Nokia 5310

افزایش سریع میزان تقاضای سری Xpress-music باعث شد که تولیدکنندگان مدل های مختلفی از آن را تولید کنند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

 

 

خصوصیات NOKIA 5310 XPRESS MUSIC
 

بسته بندی فروش

-                                   Nokia 5310

-باطری (BL-4CT,860 mAh)

-شارژر ( AC – 3 )

-دفترچه راهنما

-هندز فری استریوی سیمی ( HS – 45 همراه با AD57 )

-کابل تبادل اطلاعات( Micro Usb (CA-101

-کارت حافظه (Micro SD) با ظرفیت 2 گیگابایت ( بسته به محل خریداری ظرفیت کارت حافظه متغیر است )

-CD نرم افزار

افزایش سریع میزان تقاضای سری Xpress-music باعث شد که تولیدکنندگان مدل های مختلفی از آن را تولید کنند که از جمله ی آنان می توان به تولید این سری در میان پلت فرم سری 40 نوکیا اشاره نمود چراکه گوشی های مبتنی به سری 40 نوکیا نسبت به گوشی سری 60 دارای اندازه ای کوچکتر و مناسب تر و همچنین طول عمر باتری بیشتری می باشند . البته کیفیت و میزان صدای خروجی به عواملی چون قطعات الکترونیکی و نرم افزار به کار رفته در گوشی بستگی دارد و نمی توان آن را به پلت فرم گوشی معطوف نمود .

در کنار باریک بودن این محصول مثل مدل classic 6500 ،تولید کننده قابلیت پخش موزیک را هم در این مدل در نظر گرفته که آن را به مدلی کاملآ شایسته برای جوانان تبدیل کرده ،در حالی که یک پردازشگر صوتی جداگانه نیز  در نوکیا مدل 5310 کار گذاشته شده و در ظاهر آن نیز تغیراتی ایجاد شده است که این تغییرات نیز با توجه به قیمت پیشنهادی غیر منطقی به نظر نمی رسند .

کمپانی نوکیا مدل 5310 را طوری ارائه داده که قادر باشد سری Xpress-music را زنده نگه داشته و اهداف آن را ادامه دهد . همچنین مدل های 5700 ،5610 کشویی و 5710 را می شناسیم که می توانیم آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. ( باید اشاره نمود که مدل 5710 نوکیا هنوز به طور رسمی به بازار معرفی نگردیده است که دلیل آن ارایه تولید و فروش مدل 5700 می باشد ، ولی این مدل به زودی به بازار ارایه خواهد شد )

 

   5710      

                     

       5610

  5310     

Nokia

                     

              23       

 

            22

 20        

زمان پخش موزیک

           بله

 

           بله

          بله

سخت افزار بخش موزیک

 

بدنۀ اصلی خود گوشی

 

بخش کشویی

 

قسمت کنترل گر پخش موسیقی

 

HS _ 44

 

HS _ 45

HS _ 45

هدفون پخش موسیقی

 

بله

 

بله

خیر

کنترل از راه دور پخش موسیقی

 

S60 ویرایش سوم همراه با FP1

S40 ویرایش پنجم

S40 ویرایش پنجم

پلت فرم  گوشی

 

قطر 2/2 اینچ و رزولوشن QVGA

قطر 2/2 اینچ و رزولوشن QVGA

قطر 12 اینچ و رزولوشن QVGA

صفحه نمایشگر

 

 

 

 

 

کارت حافظه

 

بله

 

خیر

بله

بلندگوهای استریو

 

حدود 370 یورو

 

حدود 300 یورو

حدود 225 یورو

قیمت

 

                                     

هر سری این مدلها در کیفیت صدا یکسان و درعملکرد ها متفاوت هستند ولی چیزی که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که دو مدل اولی از هدفونی با کیفیت متوسط برخوردار می باشند

(Hs-45) که می توان بر حسب علاقه از هدفون بهتری استفاده کرد تا بتوان از کیفیت اصلی (Nokia Xpress-Music) لذت برد.

طرح-  سایز –ابزارهای کنترل

 

ابعاد این گوشی 99 × 44.7 × 103.8 میلی متر و وزن آن 71 گرم می باشد یعنی ظاهری واقعاً ظریف و باریک دارد که بسیار شبیه  w880i Sony Ericson است و فضای کمی را در جیب تی شرت و یا شلوار اشغال می کند و شما می توانید هر طور که دوست دارید آن را با خود حمل کنید .

از مدل 5310 ، دو رنگ آبی و قرمز موجود است که رنگ معمول گوشی های نوکیا با قابلیت تأکید شده پخش موزیک می باشند .

قسمت های رنگی این گوشی شامل دو قسمت دور صفحه ی نمایش و قسمت فلزی است و شما می توانید نام تولید کننده را در پشت گوشی مشاهده کنید .بقیه قسمتهای گوشی هم توسط پلاستیکی به رنگ خاکستری تیره تزیین شده .                           

  

image
 
image
 

 

image
 
image
  

  

image

 

کیفیت پلاستیک ضد خش به کار رفته در نوکیا مدل 5310 واقعآ تحسین بر انگیز است. پوشش باطری دارای یک سری نقاط است که در معرض ساییدگی قرار دارند و پس از مدتی استفاده ی مداوم از گوشی پشت گوشی کهنه و ساییده به نظر خواهد رسید البته به طور کلی اگر خود گوشی به حالت اولیه خود یعنی سالم باقی  بماند  فرسودگی این نقاط در پشت گوشی تغییر زیادی در ظاهر گوشی ایجاد نخواهد کرد.

برآمدگی که در سمت چپ گوشی قرار دارد در پوش قسمت اتصال شارژر است (سوکت 2 میلیمتری) ،در قسمت بالای گوشی دکمه ی خاموش و روشن کردن گوشی و محل قرار گرفتن فیش 3.5 میلی متری خروجی صوتی در بین دریچه Micro USB قرار دارندکه توسط یک در پوش پلاستیکی پوشیده شده اند. کلیه تنظیم صدا در سمت راست این گوشی قرار گرفته که در مجاورت آن دکمه راه اندازی دوربین را می توان دید ولنز 2 مگاپیکسلی این دوربین در قسمت پشت گوشی نصب گردیده

 

 

 

image

 

                                                                                                       

 حلقه ای برای آویختن بند مخصوص موبایل در این مدل در کنار کلید های تنظیم صدا وجود دارد. درکنار صفحه نمایش گوشی یک نوع حس گر نصب شده که میزان نور صفحه ی کلید و صفحه ی نمایش را تنظیم می کند این حس گر در سمت راست بلندگوی پخش صدای مکالمه قرار گرفته است .

 

           

image

صفحه ی نمایش

در حالی که صفحه نمایش نوکیا مدل 6500 لایه ی محافظ ندارد مدل 5310 از این مزیت بر خوردار است.

وجود حاشیه های آیینه ای در کنار صفحه نمایش 6500 باعث می شود که اندازه این صفحه نمایش بزرگتر به نظر برسد ولی از نظر اندازه هیچ فرقی با 5310 نمی کند.

این دو صفحه ی نمایش خیلی شبیه یکدیگر هستند ولی سوالی که پیش می آید این است که چرا در دومی لایه ی محافظ برای صفحه ی نمایش در نظر گرفته نشده است .

 

image
 

صفحه ی نمایش 5310  با قطر 2  اینچ و وضوح 320×240 پیکسل ( 41 × 31 میلیمتر ) قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را دارد که همه ی اینها عکسی روشن و با کیفیت را برای شما به ارمغان می آورد که این کیفیت صفحه نمایش 5310 مشابه محصولات جدید سونی اریکسون مانند W580i می باشد .

 

 

مطالب نشان داده شده در صفحه ی نمایش حتی در نور آفتاب هم به وضوح قابل رویت است (TFT) که این هم نتیجه به کار گیری لایه محافظ در این مدل می باشد .

در این صفحه نمایش می توان 9 خط  اطلاعات متنی و 3 خط اطلاعات سرویس را جای داد.سایز حروف هم هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آورد و شما می توانید در مواقع مختلف آن را به سایز مورد علاقه ی خود تغییر دهید.

 

صفحه کلید

استفاده از شماره های صفحه ی کلیدکه در سایز متوسط در کنار هم قرار گرفته اند بسیار راحت و روان است و فواصل رعایت شده در میان آنها احتمال تداخل شماره ها را در هنگام استفاده از صفه ی کلید از بین برده است و همچنین کار کردن با Joystick آن نیز بسیار آسان می باشد .

صفحه ی کلید نوکیا مدل 5310 در مقایسه با 6500 دارای برتری قابل توجهی می باشد .

 

image
 
image
 
image

                                                  

باطری

باطری جدید کار گذاشته شده از نوع BL_4C و از جنس Li – Ion با گنجایش 860 mAh می باشد و برای مدت 4 تا 5 ساعت مکالمه و 300 ساعت حالت Standby کارایی دارد .

در واقع شارژ 5310 پس از 3 روز و بعد از 2 ساعت گوش دادن به آهنگ و یک ساعت و نیم مکالمه و ارسال تعدادی پیام کوتاه به پایان رسید .

بنابر این بیشتر کار بران انتظار باید داشته باشند که گوشی برای 2 الی 3 روز با الگوهای مصرف آنان روشن بماند. طولانی ترین زمان ممکن پخش موسیقی با هدفون خود گوشی با بلندترین اندازه صدا 18 ساعت و 50 دقیقه بوده است .

1 ساعت و 40 دقیقه طول می کشد تا 5310 که خالی از شارژ است، کاملاً شارژ شود.

طراحی گوشی برای جای سیم کارت به این ترتیب است که باید اول سیم کارت و بعد باطری را در جای خود گذاشت و نمی توانید سیم کارت گوشی را هنگامی که روشن است در آورید .

 

image
 
image

 حافظه و کات های حافظه

در حدود 28 مگابایت حافظۀ داخلی در اختیار کاربر می باشد و همچنین امکان استفاده از کارت حافظۀ میکرو اس دی نیز وجود دارد که زیر قسمت پوشش باطری قرار گرفته که قابلیت تعویض سریع کارت حافظه نیز وجود دارد . بیشترین ظرفیت کارت حافظه که توسط گوشی پشتیبانی می شود ،از طرف سازنده مشخص نشده است ولی وقتی کارت حافظه 4 گیگا بایتی خود را به آن وصل کردیم هیچ مشکلی بوجود نیامد .

  

image
 

کارایی گوشی

اجرای فایل های جاوا تا حداکثر حجم 1 مگابایت با Heap 2 مگابایت ممکن است .

در کل گوشی 5310 عملکرد متوسطی با توجه به پلت فرمش دارد .

 

image
 
image

 

image
 
image

Bluetooth و USB

USB:نوکیا 5310 دارای سوکت microUSB در لبه ی بالایی خود است که به منظور اتصال به کابل اطلاعات (که در این صورت گوشی شارژ هم می شود )،هدست و یا شارژر می باشد.

فروشندگان ادعا میکنند که این گوشی از USB 2.0 را پشتیبانی می کند ،که البته همین طور هم هست. در حالت USB Mass Storage سرعت انتقال اطلاعات از کابل USB حدود 500تا 600  کیلو بایت ثانیه انجام می گیرد که این سرعت از سرعت موتورولا RAZR2V8 که بر روی آن هم سوکت microusb نصب شده ، پایین تر است.

پس از اتصال به کامپیوتر می توانید از یکی از این حالت های زیر استفاده کنید: USB Mass Storage ،

Pc studio،یا مودم .با توجه به گزینه ای که انتخاب کرده اید ،باطری شروع به شارژ شدن می کند .

 

بلوتوث

گوشی دارای بلوتوث2.0 با قابلیت EDR است که این پرو فایلها را پوشش می دهد:

-Dial_up net working profile

-Generic Access profile

-Generic Object Exchange profile

-Object push profile  

-Serial port profile

-Handsfree profile

-Headset profile

-Synchronization profile

-Basic Image profile

-File Transfer profile

- HID (host) profile

-Stereo Advanced Audio Distribution profile

-Advanced Audio/video Remote Conference profile

استفاده از بلوتوث مانند همیشه است و جای شکایتی ندارد،هدست استریوی گوشی نیز به خوبی کار می کند و بر خلاف نوکیا 6500 کلاسیک ،که سرعت بلوتوث آن حدود 170 الی 180 کیلو بایت در ثانیه است، سرعت5310 ،78 کیلوبایت در هر ثانیه است.

دوربین

دوربین این گوشی 2 مگاپیکسل است (CMOS) .متأسفانه نوکیا بر روی دوربین این گوشی تمرکز چندانی نکرده و به همین دلیل است که ماژول دوربین یکی از ارزانترین قسمتهای این گوشی است و کیفیت متوسطی دارد. گوشی رزولوشنهای زیر را دارد:

- 1200×1600

- 1024×1280

- 960 1280 ×

- 600×800

- 480×640

- 240×320

- 120×160

2 رزولوشن پایینی به منظور ایجاد عکس برای wallpapers گوشی هستند.سه کیفیت JPEG نیز که در این گوشی قرار دارند عبارتند از :ساده_متوسط_خوب ،برای داشتن عکسی نزدیک به تصویر واقعی از بهترین کیفیت استفاده کنید.

صدای shutter را می توان غیر فعال کرد ،گوشی زوم دیجیتال 8x دارد که البته ضرورتی در استفاده از آن احساس نمی شود. می توانید عکسهارا در حافظه داخلی یا کارت حافظه ذخیره کنید.

افکت های گرافیکی ای نیز  هستند که می توانید به دلخواه از آنان در عکاسی استفاده کنید  مانند:رنگهای مصنوعی (false colours) ،خاکستری(Greyscale) ،رنگ قرمز _قهوه ایsepia ،نگاتیو (negative) و solarize .

این گوشی همچنین برای کسانی که علاقه مند به گرفتن عکسهای پی در پی هستند ، وضعیت (mode) ویژه ای دارد ،که می تواند تا 3 عکس در لحظه داشته باشد .تایمر (auto_timer) نیز از دیگر امکانات 5310 است.

 

image
 
image
 

ویدئو (فیلم برداری)

فیلم برداری با فرمت 3GP و رزولوشن 96×128 یا 144×176 پیکسل با سه کیفیت مختلف انجام می شود .مدت فیلم برداری را می توانید محدود کنید و البته اگر آن را محدود نکرده باشید،تا زمانی که کارت حافظه یا حافظه داخلی جا داشته باشد می توانید به فیلم برداری ادامه دهید . افکت هایی که در فیلم برداری هستند همان افکت های موجود در عکاسی هستند.

 

تم ها، برنامه ها ، بازیها

گوشی دارای تم های بسیار متنوعی است که به شیوی ماهرانه ای با سایر تصویر های گوشی و ظاهر آن هماهنگ شده اند.

  

                                                  

بازیهای گوشی که از قبل نصب شده اند عبارتند از :

City Bloxx،Snake III ،Music Guess

 

                                                         

 

قسمت برنامه ها دارای گزینه های استانداردی است مانند: ساعت جهان (world time) ،تبدیل واحد ها (converter)،widgets installer و  nokia's catalogue به منظور اضافه کردن برنامه های جدید و همچنین ویرایش دوم Yahoo!Go .

                                                                  

این گوشی برای جستجوی بهترعکس واطلاعات در شبکه ی اینترنت با قابلیت  Nokia search مجهز شده است .جستجو گرOper mini هم که دیگه نیاز به معرفی ندارد و همانند دیگر گوشی های مبتنی به سری 40 می باشد .  ویژگی دیگر این گوشی قابلیت ایجاد Wallpaper است و در تم های مختلف موسیقی های مختلفی  وجود دارد.

 

موسیقی

نوکیا5310  با سایر گوشی هایی که دارای ویرایش پنجم سری 40 هستند تفاوتی ندارد و تم های آن با رنگهایی مطابق با رنگهای خود گوشی هستند(گوشی قرمز رنگ ،صفحه پخش موسیقی قرمز دارد ،علاوه بر آن تم پیش فرض (default) نیز آبی است.)

دکمه های کناری برای آن است که با یک کلیک بتوانید به بخش موسیقی رفته و موسیقی ها را جلو و عقب ببرید .شاید این یکی از دلایلی است که کنترل از راه دور از بسته برای فروش 5310 خذف شد.

با توجه به چیپ  (chip) AIC33 داخلی (built-in) ،صدایی که از گوشی شنیده می شود بسیار خوب است ،صدایی هم که از هدفون شنیده می شود نیز بسیار واضح است ،و به طور کل 5310 وسیله پر قدرت پخش موسیقی به شمار می رود ،اگر چه نمی تواند با نوکیا  N91  یا سامسونگ i450 برابری کند ولی هم ردیف اکثر گوشی های موسیقیایی سامسونگ و بعضی گوشی های سری Walkman سونی اریکسون  است.

 

image
 

image
 
image

عملکرد گوشی در قسمت موسیقی

 

واکنش بسامدی ( 40 هرتز تا 15 کیلو هرتز ) ، دسیبل ( DB )

1048 – و 0.17 +

متوسط

سطح پارازیت DB ( A )

 

87.8 -

خوب

حدود تغیرات DB ( A )

 

87.0

خوب

%‚THD

 

% 13

خوب

%‚ IMD

 

0.786

 

بد

Stereo / DB

 

73.0 -

خوب

تداخل فرکانسها در 10 KHZ ‚ %

 

0.155

متوسط

 

مدت پخش موسیقی حدود 19 ساعت ،در وضعیت پخش صدا (speaker phone) ، صدا به صورت استریو است و اگر به زیر آن نگاه کنید 3 شیار می بینید ،شیار با بلندگو سمت چپ غیر فعال و 2 شیار دیگر مخصوص صدا هستند و قابل حدس است که با این فاصله کمی که بلندگوها از هم دارند ،صدا به صورت استریو شنیده نمی شود.

لوازم جانبی

نوکیا به منظور  ارتقاء لوازم جانبی مربوط به پخش تلاش زیادی کرده است حتی به قیمت شراکت با دیگر تولید کنندگان یکی از این لوازم JBL on call 5310 است که وسیله ای برای پخش موسیقی است ،بدین ترتیب که گوشی را را باید داخل آن قرار دهید که البته خود این وسیله نیز با باطری شارژ می شود.

 

image
 
image

بلندگوهای JBL صدا را بلند و واضح پخش می کند و روی هم رفته نوکیا5310 را تبدیل به یک استریوی می کنند .

image
 

image
 
image

 ست بلندگو های سیار (ND-6) که با باطری AAA کار می کند را نیز می توان جزو دیگر لوازم جانبی 5310 نام برد،که حجم صدای نسبتآ خوب ولی کیفیتی متوسط دارد.بلندگوها توسط فیش صوتی (audio) استاندارد به گوشی وصل می شوند،این بلندگوهای سیار برای کسانی که علاقه مند به استفاده از آن در سفر و پیک نیک هستند مناسب است.(به مدت 27 ساعت _باطری نسبتآخوبی است ).روی هم رفته نمی توان گفت که نوکیا سیلی از لوازم جانبی برای گوشی 5310 تدارک دیده ،اگر چه هنوز چیزهای جدیدی به این لوازم حانبی اضافه می شود.

image

 

رقابت

این گوشی تنها یک رقیب واقعی دارد و آن هم سونی اریکسون مدل W880i است. نوکیا 5310 با جک صوتی(audio) استاندارد، صفحه کلید پیشرفته تر و رادیو FM ،به پیش می رود .در مورد دوربین  دو گوشی زمان آماده باش و سایز عکس یکسان است.

 

جدول زیر به بررسی ویژگیهای مدلهایی که در بالا ذکر شد می پردازد:

 

 

Nokia 6500 Classic

Sony Ericsson W880i

Nokia 5310

اندازه / وزن ( mm – گرم )

109.8×45×9.5‚94

103×47×9.4‚73

103.8×44.7×9.9‚71

نمایشگر

 

QVGA ‚ 12 اینچ ‚ 16 میلیون رنگ و TFT

QVGA ‚ 1.8 اینچ ‚ 000‚262 رنگ

QVGA ‚ 2 اینچ ‚ 16 میلیون رنگ ‚ TFT

باطری

 

Li – pol ‚ 830 mAh

Li – pol ‚ 950 mAh

Li – pol ‚ 860 mAh

حافظه

 

1 Gb داخلی

40 ‚ کارت حافظه MS M2 ( Gb 1 در جعبه )

ذخیره داخلی 20 Mb و محل Micro SD

مدل OS

 

ویرایش پنجم S40

SE A100

ویرایش پنجم S40

UMTS

 

دارد

دارد

ندارد

دوربین

 

2 Mpix ‚ CMOS

176×144-Pixel video

2 Mpix ‚ CMOS

176×144-Pixel video

2 Mpix ‚ CMOS

176×144-Pixel video

اتصال

 

Micro USB برای تمام منظورها

پورت سریع، فیش 5/3 mm روی گوشی

میکرو USB ‚ 5/3 mm

بلوتوث

 

2.0 + EDR ‚ A2DP support

2.0 + EDR ‚ A2DP

support

2.0 + EDR ‚ A2DP

Support

پخش موسیقی

 

ارتقا یافته

واکمن 0/2

ارتقا یافته

جنس مواد مصرفی

 

آلومینیوم آنودیزه شده و پلاستیک

پلاستیک و تکه های آهنی

پلاستیک

رادیو FM

 

ندارد

ندارد

دارد

شاید بتوان از Nokia 6300 به عنوان رقیب دیگر 5310 نام برد که رقیبی غیر مستقیم به شمار می رود ،که کمی ظریفتر ولی دارای کارایی مشابه با 5310  است.

و در نهایت

صدای زنگ 5310 که با 64_chord ایجاد می شود ،صدای متوسطی دارد ،احتمال این است که در خیابان متوجه آن نشویم ،اگر چه گاهی هم در خانه این موضوع صادق است ودر واقع این شکایت اصلی از گوشی 5310 است . در مورد کیفیت پاسخ گویی ، بی نقص است .قدرت لرزش ،متوسط است ولی می توانید زمانی که گوشی در جیبتان است ،آن را حس کنید.

قیمت گوشی در اروپا 230 یورو است. و اگر مایل به داشتن گوشی با پخش موسیقی در حد ساده و دارای ویژکی های مثبت ویرایش پنجم سری 40 هستید،این گوشی ،گزینه مناسبی است.اگر به گوشی های هوشمند عادت ندارید _ونیاز هم ندارید این گوشی گزینه ی خوبی به جوانان است که گوشی ساده و کاربردی می خواهند.

بطور کل 5310 گوشی ای است که ادامه دهنده ی گروه گوشی های متمرکز بر روی بخش موسیقی است. گوشی توانا،بدون داشتن ایرادات هم گروهیهایش و همچنین دارای مزایایی نسبت به آنان است.

شاید به آمار بهترین فروش در دوره خود نرسد ولی احتمالاً فروش بالایی خواهد داشت.  

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)