Nokia E51

مطمئناً بیان این که یک گوشی از کیفیت بسیار بالائی برخوردار است برای عالی بودن آن گوشی کفایت نمی کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 
مروری بر مدل E51 نوکیا
 

نوکیا دامنۀ گسترده ای از محصولات سری E ارائه کرده است.هر یک از این مدل ها دارای طراحی متفاوتی هستند . اما تمامی آنها دارای سیستم عامل  Symbian S60می باشند. مدل E51 دارای ابعادی مناسب، قابلیت برقراری ارتباط قوی، صفحه کلیدی راحت و طراحی زیبا می باشد.

 
 
ویژگیهای اصلی :

- پشتیبانی از 4 باند GSM به همراه EDGE و GPRS

- سرویس Wi-Fi و VOIP

- سیستم عامل  Symbianو اینتر‏فیس S60 نسخۀ سوم به همراه    Feature pack 1 

- ضخامت 12میلی متری ،

- 130مگابایت حافظه داخلی قابل افزایش تا4GB  مجهز به کارت Micro SD

- صفحه کلید مناسب و راحت.

- بلوتوث نسخۀ 2مجهز به سیستم A2DPو اینفرارد.

- کلیدهای جدید مخصوص سیستم عامل سیمبین

- سرعت بالا درمنوها .

معایب اصلی

- دوربین 2مگا پیکسل بدون قابلیت فوکوس اتوماتیک و فلاش

- کاربری دشوار دکمه های volume، power و ضبط صوت.

- منوهای پیش پا افتاده

- فاقد ویرایش فایل های آفیس

- عدم شارژ شدن دستگاه حین اتصال به USB

- شماره گیری صوتی تنها برای اسمهای انگلیسی ممکن می ‏باشد.

image

رنگ درخشان و خطوط واضح E51 آن را به گوشی مناسب برای افراد شاغل وکاسب تبدیل ساخته است.E51 از نظر ظاهری شباهات فراوانی با E50 دارد.اما از نظر کارایی و قابلیت از E50 بالاتر می باشد . ابعاد آن 12 × 46 ×8 /114 میلیمتر می باشد و نازکترین عضو سری E می باشد . وزن گوشی 100 گرم است . کیفیت ساخت آن قابل ستا‏یش است. تنها ایرادی که به چشم می‏ آید باقی ماندن اثر انگشت روی قاب پشت گوشی می‏ باشد.

 
  
محتویات درون بسته بندی

مانند سایر گوشی های نوکیا محتویات جعبه خریداری شده این گوشی آن شامل یک عدد شارژر 5- AC کابل اتصال USB، هدست مدل ( HS-47 ) می باشد. همچنین راهنمای خریدار و باتری(  Li – lon ( BP-6MT  با توان 1050 میلی آمپر بر ساعت در آن قرار گرفته است.

image
 

image
 
image

سنسور نور پیرامون و خروجی صدا در بالای قاب قرار گرفته و در زیر آنها صفحه نمایش TFT به سایز 2 اینچ و رزولوشن 320 × 240 پیکسل با قابلیت نمایش 16میلیون رنگ قرار گرفته است.

image
 
image

دکمه ‏های کنترل با آرایش منظم در زیر صفحه نمایش قرار گرفته ‏اند. دکمه‏ های کنترل و دکمه‏ های 4 جهته شامل دکمۀ بزرگ مکان نما، دکمه های  چند منظوره‏، دکمۀ منو‏، دکمۀ تقویم‏، دکمۀ دفترچه تلفن ،دکمه پیام‏‏ها و دکمۀ شماره گیری و پایان مکالمات می ‏باشد.

درست در زیر دکمۀ 4 جهته دکمۀ C یا پاک کن قرار گرفته .سایز دکمه ها ی کنترل به قدر کافی بزرگ و مناسب می ‏باشد و امکان هر گونه خطای احتمالی را از بین می ‏برد.

ترکیب وچیدمان صفحه کلید بسیار خوب و ستونی می ‏باشد. سنسور نور پیرامون نیز عملکرد حقیقی دارد تنها گاهی اوقات نور زیر صفحه کلید را بی موقع فعال می ‏کند.

نور سفید صفحه کلید بسیار خوشایند است . صفحه نمایش بطور معمول درخشان و روشن است. امکان خواندن صفحه نمایش حتی زیر نور مستقیم آفتاب وجود دارد. صفحه نمایش 2 اینچ با وضوح QVGA منجر به کوچک بودن سایز حروف شده است.

image

دکمۀ Power به گونه‏ای طراحی شده که امکان فشار احتمالی را از بین می ‏برد. به طور کلی تمام دکمه‏ های جانبی از استحکام خوبی برخوردارند .

image

در سمت راست آن دکمۀ تنظیم صدا و دکمۀ فرمان صوتی قرار دارد. که به سختی فعال می‏ شوند. ودر سمت چپ دکمه ضبط صدا قرار گرفته.

image
 

image
 
image

در پایین گوشی پورت USB Mini و محل اتصال شارژ، میکروفون و بند قرار گرفته است .

image

قاب محافظ باتری از جنس استیل و بالای آن پلاستیک مشکی است که لنز دوربین در آن قرار گرفته. بلند گو ها و لوگوی نوکیا در بالای لنز قرار دارند.

image
 

image
 
image

باتری گوشی( Li – Ion ( BP-6MT  با ظرفیت mAh1050 می باشد و مدت 310ساعت استندبای و 4 ساعت و 20دقیقه مکالمه مداوم را پشتیبانی می‏ کند. با افزایش زمان استند بای مدت مکالمه مداوم کاهش یافته است.

image

انتن دهی در این گوشی بسیار خوب است. بلند گوها، حالت ویبره و کیفیت صدا نیز خوب است.

image
 
image

صدای زنگ E51 به قدر کافی بلند است . اگر چه نسبت به سایر گوشی‏ها خیلی بلند نیست ولی همین صدای ملایم و واضح در شرایط گوناگون کاملاً قابل شنیدن است.

تمام فایل‏های صوتی WMA و Eacc+ و AAC و mp3 و AMR-NB و AMR-WB قابل پشتیبانی می باشند .

در اینجا قدرت صدای E51 با چند گوشی دیگر مقایسه شده است:

صدا موسیقی زنگ رتبه نوکیا E 51 متوسط HTCTYTN عالی  نوکیا N 95 خیلی خوب سونی‏ اریکسون850 K خیلی خوب سامسونگ G 800 خوب نوکیا E 70 متوسط   8500 ضعیف 

سیستم عامل  symbian9.2

سیستم عامل این گوشی از نوع 9.2 symbian و اینترفیس آن از نسخۀ سوم سری 60 می ‏باشد. همچنین امکان صفحه بندی و فعالیت چند‏گانه نیز وجود دارد.نمای منوی صفحه نمایش به دو صورت جدول 4*3 آیکن و یا لیست می‏ باشد.

image
 

image
 
image

حلقه آبی رنگی که در کنار آیکن برنامه ‏های در حال اجرا ظاهر می‏ شود، نشانه خوبی است که یاد آوری می‏ کند برنامه‏ های غیر ضروری را ببندید.

image
 
image

حالت استند‏بای فعال در گوشی امکان خوبی برای ایجاد میانبرها در صفحه نمایش همچنین امکان ایجاد میان‏بر برای دسترسی سریع به وب سایت‏ها نیز امکان پذیر می ‏باشد.

دکمه های دسترس سریع عملکردهای متفاوتی ارائه می ‏دهند.

image
 
image

130مگابایت حافظه در اختیار کاربر می‏ باشد اما کارت حافظه Micro SD با قابلیت ارتقا تا 4 گیگابایت در اختیار کاربر است. سرویس فرمان صوتی برای اسامی انگلیسی بسیار کار آمد می‏ باشد.

image

اجرای تم‏های سری E

این گوشی‏ها 5 تم از پیش نصب شده دارد که همگی حالت رسمی و معقول دارند.

image
 
image

تماس‏ها براساس نام یا نام خانوادگی تنظیم شده ‏اند. امکان ذخیره سازی تعداد نامحدودی اسم با زمینه ‏های (کاری- منزل- فکس و ...) وجود دارد.

image

امکان ایجاد زمینه های نیز وجود دارد . همچنین می‏ توان شماره‏ ها را در گروه طبقه بندی کرد و برای هر گروه زنگ خاصی در نظر گرفت.

image
 
image
 

image
 
image

لیست تماس‏ها که مزیت خوبی برای E51 به شمار می ‏رود و امکان ذخیره سازی 20 شماره در تماس‏های ارسالی، در یافتی و نا‏موفق را دارد، از طریق دکمه Call قابل دسترس می‏ باشد. در منوی Log جزئیات تمام مکالمات، پیام ها، و اطلاعات ارسالی و دریافتی مشاهده می‏ شود.

image
 
image

باطراحی خاص دکمه های E51 امکان تایپ آسان فراهم شده است. 4 ویرایشگر برای پیام‏ها وجود دارد: SMS، MMS، پیام های صوتی و e-mail .

 

image
image

محدودیت کاراکترهای SMS ، 160 حرف می‏ باشد. همچنین نشان داده می ‏شود که یک پیام در چند صفحه به گیرنده خواهد رسید. سیستم delivery فعال می‏ باشد و چنان چه پیامی پیش از نوشتن ذخیره نشده باشد خود به خود در قسمت Draft ذخیره شده و یا پاک می ‏شود.

image
image

MMS ، در نوار عنوان در بالای صفحه قرار گرفته و امکان قرار دادن عکس، کلیپ صوتی، کلیپ ویدیویی و یا نمونه متنی در آن وجود دارد.

image
 
image
 

image
 
image

سیستم mail پروتکل های pop IMAP SMTP را پشتیبانی و می ‏تواند هدرها و تمام متن را دانلود نماید. ضمایم نیز قابل اجرا می‏ باشند.

image
 
image
 

image
 
image

پخش موسیقی و اینترفیس آن یکی از قسمت‏هایی است که نسبت به سایر مدل‏های سری E برتری خاصی ندارد.امکان تغییر نمای اینترفیس موسیقی وجود ندارد و کاملاً تیره می ‏باشد. و تشخیص دکمۀ جهت‏ نما برای این منظور چندان جالب نیست. با دکمه ‏ها‏ی بالا/ پایین آهنگ‏ها و دکمه‏ های چپ/ راست صدا تغییر می‏ کند. فایل‏های mp AAC، Eaac+ و WMA اجرا می ‏شوند و فایل ها بر اساس خواننده، آلبوم، نوع و آهنگساز مرتب می‏ شوند. در لیست آهنگ‏ها سه لیست "بیشترین اجرا" "اجراهای اخیر" "اجراهای افزوده شده" موجب راحتی بیشتر کاربر شده است و دانلود آهنگ‏ها مانعی ندارد.پس از اتمام اتصال به USB گوشی خود به خود لیست آهنگ‏ها را مرور کرده و آهنگ‏های جدید را به لیست سابق اضافه می‏ کند.

image
image
 

image

 

5 اکولایز برای تنظیم صدای موسیقی قرار دارند که امکان افزودن بر تعداد آنها وجود دارد  چنان چه تصادفی برنامه پخش موسیقی به حالت Minimize در آمد با فشار طولانی دکمۀ منو به حالت اول باز می‏ گردد.

image

پروفایل A2DP بلوتوث امکان استفاده از هدست استریو بی‏سیم و پخش موسیقی را می‏ دهد.

 

کیفیت صوتی متوسط

در مقایسه با کیفیت N81 ضعیف بود و در مقایسه با 7500 بهتر عمل می‏ کند. در زیر شماری از گوشی‏های دیگر با E51 مقایسه شده‏ اند.

Stereo +LMD THD Dynamic range Noise level Frequency response مدل Nokia E 51   Nokia N95   Nokia N81 LG KU 990 Viewty SAMSUNG U600

image

E51 مجهز به برنامۀ Real player برای اجرای کلیپ های ویدیویی می‏ باشد. که هم به ‏طور افقی و هم عمودی قابل مشاهده می ‏باشد. در حالت Full screen تصاویر جذاب ‏تر و عملکرد دکمه ‏های چند منظوره مخفی می ‏شود. دکمه ‏های عقب گرد و جلو رونده در پخش ویدیو وجود ندارد.

image

رادیو و خدمات تصویری رادیو اینترنتی قابل دسترس است. حدود 5 ایستگاه رادیویی قابل ذخیره می‏ باشد. سیستم RDS از اتصالات اینترنتی پشتیبانی می ‏کند.

image
 
image

گالری گوشی E51 بسیار ساده و با امکانات محدود می ‏باشد.

image
 
image

تصاویر به حالت افقی و یا عمودی و با قابلیت 2 درجه زوم نمایش داده می ‏شوند.

image

در قسمت مدیریت فایل‏ها برنامه‏ ای با قابلیت مدیریت نرم افزارهای نصب شده وجود دارد. و جرئیات آنها را نمایش می ‏دهد.

image
 
image

با برنامۀ مفید Search می‏ توانید تمام فایل های موجود در گوشی خود را که در کارت حافظه و یا حافظۀ گوشی است به کمک یکی از کلمات اصلی آن بیابید.

image

دوربین
برای گوشی با کاربرد تجاری دوربین 2 مگاپیکسلی کاملاً مناسب می ‏باشد.

image
 
image

دوربین این گوشی فاقد فلش و autofocus و همچنین صفحۀ آینه‏ای برای عکس برداری شخصی نیز رغم قابلیت زوم 4 برابر وجود ندارد. دکمۀ عکس برداری ویژه‏ای در نظر گرفته نشده.حالات عکس برداری در شب، عکس برداری متوالی، تایمر، تنظیم نور از دیگر ویژگی‏های عکس برداری است. کیفیت تصاویر به 3درجۀ نرمال، معمولی و عالی تقسیم می‏ شود.2 وضوح 1600*1200 و 640*480 پیکسل برای عکسبرداری وجود دارد، نوار ابزار ایجاد میان‏بر نیز برای E51 در نظر گرفته شده است.

image

تصاویر قدری به رنگ سبز متمایل می باشند که یک نقطه ضعف به حساب می‏ آید. همچنین حالت Sharpness که در عکس‏ها بی ‏نهایت افراط شده موجب بد نما شدن آن‏ها می ‏شود. به خصوص در مورد تصاویر ابرها و آسمان.

image
 

image
 
image

فرمت فایل‏های ویدیویی در E51 از نوع 4-MPEG و وضوح 15 fps از نوع QVGA می ‏باشد.

 

اتصالات

 انتقال اطلاعات در E51 از قابلیت بالایی برخوردار است.نسخۀ  Mini USB2 و بلوتوث با قابلیت پشتیبانی پروفایل‏های A2DP و همچنین سیستم اینفرارد در این گوشی موجود است . هر نوع اتصال اینترنتی نظیر GPRS و EDGE و ساپورت 3G نیز از دیگر قابلیت های این گوشی است .

image
 

image
 
image

 

جستجوی صفحات وب به راحتی و با کیفیت خوب انجام می ‏گیرد. وجود یک نقشه کوچک  جستجوی آسان‏تری را فراهم می‏ آورد.

 

image
 
image

سازمان دهنده Organizer

امکان سازمان دهی زمان در E51 خیلی خوب می‏ باشد. تقویم به سه حالت روزانه ماهانه و هفتگی و تنظیمات رویدادهای رایج به 4 صورت: قرار ملاقات، یادداشت، سالگرد و کارهای انجام دادنی می‏ باشد. وبعضی از آنها امکان تنظیم زنگ هشدار را دارند.

image
 
image

 

فایل‏های Office شامل word و excel می ‏باشد که متأسفانه امکان ویرایش مجدد آنها وجود  ندارد البته با دانلود برنامه کامل Office از سایت نوکیا این امکان برای شما فراهم می شود.

image
 

image
 
image

برنامه‏های Adob Reader ، Zip، تبدیل مقیاس‏ها، ماشین حساب وضبط صوت نیز در E51 قرار گرفته‏ اند.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image

امکان ساختن متون و آیتم‏های چند رسانه‏ای نظیر (عکس، کلیپ صوتی، و ویدیویی) که قابلیت هم گام سازی با کامپیوتر و سازگاری با جستجوگر XHTML را دارند نیز در این گوشی گنجانده شده است.

image

همچنین برنامه Nokia Team Suit قابلیت سازماندهی ، Confrence call ، ایمیل ها را دارا می باشد.

image

در پایان

لازم به ذکر است که در مورد تمامی مدل‏های نوکیا ‏رغم قابلیت‏های زیاد، نقاط ضعف اندکی نیز وجود دارند. مدل E51 به خوبی در زمینۀ کارهای تجاری جوابگو می ‏باشد و به فروش خوب آن می‏ توان امیدوار بود. E51 به عنوان موفقیتی دیگر در سابقۀ Nokia ثبت خواهد شد.  

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)