Nokia 6103

نوکیا سعی نموده است که گوشی تاشوی زیبای 6101 که از محبوبیت خاصی برخوردار بود را مجدداً زنده و به روزآوری کند .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia 6103
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ باتری

_ شارژر

_ تبدیل جهت استفاده از شارژرهای قدیمی

_ هدست استریو

_ راهنمای مصرف کننده

 

نوکیا سعی نموده است که گوشی تاشوی زیبای 6101 که از محبوبیت خاصی برخوردار بود را مجدداً زنده و به روزآوری کند . تفاوت های موجود ما بین این دو گوشی بسیار کم می باشد ، همچنین برخی از این تفاوت ها بسیار مهم می باشند . نوکیا 6103سطح قاب متفاوتی داشته و دارای بلوتوث می باشد و تفاوت های دیگر خیلی مهم نمی باشد .

 

 

image

 

image
 

 

 

طراحی گوشی دچار تغییرات جدی و فراوانی نشده بود ، سازنده تنها قاب جلوی گوشی را تغییر داده و در این گوشی از یک قاب دو رنگ و متفاوت استفاده نموده است که زرق و برق بیشتری به نسبت 6101 دارد ، همچنین آنتن بیرونی گوشی مجدداً طراحی گردیده شده است که کمی نوک تیزتر بوده و دارای پوشش فلزی نیز در نوک خود می باشد و این نشان دهنده ی آن است که با وجود مخالفت و عدم دوست داشتن آنتن بیرونی از طرف مصرف کنندگان نوکیا تصمیمی بر حذف آنتن بیرونی نداشته است و این مدل تنها در یک رنگ در دسترس می باشد .

 

image

 

ابعاد گوشی دست نخورده باقی مانده و در ابعاد  85x45x24 میلی متر می باشد ولی وزن گوشی تا 2 گرم افزوده شده است و 97 گرم می باشد و گوشی در جیب شلوار جین شما بدون هیچ مشکلی جای می گیرد ولی کمی برای جیب پیراهن بزرگ می باشد و به راحتی در کف دست جای می گیرد و می توانید با یک دست آن را باز نمایید که به علت ایجاد فضای خالی عمیقی در کناره های گوشی می باشد .

گوشی از یک پلاستیک مقاوم ساخته شده است و دارای کیفیت بالایی می باشد که بهتر از 6101 می باشد و سطح 6101 به راحتی امکان خش و آلوده شدن داشت که در این گوشی از قاب و سطح زبرتری استفاده شده است که شبیه به لاستیک با احساس مخصوص به آن می باشد و این تغییر باعث افزایش به سزای علاقه مندی و جلب توجه و راحتی در مشتری می باشد و همچنین امکان سُر خوردن آن در دست شما بسیار کم خواهد شد و تنها مشکل آن ظاهر شدن جای انگشتان شما روی گوشی در زوایای خاص می باشد .

دکمه های دوتایی کنترل حجم صدای گوشی در سمت چپ قرار گرفته است و گوشی دارای لقی زیادی می باشد و به همین علت همواره در گوشی احساس لرزش خواهید نمود که البته دارای صدای بلندی نمی باشد . شما در حین مکالمه می توانید به راحتی با استفاده از دو دکمه ی کنترل صدا ، حجم صوتی گوشی را تنظیم نمایید .

 

image

 

دکمه ی (PTT) Push to talk در سمت راست گوشی بوده و پورت فرستنده ی اینفرارد نیز کمی پایین تر قرار گرفته است . بلندگوی گوشی نیز در کناره ی بالای گوشی قرار داده شده است و محل اتصال به سیستم POP Port در پایین گوشی مشاهده می شود که از نوع جدید می باشد و محل اتصال بند گوشی نیز در قسمت پایین آن قرار گرفته است و برای بستن این بند باید قاب پشت را در بیاورید .

حفره ی مربوط به دوربین VGA گوشی در قسمت بالای آن قرار گرفته است که شبیه به آنچه در F2300 و F2400  LG استفاده شده است ، می باشد و شبیه به همین گوشی ها دوربین و قاب آن دارای حالتی مربعی شکل بوده و لبه های آن نیز نقره ای رنگ می باشد ، که کمی پایین تر صفحه نمایش خارجی CSTN گوشی قرار گرفته است که دارای رزولوشن 96x65 پیکسل می باشد و قابلیت نمایش 4096 رنگ را دراد و کیفیت صفحه نمایش در حد متوسط می باشد ولی در نور مستقیم خورشید کاملاً کم رنگ می گردد . صفحه نمایش های خارجی و داخلی گوشی هر یک لامپ های جداگانه ای برای نور پس زمینه دارند که در ذخیره ی انرژی صرفه جویی می کند .

در حالت استندبای شما قادر به مشاهده ی نام اپراتور ، نام پروفایل ، ساعت ، میزان آنتن دهی ، میزان شارژر گوشی می باشید و با گوش دادن به رادیو قادر به مشاهده ی نام ایستگاه رادیویی و فرکانس مربوط می باشید و حین زنگ خوردن گوشی نام و شماره تلفن فرد برروی صفحه ظاهر می گردد همچنین در صورتی که برای فزد تصویری نیز قرار داده باشید آن تصویر نیز مصور خواهد گردید و تصویر به صورت Thumbnail در زیر صفحه نمایش نشان داده خواهد شد که تشخیص ، کاری دشوار خواهد بود .

 

image

 

وقتی گوشی را باز می نمایید می توانید صفحه نمایش TFT متوسط گوشی را با رزولوشن 128x160 پیکسل مشاهده نمایید و قابلیت نمایش 65000 رنگ را دارد . کیفیت صفحه نمایش متوسط می با شد که شاید بهتر بود نوکیا آن را نیز با یک مدل بهتر تعویض می نمود . صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید کمی مات می شود ولی خوانایی خود را از دست نخواهد داد .

 

image

 

صفحه کلید گوشی از پلاستیک ساخته شده و دکمه های جهت دار گوشی 4 طرفه و بزرگ می باشد و دکمه ی تأیید OK نیز در میان آن ها قرار گرفته است و دکمه های رد و قبول تماس و دو دکمه ی چند منظوره نیز به هم پیوسته می باشند و دور تا دور دکمه ی جهت دار را گرفته اند که احساس می شود این چینش جدید راحتی خاصی را به همراه ندارد که البته حالت عجیبی را به صفحه کلید داده است و صفحه کلید در مجموع شبیه به 6101 می باشد که دکمه های آن کمی کوچکتر می باشد .

 

image

 

image
 

 

در مجموع دکمه های صفحه کلید بزرگ می باشند و در سه ردیف عمودی جای داده شده اند و کار با آن ها بسیار راحت می باشد و در حین نوشتن پیام و کار با آن ها امکان ایجاد خط و عدم تایپ بسیار کم می باشد ، نور پس زمینه ی صفحه کلید گوشی آبی است که تقریباً به طور همگن برروی صفحه کلید پخش می شود .

 

image

 

تقریباً تمام قسمت پشت گوشی با پوشش باتری گوشی پوشیده شده است که کاملاً محکم و مطمئن به گوشی متصل می باشد و هیچ لقی در این بخش مشاهده نخواهد شد .

باتری گوشی از نوع Li-Ion با گنجایش mAh 760 می باشد و بنابر گفته ی سازنده ، گوشی 350 ساعت در حالت استندبای و تا 4 ساعت در حالت مکالمه روشن باقی خواهد ماند . در یکی از آزمایشات انجام شده گوشی 2 روز با 30 دقیقه مکالمه در روز و 30 دقیقه کار با دیگر کارآیی ها به کار خود ادامه داد و برای استفاده های زیاد باید گوشی را به طور روزانه شارژ نمایید . شارژ کامل دستگاه یک ساعت و نیم به طول می انجامد .

 

منو (Menu) :

منوی اصلی گوشی شبیه به یک لیست عمودی می باشد و یک آیکن کوچک به هر آیتم نسبت داده شده است و طراحی اولین سری زیرمنو نیز شبیه به همان منوهای اصلی می باشد . همچنین شما دارای کدهای دسترسی سریع می باشید و می توانید با استفاده از کلید چند منظوره سمت چپ به منوی فعال دسترسی بیابید که در این منوی فعال می توانید منوها و کارآیی های مورد استفاده خود را جای داده و به طور مستقیم وارد آن ها شوید . همچنینن در حالت استندبای نیزمی توانید برخی منوها را به دکمه های حرکتی و دکمه ی چند منظوره سمت راست نسبت دهید .

 

image
         
image

 

در مجموع جای گذاری منوها درگوشی مناسب بوده و گوشی T9 قوی را پشتیبانی می کند . این گوشی دارای حافظه ی 4.2 مگابایت می باشد که ما بین کارآیی های مختلف گوشی پخش می شود که kb 400 کمتر از مدل قبلی می باشد که البته مطمئناً این خبر خوبی برای مشتریان گوشی نمی باشد .

 

دفترچه تلفن (Phonebook) :

حافظه ی گوشی قابلیت ذخیره ی 500 نام را در خود دارد که با پر نمودن تمامی فایل ها این میزان کاهش می یابد . 5 شماره تلفن به عنوان موبایل ، کار ، خانه ، فاکس و... می باشد . 5 اطلاعات اضافه تر نیز شبیه به آدرس ، ایمیل و Web و PTT و یک نوشته و آدرس پستی قابل اضافه نمودن به گوشی می باشد .

 

image
         
image

 

هر تماسی قابل افزودن در هر گروه می باشد که می توانید به آن ملودی و تصویر خاص گروه را بیافزایید ، همچنین شماره گیری سریع برای 8 دکمه قابل تنظیم می باشد . سیستم جستجو در گوشی نیز با وارد نمودن اولین حرف آغاز می شود و تمامی شماره های موجود در سیم کارت و حافظه ی گوشی قابل ارائه به طور هم زمان می باشد .

تصویر تماس گیرنده نیز همانند دیگر گوشی ها نشان داده می شود و در صفحه نمایش بیرونی بسیار کوچک می باشد و در صفحه نمایش راحتی کمی بهتر بوده و 1.3 فضای صفحه را اشغال می نماید .

 

پیام ها (Messages) :

گوشی پیام های Nokia Smart Messages را نیز پشتیبانی می نماید و به شما اجازه ی ارسال و دریافت ملودی ها و تصاویر ساده ی سیاه و سفید را از دیگر وسایل خواهد داد که این امکانات در گوشی های سامسونگ و ال جی و موتورلا نیز قابل تنظیم است . 10 تصویر گرافیکی پیش فرض نیز در گوشی موجود می باشد و متأسفانه گوشی پیام های EMS که قابلیت های بیشتری را نیز دارد پشتیبانی نمی کند . همچنین شما دارای 17 تصویر شکلک و 11 نوشته پیش فرض می باشید . گوشی پیام های فلش را که تنها برروی صفحه ظاهر شده و در گوشی ذخیره نمی شوند را پشتیبانی می کند همچنین از کارآیی Chat گوشی نیز می توانید استفاده نمایید .

 

image
    
image
    
image

 

همچنین گوشی قابلیت تولید و ویرایش پیام های MMS را نیز دارد و همچنین پیام های صوتی نیز می تواننند به پیام های MMS افزوده گردند . با استفاده از Dictaphone می توانید این پیام ها را ضبط نمایید . دستگاه دارای یک سیستم دریافت و ارسال ایمیل تحت پروتکل های POP3/SMTP نیز می باشد که البته خیلی پیشرفته نبوده و همه ی زبان ها را پشتیبانی نمی کند .

 

لیست تماس ها (Call list) :

در این بخش ، لیست تماس های گرفته شده (Dialed calls) ، لیست تماس های وارد شده (Received calls) و لیست تماس های از دست رفته (Missed calls) موجود می باشد . تماس های شبیه به هم نیز یک بار نشان داده می شود و زمان تماس ها نیز در کنار اسامی قرا رمی گیرد . همچنین شماره های ارسالی پیام نیز به همراه تاریخ و زمان کلی تماس ها نیز نشان داده می شود .

 

image

 

تنظیمات (Setting) :

در این قسمت 6 پروفایل موجود در گوشی قابل ویرایش می باشد .

 

image
         
image
 

 

تم ها : سه تم به طور پیش فرض در گوشی موجود می باشد که به شما اجازه ی تغییر و تعویض شکل ظاهر گوشی را می دهد که رنگ های حاشیه ها و تصاویر پس زمینه را تغییر می دهد . همچنین می توانید تم های جدیدی را از سایت دانلود نمایید .

 

image

 

زنگ گوشی ها می توان به طور معمول از لیست مخصوص آن ها انتخاب نمود و قابل تنظیم برای زنگ خوردن در حالت معمولی ، تصاعدی ، یک بار زنگ خوردن ، زنگ کوتاه و یا بی صدا می باشد ، تماس ها می تواند به همراه ملودی ، ویبره هم داشته باشد که با هارمونیک ملودی همساز می باشد .

صفحه نمایش : برای هر دو صفحه نمایش داخلی و خارجی شما می توانید یک تصویر به عنوان پس زمینه قرار دهید .

 

image

 

اتصالات : در این قسمت شما قابلیت فعال سازی اینفرارد با کارآیی کاملی را خواهید داشت . همچنین قابلیت استفاده از GPRS و EDGE را نیز دارید .

 

image

 

بلوتوث : بلوتوث گوشی از نوع ویرایش 1.2 بوده که پروفایل های زیر را پشتیبانی می کند :

- Dial up Networking

- Audio Gateway

- File Transfer

- Com port

- Object push

 

بلوتوث گوشی بدون ایجاد هیچ مشکل خاصی کار خواهد نمود و به دیگر لوازم مرتبط می گردد و ارسال و دریافت اطلاعات خواهد داشت و در مجموع کلیه ی قسمت های موجود در این بخش بدون مشکل به کار خود ادامه می دهند .

 

گالری (Gallery) :

یک مدیریت فایل ساده می باشد که دارای پوشه بندی مشخص بوده و شما می توانید پوشه های مخصوص خود را نیز به آن بیافزایید .

 

image

 

تنظیم كننده (Organizer) :

در این بخش شما دارای یک زنگ بیداری می باشید که می تواند به عنوان روزانه کار نماید و همچنین نحوه ی زنگ خوردن آن نیز قابل تنظیم می باشد .

 

image

 

تقویم (Calendar) :

شما تاریخ روزها را می توانید به صورت ماهانه یا هفتگی مشاهده نمایید که دارای تقسیم بندی ساعت های روز را نیز دارد (به تفکیک ساعات) و تمامی رویدادهای روزانه قابل لیست شدن در گوشی می باشند و نوع رویدادها قابل انتخاب از میان ملاقات ، تماس ، تولد ، نوشته و یادآوری است که می توانید برای آن ها نوشته تا 160 کاراکتر و مکان رویداد تا 50 کاراکتر را تعیین نمایید و تاریخ و زمان و یک زنگ یادآوری نیز قابل تنظیم برای آن می باشد .

 

وظایف (Tasks) :

شما قابلیت افزودن شرح وظایف تا 160 کاراکتر و تعیین میزان اهمیت تعیین تاریخ و زمان و افزودن یک زنگ یادآوری به وظایف نوشته شده را دارید .

نوشته ها (Note) :

یک متن ساده قابل افزودن و ایجاد در هر روز می باشد که در بیشترین حالت نوشته نباید بیش از 3000 کاراکتر داشته باشد .

 

image

 

اتصال به رایانه (Synchronization With PC) :

گوشی کار با بسته ی استاندارد Nokia Suite اینفرارد و بلوتوث می باشد نیز پشتیبانی می کند . همچنین شما در گوشی دارای یک ماشین حساب ساده و یک کرونومتر و تایمر با نتایج متوسط و مناسب می باشید .

 

image
         
image
 

 

كارایی ها (Application) :

سه بازی به نام های Canal Control ، Golf tour و Solitaire موجود می باشد .

 

image

 

همچنین شما قابلیت نصب برنامه های تحت جاوا از طریق WAP و یا با استفاده از اینفرارد و یا بلوتوث را خواهید داشت و اندازه کارآییJava نباید از kb 125 بیشتر باشد و نکته ی جالب این که تنها فایل های زیر  40 کیلو بایت از طریق اینفرارد گوشی دریافت می گردند .

 

PTT :

کارآیی Push to talk با تمامی امکانات و قابلیت تبدیل در گوشی نوکیا را به بیسیم دارا می باشد .

 

اینترنت (Internet) :

در این قسمت شما WAP Browser ویرایش 2 را مشاهده می نمایید .

 

مولتی مدیا (multi Media) :

در این قسمت شما قابلیت یافتن رادیو که در حالت استندبای کار می کند را دارید . این ابزار قابلیت جستجوی خودکار ایستگاه ها را دارد و آن ها را در حافظه اش ذخیره می نماید و با فشردن دکمه ی روی هدست قابلیت پرش برروی ایستگاه ها را خواهید داشت و تنها زمانی که هدست به گوشی متصل باشد ، گوشی قابلیت پخش رادیو را خواهد داشت که البته در این حالت حتی می توانید رادیو را روی بلندگوهای گوشی پخش نمایید . که در مجموع دارای کیفیت بالا و مناسبی می باشد و پوشش دهی رادیو در سطح شهر مناسب و عالی می باشد . در این گوشی شما دارای یک هدست استریو به نام HS-23 می باشید که کیفیت بالا و مناسبی را برای صدای گوشی ایجاد می نماید و ریموت آن علاوه بر دکمه ی پاسخ گویی دکمه هایی برای تنظیم حجم صدا و فعال سازی PTT دارد که یک دکمه ی 3 طرفه می باشد و با فشار کوتاه روی دکمه ی آن می توانید بین ایستگاه های ذخیره شده ی رادیو در گوشی حرکت نمایید .

 

image

 

ضبط صوت (DictaPhone) :

به شما اجازه ی ضبط مکالمه چه در حالت استندبای و چه مکالمه ی تلفنی را داده و بیشترین حد ضبط صدا در آن 5 دقیقه می باشد .

 

image
 

 

دوربین (Camera) :

دوربین گوشی از نوع VGA بوده و اجازه ی عکس برداری در حالت پرتره با رزولوشن 80x96 پیکسل را هم می دهد و کیفیت تصاویر برروی صفحه نمایش متوسط می باشد و در کامپیوتر هم خیلی بد به نظر نمی آیند . در مجموع تنظیمات دوربین گوشی پیشرفته نمی باشد و در مجموع حالت عکس برداری در شب و سه کیفیت دیگر برای عکس برداری در آن موجود است و فرمت فایل های ذخیره شده در آن JPEG می باشد و تصاویر در آلبوم گوشی به طور Thumbnail نیز نشان داده می شوند .

 

image

 

قسمت فیلم برداری گوشی نیز قادر به برداشت تصویر در کلیپ های 15 ثانیه ای با فرمت 3GP (صدای AMR و 128x96 پیکسل) می باشد و با تنظیم این بخش برروی فیلم برداری ماکسیم قادر به فیلم برداری تا چندین دقیقه می باشید (که Mb 0.7 برای 2 دقیقه فیلم برداری کافی می باشد) کلیپ ها دارای کیفیت متوسط بوده ولی PC با کیفیت بدی نشان داده می شوند و این کارآیی تنها به عنوان یک نوع سرگرمی در گوشی قرار داده شده است .

 

و در نهایت :

گوشی کیفیت اتصال و ارتباط نرمال و عادی را ایجاد می نماید و اکثر موارد شما قدرت بلندگو و میکروفون گوشی را کافی خواهید دانست و صدای زنگ 40 تن پلی فونیک گوشی نیز خوب می باشد . فایل های  Mp3نیز قابل پخش به عنوان زنگ گوشی بوده ، بلندگوی گوشی نیز در حین مکالمه با فشردن دکمه ی چند منظوره سمت راست فعال می گردد و قدرت آن در حد متوسط بوده که البته در هر شرایطی کافی نمی باشد .

شماره گیری صوتی نیز به راحتی در گوشی کار کرده و اکثر مواقع قدرت تشخیص آن بالا و صحیح می باشد و برای فعال سازی آن نیز نگه داشتن دکمه ی قبول تماس و یا دکمه ی هدست کفایت می کند .

در مجموع تفاوت های 6103 با مدل قبلی 6101 بسیار ناچیز می باشد و این مدل جدید به علت رنگ استفاده شده و سطح و طراحی آن بیشتر مورد علاقه ی آقایان خواهد بود و شاید ایجاد کمی تغییرات در آنتن بیرونی ، خود نکته ی مثبتی در گوشی باشد و وجود بلوتوث و شماره گیری صوتی با هم در گوشی بسیار جالب توجه است و نکته ی مثبت دیگر وجود EDEG در گوشی است و متأسفانه سازنده قصد بر افزایش حافظه ی داخلی گوشی را نداشته است . وجود PTT هم خیلی کارآمد نمی باشد ولی شما باید هزینه ی آن را نیز خواه ناخواه بپردازید !

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)