Nokia E63

E63 یکی دیگر از گوشی­های Business نوکیاست که می­توان آن را دنباله روی E71 دانست که دارای صفحه کلید QWERTY می­باشد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۴
    مروری بر گوشی نوکیا E63

 

E63 یکی دیگر از گوشی­های Business نوکیاست که می­توان آن را دنباله روی E71 دانست که دارای صفحه کلید QWERTY می­باشد. ازجمله برتری­های این سری از گوشی­های نوکیا، قابلیت­های ارتباطی و ارسال پیام است.

 

image
  
image

 

مهمترین ویژگی­های کلیدی

 

-        پشتیبانی از 4 باند GSM

-        پشتیبانی از 3G

-        صفحه نمایش 2.36 اینچی QVGA با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ

-        سیستم­عامل سیمبین 9.2 و اینترفیس کاربری سری 60 با FP1

-        پردازنده 369 مگاهرتزی ARM11 و 128 مگابایت حافظه SD RAM

-        سیستم Wi-Fi

-        دوربین 2 مگاپیکسل با فوکوس ثابت و فلاش LED

-        حافظه داخلی 120 مگابایت و امکان ارتقا توسط کارت حافظه Micro SD

-        جک صوتی 3.5 میلی­متری

-        بلوتوث نسخه 2 با A2DP

-        Micro USB نسخه 2

-        رادیو FM

-        صفحه­کلید QWERTY

-        پشتیبانی از VOIP

-        Nokia Maps

-        امکان ویرایش فایل­های آفیس

-        باتری مناسب با ماندگاری بالا

-        قابلیت­های Remote lock و Wipe

 

مهمترین معایب

 

-        کارایی پایین دوربین

-        ضبط فیلم با سرعت 15 فریم در ثانیه و رزولوشن QVGA

-        عدم وجود GPS

-        عدم وجود RDS در رادیو

-        عدم وجود کابل USB در بسته خریداری شده

-        عدم وجود بازی از پیش نصب شده روی گوشی

بدون شک می­توان E63 را یک نسخه پایین­تر از E71 و یک نسخه مشابه E61i دانست. مهمترین عیب این گوشی دوربین 2 مگاپیکسلی نامناسب و سطح پایین آن است. خوشبختانه وجود صفحه­کلید QWERTY یک ویژگی خوب است که اسمارت­فون­های کمی در بازار دارای آن هستند.

از رقبای دیگر این گوشی­ می­توان C6620 سامسونگ را درنظر گرفت که درای پلات­فورم ویندوز است و از قابلیت Wi-Fi جهت GPS استفاده می­کند. I600 سامسونگ هم از ویندوزموبایلهای دیگر است که دارای صفحه­کلید QWERTY می­باشد.

 

image
 
image

 

بسته خریداری شده

تنها چیزهایی که درجعبه خریداری شده یافت می­شود، هدست استریو، شارژر و راهنمای کاربر است. متأسفانه کابل اتصال USB و نیز کارت حافظه­ای همراه با این گوشی وجود ندارد.

 

image
 

image
 
image

طراحی و ساختار

ابعاد این گوشی 13 × 59 × 113 میلی­متر بوده که به این ترتیب یکی از باریک­ترین گوشی­های QWERTY است اما از لحاظ وزن کمی سنگین­تر از E71 است. بدنه گوشی کاملاً از جنس پلاستیک است.

در بالای صفحه نمایش 2.36 اینچی سنسور نوری قرار گرفته و در زیر آن تعدادی دکمه­ی کنترلی و سپس صفحه­کلید کامل QWERTY دیده می­شود.

image

در کناره سمت راست گوشی هیچ دکمه کنترلی وجود ندارد و حتی دکمه تنظیم ولوم هم در اینجا نیست و باید از کلید چهار جهته کنترل موزیک و یا ولوم استفاده کرد.

image

در کناره سمت چپ پورت Micro USB و اسلات کارت حافظه Micro SD هستند که هر دو با درپوش پلاستیکی پوشیده شده­اند. Micro SD قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه تا 8 گیگابایت را دارد.

image
 
image

در کناره بالایی گوشی جک صوتی 3.5 میلی­متری با درپوش محافظ قرار دارد.

image
 
image
 

image

 در کناره سمت پایین نیز محل اتصال شارژر دیده می­شود.

image
 
image

محل اتصال صفحه نمایش و صفحه کلید از جنس پلاستیک براق است که هنگام استفاده چرب می­شود. بخش پشت گوشی از پلاستیک مات بوده و به هیچ وجه اثر انگشت یا چربی را جذب نمی­کند. در اینجا لنز دوربین 2 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED قرار دارد که با ید لایه شیشه­ای پوشیده شده است و امکان خراشیدگی یا آلودگی آن وجود دارد. باتری گوشی از نوع لیتیومی مدل BP-4L با ظرفیت 1500 mAh بوده و تا 432 ساعت در حالت استندبای و 11.5 ساعت مکالمه مداوم پایدار است.

 

image
 
image

 

image
 
image

صفحه نمایش

E63 دارای یک صفحه نمایش 2.36 اینچی با رزولوشن QVGA و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ است که از این لحاظ کاملاً شبیه به صفحه نمایش E71 است. کارایی صفحه نمایش با توجه به رنگ­بندی، پردازش تصویر، کنتراست و وضوح تصاویر و ... فوق‏العاده عالی است. با توجه به TFT بودن صفحه نمایش، خوانایی در زیر نور مستقیم خورشید مناسب است.

 

image
 
image

صفحه کلید

صفحه کلید QWERTY این گوشی نیز کاملاً شبیه به نظیر آن در E71 است و تایپ با آن بسیار راحت است. با نگه داشتن دکمه Space bar(فاصله) فلاش LED روشن می­شود. این دکمه در حالت قفل بودن صفحه­کلید هم کار می­کند. مطمئناً اگرتابه­حال با این نوع صفحه­کلیدها کار نکرده باشید، در ابتدا سرعت تایپ پایین بوده و مجبورید به صفحه­کلید نگاه کنید. در سری کلیدهای کنترلی زیر صفحه­نمایش به غیر از چندمنظوره­ها و Call و End، سه کلید One-Touch وجود دارد که می­توان آنها را به برنامه­های دلخواه تخصیص داد. کلید چهارجهته گوشی نیز بزرگ بوده و کار با آن بسیار راحت است.

 

image
 

image
 
image

اینترفیس کاربری

E63 دارای سیستم­عامل سیمبین 9.2 با اینترفیس نسخه سوم سری 60 به همراه FP1 است. همچنین این گوشی از یک پردازنده 369 MHz ARM II و حافظه RAM 128 مگابایتی برخوردار است. با توجه به سیستم­عامل و اینترفیس کارایی و پاسخگویی گوشی بسیار خوب است. منوی گوشی را می­توان به صورت شبکه­ای 4×3 و یا لیستی تنظیم کرد. اما امکان نمایش انیمیشنی آیکن­ها وجود ندارد اما می­توان فونت نوشته­ها را تغییر داد. در کنار برنامه­هایی در حافظه در حال اجرا هستند یک نیم­دایره آبی رنگ قرار می­گیرد. در صفحه اولیه در حالت فعال می­توان آیکن­هایی از برنامه­های دلخواه و پرکاربرد را قرار داد. البته علاوه بر این در دکمه­های One-Touch هم جهت تخصیص برنامه­های دلخواه می­توان استفاده نمود.

برای گوشی می­توان 2 نوع تنظیمات کلی جداگانه تعریف کرد که برای فعال­سازی هرکدام، باید از امکان Mode Switch استفاده کرد. این گوشی دارای یک سیستم تشخیص صدا است که با نگه­داشتن دکمه چندمنظوره سمت راست فعال می­شود و از طریق آن می­توان فرمانهای موردنظر را ضبط کرد که وابسته به صدای شخص هم نیست.

یک ویژگی دیگر این گوشی که در E71 هم وجود دارد، Remote Wipe است. درصورتی­که گوشی دزدیده شود، کافیست یک SMS کدشده به سیم­کارت آن فرستاده شود که در این صورت گوشی قفل شده و در صورت سه بار تلاش ناموفق جهت بازکردن قفل، کلیه اطلاعات شخصی شما از گوشی حذف خواهد شد.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

5 تم یا قالب رنگی مختلف روی گوشی نصب شده است.

 
دفترچه تلفن

مثل دیگر گوشی­های سیمبین حافظه نسبتاً نامحدودی برای ذخیره اطلاعات مخاطبان وجود دارد و می­توان گفت از کل حافظه گوشی جهت ذخیره آنها استفاده کرد. جهت هر مخاطب، فیلدهای اطلاعاتی بسیار زیادی وجود دارد و می­توان برای هر یک، یک زنگ، تصویر یا فیلم مخصوص درنظر گرفت. برای نگهداری Log ارتباطات هم می­توان از طریق دکمه Call وارد آن شد و آخرین تماس‏ها را دید و هم می­توان از طریق منوی اصلی وارد بخش Log شده و کلیه اطلاعات ارتباطی 30 روز گذشته را مورد بررسی قرار داد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

قابلیت­های تلفنی

با E63 نوکیا هیچ مشکلی از لحاظ دریافت سیگنال ارتباطی و برقراری تماس نخواهید داشت. همچنین صدای هنگام مکالمه بسیار شفاف و بدون نویز است. قدرت ویبره گوشی نیز مناسب بوده و بعید به نظر می­رسد تماسی ازدست برود.

امکان شماره­گیری هوشمند نیز فراهم است که از طریق آن به راحتی می­توان در حالت استندبای با تایپ نام فرد شماره وی را جستجو کرد. متأسفانه برنامه Advanced Call Manager که در E71 بود در این گوشی وجود ندارد. تنظیم پروفایل­های زنگ مختلف و نیز فیلتر کردن شماره­ها و تماس­ها امکان­پذیر است.

image
 
image

 

image
 
image

نتیجه مقایسه­ای که درمیان چند گوشی از لحاظ بلندی صدای بلندگوها انجام شده در جدول زیر دیده می­شود.

 

Speakerphone test

Voice, dB

Pink noise/ Music, dB

Ringing phone, dB

Overal score

Nokia E63

64.6

62.1

69.0

Below Average

Nokia E51

67.0

65.7

71.2

Average

Nokia E71

68.0

66.5

76.2

Good

Sony Ericsson W960

72.3

73.5

76.7

Very Good

Samsung i8510 INNOV8

78.9

75.7

77.5

Excellent

 

ارسال پیام

E63 یک گوشی سری E نوکیا است. بنابراین نباید در قابلیت و توانایی آن درمورد ارسال پیام تردید داشت. همچنین وجود سیستم­عامل سیمبین و صفحه­کلید QWERTY تأییدکننده این قابلیت می­باشند.

در این بخش 4 ویرایشگر برای SMS, MMS، پیام صوتی و ایمیل وجود دارد. امکان فعال سازی گزارش Delivery وجود دارد که در این صورت این پیام­ها در فولدر جداگانه­ای در زیر منوی پیام­ها ذخیره می­شوند. ویرایشگر SMS, MMS بسیار شبیه به هم هستند. پیام­های صوتی در واقع نوعی MMS هستند اما برای آنها بخش جداگانه­ای درنظر گرفته شده است. که می­توان صدا را همان موقع ضبط کرده یا صداهای پیش ضبط شده را ارسال کرد. در بخش ایمیل نیز از کلیه پروتکلهای ایمیل مثل Exchange، Gmail، Yahoo mail، Hotmail و Wireless mail پشتیبانی می­کند. راه­اندازی ایمیل بسیار ساده است و با توجه به صفحه­کلید مناسب، تایپ پیام و یا ایمیل نیز بسیار عالی است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

پخش موزیک

مطمئناً نمی­توان از یک گوشی سری E انتظار داشت که امکانات پخش موزیک بسیار کاملی داشته باشد اما موزیک­پلیر سری 60 سیمبین نرم­افزاری است که نوکیا می­توانست آن را روی این گوشی هم قرار دهد. به هر حال این گوشی دارای یک پخش­کننده موزیک ساده و خوب است.

این گوشی دارای دکمه­های خاص پخش موزیک نیست و می­توان به­جای آنها از کلید چهارجهته استفاده کرد. از فرمت­های صوتی MP3، AAC, eAAC+ و WMA پشتیبانی می­شود. امکان فیلترکردن فایل­ها، جستجو توسط تایپ تدریجی، ارسال و دریافت توسط بلوتوث، USB و یا دانلود، استفاده از 5 نوع اکولایزر مختلف وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

کیفیت صدا

از این نظر E63 یکی از بدترین نتایج را دارد. درکل کیفیت پخش صدای گوشی بسیار بد و همراه با نویز و اختلال است. البته همانطور که گفتیم این گوشی یک گوشی پخش موزیک نیست و برای استفاده به عنوان موزیک­پلیر طراحی نشده بلکه درجهت برآورده کردن نیازهای یک Business man طراحی شده اما به هر حال کیفیت صدا بسیار بد است.

 

image

پخش فیلم

برای نمایش فیلم در این گوشی از نرم­افزار Real Player استفاده شده که فقط در حالت افقی کار می­کند. می­توان فیلم­ها را به صورت تمام­صفحه مشاهده کرد که در این حالت دکمه­های چندمنظوره از روی صفحه محو می­شوند.

 

image
 
image

رادیو FM

E63 دارای رادیو FM است که به صورت اتوماتیک ایستگاههای رادیویی را اسکن کرده و ذخیره می­کند. متأسفانه در این رادیو امکان RDS وجود ندارد.

 

image

گالری تصاویر

گالری تصاویر E63 نمای سه­بعدی چرخشی را که در سری N ها دیدیم ندارد. اما از لحاظ کارایی و امکانات مدیریتی نقصی ندارد. می­توان روی عکس­ها تا 8 برابر زوم کرد و یا آنها را از طریق بلوتوث ارسال کرد. سرعت نمایش عکس­ها نیز مناسب بوده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

دوربین

E63 دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED است. مطمئناً نمی­توان انتظار زیادی از لحاظ کیفیت از یک دوربین 2 مگاپیکسلی داشت. مثل E71 این گوشی نیز فاقد لنز دوربین است. علاوه بر این دکمه خاصی هم برای عکس گرفتن وجود ندارد. اینترفیس دوربین بسیار ساده است و شبیه به آن چیزی است که در 6120 یا 5320 دیدیم. امکان تنظیمات برای سفیدی عکس، اعمال طیف رنگی، تایمر، حالت عکسبرداری در شب و ... وجود ندارد اما امکان عکاسی به صورت پانوراما وجود ندارد.

در کل این دوربین کیفیت بسیار متوسطی دارد.

ضبط فیلم توسط این گوشی، با رزولوشن QVGA و سرعت 15 فریم در ثانیه انجام می­شود که فقط برای MMS مناسب است.

 

image
 

image
 
image

امکانات ارتباطی

E63 دارای امکانات ارتباطی گسترده­ای است که از جمله آنها بلوتوث نسخه 2، USB نسخه 2، چهارباند GSM، Wi-Fi و HSDPA هستند. همچنین از کارت Micro SD به­عنوان یک امکان ارتباطی و انتقالی دیتا می­توان استفاده کرد. این اسلات تا 8 گیگابایت را پشتیبانی می­کند. متأسفانه E63 فاقد GPS داخلی است اما می­توان از GPS های بلوتوث­دار خارجی برای آن استفاده کرد.

 

مرورگر وب

مرور صفحات وب با گوشی­های سیمبین بسیار جذاب است. مشاهده صفحات در حالت افقی، وجود پوینتر مجازی موس، نقشه کوچک جهت پیدا کردن موقعیت فدر صفحه، پردازش مناسب صفحات به دلیل وجود RAM کافی و ... از قابلیت­های برتر این گوشی است. E63 بطور کامل از Java و Flash پشتیبانی می­کند.

 

Organizer

از مهمترین قابلیت­های سری E برخورداری از امکانات مدیریتی جهت جلوگیری از اتلاف وقت است. E63 نیز از این قائله مستثنی نبوده و امکانات گسترده­ای دارد.

E63 در حال حاضر تنها گوشی نوکیاست که دارای اشتراک رایگان سرویس ovi است که از طریق آن می­توان فولدرهای خاصی از گوشی را با مرکز ovi روی اینترنت مطابق­سازی نمود.

تقویم E63 نمایش روزانه، هفتگی و ماهیانه را داشته و 4 نوع رویدار مختلف To-Do، Meeting، Memoو Anniversary را دارد.

از کلیه امکانات مشاهده یا ویرایش فایل­های آفیس Word، Excelو Power Point در این گوشی پشتیبانی می­شود. البته فایل­های آفیس 2007 را هنوز نمی­توان با این برنامه باز کرد و باید این برنامه آپدیت شود. همچنین می­توان فایل­های pdf و zip را نیز با این گوشی باز کرد.

برنامه Printer امکان پرینت فایلها را فراهم می­کند. برنامه Search جهت جستجوی محتوای گوشی در کلیه منوها و زیرمنوها با تایپ کلید واژه­ها را فراهم می­کند. با وجود اینکه GPS وجود ندارد اما می­توان از برنامه Nokia Maps نسخه 2 با جزئیات کامل و امکان راهنمای صوتی و اطلاعاتی ترافیکی استفاده کرد.

E63 همچنین دارای یک دیکشنری برای زبان­های مختلف می­باشد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

کلام آخر

E63 یکی دیگر از سری­ E های نوکیا با قابلیت­های مدیریتی بسیار گسترده و مناسب است. از آنجا که ارائه مولتی­مدیا از اهداف اصلی تولید این گوشی نبوده، بنابراین نمی­توان انتظار خاصی درمورد گالری تصاویر یا دوربین یا پخش موزیک و فیلم داشت. البته یکی از نواقص مهم این گوشی عدم وجود GPS است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Drake

۱۴۰۰/۸/۸
از زیباترین گوشی های قدیمی نوکیا که پیدا کردن نسخه صفرش در 2021 بسیار سخت است