خانهبررسی‌ها
Nokia 6220 Classic

Nokia 6220 Classic

می­توان 6220 نوکیا را فقط یک 5 مگاپیکسلی دیگر در میان گوشیهای 5 مگاپیکسلی بازار دانست که البته یک گوشی هوشمند با امکانات بسیار خوب است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۳/۱
                                  

 

Nokia 6220 Classicمروری بر‏

 

می­توان 6220 نوکیا را فقط یک 5 مگاپیکسلی دیگر در میان گوشیهای 5 مگاپیکسلی بازار دانست که البته یک گوشی هوشمند با امکانات بسیار خوب است.

 

image
 
image
 

image

ویژگیهای کلیدی

-        صفحه نمایش 2.2 اینچی با رزولوشن QVGA و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ

-        سیستم عامل سیمبین 9.3 سری 60 با اینترفیس 3.2

-        پردازنده 369 ARM 11  مگاهرتزی و حافظه RAM 128 مگابایتی

-        دوربین 5 مگاپیکسلی با فلاش زنون و درپوش لنز

-        پشتیبانی از 3G و HSDPA

-        پشتیبانی از چهار باند GSM

-        GPS داخلی به همراه A-GPS

-        ساختار جمع و جور و سبک

-        120 مگابایت حافظه برای کاربر

-        اسلات کارت حافظه Micro SD با قابلیت ارتقا تا 8 گیگابایت

-        رادیو FM با RDS

-        خروجی TV

-        امکان مشاهده فایلهای آفیس

-        اتصال USB و بلوتوث نسخه 2.0

-        نرم افزار Nokia Maps

 

معایب اصلی

-        عدم وجود Wi-Fi

-        فلاش زنون درپایین لنز قرار گرفته است

-        دکمه نامناسب شاتر دوربین

-        ساختار نامرغوب صفحه کلید

نوکیا 6220 Classic یک اسمارت فون سیمبین است که تمرکز خاصی روی قابلیت عکسبرداری یا فیلمبرداری دارد و از این لحاظ نیز امکانات و قابلیتهای فوق­العاده خوبی دارد. مهمترین نقص این گوشی که باعث می­شود در مقایسه با برخی گوشیها مثل N82 کم بیاورد، نبود Wi-Fi است. می­توان این گوشی را با G900 سونی اریکسون مقایسه کرد که دارای WLAN و صفحه نمایش 2.4اینچی می­باشد، اما فلاش زنون ندارد. همچنین G810 سامسونگ یک رقیب دیگر این گوشی است که در سال 2008 بهترین گوشی جهت عکسبرداری شناخته شده اما دارای FP1 است.

 

image
 
image

محتویات بسته خریداری شده

 

برخلاف دیگر بسته­بندی­های نوکیا این گوشی دارای جعبه پهن و باریکی است. در این جعبه کلیه لوازم جانبی مورد نیاز مثل کابل خروجی TV و کابل USB، شارژر DC، هندزفری، کارت حافظه 1 گیگابایتی و راهنمای کاربر وجود دارد.

 

image
 
image

طراحی و ساختار

 

ابعاد 6220 کلاسیک 15×47×108 میلی­متر و وزن آن 90 گرم است. با اینکه جزو باریکترین وسبکترین گوشیها نیست اما در میان اسمارت­فونها از ساختار بسیار خوب و جمع وجوری برخوردار است. از لحاظ ظاهری این گوشی بسیار شبیه به 6210 Navigator است و با وجود پانل جلویی پلاستیکی در آنها، نمی­توان گفت دارای طراحی زیبا و شیکی هستند. خوشبختانه برای پانل پشت گوشی از مواد مناسب و ضد جذب اثر انگشت استفاده شده است.در بالای صفحه نمایش، دوربین دوم جهت مکالمات ویدئویی و سنسور نور قرار گرفته است.

image

کناره سمت چپ گوشی از بالا به پایین شامل چراغ نشانگر GPS، دکمه My Own و اسلات کارت Micro SD است. چراغ نشانگر GPS نشاندهنده وضعیت کنونی GPS است که در هنگام جستجوی ماهواره چشمک زده و هنگام یافتن ماهواره و سیگنالها ثابت می­شود. دکمه My Own بطور پیش فرض به برنامه Maps اختصاص یافته است اما می­توان آن را به هر برنامه دلخواه دیگری نسبت داد.

image
 
image

کناره سمت راست گوشی شامل دکمه تنظیم ولوم و دکمه مخصوص دوربین است که با فشار کوچکی عکس می­گیرد.

image
 
image
 

image

بالای گوشی محل قرار گیری بلندگوی گوشی و دکمه ON/OFF(و یا تغییر پروفایل) است.

image

 درکناره زیرین گوشی نیز اسلات Micro USB، شارژر و جک صوتی 2.5 میلی­متری است.

image

لنز دوربین 5مگاپیکسلی به همراه فلاش زنون و درپوش لنز در پشت گوشی قرار دارد. با باز کردن درب باتری می­توان باتری لیتیومی مدل BP-5M با ظرفیت 900 mAh را مشاهده کرد که قابلیت 250 ساعت ماندگاری در حالت آماده به کار و 3.5 ساعت مکالمه مداوم را دارد.

image
 
image
 

image

صفحه نمایش

 

خوشبختانه یکی از بهترین قسمتهای گوشیهای نوکیا صفحه نمایش آنهاست. 6220 نیز دارای صفحه نمایش QVGA 2.2 اینچی با کیفیت پخش تصویر فوق­العاده خوب است. این صفحه نمایش در زیر نور مستقیم نیز خوانایی خود را حفظ می­کند. تنها نکته قابل توجه در اینجا سایز نسبتاً کوچک صفحه نمایش است که نسبت به امکانات خاص آن مثل GPS بهتر بود سایز بزرگتری برای آن درنظر گرفته می­شد.

 

image
 
image

صفحه کلید

 

یکی از بزرگترین معایب این گوشی همین صفحه کلید سطح پایین و کم قابلیت است که نه تنها ساختار و طراحی مناسبی ندارد بلکه از مواد سطح پایینی در ساخت آن استفاده شده و اثر انگشت و گرد و غبار را جذب می­کند. تایپ با این صفحه به دلیل ساختار نامناسب دکمه­ها بسیار دشوار است و مطمئناً در هنگام تایپ خطا رخ خواهد داد.

 

image
 

image
 
image

قابلیتهای تلفنی

 

با 6220 Classic هیچ مشکلی در زمینه دریافت سیگنال در هنگام برقراری تماس وجود ندارد و کیفیت و وضوح صدای هنگام مکالمه نیز بسیار خوب است. همچنین قدرت ویبره گوشی و صدای زنگ آن نیز از قدرت کافی برخوردار است. در جدول زیر می­توانید مقایسه جند گوشی را در این زمینه ببینید.

 

اینترفیس کاربری S60

 

6220 Classic از سیستم عامل سیمبین 9.3 به همراه نسخه سوم اینترفیس سری 60 برخوردار بوده و نیز Feature Pack2 بطور پیش­فرض روی آن نصب شده است و البته امکانات گرافیکی بیشتری مثل افکتهای مختلف دارد.

image
 
image

یکی از مهمترین بخشهای این اینترفیس صفحه نمایش فعال در حالت استندبای است که به راحتی می­توان میانبرهای موردنیاز به پرکاربردترین برنامه­ها را در اینجا قرار داد. همچنین امکان تغییر دو کلید چندمنظوره زیر صفحه نمایش نیز وجود دارد.

پردازنده با سرعت 369 مگاهرتز و حافظه RAM با حافظه 128 مگابایت نقش مهمی در کارایی گوشی و پاسخگویی سیستم عامل دارند. حافظه داخلی این گوشی 108 مگابایت است که نسبتاً مناسب به نظر میرسد. همچنین یک کارت حافظه 1 گیگابایتی به همراه این گوشی عرضه می­شود که می­توان آن را تا 8 گیگابایت ارتقا داد. مثل بسیاری از گوشیهای نوکیا این گوشی نیز دارای سیستم تشخیص صدای داخلی است که می­توان از این طریق فرمانهای صوتی را در گوشی اجرا کرد. همچنین برنامه­ای جهت خواندن پیامها نیز وجود دارد که با نگه داشتن دکمه انتخاب سمت چپ گوشی فعال می­شود.

برای منوی اصلی گوشی 4 حالت نمایش مختلف وجود دارد که 2 حالت عادی آن لیستی و شبکه­ای 4×3 هستند و دوحالت دیگر V-Shape سه بعدی و حالت فمی­باشند. امکان تنظیم و تغییر فونت نوشته­های منوها نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

دفترچه تلفن

 

6220 دارای دفترچه تلفن نسبتاً نامحدود است که می­توان از کل حافظه داخلی گوشی جهت ذخیره شماره­ها استفاده کرد. امکان مرتب سازی مخاطبان بر اساس اسم و فامیل وجود دارد. مثل همیشه امکان ذخیره اطلاعات مختلف برای هر مخاطب و نیز تخصیص تصویر یا فیلم یا زنگ مورد نظر وجود دارد. برنامه Call log در بخش تماسها 20 تماس آخر از هر نوع را در تب­های جداگانه نمایش می­دهد و از طریق دکمه Call می­توان به این بخش وارد شد. اما برنامه log که در منوی اصلی وجود دارد، لیست کامل ارتباطات شبکه­ای برای 30 روز آخر را با جزئیات نشان می­دهد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

ارسال پیام

 

6220 جزو گوشیهای سیمبین نوکیاست. پس در مورد امکانات موجود در بخش ارسال پیام شکی وجود ندارد و به راحتی می­توان روی توانمندی گوشی در این بخش حساب کرد. انواع استاندارد پیامها اعم از SMS، MMS و ایمیل توسط این گوشی پشتیبانی می­شود که 2 مورد اول اول از یک ویرایشگر یکسان استفاده می­کنند و برای تبدیل SMS به MMS کافیست یک فایل مولتی مدیا به پیام ضمیمه شود. امکان فعال کردن و دریافت Delivery Report وجود دارد که در این صورت Reportهای دریافت شده در فولدر مخصوصشان ذخیره می­شوند. کلاینت ایمیل این گوشی نیز مانند دیگر گوشیهای سیمبین است و تنظیمات بسیار ساده­ای دارد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

پخش موزیک

 

6220 Classic از فرمتهای صوتی زیادی مثل MP3، AAC، AAC+ و WMA پشتیبانی می­کند. پس از انتقال فایلهای صوتی از طریق کابل USB به گوشی، به صورت اتوماتیک فایلها اسکن می­شوند و موزیکها به بخش Music Player اضافه می­شوند. امکان مرتب سازی فایلها بر اساس آلبوم، ژانر و ... وجود دارد. این بخش امکاناتی نظیر equalizer و نیز visualization نیز دارد. می­توان پخش موزیک را در پس­زمینه اجرا کرد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

کیفیت پخش صوت

 

کیفیت پخش صدای 6220 نسبتاً خوب است و از لحاظ حذف نویز و پخش استریو نیز در حد خوبی قرار دارد.

 

image

پخش فیلم

 

6220 دارای یک پخش­کننده Real Player جهت پخش فیلم است. فیلمها را می­توان به­صورت عمودی یا افقی (تمام صفحه) دید. کیفیت بالای صفحه نمای باعث می­شود تا کیفیت پخش فیلم نیز خوب باشد.

 

رادیو FM

 

اینترفیس رادیو FM این گوشی بسیار زیبا و ساده است. امکان اسکن اتوماتیک ایستگاههای رادیویی وجود دارد. همچنین از Visual Radio و RDS هم پشتیبانی می­کند.

 

image
 
image

گالری تصاویر

 

با اینکه گالری تصاویر این گوشی FP2 است اما بسیاری از ویژگیهای جالب گوشیهای سری N را ندارد. مثلاً نمایش سه بعدی لیست عکسها و یا امکان Slide Show قابل تنظیم در اینجا وجود ندارد. تمام عکسها در حالت land scape (افقی) نمایش داده می‏شوند و تا 8 برابر می­توان روی آنها زوم کرد.

 

image
 
image

دوربین

 

ماکزیمم رزولوشن عکسهای این دوربین 5 مگاپیکسلی، 1944×2592 پیکسل است. از دیگر امکانات این بخش فوکوس اتوماتیک، درپوش لنز، فلاش زنون و یک چراغ AF مخصوص می­باشد. تنها نکته منفی این بخش قرارگیری فلاش دوربین در زیر لنز است که در عکسهای پرتره نور سیاهی ایجاد می­کند. در اینترفیس دوربین کنترلها و تنظیمات لازم از طریق منویی که از کناره باز می­شود قابل انجام است که کلیه تنظیمات معمول که در اکثر گوشیها وجود دارد مثل تنظیم نور، افکت، کیفیت عکس، سایز عکس و ... در اینجا دیده می­شود. با استفاده از GPS داخلی گوشی امکان GEO Tagging یا ثبت و نگهداری اطلاعات محل جغرافیایی عکسبرداری نیز فراهم شده است.

 

image
 
image
 

image
 
image

ضبط فیلم

 

در هنگام ضبط فیلم، این گوشی دارای رزولوشن VGA و سرعت 30 فریم در ثانیه است که با این حساب کیفیت فیلمهای آن فوق­العاده خوب و DVDمانند است. فرمت فیلمها MPEG4 است. و کلیه تنظیمات مورد نیاز شبیه به تنظیمات عکسبرداری وجود دارد.

 

قابلیتهای ارتباطی

 

یکی از مهمترین بخشهای اسمارت­فونها قابلیتهای ارتباطی آنها است. 6220 از لحاظ امکانات ارتباطی شبکه­ای از 4 باند GSM پشتیبانی کرده و دارای 3G و HSDPA جهت ارتباطات اینترنتی پرسرعت می­باشد. همچنین USB و بلوتوث نسخه 2.0 با پشتیبانی از پروفایل A2DP در این گوشی وجود دارد.

یکی دیگر از کمبودهای اصلی این گوشی عدم وجود Wi-Fi است که در دنیای امروزی نداشتن این امکان یک ضعف بزرگ برای گوشی به حساب می­آید.

 

مرورگر وب

مرور صفحات وب و گشت و گذار در اینترنت توسط مرورگر وب این گوشی فوق­العاده ساده وجذاب است. پردازش صفحات به خوبی صورت گرفته و وجود یک پوینتر موس جهت کار با صفحات وب بسیار ساده است. یک نقشه کوچک نشاندهنده موقعیت قرار گیری در صفحات بزرگ در کناره صفحه فعال است. این مرورگر از پخش فایلهای Flash و Java پشتیبانی می­کند.

 

 
Organizer

 

برنامه­های مدیریتی و کاربردی در این بخش عبارتند از تقویم، Alarm، Task و Note و ... . همچنین از مهمترین امکانات این بخش امکان نمایش فایلهای آفیس word، excel، power point و PDF می­باشد. برنامه Zip Manager نیز جهت فشرده‏سازی فایلها یا خارج کردن آنها از حالت فشرده استفاده می­شود.

از دیگر میانبرهای این بخش تبدیل­کننده واحد، ماشین حساب و ضبط صوت می­باشد.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

GPS

 

6220 دارای یک GPS داخلی به همراه A-GPS است. این GPS با برنامه Nokia Maps کار می­کند که از این طریق می­توان مشخصات مسیرها و جهت یابی را انجام داد. همچنین از این برنامه می­توان جهت دیدن مسیرها، مشخصات راهها، مشخصات مکانهای مختلف، پیاده­رو ها و ... استفاده کرد. در کل می­توان گفت کارایی این برنامه مناسب و راحت است.

 

image
 
image

 

image
 
image

Games

 

6220 دارای یک بازی Marble از پیش نصب شده است اما می­توان بازیهای بیشتری را از طریق اینترنت دانلود کرد.

 

image
 
image

درنهایت

 

در کل می­توان گفت 6220 نسبت به قیمتی که دارد از کارایی­های خوب و مناسبی برخوردار است. ازجمله نقاط قوت این گوشی امکانات فوق­العاده دوربین جهت عکس برداری و فیلم­برداری است. همچنین 6220 یک اسمارت فون با اینترفیس سری 60 و دارای FP2 است. در کنار طراحی ظاهری نه چندان شیک و زیبا عدم وجود Wi-Fi در این گوشی که یک اسمارت­فون در بازار می­باشد یک ضعف نسبتاً بزرگ است.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)