Nokia X3-02

نوکیا به شدت به دنبال بازگرداندن بخشی از اعتبار از دست رفته خود است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۸/۲۳
بررسی تخصصی Nokia X3-02 Touch  and Type :تـــــیز و بـــــــرنده
مقدمه

نوکیا به شدت به دنبال بازگرداندن بخشی از اعتبار از دست رفته خود است. گوشی های هوشمند جدید Symbian^3 تنها یکی از سلاح های آنان در این مبارزه است. سلاح دیگر فنلاندی ها گوشی های غیر هوشمند لمسی با عنوان Touch and Type هستند.S40 پیش از این در هیچ گوشی لمسی به کار نرفته است اما X3-02 Touch  سعی در تغییر این شرایط دارد.

شما این حق را دارید که هنوز هم مردد بمانید. درواقع تردید شما منطقی است ، به نظر نمی رسد این بازار دیگر جایی برای گوشی های غیرهوشمند لمسی داشته باشد. اما با اینحال Nokia X3-02 Touch  اصلا دو دل نیست. این گوشی همیشه فاکتور برنده ای در اختیار دارد. این عامل گاهی صفحه نمایش لمسی و گاهی هم صفحه کلید خوب این گوشی است.

 

image
 
image

image
 
image

 

Nokia X3-02 Touch  تنها به صفحه نمایش لمسی خود اکتفا نمی کند و علاوه بر آن به ظاهر زیبایی هم تجهیز شده است. این گوشی در چهار رنگ متفاوت و با صفحه کلیدی متمایز عرضه خواهد شد. درست است ، نوکیا هنوز هم از کنار گذاشتن کامل صفحه کلید های قدیمی سر باز می زند و این یکی از اصول اساسی در طراحی Nokia X3-02 Touch  بوده است.

بنابراین هم قابلیت Touch و هم قابلیت Type به صورت همزمان در اختیار شما هستند. این گوشی از طراحی زیبایی هم بهره می برد اما این ها برای یک گوشی کافی نیست. کاربران به دنبال قابلیت های بیشتر هستند . بهتر است نگاهی به نقاط ضعف و قوت این محصول جدید نوکیا بیاندازیم.

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE/GPRS

پشتیبانی سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

ساخت خوب ، باریک بودن و وزن کم و استفاده از فلز در بدنه گوشی

صفحه نمایش لمسی مقاومتی 2.4 اینچی از نوع TFT با قابلیت نمایش 256000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA

ویرایش ششم رابط کاربری سری 40

دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

ضبط ویدیویی VGA با نرخ 15 فریم بر ثانیه

پشتیبانی از Wi-Fi b/g/n

رادیو اف ام استریو با RDS ، Visual Radio

بلوتوث v2.1 به همراه پشتیبانی از A2DP

پورت استاندارد microUSB با قابلیت شارژ از طریق این پروت

USB On-The-Go

اسلات کارت حافظه microSD(پشتیبانی تا 32 گیگابایت ، ارائه یک کارت حافظه 2 گیگابایتی به همراه گوشی)

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

بازخورد لمسی لرزشی نوآورنه

 

نقاط ضعف اصلی

صفحه نمایش کوچک (برای یک گوشی لمسی)

عدم پشتیبانی از چند وظیفه گی

نبود GPS

فوکوس ثابت در دوربین

عدم تعبیه مرورگر اسناد آفیس

نبود قابلیت شماره گیری هوشمند

عدم تعبیه دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های تصویری

عدم تعبیه سنسور شتاب سنج

امکانات کمی در این گوشی مبتنی بر S40 نادیده گرفته شده اند اما به هر حال این گوشی نخستین گوشی لمسی سری 40 است. Wi-Fi هم به ندرت در این پلت فرم دیده می شود. در واقع Nokia X3-02 Touch  هم قابل ستایش است و هم دوست داشتنی.

 

image
 
image

image
 
image

شما هم به سادگی یکی از دوستداران آن خواهید شد. نباید تنها به نقصهای این گوشی دقت کنید. درست است که این گوشی از قابلیت چندوظیفه گی یا گیرنده GPS بی بهره است اما آیا می توان انتظار داشت تمامی امکانات گوشی های پیشرفته در چنین گوشی تلفن همراهی جمع شوند؟ شاید نبود برخی از قابلیت ها برای بعضی از کاربران غیرقابل تحمل باشد اما کارآیی و ارگونومی خوب گوشی می تواند آن را جبران کند.

 بهتر است نگاهی به طراحی ظاهری گوشی و سخت افزارهای به کار رفته در آن بیاندازیم.

 

محتویات جعبه

محتویات جعبه Nokia X3-02 Touch  بسیار ساده اند. تنها موارد اساسی و ضروری در داخل جعبه این گوشی دیده می شوند.

 

image
 
image

 

یک شارژر ، یک کابل microUSB کوچک و آشنا (بسته به بازاری که از آن خرید می کنید) ، یک هدست یک تکه که ظاهر ارزان قیمتی دارد و چند کتابچه راهنما تمامی لوازم موجود در این جعبه را تشکیل می دهند. این بار خبری از ارائه کارت حافظه MicroSD نیست.

 

نمای 360 درجه Nokia X3-02 Touch  and Type
Nokia X3-02 Touch  and Type ابعادی معادل 9.6*48.4*106.2 میلی متر و حجمی معادل 45.3 سی سی دارد که آن را گوشی فشرده و کوچکی می سازد  . این گوشی به طرز قابل توجهی باریک است .

شاید تصور کنید کاور فلزی پشتی گوشی موجب افزوده شدن چند گرم به وزن آن می شود اما Nokia X3-02 Touch  وزنی به اندازه یک پر دارد و سنگینی آن تنها معادل 77.4 گرم است . این گوشی بسیار باریک است ، از صفحه کلید بسیار راحتی برخوردار است و توازن  خوبی هم دارد. استفاده از گوشی چه در حالت بهره گیری از صفحه کلید و چه در حالت بهره گیری از صفحه نمایش لمسی بسیار راحت است.

 

طراحی

گوشی های لمسی مبتنی بر سمبین از لحاظ طراحی و ظاهری حرف زیادی برای گفتن نداشته اند. شاید برخی تصور کنند که S40 از آن ها هم بدتر خواهد بود. اما بهتر است در قضاوت عجله نکنید، Nokia X3-02 یک گوشی زیباست.

برای دستیابی به این هدف ، Nokia X3-02 سعی کرده است از بهترین جنبه های طراحی گوشی های سری 40 بهره بگیرد. این پلت فرم گوشی های بی نظیری در خود داشته است. برای مثال می

توانید  گوشی های 6500 و 6700 Classic ، Luna و Sirocco  را در نظر بگیرید. نیازی هست که به سری Arte اشاره کنم؟ حقیقت این است Nokia X3-02 خصیصه هایی دارد که آن را از دیگر گوشی های این سری متمایز می سازد.

Nokia X3-02 کوچک ، سبک وزن و  زیباست و از طراحی کلاسیک بهره می گیرد. چه این گوشی ارزان باشد و چه نباشد ،اصلا ارزان قیمت به نظر نمی آید و در واقع خلاف این امر صادق است. این گوشی از پلاستیک های با کیفیتی ساخته شده ، محکم و خوش ساخت است و لکه ها و اثرات انگشت را به خود جذب نمی کند. و البته ، کاور پشتی گوشی هم از فلز ساخته شده است .

صفحه نمایش لمسی 2.4 اینچی TFT نیمه بالایی پنل جلویی Nokia X3-02 را اشغال کرده است. این صفحه نمایش از رزولوشن QVGA پشتیبانی می کند و قابلیت نمایش 256000 رنگ را دارد. علیرغم سطح روشنایی بسیار خوب ، کیفیت تصویر چندان قابل توجه نیست.

 

image
 
image

 

به دلیل اینکه این گوشی هم از صفحه نمایش لمسی و هم صفحه کلید برخوردار است ، نمی توان انتظار بیشتری از صفحه نمایش در این بخش داشت. با این حال صفحه نمایش می تواند ما را متقاعد کند. با اینکه خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش مستقیم نور آفتاب ، تحسین برانگیز است اما نمی توان آن را جزو بهترین ها از این لحاظ دانست.

اندازه کاربرپسند و وزن در ساخت یک گوشی جزو اولویت ها به شمار می آیند و بیش از همه صفحه نمایش و صفحه کلید را تحت تاثیر قرار می دهند.  Nokia X3-02 ، اندازه و وزن مناسبی دارد و به یک صفحه کلید عالی مجهز است. اندازه کوچک صفحه نمایش تنها عاملی است که ممکن است کاربران از آن راضی نباشند.

صفحه نمایش قطری 2.4 اینچی داردکه  برای یک گوشی لمسی چندان خوب محسوب نمی شود اما برای یک گوشی ساده غیرهوشمند خوب است.نکته اینجاست که از کلید چندجهته اثری نیست و بنابراین باید از صفحه نمایش لمسی برای کار با رابط استفاده کنید. به هر حال ، اگر هنوز هم می خواهید به همان روش قدیمی با گوشی کار کنید ، هنوز هم امکان کار با میانبرهای عددی صفحه کلید را دارید. همانند سایر گوشی های نوکیا در نمای مشبک منو میتوانید از کلید خاصی برای دستیابی به هر آیکن استفاده نمایید. ترکیبی از اعداد هم به شما اجازه می دهد که به سطوح عمیق تر منوی اصلی دست یابید.

نکته دیگری هم در مورد صفحه نمایش وجود دارد ، بازخورد لمسی آن بهتر و دقیق تر از هر صفحه نمایش دیگری است که تا به حال آزموده ایم. هرگاه بر روی صفحه نمایش ضربه ای بزنید ، لرزش را در زیر ناحیه ای خاص احساس خواهید کرد. دقیقا نمی دانیم که نوکیا چگونه توانسته است تصور لرزش در مکان های مختلف را به وجود آورد اما می دانیم که این قابلیت بسیار هیجان انگیز است. گاهی این بازخورد حتی از Nokia C7 و N8 هم بهتر به نظر می رسد.

چهار کلید در زیر صفحه نمایش وجود دارد که با پوششی صیقلی پوشانده شده اند ، دو کلید آغاز و پایان مکالمه و دو کلید اختصاصی Messaging و Music این کلیدها را تشکیل می دهند.همه آن ها از اندازه مناسبی برخوردارند و بازخورد خوبی هم دارند و ظاهر در نظر گرفته شده برای آن ها سبب می شود که از کلید های صفحه کلید متمایز شوند. گرچه آن ها کمی لرزان هستند و شاید ضعیف ترین نقطه طراحی این گوشی باشند.

در پایین این کنترل ها ، صفحه کلید معمولی گوشی قرار دارد. این صفحه کلید از طرح بندی متفاوتی استفاده می کند و کلیدهای * ، # و 0 در ستون سمت چپ آن جای داده شده اند. این صفحه کلید از یک طرح بندی غیرمعمول 4 x 3 استفاده می کند اما باید اذعان کنیم که یکی از بهترین هایی است که تا به حال دیده ایم. گرچه اخیرا زیاد با صفحه کلیدهای سخت افزاری درگیر نبوده ایم و اغلب به بررسی گوشی های تمام لمسی پرداخته ایم اما به هر حال ، کلیدهای Nokia X3-02 Touch  هم اندازه خوبی دارند و هم حس خوبی به کاربر منتقل می کنند. استحکام و همین طور بازخورد خوب آن ها هم قابل ستایش است.

 

image
 
image

image
 
image

 

نسخه سفید-نقره ای Nokia X3-02 Touch  از نور پس زمینه آبی رنگ برای کلیدها استفاده می کند اما نسخه تیره رنگ تر آن از نور پس زمینه سفید بهره می برد.

تنها چیزهایی که باید در پنل جلویی گوشی به آن ها اشاره شود سنسور محدود کننده نور و خروجی صدای مخاطب در بالای صفحه هستند.

 

image

 

کناره سمت چپ Nokia X3-02 Touch  غیر از یکی از اهرم های مخصوص باتری، چیز دیگری را در خود جای نداده است. اهرم دیگر به همراه کلیدهای تنظیم صدا ، کلید قفل گوشی و روزنه مخصوص بند گوشی در کناره سمت راست گوشی قرار داده شده اند. متاسفانه خبری از کلید اختصاصی دوربین نیست.

 

image
 
image

image
 
image

 

کناره بالایی Nokia X3-02 Touch  پورت microUSB ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد و پورت اختصاصی شارژر نوکیا را در خود جای داده است. پورت MicroUSB برای شارژ گوشی هم استفاده می شود و البته از قابلیت USB On-The-Go هم پشتیبانی می کند.

 

image
 
image

 

دهنی گوشی با صفحه کلید یکپارچه شده است و اسپیکر گوشی هم تنها آیتمی است که در کناره پایینی قرار گرفته است.

پنل پشتی گوشی میزبان لنز دوربین پنج مگاپیکسلی گوشی است. لنز دوربین هیچ مکانیزم محافظی برای جلوگیری از ایجاد خراش ندارد و تنها کمی در بدنه گوشی فرو رفته است. این به آن معناست که اگر می خواهید کیفیت عکس های تان همانند روز نخستی که گوشی را خریده اید باقی بماند ، باید با مراقبت بیشتری از گوشی استفاده کنید.

 

image
 
image

 

با برداشتن کاور استیل باتری شیار مخصوص سیم کارت ؛ اسلات کارت حافظه microSD و باتری 860 میلی آمپری گوشی که از نوع BL-45 Li-Ion است نمایان می شوند. علیرغم قرار گیری اسلات کارت حافظه در زیر کاور باتری ، باز هم این اسلات از قابلیت تعویض سریع کارت حافظه برخوردار است.

آن طور که بیان شده است این باتری تا 5 ساعت و 20 دقیقه در حالت مکالمه و 408 ساعت در حالت آماده به کار در شبکه های 2G یا 3 ساعت و 30 دقیقه در حالت مکالمه و 408 ساعت در حالت آماده به کار در شبکه های 3G دوام می آورد ؛ نوکیا همین طور قول داده است که این باتری بتواند در حالت پخش مداوم موسیقی تا 28 ساعت انرژی مورد نیاز X3-02 Touch  را تامین کند.

 

image
 
image

 

کیفیت ساخت Nokia X3-02 Touch  and Type عالیست و باید یکی از فاکتورهای اصلی فروش گوشی باشد. هر دو نسخه سفید و تیره رنگ گوشی در اختیار ما قرار داشت و باید رنگ های در دسترس گوشی را هم امتیاز دیگری برای این محصول نوکیا در نظر بگیریم.

شاید صفحه کلید در ابتدا عجیب به نظر برسد اما بعد از مدتی برای تان عادی خواهد شد . X3-02 Touch   یکی از بهترین گوشی های مبتنی بر سری 40 است که تاکنون ساخته شده است و از طراحی خوب و فشرده ای استفاده می کند و به آسانی در دست کاربر و تقریبا هر جیبی جای می گیرد. با توجه به اندازه کوچک صفحه نمایش و پشتیبانی آن از رزولوشن پایین و یک صفجه کلید کامل ، نمی توان این گوشی را عادی تلقی کرد. مردم حق دارند که درباره سهولت کاربرد گوشی تردید داشته باشند اما می خواهیم  تردید آنها را کمتر کنیم : استفاده از گوشی واقعا آسان است . و این گوشی بسیار زیباست.

 

image
 
image

image

 

بهتر است به کاری که نوکیا بر روی رابط کاربری سری 40 انجام داده است ، هم نگاهی بیاندازیم.

 

رابط کاربری

Nokia X3-02 Touch  به ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 مجهز است که تصور نمی کنم دیگر برای کسی ناآشنا باشد.تنها چیزهای متفاوت ، آیکن های مطابقت داده شده با رابط لمسی و فونت های سیستمی هستند. به غیر از این موارد ، همه چیز به همان شکل قبلی باقی مانده است.

بسیاری از کاربران از محصولات مبتنی بر سری40 نوکیا استفاده کرده اند اما اگر اصالت و قدیمی بودن آن را کنار بگذاریم ، باید بدانیم که سری 40 حتی در ویرایش ششم هم فاقد قابلیت های زیادی است که جذابیت بصری را هم باید به آن ها بیافزاییم.

به هر حال ، آشنا بودن اصلا بد نیست. علاوه بر این رابط ساده است و کار کردن با آن هم چندان دشوار نیست و بنابراین نیازی به آموزش های خاص برای استفاده از Nokia X3-02 Touch  ندارید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

حالت Active Standby (یا به قول نوکیا Home Screen Mode)  هم طبق معمول در دسترس است. این حالت صفحه اصلی را به چهار بخش تقسیم می کند که می توانید آن ها را بوسیله کلید چندجهته پیمایش نموده و مطابق نیازتان سفارشی سازی کنید. به صورت پیش فرض ، ساعت در بالا ، پخش کننده موسیقی و رادیو در زیر آن و نوار میانبرها در پایین همه آن ها جای داده شده اند. این نوار دسترسی سریع شما را به قابلیت ها و نرم افزارهای مورد علاقه تان را فراهم می نماید.

البته می توانید به سفارشی سازی کردن این بخش هم بپردازید ، جای آن ها را با هم عوض کنید و حتی عملکردهای دیگری هم به این بخش بیافزایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

فشردن کلید پایان مکالمه در حالت قفل گوشی یک ساعت بزرگ دیجیتال را به نمایش در می آورد که برای چک کردن زمان روش بسیار مناسبی است.

 

image

 

منوی اصلی از نماهای معمول ویرایش ششم یعنی مشبک ، مشبک به همراه عناوین نرم افزارها ، لیست مانند و نمایش تکی (که همانند سری 30 در هر بار یک آیکن را به نمایش در می آورد) استفاده می کند.

 

image
 
image
 
image

 

مثل همیشه خبری از پشتیبانی از چند وظیفه گی نیست ، برای مثال اگر در حال اجرای Opera mini باشید ، نمی توانید پیام ها دریافتی را بخوانید و یا از دیگر قابلیت های گوشی بهره بگیرید.

 به لطف وجود کلیدهای اختصاصی موسیقی ، حداقل امکان تغییر آهنگ ها یا ایستگاه رادیویی را خواهید داشت و در هنگام دریافت تماس هم گوشی به صورت خودکار اجرای  برنامه را متوقف می کند و بعد از مکالمه می توانید اجرای آن را از سر بگیرید. تا زمانی که از نرم افزاری که در حال اجراست ، خارج نشوید نمی توانید اقدام به برقراری تماس کنید. کلید Messaging دو میانبر New Message و مکالمه را در اختیار شما قرار می دهد.

از کلید چند جهته در Nokia X3-02 Touch  خبری نیست اما کلیدهای کنترلی در اینجا هم تعبیه شده اند. البته تنها به صورت مجازی و در پایین صفحه قابل مشاهده هستند. یک کلید منوی مجازی هم مابین آن ها جای داده شده است. کلیدهای کنترلی توسط کاربر قابل پیکربندی هستند و می توانید میانبری به انتخاب خودتان به آن ها تخصیص دهید. البته تصور می کنم بهترین حالت این است که یکی از آن ها را به Go To اختصاص دهید. قبل هم این منوی کوچک را در گوشی های سری 40 دیده ایم اما در گوشی های لمسی به کارگیری آن تفاوت عمده نسبت با سابق دارد.

 

image

 

در X3-02 Touch  این منو به صورت نمای مشبکی به صورت 3x3  از کلیدهای مجازی که بعنوان میانبرهایی به نرم افزارها یا عملکردهایی که استفاده زیادی دارند ، طراحی شده است.همه چیز در این بخش هم قابل سفارشی سازی است. می توانید تقریبا به هر آیتمی در رابط کاربری میانبری تخصیص دهید . و گوشی از تکراری نبودن آیتم های انتخاب شده اطمینان حاصل می کند .

امکان دیگری که نبود آن بسیار احساس می شود ؛ سنسور شتاب سنج است. بر خلاف برخی از هم خانوادگی های غیرلمسی ، Nokia X3-02 Touch  از قابلیت هایی چون tap For Time و Turn To Mute بی بهره است. با توجه به اندازه صفحه نمایش ، عدم چرخش خودکار آن را نمی توان نقص بزرگی دانست. گرچه برخی هم احتمالا با چرخاندن دستی صفحه در جاهایی چون منظره یاب ، گالری و پخش کننده ویدیویی میانه چندان خوبی نداشته باشند.

 

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن Nokia X3-02 Touch   فضایی برای ذخیره 2000 مخاطب و تنظیمات خاص آن ها دارد.گرچه این فضا نامحدود نیست اما تصور می کنیم بسیاری از کاربران هرگز نیمی از این فضا را هم استفاده نکنند.می توانید شماره های ذخیره شده در گوشی ، در سیم کارت و یا هر دو را به صورت همزمان مشاهده نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

افزودن یک مخاطب بسیار ساده است ، گوشی شماره ، نام کوچک و نام خانوادگی را از شما خواهد پرسید و همین ! برای افزودن جزئیات بیشتر به مخاطب می توانید بازگشته و به ویرایش آن بپردازید.

به هر مخاطب می توان فیلدهای متنوعی نسبت داد اما تعداد شماره های تلفن اختصاص داده شده به هر مخاطب تا 5 عدد محدود شده است. فیلدهای مجزایی برای نام کوچک و نام فامیلی در نظر گرفته شده اند که باعث رفع مشکلات ایجاد شده در هنگام همگام سازی می گردند. می توان زنگ های خاصی به هر مخاطب تخصیص داد.

 

image
 
image
 
image

 

مخاطبین به صورت لیست هایی با نام و تصویر اختصاصی به نمایش در می آیند. در اینجا هم از قابلیت پیمایش حرکتی بهره گرفته شده است اما نمی توان آن را به اندازه گوشی های لمسی سری 60 روان دانست. بعد از انتخاب یک مخاطب میانبرهایی برای برقراری تماس ، ارسال پیام  ، مشاهده مکالمات و... در اختیار شما قرار خواهد گرفت. می توانید جزئیات مخاطبین را هم مشاهده نموده و در صورت تمایل موردی به آن ها بیافزایید. با ضربه زدن و نگهداشتن انگشت تان بر روی یک مخاطب ، گزینه های اضافی چون ویرایش ، حذف ، انتقال یا کپی به نمایش در می آیند.

 

قابلیت های تلفنی

با استفاده از Nokia X3-02 دریافت سیگنال ها به خوبی صورت می پذیرد و صدا در حین مکالمات از وضوح بسیار بالایی برخوردار است. همانند اغلب گوشی های سری 40 این گوشی هم از قابلیت شماره گیری هوشمند بی بهره است اما بر خلاف برخی از آن ها اثری از قابلیت Voice Clarity که در واقع یک خنثی ساز نویز بود، به چشم نمی خورد.

 

image

 ما Nokia X3-02 Touch   را هم با آزمون بلندی صدای قدیمی مان محک زدیم و این گوشی عملکرد فوق العاده ای در این بخش از خود به جای گذاشت.می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون را در اینجا مشاهده کنید.

 

image

 

پیام رسانی

بخش پیام رسانی از عهده کاری که به آن سپرده شده است ، بر می آید. این گوشی می تواند از انواع پیام های رایج SMS ، MMS و ایمیل و همین طور پیام های صوتی و فوری پشتیبانی نماید.

صفحه کلید Nokia X3-02  بسیار خوب است و حتی SMS بازها هم از آن راضی خواهند بود. از حالت مکالمه که نمایش حباب وار پیام ها را مهیا می کند هم می توانید بهره بگیرید. در واقع حالت مکالمه جایگزین صندوق ورودی معمول پیام ها شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

ویرایشگر پیام ها به خوبی سازمان دهی شده است و در کار با آن نباید دچار مشکلی باشید. نوکیا چهار کنترل لمسی به دلیل نبود کلیدچندجهته به این بخش اضافه کرده است ، این کلیدها شامل دو جهت نما ، کلیدی برای سوییچ بین حروف بزرگ و کوچک و کلید نماد ها هستند. البته می توانید با ضربه زدن هم نشانگر را به جلو یا عقب انتقال دهید اما برای حرکت دقیق تر می توانید از این جهت نما ها کمک بگیرید. کلیدهای نمادها و سوییچ حروف بزرگ و کوچک در صفحه کلید هم در دسترس هستند و حتما نیازی نیست که از کنترل های لمسی آن ها بهره بگیرید.

در هنگام ارسال پیام ها شمارشگر هایی تعداد کاراکترها و تعداد پیام هایی را که پیام جاری برای ارسال به آن ها تقسیم خواهد شد ، نمایش می دهند. بعد از پایان تایپ متن پیام ، گیرنده آن را از میان مخاطبین تان ، شماره هایی که اخیرا از آن ها استفاده کرده اید ، گزارش تماس ها و یا گروه های مخاطبین انتخاب کرده و آن را ارسال می کنید. می توانید از لیست مخاطبین مورد علاقه تان هم در این بخش استفاده کنید.

در صورتی که شماره در هیچ کدام از این لیست ها نباشد می توانید به صورت دستی آن را درج کنید.

بخش ایمیل ها طراحی جدیدی دارد و اگر منصفانه قضاوت کنیم کار خود را بخوبی انجام می دهد. این بخش با پروتکل های POP3 ، SMTP و IMAP4 کار می کند و از چندین حساب کاربری به صورت همزمان پشتیبانی می نماید. این بخش از SSL هم حمایت می کند که برای مثال امکان کار با Gmail را نیز برای کاربر مهیا می سازد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

انجام تنظیمات ایمیل ها بسیار آسان است. تنها کاری که باید بکنید درج آدرس ایمیل و تایید کلمه عبور است . پس از آن Nokia X3-02 تمامی تنظیمات لازم را انجام می دهد.

گالری جدید و بهــــــــــتر

گالری سری 40 به صورت همزمان سعی داشت چندین وظیفه مختلف را انجام دهد و به همین دلیل گالری عکس یکی از نقاط قوت S40 به شمار نمی آمد. اما بالاخره آیکن مجزایی به این منظور در منوی اصلی تعبیه شده است ، Photos تنها برای مشاهده عکس ها و ویدیوها در Nokia X3-02 به کار گرفته می شود.

عملکردهای این بخش تغییرات زیادی نداشته است اما دیگر مرور فایل ها به  روش مرور عکس ها صورت نمی پذیرد.

 

image
 
image
 
image

 

نرم افزار Photos در Nokia X3-02 تنها یک حالت نمایش دارد که نمایی مشبک از دوازده عکس را در صفحه به نمایش می گذارد.می توانید به حالت افقی هم بروید که در هنگام مرور عکس ها  از صفحه نمایش استفاده بهتری می کند .

بزرگنمایی بر روی یک عکس بسیار آسان است و میانبرهایی برای افزایش و کاهش بزرگنمایی تعبیه شده اند. بزرگنمایی حتی بر روی عکس های پنج مگاپیکسلی هم سریع و روان  انجام می گیرد.

از پیمایش حرکتی هم در گالری پشتیبانی می شود و این قابلیت به روانی کار می کند ، البته گاهش مشکلاتی در ظاهر شدن عکس ها وجود دارد که در قسمت های دیگر رابط کاربری هم به چشم می خورد.

 

image
 
image
 
image

 

می توانید عکس های تان را در آلبوم هایی مجزا سازماندهی کنید و به ترتیب زمانی به مشاهده آن بنشینید. البته امکان تنظیم اسلاید شو هم در این گالری در نظر گرفته شده است.

image
 
image
 
image

 

نرم افزار قدیمی Gallery هم همچنان در این رابط وجود دارد اما این بار در منوی Application جای داده شده است. این نرم افزار خصوصا برای یک گوشی غیر هوشمند ، یک File Manager توانمند است . این نرم افزار قادر به اداره پوشه ها و فایل هاست.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده موسیقی

پخش کننده موسیقی در Nokia X3-02 هم ظاهر زیبایی دارد و هم از قابلیت های خوبی برخوردار است.پخش کننده موسیقی می تواند آهنگ ها را بر حسب نام خواننده ، آلبوم و سبک آن ها مرتب نماید.

 ین نرم افزار می تواند فرمت هایی از قبیل AAC ، AAC+ ، eAAC+ ، MP3 ، Mp4 ،WMA و AMR-NB را پشتیبانی کند. از پروفایل A2DP هم پشتیبانی صورت می پذیرد و به توسط آن می توانید با استفاده از هدست های بلوتوث به آهنگ های مورد علاقه تان گوشی کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image


حالت های پیش فرض برای اکولایزر در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز می توانید حالت های جدیدی هم به آن ها بیافزایید.

مثل همیشه نام خواننده و عنوان آهنگ در حال پخش در صفحه اصلی نمایش داده می شود . آنها در قسمت موسیقی و رادیو در صفحه اصلی نمایان می گردند.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده موسیقی به همراه چند حالت اکولایزر و همین طور دو حالت قابل سفارشی سازی برای Stereo Widening عرضه می شود.

رادیو اف ام

Nokia X3-02 Touch  به یک رادیو اف ام با RDS  هم مجهز است. این نرم افزار هم ظاهری مشابه نرم افزار پخش کننده موسیقی دارد و تمامی عملکردهای پایه ای را پوشش می دهد.

 

image
 
image

 

 این رادیو از RDS هم پشتیبانی می کند و می توانید گوشی را برای جستجو و ذخیره تمامی ایستگاه های موجود در منطقه تان تنظیم نمایید. اطلاعات RDS و فرکانس ها در روی صفحه اصلی نمایش داده می شوند.

پشتیبانی از XviD در پخش کننده ویدیویی

در ابتدا باور نکردیم اما مدتی بعد مطمئن شدیم که پخش کننده ویدیویی S40 ارتقا پیدا کرده و این بار قابلیت پشتیبانی از فایل های XviD را هم دارد. و بهترین بخش این ماجرا این بود که Nokia X3-02 Touch  از پس پخش هر فایلی از این نوع که بدان انتقال دادیم برآمد(ویدیوهایی تا حجم 700 مگابایت و تا رزولوشن nHD).

 

image
 
image
 
image

 

گرچه این پخش کننده ویدیویی را نمی توان بهترین در کلاس خود دانست اما به هر حال عملکرد آن از حدی که انتظار می رفت بهتر بود.

ویدیوها می توانند در حالت تمام صفحه پخش شوند و امکان حرکت سریع رو به جلو یا رو به عقب در فیلم ها نیز در نظر گرفته شده است

کیفیت صدای نه چندان عالی

 

علیرغم اینکه Nokia X3-02 Touch  عضوی از خانواده X است اما بر خلاف سایر اعضای این خانواده نتوانست در بخش کیفیت صدا عملکرد خیلی خوبی داشته باشد ، بلندی صدا در سطح خوبی است اما ما صداهای بسیار واضح تری را تا به حال از گوشی های نوکیا شاهد بوده ایم.

اشتباه نکنید ، اوضاع آنقدرها هم بد نیست و اگر جزو طرفداران حرفه ای موسیقی نباشید سطوح نویز ، دامنه پویا و یا سیگنال های ناخواسته نمی توانند شما را مایوس کنند.

حداقل در هنگام اتصال هدست به گوشی ، شرایط خیلی بدتر نمی شوند و تنها تغییر شکل بین فرکانسی و میزان سیگنال های ناخواسته تا حدی بدتر می شوند.

 

یک دوربین پنج مگاپیکسلی دیگر با فوکوس ثابت ، تنها نوکـــیا می داند چـــــرا؟

Nokia X3-02 Touch  به یک دوربین پنج مگاپیکسلی به همراه فلاش LED مجهز است اما از فوکوس خودکار خبری نیست. این دوربین قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2592 x 1944 پیکسل ثبت نماید .

همانند سایر گوشی های سری 40 این دوربین هم از امکانات کمی برخوردار است اما می توان با توجه به قیمت گوشی این امکانات را قابل قبول پنداشت.تنظیماتی چون تراز سفیدی ، سه حالت کیفیت مختلف و جلوه های متنوع در این دوربین در دسترس هستند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

با اینکه عدد پنج مگاپیکسل جالب توجه است اما دوربین Nokia X3-02  عملکرد جالب توجهی ندارد.عکس های ثبت شده را می توان از نظر کیفیت با عکس های ثبت شده توسط دوربین X2 برابر دانست.

علیرغم به کارگیری الگوریتم کاهش نویز ، نویز عکس ها بسیار زیاد است. از سوی دیگر ، فشرده سازی هم بسیار شدید است. با ترکیب این دو به نظر می رسد که رزولوشن کاربردی و واقعی دوربین Nokia X3-02 Touch   به زیر پنج مگاپیکسل می رسد. واضح سازی عکس ها هم بیش از حد است و حاشیه های بنفش رنگ هم در برخی عکس ها دیده می شوند.

 

ضبط ویدیویی

در مورد ضبط ویدیویی هم شرایط چندان تغییر نمی کنند. X3-02 می تواند ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و با نرخ  15  فریم بر ثانیه ضبط کند که برای MMS چندان هم بد نیست. اما ضبط ویدیویی از توان پردازشی زیادی استفاده می کند که X3-02 قابلیت فراهم ساختن آن را ندارد و بنابراین می توان دلیل این کیفیت پایین را درک کرد.

نتایج همانند عکس های ثبت شده است ، کنتراست کم ، فقدان جزئیات ، فشرده سازی سنگین ، وضوح سازی بیش از حد ، و حاشیه های بنفش از جمله معایب ویدیوها هم هستند.می توان از برخی از ویدیوها تنها بر روی صفحه نمایش گوشی لذت برد.

 

image
 
image

 

امکانات ارتباطی:همه چیز به جز GPS

Nokia X3-02 Touch  به پشتیبانی چهاربانده از GSM و همین طور UMTS مجهز است. از HSPA هم پشتیبانی می شود ، سرعت دانلود به 10.2 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود هم به 2 مگابیت در ثانیه  می رسد.

از بلوتوث v2.1 به همراه پروفایل A2DP هم حمایت می شود . Nokia X3-02 Touch  از پورت MicroUSB هم برای شارژ گوشی و هم برای انتقال داده بهره می گیرد.

قابلیت خیره کننده تر USB On-The-Go است.با استفاده از این امکان ، Nokia X3-02 Touch  می تواند به فلش دیسک ها و یا حافظه سایر گوشی ها دسترسی پیدا کند .از تمامی فلش دیسک های تست شده، X3-02 Touch  تنها در یک مورد با مشکل مواجه شد . گوشی های ساخت سایر سازندگان به جز نوکیا هم از به اشتراک گذاری حافظه شان اجتناب ورزیدند.

یکی از سوالات جالبی که برای ما پیش آمد این بود که وقتی دو ابزار که از  USB On-The-Go پشتیبانی می کنند را به هم متصل می کنید ، چه اتفاقی روی می دهد و کدامیک دیگری را باز می کند؟ به نظر می رسد پاسخ سوال به سوی قرار گیری کابل USB ارتباط داشته باشد. به هر حال ، کابل مخصوص USB On-The-Go که به همراه N8 عرضه می شد ، در بین لوازم عرضه شده به همراه X3-02 Touch  جایی ندارد . در صورت تمایل باید به صورت جداگانه آن را خریداری نمایید.

به هر حال ، Nokia X3-02 Touch  با موفقیت توانست حافظه N8 را باز کند اما وقتی ارتباط بین دو گوشی را بالعکس کردیم ، اتفاق عجیبی روی داد. هر دو گوشی شروع به نمایش پیغام Device not Supported کردند . بنابراین ممکن است در هنگام اتصال دو گوشی به یکدیگر شاهد چنین اتفاقی هم باشید.

از Wi-Fi هم در Nokia X3-02 Touch  پشتیبانی می گردد. در واقع ، Wi-Fi یکی از ویژگی های کلیدی Nokia X3-02 Touch  است ، این گوشی را می توان یکی از ارزان ترین گوشی هایی دانست که قابلیت پشتیبانی از Wi-Fi را دارند.

امکانات ارتباطی Nokia X3-02 Touch  and Type با عرضه اسلات کارت حافظه تکمیل می شود. با استفاده از کارتخوان می توانید به بالاترین سرعتی که می خواهید در انتقال داده به/از گوشی دست پیدا کنید.

و در پایان باید به سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد اشاره کنم که به شما اجازه خواهد داد از هدست های دلخواه تان به همراه گوشی استفاده کنید.

مرورگر وب :3G ، Wi-Fi و یک صفحه نمایش لمسی (کوچک)

مرور صفحات وب در Nokia X3-02 Touch  تجربه لذت بخشی است. حتی پیچیده ترین صفحات هم به خوبی رندر می شوند و می توانید با استفاده از صفحه نمایش لمسی به آنچه در جستجوی آن هستید ، دست پیدا کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

همانطور که ممکن است حدس زده باشید این بار خبری از اشاره گر مجازی نیست اما کنترل های آشنایی چون کلیدهای بزرگنمایی و سوییچ به حالت تمام صفحه وجود دارند که از S60 قرض گرفته شده اند . از پیمایش حرکتی هم در این مرورگر پشتیبانی می گردد.

کلیداختصاصی بزرگنمایی تنها گزینه ای است که برای بزرگنمایی در اختیار شما قرار داده می شود. از بزرگنمایی با ضربات دوگانه یا کلیدهای تنظیم صدا خبری نیست.

علیرغم پشتیبانی از Adobe Flash Lite 3.0 ، مرورگر وب Nokia X3-02 Touch  توان پشتیبانی از فایل های فلش را ندارد. اگر می خواهید به تماشای ویدیوهای یوتیوب بپردازید ، می توانید از نسخه موبایلی این سایت استفاده کنید. به هر حال فقدان پشتیبانی از فلش مخصوصا با توجه به مشخصات سخت افزاری و صفحه نمایش کوچک این گوشی نقص بزرگی نیست .

همانند سایر گوشی های سری 40 ، مرورگر opera mini 5 بر روی Nokia X3-02 Touch  هم به صورت پیش فرض نصب شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سازمان دهنده و نرم افزارها

سازمان دهنده Nokia X3-02  به خوبی با رابط لمسی تطبیق داده شده است و قابلیت های مدیریت زمان خوبی با رابطی کاربر پسند در اختیار کاربر قرار می دهد.

تقویم در نمای ماهانه اجرا می شود ، با فشردن و نگهداشتن انگشت تان بر روی یک روز خاص، عدد آن روز به صورت بزرگتری در بالای انگشت تان به نمایش در می آید که فشردن آن بسیار آسان تر است.

هنگامی که در تاریخ معینی رویدادی تعریف شده باشد ، به جای این عدد ، توضیحات آن رویداد نمایش داده خواهد شد.

نمای روزانه هم در دسترس است اما خبری از نمای هفتگی نیست. رویدادهای متنوعی چون یادآور، ملاقات ، روز تولد ، سالگرد و یادداشت در این تقویم قابل تعریف هستند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Alarm هم جدید است و این بار اعداد بزرگتر و قابل لمس آن سبب می شوند که آسان تر بتوان آن را برای به صدا در آمدن گوشی در روزهای مختلف تنظیم نمود.امکان سفارشی سازی زمان چرت یا Snooze Time هم وجود دارد اما تنها می توان یک هشدار ایجاد کرد.

 

image
 
image
 
image

 

گزینه های دیگری هم برای سازماندهی از قبیل Voice recorder با محدودیت ضبط  60 دقیقه ای ، یک کورنومتر و یک تایمر هم در این بخش وجود دارد.تایمر هم همانند Alarm با اعدادی بزرگ به نمایش در می آید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

و در آخر باید به ماشین حساب گوشی Nokia X3-02 اشاره کنیم که در دو نسخه پایه ای و پیشرفته ارائه شده است. علاوه بر این ماشین حسابی هم مخصوص محاسبات وام ها در نظر گرفته شده است.اکنون ضربه زدن بر روی کلیدهای ماشین حساب از پیمایش و انتخاب عملکردهای مختلف توسط کلید چندجهته آسان تر است.

 

 

image
 
image
 
image

 

نرم افزار مبدل واحد را می توان به عنوان اولین گزینه از نرم افزارهای اضافی گوشی مورد بررسی قرار می دهیم.  این نرم افزار گزینه های مختلفی برای تبدیل واحد ها پیشنهاد می کند و اگر اطلاعات کافی برای آن مهیا شود ، می توان برای تبدیل ارزها هم از این نرم افزار بهره گرفت.مبدل دیگری هم وجود دارد که امکان تبدیل واحدهای اندازه گیری کفش ها و لباس ها در سراسر دنیا را به یکدیگر فراهم می کند.این نرم افزار هم با رابط لمسی سازگاری داده شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Search در نمونه در اختیار به موتور جستجوی Google مجهز بود اما ممکن است این موتور جستجو بنا به منطقه ای که در آن قرار دارید  ، به Bing تغییر کند. با کلیک بر روی کلید جستجو مرورگر وب اجرا می شود که این نرم افزار را کاملا بلااستفاده می کند. تعبیه شدن یک امکان داخلی در مرورگر برای این کار می توانست بهتر باشد.

یکی دیگر از نرم افزارهای  قابل ذکر ، نرم افزار  World Clock است که می تواند ساعت را در نقاط مختلف دنیا نمایش دهد. اما نه امکان جستحو در آن وجود دارد و نه با استفاده از نقشه امکان انتخاب شهرها را خواهید داشت.

 

image
 
image

 

Shazam  هم که یک سرویس شناسایی موسیقی است از دیگر نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی است ، متاسفانه تنها نسخه سی روزه این نرم افزار در اختیار شما قرار داده می شود.

 

image
 
image

 

Google Maps بر روی گوشی نصب نیست اما ما آن را هم آزمودیم. این نرم افزار نصب می شود اما به دنبال کنترل های صفحه کلید می گردد و از آنجاییکه Nokia X3-02 Touch  فاقد کلید چندجهته یا کلیدهای کنترلی سخت افزاری است ، نمی توان از آن استفاده کرد. ما سعی کردیم نسخه لمسی مخصوص S8000 Jet را هم بر روی این گوشی بیازماییم اما این نسخه هم کار نکرد.

نرم افزارهای FaceBook و Twitter

سرویس های شبکه های اجتماعی از مدتی پیش راه خود را به سوی سری 40 باز کرده اند اما این بار می توان شاهد بهترین پیاده سازی آن ها بود. تمایز کلیدی در اینجا بین C3 و X3-02 Touch  ، صفحه نمایش لمسی است ، FaceBook ویژگی های بسیاری دارد که اغلب آن ها را نمی توان بر روی رابط ساده تر و غیرلمسی پیاده سازی کرد. صفحه نمایش لمسی سبب می شود که تعامل کاربر و نرم افزار سهولت بیشتری پیدا کند.

در Nokia X3-02 Touch  نرم افزار  Communities در واقع قلب سرویس های شبکه های اجتماعی است. این بخش جساب های کاربری FaceBook و Twitter شامل چندین نوع حساب کاربری برای هر یک(در آن واحد تنها یک حساب کاربری قعال برای هر یک از این سرویس های می توانید داشته باشید) را اداره می کند.

بخش FaceBook از تمامی قابلیت های ارتباطی این سایت پشتیبانی می کند. می توانید به مرور پیام ها و رویدادها، تقاضاهای دوستی و دعوتنامه ها بپردازید. برای دیگران کامنت گذاشت و پروفایل های آن ها را بررسی کنید و به ارسال عکس ، به روز رسانی وضعیت ، خواندن اخبار و دنبال کردن گروه ها اقدام نمایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

Twitter مثل همیشه ساده تر است اما باز هم از قابلیت های بسیاری برخوردار است. در این نرم افزار امکان به روز رسانی وضعیت، چک کردن کامنت ها ، ارسال پیام و پاسخ دادن به نظرات دیگران را خواهید داشت.

یکی از قابلیت های جذاب ، کلید Shorten Links است ، Twitter در هنگام ارسال یک Tweet به صورت خودکار به کوتاه تر کردن لینک ها می پردازد و از این طریق امکان تایپ چند کاراکتر بیشتر را برای شما فراهم می آورد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

جای خالی دو قابلیت در نرم افزار Twitter احساس می شد. نخستین آن ها قابلیت ارسال مجدد پست و دیگری گزینه ای برای آپلود عکس به TwitPic و استفاده از آدرس آن عکس به صورت خودکار در پست هاست.

S40 از قابلیت چند وظیفه گی بی بهره است اما با این حال امکان دریافت به روز رسانی حتی با خارج شدن از بخش Communities وجود دارد. با قرار دادن نوار مخصوص Communities در صفحه اصلی و انتخاب حساب کاربری پیش فرض این کار امکانپذیر خواهد شد.

 

image
 
image
 
image

 

حساب کاربری پیش فرض همانند حسابی است که در آغاز اجرای نرم افزار آن را مشاهده می کنید. تنها به روز رسانی های حساب کاربری اصلی در صفحه اصلی قابل رویت خواهد بود. میتوانید زمانی را برای دریافت به روز رسانی ها هم اختصاص دهید.

Ovi Store برای سری 40

Ovi Store هم در حال رشد و ترقی است. خوشحالیم که می بینیم این نرم افزار در سری 40 هم از همان رابط Symbian^3 استفاده می کند .

 

image
 
image
 
image
 
image

 

این بار Ovi Store بسیار کاربرپسند تر شده است و در حال تلاش جدی برای جذب توسعه دهندگان نرم افزاری بیشتر است. می توانید نرم افزارهای موجود در Ovi Store را با دسته بندی هایی چون نرم افزارها ، بازی ها ، محتویات صوتی و تصویری و یا شخصی سازی مشاهده نمایید . روش دیگر برای انجام این کار استفاده از مجموعه هایی چون Go Green است.

 

image
 
image
 
image

 

پروفایل حساب کاربری شما در بخش My Stuff ردی از تمامی نرم افزارهایی که نصب کرده اید را نگاهداری می کند. همین طور می توانید جای نصب نرم افزارها و بازی ها و جای قرارگیری محتویات صوتی و تصویری را هم تعیین کنید. این امکان بسیار خوب است و آرزو داشتیم آندروید هم از روز نخست چنین امکانی داشت.

بازی ها و نرم افزارهای بسیاری در این فروشگاه به چشم می خورد که اغلب آن ها هم رایگان است و به نظر می رسد که تا چندی دیگر تمامی نرم افزارهای ضروری در این فروشگاه در دسترس خواهند بود. آن ها هنوز هم پشت سر نقش آفرینان اصلی بازی فروشگاه های نرم افزاری هستند اما می بینیم که روز به روز بر شمار نرم افزارهای مهم در Ovi Store افزوده می شود. علاوه بر این ، 50 هزار عنوان کتاب یا هزاران نرم افزار بلااستفاده چندان به کار ما نمی آیند.

 

بازی ها

Nokia X3-02 Touch  and type با چند بازی پیش فرض عرضه می شود.

Climate Mission مجموعه ای از معماهای محیط زیستی است که شما را به سرتاسر دنیا می برد. در آغاز هر مرحله ، اطلاعات کمی عرضه می شود ؛ این بازی سرگرم کننده و آموزشی است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

اگر Nokia X3-02 Touch  با یک بازی موسیقیایی عرضه نمی شد ، جای تعجب داشت. Guitar Rock Tour 2 همانند Guitar Hero یک بازی نوازندگی است . Hip Hop Tour بازی موسیقیایی دیگری است ، در این بازی باید کنترل حرکات موزون کاراکتر معین شده را در دست بگیرید و به سطح بالایی از مهارت دست یابید. می توانید از آهنگ های خودتان هم در این بازی استفاده کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

آخرین بازی Memorize است ، این بازی سه نوع دارد که شما را وادار به خاطر سپاری رشته ای طولانی از آیتم های خاص می کند.

 

image
 
image
 
image

 

سخن پایانی

Nokia X3-02 Touch and Type آغاز جدیدی را برای پلت فرم سری 40 رقم می زند. شاید روزی یک گوشی تمام لمسی مبتنی بر سری 40 بینیم و شاید هم هیچگاه چنین اتفاقی روی ندهد. اما X3-02 Touch  یک گوشی عالیست و صفحه کلید آن را هم باید به عنوان یک امتیاز برایش در نظر بگیریم.

X3-02 Touch and Type را می توان به نوعی دنباله روی Nokia 5310 XpressMusic  دانست. این گوشی کوچک و باریک بود و تماما بر روی موسیقی متمرکز شده بود. X3-02 از همان فرمول استفاده می کند اما از عناصر بهتری بهره گرفته است.

این گوشی تقریبا همان اندازه و وزن را دارد و حتی باریک تر است (9.6 میلی متر در برابر 9.9 میلی متر) ؛ صفحه نمایش آن بزرگتر شده است و قطر آن به 2.4 اینچ رسیده است و علاوه بر این ، حساس به لمس هم شده است. اما موسیقی هنوز هم مورد توجه است- گرچه نه با کلیدهای اختصاصی Play ، Previous و Next بلکه با کلید Media و منوی لمسی مخصوص گوشی .

با افزوده شدن قابلیت های لمسی به Nokia X3-02 Touch  and Type ، نوکیا آن را در نبردی رو در رو با گوشی های ارزان قیمت لمسی بازار قرار داده است .

Nokia C3-01 Touch and Type یکی از رقبای اصلی X3-02 است . این گوشی تقریبا از همان مشخصه ها برخوردار است اما کمی نسبت به آن ضخیم تر (11 میلی متر) و سنگین تر (100 گرم) است و فاقد کلیدهای اختصاصی پیام رسانی و مدیا است. گرچه تصور می کنم این گوشی قیمت ارزان تری داشته باشد.

Samsung S5560 Marvel هم قیمت ارزانی دارد ، این گوشی لمسی ارزان قیمت با مجهز بودن به Wi-

Fi ، یک دوربین پنج مگاپیکسلی ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد و اسلات کارت حافظه microSD رقیب قدرتمندی به نظر می رسد. این گوشی به صفحه نمایش بزرگتر 3 اینچی و قابلیت چندوظیفه گی هم مجهز است.

Samsung S8000 Jet که از صفحه نمایش AMOLED با قطر 3.1 اینچ که قابلیت پشتیبانی از رزولوشن WVGA را دارد مجهز است به قابلیت هایی چون ضبط ویدیویی D1 با نرخ 30 فریم بر ثانیه مجهز است و قیمت نسبتا مشابهی دارد. این گوشی به یک پردازنده 800 مگاهرتزی ، DNSe ،حافظه داخلی دو یا هشت گیگابایتی و گیرنده GPS مجهز است.

اگر از نظر بودجه با محدودیت مواجه هستید ، می توانید نگاهی به Samsung M5650 Lindy بیاندازید که از یک صفحه نمایش لمسی ، 3G ، Wi-Fi و DNSe برخوردار است اما دوربین آن سه مگاپیکسلی است. این گوشی پشتیبانی خوبی از سرویس های شبکه های اجتماعی به عمل می آورد.

انتخاب یک گوشی هوشمند از دیگر گزینه های پیش روی شماست ؛ Nokia 5530 XpressMusic  به صفحه نمایشی بزرگتر و با رزولوشن بالاتر ، یک دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و یک کارت حافظه 4 گیگابایتی مجهز است. Samsung B7300 OmniaLITE گوشی هوشمند دیگری است که مبتنی بر سیستم عاملی است که روز به روز از محبوبیت آن کاسته می شود. این گوشی  به یک پردازنده 800 مگاهرتزی و سیستم عامل Windows Mobile 6.1 (با قابلیت ارتقا به نسخه 6.5) به همره رابط کاربری TouchWiz  مجهز است. علاوه بر این گوشی های هوشمند انعطاف بیشتری نسبت به هر گوشی غیرهوشمند دیگری دارند. گرچه قیمت این گوشی کمی بیشتر از Nokia X3-02 Touch  است.

به هر حال ، بعد از بررسی گزینه های جایگزین دیگر باید بگویم که X3-02 Touch  یک گوشی دوست داشتنی است. این گوشی تنها باریک و جذاب نیست بلکه به اغلب قابلیت هایی که گوشی های غیرهوشمند دیگر عرضه می کنند هم مجهز است. تنها امیدواریم قیمت این گوشی از آنچه هست هم ارزان تر شود.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲۴
سلام.وقتی به WiFi وصل میشه، چرا برنامه هایی مثله opera mini یا واتس آپ یا هر برنامه ای دیگه ای رو نمیشه از اینترنت وای فای استفاده کرد؟؟؟؟ فقط browser خود گوشی رو میشه بعد از اتصال به وای فای استفاده کرد!!!

مهمان

۱۳۹۲/۱۲/۱۹
یک بارباصفحه برروی آسفالت افتادوقتی سرهمش کردم هیچ مشکلی برایش پیش نیامده بود زنده بادنوکیا++++

مهمان

۱۳۹۲/۹/۱۷
قیمت نداره

مهمان

۱۳۹۲/۵/۴
سلام من این گوشی دارم قعا راضی هستم

مهمان

۱۳۹۲/۴/۳۱
سلام توضیحاتتون بسیار عالی و جامع بود