Nokia 5500Sport

نوکیا همیشه به تولید گوشی هایی با سبک و سیاق جدید شهره بوده و این قضیه را در طی سالیان اخیر به کرّات ثابت کرده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
5500 SPORT
 
 
آنچه در بسته خریداری شده شما موجود می باشد ( بستگی به کشور و محل خرید ):

 

-  گوشی 5500
-  باتری BL-5B با حجم 860 میلی آمپر از جنس LI-ION
-  شارژر AC-3
-  هدست استریوی HS-29
-  کارت حافظۀ 64 مگا بایتی از نوع micro sd

-  CD برنامۀ گوشی شامل برنامۀ PC SUITE و برنامۀ Nokia Sport Manager\

-  راهنمای استفاده از گوشی
-  کابل USB مدل CA-53
-  بند مچی مدل CP-135
- گیره و کیف گوشی مدل CR-69

 

نوکیا همیشه به تولید گوشی هایی با سبک و سیاق جدید شهره بوده و این قضیه را در طی سالیان اخیر به کرّات ثابت کرده است. به طور نمونه می توان گوشی 5500 را معرفی نمودکه واژۀ SPORT محوریت توانایی های گوشی را به خود اختصاص داده همان طور که می توان حدس زد این گوشی به افرادی که ورزش جزء لاینفک زندگی آنان می باشد منسوب می باشد.

کلا” گوشی هایی که در کلاس Sport تولید می شوند تفاوتهایی نظیر تفاوت در قالب گوشی، وجود نرم افزار های مرتبط با ورزش (نظیر برنامۀ قدم شمار) و تفاوتهایی در قابلیت های چند رسانه ای با دیگر گوشی ها دارند.

اکثر برنامه های موجود روی این سری از گوشی ها در هنگام ورزش و تمرینات ورزشی بسیار کار آمد می باشند، مثلا برنامه قدم سنج که با استفاده از یک حسگر 3 بعدی اقدام به شمارش قدم های برداشته شده می نماید.

ابتدا چنین قابلیتی قبلا بر روی یک گوشی پنتک در نمایشگاه  Cebitمعرفی شده بود.

در مورد گوشی های ورزشی( sport ) باید عنوان نمود که این گونه گوشی ها معمولا استفاده ای در محیط بیرون از منزل دارند، و در واقع همانند گوشی های کلاس business نمی باشند که عمدۀ کاربری آن ها در دفتر کار و یا منزل می باشد و حتما چنین گوشی هایی باید دارای خصوصیاتی ویژه و متمایز با دیگر گوشی ها باشند.

مثلا گوشی های 6250 نوکیا و یا  35 M زیمنس که قابی تقریبا مقاوم در برابر عواملی مانند نفوذ آب و گرد و غبار و ایجاد لکه و مه داشتند.

اصولا مدلهایی که نام آنها با عدد 5 شروع می شوند مختص قشر جوان هستند مانند 5140، i5140 و 5210 که گوشی هایی جان سخت و با دوام و با قابلیتهای ورزشی (sport) مانند برنامه های تناسب اندام(Fitness coach) و تمرینات روزانه (sport diary) و ... می باشند.

ولی شاید بدلیل توجه نا کافی خود نوکیا و حتی عدم تبلیغات مناسب، توجه زیادی به این گوشی ها نشد و خیلی مورد استقبال عموم قرار نگرفتند.

گوشی 5500 نوکیا، هم دارای برنامه های مخصوص ورزش کردن و تمرینات، و هم دارای قاب مقاوم در برابر عوامل خارجی می باشد که خصوصیت اصلی و بارز این گوشی قابلیت اول یعنی وجود برنامه های تمرینات و حرکات ورزشی می باشد و خیلی نباید روی مقاوم بودن قاب گوشی حساب باز نمود.

با این حال بارزترین خصوصیت این گوشی و آنچه این گوشی را منحصر به فرد ساخته است قرار دادن قابلیت های یک تلفن همراه هوشمند(smartphone) در یک ساختار محکم و مقاوم در برابر عوامل جوی می باشد.

 
طراحی و فیزیک کلی گوشی

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، مخاطبان اصلی این گوشی نسل جوان می باشند که این قضیه را می توان با نگاه کردن به ظاهر گوشی بوضوح دریافت، خصوصا حاشیه صفحه نمایشگر گوشی که تا زیر این صفحه نمایشگر پایین آمده و در پایان نقش دکمۀ قطع و برقراری تماس را ایفا می کند.

جدا از جلوه ای که این حاشیۀ زیبا به گوشی می دهد وقتی گوشی را روی زمین می گذارید به طوری که صفحه آن روی زمین است با ایجاد اختلاف ارتفاع مانع تماس سطح زمین با صفحه نمایش گوشی می شود و از خش افتادن به روی صفحه نمایشگر جلوگیری می کند.

 

image
 

 

 

این گوشی در دو رنگ به بازار عرضه شده است، اولی خاکستری(titan)  با حاشیۀ زرد رنگ و دیگری مشکی با حاشیه سفید رنگ، که رنگ مشکی ظاهری سنگین تربه گوشی می دهد و ممکن است مورد توجه افراد مسن نیز قرار گیرد.

اگر بخواهیم از نظر سنی مخاطبان گوشی را از هم تفکیک نماییم مشتریان اصلی رنگ خاکستری (با حاشیۀ زرد) این گوشی افراد 18 تا 40 ساله می باشد و طرفداران رنگ مشکی این گوشی افرادی حدودا 25 تا 40 ساله می باشند، باید اشاره نمود که این گوشی بیشتر مختص آقایان می باشد.

مشتریان خانم این گوشی در حدود ¼ آقایان می باشند که برای چنین محصولی این رده بندی جنسی کمی غیر معمول می باشد. 

البته بانوانی که عادت به دویدن دارند و یا در صدد کم کردن وزن می باشند و یا بدنبال وسیله ای می گردند که کالری سوخته شدۀ آنها را در طول مدت تمرینات محاسبه کند مسلما طرفدار پر و پا قرص این گوشی خواهندبود.

 

 

image

 

 

مقاومت قاب گوشی در برابر عوامل خارجی تنها یک حقۀ تبلیغاتی نمی باشد و می توان ( البته تا حدی ) روی این قضیه حساب باز نمود. قسمت اصلی گوشی از جنس فلز می باشد و کناره های گوشی لاستیکی می باشند و قاب پشتی دستگاه باز از یک لایۀ پلاستیکی ضخیم ساخته شده است. 

درب پوشانندۀ باتری نیز با یک پیچ باز و بسته می شود. قسمت ارتباطی دستگاه (interface connector) نیز با یک پوشش لاستیکی نرم، حفاظت می شود که بعد از چند بار باز وبسته کردن حالت خود را از دست می دهد و متأسفانه نمی توان آنرا برای همیشه از قاب گوشی ( به قاب پشتی گوشی متصل می باشد ) جدا نمود.

 

image

 

image

 

image

 

 

صفحه کلید گوشی نیز پلاستیکی و به صورت یکپارچه است. به این معنی که میان کلید های آن منفذی وجود ندارد ( تا مایعات بتوانند وارد گوشی شوند ) و کلیدها هنگام فشار دادن بسیار نرم می باشند و کار با آنها بسیار جالب و راحت می باشد. نور زمینۀ صفحه کلید سفید می باشد و در شرایط نوری مختلف به خوبی دیده میشود. 

کلید 4 طرفۀ گوشی از لحاظ اندازه کوچک می باشد، که این قضیه در نوع خود کمی مشکل ساز خواهد شد. این قضیه مخصوصا هنگامی که بخواهید دکمۀ OK را (که در میان کلید های 4 طرفه واقع شده) فشار دهید، نمود پیدا می کند و برای فشار دادن شاید مجبور شوید ناخن خود را بلند نگاه دارید.

در کنار این ضعف یک نقطۀ قوت وجود دارد و آن هم عدم امکان فشار داده شدن دکمه ها بصورت اتفاقی است، تا حدی که به قفل صفحه کلید (KEY LOCK) نیز نیازی نخواهید داشت . 

شاید با نگاه کردن به کلیدهای گوشی پیش خود فکر کنید که کار با دکمۀ قطع و وصل تماس به خاطر اندازۀ آنها (دکمه های سبز و قرمز) سخت باشد ولی به شما اطمینان می دهیم که این دو کلید به اندازۀ کافی بزرگ و قابل استفاده هستند و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

image

 

image
 

 

با نگاه کردن به صفحه کلید گوشی حتما پیش خود فکر خواهید کرد، دکمۀ مداد (Pencil) از این گوشی حذف شده است ولی خیر این طور نیست، طراحان به دلیل کمبود جا بر روی صفحه کلید، این دکمه را به قسمت کناری سمت راست گوشی (کمی پایینتر از جایی که باید باشد) منتقل کرده اند که متأسفانه کار با آن راحت نمی باشد و باید از دست دیگرتان برای کار با این دکمه استفاده نمایید.

 

image

 

 

image

 

image

 

image

 

 

دکمۀ مداد زیر پورت اینفراد و یک کلید برای تعویض حالت گوشی بین قسمتهای player، sport و حالت آماده باش همگی در قسمت کناری سمت راست گوشی یافت می شوند، در قسمت کناری سمت چپ گوشی نیز دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمۀ مخصوص فعّال کردن قابلیت PTT ( Push to talk ) قرار گرفته اند. 

دکمۀ روشن و خاموش کردن گوشی که در قسمت بالایی گوشی واقع شده است جدا از این قابلیت امکان تعویض پرو فایل های (Profiles) گوشی را نیز ممکن می سازد و دقیقا در کنار آن چراغ قوۀ گوشی قرار گرفته است (که در واقع یک نوع چراغ LED می باشد) و با نگاه داشتن دکمه (*) فعال می شود.

 

image

 

image

 

 

دوربین 2 مگا پیکسلی گوشی هم در قسمت پشتی گوشی قرار گرفته است که متأسفانه دارای فوکاس اتوماتیک ( auto – focus ) و فلاش نمی باشد.

 

image

 

 

ابعاد این گوشی طول 107 و عرض 45 و ضخامت 18 میلی متر می باشد که این گوشی را تبدیل به کوچکترین گوشی سری 60 کرده است و وزن آن نیز 103 گرم می باشد که وزنی متعادل و طبیعی برای چنین گوشی ای می باشد.

حال بهتر است دیگر امکانات و قابلیت های گوشی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

صفحه نمایشگر

رزولوشن صفحه نمایشگر این گوشی  208 × 208  پیکسل می باشد (31میلیمتر×31میلیمتر) و این صفحه نمایشگر قادر به تفکیک و نمایش 262 هزار رنگ می باشد و از نوع TFT است. 

در کل کارایی صفحه نمایشگر این گوشی در حد رضایت بخشی می باشد و تصاویر آن واضح و شفاف می باشند ولی با این حال اگر صفحه نمایشگر این گوشی را با صفحه نمایش گوشی های شرکت های سامسونگ یا موتورلا و یا سونی اریکسون که در همین محدودۀ قیمتی قرار دارند مقایسه کنید، این گوشی نوکیا در مقابل حریفان خود حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

 

image
 

 

به خاطر رزولوشن نسبتا کم این صفحه نمایشگر تنها در منو قادر به دیدن و آیتم (3×3) می باشید و برای دیدن بقیّه آیتم ها مجبورید در منوها حرکت (scrolling) نمایید، در ضمن آیکن ها از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار می باشند.

 

باطری گوشی

ابعاد کوچک این گوشی باعث شده تا باتری گوشی هم به همین نسبت کوچک شود و حجم آن به ’860 میلی آمپر ساعت تقلیل یابد ( از نوع BL-5B ).

بنا به گفتۀ شرکت سازنده این باتری قابلیت 2 تا 4 ساعت مکالمه و 150 تا 270 ساعت روشن ماندن گوشی را در حالت آماده باش ( Standby ) برای کاربر فراهم می سازد. 

هنگامی که این گوشی توسط ما، آزمایش شد با شرایط یک ساعت استفاده از رادیو و 45 دقیقه مکالمه و حدودا 20 دقیقه گشت و گزار در محیط وب تنها یک روز روشن ماند. 

البته تمامی گوشی های مبتنی بر سیستم عامل سیمبین سری 60 ویرایش سوم از نظر مصرف باتری چنین حالتی دارند که این گوشی نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. 

البته کاربرانی که زیاد با گوشی خود کلنجار نمی روند گوشی آنها هر دو روز یکبار نیاز به شارژ مجدد خواهد داشت اما اکثر کاربران (که در روز از گوشی استفادۀ مداوم می کنند) می بایست روزی یکبار گوشی خود را شارژ نمایند.

در آخر باید اشاره کرد که تنها ضعف عمدۀ این گوشی عمر کم باتری آن می باشد.

 

کارت حافظه

کارت حافظۀ این گوشی از نوع Micro sd می باشد و محل قرار گرفتن آن در زیر باتری می باشد. متأسفانه امکان تعویض فوری کارت حافظه ( HOT SWAP ) برای این گوشی وجود ندارد که البته شاید دلیل آن خاصیت مقاوم بودن گوشی در برابر ورود مایعات باشد به این دلیل که اگر امکان تعویض فوری کارت حافظه برای این گوشی در نظر گرفته می شد، به مقاوم بودن آن در برابر عوامل خارجی خدشه وارد می گردید.

 

مشخصات فنی گوشی

پلت فرم این گوشی بر مبنای پلت فرم معمول گوشی های هوشمند(Smart phones) نوکیا می باشد و فرکانس عملیاتی پردازشگر (CPU) گوشی 220 مگا هرتز می باشد و میزان حافظۀ RAM دستگاه برای اجرای برنامه ها 32 مگا بایت بوده و 10 مگا بایت دیگر حافظه نیز در اختیار کاربر می باشد. 

بلو توث این دستگاه نسخۀ 2 می باشد و جدا از EDR پروفایل های زیر را نیز پشتیبانی می کند:

1- BIP-Image Push
2- DUN-GW
3- FT-Server
4- Hands free- A6(1.0)
5- Headest-AG
6- OBEX
7- OPP-Cilent
8- OPP-Server
9- SIM  Access - Server

 

متأ سفانه پرو فایل بلوتوث A2DP (استفاده از هدست استریوی بلوتوث) در این گوشی وجود ندارد، البته بسته به هر کاربر باید دید آیا اصلا نیازی به این قابلیت وجود دارد یا خیر، چرا که هنگامی که کاربر در هنگام ورزش می باشد گوشی یا در جیب لباس او و یا به گردن کاربر آویخته می باشد و دیگر نیازی به یک هدست بدون سیم نخواهد بود.

 

image
 

 

هنگامیکه گوشی را از طریق USB ( نسخۀ 2 ) به کامپیوتر متصل می کنید می توانید یکی از حالتهای زیر را انتخاب نمائید:

 Data transfer

 Madia player

PC Suite

 

image

 

 
قابلیت های ورزشی ( Sport ) گوشی 5500 :

حسگر sensor 3 بعدی تعبیه شده در گوشی در نوع خود بسیار جالب و کار آمد می باشد و در اکثر مواقع به دور از اشتباه کار می کند. ولی در برخی مواقع مثلا در هنگام رانندگی دچار خطا می شود که البته این قضیه ضعف تمامی دستگاه های این چنینی می باشد.

در کل قابلیت های ورزشی گوشی 5500 بیش از آنچه که انتظار می رود می باشد.

کلیدی که در قسمت کناری سمت راست گوشی قرار گرفته است باعث راه اندازی بخش ورزشی گوشی می شود، این کلید بسیار خوش دست می باشد و در جای خوبی هم واقع شده است و در نوع خود قابل تحسین می باشد. 

وقتی که گوشی در حالت آماده باش یا همان حالت معمولی قرار دارد نور کلید های 4 طرفه گوشی به رنگ سفید می باشد، ولی به محض این که به محیط ورزشی گوشی وارد می شوید، این نور سفید به رنگ قرمز تبدیل می شود که این تبدیل رنگها با یکدیگر نشان دهندۀ این خواهد بود که کار بر در کدام محیط گوشی قرار دارد و مخصوصا هنگام ورزش کردن که امکان نگاه دقیق به صفحه نمایشگر گوشی وجود ندارد، تنها با دیدن رنگ نور زمینه می توان حدس زد که گوشی در کدام محیط می باشد.

منوی اصلی قسمت ورزشی گوشی شامل 3 آیتم اصلی می باشد، شروع سریع (QUICK START)، تمرینات روزانه ( Diary ) و بخش آزمون های ورزشی ( Tests ) .

اجازه دهید تا از آخر به بررسی هر یک از این عناوین بپردازیم یعنی از بخش آزمون ها:

دو آزمون در این بخش گنجانده شده است:

cooper  ( قسمت دویدن )

 Bike test hard  ( تست دوچرخه سواری ) 

در آزمون اول می بایست کاربر یک فاصلۀ معینی را بدود و زمان بدست آمده را ثبت کند و همین نتایج بدست آمده را با استانداردهای موجود در گوشی مقایسه کند و متأسفانه امکان تطبیق استانداردهای این آزمون با توانایی های شخصی و منحصر به خود کاربر همانند گوشی W710i سونی اریکسون وجود ندارد.

در قسمت آزمون دوچرخه سواری نیز فشار و ضربان قلب قابل مشاهده اند. بسیاری بر این عقیده اند که این آزمون آن چنان که باید سودمند و ضروری نمی باشد. 

اگر گزینۀ QUICK START یا شروع سریع را انتخاب کنید، بدون هیچ اتلاف وقتی می توانید شروع به ورزش کردن نمایید و مواردی همچون فاصله (با دقت 1/0 کیلومتر) و مقدار کالری سوخته شده و مدت زمان تمرین در صفحه پیش روی شما قابل مشاهده می باشند، که بسته به نوع فعالیت اطلاعات قسمت قدم سنج و یا زمان تمرینات را به نمایش می گذارند.

همچنین در این قسمت می توانید اطلاعاتی نظیر سرعت متوسط، مقدار قدم های برداشته شده و انرژی اتلاف شده را مشاهده نمایید.

این برنامه می تواند به صورت « Background »  به فعالیت خود ادامه دهد و با اجرای برنامه های دیگر اختلالی در این برنامه بوجود نخواهد آمد. همچنین قابلیت نمایش اطلاعات هر دور (در صورتیکه دور یک محل مشخص بدوید) نیز در این قسمت وجود دارد.

 

image
    
image
    
image

 

 

اگر بخواهید نیز می توانید در قسمت extra نوع فعالیت ورزشی خود را تعیین کنید تا مقدار کالری سوخته شدۀ شما با دقت بیشتری به نمایش در آیند.

فعالیت های ورزشی موجود بدین ترتیب اند:

پیاده روی

دویدن

دوچرخه سواری

 قایقرانی
 بالا رفتن از پله

همچنین برای هر فعالیت نیز 3 حالت وجود دارد، که بسته به سختی و شدت تمرین می تواند یکی از 3 مورد بالا را که به تمرین شما نزدیک تر است تعیین نمایید و در آخر می توانید به اختیار خود، یک نوع فعالیت ورزشی را برای گوشی تعریف نمایید و مشخصات آن را به دلخواه تتنظیم نمایید. (مانند مقداری کالری سوخت شده مقدار فاصله انجام تمرین، مدت زمان و ...)

 

image
         
image

 

تمرینات و فعالیت های انجام شده و نشده در قسمت تقویم ذخیره می شوند و با رنگهای متفاوت قابل تشخیص می باشند. مثلا رنگ قرمز به روز هایی که تمرینات در آن انجام شده است تعلق گرفته است. 

اساسا وجود چنین روز شماری و یا تقویمی برای انجام تمرینات و ادامه دادن آنها توسط کاربر بسیار عالی و جالب می باشد. تقویم می تواند روزهای یک هفته یا یک ماه و یا لیست فعالیت هایی که قرار است انجام شوند را به نمایش گذارد.

 

image

 

این گوشی برای ورزشکاران بسیار مناسب می باشد و کسانی که در روز حتما چند ساعت به انجام تمرینات ورزشی می پردازند ، حتما از کارایی های فوق العادۀ این گوشی لذت خواهند برد.

شرکت نوکیا در همین راستا برنامۀ Nokia sport manager to desktops را نیز معرفی نمود تا دارندگان این گوشی بتوانند اطلاعات مربوط به امور ورزشی خود را به کامپیوتر شخصی خود منتقل کرده و مورد بررسی قرار دهند.

 

image

 

منوی تنظیمات (settings) در بردارندۀ اطلاعات شخصی نظیر جنسیت، سن، قد، وزن و شدت ضربان قلب (در حالت معمول یا بیشترین حد آن) می باشد.

با این که استفادۀ خاصی از پارامتر ضربان قلب در گوشی نمی شود، بعید نیست که بزودی وسیلۀ جانبی مربوط به این بخش نیز به همگان معرفی شود، همانند گوشی 5140 همین شرکت، که نه تنها ضربان قلب بلکه فشار خون و چند حالت دیگر را نمایان می سازد.

در قسمت اصلی تنظیمات می توانید نوع کمیّت رایج در کشورتان ( و یا کمیتی که دوست دارید ) را انتخاب نمایید تا اطلاعاتی نظیر فاصله بر حسب آن به نمایش در آیند. 

مقدار اطلاعات ذخیره شدۀ تمرینات در گوشی به حافظه گوشی بستگی دارد که معمولا 250 تا 330 ساعت را در بر می گیرد و برای ذخیرۀ قسمت تمرینات روزانه نیز این مدت دست کم 6 ماه می باشد .

در یک جمع بندی کلی می توان گفت که هیچ گوشی ای مشابه این گوشی تا کنون به بازار عرضه نشده است و این گوشی به خاطر امکانات نادرش، منحصر بفرد می باشد. البته گوشی W710 شرکت سونی اریکسون درصدی از کارایی های این گوشی را دارد ولی نه به این دقت و ظرافت.

مخاطبان این گوشی کلا یا کسانی هستند که زیاد پیاده روی می کنند و یا کسانی می باشند که ترجیح می دهند فعالیت های ورزشی شان توسط تلفن همراه آنان ثبت شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 

بعد از توضیح مفصّل قابلیت های ورزشی این گوشی بهتر است به قابلیتهای تلفنی یا مخابراتی این گوشی اشاره نماییم: 

اگر فکر می کنید این گوشی تنها یک مربی ورزشی همراه یا یک قدم شمار می باشد، سخت در اشتباهید چرا که بخش مخابراتی این گوشی نیز دست کمی از قابلیت های ورزشی آن ندارد.

مطمئنا از این کارایی گوشی که قرار است دربارۀ آن صحبت شود، شگفت زده خواهید شد و این کارایی جالب از این قرار است که می توانید برخی برنامه ها را از طریق ضربه زدن آهسته (Tapping) به صفحه نمایشگر گوشی کنترل نمایید.

به طور مثال هنگامی که مشغول گوش کردن به موسیقی می باشید دو بار ضربه زدن به صفحه نمایشگر باعث می شود تا بخش موسیقی متوقف شود(pause) و همین کار مجدا باعث پخش (play) آهنگ می شود و یا وقتی که SMS دریافت می کنید با ضربه زدن به صفحه نمایشگر می توانید متن پیغام را مشاهده نمایید.  

همچنین اگر هنگام پخش موسیقی بسمت راست و یا چپ صفحه نمایشگر ضربه بزنید، به ترتیب می توانید یک آهنگ به جلو و یا عقب بروید، همچنین این قابلیت در قسمت ورزشی گوشی نیز کاربرد هایی دارد. 

همانطور که متوجه شده اید، این قابلیت ویژه بسیار جالب و در عین حال کارآمد می باشد خصوصا هنگام ورزش که کاربر دقت کافی برای متمرکز کردن حواس خود ندارد و یا هنگام پخش موسیقی که می توان بدون نگاه کردن به صفحه نمایشگر از این کارایی ویژه استفاده نمود.

 

 

 

در یکی از بازیهایی که بر روی گوشی از پیش نصب شده است و «Groovelab» نام دارد نیز باید با استفاده از قابلیت ضربه زدن به صفحه نمایشگر بازی را پیش برد که بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده می باشد.

 

image

 

قابلیت خواندن نوشتار یا TTS)  Text  to speech).

نوکیا اخیرا دست به ارتقا قابلیت های صوتی گوشی های خود زده است چه در گوشی های سری 40 و چه در سری 60 خود، بدین صورت که این قابلیت جدید تنها به تناقض کلمات قناعت نکرده  و می تواند با الگوریتم جدید خود جملات را نیز درک کند که این قابلیت همانند شماره گیری صوتی می باشد.

 

image
         
image

 

image
         
image

 

البته قابلیت خواندن و نوشتار نیز در این گوشی وجود دارد بدین صورت که گوشی اقدام به خواندن SMS ها و نوشته ها و متن قرار ملاقات ها نموده و یا در حالت Sport  برخی اطلاعات و نتایج موجود را قرائت می کند.

هنگامی که یک SMS به این گوشی می رسد کاربر 30 ثانیه فرصت دارد تا قابلیت خواندن نوشتار گوشی را فعال کند به این صورت که دو ضربۀ آرام به صفحۀ نمایشگر بزند تا گوشی شروع به خواندن SMS رسیده نماید. 

البته می توانید این قابلیت را در تنظیمات گوشی فعال و یا غیر فعال نمایید البته این قابلیت بسیار جالب و پر استفاده می باشد. چرا که مثلا هنگامی که مشغول فعالیت ورزشی هستید و در آن حین توسط هدفون گوشی موسیقی گوش می کنید، اگر پیامی دریافت کنید کافی است تا دو ضربه به صفحه نمایشگر گوشی بزنید تا بدون دردسر متن پیغام رسیده برایتان قرائت شود. همچنین این قابلیت هنگام رانندگی و دوچرخه سواری و اینچنین فعالیت ها بسیار کاربردی و لازم می باشد.  

همچنین گوشی می تواند کلیۀ پیام های رسیده شما را به ترتیب قرائت نماید و در اول هر SMS نام شخص ارسال کننده نیز خوانده می شود و اگر نام شخص در دفترچۀ تلفن گوشی موجود نباشد متن :

 «Message from unrecognized number  » شنیده می شود که البته بهتر بود که به جای این متن، شمارۀ شخص ارسال کننده خوانده می شد. 

همچنین جدا از امکان تغییر زبان گوشی می توان زبان قرائت گوشی را نیز تغییر داد که زبان های موجود به شرح ذیل می باشد:

هلندی / انگلیسی / فرانسوی / آلمانی / ایتالیایی / پرتقالی / و اسپانیایی . 

البته می توان صدای اشخاص مختلفی را برای یک زبان انتخاب کرد که باید از طریق اینترنت توسط خود کاربر تهیه شود.

 

دوربین گوشی

این گوشی مجهز به دوربین 2 مگا پیکسلی می باشد. دقیقا همانند دوربینی که در گوشی 3250 وجود دارد . 

رزولوشن های عکس برداری این گوشی عبارتند از :

1- 1200× 1600 پیکسل
2- 864 × 1152 پیکسل
3- 480 × 640 پیکسل

کیفیت عکس برداری نیز می تواند یکی از سه حالت بالا، نرمال و پایین باشد و همچنین می توان محتوای جدا از عکسبرداری تک فریم، عکس های پشت سر هم چند فریمی تهیه نمود و یا با استفاده از تایمر با تأخیر 10، 20 و 30 ثانیه ای عکس برداری کرد.

قابلیت های دیگری چون : عکس برداری در شب (Night mode)، تنظیم نور سفید، تنظیم نوع نور و افکت هایی نظیر : سیاه و سفید و نگاتیو و sepia نیز در گوشی وجود دارند. کارایی فلاش LED این گوشی مناسب بوده و بزرگنمایی(ZOOM) دیجیتالی نیز میسر می باشد.

 

image

 

 

کیفیت فیلم برداری گوشی 5500 در حد معمول می باشد و رزولوشن های موجود برای فیلمبرداری (96× 128)×(144× 176)×(288×352) پیکسل می باشند. با ثبت 15 فریم در ثانیه، فیلم های گرفته شده با فرمت 3Gp ذخیره می شوند و محدودیت زمانی برای فیلمبرداری تنها بسته به حافظۀ موجود می باشد.

 

و در نهایت :

این گوشی مشکلی در برقراری ارتباط با شبکه ندارد و صدای تماس واضح و شفاف می باشد. صدای زنگ گوشی از نوع 64 پلی فونیک می باشد و از فایل های صوتی MP3 نیز می توان به عنوان صدای زنگ استفاده نمود. قدرت ویبراتور دستگاه از حد معمول پایین تر می باشد به نحوی که ممکن است برخی مواقع در جیب شلوار متوجه لرزش گوشی نشوید.

در کل باید عنوان کرد با توجه به کارایی های فوق العاده، قسمت ورزشی گوشی 5500، این گوشی از طرف ورزشکاران مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

حال آن که افراد دیگر نیز از این گوشی راضی خواهند بود. بخش موسیقیایی گوشی خیلی قابل تکیه نمی باشد، ولی به هر حال کاربران نیمه حرفه ای مشکلی با آن نخواهند داشت.  

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)