خانهبررسی‌ها
Nokia 3720Classic

Nokia 3720Classic

نوکیا 3720 کلاسیک کفش هایش را به پا کرده ، لباس هایش را پوشیده ، کوله پشتی اش را برداشته...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۱۰
مروری بر گوشی نوکیا 3720 کلاسیک
 

نوکیا 3720 کلاسیک کفش هایش را به پا کرده ، لباس هایش را پوشیده ، کوله پشتی اش را برداشته و آماده رفتن به محیط های نامساعد پر گرد و غبار ، خشن ، مرطوب و... شده است. حلا هرجایی باهر نامی که باشد، تفاوتی نمی کند . نوکیا 3720 کلاسیک با قدرت به راهش ادامه می دهد.

بعد از گوشی های بی شماری که در سری های N  ، E ، XpressMusic و کلاسیک عرضه شدند ، نوکیا به یاد گروهی از کاربران افتاده است که تاکنون آن ها را به فراموشی سپرده بود: کاربرانی که به گوشی های مقاوم نیاز دارند.

سرانجام فنلاندی ها این حق را پذیرفته اند و کاندیدایی برای آنهایی که خیلی به امکانات و همین طور شرایط اهمیت نمی دهند ، عرضه کرده اند.اگر به دنبال گوشی ای هستید که بتوانید در شرایط سخت از آن استفاده کنید ، بهتر است همراه با ما نگاهی به نوکیا 3720 کلاسیک  بیاندازید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مثل سایر گوشی های سری کلاسیک نوکیا 3720 کلاسیک طراحی بیضی وار و زیبایی دارد ، کار کردن با آن راحت است ، از رابط کاربری سری 40 استفاده می کند و همراه با یک دوربین 2 مگاپیکسلی و رادیو FM عرضه می شود. مثل سایر ابزارهای مقاوم ، نوکیا 3720 کلاسیک هم ، در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است و برای کار کردن در شرایط سخت ، مشکلی ندارد.

در اینجا لیستی از امکاناتی که این گوشی برای کاربران فراهم می کند و همین طور نقاط ضعف آن آورده شده است:

 

ویژگی های کلیدی
 
پشتیبانی سه بانده از GSM/GPRS/EDGE صفحه نمایش 2/2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن VGA و خوانایی فوق العاده در برابر نور آفتاب دوربین 2 مگا پیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED ضبط ویدیو با زرولوشن VGA و نرخ 15 فریم در ثانیه رابط کاربری سری 40 نوکیا رادیو FM استریو با RDS بلوتوث با پشتیبانی از پروفایل A2DP و پورت microUSB اسلات کارت حافظه microSD (که تا 4 گیگا بایت قابل پشتیبانی است و یک کارت یک گیگابایتی به همراه گوشی در برخی از کشورها عرضه می شود) بسته نرم افزاری غنی نرم افزارهای Ovi maps و Ovi Share دارای گواهینامه IP54 –مقاومت در برابر آب و گرد وغبار استفاده از قفل پیچی در کاور باتری باتری بسیار خوب BL-5CT ( Li-ion 1050 میلی آمپری) کلید مخصوص برای استفاده از فلاش دوربین بعنوان چراغ قوه

 

نقاط ضعف
 
عدم پشتیبانی از 3G نبود کلید اختصاصی دوربین بعنوان شاتر عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند عدم پشتیبانی از چند وظیفه گی ( Multi Tasking ) نبود مرورگر فایل های آفیس عدم وجود محافظ لنز دوربین قرار گرفتن اسلات کارت حافظه در زیر باتری عدم وجود کابل USB در بین محتویات جعبه گوشی

image
 
image

محتویات جعبه
 

جعبه نوکیا 3720 کلاسیک شامل همان لوازم معمول است. غیر از خود گوشی ، باتری و یک کارت حافظه یک گیگابایتی microSD در این جعبه قرار دارند. درست حدس زدید ، کابل USB در این جعبه جایی ندارد.

البته همراه با گوشی یک شارژر و یک هدست 2/5 میلی متری که متاسفانه یک تکه است. و در آخر ، مثل همیشه یک کتابچه راهنما عرضه شده است.

 

image
 
image

 

نوکیا 3720 کلاسیک ابعادی15.3*47*115 میلی متر و حجمی معادل 69 سی سی دارد.

خوشبختانه گوشی نه خیلی کوچک است و نه خیلی بزرگ و کاملا برای راحت در دست جای گرفتن بهینه شده است و به خوبی در جیب جای می گیرد. نگذارید وزن 94 گرمی نوکیا 3720 کلاسیک فریب تان دهد  ، این گوشی به راحتی در دست جای می گیرد و بدنه آن کاملا محکم و قابل اطمینان است.

 

طراحی
 

طراحی نوکیا 3720 کلاسیک کاملا برای یک گوشی مقاوم در محیط های سخت مناسب به نظر می رسد. ظاهر این گوشی بر خلاف نوکیا 5140 یا Samsung B2700 چندان زمخت نیست. منظور ما این نیست که این گوشی مقاومت کمتری دارد بلکه ظاهر آن نسبت به دو گوشی ذکر شده کاربردی تر و شکیل تر است.در ابتدا در مورد قرار گیری قاب نقره ای جلوی گوشی کمی شک داشتیم ،ما عقیده داشتیم که اگر به جای قاب نقره ای جلوی آن یک پوشش لاستیکی قرار می گرفت گوشی دوست داشتنی تر به نظر می رسید اما به هرحال ما از وضعیت موجود نیز راضی کننده است.

برای افزایش ضخامت یک لایه لاستیکی بین پنل پشتی و قاب فلزی قرار گرفته است.

صفحه نمایش نوکیا 3720 کلاسیک یکی از بهترین صفحه نمایش های نوکیا هم از نظر درخشندگی و هم از نظر رندر رنگ هاست و از زاویه دید خوبی هم برخوردار است.

این صفحه نمایش با اندازه 2/2 اینچی و پشتیبانی از رزولوشن QVGA قادر است تا 16 میلیون رنگ را نمایش دهد. گرچه رنگ ها در برابر نور آفتاب کمی رنگ و رو رفته به نظر می رسند ، اما خوانایی این صفحه نمایش در برابر نور آفتاب قابل تحسین است.

 

image
 
image

 

در پایین صفحه نمایش کلید چندجهته و در اطراف کلیدهای کنترلی و کلیدهای شروع و پایان تماس قرار گرفته اند. لبه فلزی کلید 4 جهته بسیار مناسب است و با توجه به فضای اطراف آن به راحتی می توان با آن کار کرد. کار کردن با دیگر کلیدها نیز آسان است و به ندرت کلیدها به تصادف فشرده می شوند. مثل سایر ابزارهای مقاوم ، کلیدهای این گوشی هم کمی سفت هستند اما این بهایی است که باید برای داشتن یک گوشی محکم بپردازیم.

 

image

 

صفحه کلید با استفاده از پلاستیک محکمی ساخته شده است و شکاف های میان کلید ها با لاستیک پوشانده شده است. کلید 4 جهته لبه های فلزی دارد که هم باعث بهتر شدن ظاهر گوشی و هم افزایش دوام آن می شود.

کلید های ستاره و مربع کمی کوچک هستند و بالطبع کارکردن با آن ها کمی مشکل است البته این اندازه فقط به دلیل مطابقت با طرح منحنی وار گوشی برای آن ها در نظر گرفته شده است.

تصویری از یک چراغ قوه روی کلید ستاره وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا از فلاش LED گوشی به جای چراغ قوه استفاده کنید.

 

image
 
image

 

نور پس زمینه کلیدها خوب است و درحشندگی مناسبی برای صفحه کلید به همراه می آورد.

 

image

 

کناره های بالا و سمت چپ نوکیا 3720 کلاسیک کاملا خالی است و نوکیا این بار تصمیم گرفته که همه چیز را در کناره پایین گوشی جا دهد.

 

image
 
image

 

در کناره پایینی نوکیا 3720 کلاسیک تمامی پورت های ارتباطی از جمله پورت microUSB ، سوکت 2/5 میلی متری هدست و پورت مخصوص شارژر زیر یک پوشش پلاستیکی مخفی شده اند. روزنه مخصوص بند گوشی نیز در پایین قرار دارد. این به آن معنی است که برای گوش کردن به موسیقی باید این پوشش را بردارید. تنها چیزی که نیازی به برداشتن پوشش ندارد پورت اختصاصی شارژر است که نوکیا کاملا آن را ضد آب ساخته است.

 

image
 
image

 

image

 

تنها کنترل موجود در کناره سمت راست گوشی ، کلیدهای تنظیم صدا هستند. نکته قابل توجه این  است که کلیدهای تنظیم صدا جزئی از پوشش لاستیکی هستند که کل گوشی را در برگرفته و قسمت های جلو و عقب آنرا از یکدیگر مجزا می سازد. این امر به دلیل عایق سازی بهتر صورت گرفته است.  به دلیل برجستگی این کلید ها کار کردن با آن ها آسان است.

 

image
 
image

 

در آخر بررسی ظاهر این گوشی به قسمت پشتی آن می رسیم.  کاور باتری مقاوم و عالی این گوشی با استفاده از یک پیچ فلزی در جای خود محکم می شود. همان طور که تصور می کنید ، این کاور هم از پلاستیک سخت و یک لایه لاستیکی ساخته شده است. پلاستیک مات به کار رفته واقعا خوب است و هیچ اثر انگشتی روی آن باقی نمی ماند، گرچه نتوانست بدون هیچ خراشی از زیر لاستیک های ماشین ما بیرون بیاید.

در کنار لنز دوربین 2 مگا پیکسلی یک فلاش LED و اسپیکر گوشی قرار گرفته اند. ما حدس می زدیم که این اسپیکر ضد آب باشد ، اما در طول تست ها دریافتم که اولین جایی از گوشی که در آب یا حتی افتادن گوشی آسیب می بیند همین قسمت است.

لنز دوربین در یک سطح فلزی قرار گرفته و برای جلوگیری از افتادن خراش بر روی آن داخل این سطح کمی فرو رفته است. اما خیلی تعجب برانگیز است که در چنین گوشی ای از محافظ لنز خبری نیست.

 

image
 
image

 

درآوردن کاور باتری بسیار آسان است و تنها چیزی که شما نیاز دارید استفاده از دستگیره فلزی پشت آن است. نیم دور چرخش در جهت عقربه های ساعت باعث باز شدن این کاور می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با برداشتن کاور باتری ، باتری Nokia li-ion Bl-5CT با قدرت 1050 میلی آمپر نمایان می شود. نوکیا عمر این باتری را در زمان مکالمه حدود هفت ساعت و در حالت آماده به کار 408 ساعت اعلام کرده است. در استفاده متعادل از گوشی می توانید تا 4 روز بدون شارژ از آن استفاده کنید.

 

image
 
image

 

نوکیا 3720 کلاسیک براحتی در دست و جیب جای می گیرد. چون هیچ پلاستیک براقی در بدنه این گوشی به کار نرفته است ، پس خیلی سخت می توان تصور کرد که گوشی از دستتان سر بخورد. بعلاوه پلاستیک های مات هیچ اثر انگشتی جذب نمی کنند.

 

image

 

رابط کاربری
 

نوکیا 3720 کلاسیک از ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 نوکیا استفاده می کند. این رابط کاربری بسیار آشناست و اگر گوشی های سری 40 را دنبال کرده باشید ، به سختی می توانید نوآوری در این رابط بیابید.

مثل همتایان هوشمند سری 60 این گوشی هم از حالت Active Standby استفاده می کند.این حالت باعث افزوده شدن عملکردهای جالبی به صفحه اصلی گوشی می شود که به ندرت در گوشی های دیگر برندها یافت می شود.

در Standby  چهار بخش برای قرارگیری میانبرها توسط کاربر در نظر گرفته شده است. در اکثر مواقع بخش بالای صفحه نمایش برای قرار گیری میانبرها به کار گرفته می شود و اجازه دسترسی سریع کاربر به برنامه ها را فراهم میکند.

بخش دوم Standby برای نمایش رویدادهای موجود در تقویم به کار گرفته می شود. در پایین ترین  سطر این بخش رویدادهای روز جاری نمایش داده می شوند. یک ویژگی برجسته در این بخش که حتی گوشی های هوشمند نوکیا آنرا به کار نگرفته اند ، امکان افزودن یادداشت ها به صفحه اصلی است.

 

image
 
image

 

image

 

منوی اصلی نوکیا 3720 کلاسیک به چهار روش می تواند نمایش داده شود: لیستی مشبک از آیکن ها با نوشته یا بدون نوشته ، لیستی از آیتم ها و نمایش لبه ای(Tabs). گرچه هر کدام از این نمایش ها ویژگی های خاص خودشان را دارند اما من همچنان استفاده از نمایش معمولی مشبک را به آن ها ترجیح می دهیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

شکل آیکن ها در ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 تغییر کرده است تا بیشتر با رابط کاربری سری 60 نوکیا تطابق پیدا کند. انیمیشن های سه بعدی هم دیگر در این رابط کاربری جایی ندارند. همچینین امکان مرتب کردن آیکن ها بر اساس نیاز های کاربر نیز در این نسخه در نظر گرفته شده است که باعث راحتی کار با آن خواهد شد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با به کارگیری یکی از تم های نصب شده می توان رنگ پس زمینه منو و صفحه اصلی را به راحتی تغییر داد.

پنج تم از پیش نصب شده در نوکیا 3720 کلاسیک وجود دارد. تمامی این تم ها با حفظ ظاهر کلاسیک گوشی تطابق دارند. تم های زیادی برای دانلود در دسترس قرار دارند و برخی از این تم ها در هنگام انجام عملی خاص صدا هم پخش می کنند.

منوی نوکیا 3720 کلاسیک به سرعت در برابر دستورات کاربر واکنش نشان می دهد. البته این مورد این روزها در مورد سایر گوشی های سری 40 نیز به خوبی دیده می شود و نمی توان کمتر از این هم از سری 40 نوکیا انتظار داشت.

 

دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن نوکیا 3720 کلاسیک فضایی برای ذخیره 2000 مخاطب و تنظیمات خاص آن ها دارد. به هر مخاطب می توان فیلدهای متنوعی نسبت داد اما تعداد شماره های تلفن اختصاص داده شده به هر مخاطب تا 5 عدد محدود شده است. فیلدهای مجزایی برای نام کوچک و نام فامیلی در نظر گرفته شده اند که باعث رفع مشکلات ایجاد شده در هنگام همگام سازی می گردند.

 

image
 
image

 

image

 

می توان زنگ های خاصی به هر مخاطب تخصیص داد. همچنین امکان اختصاص دادن عکس یا زنگ های تصویری نیز برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.

 

پیام رسانی
 

سازماندهی منوی پیام های نوکیا 3720 کلاسیک به خوبی صورت گرفته است. این گوشی می تواند تمامی انواع رایج پیام ها از جمله SMS ، MMS ، EMS و ایمیل را مدیریت کند.

سه نوع اول ذکر شده از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند و تمامی کاری که باید برای تبدیل یک SMS به یک EMS یا MMS بکنید افزودن محتوای چند رسانه ای به آن است.

همه چیز در این ویرایشگر به خوبی سازماندهی شده است و باعث صرفه جویی در وقت کاربر در ایجاد پیام ها می گردد.

 

image
 
image

 

image

 

بخش ایمیل هم بسیار خوب است. با یکبار درج کردن آدرس ایمیل نوکیا 3720 کلاسیک به طور خودکار تنظیمات را انجام می دهد و برای دسترسی به ایمیل تنها کار لازم وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خواهد بود.لازم نیست که مدتی طولانی را برای درج تنظیمات این گوشی تلف کنید.

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی نوکیا 3720 کلاسیک مشابه همانی است که در سایر گوشی های سری 40 نوکیا یافت می شوند. ظاهر این پخش کننده به نسبت ویرایش پنجم تغییر کرده است اما تغییری در امکانات بوجود نیامده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید آهنگ ها را بر حسب نام خواننده ، عنوان آلبوم یا سبک مرتب کنید . این پخش کننده از Album art هم پشتیبانی می کند. با پشتیبانی از پروفایل A2DP می توانید از طریق هدست های بلوتوث بی سیم به موسیقی گوش کنید.

عملکردهای موسیقیایی این پخش کننده با در نظر گرفتن اکولایزر و عمکلرد استریو آن افزایش می یابد. قبلا هم ذکر شد که بلندی صدای گوشی خیلی راضی کننده نیست.

نوکیا 3720 کلاسیک از رادیو FM با RDS هم برخوردار است و مثل همیشه برای استفاده از آن باید از هدست بعنوان انتن بهره بگیرید. و این به آن معنی است که در هنگام گوش دادن به رادیو هم باید پوسس پلاستیک پورت های پایین گوشی را بردارید.

 

کیفیت صدا
 

بعد از نمایش های خیره کننده گوشی های اخیر نوکیا در تست کیفیت صدای ما ، نوکیا 3720 کلاسیک در این زمینه مایوس کننده عمل کرد. نه اینکه گوشی در این قسمت دچار مشکلات اساسی و جدی باشد اما کارآیی آن در حد متوسط است و آن مقدار کارایی که مااز نوکیا انتظار داشتیم ،را ارایه نداد.

بهترین جنبه نوکیا 3720 کلاسیک در این بخش پاسخ دهی بی نقص آن به فرکانس های مختلف بود که تقریبا تمامی طیف ها را پوشش می داد. تغییر شکل کلی فرکانس ها هم بخوبی صورت می گرفت و تغییر شکل بین فرکانسی هم خوب بود.

گرچه سطح نویز و دامنه پویا و همین طور مکالمه متقابل در این گوشی کیفیت چندانی نداشت.گرچه ما موارد بدتری هم داشته ایم اما در مقایسه با گوشی های اخیر نوکیا ، 3720 کلاسیک در این زمینه قدمی به عقب برداشته است. به دلیل اینکه این گوشی با دوام طراحی شده و برای مدتی طولانی در اختیار کاربر خواهد بود ، امیدواریم این بخش بتواند وی را راضی نگه دارد.

 

image

 

گالری
 

ما شخصا از طرفداران پروپا قرص گالری سری 40 نیستیم. به دلیل اینکه این گالری مانند file manager عمل می کند ، نمی توان آنرا خیلی کاربر پسند دانست. برای مثال برای دسترسی به فایل ها باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید و همین طور از فیلتر ها هم برای دسته بندی فایل ها خبری نیست. همین طور گالری به اینکه شما فایل های تان را در پوشه های خاص قرار دهید ، وابسته است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

به هرحال ، به منظوری که نوکیا 3720 کلاسیک عرضه شده است این گالری مناسب به نظر می رسد. نکته غم انگیز این است که حتی در گوشی های گران قیمت تر سری 40 هیچ بهبودی در این گالری به چشم نمی خورد.

پخش کننده ویدیویی سری 40 همان نرم افزار آشناست و می تواند فایل های Mp4 و 3gp را پخش کند این نرم افزار با کلیپ ضبط شده در خود گوشی یا بقیه کلیپ ها نیز به خوبی کار می کند و هیچ مشکلی ندارد.

 

دوربین 2 مگاپیکسلی
 

نوکیا 3720 کلاسیک به یک دوربین 2 مگا پیکسلی مجهز است. مثل سایر گوشی های سری 40 ، تنظیمات این دوربین هم محدود است ، اما محدود بودن این تنظیمات باعث اسانی استفاده از آنها می شود. تنظیماتی چون تراز سفیدی و افکت های مختلف در این دوربین تعبیه شده اند. همین طور حالت های عکاسی پیاپی و عکاسی در هر دوحالت افقی و عمودی نیز در دسترس هستند.

 

image
 
image

 

image

 

یک فلاش LED نیز در کنار این دوربین وجود دارد که برای بهبود کیفیت تصاویر در شرایط کم نور به کار می رود اما نباید خیلی از آن انتظار داشته باشید.به نظر می رسد که هدف اصلی از قرارگیری فلاش LED نه برای عکاسی که برای استفاده بعنوان چراغ قوه بوده است.

در رده دوربین های 2 مگا پیکسلی ، عکس های دوربین نوکیا 3720 کلاسیک خوب به نظر می رسد. رنگ ها خوب هستند و مقدار جزئیات نیز رضایت بخش است. سطح نویز در بعضی نقاط بالاست اما به هرحال ما نمی توانیم انتظار زیادی از این دوربین داشته باشیم .

فیلمبرداری با این گوشی با رزولوشن  QCIF و نرخ 15 فریم در ثانیه انجام می شود.  گرچه کیفیت فیلمبرداری این گوشی هم پایین است اما نباید از گوشی ای در این کلاس انتظار زیادی داشت.

شاید مایوس کننده ترین مطلب در مورد دوربین که مستقیما به کیفیت عکس ها مربوط نمی شود ، نبود محافظ لنز دوربین در این گوشی است. علیرغم تمامی مستحکم سازی ها ، نوکیا 3720 کلاسیک نمی تواند بدون  وجود محافظ خیلی از لنز خود مراقبت کند و انجام این کار را تنها به کمی فرورفتگی لنز در بدنه گوشی بسنده می کند.

 

Opera Mini 4.2
 

مثل سایر گوشی های سری 40 ویرایش ششم ، نوکیا 3720 کلاسیک با یک مرورگر استاندارد HTML مبتنی بر WebKit عرضه می شود. مرورگرهای Safari شرکت اپل و safari mobile و همین طور مرورگری که برای پلت فرم های Palm و Android عرضه شده اند هم بر پایه Webkit مبتنی هستند. مرورگر نوکیا 3720 کلاسیک هم امکاناتی مشابه آنها دارد و شما را ناامید نخواهد کرد.

گرچه پشتیبانی اندکی از فلش صورت می گیرد اما این مرورگر نمی تواند اغلب محتوای فلش سایت ها مثل ویدیو های فلش را نمایش دهد و تنها قادر به نمایش برخی بنر هاست. برای استفاده از YouTube باید از نسخه موبایل این سایت استفاده نمایید. ما حدس می زنیم که از همان ابتدا فهمیدید که با یک گوشی چندرسانه ای طرف نیستید و نباید از نوکیا 3720 کلاسیک انتظار زیادی داشته باشید .

یکی دیگر از نقص های این مرورگر ، آن است که نمی توان در حالت افقی از آن استفاده نمود و همین طور موتور جستجویی در آن تعبیه نشده است. نقص دیگر به رندر فونت ها مربوط می شود که حتی با بزرگنمایی 75 درصد متن غیر قابل خواندن می شود.

Opera mini روی گوشی های سری 40 بصورت پیش فرض نصب است. و علیرغم وجود مرورگر خود گوشی ، Opera mini جای خودش را پیدا کرده است. Mini به این صورت کار می کند که صفحات توسط سرور های Opera رندر شده و سپس با فشرده سازی عکس ها و تبدیل به فرمت سازگار و کم حجم تر ، به این نرم افزار ارسال می شود. گرچه گاهی اوقات کیفیت محتویات وب کاهش می یابد اما این تفاوت در تلفن های همراه قابل مشاهده نیست.

علاوه بر این ، تفاوتی که در حجم فایل های تبدیل شده و مخصوصا عکس ها بوجود می آید ، باعث می شود که در هزینه های خود صرفه جویی کنید. به هرحال این دو نرم افزار از پیش نصب هستند و می توانید از بین آن دو هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

سازمان دهنده و نرم افزارها
 

سازمان دهنده نوکیا 3720 کلاسیک تغییرات ناچیزی را نسبت به گوشی های پیشین سری 40 شاهد بوده است. این بخش نرم افزارهای مدیریت زمان کاملی ارائه می کند. در نرم افزار تقویم یا Calendar سه نمای روزانه ، هفتگی و ماهانه در دسترس کاربر هستند. روز شروع هفته در روز های شنبه ، یکشنبه یا دوشنبه قابل تنظیم است. همچنین در این نرم افزار می توان پنج نوع رویداد یادآور(reminder)، قرار ملاقات(meeting)،تماس(Call)، روز تولد(BirthDay) و یادداشت(Memo) را تنظیم نمود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک نرم افزار مدیریت وظایف(To Do) ، هشدار(Alarm Voice Recorder ، تایمر و کرونومتر هم به همراه گوشی ارائه می شوند. همین طور نرم افزارهای ماشین حساب ، مبدل واحد و نرم افزار جستجو هم در دسترس هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Ovi Maps هم در این گوشی نصب است. از آنجایی که نوکیا 3720 کلاسیک دارای GPS  نیست نمی توان از این نرم افزار برای جهت یابی ماهواره ای استفاده کرد اما به هر حال داشتن نقشه بر روی گوشی بد نیست.

و در آخر ، با نگهداشتن کلید ستاره می توانید چراغ قوه گوشی را روشن یا خاموش کنید. ما هیچ میانبر نرم افزاری ای برای این چراغ قوه پیدا نکردیم ، اما هیچ چیزی بهتر از داشتن یک کلید سخت افزاری برای این وسیله نیست.

 

بازی ها
 

چهار بازی از پیش نصب شده در نوکیا 3720 کلاسیک موجود هستند : Block'd ، Bounce Tales ، Brain Champ و Sudoku . گرچه سه بازی آخر آشنا هستند و پیش از این آن ها را در گوشی های پیشین نوکیا دیده بودیم اما بازی Block'd جدید است.

این بازی بسیار ساده است. باید بلوک های همرنگ را برای منهدم شدن در کنار هم قرار دهید. هدف پاکسازی صفحه از تمام بلوک هاست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

تست های مقاومتی نوکیا 3720 کلاسیک

 

مدتی است که مشغول تست کردن بخش های مختلف نوکیا 3720 کلاسیک هستیم . در بخش نرم افزاری گوشی چیز جدیدی وجود نداشت اما امیدواریم در تست های مقاومتی این گوشی ما را امیدوار نماید. نوکیا 3720 کلاسیک از گواهینامه IP54 برای مقاومت در برابر گردوخاک و آب برخوردار است. در ضمن ، نوکیا قول ضد شوک بودن گوشی را نیز داده است .

ما برای تست های اولیه حتی از دفتر هم خارج نشدیم. نوکیا 3720 کلاسیک در تست های اولیه عالی عمل کرد . در ابتدا گوشی را در یک ظرف حاوی آب انداختیم و سپس آنرا در زیر اب در حال جریان قرار دادیم. و در آخر گوشی ای که در اختیار ما بود ، کار می کرد و تنها با یک مشکل موقتی روبرو بودیم: صدای گوش خراش اسپیکر پشتی گوشی.  حدود ده دقیقه طول کشید تا گوشی به وضعیت اولیه خود بازگشت . نوکیا 3720 کلاسیک در تست های مایعات زیاد به دردسر نیفتاد.

برنامه بعدی ما عبور از روی نوکیا 3720 کلاسیک با ماشین بود.  ما پیش از این ، این کار را با گوشی Samsung B2700 انجام دادیم و این بار مشتاق بودیم تا ببینیم گوشی فنلاندی ها در برابر چند تن و نیم وزن چگونه عمل خواهد کرد. غیر از دو خراش کوچک در کاور پشتی و کمی هم کثیف شدن ، نوکیا 3720 کلاسیک هیچ نشانی از آسیب دیدگی در خود نداشت. پنل جلویی گوشی کاملا سالم بود و شیشه محافظ لنز دوربین نیز هیچ خراشی بر نداشته بود. با در نظر گرفتن اینکه بیشتر بدنه گوشی از پلاستیک ساخته شده است ، گوشی به خوبی از این آزمایش هم سرافراز بیرون آمد.

گوشی برای مرحله دیگری از آزمایش ها آماده بود ، بنابراین به آن ضربه زدیم ، آنرا به دیوار کوبیدیم ، در گرد و غبار فرو کردیم و چهار متر به بالا پرتاب کردیم.

در ضربات اولیه و کوبیدن به دیوار هیچ مشکلی در ظاهر گوشی به وجود نیامد. در بار دوم کمی خراش در پایین گوشی به وجود آمد و پنل های جلو و پشت گوشی از سمت چپ گوشی کمی از هم باز شدند. این مشکل با کمی فشردن پنل ها ، حل شد.

تست گرد و غبار ، براحتی پشت سر گذاشته شد گرچه تست شوک ها داستان دیگری داشت.

با دو بار آزمایشی که انجام دادیم مجبور شدیم پنل ها را در جای خودشان محکم کنیم. قاب فلزی در اطراف پوشش پلاستیکی پورت ها که در پایین گوشی قرار دارد ، کمی خمیده شد و اکنون نمی تواند کاملا بسته شود. این امر ممکن است موجب بروز مشکلاتی در آینده شود. بزرگترین مشکل ، بلندگوی گوشی بود که  از کار افتاد. غیر از این مشکل ، بدنه گوشی کاملا سالم بود و نو به نظر می رسید .

در پایان روز ، نوکیا 3720 کلاسیک عالی عمل کرد. آب و گرد و غبار اثری بر گوشی مقاوم فنلاندی ها نداشتند و هدف اصلی گوشی نیز همین بود. 3720 کلاسیک در برابر ضربات تصادفی نیز از خود مقاومت نشان داد. شاید این گوشی به استحکام Sonim XP1  نباشد اما مطمئنا در مقابل بسیاری از ضربات می تواند دوام بیاورد. فقط دقت کنید که گوشی را از ارتفاع خیلی زیاد به پایین نیاندازید. اسپیکر گوشی پاشنه آشیل آن است.

گمان می کنیم ویدیو هایی که از طرف نوکیا در مورد این گوشی ، حقیقی هستند اما شک داریم که نوکیا تمامی تست هایی را که ما در موردیک گوشی انجام دادیم ،روی یک گوشی انجام داده باشد.

 

سخن پایانی
 

نوکیا 3720 کلاسیک را می توان در گوشی های سری 40 نادیده گرفت . اما به هر حال این گوشی نیز مطمئنا طرفدارانی خواهد داشت. ترکیبی از ظاهر کلاسیک ها و مقاومت عالی ،این گوشی را گزینه ای مناسب برای بسیاری از کاربران ، خواهد کرد. نوکیا 3720 کلاسیک هم در داخل شهر و هم در بیرون آن قابل استفاده است.

شکی نیست که استفاده از سری 40 برای گوشی های ارزان قیمت انتخابی خوب به شمار می رود. مقاومت در برابر گردوغبار  و آب و رطوبت به همراه بدنه محکم و مقاوم را نیز به آن بیافزایید.

چیزی که ما در این جا داریم گوشی ای است که در برابر بسیاری از آزمایش ها مقاومت کرد و مطمئنا می تواند در محیط های پیچیده هم از خود مقاومت نشان دهد.

بهتر است نگاهی نزدیکتر به رقیبان گوشی مقاوم فنلاندی های بیاندازیم.  گمان می کنم Sonim XP1 ، XP3 Enduro و Sonim XP3.20 Quest ویژگی های خودشان را دارند و مقاومترین گوشی هایی هستند که تابحال ساخته شده اند. اما باید امکانات کم و قیمت سنگین آنها را در نظر گرفت.

به نظر می رسد که تهدیدهای عمده نوکیا 3720 کلاسیک از جانب تولید کنندگان قدرتمندی چون سامسونگ و سونی اریکسون  باشد. گواهینامه IP54 ، مقاومت زیاد و امکانات خوب در برابر قیمت گوشی در میان همه رقبا مشترک است. گرچه پیدا کردن گوشی ای با قیمت کم و امکاناتی در این حد کار دشواری است. نوکیا 3720 کلاسیک می تواند گزینه ای بهتر میان سونی اریکسون  C702 و Samsung B2100 Xplorer به شمار رود.

مدت زیادی از ارائه گوشی مقاوم CyberShotمی گذرد و این باعث می شود که این گوشی با قیمت مناسب تری عرضه شود. گوشی مقاوم سونی اریکسون  از امکاناتی چون تماس تصویری ، GPS و عکاسی Cybershot بهره می برد اما ما شک داریم که این گوشی هم مانند نوکیا 3720 کلاسیک و Samsung B2100 Xplorer که با دست های خودمان آن ها را تست کردیم ، مقاوم باشد.

گوشی Samsung B2100 Xplorer پایه ای ترین و ارزان ترین گزینه پیشنهادی به حساب می آید. صفحه نمایش کوچک و رزولوشن پایین صفحه نمایشB2100 موجب برتری نوکیا 3720 کلاسیک در این بخش می شود.اما قیمت B2100 نسبت به 3720  خیلی پایین تر است.

گوشی دیگری از سامسونگ ، قدرتمندترین رقیب نوکیا 3720 کلاسیک است. گوشی B2700 واقعا رقیب خوبی است و نوکیا را در شماری از مشخصات مغلوب می کند. نوکیا 3720 کلاسیک بدون در نظر گرفتن طاهر آن ، بسیار مقاوم است. این گوشی در جنبه هایی مانند مقاومت و طراحی ظاهری بر دیگر رقبا غلبه می کند.  گرچه این گوشی امکانات فوق العاده ای ندارد اما دوام آن عالی است و احتمالا بسیاری از کاربران دوست دارند برای یک بار هم که شده آن را بیازمایند.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)