Samsung I8700

شاید اوضاع فشبیه سوال مرغ و تخم مرغ باشد ، اما لااقل در این یک مورد سوال این نیست که کدامیک اول به وجود آمد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۸/۳
بررسی تخصصی Samsung I8700 Omnia 7 : کهکشانی نـــــو
مقدمه

شاید اوضاع فشبیه سوال مرغ و تخم مرغ باشد ، اما لااقل در این یک مورد سوال این نیست که کدامیک اول به وجود آمد : Windows Phone 7  یا Samsung I8700 Omnia 7 ؟. نمی توان  این سیستم عامل را برای بهره گیری از مزایای این گوشی سرزنش کرد و نمی توان این واقعیت را هم که در یک صفحه نمایش Super AMOLED همه چیز خوب به نظر می رسد ، انکار کرد.

 

image
 
image

image
 
image

image
 
image

 

نمی خواهیم بیش از حد Windows Phone 7  را بزرگ جلوه دهیم. و البته این سیستم عامل نمی تواند دقیقا آنچه که شما می خواهید باشد و اما این تمام داستان نیست. بهتر است اینطور بگوییم که مایکروسافت تنها به رمزگشایی پرداخته و محاسبات را به تولیدکنندگان واگذارده است.

و این محاسبات ساده ولی پر هزینه هستند. صفحه نمایشی با پشتیبانی از رزولوشن WVGA ، یک پردازنده یک گیگاهرتزی و شتاب دهنده اختصاصی گرافیکی حداقل مشخصات سخت افزارهای مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل جدید هستند. اجازه دهید تکرار کنیم : این ها حداقل مشخصات سخت افزاری مورد نیاز هستند.

نیازی به شگفت زده شدن نیست ، Samsung I8700 Omnia 7 چاره ای جز تبدیل شدن به Galaxy S دنیای گوشی های ویندوزی نداشته است. این گوشی از همان صفحه نمایش فوق العاده 4 اینچی Super AMOLED ، پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon و دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوهای HD برخوردار است. اگر تنها یک نکته وجود داشته باشد که بتوان آن را بر علیه I9000 Galaxy S به کار گرفت ، بدنه و ظاهر پلاستیکی آن است. اما سامسونگ به خواست مشتریانش توجه کرده و Omnia 7 را چون نخستین گوشی مبتنی بر بادای خود آراسته است.

بنابراین به نظر می رسد Samsung I8700 Omnia 7 هر آنچه برای یک ظهور عالی لازم است را در اختیار داشته باشد: ساخت عالی ، سخت افزار توانمند و سیستم عامل جدید همه آن را به مظهری جدید در دنیای گوشی های تلفن های هوشمند بدل می کنند. به سختی می توان به نقاط ضعف چنین گوشی ای حتی فکر کرد.

ویژگی های اصلی

پشتیبانی چهاربانده از GSM و سه بانده از 3G

پشتیبانی از HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه

صفحه نمایش تمام لمسی خازنی از نوع Super AMOLED با قطر 4 اینچ و پشتیبانی از رزولوشن WVGA  ، پشتیبانی از مالتی تاچ ، سطح شیشه ای ضد خش

سیستم عامل Windows Phone 7

پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon QSD8250

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و قابلیت هایی چون پشتیبانی از تشخیص چهره ، لبخند و چشمک ، برچسب گذاری جغرافیایی و فلاش LED

ضبط ویدیویی 720p با نرخ 25 فریم در هر ثانیه

پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g/n

گیرنده GPS به همراه پشتیبانی از عملکرد AGPS ، قطب نمای دیجیتال

حافظه داخلی 8/16 گیگابایتی

سنسورهای شتاب سنج ، محدود کننده نور و مجاورت

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

پورت MicroUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت

بلوتوث v2.1

رادیو اف ام با RDS

باتری 1500 میلی آمپری از نوع یون لیتیم

کیفیت صدای خوب

مجموعه Microsoft Office برای موبایل

یکپارچگی با Zune با امکان همگام سازی بی سیم

یکپارچگی عالی با سرویس هایی چون SkyDrive ، Windows Live و Xbox Live

اصلی ترین نقاط ضعف سخت افزاری

عدم وجود اسپیکرهای استریو

عدم وجود هر گونه محافظی برای لنز

عدم تعبیه اسلات کارت حافظه

محدودیت های خاص Windows Phone 7  

نبود یک File Manager عمومی

عدم امکان انتقال فایل بوسیله بلوتوث

عدم تعبیه حالت Mass Storage در هنگام اتصال به رایانه

تعداد محدود نرم افزارهای در دسترس

عدم پشتیبانی از فایل های فلش یا Silverlight در مرورگر وب

وابستگی بسیار زیاد به نرم افزار Zune برای مدیریت فایل ها توسط رایانه و همگام سازی

عدم تعبیه قابلیت تماس تصویری

عدم وجود صداهای زنگ قابل سفارشی سازی

عدم تعبیه حالت های اکولایزر در پخش کننده موسیقی

پشتیبانی نکردن از چند وظیفه گی

عدم امکان Copy/paste

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

نبود هیچ نشانه ای از قابلیت های مسیر یابی Bing Maps

نبود امکان گشت و گذار در اینترنت با اتصال گوشی به رایانه

این راز بزرگی نیست که مایکروسافت می خواهد Windows Phone 7  را تا زمانی طولانی به فروش برساند. آسان ترین مسیر برای رسیدن به موفقیت ایجاد طرحی نسبتا خام و سپردن آن به تولیدکنندگان است. . برای ساخت یک گوشی با حداقل مشخصات سخت افزاری اعلام شده توسط مایکروسافت که بتواند از سیستم عامل جدید آن پشتیبانی کند با چالش بزرگی روبرو شده اند اما سامسونگ توانسته است از پس این کار بربیاید.

 

image
 
image

image
 
image

 

اگر به دنبال خرید آخرین و بهترین محصول مبتنی بر سیستم عامل مایکروسافت هستید ، باید با دقت بیشتری به نقاط ضعف و قوت Samsung I8700 Omnia 7 توجه کنید.  سامسونگ تنها مسئول سه مورد از آن هاست و باقی آن ها را باید به مایکروسافت نسبت داد. اما در پایان می توان همه این موارد را بر علیه یک گوشی به کار گرفت.

باید بگوییم این سیستم عامل جدید از نظر محدودیت ها بسیار مشابه به Apple iOS 4 است . ضعف هایی چون نبود حالت Mass Storage یا عدم امکان Copy/Paste و یا حتی تعبیه نشدن اسلات کارت حافظه که همگی برای یک کاربر غیرقابل انتظار هستند ، در آیفون هم دیده می شوند.

مایکروسافت در همگام سازی هم چنین رویکردی را در پیش گرفته است، شما برای این منظور به نرم افزار Zune و حداقل نسخه 4.7 آن نیاز دارید و این نرم افزار تنها راه برای دسترسی به عکس ها ، آهنگ ها ، ویدیوها و نرم افزارهاست.

اما با اینحال Windows Phone 7  به عنوان یک سیستم عامل پیشرفته مطرح است و مایکروسافت تلاش بسیاری را برای متقاعد کردن سازندگان گوشی های تلفن همراه برای قبولاندن حداقل مشخصات سخت افزاری این سیستم عامل نمود. و علیرغم این محدودیت های به ظاهر احمقانه ، همه در فوق العاده بودن آن اتفاق نظر دارند.

اما اجازه دهید وقت مان را بیش از این در بخش مقدمه هدر ندهیم و مستقیما به سراغ مشخصات سخت افزاری و ظاهری Samsung I8700 Omnia 7 برویم. با ما همراه باشید!

 

نمای 360 درجه Samsung I8700 Omnia 7

با ابعادی معادل 11*64.3*122 میلی متر ، Samsung I8700 Omnia 7 جزو گوشی های بزرگ محسوب می شود اما با این حال هنوز هم نمی توان آن را جزو دسته غول پیکرها به شمار آورد. با اندازه ای حدود Galaxy S ، این گوشی کمی مستحکم تر و با ثبات از آن به نظر می آید. از جنبه ای دیگر می توان آن را یک گوشی باریک وزیبا دانست که از ظاهر اقتصادی برخوردار است.

گوشی وزنی 138 گرمی دارد ، تقریبا وزنی معادل وزن iPhone 4  ، به نظر بخش اعظم وزن این گوشی به کاور پشتی فلزی آن مربوط می شود. گوشی برای کارکردن مطمئن است و بسیار هم با دوام به نظر می آید.
 

طراحی

I8700 Omnia 7 از DNA طراحی Samsung S8500 Wave بهره می برد. اما از طرفی هم ، می توانیم آن را غیرعادی ترین گوشی تلفن همراهی بدانیم که اخیرا از سوی سامسونگ عرضه شده است. Omnia 7 بیش از اینکه به گوشی های ساخت سامسونگ شبیه باشد ، مشابه محصولات تولید شده توسط HTC است.

طراحی انحناوار سامسونگ چندان بد هم به نظر نمی رسید. شاید این نوع طراحی مناسب گوشی جدید و مبتنی بر Windows Phone 7  شرکت نباشد اما به هر حال آن را از Corby ها ، Wave ها و Galaxyها متمایز می کند.  مهم ترین نکته این است که Samsung I8700 Omnia 7 عالی به نظر می رسد و چنین احساسی را به کاربر هم انتقال می دهد. این گوشی زیبا ، مستحکم و حرفه ای به نظر می آید و علاوه بر این به خوبی در برابر اثرات انگشت مقاوم است.

 

image
 
image

image
 
image

 

در زیر صفحه نمایش تنها سه کلید در پنل جلویی Samsung I8700 Omnia 7 به چشم می خورند. کلیدهای خازنی Back و Search در دو طرف کلید سخت افزاری Start (که با لوگوی ویندوز مشخص شده است) جای داده شده اند. کلیدهای لمسی به خوبی کار می کنند و کلید Start هم همانند کلید کنترلی اصلی و سخت افزاری آیفون می ماند.

 

image

 

در بالای صفحه نمایش ، خروجی صدای مخاطب و سنسور های مجاورت و محدود کننده نور به چشم می خورند. Samsung I8700 Omnia 7 به دوربین ثانویه مخصوص تماس های ویدیویی مجهز نیست. در واقع تماس های تصویری اصلا جایی در میان قابلیت های Windows Phone 7  ندارد.

 

image

 

کناره سمت چپ Samsung I8700 Omnia 7 میزبان کلید های تنظیم صداست که با اینکه باریک هستند اما به خوبی برجسته شده اند و استفاده از آن ها بسیار آسان است. روزنه مخصوص بند گوشی هم در این قسمت و در گوشه بالای کناره سمت چپ دیده می شود.

در کناره سمت راست تنها کلید دوربین و قفل گوشی قابل مشاهده اند. هر دوی این کلیدها بسیار کوچک اند اما به خوبی برجسته شده و قابل لمس اند. کلید شاتر نرم است و قابلیت پاسخدهی خوبی به دستورات کاربر دارد. دوربین تقریبا بلافاصله بعد از فشردن کلید و حتی در صورت قفل بودن گوشی اجرا می شود . به لطف وجود سنسور مجاورت در هنگامی که گوشی در درون جیب شماست ، دوربین به این روش اجرا نخواهد شد.

image
 
image

image
 
image

در بالای گوشی پورت Microusb که به وسیله یک در پوش پوشیده شده است را مشا هده می کنید.خروجی 3.5 میلیمتری هدفون هم در کنار آن می باشد.

 

image
 
image

image
 
image

 

در پشت گوشی دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED و بلند گوی گوشی جای گرفته است.قاب پشت گوشی هم از جنس آلومینیوم می باشد که ظاهر زیبایی به گوشی داده است.

 

image
 
image

 

در زیر در پوش باتری هم باتری 1500 میلی آمپری دیده می شود ، محل قرار گیری سیم کارت در زیر باتری است.

 

image
 
image

 

اگر شما طراحی سامسونگ wave را دوست دارید پس حتما Omnia7 را هم دوست خواهید داشت.در دست گرفتن این گوشی حس خوبی به شما می دهد علاوه بر اینکه صفحه نمایش  SuperAmoled گوشی تصاویر شفاف و واضحی را به نمایش می گذارد.

 

image
 
image

 

 

  رابط کاربری به همراه اجزای پویا

 

نخستین چیزی که در Omnia 7 توجه شما را به خود جلب خواهد کرد ، حذف شدن صفحه Today است. و البته این بار صفحه اصلی جدیدی جایگزین آن شده است که می توان آن را جزو منعطف ترین صفحات اصلی موجود دانست. با ادامه دادن به خواندن این بررسی درخواهید یافت که چه چیز هایی را می توانید بر روی این صفحه اصلی جای دهید.منوی Start هم حذف شده است و دیگر خبری از شش ضلعی ها هم در منوی اصلی نیست.

 با وجود صفحه نمایش خارق العاده Samsung I8700 Omnia 7 ، گرافیک این رابط کاربری زیباتر هم به نظر می رسد. مطمئنا بخش اعظمی از رنگ های به کار رفته در آن مشکی است اما می توانید به آسانی رنگ ها را تغییر دهید.

ما تمایلی به استفاده از رنگ های خیلی روشن نداشتیم و اگر شما جزو طرفداران رنگ آبی نیستید ، می توانید از رنگ های متنوع دیگر بهره بگیرید.

پیش از ادامه باید از درک یک نکته توسط شما اطمینان حاصل کنیم. زیبایی سلیقه ای است اما رابط کاربری Metro در Windows Phone 7  واقعا زیباست. علیرغم نبود شکل سه بعدی و به کارگیری سایه ها در عناصر رابط کاربری ، رابط اصلا کسل کننده نیست.

رابط کاربری Metro در Windows Phone 7  دو بخش اصلی دارد که در کنار هم هستند : صفحه اصلی و منوی اصلی . می توانید با استفاده از کشیدن انگشت تان بر روی صفحه نمایش یا استفاده از کلید جهت نما بین این دو بخش جا به جا شوید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

 صفحه اصلی نمایی مشبک از اجزای پویا یا Live Tiles را به نمایش می گذارد. آنها در کل همان ویدجت ها هستند اما بر خلاف ویدجت های رایج ، متحدالشکل هستند و برچسبی بر روی آن ها قرار گرفته است که عملکرد آن ها را مشخص می کند. آن ها اطلاعات مختصری چون تعداد پیام ها و تاریخ را هم نمایش می دهند اما به عنوان میانبرهای صفحه اصلی Windows Phone 7  هم عمل می کنند.

منوی اصلی در واقع یک لیست است. اینجا جایی است که تمامی هاب ها و نرم افزارهای نصب شده فهرست بندی شده اند. با فشردن و نگاه داشتن آن ها ، می توانید آن ها را به صفحه اصلی الصاق کنید ، آن ها را حذف کنید و آنها را رتبه بندی و بررسی نمایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

هیچ پوشه ای در منوی اصلی دیده نمی شود و بنابراین با افزایش تعداد نرم افزارهای نصب شده ، این لیست هم طولانی تر می شود. بدین شکل ممکن است یافتن نرم افزارهایی که به ندرت از آن ها استفاده می شود ، بسیار دشوار شود.

رابط کاربری کاملا ساده است ، با کشیدن انگشت تان به طرفین بر روی صفحه ، به نوعی رابط لبه ای را مدیریت کرده و می توانید از کلیدهای مجازی هم بدین منظور کمک بگیرید. به این شکل ، رایج ترین قابلیت ها پوشش داده می شوند اما برای دستیابی به قابلیت های پیشرفته تر باید را بفشارید.

 

image
 
image

 

با این کار یک منوی مفهومی دیگر باز می شود و اگر آیکونی به اندازه کافی واضح نباشد ، برچسب هایی هم در زیر آن قرار می گیرد. با فشردن و نگه داشتن یک آیتم منویی نمایان می شود که اجازه دستکاری آن آیتم را فراهم می آورد.

امکانی که به نسبت نسخه ششم ویندوز موبایل در Windows Phone 7  نادیده گرفته شده است ، قابلیت چندوظیفه گی است. این سیستم عامل بسیار مشابه به iOS 4 کار می کند. کلید Start شما را از نرم افزار خارج کرده و به صفحه اصلی هدایت می کند. میتوانید با فشردن کلید Back از نرم افزار خارج شوید. این کلید شما را به نرم افزاری که آخرین بار از آن استفاده کرده اید، باز خواهد گرداند.

آخرین نرم افزار ، درست از همان جایی که آن را رها کرده اید ، اجرا خواهد شد . با ضربه زدن بر روی Live tile یا میانبر مربوطه از منوی اصلی و یا با استفاده از کلید back که شما را به آخرین صفحه ای که دیده اید باز می گرداند ، می توانید به نرم افزارها باز گردید.

هیچ نوع لیستی که آیتم هایی که اخیرا استفاده کرده اید را در خود جای داده باشد ،در این رابط دیده نمی شود و بنابراین باید از منوی اصلی یا Back برای بازگشت آسان تر استفاده کنید. بنابراین نبود قابلیت چندوظیفه گی را نمی توان یک نقص بزرگ دانست .
 

دفترچه تلفن اجتماعی

دفترچه تلفن بسیار اجتماعی است ، هیچ ارجاعی به «مخاطبین» یا «جزئیات مخاطب» دیده نمی شود و به جای آن این دو بخش با عناوین «People » و «Profile» مشخص شده اند. Profile اصطلاحی رایج در دنیای شبکه های اجتماعی است که نشانه خوبی از آنچه قرار است در اختیار کاربر قرار بگیرید ، محسوب می شود.

نخستین صفحه هاب people لیستی از مخاطبین شما (مخاطبین تلفنی ، دوستان تان در سرویس های شبکه های اجتماعی ، آدرسهای ایمیل و...) را با میانبرهای جستجو و افزودن مخاطب به نمایش می گذارد.

مخاطبین به ترتیب حروف الفبا مرتب می شوند و با با استفاده از مربع های آبی رنگ و یک حرف الفبا مشخص می گردند. می توانید بر روی هر کدام از این حروف الفبا کلیک کنید تا صفحه با برجسته ساختن تمامی حروف مورد استفاده به نمایش در آید. با زدن ضربه بر روی حرفی خاص به همان قسمت در لیست مخاطبین هدایت خواهید شد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

مخاطبین بوسیله نام کوچک یا نام خانوادگی قابل مرتب سازی هستند و می توانید آن ها را به صورت «نام ، نام خانوادگی» یا «نام خانوادگی ، نام» مشاهده نمایید.می توانید مخاطبین FaceBook را هم در این بخش در صورت تمایل مشاهده نمایید و چندین حساب کاربری هم برای همگام سازی داشته باشید.

 

image
 
image

 

با حرکت دادن انگشت تان به سمت راست یا چپ می توانید رویدادهای جدید از تمامی مخاطبین را مشاهده نمایید. با تکرار این حرکت ، مخاطبینی که اخیرا با آن ها تماس داشته اید را مشاهده خواهید نمود. به جای لیست مخاطبین مورد علاقه می توانید ، مخاطب مورد نظر تان را به صورت مستقیم در صفحه اصلی داشته باشید.

در هنگام مرور پروفایل یک مخاطب ، تصویر وی به شما نمایش داده می شود. در زیر این تصویر ، میانبرهایی به عملکردهایی چون تماس تلفنی ، فرستادن پیام کوتاه ، فرستادن پیام در سرویس جاری ، مشاهده وب سایت و مانند آن دیده می شود. در زیر هر کدام از میانبر ها ، در اندازه ای کوچکتر و رنگ خاکستری یا آبی ، اهداف این عملکردها (مانند شماره تلفن ، ایمیل ، آدرس سایت و ...) و جایی را که این اطلاعات از آن دریافت می شوند ؛ به نمایش در می آیند.

 

image
 
image
 
image

 

در هنگام ویرایش یک مخاطب ، امکان افزودن چند شماره تلفن و آدرس ایمیل از انواع مختلف (چون منزل ، محل کار و ...) ، صدای زنگ سفارشی . یادداشتی با فیلدهای مختلف (چون تاریخ تولد ، وب سایت ، محل کار و ...) را دارید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

قابلیت های تلفنی ، جای خالی شماره گیری هوشمند

دریافت سیگنال ها توسط Samsung I8700 Omnia 7 حتی در ناحیه هایی با آنتن دهی ضعیف هم بسیار خوب است. ما هیچ مشکلی در حین مکالمات از این لحاظ نداشتیم . علاوه بر این صدا از وضوح بسیار خوبی برخوردار بود اما میزان بلندی آن به حدی که ما دوست داشتیم نبود.

امکان برقراری تماس های تصویری حداقل با استفاده از استاندارد های 3G وجود ندارد. برای این کار به نرم افزاری اختصاصی نیاز است که در حال حاضر در دسترس نیست اما احتمال عرضه آن در آینده ای نزدیک بسیار زیاد است.

 

image
 
image

 

نرم افزار Phone تاریخچه تماس ها را به همراه میانبرهایی به تماس صوتی ، شماره گیر و دفترچه تلفن نمایش می دهد.میانبر این نرم افزار در صفحه اصلی و صفحه قفل تعداد تماس های از دست رفته را  به نمایش می گذارد.

خود شماره گیر تا اندازه ممکن ساده طراحی شده است و تنها صفحه کلید به همراه یک کلید تماس و یک کلید ذخیره در این بخش به چشم می خورد. یکی از سورپرایزهای ناخوشایند در این بخش ، نبود قابلیت شماره گیری هوشمند است. اما نرم افزار phone در یافتن مخاطبین عملکرد خوبی از خود به جای می گذارد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

یکی از گزینه های جالب ، دستیار کدهای پیشوند بین المللی است و در مواقعی که می خواهید با خارج از کشور تماس بگیرید ، حتما به کارتان خواهد آمد. قابلیتی که نبود آن حتما برخی از شما را آزرده خواهد ساخت ، امکان انتخاب آهنگی خاص از میان آهنگ های تان به عنوان صدای زنگ است.

در هنگام دریافت تماس ، تصویر مخاطب به صورت تمام صفحه به نمایش در می آید و می توانید آن را برای نمایان شدن کلید های پاسخ یا رد به بالا بکشید. به این روش احتمال پاسخ دادن یا رد کردن تصادفی تماس ها از میان خواهد رفت.

 

پیام رسانی حرفه ای

پیام رسانی در Windows Phone 7   به شکل حباب وار مدیریت می شود و هر پیام کوتاه یا چند رسانه ای در یک حباب به نمایش در می آید.هنگامی که نرم افزار را اجرا می کنید، لیستی از مکالمات به نمایش در می آید. هر مکالمه شامل چند پیام است که در درون حباب ها قرار داده شده اند و به ترتیب زمان دریافت/ارسال مرتب شده اند.

یک حباب خالی در پایین نمایش داده می شود و می توانید با کلیک بر روی آن به تایپ پاسخ تان بپردازید. می توان بیش از یک گیرنده را برای هر پیام تعیین کرد . این کار با کلیک بر روی کلید + در کنار فیلد گیرنده انجام می پذیرد. تنها کافی است که چند حرف ابتدای نام مخاطب را درج کنید تا گوشی آن را به صورت خودکار برای تان بیابد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

می توانید با الصاق عکسی به پیام آن را به یک پیام چند رسانه ای تبدیل کنید. برای این منظور می توانید از عکس های موجود استفاده کنید و یا به ثبت عکسی جدید بپردازید. گرچه تنها امکان افزودن یک عکس را دارید و علاوه بر آن تنها امکان ضمیمه کردن عکس ها وجود دارد و نمی توانید از ویدیوها به عنوان ضمیمه استفاده کنید.

نرم افزار مخصوص ایمیل هم بسیار خوب است. این بخش به آسانی توانست تنظیمات مورد نیاز را برای حساب های کاربری Gmail و Hotmail ما بیابد. هر صندوق ورودی مجزاست  و می توانید هر یک از آن ها را به صفحه اصلی الصاق نمایید. گرچه این بار از صندوق ورودی سراسری خبری نیست.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

می توانید تنظیمات را برای به نمایش در آمدن تمامی پیام ها ، پیام های خوانده نشده و یا نشانگذاری شده با استفاده از کشیدن انگشت بر روی صفحه تغییر دهید. انجام عملیات گروهی بر روی ایمیل ها هم آسان است .

 

image
 
image

 

هر کدام از ایمیل ها را می توانید نشانگذاری کنید تا یافتن ایمیل های مهم برای شما آسان تر باشد. با کلیک بر روی گزینه Toggle Flag میتوانید به آسانی این کار را انجام دهید.

صفحه کلید همان صفحه کلید همیشگی QWERTY است و نکته شگفت انگیزی در آن دیده نمی شود. این بخش قابلیت پیشنهاد دادن کلمات در حین تایپ آن ها را دارد و در همان هنگام هم به بررسی املای کلمات تایپ شده می پردازد. این قسمت به صورت خودکار حروف تایپ شده را هم به صورت بزرگ و کوچک در می آورد.

Samsung I8700 Omnia 7 به یک صفحه نمایش بزرگ و با قابلیت پاسخدهی بالا مجهز است که تجربه خوبی را از تایپ برای کاربر به ارمغان می آورد. می توان از حالت افقی صفحه کلید هم بهره گرفت که کار را برای کاربران آسان تر هم می کند.

 

image
 
image
 
image

 

گالری و یک صفحه نمایش اعجاب انگیز

هاب Pictures همان گالری عکس Windows Phone 7  است. پس از اجرای این هاب ، آخرین تصاویر که شامل تصاویر ثبت شده توسط دوربین هم می شود ، What's New که جدیدترین عکس ها از سرویس های آنلاین را به نمایش می گذارد و منویی که اجازه مشاهده تمامی عکس ها ، عکس ها به ترتیب تاریخ و عکس های افزوده شده به علاقمندی ها را برای شما مهیا می کند ، به نمایش در می آید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

در مشاهده یک عکس از Pinch Zooming هم پشتیبانی می شود و می توانید به آسانی به آپلود عکس به فیس بوک پرداخته و آن را در سرویس دیگری به اشتراک بگذارید. و همانند Samsung Galaxy S مشاهده عکس ها بر روی صفحه نمایش Super AMOLED بسیار لذت بخش است.

 

image
 
image
 
image

 

ما هیچ مشکلی در مورد سرعت هم نداشتیم ، حداقل سخت افزاری تعیین شده توسط مایکروسافت ، مدیریت بدون تاخیر و کندی عکس های پنج مگاپیکسلی را تضمین می کند.
 

پخش کننده ویدیویی و موسیقی

پخش کننده ها هم در هاب Music & Videos که لوگوی Zune را یدک می کشد ،در کنار هم قرار دارند . با اجرای آن ، تاریخچه را خواهید دید که اجازه دسترسی شما به دو فایلی که آخرین بار پخش شده اند  را فراهم آورده و همین طور به شما اجازه اجرای پخش کننده موسیقی یا پخش کننده ویدیویی، تماشا یا گوشی دادن به فایل های آنلاین ، اجرای رادیو اف ام و یا رفتن به Marketplace را هم می دهد.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده های موسیقی و ویدیویی ساده هستند و رابط های سرراستی دارند. هیچ مشکلی در استفاده از آن ها نخواهید داشت. گرچه برخی قابلیت ها چون اکولایزر در این نرم افزار ها جایی ندارند.

اینکه می توان آیتم ها(همانند یک فایل ویدیویی ، یک آهنگ و یا حتی یک ایستگاه رادیویی) را به صورت جداگانه به صفحه اصلی الصاق نمود ، بسیار جذاب است. با این کار و افزوده شدن میانبر ها کار شما بسیار آسان خواهد بود.

 

image
 
image

 

البته پخش کننده ها با استفاده از میانبری خوب، امکان اجرا در پس زمینه را هم دارند . با فشردن کلید های تنظیم صدا نام آهنگ در حال پخش به همراه کلیدهای پخش/مکث و کلیدهای حرکت به آهنگ های قبلی و بعدی به شما نمایش داده می شود.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده ویدیویی نمی تواند فایلهای AVI را بشناسد، به عبارتی نباید انتظار پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX یا Xvid را داشته باشید. گرچه نرم افزار Zune در کامپیوتر به صورت خودکار این فایل ها را به فرمت MP4 تبدیل خواهد کرد تا بتوانید آن ها را در Samsung I8700 Omnia 7 تماشا کنید. تنها انتقال این نوع فایلها به گوشی به زمان طولانی تری نیاز خواهد داشت.

 

رادیو اف ام محدود

Samsung I8700 Omnia 7 به یک رادیو اف ام با رابط بسیار ساده هم مجهز است. فرکانس فبا ارقامی بزرگ به نمایش در می آید و می توانید با کشیدن انگشت تان به سمت راست یا چپ فرکانس را تغییر دهید . با کشیدن انگشت تان بر روی صفحه و رها کردن آن ؛ رادیو به صورت خودکار به جستجو ایستگاه در دسترس بعدی خواهد پرداخت.

 

image

 

می توانید برخی از ایستگاه ها را به لیست علاقمندی های تان بیافزایید که به شما اجازه خواهد داد تا آن ها را به صفحه اصلی Pin (الصاق) کنید . گرچه در این بخش هم محدودیت هایی دیده می شود ، برای مثال نه اثری از RDS دیده می شود و نه می توانید گزینه ای برای پخش صدا در هدفون ها بیابید. هدفون ها به عنوان آنتن عمل کرده و و صدا همواره از طریق اسپیکر پخش می شود.
 

 بلندی کم صدا در عین وضوح آن

ما Samsung I8700 Omnia 7 را هم با آزمون قدیمی کیفیت خروجی صدای مان محک زدیم. شاید این گوشی را بتوانیم در زمره گوشی هایی با ضعیف ترین سطح بلندی صدا قرار دهیم اما این نقص با کیفیت فوق العاده خروجی صدا تا حدودی رفع می شود. هنگامی که گوشی را به یک تقویت کننده خارجی (چون سیستم صوتی منزل یا اتومبیل) متصل می کنید ، گوشی عملکرد بسیار خوبی از خود به جا می گذارد و برش زده شدن فرکانس های بم تنها مشکل آن به شمار می آید.

هنگامی که پای هدفون ها به میان می آید، I8700 Omnia 7 باز هم با وجود بدتر جلوه داده شدن تغییر شکل بین فرکانسی و سطح سیگنال های ناخواسته عملکرد بسیار خوبی از خود به جای می گذارد.
 

دوربین پنج مگاپیکسلی فوق العاده

Samsung I8700 Omnia 7 به یک دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس خودکار مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 1944/2592 پیکسل ثبت کند. یک فلاش LED این دوربین را همراهی می کند.

رابط دوربین بسیار ساده است و تنها منظره یاب به همراه چند کنترل دیگر در سمت راست آن در این قسمت قابل مشاهده است. از بالا به پایین این کنترل ها به ترتیب شامل کلیدی برای سوییچ بین حالت عکاسی و فیلمبرداری ، کلیدهای مجازی بزرگنمایی و یک کلید برای دسترسی به قسمت تنظیمات پیشرفته است.

 

image
 
image

 

به ندرت رابط های کاربری دوربین ما را شگفت زده می کنند اما مایکروسافت در این قسمت هم دست به خلق یک شاهکار زده است. با کشیدن انگشت تان به سمت راست آخرین عکس ثبت شده به نمایش در می آید و با انجام عکس این عمل به رابط دوربین باز می گردید.

تنظیماتی از قبیل حالت های فلاش و فوکوس خودکار تا تنظیمات عکس (چون تراز سفیدی ، کنتراست و ... ) ، جلوه های خاص ، کاهش لرزش و گزینه های دیگر در دسترس هستند.  گرچه در دسترس بودن هر یک از این گزینه ها به سخت افزار گوشی بستگی دارد. بخش ویدیویی هم از همان رابط بهره گرفته و تقریبا چنین تنظیماتی در اختیار شما می گذارد.

یکی از گزینه های در دسترس جالب برچسب گذاری جغرافیایی است ، ما پیش از این هم با این قابلیت روبرو شده ایم اما Omnia 7 می تواند این اطلاعات را پیش از آپلود عکس به سرویس های آنلاین از آن حذف کند. به این روش می توانید عکس های شخصی تان را به آسانی و بدون ترس از اینکه کسی آدرس خانه تان را بیابد در اینترنت و در مجموعه ای کنار هم جمع آوری کنید.

کیفیت عکس های Samsung I8700 Omnia 7 برای یک دوربین پنج مگاپیکسلی واقعا خیره کننده است. گرچه این عکسها نویز دارند اما این نویز رنگی نیست و علاوه بر این الگوریتم کاهش نویز توازن خوبی میان حفظ جزئیات و حذف نویزها برقرار ساخته است. حتی شاخ و برگ ها هم با جزئیات کامل ثبت می شوند.

عکس های ماکرو هم خارق العاده هستند ، Samsung I8700 Omnia 7 امکان فوکوس از فواصل نزدیک را دارد و علاوه بر آن سطح جزئیات ثبت شده بسیار عالیست.

 

image
 
image
 
image

 

 

ضبط ویدیویی

رابط دوربین فیلمبرداری مشابه رابط این دوربین در بخش عکاسی است و بسیاری از قابلیت های آن بخش در اینجا هم در دسترس هستند. می توانید به تنظیم کنتراست ، اشباع رنگی ، وضوح پرداخته و تراز سفیدی و نوردهی را تغییر داده و همین طور جلوه های مختلف را به کار بگیرید.می توانید از فلاش LED هم برای تامین روشنایی در حین فیلمبرداری بهره بگیرید.

می توانید در دو رزولوشن VGA و 720p به ضبط ویدیویی بپردازید . هیچ گزینه ای برای ضبط ویدیویی در رزولوشن های پایین تر برای مثال MMS تعبیه نشده است . گرچه در بخش MMS هم گزینه ای برای ارسال ویدیوها یافت نشد.

 

image
 
image

 

ویدیوهای 720p در عمل به اندازه روی کاغذ هیجان انگیز نیستند . ویدیوها در فرمت MP4 ضبط می شوند اما به نظر نرخ بیتی آن ها کافی نمی آید. میزان جزئیات ثبت شده هم خیلی درخشان نیست . جلوه های مصنوعی هم در آن ها قابل مشاهده است. گرچه نرخ فریم نزدیک به 23 فریم در هر ثانیه است که در اثر حرکات سنگین به میزانی کاهش می یابد و سبب ایجاد پرش در ویدیوها می شود.

همچنین در آغاز هر ویدیو ، فوکوس خودکار زمانی را صرف یافتن نقطه فوکوس می کند و سبب تار شدن چند ثانیه نخست ویدیوها می شود.
 

امکانات ارتباطی

سامسونگ اخیرا عملکرد خوبی در بخش امکانات ارتباطی داشته است و آن ها عملکرد مایوس کننده ای نداشته اند.پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و دو بانده از 3G با HSDPA و HSUPA در I8700 Omnia 7  در دسترس است. از Wi-Fi و استانداردهای b/g/n آن پشتیبانی به عمل می آید که سبب می شود Samsung I8700 Omnia 7 با بسیاری از شبکه های بی سیم در دسترس سازگار باشد.

با اینکه انتظار پشتیبانی از بلوتوث 3.0 را داشتیم اما تنها از بلوتوث 2.1 پشتیبانی به عمل می آید .

انتقال فایل ها بین کامپیوتر  و گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  می تواند یک مشکل پیچیده باشد. مایکروسافت تصمیم به حذف حالت Mass Storage گرفته است و نبود اسلات کارت حافظه microSD در Samsung I8700 Omnia 7 هم سبب می شود که برای انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی حتما نرم افزار Zune را نصب کنید.

این نرم افزار اجازه همگام سازی  از طریق USB و Wi-Fi را برای شما فراهم می کند و این تنها گزینه ای است که امکان انتقال مستقیم فایل ها از گوشی به کامپیوتر را برای شما فراهم می سازد. می توانید از SKyDrive هم برای انتقال فایل ها استفاده کنید . SkyDrive یکی از سرویس های رایگان مایکروسافت است که 25 گیگابایت فضا را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. حتی می توانید عکس های تان را بعد از ثبت به صورت خودکار به این سرویس آپلود کنید.

Windows Phone 7  در مورد نوع فایل هایی که می توانید به ایمیل ها ضمیمه کرده و یا آن ها را به وب سایت ها آپلود کنید ، هم بسیار سخت گیر است. نه از ویدیوها و نه از فایلهای آفیس در اینجا پشتیبانی نمی شود که مشکل بزرگی محسوب می شود.
 

Internet Explorer به غیر از عدم پشتیبانی از فایل های فلش و Silverlight عالیست  

Internet Explorer در تمامی نسخه این نقش را همراه خود داشته است که از رابط نامرتب و منسوخی بهره می گرفته است.  اما نسخه جدیدی که در Windows Phone 7  به کار گرفته شده است خوب است و Internet Explorer 9 نحوه تفکر کاربران در مورد این مرورگر را متحول خواهد کرد. شاید این نرم افزار کامل نباشد اما اغلب کاربران کمبودی را در آن حس نخواهند کرد.

 

image
 
image
 
image

 

رندر صفحات همان Panning و پیمایش آن ها ،  سریع و عالیست . برای بزرگنمایی ، می توانید از قابلیت بزرگنمایی با ضربات دوگانه یا Pinch Zooming بهره بگیرید. گزینه Find On Page امکان جستجو در صفحه را آسان تر کرده و شما را زودتر به مطلب مورد نظرتان می رساند. با تغییر جهت گوشی و گرفتن آن به شکل افقی ، کنترل ها از روی صفحه ناپدید شده و صفحه وب تمامی صفحه نمایش را اشغال خواهد کرد.

با اینکه ما از قابلیت حالت خودکار تمام صفحه راضی هستیم ، اما این حالت هم محدودیت های خود را دارد. مطلقا هیچ نوع کنترلی در اختیار شما نیست و حتی در این حالت امکان درج آدرس جدید را هم نخواهید داشت.

 

image
 
image
 
image

 

از لبه های چندگانه در این مرورگر پیشتیبانی شده  و می توانید صفحات مورد علاقه تان را به صفحه اصلی الصاق نمایید. یکی دیگر از گزینه های مفید امکان فعالسازی پیشنهاد های Bing در هنگام تایپ آدرس هاست . Internet Explorer همین طور می تواند به پیشنهاد دادن آدرس از میان آدرسهای موجود در تاریخچه اش بپردازد.

گرچه نبود برخی قابلیت ها ، چون پشتیبانی از فایل های فلش احساس می شود اما ما امیدوار بودیم که گوشی بتواند از Silverlight پشتیبانی نماید که متاسفانه این مورد هم مورد پشتیبانی قرار نمی گیرد.ذخیره کردن فایل ها هم با مشکلاتی روبروست ، تنها می توانید فایل هایی را ذخیره کنید که سیستم عامل آن ها را می شناسد. تصور می کنیم این مشکل از جایی ناشی می شود که همانند Apple iOS در این جا هم از یک File Manager سراسری خبری نیست. چینش مجدد متون یا Text Reflow  قابلیت دیگری است که اثری از آن دیده نمی شود. اگر به مقداری که می خواهید بزرگنمایی کنید ، برای خواندن متن باید به سمت راست و چپ پیمایش کنید.

با اینحال صفحه نمایش Samsung I8700 Omnia 7 جزو بزرگترین صفحه نمایش های گوشی های موجود است و از رزولوشن بالایی هم پشتیبانی می کند.

ما مشتاقیم که ببینیم چه مرورگر های دیگری پا به Marketplace خواهند گذاشت. Opera mini همیشه جزو گزینه هایی است که با استقبال روبرو می شود و شاید مرورگر با قابلیت پشتیبانی از فایل های فلش هم با چنین اتفاقی روبرو شود.
 

سازمان دهنده

تقویم از سه حالت نمایش پشتیبانی می کند . دو نمای روزانه و حالت جلسه نسبت به نمای دیگر یعنی ماهانه ارجحیت دارند و نمی توانید با استفاده از کشیدن انگشت تان بر روی صفحه به نمای ماهانه بروید. برای این کار باید از کلیدهای کنترلی کمک بگیرید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

کلیدهای کنترلی دیگر موجود Today (که روزی را که در آن هستید به نمایش در می آورد) و کلید افزودن قرار ملاقات است. این تنها نوع رویدادی است که می توانید تعریف کنید اما همین یک نوع آنقدر از گزینه های مختلف برخوردار هست تا بتواند نیازهای شما را مرتفع سازد.

 

image
 
image
 
image

 

امکان همگام سازی با تقویم های Exchange ActiveSync هم وجود دارد اما به دلایلی امکان همگام سازی با Google Calendar وجود نداشت.

می توانید چند هشدار را به همراه هم تنظیم کنید و به هر کدام نام ، زنگ و الگوی تکرار اختصاصی تخصیص دهید. ما بعد از افزودن ده آیتم به این قسمت خسته شدیم اما Omnia & حتی قابلیت پشتیبانی بیش از این تعداد را هم دارد.یک ماشین حساب ساده هم با کلیدهای بزرگ در دسترس است که کار با آن بسیار آسان است.

 

image
 
image
 
image

 

Omnia 7 بدون نرم افزار مبدل واحدها عرضه می شود اما ما از نرم افزاری از Marketplace به این منظور استفاده کردیم و این نرم افزار عملکرد فوق العاده ای داشت. این نرم افزار به خوبی با سایر قسمت های رابط سازگار شده وبا اینکه استفاده از آن بسیار آسان بود اما در انجام تبدیل ها بسیار خوب عمل می کرد.

 

image
 
image

 

بهترین مجموعه نرم افزاری آفیس برای موبایل

هاب Office یکی از قسمت های مهم مجموعه نرم افزاری Windows Phone 7  است. رابط این قسمت هم همانند سایر هاب هاست و این بهترین مجموعه آفیسی است که تا به حال برای موبایل تهیه شده است.

هاب آفیس به سه قسمت تقسم می شود که این سه بخش عبارتند از : OneNote ، Documents و SharePoint.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

OneNote نرم افزاری تخصصی مایکروسافت برای یادداشت برداری است. این بخش پشتیبانی فوق العاده ای از لیست ها دارد ، امکان افزودن عکس و یادداشت های صوتی را برای شما فراهم می آورد و علاوه بر این امکان ارسال یادداشت ها از طریق ایمیل هم یکی دیگر از قابلیت های آن است. این بخش قابلیت همگام سازی با حساب های کاربری SkyDrive و Windows Live را دارد و بنابراین می توانید از هر جایی به آن ها دسترسی داشته باشید. امکان الصاق به صفحه اصلی در این قسمت و برای یادداشت ها هم تعبیه شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

امکان تشریک مساعی Word و Excel از طریق Microsoft Office SharePoint فراهم می شود. این نرم افزار اجازه همگام سازی و انتشار مطالب به وب را فراهم می کند اما برای استفاده از آن باید سرور مناسبی را برگزینید.

اجازه دهید نگاهی به دو نرم افزار مهم تر یعنی Word و Exvcel بیاندازیم. پنل Documents در هر دوی آن ها مشترک است و اسنادی را که اخیرا از آن ها استفاده شده است ،(به ترتیب استفاده) لیست می کند. هم از مشاهده فایل ها و هم از ویرایش آن ها پشتیبانی به عمل می آید.

پشتیبانی از فایل های Word بسیار خوب است. در هنگام خواندن فایل با کلیک بر روی کلید Outline می توانید لیستی از تمامی عناوین یک سند را مشاهده نمایید. روش دیگر برای ناوش در فایل های طولانی استفاده از کلید Find است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

ویرایش اسناد بسیار ساده و سرراست است . متن تان را تایپ می کنید و از کلید Format در صورت تمایل برای قالب بندی آن بهره می گیرید. امکان درج توضیحات یا کامنت هم در این اسناد وجود دارد.

گزینه های قالب بندی در دسترس ، شامل حالت های Bold ، italic و Underline ، تغببر اندازه متون ، های لایت کردن و تغییر رنگ فونت ها هستند. برای های لایت کردن و تغییر رنگ فونت ها می توانید از سه گزینه پیش فرض موجود بهره بگیرید که کمی محدود کننده است اما در اغلب موارد می تواند برای شما کافی باشد.

 

image
 
image

 

گزینه های Undo و Redo هم در دسترس هستند اما نمی توانید همانند OneNote به ایجاد لیست ها بپردازید.

و البته ، بزرگترین قابلیتی که نبود آن بسیار محسوس است ، قابلیت های Copy و Paste هستند. نبود این قابلیت ها ، نقطه ضعف بسیار بزرگی برای یک ویرایشگر محسوب می شوند ، دیگر امکان انتقال متن از سایر اسناد ، ایمیل ها ، پیام ها ، سایت ها و ... را به ویرایشگر اسناد آفیس نخواهید داشت. به هر حال تصور می کنیم نبود این قابلیت برای بسیاری از کاربران ناامید کننده باشد.

مرورگر/ ویرایشگر اسناد Excel هم بسیار خوب است اما همانند ویرایشگر Word این نرم افزار هم فاقد قابلیت هایی است. امکان افزودن فرمول به سلول ها (گرچه نه به آسانی این کار در نسخه Desktop) وجود دارد و علاوه بر آن می توانید به مرتب کردن و فیلتر سلول ها هم پرداخته و حتی برخی از آن ها را با یکدیگر ادغام نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

اما قالب بندی سلول ها به انواع تاریخ ، ارز و یا درصد محدود شده است. حتی نمی توانید نشانه ارزی را تغییر دهید.

یکی دیگر از قابلیت هایی که جزو ضروریات محسوب شده و خبری از آن در این نسخه نیست ، امکان درج سطرها و ستون های جدید است.

از چندین Sheet پشتیبانی می شود اما به صورت پیش فرض تنها سه برگ در اختیار شما قرار می گیرد و شما امکان تغییر نام ، حذف و یا افزودن موارد جدید را ندارید.

 

image
 
image
 
image

 

به هر حال مرورگر های Word ، Excel و OneNote از Pinch Zooming پشتیبانی می کنند و حتی در مورد نمایش اسناد پیچیده هم عملکرد فوق العاده ای دارند. اما علاقه مایکروسافت به سادگی بیش از حد ، به بهای از دست رفتن برخی از قابلیت های ویرایشگرها تمام شده است.
 

نرم افزارها و قابلیت های ویژه

هاب daily Briefing  ترکیبی از چند نرم افزار است ، با استفاده از این نرم افزار می توانید با استفاده از یک کلیک به وضع آب و هوای چندین شهر ، اخبار کشورها و موضوعات مختلف و اخبار سهام دست پیدا نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

همانند سایت Bing ، هر روزه تصاویر جدید به عنوان عکس پس زمینه انتخاب می شود اما Windows Phone 7  قابلیت ویژه دیگری نیز دارد ، سه مربع بر روی تصویر اطلاعاتی در مورد آن را به شما انتقال می دهند. علامت کپی رایت در گوشه پایین سمت راست هم مکان عکس را مشخص می کند .

 

image
 
image
 
image
 
image

 

گرچه این قابلیت مفید نیست اما به هر حال اطلاعاتی برای کاربران مهیا می کند.

همانند سایر گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  ، Samsung I8700 Omnia 7 از قابلیت تشخیص فرمان های صوتی هم برخوردار است. می توانید دستوراتی از قبیل تماس با محل کار ، باز شدن تقویم و یا اینکه «من چه باید بگویم؟» در صورتی که مطمئن نیستید از چه دستوری استفاده نمایید ، استفاده نمایید.

 

image

 

SkyDrive سرویس ذخیره سازی آنلاین مایکروسافت است و 25 گیگابایت را به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد(هر فایل حداکثر باید 50 مگابایت حجم داشته باشد). میتوانید آن را با Windows Explorer یکپارچه کنید .این سرویس به میزانی هم با Windows Phone 7  یکپارچه می شود.

در حال حاضر امکان آپلود عکس به این سرویس وجود دارد. گزینه ای در این قسمت تعبیه شده است که تعیین می کند در حین ارسال عکس ، اطلاعات جغرافیایی آن حفظ شود یا خیر ، این گزینه علاوه بر سرویس SkyDrive برای دیگر سرویس ها هم در دسترس است.
 

Bing maps  شما را به مقصد می رساند

Samsung I8700 Omnia 7 به یک گیرنده GPS مجهز است که عملکرد سریعی در قفل شدن بر روی ماهواره ها دارد. AGPS هم در دسترس است و می توانید از آن برای افزایش سرعت قفل شدن بر روی ماهواره ها کمک بگیرید اما هیچ راهی برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد.

Bing Maps For mobile یکی از نرم افزارهایی است که مایکروسافت آن را به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم عامل Windows Phone 7  در نظر گرفته است. میتوانید از حالت های نمایش معمولی یا هوایی استفاده کنید که تقریبا همان نمای ماهواره ای است. متاسفانه نمای جذاب Bird Eye در این نسخه موبایلی در دسترس نیست.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سه کلید کنترلی برای حرکت در جهات مختلف ، نمایش مکان فو جستجو در نظر گرفته شده اند.

منوی پیشرفته تر شامل گزینه هایی برای پاکسازی نقشه از تمامی نشانه ها ، سوییچ بین حالت های نمایش و دسترسی با سایر تنظیمات است.

مرور نقشه ها آسان و نسبتا سریع انجام می گیرد. بزرگنمایی با استفاده از قابلیت Pinch Zooming و با استفاده از جلوه انتقالی خاصی انجام می پذیرد.

با فشردن و نگاه داشتن می توانید مارکر را در جای خاصی از صفحه قرار دهید ، با فشردن مارکر به صفحه About (که شامل یک عکس و آدرس است که می توانید آن را از طریق یک پیام یا ایمیل ارسال نمایید) و Nearby که POI های مجاور را با اطلاعات پایه ای چون تلفن و آدرس نشان می دهد ،دست خواهید یافت.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

همچنین Bing Maps دستورالعمل های لازم را برای رسیدن به مقصد چه در حین رانندگی و چه با پیاده روی به شما نمایش خواهد داد.

و اما آنچه که در دسترس نیست ، ابتدا باید به گزینه Navigate From Here اشاره کنم که می توانست مفید باشد . برای مثال شما می خواهید به سالن تئاتر بروید اما می خواهید بدانید نزدیکترین رستورانی که در آن اطراف وجود دارد ، چه فاصله ای با شما دارد.

 

image
 
image

 

باز هم امکان انجام چنین کاری وجود دارد اما باید از گزینه جستجو استفاده نمایید. نکته دیگر این است که در هنگام تعیین مسیر نمی توانید بیش از یک مقصد را تعیین کنید(گرچه Google Maps هم از چنین امکانی بی بهره است).

حتی با اینکه Windows Mobile 6.x  قابلیت استفاده راهنمای صوتی مقصدیابی را در اختیار کاربران قرار می داد، متاسفانه هیچ اثری از آن هم در اینجا دیده نمی شود .گرچه می توانیم برای عرضه نسخه نهایی منتظر باشیم و امیدوار باشیم که نمونه ای که در اختیار ماست از آخرین نسخه نرم افزار Maps استفاده نکند.
 

تولد مجدد Marketplace

Marketplace هنوز هم در آغاز راه است اما نسبت به آنچه در Windows Mobile 6 شاهد آن بودیم ، ارتقای قابل توجهی یافته است. این بخش از سه قسمت نرم افزارها ، بازی ها و موسیقی برخوردار است.

 

image
 
image
 
image

 

بخش نرم افزارها با یک نرم افزار پیشرفته آغاز می شود و سپس به دسته بندی ها (که شامل All و Free است) هدایت شده و پس از آن نرم افزارهای برتر ، لیست از نرم افزارهای جدید و لیستی طولانی تر از محبوب ترین نرم افزار ها به نمایش در می آید. در حال حاضر تعداد نرم افزارهای در دسترس زیاد نیست اما این امر می تواند به دلیل محدودیت های منطقه ای و یا عرضه  نشدن رسمی Windows Phone 7   باشد.

 

image
 
image

 

بخش بازی ها به قسمت های Xbox Live ، Top ، new ،Free و در آخر Categories که بازی ها را در سبک های مختلف دسته بندی می کند ، تقسیم می شود.

بخش موسیقی در واقع همان Zune Marketplace  است. ساختار این بخش هم مشابه بخش نرم افزارهاست. نخست ، برترین خواننده هفته ، سه خواننده برتر دیگر ، لیستی از آخرین آهنگ های عرضه شده ، البوم ها برتر و در آخر سبک ها دیده می شود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سبک ها به قسمت های مجزایی تقسیم شده اند .پیش از خرید هر کدام از آهنگ ها می توانید به یک دموی 30 ثانیه ای هم گوش کنید.

 

image
 
image
 
image

 

امکان جستجو در Marketplace وجود دارد اما در حال حاضر این امکان نتایج را از تمامی بخش ها به نمایش در می آورد و بنابراین آهنگ ها در کنار نرم افزارها و بازی ها به نمایش در می آیند. گرچه این موضوع آزار دهنده است اما می توانید با به کارگیری عبارات بهتر برای جستجو ، به نتیجه ای که مایل هستید ، دست پیدا نمایید.

بزرگترین مشکل Marketplace جدید کمبود نرم افزارهاست. این مشکل رایج ترین مشکل در هنگام عرضه فروشگاه های نرم افزاری سیستم عامل های جدید است. تعداد نرم افزارها و بازی ها روند رو به رشدی خواهد داشت اما سوال این است که این روند تا چه حد سریع خواهد بود. البته این مشکل با دادن پاداش خوب به توسعه دهندگان نرم افزاری به سرعت قابل حل است.

تعداد نرم افزارها از هنگام عرضه Windows Phone 7  رو به افزایش بوده است ، به نظر می رسد که برخی از توسعه دهندگان عرضه نرم افزارهای شان را به تاخیر انداخته اند. نرم افزارها از 21 اکتبر در دسترس خواهند بود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

به هر حال ، هر نرم افزار با توضیحی مختصر ، رتبه بندی و بررسی های کاربران و چند تصویر به نمایش در می آید. اگر نرم افزاری نیاز به دسترسی به اطلاعات شخصی شما داشته باشد ، marketplace شما را از این امر مطلع خواهد ساخت. Marketplace  به اندازه Android Market مفهومی نیست (که همه چیزهایی را که یک نرم افزار می تواند استفاده کند ، فهرست می کند) اما در مورد نکات مهم به شما اخطار خواهد داد.

 

بازی ها

Xbox Live قلب هاب بازی هاست. این بخش قابلیت های زیادی را ، از آواتار شما گرفته تا امتیازها و جوایز،از Xbox به ارث می برد . قابلیت Spotlight و Requests که دعوتنامه های دوستان تان را به نمایش در می آورد ،هم در دسترس هستند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

به هر حال بازی ها در بخش Collection جای داده شده اند. چیز قابل توجه دیگری وجود ندارد و بازی های نصب شده در یک نمای مشبک مربعی به نمایش در آمده اند و یک میانبر Get More games هم در این بخش دیده می شود که شما را به Marketplace هدایت می کند.

همه بازی ها از Xbox Live پشتیبانی نمی کنند و آن هایی که چنین قابلیت هایی دارند در بخش اختصاصی شان در Marketplace قرار داده شده اند. ما بازی های زیادی را برای تست در اختیار نداشتیم اما مشخصات حداقل سخت افزارهای مورد نیاز نشان از آن دارد که Windows Phone 7  با بازی های با گرافیک های بالا دچار مشکل نخواهد شد.
 

سخن پایانی

Windows Phone 7  ما را با احساسی متناقض تنها گذاشت. گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل بر مبنای مشخصات آن طراحی می شوند و بنابراین بهتر است کلی تر به موضوع نگاه کنیم.

Samsung I8700 Omnia 7 نخستین مواجهه ما با سخت افزارهای مورد نیاز Windows Phone 7  بود و توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. مایکروسافت محدودیت هایی برای آنچه که برای اجرای WP7 مورد نیاز است در نظر گرفته است. ما از بالاترین قدرت پردازشی موجود ، صفحه نمایش های بزرگ ، قابلیت های عکاسی قدرتمند و ... سخن می گوییم.

این به معنای آن است که انتخاب میان دو گوشی مبتنی بر Windows Phone 7  دشوار خواهد بود. آن ها در بسیاری از موارد با یکدیگر مشترک خواهند بود. تنها تعبیه امکانات خاص می تواند سبب برتری یکی بر دیگری شود.

در مورد Omnia 7 ، سامسونگ از یک صفحه نمایش Super AMOLED با قطر 4 اینچی بدین منظور بهره گرفته است که تنها دیگر محصول برتر آن ها یعنی I9000 Galaxy S از آن بهره می برد. LCD های خوبی در بازار دیده می شود اما هیچ یک از آن ها نمی توانند با کیفیت تصویر و سطوح تیره رنگ فناوری Super AMOLED ها برابری کنند.

سامسونگ به دلیل به کارگیری ظاهری مشابه Wave و یک دوربین 5 مگاپیکسلی عالی هم شایسته و سزاوار تحسین است. اگر بخواهیم این بررسی را در یک جمله خلاصه کنیم ، باید بگویم سخت افزار گوشی عالیست و این تنها نرم افزار آن است که گاهی موجب ایجاد مشکل می شود.

گرچه باید یک نکته را به خاطر بسپارید. مایکروسافت قسمت سخت ماجرا را به انجام رسانده است. آن ها به اندازه کافی تولیدکنندگان را در مورد Windows Phone 7  هیجان زده کرده اند و مشخصا آن ها را برای به کارگیری این سیستم عامل متقاعد ساخته اند.

تنها به روح تازه ای که با بسته های به روز رسانی به نسخه های قبلی آندروید ، iPhone 3G و 3GS دمیده می شد ، فکر کنید. این اتفاق می تواند در مورد گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  هم چون Samsung I8700 Omnia 7 رخ دهد. یک به روز رسانی از طرف ردموند می تواند تمامی این مشکلات را برطرف سازد. برای نمونه امکان Copy و Paste در اوایل سال 2011 در دسترس خواهد بود و علاوه بر این مایکروسافت به سختی در حال تلاش برای رفع سایر مشکلات هم هست.

نباید حقیقت را پنهان کرد ، در حال حاضر تنها فقدان چند چیز کوچک حس می شود. و بخش نظرات ما هم برای ثبت ایده ها و عقاید شما در دسترس تان است. تنها کافیست لحظه ای فکر کنید ، آندروید و iOS هم امکانات فرا از روز اول در اختیار نداشتند و در حال حاضر عملکرد بسیار خوبی در بازار دارند.

از سیستم عامل های موجود ، Windows Phone 7  بیش از آندروید به iOS نزدیک است. این سیستم عامل رویکرد «کار کردن» را در پیش گرفته است و مایکروسافت تصمیمات اصلی را در مورد آن می گیرد. اما آندروید تا این حد متمرکز نیست و اگر بدانید چه می کنید ، می توانید آن را مطابق میل و سلیقه کاربر در آورید.

بنابراین این چیزی است که باید از Samsung I8700 Omnia 7 انتظار داشت ، این گوشی چون نخستین نسخه آیفون افق های جدیدی را فتح می کند اما فاقد برخی قابلیت ها و انعطاف پذیری است. اما بر خلاف نخستین آیفون ، I8700 Omnia 7 نقص های بسیار کمی  در بخش سخت افزاری دارد :یک پردازنده قوی ، یک صفحه نمایش بزرگ ، سخت افزاری سریع ، دوربین عالی و... جزو امتیازات آن محسوب می شوند.

محدودیت های تحمیل شده از سوی مایکروسافت جنبه مثبت دیگری هم داشته است. این مشخصات سبب می شود که اجرای نرم افزارهای تولید شده برای Windows Phone 7  توسط توسعه دهندگان نرم افزاری تحت هر شرایطی تضمین شده باشد. نرم افزارها نقشی اساسی در موفقیت آیفون بازی می کردند و هنوز هم برای تمامی سیستم عامل های موبایل مهم هستند. علاوه بر این Samsung I8700 Omnia 7 و همتاهای آن چون آندروید با مشکل نسخه های مختلف و تکه تکه سازی روبرو نخواهند شد.

بهتر است به همین نمونه خاص در میان گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  باز گردیم ، Omnia 7 گوشی پیشرفته ای است که از سیستم عاملی زیبا برخوردار است. این گوشی مشخصا مشکلاتی دارد که باید در میانه راه حل شوند. و به دلیل اینکه وظیفه ما رتبه بندی گوشی ها بر اساس چیزیست که در حال حاضر هستند و نه آن چیزی که در آینده خواهند بود ، ما هیچ مشکلی در گفتن این جمله نداریم: در حال حاضر ، گوشی های بهتری از Samsung I8700 Omnia 7 هم وجود دارد.

پس لازم نیست جلوی نزدیک ترین فروشگاه های محل زندگی تان تنها برای اینکه ممکن است این گوشی ، محصول فوق العاده بعدی باشد ، صف بکشید. و به جای آن ابتدا به صورت آزمایشی با آن کار کنید و مطمئن شوید که برای شما مناسب است. نیازی به اجازه هیچ کس برای رد کردن و کنار گذاشتن آن ندارید. فقط بهتر است به کاری که می کنید اطمینان داشته باشید.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)