خانهبررسی‌ها
Nokia 5730 XpressMusic

Nokia 5730 XpressMusic

5730 XpressMusic عرضه شده است تا دوستداران موسیقی را سرگرم کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۶/۲۴
مروری بر گوشی Nokia 5730 XpressMusic
 

Nokia 5730 XpressMusic  عرضه شده است تا دوستداران موسیقی را سرگرم کند.  استفاده از سیستم عامل سیمبین برای گوشی های سری Xpress Music چیز جدیدی نیست و ما حتی از این که  این گوشی شباهت زیادی به N97 دارد هم شگفت زده نمی شویم. گرچه Nokia 5730 XpressMusic  محصول خیلی برجسته ای نیست اما می تواند از پس کارهای روزمره بسیاری برآید.

چه یک گوشی هوشمند و چه یک گوشی مخصوص سرگرمی بخواهید Nokia 5730 XpressMusic  با امکانات موسیقیایی ، ویدیویی ، بازی ها و مرورگر وب و امکانات ارتباطی اش آرزویتان را بر آورده خواهد کرد.

زمان زیادی از تبدیل شدن گوشی های سری XpressMusic به گوشی های هوشمند می گذرد اما چندکاره بودن آنها دستاورد جدیدی است. WLAN ، GPS و صفحه کلید کامل QWERTY کشویی با امکانات موسیقیایی قوی و پشتیبانی از بازی های N-Gageگوشی  Nokia 5730 XpressMusic را به یک گوشی پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل خواهد کرد. برآورد ما این است که سیمبین از پس این کارها بربیاید اما اجازه دهید ببینیم در عمل Nokia 5730 XpressMusic  چگونه کار می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این گوشی بسیار شبیه به گوشی Nokia 5630 XpressMusic  است . در حقیقت همان گوشی است که به یک صفحه کلید QWERTY مجهز شده است . اما افزوده شدن صفحه کلید QWERTY و بزرگتر شدن صفحه نمایش چه تاثیر بر عملکرد این گوشی در بازار خواهد داشت؟

 

ویژگی های کلیدی
 
صفحه نمایش TFT با اندازه 2/4 اینچی و پشتیبانی از 16 میلیون رنگ و رزولوشن QVGA صفحه کلید QWERTY کشویی پشتیبانی چهار بانده از GSM و سه بانده از 3G با HSDPA سیستم عامل سیمبین با رابط کاربری S60 3.2 پردازنده 369 مگاهرتزی ARM11 سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد اسلات کارت حافظه microSD و ارائه یک کارت حافظه 8 گیگا بایتی در برخی کشورها به همراه گوشی دوربین 3/2 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و کلید اختصاصی دوربین ، برچسب گذاری جغرافیایی( Geo-Tagging ) و ضبط فیلم با نرخ 30 فریم بر ثانیه با رزولوشن VGA پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g و تکنولوژی UPnP گیرنده GPS به همراه نرم افزار Nokia Maps درگاه اتصال USB و بلوتوث با پشتیبانی از پروفایل A2DP برای اتصال هدست های استریو رادیو FM با RDS و رادیوی اینترنتی کلیدهای اختصاصی موسیقی پشتیبانی از N-Gage کلیدهای اختصاصی بازی پشتیبانی از نرم افزارهای Ovi نرم افزار Office Document Viewer برای مرور فایل های آفیس شماره گیری هوشمند نوار مخاطبان در صفحه اصلی گالری به کار رفته در گوشی های سری N قابلیت say and play (کنترل صوتی پخش کننده موسیقی)

 

نقاط ضعف اصلی
 
بدنه بی کیفیت که اثر انگشت بر روی آن باقی می ماند عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD که امکان نصب نرم افزار مخصوص برای این کار به طور جداگانه وجود دارد کارآیی متوسط دوربین عمر کم باتری شارژ نشدن از طریق پورت microUSB نبود خروجی تلویزیون  

Nokia 5730 XpressMusic  تهدیدی برای دیگر گوشی تازه وارد نوکیا یعنی E75 نیز به شمار می رود.

 شاید مقایسه این دو خیلی ساده نباشد اما 5730 تنها برخی از امکانات مربوط به ایمیل از E75 کمتر دارد. نماینده گوشی های XpressMusic با صفحه کلید QWERTY و کلیدهای اختصاصی موسیقی و بازی بیشتر توانش را بر سرگرمی اختصاص داده است.این گوشی امکانات ارتباطی کاملی عرضه می کند. صفحه کلید کامل ، سازمان دهنده عالی ، قابلیت مشاهده  فایل های آفیس و GPS می تواند کاربرد این گوشی را برای مدیران تجاری هم امکانپذیر سازد.

 

image

 

image
 
image

 

حتی استفاده از کلیدهای مخصوص بازی و شکل فونت خاصی که روی کلیدها به کار رفته است ، ما را در مورد مخاطبان اصلی آن به تردید می اندازد. Nokia 5730 XpressMusic  واقعا امکانات فوق العاده ای دارد . اولین گوشی با صفحه کلید QWERTY سری XpressMusic قطعا یک گوشی هوشمند تمام عیار است و ارزش تست کردن را دارد.

اگر جوان هستید یا حداقل روحیه جوانی تان را زنده نگه داشته اید با ما در قسمت بعد همراه باشید تا به بررسی محتویات جعبه این گوشی بپردازیم.

 

محتویات بسته ی خریداری شده
 

Nokia 5730 XpressMusic  با توجه به قیمتش ، لوازم مناسبی در جعبه خود دارد. این گوشی با یک کارت حافظه 8 گیگابایتی microSD و یک کابل USB و البته با شارژر  2 میلی متری عرضه می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

هدست یک تکه است و این به آن معنی است که شما نمی توانید موسیقی را  با هدست دیگری استفاده کنید. البته با توجه به وجود سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد می توانید از هدفون دلخواه تان نیز استفاده کنید.

کیفیت هدست ارائه شده به همراه گوشی بالاتر از حد استاندارد است.این هدست به همراه گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک  هم ارائه می شود.

گرچه وجود صفحه کلید QWERTY کشویی موجب می شود  تا Nokia 5730 XpressMusic  جز باریک ترین گوشی ها به شمار نیاید اما ضخامت آن برای چنین گوشی ای با صفحه کلید کامل خیلی قابل قبول است. کارکردن با گوشی نیز به دلیل ابعاد 15.4*51*112  میلی متر که در حدود اندازه N79 است نه تنها خیلی سخت نیست بلکه کار راحتی  است.

وزن 135 گرمی گوشی نیز خیلی زیاد نیست . Nokia 5730 XpressMusic  تنها 4 گرم از E75 سبک تر است اما نکته مهم این است که کار کردن با این گوشی راحت است. حفظ تعادل برای گوشی های کشویی ضروری است و Nokia 5730 XpressMusic  با صفحه کلید QWERTY اش به خوبی این مطلب را برآورده می سازد.

 

طراحی و ساختار
 

Nokia 5730 XpressMusic   با به کارگیری طراحی مخصوص سری XpressMusic تبدیل به گوشی منحصر بفردی شده است. قاب قرمز رنگ اطراف صفحه نمایش و صفحه کلید ، باعث به خاطر آوردن طراحی آشنای آن  می شود. نمای جلویی این گوشی در حقیقت همان نمای جلویی نوکیا 5630 اکسپرس موزیک است . همان جنس پلاستیکی در اینجا هم به کار رفته است و هیچ چیز جدیدی در این بخش وجود ندارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

صفحه کلید QWERTY باعث می شود که این گوشی محکم تر به نظر برسد. در این صفحه کلید از همان فونتی که برای کلیدهای جلوی گوشی به کار رفته ، استفاده شده است.

سنسور محدود کننده نور و دوربین دوم مخصوص تماس های تصویری در کنار خروجی صدای مخاطب در پنل جلویی گوشی جا گرفته اند. دوربین ثانویه این گوشی قابلیت ثبت عکس هایی با رزولوشن QVGA و تصویر برداری QCIF با نرخ 15 فریم در ثانیه را دارد.درمیان صفحه نمایش و خروجی صدای مخاطب ، کلیدهای مخصوص بازی قرار گرفته اند.

در پایین صفحه نمایش 2/4 اینچی، کلید چهار جهته قرار گرفته است که کار کردن با آن بسیار راحت است. یک LED قابل برنامه ریزی در مرکز این کلید وجود دارد که می توان آنرا برای نشان دادن رویدادها یا چشمک زدن در حالت آماده به کار تنظیم نمود.

 

image
 
image

 

شش کلید سیستم در اطراف کلید چهار جهته وجود دارد که چهارتا از آن ها همان کلیدهای معمول گوشی های نوکیا یعنی کلیدهای شروع و پایان تماس و کلیدهای چندمنظوره  هستند. کلید پایان تماس برای خاموش کردن گوشی هم به کار می رود.دو کلید دیگر کلیدهای منو و کلید C هستند.

مشکل کلیدهای شروع و پایان تماس و کلیدهای چندمنظوره ، وجود کلید چهار جهته است.این کلید کمی برجسته شده است تا کار کردن با آن به راحتی انجام گیرد. اما این کار باعث شده است که فشردن کلیدهای چندمنظوره کمی سخت شود.کلیدهای اطراف این کلید را باید به دقت در مرکز آنها بفشارید وگرنه عمل نمی کنند. بازخورد این فشار بسیار ضعیف است و در هر بار شما مجبور به چندین بار فشردن یک کلید هستید.

کلید های منو و C کمی از کلید چند جهته برجسته تر هستند که باعث راحتی کار با آن ها می شود.

در سمت چپ صفحه نمایش کلیدهای مخصوص پخش کننده موسیقی قرار گرفته اند که در اکثر گوشی های XpressMusic وجود دارند. آنها نازک هستند و با فشار کمی به خوبی کار می کنند. نور پس زمینه آنها سفید رنگ است. مشکل این قسمت پوشش پلاستیکی این کلید هاست که باعث می شود بسیار ضعیف و شکننده باشند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در کناره چپ Nokia 5730 XpressMusic  پورت microUSB و اسلات کارت حافظه microSD دیده می شوند.هر دوی آنها با یک محافظ پلاستیکی برای محافظت در برابر گرد و خاک پوشانده شده اند.این محافظ ها بسیار محکم هستند و برای برداشتن آنها باید از ناخن هایتان استفاده کنید. مثل گوشی نوکیا 5630 اکسپرس موزیک ، به دلیل فرو رفتن بیش از اندازه کارت حافظه در اسلات مربوطه ، درآوردن آن با انگشتان کار بسیار مشکلی است. باید در هربار در آوردن آن از یک ابزار نوک تیز برای این منظور استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image

 

در کناره پایینی بدنه گوشی روزنه مخصوص بند و پورت شارژر قرار دارند.  در کناره پورت شارژر نیز میکروفن تعبیه شده است.

 

image
 
image

 

در کناره راست Nokia 5730 XpressMusic  تنها دو کلید تنظیم صدا و شاتر وجود دارند.کلید شاتر عملکرد خوبی دارد. برای فوکوس خودکار باید آنرا تا نیمه بفشارید . این کلید برای اجرای نرم افزار دوربین نیز به کار می رود و نسبتا کوچک طراحی شده است .  در حالی که فشردن این کلید تا نیمه به خوبی و به راحتی صورت می پذیرد اما در فشار دادن کامل آن کمی دچار مشکل شدیم.

 

image
 
image

 

تنها نکته قابل توجه در بالای گوشی سوکت صوتی3/5 میلی متری استاندارد است. اگرچه این سوکت محافظی ندارد اما برای استفاده کاملا راحت طراحی شده است.

 

image
 
image

 

پشت گوشی خیلی بهتر به نظر می رسد. پلاستیک مات به کار رفته در این بخش کاملا ضد لک و اثر انگشت است. در این قسمت یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی و یک فلاش LED کوچک نیز قرار گرفته اند.

 

image
 
image

 

برداشتن کاور باتری کار دشواری است و برای این کار باید از یک ابزار نوک تیز یا ناخن تان استفاده کنید و آنرا در زیر کاور اهرم نمایید.زیر این کاور یک باتری با قدرت 1000 میلی آمپر قرار دارد که از نوع Li-ion BL4U است . همچنین در این قسمت بلندگوی گوشی و اسلات سیم کارت هم قرار دارند. از اینکه هیچ نشانی از بلندگو روی بدنه گوشی نیست تعجب کردیم. گرچه صدای گوشی خیلی ضعیف نیست ، اما مسلما می توانست از این که هست بهتر باشد.

 

image

 

باتری 1000 میلی آمپری این گوشی در تست های ما هر روز به شارژ مجدد نیاز داشت . استفاده ما از این گوشی شامل استفاده زیاد از GPS و Wi-Fi و کمی هم مکالمه بود.

طراحی Nokia 5730 XpressMusic  کاملا یک طرح الهام گرفته شده است. سبک طراحی این گوشی کاملا مشابه 5630 است و مثل سایر گوشی های سری XpressMusic کاملا ساده است. کار کردن با گوشی راحت است و صفحه کلید QWERTY به خوبی در جای خود قرار گرفته است .

 

image

 

صفحه نمایش خیلی خوب
 

شاید Nokia 5730 XpressMusic  ویژگی هایی چون ضخامت کم را به دلیل طراحی کشویی اش از دست داده باشد اما صفحه کلید QWERTY تنها جنبه خوب آن نیست. وضعیت صفحه نمایش این گوشی یک دیگر از ویژگی های برجسته آن است. Nokia 5730 XpressMusic  از یک صفحه نمایش خوب 2/4 اینچی با رزولوشن QVGA و خوانایی مناسب زیر نور آفتاب استفاده می کند. در نور مستقیم آفتاب و حتی روزهای خیلی آفتابی ،  اگر رنگ ها خوب نمایش داده نشوند ، متن موجود در صفحه نمایش کاملا خوانا باقی می ماند .

 

image

 

سطح روشنایی و درخشندگی صفحه نمایش خوب است . در مورد اندازه هم باید بگویم ، اندازه 2/4 اینچی صفحه نمایش مناسب است اما مسلما برخی از کاربران صفحه نمایش 2/6 اینچی را برای کار با کلیدهای N-Gage ترجیح می دادند.

 

صفحه کلید QWERTY عالی

 

صفحه کلید Nokia 5730 XpressMusic  را به سختی می توان خوب تلقی کرد اما به هر حال این صفحه کلید کارش را بخوبی انجام می دهد. این کلیدها به خوبی قابل لمس اند و با فشار مناسبی هم کار می کنند. تنها مشکل ما در ردیف آخر این کلیدها بودکه به دلیل طراحی منحنی وار انتهای گوشی کمی کار کردن با کلیدها مشکل تر بود.

 

image
 
image

 

اگرچه با خوب بودن صفحه کلید QWERTY نقایص این صفحه کلید را فراموش خواهید کرد. کلیدها در صفحه کلید QWERTY در چهار ردیف قرار گرفته اند و نسبتا بزرگ هستند . در ضمن این کلید ها پاسخ دهی خوبی هم به دستورات کاربر دارند. طرح بندی این کلیدها بسیار سنجیده صورت گرفته است و حتی کلیدهای مخصوصی هم برای کاما و @ در نظر گرفته شده اند. انتخاب بخشی از متن برای کپی ، Cut و Paste نیز براحتی انجام می گیرد. فقط کافی است کلید Shift را نگهدارید و با کلیدهای جهت نما به راست یا چپ حرکت کنید.

 

image
 
image

 

image

 

تعادل گوشی برای استفاده از صفحه کلید QWERTY به خوبی برقرار شده است و  بوسیله این صفحه کلید می توانید از تمامی امکانات پیام رسانی و پشتیبانی فایلهای آفیس لذت کافی ببرید. با بازکردن صفحه کلید کشویی ،  برای تایپ کردن خیلی راحت هستید و کمتر گوشی ای در این بخش توان رقابت با Nokia 5730 XpressMusic  را دارد. صفحه کلید این گوشی مثل Nokia E75 و HTC Touch Pro راحت است.

گزینه جالبی که در Nokia 5730 XpressMusic  تعبیه شده است ، امکان سفارشی سازی عملی است که به هنگام باز شدن صفحه کلید QWERTY انجام می گیرد. می توانید نرم افزاری را برای اجرا در هنگام خارج کردن صفحه کلید کشویی تنظیم کنید . همچنین می توانید برای بسته شدن صفحه کلید کشویی نیز عملی مثل بازگشت به صفحه اصلی تعیین نمایید.

 

ساختار منوی  S60 3.2
 

Nokia 5730 XpressMusic  از سیستم عامل سیمبین 9.3 به همراه ویرایش سوم از رابط کاربری سری 60 استفاده می کند. این سیستم عامل هم از سرویس پک 2 استفاده می کند اما نسبت به نمونه قبلی کمی متفاوت است.

بزرگترین تغییر در این قسمت به نوار مخاطبان در صفحه اصلی مربوط می شود که در هنگام بررسی نوکیا 5630 اکسپرس موزیک هم به آن برخوردیم. این صفحه مثل صفحه اصلی قدیمی است اما محتویات آن مجددا سازمان دهی شده اند و نوار مخاطبان در بالای آن قرار گرفته است.

هر مخاطب با نام کوچک و عکس مختص خودش نمایش داده می شود. و در آن واحد می توان سه مخاطب را در این نوار مشاهده کرد . امکان پیمایش این نوار به راست یا چپ نیز وجود دارد

برای هر مخاطب می توانید یک فید RSS هم تخصیص دهید . فکر می کنم یک ترفند خوب افزودن مخاطبانی است که حقیقی نیستند و با آنها می توانید به فیدهای مورد علاقه تان در صفحه اصلی دست پیدا کنید.

با انتخاب یکی از مخاطبان در نوار مخاطبان ، صفحه ای همراه با مشخصات مخاطب نمایش داده می شود که این صفحه با صفحه ای که در هنگام مشاهده  مخاطب از طریق دفترچه تلفن نمایش داده می شود، متفاوت است. این صفحه شامل عکس مخاطب ،نام و  شماره تلفن وی است و در زیر آن ها چهار کلید تماس ، ارسال پیام ، به روز رسانی فید و تنظیمات نمایش داده می شود.

بعلاوه در زیر آن ها ناحیه ای برای نمایش تاریخچه پیام ها و تماس های برقرار شده با مخاطب وجود دارد. و بالاخره در پایین همه آنها ، دو خط برای نمایش فیدهای RSS در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

زیر نوار مخاطبان ، یک نوار Standby با چهار میانبر پیش فرض وجود دارد. شما تنها یادآور ایمیل را با نمایش تعداد پیام های نخوانده ، به همراه نام فرستنده و موضوع ایمیل را مشاهده می کنید.زیر آن وضعیت و تعداد دوستان آنلاین تان در Ovi Contact نمایش داده می شوند که این بخش می تواند با اطلاعات آهنگ در حال پخش از پخش کننده موسیقی جایگزین گردد. در پایین همه این ها میانبرها قرار گرفته اند.

نوار Standby قدیمی همچنان وجود دارد . می توانید میانبرهایی را به هر جهت از کلید چند جهته اختصاص دهید. نوار  Standby افقی هم همچنان وجود دارد و مورد آخر نوار عمودی است که دارای چهار بخش میانبرها ، تقویم ،پخش کننده موسیقی و شخصی سازی است. این نوار بخش زیادی از صفحه اصلی را اشغال نمی کند.اخرین مورد تم های گویا هستند که در بعضی مواقع مفید واقع می شوند . تنها مشکل صدای روبوت مانند این تم هاست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در آخر باید گفت که ، این رابط کاربری برخی پیشرفت های گرافیکی مانند نمایش انیمیشن در هنگام مرور منوها را هم با خود به همراه آورده است.

اکنون می توانید در هر منوی بازشونده به task manager دسترسی داشته باشید. این امکان در تمامی لیست ها تعبیه شده است و گاهی می تواند آزار دهنده باشد. هنوز هم امکان اجرای task manager از روش قدیمی آن یعنی فشردن و نگهداشتن کلید منو وجود دارد.

حافظه RAM 128 مگابایتی که در این گوشی تعبیه شده است می تواند باعث بهبود کارآیی سیستم عامل آن شود. در سیمبین ، 128 مگابایت حافظه حتی با اجرای چندین برنامه در پس زمینه هم پر نخواهد شد. پس نباید هیچ پیغامی خطایی مبنی بر پر بدون حافظه در Nokia 5730 XpressMusic  دریافت کنید.

پردازنده 369 مگاهرتزی ARM11 به اندازه کافی سریع هست . گرچه مطمئنا نمی توان آنرا به سرعت پردازنده 600 مگاهرتزی به کاررفته در نوکیا 5630 اکسپرس موزیک دانست. پیمایش منوها و پاسخ دهی به دستورات کاربر به سرعت انجام می شوند. آیکن آبی رنگی که در کنار برنامه های در حال اجرا وجود دارد ، به کاربران یادآوری می کند که برنامه هایی را که بدانها نیاز ندارند ببندند.

مثل تمامی گوشی های سیمبین در این گوشی هم یک سیستم تشخیص فرمان های صوتی وجود دارد. این سیستم به خوبی کار می کند و اکثر دستوراتی را که از سمت ما دریافت  کرد به خوبی تشخیص داد.

 

قابلیت های تلفنی
 

آنتن دهی در Nokia 5730 XpressMusic  با کیفیت بالایی صورت میگیرد. گوشی کیفیت صدای قابل تحسینی دارد و صداها در طول مکالمات شفاف و عاری از پارازیت هستند. همچنین ویبره این گوشی به اندازه کافی قوی هست تا شما هیچ تماس یا پیامی را از دست ندهید.

 

image

 

نتایج تست بلندگو در دسترس شما قرار گرفته است. متاسفانه ، Nokia 5730 XpressMusic  در این مورد مثل یک گوشی متوسط عمل کرد. شما نمی توانید روی فهم همه چیز در محیط های پر سروصدا و آرام مانند زنگ ها حساب کنید .  اگرچه صدای گوشی به بلندی بقیه نیست اما پخش موسیقی از طریق بلندگوها به خوبی صورت می گیرد.

 

دفترچه تلفن قابل تحسین
 

گوشی های سیمبین یک دفترچه تلفن عالی دارند که قابلیت های زیادی در اختیارتان می گذارد. به طور پیش فرض تعداد شماره ها و تماس هایی که می توانید در این دفترچه ثبت کنید تنها به حجم حافظه تان محدود می شود و شما می توانید از تمام حافظه تان برای این منظور استفاده کنید.تماس ها به راحتی می توانند براساس اسم کوچک یا اسم فامیلی مرتب شوند و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فراهم شده است.

 

image
 
image

 

image

 

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که شما می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا بیافزایید.به هرحال ، ما با توجه به گزینه هایی که نوکیا در این بخش تعبیه کرده بود از قبیل لقب شخص تا نام دستیار شخص و شماره تلفن وی ، هیچ کمبودی پیدا نکردیم.

زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

 

image
 
image

 

همگام سازی  به خوبی و به راحتی انجام می گیرد گرچه شما به Nokia PC Suite یا Ovi suite برای این کار نیاز دارید. همین طور می توانید که هر کدام از مخاطبان را از طریق پیام کوتاه یا بلوتوث ارسال کنید.

نرم افزار گزارش گیری از تماس ها یکی دیگر از نقاط قوت Nokia 5730 XpressMusic  به شمار می رود. این نرم افزار 20 تماس اخیر دریافتی ، گرفته شده و یا از دست رفته را به شما نمایش می دهد. این نرم افزار از طریق فشردن کلید مخصوص آغاز تماس از صفحه اصلی قابل دسترسی است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

اگر از طریق منوی اصلی گوشی این نرم افزار را اجرا کنید ، لیستی از جزئیات اتصال به اینترنت را برای 30 روز گذشته ملاحظه می کنید. که شامل پیام ها ، تماس ها و داده های انتقالی می شود که حتی شامل ارتباطات بی سیم و از جمله Wi-Fiنیز هست.

 

پیام رسانی و Ovi Contacts
 

نوشتن با Nokia 5730 XpressMusic  کار آسانی است. با صفحه کلید خوبی که این گوشی در اختیار شما می گذارد می توانید به راحتی به برقراری ارتباط اقدام کنید.  نوکیا در این گوشی جوانان را هدف قرار داده است و پیام رسانی قوی را نیز برای آنان در نظر گرفته است.

نوکیا 5730 اکسپرس موزیک از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. همه این پیام ها از یک ویرایشگر مشترک برای ویرایش پیام ها استفاده می کنند که از نسخه های قبلی سیستم عامل سیمبین به ارث رسیده است.

 

image
 
image

 

image

 

گزارش تحویل هم می تواند فعال شود و در هنگام تحویل هر پیام به گیرنده به صورت منوی بازشویی به شما در صفحه اصلی نمایش داده شود.  این گزارشها قابلیت ذخیره شدن در یک پوشه جداگانه در بخش پیام ها را هم دارند. اگر بدون ذخیره یا فرستادن یک پیام بخواهید از ویرایشگر خارج شوید ، گوشی پیغامی مبنی بر ذخیره پیام در پوشه drafts یا نادیده گرفتن آنرا را به شما نمایش خواهد داد.

تمام کاری که باید برای تبدیل SMS به MMS انجام دهید این است که کمی محتوای مالتی مدیا (چندرسانه ای) به متن تان بیافزایید. یک امکان جالب به به طور خودکار عکس هایتان را برای ارسال توسط MMS تغییر اندازه می دهد.

گوشی Nokia 5730 XpressMusic  از یک ویرایشگر مخصوص برای ضبط پیام های صوتی استفاده می کند. همانند نسخه های قبلی در این جا هم می توانید از صداهای آماده استفاده کنید یا اینکه صدای جدیدی را ضبط کرده و آنرا به کار گیرید.

 

image

 

بخش ایمیل در این گوشی بسیار شبیه به این بخش در گوشی های پیشین سیمبین است .اگر شما از هرکدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید. نوکیا 5730 اکسپرس موزیک تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما ظرف چند ثانیه دانلود می کند.

این سرویس می تواند کل متن پیام ها یا فقط سرتیترهای آنها را دانلود نماید. می توان آنرا برای به روزرسانی لیست ایمیل ها در وقفه های زمانی خاصی تنظیم نمود. در اینجا نیز امکان استفاده از تمامی قابلیت های ایمیل ها نظیر ضمیمه ها ، امضا ها و ... برای کاربر تدارک دیده شده است.با توجه به نرم افزار QuickOffice  شما می توانید ضمیمه هایی که در فرمت های Microsoft Office هستند را هم مشاهده نمایید.

در Nokia 5730 XpressMusic  هم گزینه ای تعبیه شده که این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا ایمیل ها توسط گوشی خوانده شوند.نرم افزار Message reader با پشتیبانی از یک زبان (انگلیسی) و دو صدای پیش فرض (یک صدای زن و یک صدای مرد) ارائه شده و شما می توانید زبان یا صدای دیگری هم  دانلود نمایید. در حالیکه صدا خیلی طبیعی به نظر نمی رسد ،این نرم افزار  به خوبی قابل مدیریت است . و می توان آنرا برای خواندن یا نخواندن آدرس های اینترنتی و یا کلمات مشکل تنظیم کرد.

 

image
 
image

 

image

 

Ovi Contacts به طور پیش فرض روی Nokia 5730 XpressMusic  نصب است اما می توان آنرا روی سایر گوشی هوشمند دیگر نیز نصب کرد. Ovi contacts به طور پیش فرض روی گوشی 6720 کلاسیک نصب شده است و لی با بیشتر گوشی های نوکیا سازگاری دارد. Ovi contacts به خوبی با لیست مخاطبان شما یکپارچه سازی شده و در یک لبه جدید یک سرویس IM را برای هر مخاطب پیشنهاد می کند. شما می توانید در میان افرادی که در Ovi عضو هستند جستجو نمایید یا اینکه به هر کسی که از Gmail استفاده می کند دعوتنامه بفرستید. این امکان به این دلیل مهیا می شود که Ovi Contacts به خوبی از G-talk که سرویس IM خود Google  است، پشتیبانی می نماید.

 

image
 
image

 

image

 

با توجه به این سرویس شما می توانید به راحتی چت کنید و تقریبا هرکاری را که در مسنجر تان انجام می دادید ، در این جا هم انجام دهید.

بعلاوه شما می توانید موقعیت  GPS تان را نیز با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها به راحتی بتوانند از طریق Ovi Maps شما را ردیابی کنند. یا اینکه می توانید نام آهنگ مورد علاقه و هنرمند آن را هم که در حال گوش دادن به آن هستید ، را هم به اشتراک بگذارید.

چیزی که ما می توانیم بگوییم این است که این امکانات همانطوری که در تبلیغات این گوشی نشان داده می شد به خوبی کار می کنند.برای چت کردن لازم نیست که گوشی طرف مقابل هم به Ovi  مجهز باشد بلکه دوستان شما می توانند از Google talk برای این منظور استفاده نمایند.

 

پخش کننده موسیقی
 

نشان XpressMusic باعث شده که انتظارات موسیقیایی از گوشی Nokia 5730 XpressMusic  افزایش یابد. این پخش کننده ، نرم افزار خوبی است اما خیلی فوق العاده نیست و همان نزم افزاری است که در گوشی های سیمبین اخیر به کاررفته است.این نرم افزار از تعداد زیادی فرمت های صوتی مانند Mp3،AAC ، eAAC+ و WMA پشتیبانی می کند .و می توان آن را کمی بهتر از نسخه استفاده شده در گوشی E71 دانست.

گرچه کلیدهای اختصاصی موسیقی و طرح بندی به کار رفته در صفحه اصلی باعث می شود که خیلی سریع به پخش کننده موسیقی دست پیدا کنید که  این امر سبب  احساس بهتری از Nokia 5730 XpressMusic  برای کاربران خواهد شد.مثل همیشه می توان پخش کننده موسیقی را به پس زمینه Minimize کرد.در این حالت در صفحه اصلی بخش مخصوص ایمیل ها با اطلاعات آهنگ در حال پخش جایگزین خواهد شد.

 

image
 

image
 
image

 

می توان آهنگ ها را بر اساس نام خواننده ، عنوان آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد. امکان جستجوی آهنگ ها با وارد کردن تدریجی نام انها به طور دستی نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

image

 

آهنگ ها را می توان با کابل USB یا کپی کردن آنها روی کارت حافظه  به گوشی منتقل کرد. به محض انجام این کار ، گوشی از کاربر سوالی در مورد جستجوی کارت حافظه برای پیدا کردن آهنگ های جدید می کند و اگر اجازه این کار به نرم افزار داده شود ، آنها را به Library اضافه می کند.

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر وجود دارد. اگر گمان می کنید که آنها برای شما کافی نیستند می توانید اکولایزرهای جدیدی هم ایجاد کنید.

 

image
 
image

 

image

 

Nokia 5730 XpressMusic   از یک ویژگی جدید و خلاقانه به نام Say and Play استفاده میکند. با استفاده از اسپیکر مخصوص و سیستم تشخیص صدا ، با گفتن نام آهنگ یا نام خواننده ، گوشی شروع به پخش کردن آهنگ مورد نظر شما می کند.

این ویژگی جدید از زبان انگلیسی و زبان های نصب شده پیش فرض واسط کاربری گوشی پشتیبانی می کند. گرچه این نرم افزار باید قابلیت درک عنوان ذکر شده با زبان هایی غیر از انگلیسی که با  تلفظ تلفظ انگلیسی بیان می شوند را هم داشته باشد.

برای جستجوی آهنگ ها ، Say and Play از اطلاعاتی که همراه با آهنگ ذخیره شده اند استفاده می کند. با توجه به اطلاعات ذخیره شده و نام آهنگ ، گوشی فایل مخصوصی را ایجاد می کند.

 

کیفیت صدا
 

کیفیت صدای Nokia 5730 XpressMusic  به اندازه ای خوب هست که شایسته حضور در میان خانواده گوشی های موسیقیایی نوکیا باشد.

با اینکه کیفیت صدای Nokia 5730 XpressMusic  به راحتی می تواند با پلیر های موجود در بازار رقابت   کند اما به هرحال کمی از 6710 Navigator در این زمینه عقب می ماند. 6710 Navigator هیچ ادعایی در زمینه موسیقی ندارد و این ما را در مورد اینکه چرا نوکیا در 5730 از سخت افزار بهتری برای این منظور استفاده نکرده  است ، سر درگم می کند.

 

image

 

پخش کننده ویدیویی
 

گوشی Nokia 5730 XpressMusic  از Real player برای پخش کلیپ های ویدیویی استفاده می کند و قادر به پخش این کلیپ ها در هر دو حالت معمولی و تمام صفحه است. در حالت تمام صفحه ، متن مربوط به کارکرد کلیدهای اصلی مخفی شده و شما نمی توانید آنرا ببینید . به محض فشردن یک کلید منوی مربوط به آن کلید باز می شود .

با توجه به اندازه صفحه نمایش ، نمی توان پخش ویدیو را به عنوان نقطه قوتی برای 5730در نظر گرفت. و برای تایید این مطلب ، باید بگویم که اگر می خواهید فیلم هایی با فرمت های DivX/XviD ببینید باید نرم افزار مخصوصی را برای این منظور به طور جداگانه نصب کنید.

 

رادیو FM با RDS و رادیوی اینترنتی
 

رادیوی FM در گوشی Nokia 5730 XpressMusic  رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS و Visual radio  هم پشتیبانی می نماید. اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید ، نرم افزار Visual Radio می تواند نام تمامی ایستگاه های محلی را دانلود کرده و در گوشی ذخیره نماید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

اگر از گوش دادن به رادیوهای محلی خسته شده اید و به شبکه Wi-Fi دسترسی دارید، می توانید از رادیوی اینترنتی 5730 که لیست کاملی از رادیو ها دارد و امکان افزودن آنها را به لیست علاقمندی ها هم فراهم می کند ، استفاده نمایید.

شما می توانید از رادیوی اینترنتی بوسیله 3G یا GPRS با تنظیم کیفیت صدا استفاده کنید اما احتمالا ارزشش را نخواهد داشت.  جستجوی ایستگاه های رادیویی با نام ، زبان ، سبک و کشور انجام می گیرد . اگر در این لیست رادیوی مورد علاقه تان را پیدا نکردید ، می توانید آنرا به طور دستی به لیست اضافه کنید.

 

گالری

 

گالری عکس بسیار جالب و خوشایند است و همانی است که در گوشی های سری N نوکیا به کار رفته است. اگر یکی از جهت های کلید چهار جهته را نگهدارید عکس ها با سرعت بیشتری به حرکت در می آیند .اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عادت ندارید فایل هایتان را مرتب کنید ، این کار به شما اجازه می دهد که براحتی از چندین عکس بگذرید تا به فایل مورد نظر خود برسید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بر خلاف نوکیا 5630 اکسپرس موزیک که بزرگنمایی در آن با توجه به پردازنده 600MHz بسیار سریع صورت می گیرد. این گوشی را می توان با N85 مقایسه کرد که از همان پردازنده Nokia 5730 XpressMusic  استفاده می کند.

در این گالری همین طور از یک سیستم خوب برای برچسب گذاری یا tagging تصاویر استفاده شده است. علاوه بر برچسب گذاری جغرافیایی موقعیت که به طور خودکار توسط دوربین به عکس ها افزوده می شود شما می توانید به هر عکس هر تعدادی که بخواهید برچسب نسبت دهید و سپس از آنها به عنوان فیلتر استفاده نمایید. همین طور گزینه ای برای چینش عکس ها در آلبوم های مجزا هم در گالری تعبیه شده است.

image
 
image

دوربین

Nokia 5730 XpressMusic  به یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی که قادر است عکس هایی با ماکزیمم اندازه 2048 x 1536 پیکسل ثبت کند ، مجهز است. این دوربین از یک فلاش LED هم استفاده می کند اما همچنان از محافظ لنز دوربین خبری نیست. این به آن معنی است که محافظ شیشه ای لنز می تواند با اثر انگشت و لک، کثیف شود . برخلاف نوکیا 5630 اکسپرس موزیک که از Fixed focus  استفاده می کند ، این گوشی از فوکوس اتوماتیک استفاده می کند.

image
 
image

 

image
 
image

در مورد تنظیمات ، دوربین Nokia 5730 XpressMusic  خیلی محدود است . اگرچه چندین حالت پیش فرض در آن تعبیه شده است.همچنین امکان تغییر وضعیت فلاش ، تنظیم حالت عکاسی(متوالی یا تکی) و استفاده از تایمر در این دوربین وجود دارد. در سمت راست صفحه یک نوار با میانبرهایی برای تنظیمات قرار گرفته است . امکان افزودن یا حذف میانبرها در این نوار ، برای دسترسی راحت تر کاربران به تنظیمات مورد نیازشان تعبیه شده است.

قابلیت جالب دیگر در این گوشی حالت عکاسی متوالی است که به ثبت پیاپی عکس ها می پردازد. ، اگر کلید شاتر را رها کنید تا 6 عکس پی در پی و اگر کلید را نگه دارید تا هنگامی که حافظه پر شود، دوربین به ثبت عکس می پردازد. بعد از عکاسی می توانید عکس هایی را از میان تمامی عکس های ثبت شده ،برای ذخیره شدن انتخاب نمایید.

همچنین گزینه ای وجود دارد که به شما امکان می دهد تا با وقفه های زمانی که خودتان تنظیم می کنید ، عکس های متوالی بگیرید. این زمان از چند ثانیه تا 30 دقیقه قابل تنظیم است.

کیفیت عکس ها

کیفیت عکس ها با سطح جزئیاتی که دوربین 3.2 مگاپیکسلی Nokia 5730 XpressMusic  ایجاد می کند ، در کل خوب است. کمی نویز در نواحی روشن عکس ها به چشم می خورد اما درخشندگی عکس ها مناسب است. رندر رنگ ها خوب است.گرچه الگوریتم واضح سازی کمی بیش از حد شدید عمل می کند که باعث مصنوعی شدن عکس می شود.

در فیلمبرداری ، Nokia 5730 XpressMusic  قادر است ویدیوهایی با کیفیت VGA و نرخ 30 فریم در ثانیه و فرمت MPEG-4 ثبت کند. گرچه این کیفیت خیلی عالی به نظر می رسد اما 5730  هم مانند Nokia 5540 XpressMusic   که چنین ویدیوهایی ضبط می کند ، ضعیف عمل می کند.

رزولوشن ترکیبی

بالاخره نوبت به نمودار رزولوشن رسمی ما می رسد. این نمودار استاندارد ISO12233 است که برای ارزیابی رزولوشن ترکیبی دوربین های دیجیتال به کار می رود. این نمودار ابزاری عالی برای اندازه گیری رزولوشن افقی و عمودی و همین طور نقطه ارجاع خوبی برای مقایسه رزولوشن های بین دوربین ها در اختیار ما می گذارد .

در اینجا مقایسه ای میان دوربین های دو گوشی Nokia 5730 XpressMusic  و iPhone 3GS صورت گرفته است. همانطور که انتظار داشتیم این دوربینها تقریبا عملکرد یکسانی داشتند. درلبه عکس ها iPhone 3GS  وضوح بیشتری عرضه می کند. الگوریتم واضح سازی در Nokia 5730 XpressMusic  موجب  شفاف تر شدن عکس های آن می شود و همین طورسبب می شود که عکس ها دستکاری شده به نظر بیایند.

امکانات ارتباطی

گزینه های انتقال داده متعددی در  Nokia 5730 XpressMusic  وجود دارند.هر شبکه انتقال داده رایجی که وجود دارد توسط آن پشتیبانی می شود و همین طور امکانات اتصالی مثل USB2.0 و بلوتوث با AD2P هم در آن تعبیه شده اند.سرعت انتقال داده در حالت دریافت داده بوسیله HSDPA تا حدود 10.2 mbps و در حالت ارسال بوسیله HSUPA حدود 2mpbs است. Nokia 5730  برای تکمیل این امکانات از Wi-Fi هم استفاده می کند.

همین طور یک کارت حافظه در این گوشی وجود دارد که اگر کارتخوان در اختیار دارید می توانید داده هایتان را مستقیما به کارت حافظه منتقل کنید.کارت حافظه از کناره سمت راست گوشی قابل دسترس است اما درآوردن آن باتوجه فرورفتن بیش از اندازه در اسلات مربوطه اش ، کاری دشوار است.

مرورگر وب

گشت و گذار در اینترنت با Nokia 5730 XpressMusic  مثل سایر گوشی های هوشمند نوکیا تجربه لذت بخشی است. حتی پیچیده ترین صفحات به درستی تفسیر شده و شما می توانید به راحتی به آنچه که به دنبالش هستید دست یابید.

اگر اهل Youtube هستید می توانید روی آن کلیک کنید و آنرا به صورت تمام صفحه ببینید. این امکان همیشه با کلیک کردن کار نمی کند چراکه برخی از سایت های از کلیک بر روی ویدیو برای مکث و پخش کلیپ استفاده می کنند . اما به هر حال همیشه می توانید از منو به این قابلیت دست پیدا کنید.از این امکان هنگامی که ویدیو ها آنقدر بزرگ هستند که در صفحه جای نمی گیرند، هم می توان بهره برد.

image
 
image

به هر حال ممکن است وضوح تصویر به قیمت گوشی مرتبط باشد اما صفحه نمایش 2/4 اینچی واقعا کوچک است و باعث می شود که شما همیشه نتوانید فونت های ریز را در گوشی تان تشخیص دهید. این امر باعث محدود کردن نمایش متون در صفحه می شود و کاربر را به پیمایش صفحات وادار می کند.

امکان استفاده از صفحه کلید QWERTY در این بخش ، نکته قابل ملاحظه ای است.

سازمان دهنده و نرم افزارها

Nokia 5730 XpressMusic  مثل سایر گوشی های هوشمند سیمبین ، طیف گسترده ای از امکانات را برای مدیریت زمان ارائه می دهد. فقط لازم است که بدانید به چه ابزاری نیاز دارید و حتما آن را در گوشی تان خواهید یافت.

ما بررسی نرم افزارها را با نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم . در این نرم افزار از سه حالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه و سالانه می توان استفاده نمود. و چهار نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) و همین طور کارهای که باید انجام بدهم (To do).هر کدام از رویدادهای بالا ویژگی های مخصوص به خودش را دارد و برخی از آنها اجازه می دهند که یک زنگ هشدار برای یاددآوری زمان آنها هم ، تنظیم شود.

image
 
image

 

image
 
image

Mobile office از جمله نرم افزارهای نصب شده است که به شما اجازه می دهد تا فایل های word ، Excel ،PowerPoint و همین طور فایل های PDF را مشاهده نمایید اما امکان ویرایش فایل ها در این گوشی وجود ندارد.

اگر می خواهید که از امکان ویرایش فایل ها هم استفاده کنید می توانید نسخه کامل نرم افزار را مستقیما از طریق گوشی تان خریداری نمایید.

image
 
image
  

 

image
 
image

برخی دیگر از نرم افزار های همراه گوشی ، نرم افزار های مبدل واحد(unit converter) ، ماشین حساب(calculator) و همین طور voice recorder و نرم افزار Notes هستند.چون با کاربرد این نرم افزارها آشنا هستید پس زیاد وارد جزئیات کار آنها نمی شویم. امکان جدید ، ActiveNotes است که به شما اجازه می دهد که به یادداشت های تان محتویات چندرسانه ای هم بیافزایید.

image
 
image

 

image

نرم افزار alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی هشدار ، با نام های جداگانه ، روزهای مجزا و همین طور الگوی تکرار مجزا را می دهد.

image
 
image

 

image

اگر از مدیریت فایل ها در گالری ناراضی هستید(که حتی ، امکان ارسال چندین آیتم با هم را فراهم می کند) شما می توانید از نرم افزار file manager استفاده کنید که هر امکانی از قبیل کپی فایل ها ، انتقال فایل ها به پوشه های دیگر و ایجاد پوشه های جدید با نام دلخواهتان را ممکن می  سازد . ابزار بعدی در نرم افزارها نرم افزار ZIP manager است که به شما اجازه می دهند تا فایل های فشرده را بر روی گوشی خود باز کنید.

image
 
image

 

image

نرم افزار اشتراک آنلاین فایل ها یا Share Online  به شما کمک می کند تا انواع متفاوتی از فایل ها مانند عکس ها ، آهنگ ها و... را با استفاده از سرویس هایی نظیر Fox ، Ovi یا سرویس های مشابه در اینترنت منتشر کنید. این نرم افزار به خوبی کار می کند و چون 5730 به Wi-Fi مجهز است نباید در مورد ترافیک داده ای نگران باشید.

image
 
image

 

image

نرم افزار مشهور دیگر ، نرم افزار AccuWeather است.  نه تنها با استفاده از آن می توانید وضع هوای چند ساعت آینده را مشاهده کنید بلکه می توانید نگاهی به پیش بینی 15 روزه هوا بیاندازید.

image
 
image

 

image
 
image

نرم افزار مخصوصی هم در این گوشی برای دوستداران طبیعت تعبیه شده است. نام این نرم افزار We:Offset است و نوکیا اظهار داشته است که این نرم افزار نخستین نرم افزار تعدیل Co2 موجود در هواست. با استفاده از این نرم افزار می توانید میزان Co2 تولیدی را در صورتی که با هواپیما از یک نقطه به نقطه دیگری پرواز کنید ، محاسبه کرده و با کمک به یک برنامه زیست محیطی آنرا جبران کنید.

پول شما هزینه پروژه هایی خواهد شد که برای جذب ، کاهش یا پرهیز از انتشار گازهای گلخانه ای به کار گرفته شده اند. نرم افزار We:Offset برپایه سرویس JP Moragan's Climate Care ارائه شده است. اگر به آینده ای که پیش روی کره ماست علاقمندید در اینجا به مطالب بیشتری دست می یابید.

image
 
image

 

image
 
image

در پایان ، باید به دیکشنری اشاره کنیم که Nokia 5730 XpressMusic  از آن استفاده می کند و دارای گستره وسیعی از واژگان است. زبان انگلیسی زبان پیش فرض این دیکشنری است ، اما شما می توانید از زبان های دیگری که در سایت نوکیا وجود دارد هم استفاده کنید.

image
 
image

بازی های N-Gage

Nokia 5730 XpressMusic   از N-Gage هم پشتیبانی می کند . کلیدهای اختصاصی بازی های N-Gage و چندین بازی از پیش نصب شده نیز در این گوشی تعبیه شده اند. بازی هایی که در این گوشی قرار دارند همگی نسخه آزمایشی هستند و امکان فعالسازی یکی از آنها به طور رایگان برای کاربران 5730 تدارک دیده شده است. البته امکان دانلود بازی های دیگر نیز وجود دارد . برای خرید این بازی ها باید مبلغی را پرداخت نمایید.

image
 
image

 

image

و بهتر از همه اینکه بازی های زیاد دیگری نیز وجود دارد که توسط شرکت های دیگر توسعه داده شده اند. پس کاربران 5700 هم امکان استفاده از  بازی های سیمبین و هم بازی های جاوا را دارند.

سخن پایانی

چه آن را تقلیدی از سری E  بنامید و چه گوشی ای از سری XpressMusic  که به محیط زیست علاقمند است ، 5730 بواسطه صفحه کلید QWERTY اش ، ترقی خواهد کرد. شما چه تصمیمی دارید؟ می خواهید خیابان ها را با یک ماشین ارزان قیمت (5630) بپیمایید یا یک ماشین خوب(5730) که مثل پدر تجملی اش (E75) جاده ها را در می نوردد؟ به هرحال سازنده ماشین ها (نوکیا) در هر صورت در این میان نفع می برد و خوشحال خواهد شد.

ساختن یک گوشی Nokia 5730 XpressMusic  خیلی سخت نیست ، فقط لازم است تمامی تکنولوژی های موجود را در یک طرح موجود ادغام نمایید و آنرا با یک صفحه کلید QWERTY تقویت کنید. خوب ، صفحه کلید QWERTY تنها تفاوت گوشی های 5630 و 5730 است. و باعث میشود که کار با  5730  راحت تر شود.

گوشی Nokia 5730 XpressMusic  اولین گوشی XpressMusic با صفحه کلید QWERTY است که تمامی امکانات پیام رسانی را در خود ادغام می کند. اگر به دنبال ترکیبی از امکانات گوشی های سری E و سری N نوکیا هستید ، باید نگاهی به گوشی های سری XpressMusic بیاندازید. بیشتر گوشی های این رده و مخصوصا Nokia 5730 XpressMusic  امکاناتی متفاوت با نامشان عرضه می کنند. مطلب جذاب ، قیمت های پایین و قابل رقابت این گوشی هاست.

در واقع ، گوشی جدید Nokia 5730 XpressMusic  قیمتی معادل 100 هزار تومان کمتر از گوشی های ویندوز موبایل با قابلیت پیام رسانی بالا دارد و در مشخصات هم از آنها پیشی می گیرد.حتی مقایسه Nokia 5730 XpressMusic  و HTC740 غیر ممکن به نظر می رسد.

نکته مهم دیگر در مورد این گوشی ، بی رقیب بودن این گوشی در سری XpressMusic نوکیاست. حتی اگر 5630 XpressMusic  در میان گوشی های موسیقیایی قیمت منطقی ای داشته باشد ، Nokia 5730 XpressMusic  پا را فراتر گذاشته و امکاناتی چون صفحه کلید QWERTY و GPS بدان می افزاید.

اینگونه احساس می شود که حتی 5730 به سمت گوشی های رده بالاتر سری E و  سری N دست درازی می کند. اما شاید نوکیا فراموش کرده است که هر چیزی ارزش توسعه دادن ندارد.

حدس می زنیم که Nokia 5630 XpressMusic  از نظر سودآوری تجاری برای آنها مهم تر باشد. هرچند می دانیم که صفحه کلید QWERTY باعث افزایش محبوبیت گوشی می شود اما به فروش رفتن یک گوشی 5730 در برابر ده  گوشی 5630 به ما یادآور می شود که کدام یک سودآوری تجاری بهتری خواهند داشت.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)