Nokia E60

نوکیا سری جدیدی از گوشی ها را با نام سری E پایه گذاری کرد که در یکی از روزهای همیشه بارانی لندن در مقابل خبرنگاران این گوشی به عنوان یک گوشی تجاری – کاری معرفی گردید .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia  E60

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ کابل USB

_ هدست مونو

_ راهنمای مصرف کننده

_ CD نرم افزار

نوکیا سری جدیدی از گوشی ها را با نام سری E پایه گذاری کرد که در یکی از روزهای همیشه بارانی لندن در مقابل خبرنگاران این گوشی به عنوان یک گوشی تجاری – کاری معرفی گردید . بدون بزرگ سازی هایی که معمولاً در کارهای نوکیا دیده می شود و این گوشی عملاً برای همکاری با مصرف کنندگان به بازار عرضه می گردد .

این کارخانه مسیر طولانی را برای رسیدن به رضایت مصرف کننده و همکاری با آن طی نموده است که هنوز هم راه ها باقی است . پیش از سری E نیز ما با معرفی مرکز نرم افزاری تجاری نوکیا روبرو بودیم و در ابتدای 2005 همکاری و دست یابی به سیم اتصال Microsoft را کارخانه نوکیا اعلام نمود .

بعد از تولید سری E ، نوکیا تصمیم گرفت برای ارتقاء بخش نرم افزاری خود شرکت Intellisync را خریداری نماید . تمامی حواشی و نکات موجود نشان از آن داشت که نوکیا در جایگاه همکاری و یگانه سازی محصولات با دیگر تولیدکنندگان برای بدست آوردن کامل بازار قرار گرفته است و حتی سری E60 که امروزه به بازار وارد گردیده است مدت ها پیش تولید و ساخت آن اجرایی گردیده است که حتی اولین نمونه ی آن به تعدادی از شرکت های هم پیمان با نوکیا ارسال گردید و این تأخیر به دو دلیل انجام پذیرفت . اول این که نوکیا می خواست چندین گوشی منحصر به فرد را به طور همزمان به بازار عرضه سازد تا کاملا ً بازار خرید گوشی را در بهت و حیرت خود در آورد و دیگر این که می خواست در این مدت تا آن جایی که امکان پذیر است برنامه ها و کارآیی های لازم موجود در گوشی ها بدون مشکل تولید و برروی آن ها نصب و آزمایش گردد و حتی رقبای نوکیا چون برند بلک بری نیز قصد دارند در این یگانه سازی محصولات سهیم شده و بخش email یگانه ای را در دست گیرند . این همکاری و همچنین ثبت و یگانه سازی محصولات در رابطه با تولیدات سری E نوکیا و Q موتورلا و i320 سامسونگ انجام پذیرفته و در مدت کوتاهی کامپیوترهای جیبی بلک بری نیز به آن ها خواهد پیوست البته اگر چه هنوز کشورهای محدودی دارای بازار ارتقاء یافته ای این چنینی بوده و هنوز سیستم های RIM بیشتر در مقالات و مجلات به چشم می خورد .

در سیستم های قدیم email با داشتن یک صفحه کامل و وارد کردن پاسخ نامه شما به سرعت به پیام رسیده جواب می دادید و کافی بود که email شما تنها به سرور فرستنده ی پیام برسد تا پروسه ی دریافت و ارسال پیام پایان پذیرد و در نتیجه یک ارتباط ثابت و مستقیم مابین مشتری و ترمینال ارسال و دریافت پیام برقرار گردد .

در مجموع سری E نوکیا که در سه تولید E60 ، E61 و E70 و بعد از مدتی E50 معرفی گردید به همراه 9300 به دو گروه تقسیم می شد ، یک گروه شامل گوشی های مجهز به صفحه کلید کامل بود و گروه دیگر به این ابزار مجهز نبودند و مصرف کننده باید انتخاب می نمود که می خواهد تنها ایمیل ها را در گوشی مشاهده کند و یا این که دوست دارد به آن ها پاسخ نیز بدهد که در این صورت گوشی های گروه دوم خیلی مناسب نبودند البته یک گزینه ی دوم به عنوان صفحه کلید از طریق بلوتوث نیز در گوشی موجود بود که آلترناتیو بزرگی بود ! و استفاده از آن در هر شرایطی امکان پذیر نبود . به هر حال باید طراحی موبایل براساس خواسته های ما از یک گوشی به نکاتی توجه می کرد . به عنوان مثال یک گوشی کاری باید حالت کاری داشته و شق و رق و سنگین باشد و همانند لباس ، هماهنگ و مرتب و در یک شرکت ، قیافه ای منظم داشته باشد . همچنین مطمئناً یک مدیر نمی تواند با یک گوشی صورتی جیغ در دست ، کارهای شرکت خویش را پیش ببرد . نکته ی دوم این که وجود دوربین در گوشی می تواند برای ساختارهای امنیتی یک شرکت مضر باشد و شاید در گام سوم وجود Wifi بسیار در یک گوشی در اداره سودمند باشد . نکته ی دیگر استفاده از اطلاعات مشترک مثل دفترچه تلفن ، پیام ها و... بسیار مفید می باشد و تمام این نکات در گوشی E60 به چشم می خورد البته این گوشی هنوز هم تنها برای مدیران ، کارآمد و دوست داشتنی نبوده و مصرف کنندگان عادی نیز با وجود برخی نقایص آن ، با آن کنار آمده و از وجودش لذت می برند ، یک اسمارت فون بدون دوربین .

 

 

image

 

طراحی و ابزار کنترل

بدون اغراق باید گفت که طراحی گوشی E60 یکی از اداری ترین و سنگین ترین طراحی ها مابین تولیدات سری 60 میباشد. خطوط مرزی کاملاً مستقیم بوده و از قراردادن خطوط منحنی و فانتزی جلوگیری شده است . در کناره سمت راست و دور تا دور صفحه نمایش و در میان صفحه کلید نیز از حالت فلزی استفاده شده است و عملاً این اسمارت فون کامل شناخته شده بود و با گوشی دیگر اشتباه نمی شود و گوشی به خودی خود دارای شخصیت منحصر به فردی می باشد البته خیلی اوقات بحث قیاس و شباهت گوشی های E60 و سونی اریکسون T630 و نوکیا E61 و تولیدات Black به میان می آید و در واقع این گوشی برای افرادی طراحی و تولید گردیده که خلاقیت های طراحان را در گوشی هایی چون 6680 ، 6630 و 7610 را نپسندیده و شاید E60 شبیه تر از دیگر گوشی های سری 60 به یک گوشی رسمی باشد .

از لحاظ اندازه نیز این گوشی کوچکترین تولید اسمارت فون نمی باشد و عملاً در دست آقایان راحت تر از دست خانم ها نشان می دهد و عملاً اندازه ی گوشی برای دست آقایان در حد بهینه9/16×49×115 میلی متر و وزن 117 گرم می باشد .

 

image

 

 

این گوشی تنها در یک رنگ به بازار عرضه گردید که نقره ای با ترکیب سیاه در کناره ها می باشد و کیفیت پلاستیک استفاده شده در گوشی کیفیت بالایی دارد که البته این کیفیت خیلی خود را نشان نمی دهد و شما پلاستیک بودن آن را کاملاً در می یابید و اصلاً با فلز اشتباه نمی شود ! کیفیت اسمبل گوشی بسیار بالا بوده و بدون هیچ گونه لقی می باشد حتی زمانی که شما گوشی را به شدت در دست فشار دهید . دارای یک پوشش باتری نیز می باشید که کاملاً به بدنه ی گوشی چسبیده است البته فاصله های خالی محل اتصال دو طرف قاب اگر خوب دقت کنید کمی متفاوت می باشد، به هر حال اگر محکم و بدون لقی بودن گوشی برایتان مهم است بهتر است قبل از خرید ، آن را چک نمایید .

تمامی دکمه های چند منظوره گوشی در زیر صفحه نمایش جمع گردیده و در زیر آن دکمه های شماره گیری کاملاً راحت برای استفاده می باشند . سنسور موجود در گوشی به طور خودکار در حین تاریک شدن همراه نور صفحه کلید را روشن می نماید . تمامی نوشته های روی صفحه کلید نیز به وضوح قابل مشاهده می باشد قاب فلزی و میانی گوشی علاوه بر اهداف دکوری و زیبایی ، برای جلوگیری از فشرده شدن ناگهانی نیز کاربرد دارد که در دو خط در قسمت میانی صفحه کلید قرار گرفته است و می توانید نمره ی بسیار بالایی را به صفحه کلید گوشی بدهید . البته این حالت برای Joystick صدق نمی کند که به راحتی دکمه های شماره دار نمی باشد که البته به راحتی گوشی های 6630 و 6680 هم نمی باشد .

 

image

 

image
 

 

 

در کناره ی سمت چپ گوشی شما دو کلید کنترل حجم صدای گوشی را مشاهده می نمایید ، همچنین دکمه ی ضبط صدا نیز در آن موجود می باشد . در همین سمت شما پورت ارسال اینفرارد را مشاهده خواهید نمود و وجود این پورت در این گوشی جالب توجه است در حالی که حتی در 6680 نیز دیگر از آن استفاده نمی شود .

 

image

 

 

دکمه های روشن و خاموش و محل اتصال بند در بالای گوشی قرار گرفته است و در سمت راست می توانید بلندگوی گوشی را بیابید و همچنین محل اتصال DV-RS-MMC کارت که توسط پوشش مخصوصی پوشیده شده است . بلندگوی گوشی نیز شبیه به 3250 از حجم صدای بسیار بالایی برخوردار می باشد و باید مطمئن باشید که هیچ زنگ تماسی را از دست نخواهید داد حتی اگر در حال قدم زدن در خیابان باشید و نکته ی جالب این که گوشی هنوز مجهز به کارت های RS-MMC بوده و این در حالی است که گوشی های سبک جدید مجهز به Micro SD می باشند که البته اگر زمان طراحی و تولید گوشی را بدانید این مطلب برای شما حل شده است . (گفتیم که طراحی این گوشی مربوط به یک سال قبل از تولید آن می باشد .)

 

image

 

سوکت مربوط به شارژر گوشی از نوع استاندارد بوده و در قسمت انتهایی ، پایین گوشی قرار گرفته است و در بسته ی استاندارد گوشی تنها یک هدست مونو موجود می باشد ولی اگر می خواهید به موسیقی گوش دهید باید یک هدست استریو بخرید .

 

image

 

صفحه نمایش (Display) :

اگر چه در رابطه با صفحه نمایش گوشی داستان بزرگی وجود دارد سعی می کنیم این مطلب را خلاصه و در یک پاراگراف بیان کنیم . این صفحه نمایش چه از لحاظ ابعاد و چه از لحاظ کیفیت بهترین صفحه نمایش بین اسمارت فون های موجود می باشد و حقیقت جلوی هرگونه اغراق را می گیرد .

رزولوشن گوشی 416×352 پیکسل می باشد و در زوایای مختلف به خوبی مشاهده می شود و رنگ تغییر حالت نمی دهد و تصاویر حتی در زاویه ی صفر درجه نیز شکل خود را حفظ می کند و گوشی با بالاترین حد تابش نورخورشید آزموده شد که اگر چه کمی کم رنگ شد ولی نوشته های آن کاملاً خوانا باقی ماندند . همچنین 5 درجه نور پس زمینه برای صفحه نمایش وجود دارد و شاید تنها نقص آن در دیاگنال متوسط آن یعنی 1/2 اینچ یا 41*34 میلی متر می باشد که در اکثر گوشی های اسمارت فون که دارای صفحه حساس نمی باشد این میزان 2/2 اینچ می باشد و عملاً صفحه نمایش این گوشی کاملاً شبیه به 1607; 1607; 1607; n80 می باشد و 262000 رنگ را پشتیبانی می کند .

 

 

image

 

حذف دوربین :

یک پیام کوتاه ولی مهم : این گوشی دوربین ندارد و این اولین اسمارت فون نوکیا می باشد که مجهز به دوربین نیست ، که این مطلب برای یک سری افراد که دوربین موبایل برایشان غیرقابل تحمل است مثل آن هایی که از دوربین های دیجیتال حرفه ای استفاده می کنند خوشایند هم بوده است . البته نمی توان گفت که نوکیا به خاطر این دسته ی کم تعداد مدول دوربین را حذف نموده است .

بلکه در نهایت نوکیا به این نظر رسید که یک گوشی تجاری خوب باید بدون دوربین باشد آن هم در دورانی که روزانه به شرکت هایی که ورود هر گونه وسیله ی عکس برداری را به ساختمان های خود ممنوع می کنند ، افزوده می شود . همچنین ورود هاردهای کوچک ذخیره ی اطلاعات و حتی سی دی را نیز به این شرکت ها ممنوع می کنند و حال با افزایش کیفیت دوربین ها شرایط ، هر روز دشوارتر نیز می گردد و روزانه قانون های جدید سفت و سخت برای جلوگیری از هر نوع گوشی دوربین دار وضع می گردد و این شد که E60 بدون دوربین شد !

 

مدت زمان کارکرد :

باتری گوشی از نوع BL-SC با گنجایش  970mAh می باشد که دارای گنجایش بیشتری نسبت به  820mAh استفاده شده در N80 است . بنابر گفته ی سازنده ، گوشی 12 روز در حالت استندبای و 6 ساعت در حالت مکالمه به کار خود ادامه می دهد و 7/2 ساعت در سیستم WCDMA با استفاده از Wifi کار خواهد نمود .

در یکی از آزمایشات انجام شده گوشی کمتر از 2 روز با 10 دقیقه مکالمه و دیگر کارهای روزانه چون چک نمودن ایمیل و... به کار خود ادامه داد و با استفاده روزانه یک ساعت مکالمه و استفاده سنگین از GPRS این میزان به یک روز کاهش یافت و عملاً شاید برای بیشتر مصرف کنندگان روزانه احتیاج به شارژ دستگاه باشد .

به هر حال این گوشی یکی از اولین تولیدات توسعه یافته براساس همکاری های مشترک Corporate Clients می باشد که دارای کارآیی های خاصی از جمله VOIP می باشد که مورد نیاز مشتریان خاص می باشد ولی پیش از هر چیز بهتر است صحبت در رابطه با سخت افزار گوشی را به پایان رسانیم .

 

حافظه و کارآیی ها :

البته نوکیا هیچ گاه اطلاعات زیادی در رابطه با پردازنده های گوشی های ساخت خود اعلام نمی دارد ولی به هر حال در گوشی E60 شما از پردازنده ی شرکت Texan Instuments – OMAP 1710 با ماکسیمم فرکانس 220 مگاهرتز بهره می جویید . البته این پردازنده برروی گوشی های زیادی از نوکیا اعمال گردیده است که اسمارت فون بوده و از سری 60 بهره می برند . البته متأسفانه چون ویرایش سوم سیمبین دچار مشکل همخوانی با Jbench Mark بود دیگر تنها توسط این برنامه نتایج محدود به دست آمد که در زیر در یک جدول نشان می دهیم :

 

image

 

image
 

 

 

در حین کار با این اسمارت فون از سرعت بسیار بالای آن برای انجام چندین کار به طور کافی لذت خواهید برد البته تأخیر در بین اجرای کارآیی های مختلف موجود می باشد که خیلی اساسی و حیاتی نخواهد بود . البته زمان اجرا و بالا آمدن کارآیی ها در مجموع بین 1 تا 2 ثانیه می باشد که در مقایسه با موبایل های مجهز به ویندوز سرعت آن کمتر می باشد و در مقایسه با دیگر گوشی ها بهتر و سریع تر است و قابلیت اجرای رزولوشن های بالا و بازی های سه بعدی را به راحتی خواهد داشت .

اندازه ی حافظه ی ثابت گوشی در حین استفاده از آن 64/13 مگابایت می باشد که این حافظه برای ذخیره ی اطلاعات استفاده می گردد . اندازه ی RAM موجود در دستگاه مگابایت16  می باشد که کمی با مدیرت حافظه ی گوشی مشکل دارد و این مشکل در N80 نیز مشاهده گردید و سازندگان سیستم عامل گوشی هنوز برروی حل این مشکل در حال کار می باشند و احتمالاً در N80 این مشکل مرتفع خواهد گردید .

 

اینترفیس :

شما بیشترین حد اینترفیس را در E60 مشاهده خواهید نمود و در این جا باید به نبود باند چهارم GSM و نبود GPS اشاره کنیم یعنی با تمام این موارد E60 در بین گوشی های هم تراز خود باز هم حرف اول را می زند .

 

استانداردهای شبکه :

این گوشی اسمارت فون سه باند GSM را پشتیبانی می نماید (900/1800/1900) ، همچنین WCDMA و WCDMA2100 و GPRS و EDGE (کلاس B و حالت مولتی اسلات کلاس 10) را نیز پشتیبانی می نماید . همچنین در گوشی دارای سیستم انتقال اطلاعات HSCSD استاندارد نیز می باشید که البته به علت سرعت پایینی که دارد خیلی جذاب نخواهد بود و از لحاظ تئوری بیشترین حد و امکان دانلود از طریق WCDMA با سرعت kbit/s 384 امکان پذیر می باشد .

 

اینفرارد (IrDA) :

گاهی اوقات نوکیا در برخی از تولیداتش دیگر از حضور اینفراد صرف نظر می کند اما این گونه به نظر می رسد که در سری E سیاست کاری به نحو دیگری می باشد و علت آن می تواند یکی از دلایل زیر باشد :

اول آن که : اینفرارد یکی از شناخته شده ترین روش ها برای انتقال اطلاعات تماس می باشد و این انتقال به طور مستقیم و تنها به یک کاربر فرستاده می شود و دوم نکته ی مهمتر آن که بیشتر افرادی که در اداره جات و شرکت ها کار می کنند امکان دارد گوشی خود را به یک نوع جدید مجهز بلوتوث ارتقاء نداده باشند و در این حالت باید بتوانید از اینفرارد کمک بگیرید .

همچنین اینفرارد تنها برای انتقال اطلاعات تماس کاربرد نداشته و شما از طریق آن می توانید اطلاعات تقویم و فایل های با حجم محدود را نیز دریافت و یا ارسال نمایید . البته بالاترین سرعت انتقال اطلاعات از طریق این سیستم kbit/s 115 می باشد .

 

image

 

بلوتوث (Bluetooth) :

در این روزهای تکنولوژی دیگر تصور این که یک گوشی مجهز به بلوتوث نباشد کاری بسیار دشوار است . نوکیای E60 دارای بلوتوث ویرایش 1.2 می باشد که توسط شرکت آمریکایی تگزاس اینستروست برروی گوشی سوار گردیده است و پروفایل های زیر را پشتیبانی می نماید :

Headset & Hands free : اتصال دستگاه به هدست از طریق بلوتوث

Dial UP Networking : استفاده به جای مودم از گوشی

Object Push : انتقال اطلاعات مثل تماس ها و...

OBEX FTP : می توانید با استفاده از آن اطلاعات رایانه را برروی گوشی ذخیره کنید

Sim access : قابلیت دسترسی بدون اتصال به اطلاعات موجود برروی سیم کارت

Basic Imaging : تصاویر ساده ای که بین دو دستگاه انتقال یابد .

 

با استفاده از بلوتوث، دستگاه شما قابلیت اتصال و انتقال اطلاعات به رایانه را نیز خواهید داشت . قابل ذکر است گوشی پروفایل A2DP را پشتیبانی نمی کند که اجازه ی انتقال استریوی صدا را می دهد .

 

image

 

Wifi :

یکی از نکات بسیار مهم گوشی تشخیص سیستم Wifi می باشد که شما در این گوشی دارای سیستم IEEE 802.11g  میباشید که حجم بالای اطلاعات را پشتیبانی می کند، البته می دانیم که نوکیا تجربه ی فراوانی را در صنعت Wifi ندارد و به نحوی هنوز در ابتدای این راه می باشد . نکته ی اصلی منفی گوشی این است که در حین استفاده از Wifi باتری گوشی به طور عجیبی خورده می شود و به پایان می رسد که مصرف بالای این سیستم را نشان می دهد . البته این در حالت فعال بودن Wifi می باشد و اگر در صورت روشن بوده ولی غیرفعال بودن، باتری مصرف بالایی ندارد .

نکته ی بعدی آن که گوشی در حین انتقال اطلاعات با استفاده از این سیستم بسیار گرم و داغ می گردد . باید بگوییم که سیستم UPnP در این گوشی پشتیبانی نمی گردد و شاید علت آن هم جلوگیری از امکان رقابت با N80 باشد .

 

image

 

USB – 2.0
 

-  یک اتصال استاندارد جهت برقراری ارتباط با کامپیوتر

 

- حالت انتقال اطلاعات : در این حالت گوشی همانند یک کول دیسک عمل کرده و به کامپیوتر جهت تنها انتقال اطلاعات وصل می گردد . دو نکته ی منفی در این حالت مشاهده گردید اول این که در این حالت گوشی به حالت خاموش شبکه در می آید و دیگر نمی توان از سیستم تلفن آن استفاده نمود دوم این که شناسایی این حالت توسط کامپیوتر اگر چه بدون نصب درایور صورت می پذیرد اما 2 تا 3 برابر بیشتر از حالت های دیگر طول می کشد و سرعت کارت حافظه نیز در گوشی زیاد و قابل توجه نمی باشد و شاید استفاده از کارت خوان ها راحت تر و به صرفه تر باشد .

- آخرین حالت : حالت ترانزیت دیتاترانسفر که استفاده از دسترسی به اینترنت را از طریق کابل در کامپیوتر شما فراهم می کند که این عمل از طریق VOIP ممکن خواهد بود و وقتی Wifi موجود نباشد از این طریق می توانید به اینترنت وصل شوید که البته مشکلاتی را با ویندوز XP دارد .

همچنین بد نیست کمی به سازمان دهی APN بپردازیم . این سازمان دهی یک کارآیی جدید برای سری 60 می باشد که در UIQ3.0 موجود می باشد که تمام نقاط دسترسی قابل ترتیب دهی و گروه بندی می باشد . به عنوان مثال شما می توانید چندین شبکه WLAN و اتصال EDGE ایجاد نمایید .

وقتی شما می خواهید ایمیل های خود را چک کنید سیستم ابتدا Wifi را چک می نماید و در صورت عدم موفقیت سراغ EDGE می رود ، با استفاده از APN نیز اسمارت فون قادر خواهد بود بهینه ترین حالت اتصال را ایجاد می نماید . به عنوان مثال شما اگر تغییر مکان دهید امکان دارد بخواهید تنظیمات Wifi را تبدیل به تنظیمات جدیدی مثل EDGE و... بکنید که دیگر این کار توسط این سیستم در گوشی به طور خودکار صورت می پذیرد .

 

Internet Telephony :

یکی از نکات مهم این دستگاه پشتیبانی VOIP – Telephony برای یک ارتباط سریع و ارزان قیمت می باشد که می توانید با آن کیفیت بهتری به شرکت متصل گردید .

SIP یک پرتکل جدید برای استاندارد سازی انتقال صدا از طریق IP می باشد . البته باید گفت پروژه های فراوانی در این زمینه وجود دارد ولی به هر حال نوکیا E60 پروتکل SIP را تبدیل نموده است و اگر دنبال فهم دقیق تر در رابطه با کارکرد SIP ها هستید می توانید سایت های زیر ملاحظه کنید :

- http://en.wikipedia.org/wiki/Session Initiation Protocol

- http://www.osp.ru/text/302/140430

- http://www.osp.ru/text/302/377136

- http://www.niits.ru/public/2003/011.pdf

 

نوکیا نیز سازگاری گوشی تحت این پروتکل را با Cisco سیستم و Avaya تضمین می نماید . البته مصرف کنندگان E60 ابتدای کار همخوان نمودن این گوشی را با برنامه های شرکت های دیگر سخت و دشوار می دیدند و تلاش برای برقراری ارتباط تقریباً بی فایده بود . همچنین می توانید راهنمای استفاده از SIP را در سایت www.SIPNET.ru نیز بیابید .

 

image

 

برای ایجاد تنظیمات SIP در گام اول باید دسترسی Wifi را تنظیم نمایید و بعد از تنظیم آن می توانید برقراری ارتباط را از طریق (Tools/Setting/Connection/SIP Setting) و تمام توضیحات تنظیمات و تصاویر آن ها در شکل زیر آمده است و شما می توانید پایگاه خود را به آن معرفی نمایید . شماره دسترسی SIP شما یک شماره ی هفت رقمی می باشد و نام پروفایل نیز می تواند از پروتکل های UDP و یا TCP باشد .

 

image

 

 و سپس پراکسی خود را می توانید تنظیم نمایید و در انتها ثبت نام سرور شما تکمیل خواهد گردید . اگر تمام مراتب به درستی تکمیل گردد گوشی شما به شبکه متصل شده و یک آیکن جدید در گوشی سمت راست شما درج می نماید که موقعیت گوشی را اعلام می دارد و شما در تنظیمات نحوه ی روشن و فعال شدن SIP را نیز می توایند تنظیم نمایید و در نتیجه با استفاده از آن چه در خانه و چه در شرکت بدون دردسر از Wifi موجود در هر یک از این مکان ها بهره بجویید .

 

image
         
image

 

برای شماره گیری با تلفن باید پیش از وارد نمودن عددها ، عدد 8 را وارد نمایید و سپس با فشردن کلید چند منظوره سمت چپ شماره گیری را چه از نوع تماس اینترنتی و یا تماس عادی تأیید نمایید .

برای دفترچه تلفن جهت ایجاد تماس های اینترنتی باید پیش از تماس یک SIP نیز وارد نمایید و می توانید با استفاده از 1234567@servername.com به سرور خود نیز متصل گردید .

تماس های وارد شده و یا گرفته شده اینترنتی نیز رفتاری مشابه حالت عادی داشته و تنها آیکن آن ها کمی فرق می کند و دارای یک آیکن متفاوت می باشد .

از وقتی که SIPNET این تماس های اینترنتی را فعال نموده شما می توانید از هر جایی که اینترنت دارد به مشترکین این سرویس تماس بگیرید . البته تا این جا تنها به توضیح Wifi پرداختیم ، شما قابلیت تنظیم EDGE و GPRS را نیز دارید ، البته بهتر است برای تماس های VOIP به سراغ GPRS و EDGE نروید چون کاملاً کیفیت تماس را کاهش می دهد .

نکته ی منفی گوشی داغ شدن شدید آن پس از 15 الی 20 دقیقه صحبت از طریق VOIP می باشد و باید به E60 استراحتی بدهید تا خنک شود و اگر خیلی صحبت می کنید باید به طور منظم و مرتب گوشی را شارژ نمایید .

 

و درنهایت :

E60 یک تجربه ی بسیار خوب بود و کارآیی های فراوانی را در خود داشت . همچنین بلندگوهای گوشی به اندازه ی کافی برای شنیده شدن بلند می باشند . نکته ی قابل تقدیر در این گوشی رقابت سالم و شرکت در RIM در کنار گوشی های مجهز به ویندوز بود و نبود دوربین و وجود اینترفیس های فراوان را می توان از مزایای مهم این گوشی برشمرد و تماس های اینترنتی نیز کارآیی بسیار عالی و مهم دیگر موجود در این گوشی بوده است و باعث گردیده که این گوشیsymbian ، ویندوز موبایل ها را گرفته و در برخی موارد از آن ها جلو بزند و یا حتی گاهی اوقات مردم فراموش می کنند که این گوشی های کوچک موجود در دستشان همانند کامپیوترها و PDA ها ابزاری برای ارسال و یا دریافت اطلاعات می باشند .

البته دریافت اطلاعات خود یک مزیت و نکته ی مثبتی می باشد ولی آن چه واضح است برخی نرم افزارهای دریافت شده می توانند سیستم گوشی را خراب کنند و پدر مصرف کننده ی خود را در بیاورند . منظور ما همان کرم ها ( worm) و ویروس های کامپیوتری می باشند که امروزه برای موبایل ها نیز نوشته شده است .

اولین ویروس که از این سری کرم های نرم افزاری شاخته شد کرم کبیر Cabir بود و البته مشکلات اساسی ایجاد نمی نمود .

در رابطه با برخی برنامه های تولیدکنندگان دیگر صحبت نکردیم که به عوان مثال قابلیت خواندن فایل های Office و یا اتصال به باکس های ایمیل می توان نام برد که برخی از آن ها از اینترفیس های ضعیفی برخوردارند و شاید یکی از نکات منفی این گوشی نیز طول عمر کم باتری آن در حین استفاده از Wifi و گرم شدن آن باشد که امید است در طول و گذر زمان این امر نیز توسط سازنده برطرف خواهد گردید .

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)