Nokia 5130

هر کسی روزی به جایی می­رسد که به دنبال یک گوشی خواهد گشت که علاوه بر ظاهر مناسب، قیمت آن هم پول خون نباشد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۳/۲۰
                                  

 

 

مروری بر گوشی نوکیا 5130 Xpress Music
 

هر کسی روزی به جایی می­رسد که به دنبال یک گوشی خواهد گشت که علاوه بر ظاهر مناسب، قیمت آن هم پول خون نباشد. این گوشی یکی از درخشان‏ترین و باهوش­ترین گوشی­های نوکیا با قیمت مناسب است که تا به حال عرضه شده است.

اگرچه این موبایل جوان و دلچسب، کار لپ­تاپ شما را نمی­کند اما تمام آنچه را که یک گوشی باید داشته باشد را ارائه می­دهد. ارائه حداقل­ها شاید آن چیزی نباشد که حرفه­ای ها به دنبال آن باشند اما به طور یقین همان چیزی است که بازار گوشی موبایل به دنبال آن است. فروش 13 میلیون دستگاه از این گوشی، گواهی است بر این ادعا.

همه توان مالی خرید N97 را ندارند و حتی نیازی هم به آن ندارند. آنچه که همه به آن نیاز دارند کارایی خوب گوشی و یا یک گوشی قابل اعتماد با قیمت کم می­باشد.

 

image
 
image

ویژگی­­های کلیدی:

-          پشتیبانی از 4 باند GSM

-          صفحه­نمایش TFT دو اینچی با قابلیت نمایش 262هزار رنگ با رزولوشن QVGA

-          طراحی براق و جالب و انتخاب مواد مناسب

-          خروجی هدفون 5/3 میلی­متری

-          بلوتوث استریو (A2DP)

-          رادیو FM استریو به همراه RDS

-          پخش 21 ساعت موزیک به صورت مداوم

 

معایب اصلی:

-          دوربین متوسط و کند بدون فلاش و فوکوس اتوماتیک

-          ضبط ویدئویی QCIF(تنها به درد MMS می­خورد)

-          فاقد 3G

-          فاقد بلندگوهای استریو

-          فاقد شماره­گیری هوشمند

-          فاقد قابلیت کار چند برنامه جاوا به صورت همزمان

-          فاقد قابلیت نمایش فایل­های آفیس

-          فاقد حالت پرواز(Flight Mode)

 

نوکیا 5130 Xpress Music شاید یک گوشی مناسب برای بازار باشد اما نکته برجسته­ای در آن وجود ندارد. از طرف دیگر این گوشی یکی از تولیدات ناچیز این شرکت بود که حقیقتا پول زیادی را برای شرکت به ارمغان آورد.

 

image
 
image

محتویات بسته ی خریداری شده

جعبه گوشی یکی از جمع و جورترین جعبه­های گوشی است که تا بحال دیده شده است و این بدان معنا نیست که چیز زیادی در آن وجود ندارد.

کابل USB آن باریک­ترین کابلی است که ظرافت آن را نمی­توانید تصور کنید. چون طول کابل تنها چند سانتی­متر است. برای کار با آن گوشی باید مقابل درگاه ورودی USB باشد.

دیگر محتویات جعبه شامل یک شارژر، هندزفری یک تکه و یک کارت حافظه یک گیگابایتی Micro SD است. هیچ گونه تزئیناتی در آن وجود ندارد اما با توجه به قیمت، هرآنچه را که لازم دارید موجود است.

 

image
 
image

طراحی و ساختار

هنگامی که بار اول این گوشی را در دست گرفتیم آنچه به ذهن ما رسید این بود که چرا این گوشی مانند 6300 باریک نیست. اما در گوشی­های 6500 کلاسیک و 5310 این نکته به­نظر نمی­رسید.

ابعاد گوشی 14.8 × 46.7 × 107.5 میلی­متر بوده و وزن آن هم 88 گرم است. این درحالی است که وزن 5310، 71 گرم می­باشد.

پلاستیک براق روی این گوشی بسیار بهتر از گوشی­های دیگر مانند  Xpress Music5310 می­باشد. علاوه بر آن رنگ نقطه نقطه درب پشت گوشی و رنگ‏های درخشان روی کلیدهای موسیقی باعث جذاب­تر شدن آن شد و این موضوع را القا می­کند که مخاطب آن جوانان هستند.

صفحه نمایش 2 اینچی در بالای گوشی قرار دارد. کیفیت صفحه نمایش گوشی قابل قبول و کنتراست و شفافیت آن مناسب است.

image
 
image

نور پس­زمینه و کنتراست توسط کاربر قابل تنظیم نیستند. در منوی تنظیمات صفحه نمایش فقط می­توان عملکرد گوشی در حالت ذخیه باتری(Power Saving) را تنظیم نموده و همچنین یک محافظ صفحه نمایش متحرک را می­توان برای صفحه تنظیم کرد. تمام کارایی­های این گوشی در برابر هر نوری قابل دیدن است. تحت نور خورشید، رنگها کم­رنگ می­شوند. درست بالای صفحه­نمایش، خروجی صدای مخاطب وجود دارد که جای خالی یک سنسور نور محیط حس می­شود.

image

در سمت چپ صفحه گوشی کلیدهای خاص پخش موزیک وجود دارد که دارای چراغ­های زیبایی هستند. کلیدهای مذکور خود در پهلوی گوشی قرار دارند و حضور این چراغ­ها باعث می­شود تا کلیدهای مربوطه زودتر پیدا شوند.

image

در اطراف کلید چهارجهته، چهار کلید قرار دارد که یادآور گوشی­های S40 است. دوتا از آنها کلیدهای تماس و رد تماس و دوتای دیگر کلیدهای کاربردهای دیگر هستند. لبه­ی کلید چهارجهته مسلما می­توانست از این هم ضخیم­تر ساخته شود.

image

گردش در جلوی گوشی را با کیبورد به اتمام می­رسانیم. یک کیبورد 12 کلیدی روی 5310 با کلیدهای متناسب و بزرگ. فضایی هم بین کلیدها وجود ندارد.

image
 
image

در قسمت بالایی گوشی درگاه شارژر، خروجی هدفون استاندارد 3.5 میلی­متری و پایه Micro USB قرار دارد و پایه USB آن با یک درب از گرد و خاک محفوظ مانده است.

image
 
image

در پهلوی سمت راست آن درگاه کارت Micro SD قرار دارد که ما تایید می­کنیم که مشکلی با یک کارت 16 گیگابایتی نداشته باشد. ابتدا کمی طول کشید تا اسکن اولیه انجام شود اما پس از آن دیگر کار کردن با گوشی خوب و سریع بود.

image
 
image

دیگر کلیدی که اندازه مناسب داشته و استفاده از آن مشکلی ایجاد نمی­کند، کلیدهای کاهش و افزایش صدا هستند.

image
 
image

پشت گوشی را دوربین بدون فلاش 2 مگاپیکسلی و بلندگو اشغال کرده­اند. بلندگو در زیر یک قاب نقطه نقطه زیبا قرار دارد.

image
 
image

همانطور که می­بینید قاب لنز دوربین گوشی از کیفیت خوبی برخوردار نیست که این امر باعث کاهش کنتراست در تصاویر دوربین می‏شود. در صورتی­که قاب پشت گوشی را بردارید این مسئله برطرف می­شود. در زیر قاب پشت، باتری 1020 میلی­آمپر BL-5C قرار دارد. گفته می­شود که قابلیت 6 ساعت مکالمه یا 288 ساعت آماده به کار یا 21 ساعت حیرت­انگیز پخش موسیقی، این گوشی را بین گوشی­های 5310 و 5220 Xpress Music قرار می­دهد.

image
 
image

اگرچه قابلیت نگهداری شارژ این گوشی در مدت 3 روز تحت استفاده زیاد، تحسین­برانگیز است اما باید به خاطر داشته باشیم که نوکیا 5130 ویژگی­های باتری خوری مثل Wi-Fi و GPS را برای بلعیدن شارژ گوشی در اختیار ندارد.

در ساختار گوشی 5130 از پلاستیک مرغوب استفاده شده است و به قدر کافی مقاوم است. اگرچه استفاده یک هفته­ای از یک گوشی، همه­چیز را مشخص نمی­کند اما این گوشی در طول زمان هم استخوان­دار به­نظر می­رسد.

 
ساختار منو

منوی اصلی 5130 کلاسیک دارای 4 حالت کلی مشاهده است که عبارتند از ماتریس آیکن­ها با برچسب یا بدون برچسب و لیستی از آیتم و نوارها.

image
 
image

 

image
 
image

همچنین مثل همیشه می­توانید از طریق میانبرهای روی کیبورد به هر منو دسترسی پیدا کنید. رنگ پس­زمینه منو را درست مثل پس­زمینه صفحه نمایش می­توان به آسانی با عوض کردن تم عوض کرد. منو بدون هیچ­گونه تاخیری کار می­کند.

6 پروفایل از قبل روی نوکیا 5130 تعریف شده­اند. این پروفایل­ها عملا برای هر گونه شرایط ممکن که شما در آن قرار بگیرید پاسخ­گو هستند.

دست آخر اینکه متاسفانه حالت Flight Mode در این گوشی وجود ندارد تا بتوانید هنگام پرواز فرستنده و گیرنده آن را خاموش کرده و از آن تنها به­عنوان MP3 Player استفاده کنید. اگر قیمت آن را درنظر نگیریم این گوشی یک Xpress Music است و نداشتن این گزینه برای گوشی که معروف به پخش آهنگ است عجیب و غریب است.

دیگر تصمیم­گیری عجیب در این گوشی برداشتن حالت فعال Stand by است.

تا آنجا که عقل ما قد می­دهد این گوشی که نماینده S40 است، میان راه­حل­های ارائه شده توسط دیگر شرکت­ها، بسیار فقیر است. نقشه­های نوکیا که روی تمام گوشی­های S40 اخیر نصب می­شود، مقداری از کاستی­ها را جبران می­کند اما کافی نیست.

 
دفترچه تلفن

دفترچه تلفن 5130 برای 2000 مخاطب جای کافی دارد. طبق معمول انواع اطلاعات یک فرد را می­توان در فضای آن مخاطب ذخیره کرد اما تعداد شماره تماس­های هر فرد به 6 شماره محدود می­شود. همچنین برای هر مخاطب می­توان زنگ و ویدئوی مخصوصی قرار داد.

image

 

image
 
image

مانند اکثر S40 ها انواع روش­های مشاهده لیست مخاطبین در این گوشی قرار دارد: لیست اسامی، اسم و شماره، اسم و عکس و می­توان مخاطبین سیم­کارت، گوشی و یا هر دو را با هم نشان دهد.

image
 
image

 

image

فونت دفترچه تلفن نیز قابل تنظیم می­باشد که این قسمت مورد استقبال خیلی­ها قرار خواهد گرفت. مخاطبین را می­توان در یک گروه دسته­بندی کرد و از آن به­عنوان فیلتری برای تماس­ها استفاده کرد. دیگر کاربرد گوشی، شماره­گیری صوتی است و برای استفاده از آن لازم نیست از قبل چیزی روی گوشی ضبط شده باشد.

نگاهی دقیق­تر به گوشی مشخص می­کند که گزینه «Show on map» حذف شده است. اما مهم نیست. چرا که نقشه­های نوکیا اصلا روی این گوشی نصب نشده­اند.

 

قابلیت­های تلفنی: خوب است اما فاقد شماره­گیر هوشمند

همانطور که احتمالا تا الان حدس زده­اید درمورد دریافت سیگنال و وضوح مکالمه این گوشی به هیچ وجه کوتاهی نشده است. صدای هر دو طرف خوب و رسا است و مشکلی در برقراری ارتباط وجود ندارد. قدرت لرزش ویبره گوشی متوسط است.

این گوشی مانند خیلی از گوشی­های S40 دیگر دارای تکنولوژی حذف صدای اضافه حین مکالمه است که به وسیله این تکنولوژی صداهای پس­زمینه اضافی حین مکالمه حذف می­شوند.

اگر امیدوار به داشتن شماره­گیر هوشمند هستید باید ناامیدتان کنم چون نیست.

image

نوکیا 5130، رتبه خوبی در آزمودن بلندگوی ما به دست آورد. صدای آن به طور چشمگیری بلندتر از 5310 است.

بخش تماس­ها (Call log) در نوکیا 5130 شامل تماس­های گرفته شده، تماس­های دریافتی و تماس­های ناموفق است که به صورت مجزا و با هم موجودند. هر یک از این زیرمجموعه­ها 20 تماس را با زمان و تاریخ و مدت مکالمه نگه می­دارند.

 

image
 
image

 

image
 
image

پیام­رسانی

چیزی در ساختار پیام­رسانی تغییر نکرده و صادقانه بگوییم وقتی که همه چیز عالی است چرا باید آن را دست­کاری کرد؟ این گوشی قابلیت ارسال و دریافت EMS، MMS، IM و E-mail را دارد. از آنجا که SMS و MMS از یک ویرایشگر استفاده می­کنند، برای ایجاد یک MMS فقط کافیست به SMS یک عکس یا هرگونه محتویات مالتی­مدیای دیگر افزوده شود.

image
 
image

تمام موارد در این ویرایشگر برنامه­ریزی شده و طوری سازماندهی شده است که عملا تا آنجا که ممکن است در وقت صرفه­­جویی شود. به محض اینکه شماره مربوطه وارد شود، با یک کلیک به حیطه پیام وارد می­شوید، جایی که می­توانید تایپ کنید. حجم ارسال و دریافت در این بخش 600 کیلوبایت است.

بخش E-mail هم تمام نیازهای کاربر را برآورده می­کند. این گوشی از پروتکل­های POP3، SMTP و IMAP پشتیبانی می­کند.

حتی Push mail هم حمایت می­شود. راه­اندازی E-mail مثل آب­خوردن است. فقط آدرس ایمیل خود را وارد کرده و اگر ایمیل شما مربوط به یکی از خدمات ایمیل عمومی و معمول باشد، گوشی باقی تنظیمات را خود به خود انجام می­دهد.

 

گالری

روی گالری این گوشی هم کار خاصی انجام نشده است. افسوس که گالری این گوشی تغییری نکرده چرا که کسی عاشق گالری S40 نیست.

حافظه داخلی نوکیا 5130 Xpress Music، 30 مگابایت است که به وسیله کارت حافظه Micro SD، می­توان آن را تا 16 گیگابایت هم افزایش داد. اگرچه نوکیا ادعا می­کند فقط 2 گیگابایت حافظه خارجی را پشتیبانی می­کند. یک کارت حافظه 1 گیگابایت هم در جعبه آن وجود دارد.

گالری S40 را می­توان به سه طریق مشاهده کرد که عبارتند از 1- لیست و جزئیات، 2- لیست 3- ماتریس. به محض اینکه عکس را انتخاب کنید می­توانید روی آن زوم کرده تا جزئیات بیشتری را ببینید. زوم کردن خیلی سریع انجام نمی­شود و امکان زوم زیاد برای از نزدیک دیدن یک عکس را به شما ارائه نمی­دهد. راستش را بخواهید کمک چندانی نمی­کند.

image

 

image
 
image

همچنین می­توان عکس­ها را به صورت تمام­صفحه مشاهده کرد و می­توان توسط ویرایشگر خود گوشی آن را ویرایش کرد که در این قسمت گزینه­های انتخابی زیادی وجود دارد. گزینه­ی نمایش یکی پس از دیگری عکس­ها هم وجود داد.

 
  
موزیک­پلیر عالی

بدون شک، موزریک پلیر باید از مهمترین عملکردها در این گوشی باشد. جای تعجب دارد که نوکیا تلاش بسیاری برای بهتر شدن این قسمت نکرده است.

کلیدهای مخصوص موزیک که روی گوشی قرار دارند برای کنترل موزیک­پلیر و رادیو FM به کار می­روند. علاوه بر مدیریت تمامی کارهای معمول، این موزیک­پلیر، موزیک­ها را بر اساس نام خواننده، آلبوم و نوع موسیقی دسته­بندی می­کند. می­توانید ظاهر پلیر را توسط تعداد زیادی از پوسته­ها عوض کنید.

image
 
image

 

image
 
image

7 اکولایزر هم در این قسمت وجود دارد و شما می­توانید 2 تای آنها را طبق سلیقه خود تنظیم کنید. همچنین می­توانید هدست موجود در جعبه گوشی را با یک جفت هدست دیگر تعویض کنید زیرا گوشی دارای سوکت 3.5 میلی­متری است.

طبیعتا پروفایل A2DP حمایت می­شود و به شما اجازه می­دهد که موسیقی را از طریق گوشی بلوتوثی استریو گوش کنید. 5 اکولایزر روی این گوشی وجود دارد که شما می­توانید به سادگی 2 تای آنها را طوری تنظیم کنید که با سلیقه شما جور باشند.

 

image
 
image
 

image

رادیو FM به همراه RDS

اگر از موزیک خسته شدید رادیو را امتحان کنید. رادیو دارای RDS است و می­توانید پس­زمینه رادیو آن را با تم عوض کنید.

این گوشی بر خلاف 5310 رادیوی تصویری ندارد. (Visual Radio)

 

image
 
image
 

image

نمایشگر ویدئو

پخش­کننده ویدئوی5130 با فرمتهای 3GP و MPEG4 سازگار است. ویدئوها را می­توان در حالت تمام صفحه نمایش داد و به جلو یا عقب برد. صفحه 2 اینچی برای تماشا کردن فیلم و لذت بردن از آن کافی نیست.

  
بهترین کیفیت صوتی روی نوکیا

کیفیت صوتی این گوشی ما را تحت تاثیر قرار داد. برخلاف سادگی این گوشی، کیفیت صوتی آن بی­نظیر است. هر یک از بخش­های کیفیت صوتی این گوشی عالی هستند. اعداد و ارقام به دست آمده از آزمایش صوتی این گوشی کاملا شبیه Apple iPod Touch، نسل دوم است و ما همگی می­دانیم که این معنا دارد. یعنی خیلی خوب.

 

image

دوربین2 مگاپیکسلی

این گوشی دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی با رزولوشن 1200×1600 است. هیچ فلاش یا فوکوس خودکاری ندارد. البته برای این گونه گوشی­ها که تاکید بر موسیقی آنها شده است دوربین یک مکمل است.

تنظیمات دوربین سری­های 40 کاملا محدودند اما هنوز هم برای عکاسی معقولند. آنها دارای تنظیم رنگ سفید، سه سطح کیفی که از مقدماتی تا حرفه­ای زیاد می­شوند و جلوه­های ویژه­ی متفاوت هستند.

نبود فلاش باعث می­شود که در شب عکاسی غیرممکن شود. فوکوس ثابت آن هر گونه تلاشی برای گرفتن یک Close up را ناکام گذارده و نداشتن پوشش روی لنز باعث خط افتادن روی شیشه آن می­شود.

کیفیت عکس به خاطر زیاد بودن میزان نویز خوب نبوده و رد پای تیز شدن گوشه­ها به مقدار بیش از حد هم دیده می­شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

امکانات ارتباطی

امکانات ارتباطی گوشی را می­توانید از قیمت آن حدس بزنید. این گوشی از GPRS و EDGE برای انتقال داده استفاده می­کند. بلوتوث نسخه2 به همراه پروفایل A2DP هم از دیگر امکانات ارتباطی این گوشی است.

ارتباط USB هم کامل و جامع است. به محض اینکه کابل را به کامپیوتر وصل کنید می­توانید به اطلاعات روی کارت حافظه و حافظه داخلی دسترسی داشته باشید.

در آخر درگاه ورودی کارت SD که گاها بهترین راه انتقال اطلاعات است هم موجود است و این بار زیر باتری پنهان نشده است. پس می­توانید به راحتی کارت را خارج و وارد کنید.

 

Opera Mini برای وب­گردی

Opera Mini تنها برنامه نصب شده روی این گوشی برای مرور صفحات وب است و می­توان آن را روی اکثر S40 های اخیر مشاهده کرد. وب­گردی با این نرم­افزار عالی است و عامل قابل تشکر در اینجا فشرده کننده تصاویر است که میزان هزینه داده­های اینترنت را کاهش می­دهد.

 

image
 
image

Organizer

تقویم هم هیچ نوآوری خاصی ارائه نکرده است و البته نیازی هم نبوده. 5 نوع رخداد در اینجا وجود دارد: 1- یادآوری 2- ملاقات 3- تماس 4- تولد 5- یادداشت که هرکدام از اینها گزینه­های انتخابی بسیاری دارند که می­توان آنها را تنظیم کرد.

علاوه بر آن، لیست کارهایی که باید انجام شوند وجود دارد که در آن می­توانید کارها را بر حسب 3 اولویت تقسیم­بندی کنید. همچنین می­توان یک زنگ یادآوری کننده برای آنها گذاشت و پس از انجام شدن آنها را حذف کرد. این لیست را به آسانی می­توان با تقویم Sync کرد. درضمن می­توان یادداشت هم در این قسمت ذخیره کرد و طول هر کدام نباید بیش از 3000 حرف باشد.

زنگ ساعت قابل تکرار هم وجود دارد که حتی وقتی که گوشی خاموش باشد هم کار می­کند. همچنین می­توانید گزینه Snooze را هم در آن تنظیم کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

کارآیی­های آشنای جاوا

تعدادی برنامه از قبل نصب شده جاوا هم روی گوشی قرار دارند. تنها ایراد در این زمینه فقدان یک برنامه برای خواندن فایل­های آفیس است.

گزینه جستجو در وب دسترسی سریع شما به جستجوی یاهو را امکان­پذیر می­کند. پس از مشخص کردن کشوری که در آن هستید می‏توانید جستجو برای عکس و دیگر مطالب را شروع کنید. در سایت Nokia.com می­توانید در زمینه جستجو بیشتر بدانید.

از طریق بلوتوث هم می­توانید دیگر گوشی­های در مجاورت را جستجو کرده و اطلاعات را با آنها تقسیم کنید. تنها به قیمت چند کلیک می­توانید از ساعت جهانی استفاده کرده و ساعت دقیق را در هر جای دنیا ببینید.

Ovi هم که جدیدا در گوشی­های نوکیا ارائه می­شود در نوکیا 5130 موجود است.

image
 
image
 

image
 

بازی­ها

این گوشی به صورت پیش­فرض 3 بازی دارد با نام­های Snake III، Rally 3D و Bounce Tales.

 

image
 
image
 

image

حرف آخر

نوکیا 5130 Xpress Music، کوچک و ارزان قیمت است و ویژگی­های بیش از قیمتی را که شما برای آن می­پردازید دارد. کاستی­های این گوشی را نمی­توان نادیده گرفت اما کار موزیک آن حرف ندارد.

اگر نوکیا روی اینترفیس کاربری این گوشی بیشتر کار کرده بود بسیار بهتر از الان می­شد. در چایان این گوشی در کارایی­های اولیه و موسیقی عالی است و ارزش پولی را که بابت آن پرداخته می­شود دارد. متاسفانه ساختار منوی S40 به کار رفته در گوشی 5130 کاملا از مد افتاده است و این در حالی است که رقبا به شدت در این زمینه کار می­کنند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۳
سلام توضیحاتتون خیلی کامل بود مرسی من این گوشی رو دارم کلید زیاد و کم کردن صداش خراب شده کار نمیکنه؟ میخواستم بپرسم از تو خود گوشی نمیشه صدا رو کم وزیاد کرد هرکی میدونه بگه لطفا؟

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۳
3 سال میشه این گوشی رو خریدم و کاملا ازش راضی هستم.

مهمان

۱۳۹۳/۴/۲۳
بدنه ضعیفی دارد زود از قیافه می افته.

مهمان

۱۳۹۳/۲/۱۱
سلام همه چيزاش خوب نيستن الكي تعريف نده

مهمان

۱۳۹۲/۱۱/۲۹
سلام توضیحاتتون خیلی کامل بود مرسی من این گوشی رو دارم کلید کم کردن صداش خراب شده کار نمیکنه؟ میخواستم بپرسم از تو خود گوشی نمیشه صدا رو کم کرد هرکی میدونه بگه لطفا؟