Nokia 9500

بعد از سه سال و نیم انتظار برای Communicator های نوكیا ، دستگاهی به بازار آمد كه تمامی خواسته های ما را برآورده نمود...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia 9500
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-  گوشی موبایل

-  باتری

- پایه رومیزی اتصال به کامپیوتر  

-  کابل اتصال USB

-  گوشی هندزفری

-  شارژر

-  كارت حافظه

-  CD شامل نرم افزار و اطلاعات

-  راهنمای مصرف كننده

 

بعد از سه سال و نیم انتظار برای Communicator های نوكیا ، دستگاهی به بازار آمد كه تمامی خواسته های ما را برآورده نمود با پشتیبانی همه سیستم ها از جمله EDGE ، بلوتوث و wi-fi (شبکه بدون سیم) . این پدیده همان گوشی 9500 می باشد .

 

مزایا و ارتقای كلیدی

-  یك صفحه كلید كاملا كاربردی

-  صفحه نمایش بزرگ حاوی تمامی ریز اطلاعات

-  پشتیبانی wi-fi، بلوتوث و EDGE

-  فایل های اطلاعات می توانند منظم شوند آن هم بر اساس درخواست شما

-  قابلیت اجرای صفحات وب ، ارتقاء مرورگر اینترنت Web browser

-  برنامه Office آن تقریبا تمامی فرمت های نوشتاری را پشتیبانی می كند

-  به راحتی با كامپیوتر شخصی شما كنار خواهد آمد

-  یك دفترچه تلفن با آدرس مفید و موثر

-  یك دوربین پیشرفته

 

اشكالات موجود در این گوشی

-  اندازه و وزن گوشی زیاد است

-  صفحه Touchscreen ندارد  

- نرم افزار دستگاه ثبات خاصی ندارد

 

این روزها بعد از این همه در خواست و سفارش تولید كنندگان در مورد گوشی های جدید ، به نظر صاحبنظران غربی ، این باوركردنی نیست كه نوكیا بعد از سه سال و نیم ، با مدلی  شبیه به Communicator قدیمی پا به عرصه بازار بگذارد . برای پر رنگ كردن این مطلب به مدل 9210 اشاره می كنیم كه هم اكنون دیگر به عقیده كارشناسان ارتباطات عمر خود را سپری كرده و حتی قابلیت پشتیبانی GPRS را نیز ندارد . گزینه ای كه در تمامی موبایل های Communicator امروزه مورد استفاده اساسی است.

البته خوشبختانه ، نوكیا این مسیر را برای تولید 9500 طی ننمود و حقیقتاً این گوشی از یك وسیله ساده ارتباطی امروزی بسیار بالاتر می باشد ؛ ولی عدم پشتیبانی دستگاه از شبكه های قدیمی ، معضلی است كه بهتر است راجع به آن صحبتی نشود .

 

image

 

این دستگاه در اجرای فرامین تاخیر خاصی ندارد و شاید هیچ گوشی امروزه با این Communicator ها که قابلیت یك كامپیوتر جیبی و تمامی وسایل و راحتی در استفاده را دارند ، قابل مقایسه نباشد ؛ در حقیقت ، چون این وسایل از نوع گوشی های خاص هستند ، شركت نوكیا نیز در ارتقاء این ابزار صبر و حوصله به خرج داده است تا بتواند ابزاری مناسب با كارایی مثبت به بازار ارائه دهد .

شاید خیلی از دوستان این مطلب را قبول نداشته باشند و گوشی هایی مثل سری های P سونی اریكسون یا Treo یا كامپیوترها MDA و غیره را ترجیح دهند ؛ اما یادمان باشد كه تمامی این شركت ها هنوز پشتیبان نوكیا هستند .

 

Communicator ها به چه كسانی تعلق دارد ؟

این گوشی بیشتر مصرف كاری دارد . در حالی که مردم ، SmartPhone ها را بیشتر به عنوان یك وسیله سرگرم كننده خریداری می كنند  ؛ در حالی که نمی توان از یک Communicator چنین انتظاری داشت . کار با Communicator تا حدی خسته كننده و كسالت آور می باشد و شما تنها ، برنامه های كاری را در این گوشی می یابید . ولی به هر حال اینها گزینه ای قوی و محكم برای انتخاب می باشند .

image

افراد مشخصی از این گوشی استفاده می كنند . این افراد كسانی هستند كه می خواهند زمان خویش را بخش بندی کرده و در دفتر كارشان كاملا هدفمند كار كنند . البته این دستگاه كارایی كامل یك كامپیوتر همراه ، Notebook را نخواهد داشت . اما نمونه خلاصه شده آن با كاربری های لازم می باشد . به عنوان مثال شما می توانید ، با  E-mail خود و همچنین با پرونده های Office و اینترنت كار نمائید .

به همین نسبت این گوشی بسیار قیمت بالایی را به خود اختصاص داده است . البته مثل قدیم هم خیلی گران نیست ، اما پرداخت هزینه هایی حدود پانصد هزار تومان برای یك گوشی تنها در صورت نیاز به آن لازم و ضروری می باشد .

اما آیا این ارزش را دارد كه Communicator های قدیمی را به گوشه ای بیاندازیم و از نسل جدید استفاده كنیم ؟ مطمئنا جواب شما مثبت است . زیرا می بینیم كه بسته به نیاز مشتریان نوكیا با بالاترین و بیشترین نوآوری پابه عرصه بازار گذاشته است .

 

خیلی طراحی خاصی ندارد .

بهتر است بگوئیم این گوشی خیلی خوشگل و زیبا نیست ، چون اصلا نیامده كه دیده شود بلكه آمده تا كار كند !

یك مشكل دیگر ؛ اندازه این گوشی 148x57x24 میلیمتر است كه نهایتاً در جیب پالتو جای خواهد گرفت و امكان قرار دادن آن را در جیب شلوار خود نخواهید داشت . البته با در نظر گرفتن اندازه ، از كمربند نگهدارنده نیز می توانید استفاده كنید .

وزن گوشی مثل اندازه آن بالا است . 230 گرم برای موبایل ، چندان خوشایند به نظر نمی رسد . گذشتگان این گوشی هم مثل 9210 نیز 240 گرم بوده اند .

شاید بعضی ها ، محصولات نوكیا را خیلی سنگین تلقی كنند ، ولی باید گفت كه این شركت بیشتر به كیفیت محصول خود اندیشیده است . گوشی ، مستطیل شكل طراحی شده است تا به راحتی در یك جا قرار گیرد در غیر اینصورت نمی شد از آن در هر جایی استفاده نمود چراكه لازم است گاهی آن را حین كار روی میز قرار داد .

 

image

 

البته شركت سعی كرده است با طراحی جلوه دار قاب جلویی كمی از سادگی گوشی بكاهد . گوشی دارای سه سطح بوده  كه هر یك  رنگ خود را دارا می باشد و از رنگ های روشن و تیره نیز در آنها استفاده شده است . متاسفانه سطح روی گوشی تیره و براق است و جای انگشتان كثیف و چرب روی آن معلوم خواهد شد . البته شاید یك قاب روشن این مشكل را حل نماید .

 

محكم و استوار

مثل بقیه ، این نسل گوشی نیز وقتی بسته باشد ، می توانید به عنوان تلفن از آن استفاده نمائید . اولین نوآوری در این گوشی این است كه هنگام مكالمه لازم نیست گوشتان را به پشت گوشی بچسبانید و می توانید مثل بقیه گوشی ها از قسمت جلو صحبت نمائید . در گوشی های قدیمی ، لولا دوتایی بود و در حالت كاملا باز شما می توانستیند از آن استفاده نمائید ، اما این گوشی انعطاف پذیر بوده و صفحه می تواند تا نزدیكی صفحه كلید نیز به كار خود ادامه دهد .

یكی از علل این پدیده بیرون قرار دادن سوكِت های گوشی می باشد ؛ یك نوار هم هر دو سوی دستگاه را به هم متصل می نماید . پایداری گوشی هنگام باز شدن قابل ستایش است .

 

image

 

یكبار دیگر گوشی را ببندید :

قسمت جلوی گوشی 9500 مثل سری های 40 می باشد . صفحه نمایش كوچك و ساده مثل گوشی 6230 . یك ماتریس با 65000 رنگ .

این قسمت دارای كیفیت مناسبی بوده و حتی به شما اجازه می دهد از یك پس زمینه مناسب نیز استفاده نمائید . یك صفحه كلید مناسب و بزرگ نیز زیر صفحه قرار گرفته است و تنها نكته ، ماندن اثر انگشت روی آن است و این به خاطر براق بودن آن    می باشد .

 

image

 

یك كلید كوچك در سمت راست بالای گوشی وجود دارد كه دكمه روشن كردن دستگاه است . البته با آن می توانید پروفایل دلخواه خویش را نیز انتخاب نمائید . در حین بسته بودن گوشی نیز می توانید از آن به عنوان یك تلفن برای تماس گرفتن استفاده نمائید و همچنین در دفترچه تلفن خود جستجو كنید . البته 9500 از T9 پشتیبانی نمی كند به همین دلیل بهتر است برای نوشتن پیام هایتان گوشی خود را باز نمائید .

در این صفحه نمایش ، شما به پیام های SMS رسیده و به لیست E-mail ها دسترسی خواهید داشت . البته لیست تماس ها نیز در این حالت برای شما قابل دسترسی می باشد . شما با دوربین هم می توانید در این حالت كار كنید كه دارای شفافیت تصویر 640x480 پیكسل می باشد . اما دوربین شما نكته ای خاص علاوه بر دوربین های دیگر ندارد .

 

عكس هایی كه توسط 9500 گرفته می شود

وقتی از این دستگاه به عنوان یك Communicator  استفاده می كنید از تكنولوژی بالایی بهره می جوئید به همین علت توصیه می شود در حین كار در دفتر خود از هندزفری استفاده نمائید تا بتوانید گوشی را باز نگه دارید ، كه هم با سیم  آن در جعبه است و هم بلوتوث آن را می توانید خریداری نمائید . وقتی كه با گوشی صحبت می كنید ، صدا در حد متوسط بوده ولی وقتی بلندگوهای گوشی را فعال می كنید ، صدا بسیار بلند و رسا می شود .

 

image

 

بهتر است دیگر در رابطه با استفاده از تلفن حرفی نزنیم و تنها به این بسنده كنیم كه گوشی شما ویبراتور یا لرزاننده ندارد و شما می توانید از MP3 به عنوان زنگ گوشی خود استفاده نمائید .

 

باتری و لوازم جانبی

هیچ دكمه ای روی گوشه های دستگاه وجود نداشته و زیر یك سطح نازك ، بلندگوهای دستگاه پنهان شده اند . در انتهای گوشی پورت pop و سوکت شارژ قرار گرفته است . در پشت گوشی هم شما دوربین و روكش باتری را خواهید یافت كه كمی سخت باز می شود ولی در عوض محكم و پایدار است .

 

image

 

باتری حجیم دستگاه شما ، گنجایشی برابر 1300mAh داشته و طول مدت استفاده آن كاملا بستگی به استفاده از سیستم wi-fi دارد . وقتی كه این سیستم روشن باشد حدودا 240 ساعت و اگر خاموش باشد تا 300 ساعت گوشی برای شما كار خواهد نمود .

البته در بعضی از آزمایشات با نهایت استفاده ، گوشی ، 2 روز بدون نیاز به شارژ كار كرده است .

برای جا زدن سیم كارت ، باید باتری را بیرون آورید البته محل جا زدن كارت حافظه جداگانه می باشد كه MMC كارت معمولی در آن جای می گیرد و شما در حین روشن بودن گوشی می توانید آن را جا بزنید . ابتدا این گوشی بدون كارت حافظه فروخته می شد ، ولی پس از چندی كارت حافظه نیز به آن اضافه گردید .

2 عدد آنتن روی دستگاه شما نصب گردیده است ، یكی پشت دستگاه نزدیك دوربین و دیگری در كناره ی دستگاه . یك نوار سیاه رنگ روی قسمت بالای دستگاه موجود است كه همان مادون قرمز (Infrared) دستگاه می باشد .

 

نكاتی در رابطه با صفحه كلید :

شروع به كار با این دستگاه از دو مرحله تشكیل شده است ، بعد از جایگذاری سیم كارت و باتری صفحه داخلی روشن می شود و boot شدن سیستم تقریبا یك دقیقه به طول می انجامد . فشار دادن دكمه روی گوشی تلفن شما را به راه خواهد انداخت . بعد از شناسایی اتوماتیك اپراتور توسط دستگاه شما ، دستگاه سیستم انتقال و غیره را هماهنگ می نماید .

وقتی شما گوشی را باز می كنید یك صفحه كلید با تمامی كارایی های لازم در آن را خواهید یافت كه تمامی دكمه ها با فاصله مناسب از هم قرار گرفته اند . البته نسبت به مدل قبلی مقداری فشرده تر شده است و دكمه ها حركت جانبی ندارند و وقتی فشارشان می دهید بیشتر واقعی به نظر می رسند . شاید البته برای بعضی مصرف كنندگان دكمه ها خیلی مناسب نباشد.

 

image

 

اندازه دكمه ها و صفحه كلید كوچكتر از آن است كه هر 10 انگشت بر روی آن حركت كند ، وقتی گوشی را در دستانتان می گیرید ، می توانید با دو شصت خود تایپ نمائید و اگر گوشی روی میز باشد ،  هر دو دست برای شما كارایی خواهند داشت . هیچ مشكلی برای نوشتن و فرستادن E-mail ندارید .

 

image

 

دكمه های شما مستطیلی شكل بوده و اكثرا 10x8 میلیمتر می باشند . البته دكمه هایی مثل Space بزرگتر هستند . در  سمت راست هم یك دكمه حركتی 8 طرفه وجود دارد . صفحه كلید شما حقیقتا یك صفحه كلید كاملا استاندارد می باشد . كلید های نقطه و کاما در سمت چپ کلیدSpace  (كلید فاصله) می باشند .

شما ابتدا دكمه های شماره و حروف را مشاهده می نمائید و همچنین یك دسترسی سریع به بلوتوث ، مادون قرمز ، اتصال ، رنگ صفحه نمایش و روشنایی آن نیز دارید . با این تفاسیر اصلا احتیاجی به یك صفحه Touchscreen  در این گوشی مشاهده نمی شود .

تقریباً با وجود تعداد زیادی از دكمه های كاربردی كه در دستگاه وجود دارد ، در تمامی قسمت ها می توان با دكمه ای وارد و یا خارج شد . به عنوان مثال در بخش پیام ، سه قسمت باز كردن ، نوشتن و بستن مشخص می باشد و هریك از این بخش ها كه زیرش خط كشیده شده باشد ، بدین معناست كه می توانید با یك Enter آن را اجرا نمائید .

شاید بیشتر افراد در ابتدا نمی توانند یك Pocket pc را بدون Touchscreen تصور كنند ، ولی بعد از دیدن ابداعات جدید ، این مشكل به یك نكته ی كوچك تبدیل و قابل حل می شود .

image

یك علت این مطلب ، این است كه ضربه زدن به صفحه نمایش زمانی كه روی میز قرار گرفته است ، تنها باعث عدم ثبات آن    می گردد . در صورتی كه در این حالت قرار گیری ، صفحه بسیار عالی می باشد . پس برای این حالت شاید بهتر باشد از قلم استفاده شود ، ولی آیا تفاوت بین فشار دادن كلید و تكان دادن قلم ، خیلی زیاد می باشد ؟

توضیحات كامل دستگاه و كلیدها در CD به صورت فایل PDF نیز موجود می باشد .

شكی در این نیست كه بهترین راه برای نوكیا ، سفارش دستگاهی با صفحه حساس و صفحه كلید مناسب می باشد ، اما اگر تنها یك گزینه را می توانستیم انتخاب كنیم ، شاید همان صفحه كلید را انتخاب می كردیم . ولی زمانی كه با صفحه اینترنت كار می كنید ، شاید نبود یك صفحه Touchscreen را حس نمائید . صفحه نمایش شما از كیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد با مشخصه های 110x35 میلیمتر و 640x200 پیكسل ؛ در صورتی كه تنها ، اگر در مورد گنجایش موجود در واحد سطح بررسی كنیم ، می بینیم نوكیا ، بهترین گوشی موبایل موجود را تولید می كند . بعد از آن سونی اریكسون S700 با 65000 رنگ كه در صفحه TFT نمایش داده می شود را می توان نام برد .

نوكیا 9500 از سیستم Symbian ویرایش 7.05 كه در سری 80 استفاده می شود بهره می جوید ، كه البته مشخصه های گرافیكی آن به روز آوری شده است .

Desktop شما ، آیكن های بسیار مناسبی برای رسیدن به بخش های مختلف را داراست . آیكن ها به صورت پشت سر هم می باشند ، همچنین می توانید یك نوشته الكترونیكی را روی Desktop بنویسید كه به عنوان مثال ، نكته مهمی در برابر چشم شما باشد .

بهتر است خیلی در مورد سرعت دستگاه به بحث نپردازیم . در ابتدای كار ، سیستم بسیار سریع بالا می آید ولی بقیه مطالب مقداری به زمان نیاز دارد . صفحات اینترنت نیز بسیار آرام بالا می آید .

بیشترین مشكل در یكی از آزمایشات با برنامه Firmware 4.44  ایجاد شد كه باعث شد برای خاموش و روشن كردن دستگاه ، مجبور شویم باتری آن را بیرون بیاوریم و این ها بیشتر به استفاده از اینترنت و سیستم wi-fi مربوط می گردد .

شما در نوكیا 9500 دارای حافظه 80 مگا بایتی می باشید و مشكل خاصی هم با وارد كردن كارت حافظه نخواهید داشت . نوكیا تا كنون هیچ اطلاعاتی را مربوط به حافظه RAM  این دستگاه بیرون نداده است .

 

Communicator از كلمه ارتباط برمی خیزد

دستگاه 9210 با امكانات قدیم خود ، زمانی كه به انتقال اطلاعات از طریق HSCSD اقدام کرد ، محدودیت های زیادی را مشاهده نمود و اتصال به كامپیوتر از طریق كابل و مادون قرمز بود . ولی در مدل های جدید نکات بهتری را برای عرضه نشان داد . اینها تنها به كابل پورت USB محدود نمی شد و بسیار فراتر بود ، مانند :

-  GPRS كلاس 10 (maxe 53.6 kb/s)

- EDGE كلاس 10 (maxe 236.8 kb/s)

سیستم (wi-fi - IEEE802/11 b (max.11 mb/s

- بلوتوث

سیستم wi-fi حقیقتاً پدیده ای كمیاب در میان گوشی های موبایل می باشد كه خود داستانی جداگانه دارد و به راحتی شما را به تمامی شبكه های ارتباطی جهان متصل می نماید . در آزمایشات ، چندین بار سیستم Web دستگاه از لحاظ امنیتی مورد هجوم واقع شده كه بسیار قوی بوده و از Wep safe guard . 802.1x  احتمالاً در این سیستم استفاده گردیده است و شاید باید گفت كه یكی از مهم ترین نوآوری های دستگاه های جدید وجود همین سیستم wi-fi باشد . شاید قبل از این احساس می كردیم در تولید 9300 چندان به wi-fi اهمیتی داده نشده است ؛ ولی در حال حاضر این سیستم را باعث پیشرفت گوشی ها و مزیت بالایی می دانیم .

شما با این دستگاه می توانید برای اطلاعات خود دوره های مختلفی را تعریف نمائید ، مثلا در هر زمان مشخص ، شما پروفایل خاصی را انتخاب نمائید . یكی دیگر از مزایای این گوشی كه قابل ذكر است مدیریت مناسب E-mail ها می باشد . در واقع این گوشی قادر است آدرس های اپراتورهای موجود در هر حسابی (صندوق پست الكترونیكی) را به عنوان مثال از SMTP سرور به هریك از آنها اضافه كند . زمانی كه یك E-mail را باز می كنید ، می توانید در دوره های مختلف استفاده از این آدرس را به هریك اضافه نمائید .

  

E-mail ، زیبا و با شكوه

یكی از اساسی ترین بخش های ارتباطات ، پست الكترونیكی می باشد . البته حالت های مختلفی از پست الكترونیكی در گوشی موجود است . به عنوان مثال پیام های كوتاه متنی (SMS،MMS ) و همچنین ارتباط از طریق E-mail كه هر یك از این سرویس ها استقلال خود را در زیر مجموعه های خویش و مسائل مربوطه دارند و بالاخره یكی از این ها به صورت پیش فرض دستگاه شما انتخاب می گردد . در تنظیمات دستگاه نیز ، شما هر آنچه احتیاج داشته باشید ، را خواهید یافت .

شما می توانید از بین pop3/IMAP4 انتخاب كنید و همچنین SMTP را برای پیام های خروجی قرار دهید و همچنین پیام های خوانده نشده نیز شخصا در دستگاه نشان داده می شود .  

شما نحوه نوشتار پیام ها و فرمت آنها و حتی امضای خود را می توانید در این دستگاه تنظیم و قرار دهید . همچنین می توانید از خط امن ارتباطی استفاده كنید و خلاصه سیستم خود را محافظت نمائید . البته با 9500 در هر دو سیستم و همچنین در ضمیمه ها تمامی فونت ها را می توانید دریافت نمائید . هنوز كار با E-mail توسط پروتكل های pop3 /IMAP4 محدود نگردیده است .

پیام ها خودشان می توانند مستقیما وارد دستگاه شما گردند (و نه از سرورهای خاص) و به همین دلیل نوكیا اعلام داشته كه در سری 80 كه 9500 نیز از همین گروه می باشد از تكنولوژی Blackberry استفاده كرده است و Tmobile كه یك اپراتور سرویس در می باشد ، این تكنولوژی را به سیستم خود نیز پیشنهاد داده است .

راستی شما با این گوشی می توانید با فاكس نیز كار كنید . شما مانند گوشی های معمولی می توانید با پیام های مختلف متنی و مولتی مدیا كار نمائید و در اینجاست كه به اهمیت صفحه كلید كامل خود پی خواهید برد .

 

اینترنت

به هر حال سرعت بعضی قسمت ها در استفاده از اینترنت شما را راضی نخواهد کرد . البته شاید ماجرا این باشد كه ما این گوشی را با یك كامپیوتر با سیستم مشخص اینترنت و حافظه كافی مقایسه می كنیم و اگر نه این گوشی در قیاس با Smartphone ها كاملا متفاوت است .

نوكیا 9500 از برنامه Opera browse نیز استفاده می كند و این نكته ای است كه "در كیسه هیچ عطار دیگری پیدا نخواهید كرد" Opera  كاملا در سیستم این دستگاه ها بسط داده شده كه كار شما را برای متصل شدن به شبكه راحت می كند . این برنامه تمامی صفحات HTML , XHTML  و WML همچنین Flash را نیز پشتیبانی می كند .

دستگاه توانایی نشان دادن تصاویر در صفحات متعدد را نیز دارا می باشد و نبود صفحه Touch screen تنها در بخش اینترنت احساس می شود و باید راه حلی را برای حركت آسان و ساده میان صفحات بیابیم شاید بهترین راه ، استفاده از دكمه حركتی هشت طرفه باشد . با فشار دادن آن می توانید به لینك مورد نظر متصل گردید .

 

Office

هر دستگاه موبایلی كه هدف خود را حل مشكلات كاری استفاده كننده خود قرار دهد باید كاملا خود را با برنامه های Microsoft آشنا بداند .

تمامی فایل های Word , Excel  و Power point روی این دستگاه آزموده شده و حتی با E-mail برای آن فرستاده شده است . فایل فرستاده شده دارای یك تیتر گرافیكی پر حجم و نوشته های زیاد بود كه به آن یك جدول نیز افزوده شد و تعدادی عكس نیز در انتها گذاشته شد ، حدود 20 دقیقه طول كشید تا دستگاه فایل را به فرمت مناسب خود تبدیل کند . تیتر گرافیكی از بین رفته بود و برخی نوشته ها سفید رنگ شده بودند كه روی صفحه سفید دستگاه دیده نمی شدند . ولی مابقی متن خوانا بود تصاویر و نوشته های پررنگ به خوبی انتقال یافته بودند . جداول نیز به راحتی در متن نشان داده می شدند و با كلیك كردن به روی آنها می توانستیم در پنجره ای جدید به طور كامل آن را مشاهده نمائیم .

حال بر عكس این كار را انجام دادیم و یك فایل در نوكیا 9500 ساختیم و به كامپیوتر فرستادیم . یك فایل با تمام مشخصات استاندارد قبلی ، ولی متاسفانه Word موجود در كامپیوتر آن را رد نموده و باز نكرد . هنوز نیز راه حل مناسبی برای این مطلب به دست نیامده است . البته بعدا متوجه شدیم كه بخش اعظمی از این عدم تطابق تنها در Windows XP sp2 به وجود آمده و دیگر سیستم های عامل این مشكل را دارا نمی باشد .  

 

ویرایش گر جداول (Spread sheet editor) :

Spread sheet دارای راهنمای بسیار بزرگ می باشد . در یكی از آزمایشات یك فایل 500 كیلوبایتی را كه دارای صفحات زیادی بود و از انواع فرمت ها در آن استفاده شده بود ، طی پنج دقیقه باز كرده و بر روی جدول منظم ساخت و این امر مدتی طول كشید .

هرچه فایل مورد نظر را كوچك تر كنیم ، خواندن آن سریع تر می گردد . در آزمایشات بعدی به جای حجم اطلاعات ، اندازه ها تغییر داده شد و یك جدول بسیار بزرگ مد نظر قرار گرفت ، تصویر ایجاد شده یكی بود و دستگاه جدولی به همان اندازه ایجاد نمود .

یك جدول كه در Excel این گوشی ساخته می شود قابل خواندن توسط PC نمی باشد .

 

سمینار Presentation)) :

یك فایل ساخته شده در خارج از گوشی ، طبق یكی از آزمایشات قابل باز شدن در گوشی نبود ؛ اما یك فایل گوشی از PC خوانده شد و طلسم این ماجرا بالاخره شكسته شد .

در انتهای این قسمت باید گفت كه این گوشی فایل های Word و Excel را خوانده و می نویسد . ولی فایل های ساخته شده در این گوشی در PC قابل خواندن نمی باشد . البته باید آزمایشات بیشتری در رابطه اتصال و فایل های منتقل شده آن با PC انجام گیرد .

 

مدیریت زمان (Organized time) :  

كارایی بخش تنظیم زمان یكی از قابل تقدیر ترین بخش ها می باشد كه قابل اتصال و انتقال با كامپیوتر نیز می باشد و جای خوشحالی است كه نوكیا همراه با پیشرفت بسته های نرم افزاری PC ها ، محصولات خود را ارتقاء می دهد .

در صورتی كه دستگاه را به عنوان مثال به وسیله بلوتوث به كامپیوتر متصل كنید و تنظیمات اولیه لازم را انجام دهید بعد از چند لحظه تمامی جزئیات لازم را در دستگاه خود خواهید داشت ، مثل تقویم كامل ، تمامی وظایف روزانه و ماهانه و .... و تمامی E-mail ها در عرض چند ثانیه به دستگاه شما انتقال یافته است ولی متاسفانه Note ها انتقال اینگونه نداشته و باید مشخصاً به صورت فایل انتقال داده شوند .

توجه داشته باشیم كه این گوشی قابلیت انتقال اطلاعات از Communicator های قدیمی را نیز به خود دارا می باشد .

یكی از بخش های اساسی دستگاه ، تنظیمات ساعت و زنگ بیداری می باشد . شما زنگ های مختلف با تكرارهای مختلف را خواهید داشت و تنظیم ساعت جهانی را هم به خوبی خواهید داشت . ساعت به همراه تقویم در List to do شما وجود دارد و تقویمی بی نظیر در اختیار شما خواهد بود ، نه تنها اینكه در اتصال و انتقال اطلاعات نام و عده ملاقات ، بلكه Note ها و زنگ ها و چیزهای  مهم دیگر نیز منتقل می گردند و البته این بخش بسیار سریع باز شده و كار می كند .

دفترچه تلفن شما هم بسیار عالی است همه اسامی با جزئیات مشخص قابل رویت و انتقال می باشد .

 

مولتی مدیا (Multimedia) :

حقیقتاً 9500 یك وسیله پر زرق و برق برای استفاده و انجام كار می باشد كه تعداد بخش های بسیار زیادی را نیز دارا می باشد كه هر یك به گونه ای برای شما سرگرمی خواهد بود . اولین آنها MP3 player می باشد . علاوه بر هندزفری گوشی 9500 شما می توانید هندزفری استریو نیز از طریق پورت pop به دستگاه خود متصل كنید . از گوش دادن به موسیقی لذت ببرید كه شبیه به چنین هدستی در بسته6630  موجود بوده و می توانید از بازار خریداری نمائید . علاوه بر MP3 تمامی فرمت های  AMR، WAV ، MIDI ، AAC و  AWB را نیز پشتیبانی می نماید و همه فرمت های ذكر شده می تواند به عنوان زنگ دستگاه انتخاب گردد . مخصوصاً MIDI با فرمت 24 صدای پلی فونیك .

یك بخش دیگر ، بخش Video یا پخش فیلم می باشد كه نرم افزار Real player در دستگاه شما نصب گردیده است و فرمت های مختلف ویدئویی از جمله 3GP و MP4 را نیز پخش می كند و شما به راحتی می توانید روی كارت حافظه خود نیز فیلمبرداری و ذخیره نمائید . متاسفانه صفحه نمایش فیلم كاملا بزرگ نشده و دارای محدودیت هایی در پخش فیلم می باشد .

 

image

 

اضافه ها (Extra) :

این گوشی به نسبت دیگر موبایل هایی كه با آن سر و كار دارید ، مقداری پیچیده تر می باشد ! پس نمی شود بیش از این وارد جزئیات گوشی و نقاط اتصال و ... گردید و البته كار با این گوشی خیلی دشوار نیست . به عنوان مثال اگر می خواهید ابعاد منوهای آن را كوچك كنید ، كافی است وارد منو ، شده و از منو داخل بخش های مورد نظر شوید .

 

مدیر فایل ها (File manager) :

این بخش به شما كمك می كند كه مدارك و فایل های مختلف را همان طور كه دوست دارید چیده و تزئین نمائید . مثلاً عكس ها ، فایل ها و ......

 

ماشین حساب (Calculator) :

یك ماشین حساب رومیزی و حرفه ای که در نوع خود كه كارهای بیشتری را نسبت به ماشین حساب ، موبایل های دیگر  می تواند انجام دهد .

 

آلبوم (Image) : 

آلبوم ساده كه خیلی هم سریع عكس های شما را برای شما روی صفحه نمی آورد و عكس ها نمی تواند در كل صفحه نمایش پخش شده و فقط وسط قرار می گیرند .

 

image

image
 

 

Dictaphones:

یك نوع  حافظه صوتی كه هر میزان حافظه داشته باشید به همان میزان هم می توانید قابلیت ضبط داشته باشید و می توانید كارت حافظه یا حافظه گوشی را (یكی از این دو) برای آن قرار دهید . صداها هم می توانند با فرمت های AMR و یا WAV ذخیره گردند .

 

Backup:

بخشی كه می توانید یك نسخه پشتیبان از آن چه در گوشی خود دارید ، داشته باشید .

 

Data transfer:

برنامه ای كه اتصال بین دو گوشی را انجام می دهد و از بلوتوث استفاده می كند .

 

Modem:

این برنامه گوشی را به عنوان یك مودم اكسترنال قابل استفاده می نماید .

 

Control panel:

برای تنظیم Communicator استفاده می گردد . این دستگاه از Symbian در سیستم خود استفاده می نماید و نرم افزارهایی كه در مدل 9210 نیز استفاده می شد در این دستگاه به خوبی كاركرده ، انتقال یافته اند . این دستگاه  Java j2me را در ویرایش Mido 2.0 و Personal profile 1.0 پشتیبانی می نماید .

 
و در نهایت :

به هر حال این دستگاه تمهیداتی نیز در مورد مسائل امنیتی از قبیل رمز عبور قرار داده است و دستگاه می تواند با استفاده از بخش خاصی كه دارد بر حسب فاصله نیز قفل گردد و این كار تنها با فرستادن یك SMS با متن خاصی می باشد . البته با وجود عالی بودن این دستگاه بسیار سخت است كه برای نسل بعدی باید تا سال 2008 صبر كرد . البته 9500 نیز تمامی خواسته های ما را برآورده نموده و یك دستگاه عالی است كه می تواند استفاده كننده اش را از خود راضی نگه دارد .

اگر این سوال برای شما پیش آمده كه پس رقابت چه می شود ؟ شاید تنها دستگاه نزدیك به این وسیله ابزارهای MDA باشند و البته P910 سونی اریكسون نیز رقیب خطرناكی برای 9500 می باشد . ولی به هر حال شاید 9500 بهترین انتخابی بوده كه    ُمی توانستید داشته باشید . یك صفحه كلید عالی با وسایل جانبی كافی ! ولی در ابتدای 2005 نیز 9300 بازار را به قبضه خود در آورد . یك گوشی كوچك تر كه البته در مقایسه با برادر بزرگش مجهز به wi-fi نبود و دوربین هم نداشت و همچنین ارزان تر بود .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

جی اس ام

۱۳۹۴/۵/۲۷
reply

haghighi

۱۳۹۴/۵/۲۷
تست