خانهبررسی‌ها
Nokia 3500classic

Nokia 3500classic

این گوشی با طراحی ساده و ویژگی های نسبتاً خوب در دسته گوشی های مقرون به صرفه قرار گرفته است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
مروری بر نوکیا 3500 کلاسیک

این گوشی با طراحی ساده و ویژگی های نسبتاً خوب در دسته گوشی های مقرون به صرفه قرار گرفته است . در واقع هدف اصلی از ارایه این گوشی سادگی کار با آن و کارایی متناسب است . بسیاری از کاربران احتیاجی به گوشی های پیشرفته مانند N95 ندارند و دنبال گوشی های ساده و با کارایی مناسب هستند .

image
 
image
 
image

ویژگی های اصلی

_ صفحه نمایش 1.8 اینچی TFT با قابلیت نمایش 256 هزار رنگ

_ ساختار جمع و جور و سبک

_ دوربین 2 مگاپیکسلی

_ کارت حافظه Micro SD

_ اینترفیس کاربری سری 40

_ رادیو استریوی FM

_ جک صوتی 2.5 میلیمتری

_ اسلات Mini USB

_ بلوتوث نسخه 2.0 با A2DP

_ هندزفری داخلی

_ دفترچه تلفن با ظرفیت 2000 شماره

معایب اصلی

_ رزولوشن ناکافی صفحه نمایش

_ عدم وجود 3G

_ ایمیل تحت جاوا

_ امکان تعویض کارت حافظه بدون خاموش کردن گوشی میسر نیست

_ دکمه مخصوص دوربین و فلاش برای دوربین وجود ندارد

_ ضبط ویدیو با کیفیت پایین انجام می شود

_ حافه داخلی 8.5 مگابایت

_ قابلیت های کم منو  

image
 

image
 
image

3500 از جمله گوشی های ساده است ، رقبای زیادی در بازار کنونی دارد و خوشبختانه طرفداران زیادی نیز دارد . در حال حاضر بیشترین کاربران موبایل افرادی هستند که به دنبال یک گوشی با کارایی های مناسب و راحت هستند . یکی از مهمترین رقبای این گوشی K550 سونی اریکسون است که البته نقاط قوت K550 دارا بودن صفحه نمایش خوب و دوربین سایبرشات است . E900 نیز یکی دیگر از رقباست که دارای صفحه نمایش بزرگ QVGA است . L9 موتورولا نیز قابلیتهای مشابهی با این گوشی دارد که البته برتریهای آن ، صفحه نمایش بزرگ و رادیوی FM دارای RDS و نکات منفی آن اینترفیس نامناسب و وزن سنگین به خاطر بدنه فلزی آن است .

علاوه بر این 3500 ، در بین گوشی های خانواده نوکیا نیز رقبای زیادی دارد که از جمله آنها 3110 ، 3109 و ... هستند که البته با تفاوتهای کوچکی می توان آنها را در یک دسته قرار داد . به هر حال گوشی هایی که در این طبقه قرار می گیرند کامل و بی نقص نیستند و آن هم به خاطر قیمت نسبتاً  پایین آنهاست .

طراحی و ساختار

اولین نکته منفی که در نگاه اول به این گوشی به چشم می آید صفحه نمایش کوچک و رزولوشن پایین آن است که کاربر را ناامید می کند . طراحی ظاهری این گوشی کاملاً ساده و کلاسیک است .

image

در زیر صفحه نمایش کلیدهای 4 جهته و در کنار آن دو کلید چند منظوره برای انتخاب و نیز دکمه های Call و End قرار دارند .در زیر آن نیز صفحه کلید شماره دار به شکل بسیار ساده و خوبی قرار گرفته است . در کناره سمت راست ، دکمه های تنظیم صدا وجود دارد که در جای بسیار مناسبی قرار گرفته است .

image

 بالایی گوشی دکمه روشن / خاموش وجود دارد که فشردن آن کمی سخت است .

image
 
image

 در قسمت پایین گوشی در سمت چپ سوراخ میکروفون و در کنار آن اسلات شارژر  و نیز جک صوتی 2.5 میلیمتری و در کنار آن پورت اتصال USB قرار دارد .

image
 

image
 
image

 پانل جلویی گوشی از پلاستیک براق است که اثر انگشت را جذب می کند . در پشت گوشی نیز لنز دوربین 2 مگاپیکسلی ( بدون درپوش محافظ ) و بلندگوی گوشی قرار دارند .

image

برای باز کردن درب باتری گوشی کافیست دکمه ای که در پایین درب پشت گوشی قرار دارد را فشار داده درب را به سمت بالا هل دهید که البته کمی به سختی باز می شود اما نمی شکند . باتری گوشی از نوع لیتیومی با ظرفیت 820 میلی آمپر ساعت است که 3 ساعت مکالمه مداوم و 280 ساعت آماده به کار را پشتیبانی می کند که با استفاده متوسط تا 4 روز می تواند شارژ را نگه دارد .

image

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی با سایز 1.8 اینچ و قابلیت نمایش 262 هزار رنگ و رزولوشن 160 × 128 پیکسل است که کیفیت بسیار پایینی دارد بطوریکه پیکسلها به راحتی قابل دیدن هستند .

image

 البته درجه روشنایی و کنتراست تصاویر در این صفحه نمایش خوب است و حتی در زیر نور مستقیم خوانایی خود را از دست نمی دهد .

image

صفحه کلید  

3500 دارای یک صفحه کلید با دکمه های بزرگ و استفاده راحت است اشتباه در تایپ با این کلیدها بعید به نظر می رسد . دکمه های کنترلی کنار 4 جهته نیز به اندازه کافی بزرگ و راحت است .

image
 
image

 نور پس زمینه کلیدها نیز سفید و یکدست است و در شب به راحتی دیده می شود .

image

قابلیتهای تلفنی

گوشی هایی که در این سطح کیفیت و این قیمت قرار دارند معمولاً قابلیتهای تلفنی خوبی دارند . 3500 نیز در این زمینه قابلیتهای خوبی دارد  و در زمینه مکالمه و برقراری تماس هیچگونه مشکل و نکته منفی ای ندارد و دریافت و کیفیت صدا و بلندی صدا نیز بسیار مناسب و خوب است . 6 پروفایل زنگ متفاوت به همراه یک پروفایل Flight mode در این گوشی قرار دارد . از حالت  Flight mode می توان بدون حضور سیم کارت استفاده کرد . بلندی صدا زنگ به اندازه کافی است و در محیط های شلوغ نیز قابل شنیدن است .

image

اینترفیس کاربری

اینترفیس کاربری 3500 از نوع سری 40 نوکیاست که در بسیاری از گوشی های غیر هوشمند نوکیا دیده می شود . پلات فورم S40 قابلیتهای تنظیم زیادی را به کاربر می دهد که البته منوی تنظیمات آن کمی پیچیده است . البته فراموش نشود که بدلیل رزولوشن پایین صفحه نمایش گزینه های محدودی برای انتخاب وجود دارد زیرا آیکن های زیادی روی صفحه نمایش جا نمی گیرد .  

image

صفحه نمایش در حالت آماده به کار کاملاً استاندارد است و تصویر انتخابی در پس زمینه و نوار وضیعتی را در بالای صفحه نمایش می دهد که شامل وضیعت سیگنال ، وضیعت باتری ، زمان و آیکن پروفایل جاری است . در زیر آن لوگوی اپراتور سرویس دهنده و تاریخ روز دیده می شود .

image

رنگ فونت نوشته ها را می توان از بین 42 رنگ مختلف انتخاب کرد . یک حالت فعال برای صفحه نمایش در حالت استندبای وجود دارد که از سه بخش تشکیل می شود : قسمت بالا برای نوار میانبر برای دسترسی سریع به برنامه های دلخواه و کاربردی است . بخش میانی مخصوص پخش موسیقی و رادیو و بخش پایینی برای نمایش تاریخ ، تقویم و رویدادهای روز است . در این حالت کلیدهای جهتی بالا و پایین برای حرکت بین تب های فعال منو استفاده می شوند . منوی اصلی بصورت ماتریسی 3 × 3 از آیکن ها و یا لیستی از آیکن ها قابل نمایش اند . زیر منوها هم بصورت لیستهای ساده دیده می شوند . باز شدن منوها و برنامه با سرعت خوبی انجام می گیرد . با استفاده از تم های که روی گوشی نصب شده اند می توان شکل ظاهری اینترفیس را تغییر داد . البته تم های بیشتر و متنوع تری را می توان از اینترنت دانلود کرد .

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن این گوشی قابلیت ذخیره 2000 مخاطب را دارد که هر کدام می توانند فیلدهای اطلاعاتی مختلفی را ذخیره کرد . می توان شماره های گوشی ، سیم کارت و یا هر دو را بطور همزمان نمایش داد . برای هر مخاطب می توان 5 شماره تلفن مختلف ذخیره کرد . می توان شماره ها را گروه بندی کرد و برای آنها فیلتر گذاشت و یا به آنها زنگ اختصاص داد .

image
 

image
 
image

تا 20شماره تلفن آخری که با آنها به هر نحوی تماس برقرار شده در لیست Log تلفنها نمایش داده می شوند که در هر کدام نیز تاریخ ، زمان مکالمه مشخص شده است .

image
 
image

پیام ها

انواع مختلف پیام ها در این گوشی پشتیبانی می شوند . ویراشگر SMS با سه نوع فونت مختلف کارایی بسیار ساده ای دارد . می توان SMS های گروهی به همان گروههای که در دفترچه تلفن تنظیم شده است ارسال کرد . برای ارسال SMS ابتدا باید شماره تلفن مشخص مورد نظر وارد شود . هنگام تایپ می توان از دیکشنری T9 بهره گرفت . ارسال MMS نیز شامل تصویر و صدا به سادگی صورت می گیرد . سایز MMS حداکثر 300 کیلوبایت می تواند باشد. برنامه ارسال ایمیل داخلی از نوع برنامه جاوا است که کار با آن بسیار ساده است .

image

پخش موسیقی

پخش کننده موسیقی 3500 یادآور پخش موسیقی اولین گوشی Xpress Music نوکیا یعنی 5300 است . فرمت های صوتی مختلفی مثل MP3 ، MIDI ، AAC ، AAC+ و WMA توسط گوشی قابل پخش است . می توان موزیکها را در لیست های دلخواه دسته بندی کرد. 

image
 
image

پشتیبانی گوشی از پروفایل A2DP بلوتوث از نقاط قوت گوشی است . یکی از وِیژگیهایی دیگر گوشی جک 2.5 میلیمتری صوتی است . با توجه به اینکه حتی برخی از برترین گوشی های نوکیا مثل N95 8G از نظر کیفیت صوتی نقایصی دارند بنابر این در این زمینه بهتر است از 3500 انتظار زیادی نداشته باشید . در یک آزمایش صوتی که روی برخی از گوشی های انجام گرفت 3500 از همه نظر در حد متوسطی قرار گرفت . رادیوی FM گوشی از کیفیت خوبی برخوردار است . کانالهای رادیویی را می توان بصورت اتوماتیک جستجو کرد و یا بصورت دستی فرکانس را وارد ساخت تا 20 ایستگاه رادیویی را می توان روی گوشی ذخیره کرد .

image

برای گوش دادن به رادیو باید حتماً هندزفری را به گوشی متصل کنید. پخش کننده ویدیویی قابلیت پخش فایل های MP4 و 3GP را در حالت تمام صفحه دارد البته صفحه نمایش ، آن قدر کوچک که ممکن است شما را از دیدن فیلم روی گوشی منصرف کند  . برای تماشای تصاویر یک برنامه گالری جداگانه مثل گوشی های اسمارت فون نوکیا ، وجود ندارد . گالری بخشی از File manager گوشی است . در گالری سه حالت مشاهده متفاوت وجود دارد که شامل : لیست با جزئیات ، لیست و یک ماتریس است که در حالت ماتریس تصاویر بیشتری روی صفحه قرار می گیرند . هنگام زوم روی تصویر نیز سرعت گوشی بسیار پایین است . امکان جستجو و امکان نمایش اسلایدی برای تصاویر وجود دارد .

image
 
image

دوربین گوشی 2 مگاپیکسلی با حداکثر رزولوشن 1200 × 1600 پیکسل است و فلاش ندارد . البته این اندازه کیفیت برای یک گوشی با این حدود قیمت مناسب است . منوی دوربین نیز بسیار ساده و مثل بقیه گوشی های سری 40 است . عدم وجود فلاش موجب می شود تا در تاریکی نتوان عکسهای مناسبی گرفت . تنظیمات روی عکس مثل تنظیم سفیدی ، سایز ، افکتهای رنگی و ... بسیار نرمال و مثل بقیه گوشی هاست . عکس های این گوشی قابل مقایسه با عکس های دوربین K750 سونی اریکسون هستند .البته عدم وجود فوکوس اتوماتیک موجب می شود که نتوان تصاویر Macro خوبی گرفت.

image
 
image

ضبط ویدیویی توسط 3500 با کیفیت QCIF که بسیار قدیمی شده انجام می دهد . فرمت فیلم ها 3GP بوده و از لحاظ طول فیلم محدود به میزان حافظه خالی گوشی است .

قابلیتهای ارتباطی

از لحاظ ارتباطی قابلیتهای خوبی در 3500 وجود دارد که از جمله آنها USB نسخه 2.0 است که هنگام اتصال به کامپیوتر حالتهای مختلفی برای انتخاب وجود دارد . درگاه Mini USB در این گوشی وجود دارد که امروزه در بازار بسیار پرکاربرد است . بلوتوث گوشی نسخه 2.0 بوده و از پروفایل A2DP پشتیبانی می شود . متأسفانه پورت اینفرارد در این گوشی وجود ندارد . قابلیتهای ارتباطی شبکه از جمله GPRS ، EDGE وجود دارند اما متأسفانه امکان ارتباطی 3G وجود ندارد . جک صوتی 2.5 میلیمتری نیز از نکات مثبت این گوشی است .

مرورگر وب

یک مرورگر WAP که قابلیت صفحات HTML را دارد در این گوشی وجود دارد . گزینه های استانداردی مثل تغییر فونت و ... وجود دارد. اما مرورگر بهتری که در این گوشی وجود دارد Opera Mini است که یک نرم افزار تحت جاوا است که کار با آن بسیار راحت و لذت بخش است اما متأسفانه کوچکی صفحه و کم بودن رزولوشن آن کمی کار را سخت می کند .  

برنامه ریز

یک سری از برنامه های معمولی که در اکثر گوشی های سری 40 وجود دارد در اینجا نیز وجود دارند که از جمله آنها تقویم با قابلیت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهیانه و تنظیم رویدادهای مختلف است . برای زنگ بیداری می توان تکرار را تنظیم کرد . لیست TO-do لیستی از فعالیتهای که باید انجام شوند و می توان برای آنها اولویت تنظیم کرد .

امکان ضبط صدا تا ماکزیمم  60 دقیقه ، شمارنده معکوس ، ماشین حساب و یادداشت از دیگر قابلیتهای این بخش هستند .

image
 
image
 

image
 
image

نرم افزار

از جمله نرم افزار هایی که روی گوشی نصب شده اند Catalogs برای اتصال به مرکز دانلود نوکیا و گرفتن نرم افزار است . همچنین تبدیل کننده واحدها و مرورگر Opera Mini و برنامه ساعت جهانی است . سه بازی از پیش نصب شده به نام های Soccer 3D ، Snake ، Svdoko در گوشی وجود دارد .

image
 

image
 
image

در نهایت

3500 از گوشی هایی است که دارای کارایی خوب و مناسب است اما کاستی هایی مثل کوچک بودن و بی کیفیت بودن صفحه نمایش بسیاری از این قابلیتها را بی ارزش می کند . البته در این طبقه و سری گوشی های زیادی وجود دارند اما مهم انتخاب مورد علاقه کاربر است . البته در این زمینه قیمت گوشی هم مهم است و 3500 از جمله گوشی هایی است که قیمت مناسبی در مقابل کارایی هایش دارد

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

غریبه

۱۳۹۴/۷/۲۹
قیمت گوشی نوکیا 3500 را بگذارید