Nokia 6131

نوکیا در ماه فوریه سال 2006 یک تلفن شیک ارائه داد که نه تنها جذاب است بلکه به قابلیت های مدرن نیز مجهز می باشد ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
                                  

 

 

مروری بر 6131 نوکیا :

نوکیا
 در ماه فوریه سال 2006 یک تلفن شیک ارائه داد که نه تنها جذاب است بلکه به قابلیت های مدرن نیز مجهز می باشد . این مدل درب دار است و به رنگ مشکی - نقره ای طراحی شده است از ویژگیهای این گوشی می توان دو صفحه نمایش رنگی، کلید باز کردن اتوماتیک درب گوشی ، دوربین 1.3 مگاپیکسلی ، رادیو ، MP3 player ، کارت حافظه ، بلوتوث ، EDGE را نام برد.

image
 

image
 
image

 ویژگیهای اصلی :

• صفحه نمایش بیرونی و صفحه نمایش اصلی خوب
• طراحی جذاب
• درگاه کارت حافظه با قابلیت تعویض کارت هنگام روشن بودن گوشی
• عملکرد های بسیار مناسب

معایب :

• باتری ضعیف
• اندازه فونت در حالت
Stand by فعال ، مناسب نیست
• کلید دوربین بسیار حساس است
• پخش کننده موزیک خیلی ساده است
• کیفیت دوربین چندان جالب نیست

طراحی :
این گوشی دارای ابعاد 20*48*92 میلیمتر و وزن 112 گرم میباشد.جنس ماده استفاده شده در قاب این گوشی پلاستیک مات است و اثر انگشت را جذب نمیکند.
 دوربین 1.3 مگاپیکسلی روی درب گوشی قرار گرفته است . در زیر دوربین نیز آرم نوکیا و صفحه نمایش خارجی 262144 رنگی گوشی قرار گرفته است .اطراف صفحه نمایش و دوربین را نوار باریک نقره ای در بر گرفته است که زیبایی خاصی به گوشی داده است .

image
 
image
 

 قسمت فوقانی نوکیا 6131 از قسمت پایین آن ، طول کمتری دارد که موجب می شود دستگاه در زمان بسته بودن ، جالب بنظر برسد . قسمت پایین تلفن از جنس کروم است که با نمای صیقلی قاب جلوی دستگاه هماهنگی بسیاری دارد . قاب پشت تلفن کاملا مشکی است که قابل تعویض بوده و از مواد پلاستیکی سخت ساخته شده است . اثر انگشت روی این سطح باقی نمی ماند . pop-port این بار در لبه فوقانی دستگاه قرار گرفته است که توسط یک در پوشش پلاستیکی محافظت می شود که به تلفن متصل است . تزدیک آن رابط شارژر مشاهده می شود که شارژر مدل 6131 جدید است و کوچکتر از مدل های قبلی نوکیا می باشد . در بالای گوشه چپ تلفن ، محلی برای بند تلفن در نظر گرفته شده است .

  در سمت چپ گوشی ، یک جفت دکمه کنترل صدا و در پایین آن دریچه اینفرارد قرار دارد. در سمت راست ، دکمه On/Off و کلید عکسبرداری وجود دارد . اجزای کناری تلفن بسیار کوچک هستند و در نتیجه تشخیص آنها با لمس دشوار است . کلید دوربین بسیار حساس است و با هر تماس دست ، فعال می شود و دکمه On/Off که پروفایل ها را نیز تنظیم می کند در این زمان بلا استفاده است زیرا هنگام روشن بودن دوربین ، کاربردی ندارد . نوکیا 6131 به یک روش استاندارد باز می شود یعنی در طرف راست لولای تلفن ، یک کلید کوچک مخصوص باز کردن وجود دارد که اگر آن را فشار دهید یک صدای کلیک شنیده شده و درب گوشی باز می شود .

در قسمت پشت گوشی نیز قاب باطری که از جنس چرم مانند است قرار گرفته . باز بازکردن قاب ،محل قرار گیری کارت حافظه و باطری li-Ion   با ظرفیت 800 میلی آمپر ساعت مشاهده میشود . این باطری تا 3 ساعت  مکالمه مداوم و 240 ساعت آماده به کار را پشتیبانی می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

صفحه نمایش :

تلفن به دو صفحه نمایش شفاف مجهز است که صفحه نمایش اصلی دارای وضوح 320*240 پیکسل و اندازه 2.2 میلیمتر است و 16 میلیون رنگ را نمایش میدهد . صفحه نمایش بیرونی نیز یک صفحه نمایش
TFT با وضوح 128*160 پیکسل و اندازه آن 27*21 میلیمتر و قابلیت نمایش 262 هزار است.

image
 

image
 
image

صفحه نمایش بیرونی در مدل 6131 نوکیا حتی در زمان خاموش بودن آن هم به راحتی خوانده می شود و به این معناست که هیچ تماس ناموفق یا پیام دریافتی از دست نمی رود . این صفحه نمایش در حالت Stand by، زمان ، نام اپراتور ، نام پروفایل ، نوار آیکن های وضعیت و شاخص های باتری و سیگنال را نشان می دهد . در زمان اجرای موسیقی نیز نام آهنگ نشان داده می شود . زمانی که تلفن در حال زنگ زدن است ، تصویر شخص ( در صورت تعیین تصویر برای شخص تماس ) در حالت تمام صفحه به همراه شماره و اسم ظاهر می شود . میتوان یک تصویر دلخواه را نیز بعنوان پیش زمینه تعیین کرد .

 اگر به مدت یک دقیقه یا بیشتر از صفحه نمایش استفاده نکنید ، حالت محافظ صفحه فعال می شود که در اینصورت یک ساعت دیجیتال و یا آیکن های رویدادهای ناموفق را نشان می دهد . با اینکه صفحه نمایش در حالت استند بای برای ذخیره باتری بصورت سیاه سفید است ، اما حتی در زمان خاموش بودن نیز بخوبی خوانده می شود . تنها مشکل این است که باید از فاصله نزدیک به آن نگاه کنید زیرا اندازه فونت خیلی کوچک است .

 

صفحه کلید :

 

صفحه کلید دارای کلید های بزرگ میباشد که برای تایپ پیام کوتاه بسیار مناسب میباشد. دو کلید چند منظوره و کلیدهای سبز و قرمز در اطراف کلیدحرکتی چهار جهتی قرار گرفته اند .

ساختار کلید حرکتی بسیار مناسب است و قاب کرومی آن کمی برجسته است . کلید های عملکردی از یکدیگر تفکیک نشده اند اما بقدر کافی بزرگ است که بخوبی عمل میکنند . رنگ پس زمینه صفحه کلید به رنگ سفید روشن می باشد و شدت نور زمینه مطلوب است .

image
 
image

 

image
 
image

ساختار منو :

ساختار منی این گوشی مانند گوشی 6280 میباشد که پلت فرم s40  نوکیا میباشد.
منوی اصلی را میتوان به چهار روش متفاوت مرتب کرد که جالب ترین آن شامل حالت
Stand by فعال است که در آن تمامی آیکن های نرم افزارهای مورد نظر ، نرم افزارهای موسیقی ، رویدادهای آتی تقویم و یادداشت ها روی صفحه نمایش ظاهر می شوند . با فشار دادن جهت بالای کلید 4 جهته ، می توانید به نرم افزارهای موردنظر ، MP3 player ،رادیو یا تقویم ، دسترسی سریع پیدا کنید . امکان تنظیم نوار آیکن و توضیحات آن توسط کاربر ، وجود دارد . می توان عملکردهای دلخواه را بصورت گروه در منوی استاندارد " GO TO " قرار داد و یا آنها را برای چهار جهت کلید 4 جهته و کلیدهای چند منظوره زیر صفحه نمایش تعیین کرد .

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image

 بعلاوه ، نوکیا 6131 به یک سیستم تشخیص صوتی مجهز است و بنابراین امکان تعیین فرمان های صوتی برای عملکردهای خاص وجود دارد . برای فعال کردن سیستم صوتی ، دکمه تنظیم ولوم صدا را فشاردهید و نگه دارید . حالت Stand by فعال بسیار مفید است اما یک مشکل عمده دارد و این است که فونت به منظور خوانا بودن دارای نمای سفید است اما در عین حال ، خواندن را دشوار میکند . صفحه نمایش استاندارد نیز زمان ، نام اپراتور ، پروفایل فعال و نوار آیکن را نشان می دهد . اسامی عملکردهای تعیین شده برای کلیدهای چند منظوره نیز در پایین آن مشاهده می شود . در وسط صفحه نمایش نیز می توانید یک میانبر برای آیکن های نرم افزارهای تعیین شده برای هر یک از چهار جهت کلید حرکتی قرار دهید .

image
 
image

 

image
 
image

 امکان شخصی کردن منو با استفاده از تم های گرافیکی نیز وجود دارد . نوکیا 6131 دارای 7 تم گرافیکی است . تم های بیشتری را نیز میتوان از اینترنت دانلود کرد .
 

 اندازه فونت در دفترچه تلفن دارای دو گزینه است ، در حالی که در منوی پیام و مرورگر اینترنتی سه گزینه فراهم شده است . کوچکترین اندازه فونت این امکان را فراهم می کند که کل SMS را باهم ببینید . منوی اصلی را میتوان بصورت یک لیست ، جدول با توضیحات و همچنین بصورت نوارهای افقی مرتب کرد . در حالت جدول امکان مشاهده 12 آیکن وجود دارد و آیکن ها رانیز میتوان تنظیم کرد . آیکن های منوی اصلی طراحی مناسبی دارند اما وقتی که بصورت انیمیشن در می آیند ، جزئیات را از دست می دهند . نوکیا 6131 سرعت زیادی دارد و دیگر اینکه بدون قرار دادن سیم کارت می توانید آن را روشن کنید و در اینصورت به راحتی می توانید از تمامی عملکردها ، مانند MP3 player استفاده کنید .

image
 
image
 

image
 
image

تماس و دفترچه تلفن :

نوکیا 6131 چهار باند
GSM را پشتیبانی می کند. اما از شبکه های نسل سوم پشتیبانی نمی کند و برای انتقال داده از تکنولوژی های GPRS و EDGE کلاس 10 استفاده می کند . با باز کردن دستگاه یا فشار دادن کلید سبز میتوان به تماس های دریافتی پاسخ داد . زمانی که درب دستگاه را باز می کنید مستقیما شما را به طرف مقابل تماس مرتبط می کند . این سیستم در تعدادی از مدل های درب دار قدیمی نوکیا وجود دارد .صدا بقدر کافی واضح و بلند است و کیفیت آن در مورد بلندگوی گوشی و آیفون نیز تفاوتی ندارد . فقط در بالاترین سطوح ولوم ،کمی نوپز وجود دارد . با بستن تلفن یا فشار دادن کلید قرمز میتوان به تماس پایان داد. نوکیا 6131 برای پخش فایل های MIDI ، پلی فونیک 64 کاناله ارائه میدهد . زنگ گوشی در فرمت AAC , MP3 یا ... پخش می شود . تلفن از کلیپ های تصویری  نیز بعنوان زنگ استفاده میکند . ویبره نیز دارای لرزش خوبی میباشد . تعداد تماس های ناموفق در صفحه نمایش اصلی ظاهر می شود . از آنجا می توانید به Log  مربوطه بروید که در آنجا تماسهای همین شماره بصورت گروه در یک آیتم قرار گرفته اند که با تاریخ و زمان آخرین تماس صورت گرفته ، همراه است . همین مورد برای تماس های ارسالی و دریافتی نیز وجود دارد .

image
 
image

 هر پوشه می تواند تا 20 آیتم را جای دهد . نوکیا 6131 یک Log تماس کلی نیز ارائه میدهد که در آن تمامی تماس ها وجود دارند . آیتمی به نام " دریافت کنندگان پیام " وجود دارد که در آن اسامی یا شماره هایی که برای آنها پیام ارسال کردید ذخیره می شود . خواننده پیام نیز برای SMS و MMS ارسالی و دریافتی وجود دارد. با فشار دادن جهت رو به پایین کلید 4 جهته می توان به دفترچه تلفن دسترسی پیدا کرد . دفترچه تلفن به سه روش تنظیم می شود : به صورت یک لیست استاندارد ، بصورت لیستی از اسامی تماس با شماره و یا بصورت لیستی از اسامی تماس با تصویر . با تایپ کردن حروف اول اسم مربوطه می توان در دفترچه تلفن جستجو کرد .

image
 
image

 دفترچه تلفن را می توان طبق اسم کوچک یا اسم فامیل مرتب کرده و یا جستجو نمود . برای هر اسم تماس می توان 15 زمینه تعیین کرد که شامل : 5 شماره تلفن ، آدرس ، یادداشت ، عکس ، زنگ ، زنگ تصویری و ... است . شما می توانید ابتدا تماس ها را بصورت گروه مرتب کنید و سپس برای آن یک تصویر و یک زنگ تعیین کنید . هر تماس را بطور جداگانه نیز میتوان تنظیم کرد . گروهها در پروفایل های زنگ نیز وجود دارند و در آنجا می توانید انتخاب کنید که کدام گروهها دارای زنگ می باشند و کدام یک بصورت بی صدا باقی بمانند . ویژگی های زنگ مانند نوع ، ملودی ، ویبره و صدایی که برای PTT ، پیام ها و صفحه کلید بکار می رود نیز در پروفایل زنگ قابل تنظیم است .

image
 
image

 نوکیا 6131 با فرمان صوتی نیز شماره گیری می کند و برای این کار باید دکمه مربوطه در کنار دستگاه را بطور طولانی فشار داده و نام مورد نظر را تلفظ کنید . دستگاه فورا آن راتشخیص داده و مجددا با یک صدای الکترونیکی آن را تلفظ می کند و شماره گیری می نماید . اگر مخاطب مورد نظر بیش از یک شماره تلفن داشته باشد ، تلفن شماره پیش فرض را می گیرد و اگر شماره دیگری را بخواهید باید با استفاده از کلید حرکتی ، آن را انتخاب کنید تا تلفن شماره مربوطه را تکرار نماید . متاسفانه ، نوع شماره را نمی توان از طریق یک فرمان صوتی دیگر انتخاب کرد . از کلیدهای ۹-۲ میتوان بعنوان میانبر استفاده کرد . کلید 1 برای پست صوتی در نظر گرفته شده است و کلید 0 مرورگر اینترنتی را فعال می کند .

image
 
image

 

image

 

image
 
image

پیام  :


نوکیا 6131 4 نوع پیام
Email , MMS ,SMS و PTT را پشتیبانی می کند و بعلاوه دو نوع خاص : MMS صوتی وچت را نیز ارائه می دهد که مستقیما روی صفحه نمایش ظاهر می شود . اگر از کوچکترین اندازه فونت موجود استفاده کنید ،صفحه نمایش تا 11 خط متن را با هم نشان می دهد . شما می توانید شماره تلفن مخاطب را مستقیما تایپ کنید ، آن را از دفترچه تلفن انتخاب کنید ، در گروهها مرور کنید یا آن را در لیست افرادی که اخیرا برای آنها SMS ارسال کردید ، جستجو نمایید .

image
 
image

ویرایشگر ، کاراکتر های نوشته شده را محاسبه می کند و تعداد پیامهای ارسالی را نیز نشان میدهد . فرهنگ لغت T9 نیز به نوشتن پیام کمک می کند . گزارش های ارسال SMS را می توان بطور جداگانه در پو شه ای به نام " گزارش ارسال " ذخیره کرد و یا آن را حذف کرد .

image
 

image
 
image

نوکیا 6131 دارای یک ویرایشگر جدید MMS است که محتوای دقیق پیامی را که مخاطب دریافت می کند ، نشان می دهد . MMS می تواند شامل متن ، عکس ، کلیپ صوتی ، ضبط ویدئویی ، کارت بازرگانی و یک یادداشت از تقویم باشد .

image
 
image

 Email client یک کاربرد جاوا است و بنابراین اجرای آن زمان بیشتری می برد و کندتر است و با بقیه کاربردهای تلفن قابل مقایسه نیست . Email client آدرس های Email را از دفترچه تلفن کپی می کند و در عین حال از زمینه Email در دفترچه تلفن نمی توان پیام ارسال کرد . این گزینه فقط برای SMS و MMS وجود دارد . امکان دانلود اتوماتیک پیام های Email فراهم نشده است . اندازه پیوست های Email محدود به ١٠٠ KB است و به عبارت دیگر یک عکس را نمی توان در وضوح کامل ارسال کرد .


  موسیقی و رادیو :

فایل های موسیقی را مستقیما میتوان از کارت حافظه اجرا کرد ( پوشه مربوطه در 
Music player انتخاب می شود ) . با استفاده از Nokia Audio Manager که در PC Suite وجود دارد به راحتی می توان موسیقی را به تلفن انتقال داد . در اینجا می توانید playlist ایجاد کنید و از طریق یک کابل USB ، موسیقی را مستقیما به تلفن انتقال دهید . MP3 player موجود بسیار ساده است و تمامی گزینه ها با استفاده از سه کلید Fast Forward , Start/Stop و Next Track کنترل می شوند .

image
 
image

اگر player را بصورت Minimize در آورید ، نام آهنگ در حال اجرا روی صفحه نمایش Stand by فعال ظاهر می شود . از اینجا می توانید مستقیما به تراک بعدی بروید و حتی آهنگ را بطور سریع جلو ببرید . گزینه های تکرار و بر زدن نیز وجود دارد . اگر موسیقی در زمان بسته اجرا شود ، نام خواننده و آهنگ روی صفحه نمایش بیرونی ظاهر می شود . یک هدفون استاندارد نیز همراه تلفن عرضه می شود که کیفیت آن در حد متوسط است و به سوکتpop-port وصل می شود . همچنین مجهز به یک Equalizer است که به تنظیم ویژگی های صدا کمک میکند . هدفون دارای یک میکروفن ، یک کلید برای دریافت تماس یا رفتن به آهنگ بعدی و یک جفت کلید کوچک برای کنترل ولوم است .

image
 
image

ویدئو در نرم افزاری به نام Media player اجرا می شود . داده های چند رسانه ای محدود به ١٠ MB حافظه داخلی نیستند و این حافظه می تواند با کمک کارت های حافظه MicroSD افزایش یابد .

اگر از موسیقی خسته شوید ، میتوانید رادیو FM را روشن کنید و تا 20 ایستگاه رادیویی را ذخیره نمایید .

image

دوربین :

نوکیا 6131 به یک دوربین مگاپیکسل مجهز است که ماکسیمم وضوح آن 1024
x 1280 پیکسل می باشد . وضوح پایین تر و سه سطح کیفیت نیز ارائه شده است . تلفن عکس ها را بصورت عمودی نشان می دهد . عکس های معمولی را می توان با استفاده از دکمه کناری مربوطه بطور افقی گرفت ، اما عکس ها در گالری تلفن بصورت عمودی دیده می شوند .

image
 
image

نوکیا 6131 یک زوم دیجیتال دو برابر ، حالت شب ، تایمر اتوماتیک ( زمان دادن به تلفن برای گرفتن عکس ) و جلوه های ویژه رنگ را ارائه می دهد . فقط تعادل رنگ سفید بصورت اتوماتیک است که گاهی اوقات به عکس هایی مختلف می انجامد . کیفیت عکس در حد متوسط است که برای یک موبایل دوربین دار مگاپیکسل ، استاندارد می باشد . رنگ تصاویر بسیار واضح و جذاب است اما عکس ها را کمی غیر طبیعی جلوه می دهد

فیلمبرداری نیز وجود دارد و بالا ترین وضوح ممکن آن 144 x 176  پیکسل است . کیفیت فیلمبرداری 6131 نیز در حد متوسط است.

image
 
image

سایر امکانات :

زنگ بیداری دارای تکرار است . روزهای تکرار زنگ و وقفه های زمانی آن توسط کاربر قابل تنظیم است . نوکیا 6131 با  صدای بوق استاندارد ، هر یک از صداهای حافظه تلفن یاسیگنال رادیویی ( در صورت استفاده از هندزفری ) شما را بیدار میکند .
   نرم افزار تقویم نیز بسیار جالب است و در آن می توان تصویر روز و ماه را بطور همزمان مشاهده کرد که شامل جزئیاتی مانند ماه ، هفته و روزهای هفته و ... است . تصویر هفته ویژگی های همانند دارد : در قسمت فوقانی صفحه نمایش ، نوارهایی با روز ها و زمان های جداگانه و در قسمت پایین آن ، تصویر روز مربوطه نشان داده می شود . تقویم 5 نوع رویداد را ارائه می دهد که شامل قرار ملاقات ، تماس ، تاریخ تولد ، یادداشت و یاد آوری است .

image
 

image
 
image

 لیست کار ساده است و در این قسمت می توانید یک موضوع ، دوره و نوع یاد آوری را اضافه کنید و همچنین می توانید علامت تیک کارهای انجام شده را بردارد . آیتم های لیست را میتوان طبق حروف الفبا یا براساس موعد آنها مرتب کرد . انتقال کارها به تقویم بسیار آسان است . یادداشت های متنی نیز بسیار ساده هستند و در دسترس می باشند زیرا با PC هماهنگ می شوند و این امکان را فراهم می کند که متن های طولانی تری به تلفن دانلودشوند. اندازه فونت قابل تنظیم نیست .نوکیا 6131 به یک ضبط مجهز است که حداکثر تا 5 دقیقه ضبط می کند. منو نیز دارای یک گزینه شمارش معکوس و کرنومتر است . در نرم افزارهای جاوا ، یک مبدل واحد و مبدل ارز ، یک ساعت جهانی و یک ماشین حساب وجود دارد که ماشین حساب آن عملکرد های بسیار را انجام میدهد .
نرم افزار دیگری به نام
Sensor نیز وجود دارد که برای ارتباط از طریق بلوتوث بکار می رود .
نوکیا 6131 از جاوا 2.0 پشتیبانی می کند و دارای دو بازی از پیش نصب شده
3D Snake  و 3D football است . مرورگر تلفن نیز ساده است و دارای سه اندازه فونت می باشد ، شما می توانید صفحات اینترنتی ساده و WAP را مرور کنید .

نوکیا 6131 برای ایجاد ارتباط اینترنتی از PC بعنوان یک مودم هم بکار می رود . از طریق بلوتوث ، مادون قرمز یا کابل USB میتوان تلفن را به PC وصل کرد .

 

در نهایت :

 

نوکیا 6131 دارای امکانات خوبی در زمان خودش بود اما در همان زمان هم رقبایی نظیر 6270 و 6280 و V3x موتورولا با امکانات بهتری داشت .

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)