Nokia C1-00

بعد از اینکه نوکیا سال ها به تماشای معرفی یکی پس از دیگری گوشی های دو سیم کارته توسط رقبا نشست ، بالاخره چند ماه پیش این شرکت تصمیم گرفت به آن ها بپیوندد ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۷/۲۰
بررسی تخصصی Nokia C1-00  : مکالمه با دو سیم کارت
مقدمه

بعد از اینکه نوکیا سال ها به تماشای معرفی یکی پس از دیگری گوشی های دو سیم کارته توسط رقبا نشست ، بالاخره چند ماه پیش، این شرکت تصمیم گرفت به آن ها بپیوندد و نخستین گوشی خود که توانایی کار بر مبنای دو سیم کارت را دارد ، معرفی نمود. با اشتیاقی که به فهم امکانات و قابلیت های این سری از گوشی های نوکیا داشتیم ، به بررسی یکی از آن ها یعنی Nokia C1-00 پرداختیم.
 

image
 
image

image

 

فنلاندی ها به جای اینکه خودشان را برای رقابت با دیگر رقبا به زحمت بیندازند ، این بازی را با قواعد خودشان شروع کردند و دو گوشی بسیار ساده که قابلیت پشتیبانی از دوسیم کارت را دارند ، به بازار معرفی کردند . هیچ چیز عجیب و غریبی در این گوشی ها دیده نمی شود و آن ها در ساده ترین حالت ممکن روانه بازار شده اند.

با نگاهی به مشخصه های Nokia C1-00 و قیمت آن حتما شما هم به یاد این ضرب المثل خواهید افتاد که «به همان اندازه ای که پول می دهید ، آش می خورید». Nokia C1-00 با دو سیم کارت کار می کند و به یک صفحه نمایش رنگی ، رادیو اف ام و یک چراغ قوه مجهز است.

در این بخش به بررسی نقاط ضعف و قوت Nokia C1-00 می پردازیم:

ویژگی های کلیدی

توانایی پشتیبانی از دو سیم کارت

پشتیبانی دو بانده از GSM 900/1800 مگاهرتزی

صفحه نمایش 1.8 اینچی رنگی با قابلیت نمایش 65000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 160*128 پیکسل

رادیو اف ام

چراغ قوه

قیمت ارزان

باتری 1020 میلی آمپری

نقاط ضعف اصلی

فعال بودن یکی از سیم کارت ها در هر آن

راحت نبودن صفحه کلید

عدم تعبیه اسلات کارت حافظه

عدم پشتیبانی از GPRS ، EDGE یا بلوتوث

همان طور که این فهرست کوتاه مشخصات نمایش می دهد ، هیچ دوربینی در Nokia C1-00 به چشم نمی خورد و مسلما نیازی هم به تعبیه اسلات کارت حافظه احساس نمی شود. گرچه دیدن چنین امکاناتی در گوشی تلفن همراهی با قیمت سی یورو ، فراتر از حد تصور است.

اما در واقع گوشی دو سیم کارته هم نیست. به عبارتی ، با اینکه گوشی توانایی پشتیبانی از دو سیم کارت را دارد اما در هر زمان تنها یکی از آن ها می تواند فعال باشد. در این زمان ، نمی توانید به امکانات سیم کارت غیرفعال دست پیدا کنید.
 

image
 
image

image
 
image


با اینحال هنوز هم
Nokia C1-00 کاملا مفید و قابل استفاده است. برای تغییر سیم کارت فعال نیازی نیست که هر بار گوشی تان را خاموش نمایید و همین طور نباید فراموش کرد که Nokia C1-00 جزو ارزان ترین گوشی های موجود در بازار است.

اجازه دهید ببینیم این گوشی چه به همراه خود دارد. در قسمت بعد هم به طراحی ظاهری گوشی و نحوه ساخت آن خواهیم پرداخت.

محتویات جعبه

Nokia C1-00 در جعبه ای که از  مقوای نازکی ساخته شده است ، عرضه می شود. به غیر از خود گوشی ، یک شارژر و یک هدست یک تکه که به سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد ختم می شود و در هنگام رانندگی یا استفاده از رادیو حتما به کار شما خواهد آمد ، به چشم می خورند. چند کتابچه راهنما هم به همراه گوشی عرضه شده است.

image
 
image

نمای 360 درجه Nokia C1-00

با ابعادی معادل 15*45*107.1 میلی متر ، Nokia C1-00 فشرده ترین گوشی ارزان قیمتی نیست که تا به حال دیده ایم اما هنوز هم به آسانی در بسیاری از جیب ها جای می گیرد.

C1-00 وزنی 72.9 گرمی دارد که کاملا قابل قبول است. نکته اینجاست که گوشی تماما از پلاستیکی ساخته شده است که به آن ظاهر ارزان قیمتی می دهد اما برای چنین گوشی تلفن همراهی که قیمت چندانی ندارد ، این امر کاملا پذیرفتنی است.

با وجود این بازهم Nokia C1-00 مستحکم به نظر می رسد و علاوه بر این کار کردن با آن هم آسان است.

طراحی

Nokia C1-00 در رنگ های مختلفی چون آبی ، خاکستری روشن ، سبز آبی و قرمز عرضه می شود. به سختی می توان طراحی Nokia C1-00 را جذاب دانست اما گوشی هنوز هم ظاهر خوبی دارد (مخصوصا برخی از نسخه های رنگی آن).

هم کناره جلویی و هم پشتی گوشی از پلاستیک مات و ضد اثر انگشتی ساخته شده اند که با اینکه گران قیمت به نظر نمی رسد ، اما به خوبی از پس انجام کار خود بر می آید.

image
 
image

image
 
image

 

نیمی از پنل جلویی Nokia C1-00 بوسیله صفحه نمایش TFT گوشی که قابلیت نمایش 65000 رنگ را دارد ، پوشانده شده است. این صفحه نمایش قطری 1.8 اینچی و رزولوشنی 128*160 پیکسلی دارد. کیفیت تصویر این صفحه نمایش به طور شگفت انگیزی برای چنین قیمتی خوب است . خوانایی این صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب هم چنین شرایطی دارد. درست در بالای صفحه نمایش ،  خروجی صدای مخاطب که در مرکز قرار گرفته است ، جلب توجه می کند.
 

image
 
image

image

 

در زیر صفحه نمایش کلید های کنترلی کار با گوشی در اطراف کلید چند جهته (بدون کلید مرکزی) جلب توجه می کنند. عمل تایید با استفاده از کلید کنترلی سمت چپ انجام می پذیرد.

با اینکه استفاده از چهار کلیدی که کلید چند جهته را احاطه کرده اند ، بسیار آسان است  و این کلیدها باز خورد بسیارخوبی دارند اما استفاده از کلید چندجهته آسان نیست و مدتی زمان می برد تا بتوانید به آن عادت کنید.

به غیر از جا به جایی در رابط ، کلید چند جهته کارکرد دیگری هم دارد و از آن برای روشن و خاموش کردن سریع چراغ قوه بهره گرفته می شود. با دو بار فشردن مداوم جهت نمای بالا چراغ قوه روشن می شود و برای خاموش کردن آن باید بار دیگر کلید جهت نمای سمت بالا را بفشارید.

و اما صفحه کلید ، تمامی کلید ها از بازخورد لمسی بالایی برخوردارند و با اینکه فضایی در میان آن ها دیده نمی شود ، هنوز هم بسیار کاربرپسند هستند. تنها نقطه منفی این صفحه کلید ، ایجاد صدای کلیک در هر بار فشرده شدن کلیدهاست.

اگر می خواهید از یک سیم کارت به سیم کارت دیگر سوییچ کنید ، باید در صفحه اصلی ، کلید ستاره را فشرده و نگاه دارید .
 

image
 
image


کناره سمت چپ گوشی کاملا خالیست اما کناره سمت مقابل میزبان سوکت
2 میلی متری شارژر است.
 

image
 
image

image

 

در کناره بالایی Nokia C1-00 ، چراغ قوه که چند لحظه پیش به آن اشاره شد به همراه سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد دیده می شوند. امکان استفاده از گوشی به عنوان پخش کننده موسیقی وجود ندارد اما می توانید بدین وسیله از رادیو اف ام بهره بگیرید.
 

image
 
image

image
 
image


غیر از لوگوی نوکیا و اسپکر ، چیز دیگری در کناره پشتی
Nokia C1-00 دیده نمی شود. در زیر کاور پشتی ، باتری 1020 میلی آمپری که از نوع BL-5C است دیده می شود. آنچنان که بیان شده است این گوشی می تواند در حالت آماده به کار ، زمان باورنکردنی 48 روز و در حالت مکالمه تا 13 ساعت دوام آورد.

به دلیل  اینکه ما تنها چند روز را به همراه این گوشی گذرانده ایم ، نمی توانیم تخمین دقیقی از این اعداد در زندگی روزمره بدهیم.ما تنها یک بار و در زمان آغاز بررسی مجبور به شارژ Nokia C1-00 شدیم.
 

image
 
image

image


کیفیت ساخت خوب در یک گوشی ارزان قیمت بسیار قابل توجه است.
C1-00  ارگونومی خوبی هم در اختیار کاربر می گذارد و هم تایپ و هم کار با آن بسیار آسان است. دو شیار مربوط به سیم کارت و سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد به همراه رادیوی اف ام برای آنچه که شما می پردازید ، خیلی هم بد نیست.
 

image
 
image

رابط کاربری سری 30

C1-00 از رابط کاربری سری 30 نوکیا استفاده می کند. تنها نکته قابل توجه ، وجود نشانگر کوچکی در گوشه بالای سمت چپ است که نشان می دهد کدامیک از سیم کارت های شما در حال حاضر فعال است.

منوی اصلی از دو حالت نمایش متفاوت استفاده می کند: نمایی مشبک از آیکن ها و یا نمایش فهرست مانند آن ها. طبق معمول ، رنگ پس زمینه تمامی بخش های منو همانند عکس پس زمینه با تغییر دادن تم فعال گوشی تغییر خواهد کرد. منو به غیر از کندی های نادری که در آن دیده می شود ، از پاسخدهی خوبی برخوردار است.

image
 
image
 
image
 
image

 

شش پروفایل پیش فرض در Nokia C1-00 تعبیه شده است و علاوه بر آن ها ، یک پروفایل قابل سفارشی سازی هم در اختیار کاربران قرار دارد. بدین طریق پروفایل ها در تمامی شرایط با نیازهای شما مطابقت خواهند داشت.

در هنگام مرور منو ،به نرم افزارهای مختلفی چون مبدل ، Spreadsheet (که بعدا فهمیدیم همان نرم افزار Expense Manager است) ، تایمر ، کرنومتر و حتی آهنگساز برخوردیم. با اینکه این نرم افزار بسیار قدیمی است ، اما غیر از آن هیچ راهی برای افزودن آهنگ های جدید به گوشی ندارید.

سه بازی سودوکو ، Bounce و Forbidden treasures  هم در این گوشی تعبیه شده اند . همانطور که پیش از این ذکر شد C1-00 به یک رادیو اف ام مجهز است که هدست بعنوان آنتن آن عمل می کند .

Nokia C1-00 از مرورگر وب بی بهره است.

رابط کاربری سری 30 کاربرپسند است و از پاسخدهی خوبی هم برخوردار است. اگر این نخستین گوشی نوکیای شما نیست ، نباید در عادت کردن به آن دچار مشکلی باشید. از قابلیت هایی چون چندوظیفه گی یا Active Standby خبری نیست اما واقعا هم نمی توان انتظار عرضه چنین امکاناتی را در گوشی هایی با قیمتی حدود سی یورو داشت.

قابلیت های تلفنی و دفترچه تلفن با دو سیم کارت

دفترچه تلفن Nokia C1-00 قادر است تا 500 مخاطب را در خود ذخیره نماید که در مورد بسیاری از افراد میزان بسیاری از این مقدار فضا هم بلا استفاده باقی خواهد ماند. دفترچه تلفن همان دفترچه تلفن معمول سری 30 است و هیچ نکته شگفت انگیزی در آن به چشم نمی خورد.

مخاطبین ذخیره شده در هر دو سیم کارت در آن واحد به نمایش در می آیند . گرچه تنها امکان افزودن ، ویرایش و حذف مخاطبین از سیم کارت فعال وجود دارد. از سوی دیگر می توانید بدون توجه به سیم کارتی که شماره در آن ذخیره شده است ،به ارسال پیام به مخاطب یا برقراری تماس با وی اقدام نمایید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

می توان به هر کدام از مخاطبین شماره ای را تخصیص داد. فیلد دیگری در این قسمت دیده نمی شود. اما نحوه نمایش مخاطبین توسط کاربر قابل تغییر است ، می توان آن ها را به صورت لیستی از اسامی ، لیستی از اسامی و شماره ها ، و لیستی از شماره ها مشاهده نمود. ایجاد میانبرهای سریع برای شماره گیری هم روشی سریع برای برقراری تماس با برخی مخاطبین خاص را در اختیار کاربران قرار می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های جالب دفترچه تلفن Nokia C1-00 ، دفترچه تلفن چندگانه یا Multi-phonebook است. Nokia C1-00 از پنج دفترچه تلفن مجزا استفاده می کنند و به چند کاربر همزمان فرصت می دهد ، که مخاطبین شان را در دفترچه تلفن های جداگانه ذخیره نمایند. مخاطبین مشترک از تمامی دفترچه تلفن ها در دسترس است اما باقی مخاطبینبه صورت خصوصی حفظ می شوند.
 

image
 
image

 

در مورد قابلیت های تلفنی گوشی هم صدا در حین مکالمات واضح و بلند است. گرچه قدرت ویبره به اندازه ای که باید قوی نیست.
 

image

 

همانطور که پیش از این اشاره کردیم ، با اینکه گوشی قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را دارد ، اما تنها یکی از این سیم کارت ها می تواند در آن واحد فعال باشد. این به معنای آن است که امکان دریافت تماس یا پیام را با استفاده از سیم کارت دیگر تا زمانی که آن را فعال نکنید ، نخواهید داشت. میانبر سریعی برای این منظور در نظر گرفته شده است ، با نگهداشتن کلید ستاره به آسانی و به سرعت می توانید سیم کارت فعال تان را تغییر دهید.

اگر نمی خواهید تماسی را حتی در صورت غیرفعال بودن سیم کارت از دست دهید ، می توانید تماس های تان را از یک سیم کارت بر روی سیم کارت دیگر دایورت نمایید. گرچه پیش از این باید از میزان هزینه های اضافی این کار توسط اپراتورتان آگاه پیدا کنید. گوشی به یک منوی Dual SIM مجهز است که نه تنها انتقال تماس ها بین دو سیم کارت را تسهیل می کند بلکه حتی امکان انجام خودکار آن را هم دارد.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

به دلیل اینکه هیچ راهی برای انتقال آهنگ های خاص ما برای انجام آزمون قدیمی بلندی صدای مان وجود نداشت ، قادر به انجام آن هم نبودیم. گرچه Nokia C1-00 از صدای نسبتا بلندی برخوردار است و امکان از دست دادن تماس ها تنها در محیط های بسیار شلوغ وجود دارد.
 

سخن پایانی

آخرین گوشی دو سیم کارته ای که بررسی کردیم از قابلیت هایی چون صفحه نمایش لمسی ، پشتیبانی از Wi-Fi و یک دوربین پنج مگاپیکسلی برخوردار بود و حالا این کوچولو حتی به مرورگر وب یا اسلات کارت حافظه هم مجهز نیست. اما این گوشی ارزان است و به نظر می رسد که تنها فاکتور قابل توجه در این رقابت همین نکته باشد.

C1-00 یک گوشی دو سیم کارته است اما Dual Standby نیست. این امر باعث ایجاد تفاوتی اساسی می شود. C1-00 امکان استفاده از دو سیم کارت به صورت همزمان را ندارد و تنها از یکی از دو سیم کارت در هر زمان استفاده می کند.

به سختی می توان سناریوهایی را در زندگی واقعی یافت که عملکرد محدود دو سیم کارته این گوشی بتواند در آن ها مفید واقع شود. شاید نوکیا به این قابلیت به عنوان فاکتور اصلی فروش نگاه نمی کرده است. چراغ قوه و رادیو اف ام بسیار کاربردی از این امکان به نظر می آیند.

علاوه بر این ، برخی اپراتورها سیم کارت هایی با دو شماره عرضه می کنند و به دلیل اینکه این سیم کارت ها هم همانند قابلیت دو سیم کارته بودن Nokia C1-00 کار می کنند ، می توانید یکی از آن ها تهیه کرده و دیگر گوشی تان را عوض نکنید.

تصور می کنم Nokia C1-00 در بازار دو سیم کارته ها نتواند موفقیت چندانی کسب کند اما علیرغم این نکته  ، قیمت سی یورویی گوشی آنقدر پایین هست که با دو سیم کارته بودن یا بدون آن ، Nokia C1-00 بتواند به یکی از پرفروش های بازار تبدیل شود.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)