتاز دارد.

اما نشانه هایی دیده می شود که گواه این نکته است که نوکیا به اهمیت نرم افزارها برای کاربران گوشی های هوشمند پیشرفته پی برده است. شرکت رابط Ovi Store را تغییر داده و آن را کاربرپسند تر کرده است و علاوه بر آن تلاش جدیدی را برای جذب توسعه دهندگان نرم افزاری بیشتر آغاز کرده است. با توجه به میزان کاربران ، ما مطمئنیم که این تلاش های نوکیا موفقیت آمیز خواهند بود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

در حال حاضر تنها چند هزار نرم افزار در این قسمت در دسترس هستند و خوشبختانه نام اکثر نرم افزارهای در درون آن ها به چشم می خورد. رقابت با سایر رقبا ، حتی اگر نرخ رشد آن ها کندتر شده باشد و هیچ نشانه ای هم از تهدیدهای مشابه به چشم نخورد ، باز هم آسان نخواهد بود.

می توانید نرم افزارهای موجود در Ovi Store را با دسته بندی هایی چون نرم افزارها ، بازی ها ، محتویات صوتی و تصویری و یا شخصی سازی مشاهده نمایید . روش دیگر برای انجام این کار استفاده از مجموعه هایی چون Go Green ، Tools For Professional ، Home screen Apps ، Highly Addictive Games و Web TV است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

پروفایل حساب کاربری شما در بخش My Stuff ردی از تمامی نرم افزارهایی که نصب کرده اید را نگاهداری می کند. همین طور می توانید جای نصب نرم افزارها و بازی ها و جای قرارگیری محتویات صوتی و تصویری را هم تعیین کنید. این امکان بسیار خوب است و آرزو داشتیم آندروید هم از روز نخست چنین امکانی داشت.

Ovi Maps با مسیریابی صوتی رایگان مادام العمر
Nokia C6-01 به یک گیرنده GPS مجهز است که با غیرفعال بودن AGPS به زمانی طولانی و حدودا دو دقیقه ای برای قفل شدن بر روی

 ماهواره ها نیازمند است. بعد از قفل شدن بر روی ماهواره ها ، حتی در خیابان های شلوغ هم مشکلی نخواهید داشت و گوشی ماهواره ها را گم نخواهد کرد.

همانطور که احتمالا می دانید نوکیا از ابتدای سال جاری میلادی مسیریابی با استفاده از Ovi maps را برای تمامی گوشی های هوشمندش که طبیعتا C6-01 را می توان برترین آن ها دانست ، رایگان اعلام کرد. راهنمای صوتی در حال حاضر در بیش از هفتاد کشور و در بیش از 40 زبان متفاوت در دسترس است و حتی در ده کشور اطلاعات ترافیکی هم در اختیار کاربران قرار داده می شود.

علاوه بر این نوکیا کاری تحسین برانگیز در مورد نرم افزار Ovi Maps به انجام رسانده و با بخشیدن ظاهری جدید و سازگار با رابط لمسی ، قابلیت هایی نظیر راهنمای شهرهای Lonely Planet ، هتل های HRS و راهنمای رستوران های Michelin را به آن اضافه کرده است.

یک راهنمای رخداد هم در این نرم افزار تعبیه شده است که تمامی رویدادهایی را که تا شعاع سه کیلومتری از محل در حال به وقوع پیوستن است ، با جزئیات شان به اطلاع شما می رساند.با استفاده از Ovi Maps 3.04 به نماهای متفاوتی چون نمای ماهواره ای و زمینی دست می یابید. گرچه این نماها به اتصال اینترنتی نیازمند هستند. نماهای عادی تر دو و سه بعدی هم در دسترس هستند و می توانید با استفاده از نقشه های پیش فرض از آن ها بهره بگیرید.

الگوریتم مسیریابی هم برای تطابق یافتن با نیازهای شما ، به آسانی قابل سفارشی سازی است. می توان آن را طوری تنظیم نمود که از نمایش دادن جاده های مسدود یا یک طرفه ، و همین طور تونل ها و جاده های دارای عوارضی اجتناب نماید.

Ovi Maps برای راهنمایی در حین پیاده روی هم مفید است . همین طور این امکان را دارید که با خاموش کردن گیرنده GPS از آن بعنوان یک نقشه الکترونیکی بهره بگیرید.



image
 
image
 
image
 
image

 

سخن پایانی

قابلیت ها و امکانات Nokia C6-01  تقریبا همانند آخرین گوشی مبتنی بر Symbian^3 یعنی Nokia C7 است. آنچه که به خاص بودن Nokia C6-01  کمک می کند ، ظاهر زیبا و منحصربفرد آن به علاوه شکل فشرده گوشی است. گمان می کنیم قیمت پایین تر گوشی هم به آن کمک کند.

این بار نوکیا از صفحه نمایش AMOLED کوچکتری استفاده کرده است تا گوشی با سهولت بیشتری در جیب کاربران جای بگیرد. البته کوچکتر شدن اندازه گوشی بر روی ضخامت آن تاثیر گذارده است اما تصور نمی کنم سه میلی متر ضخامت بیشتر زحمت زیادی برای کاربران ایجاد کند.

در حال حاضر با پرداخت بهایی حدود 300 یورو که نزدیک به قیمت رسمی اعلام شده توسط نوکیاست ، می توانید Nokia C6-01  را تهیه کنید. همانطور که ذکر شد گوشی شباهت بسیاری به C7 دارد. تنها تفاوت ها به صفحه نمایش بزرگتر و فرستنده اف ام باز می گردند.

با پرداخت بهایی بیشتر می توانید Sony Ericsson XPERIA X10 را که بالاخره انتظار طولانی آن برای به روز رسانی به Android 2.1 سرآمد یا Motorola MILESTONE XT720 را که به Eclair مجهز است، را خریداری کنید. هر دوی این گوشی ها به دوربین هشت مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و ضبط ویدیویی HD مجهز هستند .در صورتی که به سیستم عامل بادا هم علاقمند باشید یا بخواهید از سیستم عامل جدیدی استفاده کنید ، باید حتما نگاهی به Wave های سامسونگ بیاندازید.

 Samsung S8500 Wave به صفحه نمایش 3.3 اینچی از نوع Super AMOLED ، پردازنده Hummingbird و دوربین پنج مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوهای HD مجهز است. بهای این گوشی حدود شصت یورو کمتر از Nokia C6-01  است.

Samsung S8530 Wave II که به تازگی عرضه شده است هم در این ماه فروش خود را با بهایی حدود قیمت Nokia C6-01  آغاز خواهد کرد. این گوشی هم مبتنی بر سیستم عامل بادای سامسونگ است (نسخه 1.2) اما این بار یک صفحه نمایش 3.7 اینچی LCD به جای صفحه نمایش3.3  اینچی Super AMOLED در اختیار شما قرار داده می شود.

همانطور که در مورد C7 ذکر شد به نظر می رسد که رقبای اصلی Nokia C6-01  نیز همخون های آن باشند. اگر تصمیم تان برای انتخاب سیمبین قطعی است می توانید میان C7 و C6-01 و N8 یکی را برگزینید.

Nokia C6-01  نخستین گوشی تولید شرکت پس از مدت هاست که توانست با استفاده از  طراحی ظاهری خود ما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر می توانید عملکرد نه چندان خوب دوربین و چند نقص سیمبین را فراموش کنید ، Nokia C6-01  گزینه جالبی است که شایستگی توجه شما را دارد. آنچه که امیدواریم روی دهد این است که نوکیا به نکاتی که در سرتاسر این بررسی به آن ها اشاره شد ، دقت کند و با به روز رسانی های آتی آن ها را برطرف نماید. بدین گونه گوشی به یک پرفروش در بازار تلفن همراه بدل خواهد شد!

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Sara

۱۳۹۴/۶/۱۵
سلام این گوشی اعصابمو خرد کرده
برنامه های یاهو و لاین . فیس بوک و ..... بهش نصب نمیشه
وب مشکل داره. همش مینویسه مجوز منقضی شده
با مرکز سرور تماس بگیرید . من چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟
کمکم کنید لطفا!!؟؟؟؟؟؟

مهمان

۱۳۹۳/۵/۲۴
سلام.لنزدوربین گوشیم که نوکیاc6-01هستش خیلی کثیف شده وتمیزنمیشه بایدلنزروعوض کنم یاکه همون فابریک خودش درست میشه؟

مهمان

۱۳۹۲/۶/۲۲
تو بازار هست؟

مهمان

۱۳۹۲/۳/۲۷
قيمت؟

مهمان

۱۳۹۲/۳/۲۵
اگه براش کاور بخری این مشکل برات پیش نمیاد.