Samsung S7550

نیازی نیست بگوییم که سیاره ای که در آن زندگی می کنیم ، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. پس پیش از این که به خواندن این مطلب ادامه دهید ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۲۶
مروری بر  گوشی  Samsung S7550 Blue Earth
 

نیازی نیست بگوییم که سیاره  ای که در آن زندگی می کنیم ، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. پس پیش از این که به خواندن این مطلب ادامه دهید ، لامپ ها و تلویزیون را خاموش کنید و پنل های خورشیدی و توربین بادی تهیه کنید. سوییچ ماشین را پیدا نمی کنید؟ اشکالی ندارد با دوچرخه بروید. سامسونگ از شما به خاطر این فداکاری تان تشکر می کند.

شاید خوب باشد که بدانید هر روزه از تعداد زیادی از مواد قابل بازیافت مثل دستمال کاغذی استفاده می کنید. سامسونگ سعی دارد استفاده از این لوازم را در میان مردم رواج دهد. گوشی Samsung S7550 Blue Earth ابزاری است که موجب می شود به رشد محصولات و فناوری های سازگار با محیط زیست ایمان بیاورید.

 

image
 
image

 

Samsung blue earth از انرژی خورشیدی استفاده می کند و با محیط زیست سازگار است. ایده هایی سبز در پس طرح این گوشی به چشم می خورند. بدنه این گوشی از بازیافت بطری های آب ساخته شده است، برای کار به انرژی خیلی کمی نیاز دارد و جعبه محتوی گوشی نیز از کاغذهای بازیافتی درست شده است. اولین گوشی تمام لمسی سازگار با محیط زیست ، یک حالت ویژه به نام eco Mode دارد که باعث استفاده کمتر صفحه نمایش از انرژی می شود. نرم افزار گام شمار مبتنی بر شتاب سنج ، امکانی جدید به همراه دارد. با استفاده از این نرم افزار می توانید میزان Co2 تولیدی در صورت استفاده از اتومبیل به جای پیاده روی را محاسبه کنید.

امکان اختصاصی دیگر ، لیست eco Day در نرم افزار تقویم است که روزهایی که در سراسر کشورهای دنیا ، مناسبتی بین المللی مرتبط با محیط زیست دارند را ، به شما نمایش می دهد. بدون Samsung S7550 Blue Earth نمی توانیم بفهیم که در چه مناسبتی قرار داریم ! شاید به این شدت نباشد ، اما باور کنید ما تا بحال نمی دانستیم که 16 سپتامبر روز جهانی لایه ازن است. در زیر به بررسی ویژگی های کلید گوشی محیط زیست دوست سامسونگ می پردازیم:

 

ویژگی های کلیدی
 
استفاده از پنل های خورشیدی برای شارژ باتری گوشی پشتیبانی از GSM 850/900/1800/1900 ، GPRS/EDGE Class 12 ، UMTS 2100 و HSPDA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه کیفیت ساخت قابل تحسین صفحه نمایش خازنی 3 اینچی از نوع TFT با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 400*240 پیکسل حافظه داخلی 180 مگابیتی و اسلات کارت حافظه microSD که تا کارت های 16 گیگابایتی را پشتیبانی می کند پشتیبانی از Wi-Fi و گیرنده داخلی GPS با عملکرد AGPS دوربین 3.15 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت با امکان برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر و ضبط ویدیویی با رزولوشن QVGA و نرخ 30 فریم در ثانیه بلوتوث نسخه 2.1 با A2DP ، USB v2.0 مرورگر اسناد پشتیبانی از Exchange ActiveSync قفل گشای هوشمند سنسور شتاب سنج سرویس شناسایی موسیقی باتری 1080 میلی آمپری

 

نقاط ضعف اصلی
 
امکان باریک تر شدن گوشی وجود داشت خوانایی ضعیف صفحه نمایش زیر نور آفتاب استفاده از دوربین از رده خارج شده 3 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

image
 
image

پنل های خورشید به ندرت در گوشی های تلفن همراه به کار گرفته شده اند. این گوشی و گوشیE1107 Crest Solar از سامسونگ دومین گوشی مجهز به اینگونه پنل ها هستند. گوشی E200 Eco تخستین گوشی این شرکت کره ای بوذ که با مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده بود. طراحی گوشی های سازگار با محیط زیست تنها در اختیار سامسونگ نیست و شرکت هایی چون سونی اریکسون  با برنامه قلب سبز(green Heart) و موتورولا با گوشی Motorola W233 renew و نوکیا با محصول 3110 Evolve خود در اینگونه طرح ها شرکت کرده اند. این مطلب نشان دهنده انگیزه بالای تولید کنندکان را برای ورود به این بخش از بازار است.

به نظر می رسد که Samsung S7550 Blue Earth کاملترین محصولی است که در این رده تولید شده است.  توجه به محیط زیست اغلب در گوشی هایی به کار گرفته شده است که کارآیی زیادی نداشتند.

 Samsung Blue earth سعی می کند عملکردی متفاوت از خود عرضه دهد . منظور ما فقط به نرم افزارهای خاص و پنل های خورشیدی گوشی خلاصه نمی شود. بلکه این گوشی از امکانات زیادی برخوردار است و علاوه بر آن تمام لمسی نیز هست. سازگار با محیط زیست بودن گوشی به معنی عدم توجه به مشخصات آن نیست. S7550 یک گوشی میان قیمت است که قابلیت هایی بیش از آنچه در گوشی های پرفروش این شرکت نظیر Star شاهد بوده ایم ، ارائه می دهد. مهم تر از همه آنها صفحه نمایش لمسی خازنی است و بعد از آن قابلیت هایی چون رابط کاربری TouchWiz ، پشتیبانی از 3G ، Wi-Fi ، GPS و امکانات چندرسانه ای قوی شایان توجه هستند.

Samsung S7550 Blue Earth برای پاک تر ساختن محیط اطراف ما مامور شده است و قبل از اینکه جعبه گوشی را باز کنید ، این مطلب را تصدیق خواهید کرد. چراکه جعبه محتوی گوشی نیز به اندازه کافی سبز است.

 

محتویات جعبه ای که درختان را دوست دارد
 

Blue Earth به همراه جعبه ای عرضه می شود که از مواد بازیافتی ساخته شده است که قابلیت استفاده مجدد را نیز دارند. همانطوری که در تصاویری بر روی این جعبه نشان داده شده است می توان از این جعبه برای ساخت قاب عکس ، جامدادی و مانند انها استفاده کرد.

لوازم موجود در جعبه تا حد ممکن کاهش داده شده اند. یک هدست جداشدنی ، یک کتابچه راهنما ، یک کابل USB و یک شارژر که فقط از 0.03 وات برق در حالت آماده به کار استفاده می کند ، در این جعبه قرار داده شده اند. اگر راجع به جزئیات بخواهیم بحث کنیم ، نظرم این است که این کتابچه راهنما به جای چاپ روی کاغذ می توانست روی یک CD ارائه شود یا دانلود آن از طریق اینترنت به خود کاربران واگذار گردد.

 

image
 
image

 

image

 

Samsung Blue Earth ابعادی معادل 13.9*53*107  میلی متر دارد که برای گوشی ای با صفحه نمایش 3 اینچی بسیار مناسب به نظر می آید. گرچه بدنه این گوشی فشرده و کوچک است اما مطمئنا شما انتظار وزن 118.9 گرمی آنرا نداشتید. شاید استفاده از پلاستیک در نمای جلویی گوشی خیلی جالب نباشد اما مسلما کاور پشتی گوشی به اندازه کافی عجیب هست. در بیرون این کاور پنل های خورشیدی و در درون آن ورقه ای فلزی قرار گرفته است.

 

طراحی
 

Samsung S7550 Blue Earth نقاط مشترک زیادی با گوشی S3650 Corby که اخیرا بررسی کردیم ، دارد. البته اندازه صفحه نمایش تفاوت هایی میان آن دو ایجاد می کند. شکل و ظاهر گوشی های لمسی کم و بیش تکراری است اما Blue Earth طرحی نوآورانه ای از خود ارائه می دهد. نمای پشتی منحصر بفرد گوشی آنرا به یک گوشی دو طرفه تبدیل می کند.

 

image
 
image

 

بدنه گوشی هیچ نشانی از اینکه از پلاستیک های بازیافتی بطری های آب ساخته شده است ، ندارد. شکل منحنی وار گوشی  به همراه استفاده از سایه روشن های آبی رنگ گوشی را کاملا جذاب و خیره کننده می کند. پنل خورشیدی پشت گوشی محکم است و کیفیت ساخت گوشی در کل قابل تحسین است.

 

image
 
image

 

نمای جلویی Samsung S7550 Blue Earth با صفحه نمایش 3 اینچی آن اشغال شده است. این صفحه نمایش می تواند تا 16 میلیون رنگ را نمایش دهد و از رزولوشن 400*240 پیکسل پشتیبانی کند.

صفحه نمایش S7550 از فناوری خازنی استفاده می کند و به خوبی قادر به پاسخگویی به دستورات کاربر است. گرچه رزولوشن به دلیل مشکلی که در نمایش عکس های زمینه دارد ،بهترین نمونه موجود  به شمار نمی رود. به این مطلب نمی توان به دید مشکلی عمده نگریست اما صفحه نمایش WQVGA گوشی Blue Earth با صفحه نمایش WVGA AMOLED به کار رفته در سامسونگ M8910 Pixon 12  قابل مقایسه نیست. خوانایی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب بسیار ضعیف است اما در مکان های بسته عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

 

image

 

در زیر صفحه نمایش سه کلید سخت افزاری آغاز و پایان تماس و کلید Back قرار دارند. این کلیدها  به خوبی قابل کنترل هستند و بازخورد خوبی دارند.

 

image

 

کناره بالای Blue Earth تقریبا خالی است و فقط روزنه مخصوص بند گوشی در این قسمت قرار دارد. کناره پایینی هم زیاد شلوغ نیست و تنها شامل میکروفن و شکافی برای آسان تر درآوردن کاور پشتی و پنل خورشیدی است.

 

image
 
image

 

در سمت راست گوشی ، کلیدهای شاتر و HOLD در یک کلید ترکیبی قرار گرفته اند. کلید شاتر کمی برجسته تر از کلید HOLD است و براحتی قابل لمس است. پورت microUSB هدست در زیر یک پوشش پلاستیکی محافظ و در بالای کناره سمت راست گوشی قرار دارد.

 

image
 
image

 

image

 

پشت گوشی ، با پنل خورشیدی که برای شارژ باتری گوشی به کار می رود ، اشغال شده است. کمی از فضای پشت گوشی به دوربین3 مگاپیکسلی آن ، نشانگر شارژ باتری و اسپیکر و در زیر آنها لوگوی سامسونگ اختصاص یافته است.

نقطه کوچکی که در کنار دوربین گوشی قرار گرفته است برای نشان دادن در حال شارژ بودن باتری به وسیله پنل خورشیدی به کار گرفته می شود. سامسونگ ادعا کرده است که با یک ساعت شارژ گوشی از طریق پنل خورشیدی ، دو ساعت به زمان آماده به کار و کمی بیش از 15 دقیقه به حالت مکالمه در شبکه های 2G و حدود ده دقیقه به این زمان در شبکه های UMTS افزوده می شود.

 

image
 
image

 

با برداشتن کاور پشتی گوشی ، باتری 1080 میلی آمپری Li-ion ، اسلات کارت حافظه و اسلات سیم کارت نمایان می شود. اتصالات تغذیه در اطراف اسلات کارت حافظه به وضوح قابل مشاهده اند.

 

image

 

کیفیت ساخت گوشی Samsung S7550 Blue Earth واقعا عالی است . ظاهر و طراحی آن نیز قابل تحسین اند. احتمالا بزرگترین مشکل گوشی ، عدم خوانایی کافی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب است. نکته قابل توجه دیگر این است که پنل های خورشیدی خیلی زود چرب می شوند و امکان راحت کار کردن با گوشی را کمی از کاربر سلب می کنند.

 

image

 

رابط کاربری TouchWiz
 

Samsung S7550 Blue Earth به همراه رابط کاربری سامسونگ برای گوشی های لمسی این شرکت یعنی TouchWiz عرضه می شود.این رابط مثل همیشه کاربردی و مفید است اگرچه کمی از قابلیت های خیره کننده آن کاسته شده است و دیگر اثری از Motion gate و Media Gate در این گوشی نیست.

البته این امر مشکل چندان بزرگی به حساب نمی آید ، چراکه Widget ها و منوی جدید قابل سفارشی سازی کار کردن با گوشی را آسانتر خواهند کرد.

 

image
 
image

 

image

 

Blue Earth سه صفحه اصلی متفاوت دارد و شما می توانید به راحتی به هر کدام از آنها که می خواهید سوییچ کنید. صفحه انتخاب شده با سه نقطه کوچک در پایین صفحه مشخص خواهد بود.

شما می توانید هر کدام از صفحات اصلی را با Widget ها پر کنید و به هر کدام از آنها  یک تصویر زمینه متفاوت اختصاص بدهید . ابزارها یا Widget  ها نرم افزارهای کوچکی هستند که به شما اجازه می دهند صفحه اصلی خود را سفارشی سازی نمایید.

مثل همیشه ، Widget ها در گوشه پایین صفحه قرار می گیرند و برای مشاهده و استفاده از آن ها باید جهت نمایی را که در گوشه پایین سمت چپ قرار دارد ، بفشارید.

شما می توانید Widget های مورد نظرتان را برای نمایش در صفحه به سادگی و با کشیدن آنها در صفحه قرار دهید.  اگر می خواهید هر کدام از آنها را از روی صفحه حذف نمایید ، لازم است که آنها را به محل اصلی Widget ها در گوشه پایین بکشید. 

بعضی از Widget  ها هانند AccuWeather برای نمایش وضعیت آب و هوا و نمایش ساعت در دو محل مختلف به کار می روند. برخی Widget ها تنها به عنوان میانبر عمل می کنند و برای استفاده از آن ها لازم نیست آنها را کشیده و در صفحه قرار دهید ، بلکه با کلیک روی آن ها می توانید نرم افزار اصلی را اجرا کنید. پس در انتخاب Widget ها برای قرارگرفتن آنها در این بخش صفحه دقت کنید ، چراکه گاهی اوقات این بخش می تواند بعنوان منوی میانبر مورد توجه قرار گیرد.

می توانید Widget ها را از اینترنت دانلود کنید و تنظیمات دسترسی به شبکه را برای آنها تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که برخی از این Widget ها مثل AccuWeather نیازمند دسترسی به اینترنت هستند. گرچه میزان داده های انتقال داده شده توسط این Widget ها زیاد نیست اما هنوز هم هزینه ای در بر خواهد داشت.

Widget جالبی که در این بخش قرار دارد ، Eco Walk  است . این Widget با نرم افزار Eco Walk کار می کند و می تواند برای شروع یک پیاده روی ، نمایش  تعداد گام های شمارش شده و بعضی حالات در انتهای پیاده روی به کار رود. این حالت ها کالری های سوزانده شده شما در مدت پیاده روی ، سوخت صرفه جویی شده و میزان Co2 تولیدی شما در صورت استفاده از اتومبیل در این مسیر را نمایش خواهند داد. واحد این محاسبات ، درخت هایی است که نجات یافته اند.

 

image
 
image

 

Blue Earth از منویی استفاده می کند که در Jet و Pixon 12 آنرا مشاهده کرده بودیم. این بخش اکنون به سه قسمت تقسیم شده است که هر کدام از این قسمت ها را می توانید با دیگری جابجا کنید. دلیل نیاز به فضای زیاد در این بخش  این است که سامسونگ تقریبا تمامی نرم افزارها در این گوشی را در منوی اصلی قرار داده است . این آیکن ها در یک ساختار مسطح همانند گوشی iPhone سازماندهی شده اند. برای یافتن تنظیمات مورد نظرتان کمی بیشتر باید به جستجو بپردازید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید از چهار تم متفاوت برای منوی اصلی استفاده کنیدو عکس پس زمینه خاصی را هم به آن تخصیص دهید. این عکس کمی تیره می شود تا با آیکن ها تداخل پیدا نکند و کارآیی گوشی را کاهش ندهد. می توان برخی از این آیکن ها را از این منو حذف کرده و میانبرهای دلخواهی جایگزین آن ها نمود. امکان مرتب سازی آیکن ها و تغییر نام این صفحات هم در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Samsung S7550 Blue Earth مثل گوشی های اخیر سامسونگ از چند وظیفه گی(Multi-Tasking) پشتیبانی می کند. می توان با نگهداشتن کلید سخت افزاری Back ، Task Manager را اجرا کرد. این قابلیت نمی تواند نه از نظر زیبایی و نه از نظر کارآیی با task manager به کاررفته در Jet رقابت کند.

Task Manager در حقیقت از دو صفحه متفاوت و غیرمرتبط تشکیل شده است . اولین صفحه که در اغلب موارد با آن روبرو می شویم ، حاوی پنج آیکن است که امکان سوییچ بین نرم افزار های در حال اجرا خود گوشی را فراهم می آورد. حالتی دیگر که تنها در هنگام اجرای بازیها یا برنامه های جاوا با فشردن و نگهداشتن منو به آن دست می یابید ، اجازه سوییچ بین نرم افزارهای جاوا و بستن آنها رابرای کاربر مهیا می سازد.

اگر یکی از نرم افزارهای جاوا را minimize کنید تا به قابلیت های خود گوشی دست پیدا کنید ، برای دسترسی دو باره به آن و یا حتی بستن آن باید به بخش games and More بازگردید .

 

image
 
image

 

سامسونگ Blue Earth  را به یک قفل گشای هوشمند نیز مجهز کرده است. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد که با ترسیم یک حرف بر روی صفحه ، نه تنها قفل صفحه را باز کنند ، بلکه به آنها اجازه می دهددر آن واحد یک نرم افزار را اجرا کنند یا حتی با یکی از مخاطبان تماس برقرار نمایند.هر کدام از کاراکترهای A تا Z می توانند به کاربرد خاصی اختصاص یابند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قفل پیش فرض گوشی Eco Unlock نام دارد و در حقیقت پیام اصلی گوشی را منتقل می کند.  برای باز کردن قفل در این حالت باید قوطی ای که روی زمین قرار دارد را برداشته و به ظرف مخصوص قوطی های قابل بازیافت کنار آن منتقل کنید. گرچه eco Unlock به اندازه قفل گشای هوشمند گوشی مفید یا سریع نیست ، اما به یاری شعار اصلی گوشی یعنی بازیافت می آید.

 

image

 

حالت دیگری که در Blue Earth با محیط زیست مرتبط است، Eco Mode نام دارد که نور پس زمینه صفحه نمایش را کنترل می کند. شاید این امکان خیلی مفید نباشد اما در هنگام تغییر تنظیمات نور پس زمینه گوشی پیغامی مبنی بر غیر فعال شدن Eco Mode نمایش می دهد. بعد از تنظیم نور صفحه نمایش به میزان ماکزیمم ،کمی دچار عذاب وجدان شدیم و امیدواریم که شما هم مثل ما وجدان بیداری داشته باشید!

قابلیت دیگر Eco profile  است که آهنگ زنگ را به Eco Chirrup تغییر می دهد. Chirrup که بعنوان Eco Chirp هم شناخته می شود ، صدای جیر جیری است که نسبتا آزار دهنده است. استفاده از این صدا به این دلیل صورت گرفته است که آنها به آسانی شنیده می شوند و  باعث کاهش مصرف انرژی می گردند. اما عذابی که از شنیدن چنین صدایی متحمل می شدیم ، به صرفه جویی صورت گرفته در مصرف انرژی نمی ارزید.

 

دفترچه تلفن
 

Samsung S7550 Blue Earth  با یک دفترچه تلفن با قابلیت ذخیره 2000 مخاطب با مشخصات متفاوت عرضه می شود . شما می توانید به  هر مخاطب عکس یا یک کلیپ ویدیویی اختصاص دهید.شما می توانید مخاطبان موجود در سیم کارت ، حافظه تلفن و یا هر دو را مشاهده کنید

Blue Earth سه نوع الگوی برای جستجو در دفترچه تلفن ارائه می دهد. اولین الگو ، همان الگوی قدیمی است که با تایپ بخشی از نام شخص انجام می شود.اگرچه این کار با استفاده از صفحه کلید مجازی به خوبی انجام نمی شود. برای این کار باید یک کلیک اضافی برای فعال شدن کادر متنی مربوطه برای تایپ انجام دهید و بعد از تایپ کردن نام هم باید روی done کلیک کنید تا نتیجه جستجو به شما نمایش داده شود.

 

image
 
image

 

image

 

خوب، بالاخره به پیمایش الفبایی می رسیم که باعث صرفه جویی زمان زیادی می شود. سامسونگ گزینه ای تعبیه کرده که می توان نوار پیمایش یا Scroll bar را به هر قسمتی از صفحه نمایش منتقل کرد که این امر باعث تسهیل کار با گوشی با یک دست هم برای کابران راست دست و هم برای چپ دست خواهد شد.

پیمایش لمسی نیز جزئی از امکانات موجود در این دفترچه تلفن است ، گرچه در فهرست های طولانی کار کردن با آن خیلی راحت نیست.

دفترچه تلفن عکس های اختصاص یافته به مخاطبان را نمایش نمی دهد و برخلاف Jet در کنار نام آن ها تنها کلیدی برای ارسال پیام نمایش می دهد. غیر از Caller ID دلیل خوب دیگری هم برای تخصیص عکس ها به مخاطبان وجود دارد. این امکان جالب Photo Contacts نام دارد و در قسمت بعد نگاهی به آن خواهیم انداخت.

در هنگام ویرایش مخاطبان ، فیلدهایی برای اسم کوچک و اسم فامیل آنها به همراه فیلد مخصوصی برای تعیین نامی که قرار است در دفترچه نمایش داده شود وجود دارد. بنابراین شما می توانید مخاطبانتان را با اسم مستعارشان مشاهده نمایید در حالیکه نام کامل آنها را هم در دفترچه تلفن تان دارید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

امکان مفید دیگری که در این بخش برای جلوگیری از تکرار مخاطبان تعبیه شده است، هنگامی که شماره ای را ثبت می کنید که از قبل در دقترچه تلفن وجود دارد، به شما هشدار خواهد داد.

 

Photo Contacts
 

نرم افزار Photo Contacts در Samsung Blue Earth بر روی مخاطبانی که بیشتر با آنها در تماس هستید ، تمرکز می کند. در این نرم افزار عکس های اختصاص یافته به مخاطبان به همراه نام و شماره آن ها در یک شکل منحنی وار نمایش داده می شوند. در اینجا مخاطبان بر اساس بیشترین تماس مرتب می شوند و با کلیک بر روی مخاطب می توان به امکاناتی نظیر تماس ، تماس ویدیویی ، ارسال پیام یا حذف مخاطب دست یافت.

 

image
 
image

 

قابلیت های تلفنی
 

گرچه قابلیت های Samsung S7550 Blue Earth از یک تلفن معمولی بیشتر است ، اما این گوشی قابلیت های تلفنی جالب توجهی هم عرضه می کند. برقراری تماس ها به خوبی صورت می پذیرد و صدا ها در طول مکالمه با کیفیت و واضح هستند.

شماره گیر از طریق میانبر مربوطه یا از طریق منوی اصلی فعال می شود . روند شماره گیری در این گوشی هم مانند سایر گوشی هاست.متاسفانه قابلیت شماره گیری هوشمند به جای اسامی تنها با شماره ها کار می کند که آنرا بدون استفاده می سازد.هرگاه ارقامی وارد می کنید ، مخاطبانی که شماره هایشان شامل آن رقم هاست نمایش داده می شوند ، گرچه ما فکر نمی کنیم کسی حتی قسمتی از شماره ها را به خاطر بسپارد.

 

image
 
image

 

مانند بسیاری از گوشی های جدید سامسونگ ،Blue Earth  هم یک ویژگی تلفنی جالب مبتنی بر شتاب سنج دارد.این ویژگی به شما اجازه می دهد که صدای تماس های دریافتی را با برگرداندن گوشی قطع کنید.امکان دیگری که در Jet وجود داشت در اینجا نادیده گرفته شده است. این امکان ، Speaker Call نام داشت که با قرارگیری گوشی روی سطوح مسطح در هنگام مکالمه ، اسپیکر آن را فعال می کرد.

Samsung S7550 Blue Earth برای خاموش کردن صفحه نمایش در هنگام نزدیک کردن به گوش تان از سنسور نزدیکی استفاده نمی کند در عوض صفحه نمایش در این حالت قفل می شود و شما برای دستیابی به امکانات در حین تماس باید ابتدا قفل آنرا باز کنید.

اکنون رویدادها مثل تماس های یا پیام های دریافتی مثل یک widget روی صفحه اصلی نمایش داده می شوند. این بخش سه لبه (tab) متفاوت دارد که هر کدام از آنها به رویداد متفاوتی اشاره می کند. همینطور در این بخش نام تماس گیرنده و مدت زمان تماس هم نمایش داده می شود.

در پایان Samsung Blue Earth با یک قابلیت رد تماس ها در این بخش کامل می شود. می توانید لیستی از شماره هایی که نمی خواهید از آنها هیچ تماس یا پیامی دریافت نمایید ، ایجاد کنید.

 

پیام رسانی
 

بخش پیام رسانی در Samsung S7550 Blue Earth دقیقا همان چیزی است که پیش از این در گوشی S8000 jet شاهد ارائه آن بودیم. این گوشی از یک ویرایشگر مشترک برای  SMS و MMS و یک ویرایشگر جداگانه برای email استفاده می کند.

ویرایشگر SMS و MMS همان نرم افزار همیشگی و آشناست که به شما اجازه می دهد گیرنده را از طریق دفترچه تلفن ، یا تماس های اخیرتان انتخاب کنید و یا اینکه آن را به طور دستی وارد نمایید. همین طور شما می توانید به جای اینکه گیرندگان یک پیام را یک به یک مشخص کنید ، یک گروه را بعنوان گیرنده پیام تعیین نمایید .

 

image
 
image

 

اگر اندازه یک پیام از 160 کاراکتر تجاوز کند ،پیام می تواند به 15 بخش برای ارسال تقسیم شود.

قابلیتی جدید در این جا اجازه افزودن یک مناسبت محیط زیستی را به کاربر می دهد. با استفاده از این امکان متنی حاوی تاریخ و توضیحی کوتاه از روز و مناسبت انتخاب شده در درون پیام درج می شود. اگر می خواهید به مخاطب تان بگویید برای چه چیزی باید امروز را جشن بگیرند ،این امکان بسیار مفید خواهد بود.

پشتیبانی از ایمیل هم به اندازه کافی خوبست.یک آیکن Gmail در بخش منوی مربوط به گوگل وجود دارد اما تمام کاری که این آیکن برای شما انجام می دهد این است که صفحه مربوط به Gmail را در مرورگر وب تان باز می کند. اگر دسترسی مبتنی بر اینترنت را ترجیح می دهید ، می توانید از این گزینه استفاده کنید اما من بخش مخصوص ایمیل را به آن ترجیح می دهم.

بزرگترین مشکلی که در این بخش با آن روبرو شدیم ، این بود که گوشی نمی توانست به طور خودکار تنظیمات مربوط به Gmail را مشخص کند و باید آنها را به طور دستی وارد می کردیم.اما بعد از انجام این کار مدیریت ایمیل ها بسیار ساده و لذت بخش بود. در حال حاضر اکثر برندها تنظیمات ایمیل را به طور اتوماتیک در گوشی هایشان تعبیه می کنند و شاید زمان آن رسیده تا سامسونگ هم در این باره تصمیم جدیدی بگیرد.

 

image

 

محدودیت دانلود ایمیل ، 5 مگابیت است که برای دریافت اکثر فایل ها کافی است . اگر یک فایل آفیس را به عنوان ضمیمه ایمیل دریافت کنید ، می توانید به خوبی آنرا در خود گوشی مشاهده نمایید.

در مورد در متون ، تنها گزینه در نمونه ای که در اختیار ما بود استفاده از صفحه کلید مجازی معمولی   3 x 4 بود. متاسفانه در این نمونه ، بدلیل کامل نشدن نسخه نهایی نرم افزار ، امکان استفاده از صفحه کلید QWERTY مهیا نبود.

 

مرورگر فایل ها
 

مثل گوشی های پیشین سامسونگ ، Samsung Blue Earth هم به یک مدیر فایل پرقدرت مجهز است که با تمام جزئیات طراحی شده است.file manager  این گوشی می تواند فایل ها و پوشه های موجود در حافظه داخلی یا کارت حافظه گوشی را نشان دهد و بهتر از آن اینکه این نرم افزار می تواند پوشه های موجود را به بهترین شکل بر هم منطبق کرده و نمایش دهد.گوشی از آیکن های پیش فرضی برای نمایش پوشه ها استفاده می کند اما شما آزادید تا از هر شکلی که می خواهید استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

شما می توانید فایل هایتان را تک به تک یا به صورت گروهی کپی کنید  یا از طریق بلوتوث انتقال دهید. می توانید پوشه های جدید ایجاد کنید و یا آنها را حذف نمایید(البته غیر از پوشه های پیش فرض مثل Sounds ، Images و...)

Samsung S7550  به خوبی با کارت های حافظه کار می کند و حتی آماده سازی اولیه کارت های 16 گیگابایتی در آن به زمان زیادی نیاز ندارد.

 

گالری
 

Samsung S7550 Blue Earth با دو گالری تصاویر متفاوت عرضه می گردد. هر دوی آنها برای استفاده از رابط لمسی بهینه شده اند و ظاهری کاربرپسند دارند.

اولین گالری عکس در خود File manager تعبیه شده و دسترسی به آن از طریق باز کردن یک پوشه حاوی عکس ها به راحتی صورت می گیرد. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا عکس ها را باتوجه به تاریخ ، نوع ، نام و اندازه شان مرتب نمایید.

این گالری نماهای شبکه ای (grid) ، لیست و زیگ زاگ را عرضه می کند. آخرین مورد بالا ، قطعا با جزئیات فراوان طراحی شده است و زحمت زیادی هم برای آن کشیده شده اما مشخصا بیشتر برای سازماندهی تصاویر مفید است و برای دیدن آن ها بهتر است از مرورگر تصاویر بهره بگیرید.

 

image
 
image

 

پیمایش عکس ها با Blue Earth بسیار سریع انجام می گیرد و ما واقعا از سرعت مرور عکس ها شگفت زده شدیم. هنگامی که یک عکس را باز می کنید ، می توانید با حرکت دادن انگشتان تان بدون اینکه مجبور باشید به حالت لیست برگردید،  بین عکسها حرکت کنید. با وجود سنسور شتاب سنج تغییر حالت بین حالت های افقی و عمودی نمایش تصاویر به طور خودکار انجام می گیرد.

 

image

 

image
 
image

 

سامسونگ همچنین در این گوشی امکانی به نام بزرگنمایی با انگشت یا finger zooming را به کار برده است که می تواند فقدان عملکردهای مالتی تاچ را تا حدی جبران نماید.

بزرگنمایی بسیار ساده است و تنها با یک حرکت انگشت انجام می گیرد. شما فقط باید انگشت تان را روی عکس قرار داده و لحظه ای بعد برای بزرگنمایی آنرا به سمت پایین یا بالا بکشید. این روش در هردو گالری و همین طور در مرورگر وب کار می کند .

جایگزین گالری تصاویر ، مرورگر عکس هاست.  می توانید از فیلترهایی چون تاریخ ، نام و حتی رنگ بندی عکس ها برای مرتب کردن آنها استفاده کنید.

 

image
 
image

 

به طور معمول ، در هردوی این گالری ها سامسونگ یک ویژگی مبتنی بر شتاب سنج  اختصاصی هم قرار داده است. این قابلیت به شما اجازه می دهد که عکس ها را در هردو حالت افقی و عمودی با کج کردن گوشی به بالا و پایین مشاهده کنید.

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی به کار رفته در Samsung Blue Earth دقیقا همان نرم افزار به کار رفته در S5230 Star است که از زمان عرضه M8800 شاهد تغییرات زیادی نبوده است.

این پخش کننده موسیقی به شما اجازه می دهدکه آهنگ هایتان را با نام خواننده ، نام آلبوم و سبک دسته بندی کنید.همین طور بعد از دسته بندی کردن آهنگها بوسیله فیلتر ها می توانید از آنها به طور خودکار یک playlist تهیه کنید. اگر کافی نیست ، امکان ساخت Playlist های دلخواه هم وجود دارد. می توان پخش کننده موسیقی را برای پخش در زمینه(minimize) هم تنظیم کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Widget ویژه پخش کننده موسیقی هم جالب است که به شما اجازه می دهد که با یک کلیک به برنامه کامل آن دسترسی پیدا کنید.همین طور این widget امکان شروع پخش ، توقف پخش و یا رد کردن آهنگ ها به صورت مستقیم از طریق صفحه اصلی گوشی را هم مهیا می کند.

اکولایزر حالت های استانداردی چون پاپ ، جاز ، کلاسیک و... را ارائه می دهد. می توانید به سه گزینه برای سفارشی سازی اکولایزرها  نیز دست پیدا کنید.

پخش کننده به خوبی برای کار با رابط لمسی بهینه سازی شده است و مثل S5230 Star شامل کنترل هایی برای جلو و عقب بردن سریع آهنگ ها هم هست. این امکانات باعث می شود که این پخش کننده موسیقی به خوبی جای پلیرتان را بگیرد.

 

رادیو FM با RDS
 

Samsung S7550 Blue Earth از یک رادیو FM مجهز به RDS نیز استفاده می کند. می توان از طریق منوی اصلی یا Widget به این نرم افزار دست پیدا کرد.

 با کلیک بر Widget  رادیو  برنامه اصلی رادیو نمایان می شود . شما می توانید بدون اجرا رادیو تنها  از طریق Widget به تغییر ایستگاه ها بپردازید یا پخش را شروع یا متوقف کنید. از طریق widget تنها می توانید بین ایستگاه هایی که ذخیره کرده اید حرکت کنید و اگر به دنبال ایستگاه های دیگر هستید باید از طریق برنامه اصلی این کار را انجام دهید.

 

image
 
image

 

image

 

در مورد ایستگاه ها باید بگوییم که فقط آنها را می توانید با فرکانس خودشان نامگذاری کنید و امکان تغییر نام آنها وجود ندارد. همین طور لیستی از ایستگاه های مورد علاقه شما در این بخش وجود دارد.

 

کیفیت صدای عالی
 

کیفیت صدای خروجی Samsung S7550 Blue Earth در کل خوب است. هیچ نقطه صعف یا نقطه قوت خیلی بزرگی در این بخش به چشم نمی خورد.

سطح نویز ها و دامنه پویا عالی هستند در حالیکه به سختی می توان عملکرد گوشی در مکالمه متقابل را قابل قبول پنداشت. تغییر شکل فرکانس ها کمی بهتر از بقیه رقبا انجام می گیرد اما این تفاوت زیاد نیست.

پاسخدهی به فرکانس ها غیر از حذف برخی فرکانس های بم به خوبی صورت می گیرد. احتمالا این ضعف در صورت استفاده از هدست ها رفع خواهد شد و به چشم نخواهد آمد.

 

image

 

پخش کننده ویدیویی
 

پخش کننده ویدیویی یک رابط ساده دارد و قابلیت های زیادی در اختیار کاربر نمی گذارد. گرچه این نرم افزار تمامی نیازهای اساسی کاربر را پوشش می دهد. از آنجایی که تمام فضای صفحه نمایش به پخش ویدیو اختصاص نمی یابد ،این قابلیت ها می توانند کافی باشند .

 

image

 

image
 
image

 

این پخش کننده از فرمت MPEG-4 هم پشتیبانی می کند گرچه ما فقط موفق به تماشای فایل هایی با کیفیت QVGA شدیم. ویدیوهایی با رزولوشن VGA در این نرم افزار پخش نمی شدند. پخش کننده ویدیویی امکان استفاده از شتاب سنج را نیز دارد و با چرخاندن گوشی می توانید ویدیوها را به صورت تمام صفحه تماشا کنید.

 

دوربین 3 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت
 

Samsung Blue Earth مجهز به یک دوربین 3 مگا پیکسلی با قابلیت ثبت تصاویری با ماکزیمم  رزولوشن 1536*2048 پیکسل است.

این دوربین به فوکوس اتوماتیک مجهز نیست اما از قابلیت تشخیص لبخند بهره می برد. هنگامی که این قابلیت را فعال می کنید ، با یکبار فشردن کلید شاتر عکس ثبت نمی شود. به جای آن ، نرم افزار شروع به شناسایی چهره افراد می کند و به محض این که فرد لبخند بزند ،به طور خودکار، گوشی عکس وی را ثبت خواهد کرد.

رابط کاربری دوربین به خوبی برای کار با صفحه لمسی بهینه شده است و یکی از راحت ترین رابط های دوربین در گوشی های موجود در بازار را عرضه می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با وجود پایین بودن کیفیت دوربین Blue Earth ، این گوشی پردازش های خوبی بر روی عکس ها صورت می دهد. درخشندگی عکس ها خوب است و سطح نویز ها در سطح قابل قبولی قرار دارد اما این گوشی جزئیات کمتری نسبت یه star ارائه می دهد. عکس های ثبت شده توسط Blue Earth  واضح تر هستند و رندر رنگ ها در آن به خوبی صورت می گیرد.

گرچه نتایج این دوربین در کل چندان بد نیست اما تصور می کنیم نتواند جای دوربین اصلی شمار را پر کند.

 
ضبط ویدیویی
 

قابلیت های فیلمبرداری دوربین Samsung Blue Earth خیلی ضعیف است . این دوربین قابلیت ضبط ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم در ثانیه را دارد.لازم به ذکر نیست که با این مشخصات ، به ندرت می توان ویدیوهایی کاربردی ضبط کرد.

 

امکانات ارتباطی
 

Samsung S7550 Blue Earth از پشتیبانی چهاربانده از GSM برخوردار است. این گوشی می تواند از شبکه های 3G هم پشتیبانی کند و با حمایت از HSPDA ، امکان استفاده از گوشی در شبکه هایی با سرعت های بالای انتقال داده نیز مهیا می گردد.با استفاده از Wi-Fi که امکانی جالب برای Blue Earth به شمار می رود می توانید از گزینه های انتقال داده بیشتری بهره بگیرید. اما لازم است ذکر کنیم که Wi-Fi به انرژی زیادی نیاز دارد و تصمیم سامسونگ در به کارگیری آن در این گوشی ،کمی عجیب به نظر می رسد.

از بلوتوث هم در این گوشی پشتیبانی می شود که از A2DP هم حمایت می کند . اما از سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد خبری نیست.

بر خلاف S5230 Star که از پورت ارتباطی اختصاصی استفاده می کرد ، Samsung S7550 Blue Earth با پورت microUSB عرضه می شود. شما می توانیدگوشی را در حالت mass storage یا PC suite(media player) برای اتصال به کامپیوتر تنظیم کنید .

در حالت mass storage  می توانید به کارت  حافظه دسترسی پیدا کنید اما در این حالت دسترسی به حافظه داخلی گوشی امکان پذیر نیست.

 

مرورگر وب
 

مرورگر وبی که در نمونه اولیه گوشی در اختیار ما بر روی گوشی نصب شده بود ، مرورگر NetFront v3.4 است که مدتی بود آنرا ندیده بودیم. به دلیل نهایی نبودن نرم افزار استفاده شده در این نمونه ، مطمئن نیستیم که گوشی با همین مرورگر عرضه شود.

اصلا دلیل جایگزینی مرورگر مبتنی بر WebKit یعنی دلفین که توسط خود سامسونگ توسعه داده شده است با این نرم افزار، قابل فهم نیست. مرورگر NetFront به کار رفته در این گوشی ،مشکلات زیادی در رندر صفحات دارد که حتی در نسخه های قبلی این مرورگر هم دیده نمی شدند.

 

image

 

image
 
image

 

به هر حال امکان استفاده از بزرگنمایی با یک انگشت یا Finger Zooming و پیمایش لمسی هم در این مرورگر در نظر گرفته شده اند اما پشتیبانی محدودی از فایل های فلش صورت می گیرد و نمی توانید ویدیوهای Youtube را روی گوشی تماشا کنید.

 

سازمان دهنده
 

Samsung S7550 Blue Earth از امکانات مدیریت زمان نسبتا کاملی نظیر تقویم ، هشدار ، لیست انجام وظایف (To do) و یادداشت بهره می گیرد. نرم افزارهای دیگری چون ماشین حساب ، ساعت جهانی ، تایمر ،کورنومتر  ، Voice Recorder و مبدل واحدها هم در این گوشی تعبیه شده اند.تقویم غیر از افزوده شدن مناسبت های خاص محیط زیستی تغییرات دیگری نداشته است. Eco Day لیستی از این مناسبت ها را در تقویم نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک RSS خوان و یک امکان به نام Communities هم در نظر گرفته شده اند. امکان اخیر ، آپلود داده ها به سایت های اشتراک گذاری محتوا نظیر YouTube  ، Flicker ، FaceBook ، picasa و چند سایت دیگر را ممکن می کند. این نرم افزار عکس ها را به طور خودکار تغییر اندازه می دهد و از یک مدیریت حساب کاربری خوب استفاده می کند.

بقیه نرم افزارها آشنا هستند، پس زیاد وارد جزئیات نمی شویم . فقط به یاد داشته باشید که برخی از این نرم افزارها از Widget ها هم استفاده می کنند که  می تواند وظایف آنها را به خوبی انجام دهد.

در پایان ، یکی از بهترین نرم افزارهای Samsung S7550 Blue Earth   در این بخش نرم افزار Office document viewer است که امکان مرور فایل های Word ، Excel ، Powerpoint و pdf را مهیا می کند. این نرم افزار از Access هم پشتیبانی میکند و یکی از بهترین نمونه های این نرم فزار است .

 

image

 

image
 
image

 

نرم افزار document viewer در هنگام باز کردن فایل ها به اندازه کافی سریع هست . گرچه عمل Panning کمی کندتر انجام می گیرد. این نرم افزار در حالت افقی هم کار می کند(به لطف شتاب سنج) که باعث می شود خواندن اسناد آسانتر شود.قابلیت جالب دیگری که به این بخش افزوده شده است امکان استفاده از Finger Zooming را در این نرم افزار فراهم می کند.

یکی دیگر از گزینه های جالب امکان پشتیبانی از Exchange ActiveSync در این گوشی است.

نرم افزار Eco Walk یکی دیگر از نرم افزارهایی است که بعنوان یکی از قسمت های محیط زیست دوست گوشی مطرح می گردد. این نرم افزار قابلیت های جالبی دارد. با درج اطلاعاتی در مورد خودتان میزان کالری های سوزانده شده در طول پیاده روی به شما نشان داده می شود . می توانید میزان CO2 تولیدی را در صورت استفاده از اتومبیل به جای پیاده روی در مسیر موردنظر را مشاهده کنید و در آخر  اینکه، با پیاده روی امروزتان توانسته اید چند درخت را نجات دهید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این نرم افزار از تاریخچه ای برای ذخیره پیشینه و سابقه پیاده روی های اخیر شما استفاده می کند. این باعث می شود که پیاده روی به صورت یک سرگرمی جذاب درآید و در هر بار برای بدست آوردن امتیازی بالاتر تلاش کنید. Widget مخصوص این نرم افزار هم از صفحه اصلی قابل دسترسی خواهد بود.

 

GPS
 

Samsung S7550 Blue Earth با گیرنده داخلی GPS با عملکرد AGPS عرضه می گردد که بیشتر در گوشی های پیشرفته شاهد عرضه آنها بوده ایم اما گوشی از برچسب گذاری جغرافیایی پشتیبانی نمی کند و البته نباید انتظاری جز ارائه نرم افزار Google Maps در این قسمت را داشته باشید. احتمالا باید در آینده منتظر گوشی خورشیدی با قابلیت پیشرفته مقصدیابی ماهواره ای برای به حقیقت پیوسته رویایمان باشیم ، چراکه Blue Earth در این زمینه خیلی خوب عمل نمی کند.

 

image
 
image

 

بازی ها
 

مثل سایر گوشی های اخیر سامسونگ ، Samsung S7550 Blue Earth نیز با تعداد زیادی از بازیها عرضه می شود اما تنها یکی از آن ها نسخه کامل است و بقیه بعنوان نسخه آزمایشی عرضه شده اند. بازی کاملی که در این گوشی تعبیه شده است Bubble Proper  است که در حقیت یک و نیم بازی محسوب می شود چرا که نسخه آزمایشی بازی Party island هم با این بازی عرضه می شود. در بازی bubble Popper قبل از اینکه حباب ها به شما برسند باید آنها را بترکانید.گرچه عنوان بازی خیلی جالب نیست ، اما بازی حقیقتا جذاب و سرگرم کننده است.

بازی های آزمایشی عرضه شده در این گوشی بازی هایی چون Asphalt 4 ، Brain Challenge ، Brick Breaker ، Diamond Twister ، Dj Mix Tour و Pyramid Bloxx هستند. برخی از اینها نیازمند استفاده از صفحه کلید مجازی هستند در حالی که برخی دیگر با رابط لمسی سازگاری یافته اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

سخن پایانی
 

آیا Samsung S7550 Blue Earth راه را برای ورود به عصری نوین از طراحی گوشی های تلفن همراه باز می کند؟ گرچه استفاده از پنل های خورشیدی هر روز به صرفه تر و به صرفه تر می شوند، اما تا طراحی گوشی هایی که کاملا از انرژی خورشیدی استفاده کنند سالها فاصله داریم. پلاستیک استفاده شده در بدنه گوشی بسیار جالب است و مطمئنیم که بسیاری از مردم از شنیدن اینکه گوشی شان بازیافت شده است ، خوشحال خواهند شد.

دوست داشتن جعبه محتوی این گوشی هم اصلا کار سختی نیست. می توان از این جعبه بعنوان قاب عکس یا جای خودکار استفاده کرد ، کاری که بعد از پایان یافتن این بررسی حتما انجام خواهیم داد. شاید استفاده از این جعبه بعنوان جامدادی خیلی جالب نباشد ، اما ایده استفاده مجدد از جعبه گوشی بسیار جالب توجه است. هیچ چیزی هدر نخواهد شد و علاوه بر آن امکانی جدید هم در جعبه مهیا می شود: اگرچه نه دقیقا در داخل آن.

به ندرت رقیبی برای Samsung S7550 Blue Earth یافت که  از پنل های خورشیدی استفاده کند.  Samsung S7550 Blue Earth  امکان جدیدی در استفاده از انرژی های خورشیدی مهیا می سازد و قابلیت های خوبی هم مهیا می کند.

البته این گوشی تمام لمسی است و اگر می خواهید فرم دیگری انتخاب کنید باید به گزینه هایی دیگر فکر کنید. اما به خاطر داشته باشید که هیچ یک از آن ها منحصربفرد نیستند و امکانات کاملی ندارند.

البته استفاده از پنل های خورشیدی به تنهایی نمی تواند  تمامی انرژی لازم برای Samsung S7550 Blue Earth را فراهم می کند اما در هنگام پایان یافتن شارژ باتری می تواند برای شما مفید واقع شود. استفاده از این امکان موجب می شود که به استفاده نوآورانه از انرژی ها در گوشی های تلفن همراه بیشتر توجه شود. شاید Samsung S7550 Blue Earth ، Toyota prius دنیای ماشین ها نباشد اما مسلما جهش عمده ای در تلفن های همراه به شمار خواهد رفت. گرچه گوشی کاملا با محیط زیست سازگار نیست اما می تواند تغییری عمده به حساب آید.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)