خانهبررسی‌ها
Samsung I8000 Omnia II

Samsung I8000 Omnia II

سری Omnia شرکت سامسونگ همیشه میزبان برترین گوشی های بازار بوده است ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۷
مروری بر  Samsung I8000 Omnia II : یک تجربه شگفت انگیز
 

سری Omnia  شرکت سامسونگ همیشه میزبان برترین گوشی های بازار بوده است . از گوشی Omnia HD این سری گرفته که قادر به ضبط ویدیوهایی با رزولوشن 720p بود تا گوشی جدید این سری یعنی Omnia II که از صفحه نمایش فوق العاده ، سیستم عامل ویندوز موبایل 6/5 و پردازنده سریع برخوردار است ، جز برترین گوشی های زمان خود به شمار می روند. Samsung I8000 Omnia II  به همراه بسته نرم افزاری قدرتمند خود قطعا قلب و روح طرفدارن ویندوز موبایل را تسخیر خواهد کرد.

بر کسی پوشیده نیست که Omnia II برای رقابت با گوشی HTC Touch Diamond 2 پا به عرصه وجود نهاده است . Samsung I8000 Omnia II  محاسن زیادی دارد . یکی از این امتیازات صفحه نمایش 3/7 اینچی AMOLED با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن WVGA است. برای آشنایی بیشتر شما باید بگویم ، رزولوشن WVGA به معنی رزولوشن 480 x 800  پیکسل است که تا چند سال پیش در کامپیوتر های خانگی معمول بود.کاربرد این رزولوشن این روزها در گوشی های موبایل به وفور دیده می شود. بخش هیجان انگیزتر ،نوع صفحه نمایش  AMOLED یا Active Matrix Organic  LED است که به فارسی سلیس معادل است با کیفیت عالی تصویر.

امکانات این گوشی به همین جا ختم نمی شود. پردازنده سریع 800 مگاهرتزی به همراه حافظه داخلی 2 گیگابایت، 8 گیگابایت و 16 گیگابایت و پشتیبانی از کارت های حافظه microSD  تا گنجایش 32 گیگابایت  از قابلیت های دیگری هستند که Omnia II در اختیار کاربرانش قرار می دهد.این گوشی از Wi-Fi و GPS هم پشتیبانی می کند و به یک دوربین 5 مگا پیکسلی با فوکوس اتوماتیک، فلاش LED و فیلمبرداری D1 مجهز است. این گوشی می تواند ویدیوهایی با فرمت DivX را هم پخش کند. HSUPA و HSPDA برای ارتباطات پرسرعت داده ای نیز شما را یاری خواهند کرد.

 

image
 
image

 

هرچند در سطر های بالا برخی از ویژگی های Omnia II را ذکر کردیم ، اما ویژگی های اصلی این گوشی در لیست زیر آورده شده اند و شما آسان تر می توانید قابلیت های این گوشی را در یکجا مشاهده کنید.

 

ویژگی های کلیدی
 
صفحه نمایش  تمام لمسی مقاومتی AMOLED با اندازه 3/7 اینچ و پشتیبانی از رزولوشن   480 x 800 پیکسل و 65 هزار رنگ سیستم عامل ویندوز موبایل 6/5 به همراه رابط کاربری TouchWiz و Media Gate 3D پردازنده 800 مگاهرتزی Samsung S3C6410 و شتاب دهنده گرافیکی HW 256 مگابایت حافظه RAM دوربین 5 مگا پیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED ، برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر( Geo-Tagging ) ، تشخیص چهره ، تشخیص لبخند ، لرزش گیر و WDR فیلمبرداری D1 با سرعت 30 فریم در ثانیه و ضبط آهسته تصاویر با رزولوشن QVGA پشتیبانی سه بانده از 3G با HSPDA با سرعت 7/2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5/76  مگابیت بر ثانیه پشتیبانی چهاربانده از GSM شماره گیری هوشمند Wi-Fi با پشتیبانی از فناوری DLNA گیرنده   GPS داخلی با عملکرد AGPS برای یافتن سریع تر ماهواره ها حافظه داخلی 2 ، 8 یا 16 گیگابایتی اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 32 گیگابایت) رادیو FM با RDS بلوتوث و USB 2.0 سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد خروجی تلویزیون تکنولوژی صوتی DNSe و افکت صوتی SRS پشتیبانی از فرمت های DivX/XviD سنسور نزدیکی برای خاموش کردن خودکار صفحه نمایش و سنسور محدود کننده نور سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار رابط کاربری ، بازی های حرکتی و قابلیت چرخش و قطع صدا ( Turn-to-mute ) ویرایشگر اسناد آفیس پشتیبانی کامل از فایل های فلش در مرورگر وب

 

نقاط ضعف اصلی
 
نبود فلاش زنون عدم به کارگیری محافظ برای لنز دوربین محدودیت نمایش 65 هزار رنگ باعث از هم گسیخته نشان داده شد گرادیانت ها یا طیف های رنگی پیوسته می شود قرار گیری اسلات کارت حافظه زیر کاور پشتی گوشی گاهی اوقات مرورگر در باز کردن فایل های فلش به مشکل می خورد

image
 
image

 

image

نمونه ای از گوشی Samsung I8000 Omnia II  که ما در این بررسی از آن استفاده می کنیم از سیستم عامل Windows Mobile 6.5 استفاده می کند ، در حالیکه برخی نمونه های موجود در بازار از سیستم عامل windows Mobile 6.1 استفاده می کنند. گرچه آن گوشی ها هم می توانند بمحض عرضه نسخه نهایی Windows mobile 6.5 که تا پایان سپتامبر یا اوایل اکتبر عرضه خواهد شد ،سیستم عامل خود را ارتقا دهند. تمامی گوشی های Omnia II ای که بعد از این مدت به فروش خواهند رفت ، دارای سیستم عامل Windows Mobile 6.5 خواهند بود.

 

نکته : در سایت ما بحث هایی مبنی بر سرعت حقیقی پردازنده گوشی Samsung I8000 Omnia II  در گرفته است که سرعت این پردازنده 800 یا 667 مگاهرتز است.  به نظر می رسد که مشخصات ارائه شده توسط سامسونگ مغایر واقعیات  هستند و به شما اطمینان می دهیم که با شرکت سامسونگ برای رفع این مشکل تماس خواهیم گرفت.

تنها چیزی که در بحث ها به چشم می خورد ، اعداد است. اگر شما فکر می کنیدکه Omnia II با پردازنده 667 مگاهرتزی به مشکل می خورد و کند تر اجرا می شود باید بگویم که کاملا در اشتباهید. نرخ کلاک تنها برای مقایسه تراشه های کامپیوتری به کار رفته در همان پردازنده و نسل مفید است و به ندرت برای مقایسه گوشی های تلفن همراه به کار گرفته می شود.

نکته ای که در این جا مطرح است این است که عدد مقابل مگاهرتز اهمیتی ندارد و در هیچ جای این بررسی از نرخ کلاک پردازنده صحبتی به میان نیامده است. به جای آن ما از تجربیات عملی به دست آمده با گوشی برای نتیجه گیری از بحث ها استفاده کرده ایم و در هیچ جا فقط بر اساس مشخصات روی کاغذ نتیجه گیری نکرده ایم و شما هم نباید چنین کاری را انجام دهید. به هرحال چه فرکانس این پردازنده 667 مگاهرتز چه 800 مگاهرتز باشد، گوشی Samsung I8000 Omnia II  امسال در صدر گوشی های هوشمند موجود در بازار باقی خواهند ماند.

 

بهتر است بعد از خواندن لیست طولانی مشخصات این گوشی ، نفسی تازه کنید . در قسمت بعد ما به بررسی ظاهری Omnia II و مشخصات سخت افزاری آن خواهیم پرداخت.

 

محتویات جعبه Omnia II
 

چون جعبه خرده فروشی گوشی به دست ما نرسید ، محتویات جعبه باید متفاوت از آن چیزی باشد که ما در این جا بررسی می کنیم. یک شارژر که به پورت USB متصل می شود ،یک کابل microUSB و یک هدست لوازمی بود که به ما تحویل داده شد.

انتهای قسمت کنترل موزیک هدست به یک سوکت 3/5 میلی متری ختم می شود و بنابراین کاربران می توانند از هدست های دلخواهشان به جای هدست گوشی استفاده کنند. با وجود سوکت 3/5 میلی متری صوتی روی بدنه خود گوشی ، می توانید هدست خود گوشی را کاملا کنار بگذارید.

 

image

 

این جعبه شامل یک کتابچه راهنما و یک CD محتوی نرم افزار مخصوص و همین طور یک کیف نیز هست که چون به دست ما نرسیده است نمی توانیم در مورد کیفیت آن اظهار نظری بکنیم.

Samsung I8000 Omnia II  ابعادی معادل 11.9*59.6*118 میلی متر دارد و وزن آن معادل 117 گرم است. اندازه 3/7 اینچی صفحه نمایش گوشی کاملا ابعاد آنرا توجیه می کند و با نگاهی به امکانات و قابلیت هایی که این گوشی در خود جای داده است در خواهید یافت که این وزن و ابعاد بسیار مناسب هستند.

شاید در نگاه اول Samsung I8000 Omnia II  بزرگ به نظر برسد اما واقعا این طور نیست. این گوشی از Omnia HD به طرز قابل توجهی کوچکتر است و اندازه آن با آیفون، زیاد تفاوتی نمی کند.

 

طراحی و ساختار
 

تمامی گوشی های لمسی تقریبا از ظاهر یکسانی برخوردارند ، یک صفحه نمایش بزرگ که شاید چند کلید سخت افزاری هم در زیر آن قرار گرفته باشند. Omnia II هم روح طرح های سامسونگ را حفظ می کند و براحتی می توان تشخیص داد که این گوشی یکی از گوشی های سامسونگ است. اگر تفاوت ابعاد و لوگوی قرمز سامسونگ پشت گوشی Samsung S8000 Jet نبود ، تمییز Omnia II و Jet از هم دیگر حتی برای حرفه ای ها ، غیر ممکن میشد.

 

image
 
image

 

از نمونه ای از گوشی که در بررسی اولیه از آن استفاده کردیم ، تا به حال تغییر زیادی در گوشی صورت نگرفته است . تغییر عمده مربوط به طراحی ظاهری گوشی و تزئین آن است.

نمای جلویی Samsung I8000 Omnia II  با پلاستیک به کار رفته در آن کاملا براق و صیقلی است ، در حالیکه کلیدها زبرتر هستند که باعث آسانی استفاده و باقی نماندن اثر انگشت بر روی آن ها میشود.

در نمونه اولیه گوشی ، قاب نقره ای رنگی در اطراف صفحه نمایش وجود داشت اما این نوار با نوار پلاستیکی مشکی رنگی در نمونه نهایی جایگزین شده است. به دلیل طرح انحصاری ای که این قاب در ظاهر گوشی ایجاد می کرد ، جالب توجه بود.

نمای جلویی گوشی ، کاملا توسط صفحه نمایش گوشی اشغال شده است. این صفحه نمایش از نوع AMOLED است و اندازه آن کمی کار با یک دست با گوشی را مشکل می کند.این صفحه نمایش از رزولوشن WVGA یعنی 480 x 800 پیکسل پشتیبانی می کند که جز بالاترین رزولوشن های موجود در بازار است. مشخصا این رزولوشن بالاترین رزولوشن به کار رفته در یک صفحه نمایش AMOLED در گوشی های همراه است.

در مورد حساسیت صفحه نمایش باید بگوییم ، سامسونگ ثابت کرده است که صفحه نمایش های مقاومتی این شرکت هم بسیار حساس هستند و خوشحال هستیم که بگوییم این صفحه نمایش به همان حساسیت صفحه نمایش به کار رفته در گوشی Jet است.

این صفحه نمایش از فناوری لمسی مقاومتی پیشرفته سامسونگ استفاده می کند و بدون مقایسه مستقیم این صفحه نمایش با دیگر صفحه نمایش های لمسی خیلی سخت می توانید تفاوت آنها را تشخیص دهید چرا که این صفحه نمایش بسیار حساس است و حتی به کوچکترین تماس های کاربر هم پاسخ می دهد. علاوه بر این مقاومتی بودن این صفحه نمایش باعث می شود که به روش های مختلف و ابزارهای متنوعی چون قلم ، مداد ، دستکش و غیره بتوان از آن استفاده کرد. نوشتن ، پیمایش کردن ، تایپ و بزرگنمایی مثل صفحه نمایش های لمسی خازنی به کار رفته در M7600  و S8300 به آسانی صورت می گیرد.

 

image
 
image

 

تنها چیزی که مانع از کامل بودن این صفحه نمایش می گردد تعداد محدود رنگ هایی است که پشتیبانی می کند  و البته خوانایی مایوس کننده این صفحه نمایش در برابر آفتاب را هم باید به این مورد بیافزاییم. تعدا محدود رنگ های پشتیبانی شده باعث بد به جلوه رسیدن گرادیانت ها و طیف های متغیر رنگی می گردد.

شیاری برای قرار گرفتن قلم در نظر گرفته نشده است. بنابراین کاربران I8000 Omnia II مثل سایر کاربران Omnia باید قلم خود را بوسیله بند به گوشی آویزان کنند.

با توجه به رابط کاربری کاربر پسند و مناسبی که در این گوشی به کار رفته است به ندرت به قلم نیاز پیدا خواهید کرد و حتی سیستم عامل ویندوز موبایل 6.5 ، گهگاه شما را از استفاده از قلم بی نیاز می کنند. تنها جایی که به قلم نیاز پیدا می کنید ، استفاده از قابلیت تشخیص دست خط گوشی است. اما به هرحال بعضی از مردم استفاده از قلم را به انگشتان ترجیح می دهند و بنابراین قطعا باید قلم را به همراه داشته باشند.

 

image

 

سه کلید سخت افزاری شروع و پایان تماس و یک کلید مرکزی در جلوی گوشی تعبیه شده اند. کلید مکعب مرکزی کمی تغییر کرده است و شفاف شده است اما دیگر از درخشندگی آن خبری نیست. درخشندگی این کلید مناسب تر بود چراکه  کلید در هنگام درخشندگی خیلی جالب به نظر می رسید و حتی بعضی از رویدادها مانند خاتمه یافتن شارژ باتری گوشی را هم به کاربران نشان می داد.

تفاوت دیگری که در این کلید ایجاد شده است ، این است که این کلید دیگر برای اجرای منوی مکعبی شکل Cube به کار نمی رود و به جای آن منوی چهار بخشی سامسونگ را نشان می دهد. این تغییر به دلیل اینکه منوی مکعبی شکل کاملا بلااستفاده بود ، مناسب به نظر می رسد. چهار بخشی شدن منوی اصلی  باعث می شود که این منو سازماندهی شده تر از منوی های استاندارد Windows Mobile  به نظر بیاید.

 

image
 
image

 

دوربین ثانویه مخصوص تماس های ویدیویی ، سنسور نزدیکی و سنسور محدود کننده نور در بالای صفحه نمایش قرار گرفته اند.

 

image

 

در کناره چپ گوشی کلیدهای تنظیم صدا و در کناره راست آن کلید سخت افزاری قفل گوشی و کلید ترکیبی کلید شاتر و بازگشت(back) قرار گرفته اند. کلید اخیر از نوع کلید های تنظیم صداست و کلید شاتر کمی برجسته تر است. تا نیمه فشردن این کلید موجب مدیریت فوکوس اتوماتیک دوربین می شود.

کار کردن با تمامی کنترل هایی که در بالا ذکر شدند ، چه با یک دست و چه با دو دست به راحتی امکان پذیر است.

با یک فشار به کلید back منوی Cube اجرا می شود و با فشردن و نگه داشتن این کلید ، گوشی task Switcher را نمایش می دهد. فشردن و نگهداشتن کلید Lock ، روشی دیگر برای قفل کردن گوشی است  و برای باز کردن قفل گوشی باید مجددا این کلید را فشار دهید که صفحه ای شامل تاریخ و ساعت را ظاهر می کند و در آنجا به  شما اجازه باز کردن قفل گوشی به طور کامل داده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ترتیب قرارگیری کلید ها در سمت راست بدین صورت است که ابتدا کلید back قرار گرفته است و بعد از آن کلید ترکیبی شاتر قرار دارد. بخش بالایی این کلید راحت تر قابل فشردن است و کلید back  بیشتر استفاده می شود.

سازماندهی جدید چندان راحت نیست اما ویندوز موبایل قابلیت های سفارشی سازی ای برای شما فراهم می کند و می توانید وظیفه تعیین شده برخی کلیدها را تغییر دهید.اگرچه امکان تغییر عملکر کلید Lock وجود ندارد و قرار گیری گزینه تغییر عملکردهای کلید ها در منوی تنظیمات گوشی جای تعجب دارد.

در بالای گوشی سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد و پورت microUSB قرار دارند که بوسیله یک کاور محافظت می شود. گوشی با استفاده از پورت microUSB شارژ می شود و این امر باعث می شود که اگر در هنگام مسافرت کامپیوتری به همراه تان دارید ، از بردن شارژر صرفنظر نمایید.

 

image

 

سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد  علیرغم نداشتن محافظ برای جلوگیری از فرو رفتن گرد و غبار در آن ویژگی خوبی به شمار می رود . پیش از این کلید روشن / خاموش گوشی در بالای گوشیها داشت،  اما خاموش کردن گوشی با استفاده از کلید پایان تماس صورت می گیرد و از کلید اختصاصی هم برای قفل کردن گوشی استفاده می شود در کناره پایینی گوشی هیچ چیزی غیر از شیار مخصوص میکروفن وجود ندارد.

 

image

 

پشت گوشی با پلاستیک به کار رفته در آن کاملا مسطح است اما مانند پشت گوشی S8000 Jet جالب نیست. در پشت گوشی دوربین ، فلاش و اسپیکر گوشی قرار دارند که کمی برآمده است و باعث می شود که در هنگام قرار گرفتن گوشی روی سطوح مسطح صدای آن واضح باشد و گرفته به نظر نرسد.

لنز 5 مگا پیکسلی دوربین محافظی برای مراقبت از گرد و خاک و خراش ندارد و تنها بوسیله قاب فلزی اطراف آن کمی برجسته تر  شده است . در داخل این قاب فلاش LED نیز قرار دارد.

قرار گرفتن دوربین و برآمدگی اسپیکر در یک سمت باعث می شود که در هنگام قرار گیری گوشی روی سطوح مسطح ، گوشی کمی بلغزد.  فقدان اسپیکر های استریو واقعا جای تعجب دارد چراکه در صورت وجود این امکان ، Samsung I8000 Omnia II  به یک پخش کننده همراه قدرتمند مبدل می شد.

 

image

 

در زیر کاور پشتی ، باتری 1440 میلی آمپری گوشی که مانند باتری Omnia  اصلی است وجود دارد و اسلات سیم کارت و کارت حافظه هم در این قسمت قرار گرفته اند. احتمالا حافظه داخلی زیاد گوشی موجب شده است که اسلات کارت حافظه  microSD در بدنه گوشی جایی نداشته باشد.

 

image

 

کیفیت ساخت خوب است. کاور پشتی مکانیزم پیچیده ای ندارد اما در جای خود بسیار محکم است و هیچ صدایی تولید نمی کند.کلیدهای جلو هم بسیار خوب هستند و بازخورد رضایت بخشی دارند.

 

image

 

وزن 117 گرمی Samsung I8000 Omnia II  و لبه های گرد آن موجب می شوند که گوشی از آن چیزی که هست ، باریک تر به نظر بیاید. اگر انگشتان بلندی نداشته باشید ، به سختی می توانید به بالای صفحه نمایش دسترسی پیدا کنید. اما  کار کردن با گوشی به طرز قابل ملاحظه ای راحت است و گوشی به راحتی در جیب جای می گیرد.

 

ساختار منو
 

چیزی که در این جا با آن روبرو هستیم ، اولین گوشی عرضه شده دارای windows Mobile 6.5 است. بسته به تصمیم مایکروسافت برای عرضه نسخه نهایی این سیستم عامل ، Omnia II با نسخه 6.1 یا 6.5 ویندوز موبایل عرضه خواهد شد که ارتقای نسخه 6.1 به  نسخه 6.5 به طور رایگان فراهم خواهد بود.

 

image

 

گمان می کنیم که اگر از کاربران جدید باشید ، نتوانید از همان روز اول لذت کار کردن با نسخه 6.5 را حس کنید.  Windows Mobile 6.5 در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر در دسترس همه خواهد بود و لازم نیست انتظار خیلی زیادی بکشیم.

به تست Omnia II باز می گردیم. اگر نگاهی گذرا به گوشی بیاندازید ، به هیچ وجه نمی توانید دریابید که این گوشی از سیستم عامل Windows Mobile استفاده می کند. سامسونگ از آخرین نسخه رابط کاربری TouchWiz اختصاصی خودش در این گوشی استفاده کرده است و اجازه تغییر و سفارشی سازی منوهای windows Mobile را فراهم می کند.

به همین دلیل است که ابتدا روی رابط کاربری TiuchWiz تمرکز می کنیم. امکاناتی که توسط windows Mobile عرضه می شوند در فاصله کمی بعد از آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

Widget های سامسونگ
 

تغییراتی که بوسیله TouchWiz صورت گرفته اند به قدری زیاد هستند که به سختی می توانید تشخیص دهید با ابزاری که از ویندوز استفاده می کند ، سروکار دارید. بر خلاف نمونه اولیه ای که در بررسی پیش به کار گرفتیم ، هیچ نشانی از سیستم عامل اصلی جز کلید Start در گوشه صفحه نمایش دیده نمی شود.

اگر با رابط کاربری TouchWiz  کار کرده باشید ، از اینکه Samsung I8000 Omnia II  از سه صفحه اصلی استفاده می کند ، تعجب نخواهید کرد. می توانید با حرکت انگشت تان بین این صفحات جابجا شوید.

تمامی این صفحات را می توان با Widget ها پر کرد. همین طور امکان تخصیص عکس های متفاوت به هر کدام از این صفحات نیز وجود دارد.

Widget های ابزارهای کوچکی هستند که میانبرهایی به بخش های مختلف رابط کاربری ایجاد می کنند . آنها در گوشه پایین سمت چپ صفحه نمایش قرار دارند و می توان با کشیدن ، آنها را در هر جایی از صفحه قرار داد.

Widget های زیادی  از ساعت دیجیتال گرفته تا مرورگر کوچک عکس ها ، مدیر پروفایل ها و اخبار CNN در این گوشی در دسترس هستند. شما می توانید Widget های بیشتری نیز بوسیله Widget مخصوص دانلود ، دانلود کنید.

 حتی نوار میانبری که در پایین صفحه جلب توجه می کند نیز یک Widget است.

 

image
 
image

 

منوی اصلی دستکاری شده توسط سامسونگ که می تواند بوسیله کلید Start یا Cube اجرا شود نیز در چندین صفحه قرار دارد و با استفاده از کنترل های حرکتی می توانید بین آنها جابه جا شوید.

ماکزیمم تعداد کل صفحات ، ده صفحه است و امکان مرتب سازی دلخواه آیکن ها نیز مثل iPhone در نظر گرفته شده است.

کل منوی اصلی شبیه منوی مسطح iPhone است و با طرحی که سامسونگ در گوشی های جدید و پیشرفته اش عرضه کرده است ، هماهنگی کامل دارد. با استفاده از این روش ، براحتی می توانید برنامه های متنوع و کاربرد آنها را تشخیص دهید. اما خوب بهای این راحتی ، دردسر بیشتر در هنگام پیمایش صفحات است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

رابط کاربری رنگارنگ Samsung I8000 Omnia II  دو نوع از آیکن ها را ارائه می دهد . به نظر ما آیکن های پیش فرض گوشی زیباتر بودند.همچنین امکان تغییر تم رنگی رابط نیز برای کاربران فراهم شده است.

 

image
 
image

 

با لمس آیکن های وضعیت در بالای صفحه ، مجموعه ای از آیکن های گرافیکی بزرگ نمایش داده می شود و به کاربر امکان دسترسی به مدیر اتصالات(Connectivity Manager)، جزئیات وضعیت باتری و کنترل صدای سیستم را می دهد. البته می توان با استفاده از کلیدهای تنظیم صدا نیز صدا را کنترل کرد اما وجود این امکان هم مفید است.

 

image

 

سامسونگ در این گوشی یک نرم افزار Task Switcher هم تعبیه کرده است که به کاربران امکان حرکت آسان بین برنامه های در حال اجرا و حتی بستن برخی از آنها را نیز می دهد.

 

image
 
image

 

Samsung I8000 Omnia II  از یک قابلیت نوآورانه نرم افزاری دیگر نیز بهره می برد که به یکی ازعناصر اصلی طراحی ظاهری گوشی نیز ربط پیدا می کند. این قابلیت ، Cube است  که بوسیله کلید سه بعدی بزرگ پایین صفحه نمایش فعال می گردد.

 

3D Media Gate
 
 

تولید کنندگان گوشی های همراه در مورد رابط کاربری مکعب شکل چه تصوری دارند؟ آنها گمان می کنند که این امکان ، اوج طراحی رابط کاربری در گوشی های لمسی را به نمایش می گذارد و خوب تعجبی ندارد که سامسونگ هم به این دسته بپیوندد. در روزهای اخیر شاهد تمجید های زیادی از رابط Cube به کار رفته در رابط کاربری HTC Touch بوده ایم ، گرچه این ها فقط تحسین های زودگذر و موقتی بوده اند.

بر خلاف رابط Cube در گوشی HTC ، این رابط در Samsung I8000 Omnia II  بیشتر در اختیار امکانات مالتی مدیا یا چند رسانه ای گوشی قرار گرفته است.

3D media Gate یک مکعب شش وجهی جالب است و با چرخاندن آن به شش امکان کلیدی منوی اصلی ، دوربین ، آلبوم عکس ، پخش کننده موسیقی ، پخش کننده ویدیویی ، بازی ها یا مرورگر وب دست پیدا می کنید.

 

image
 
image

 

مکعب به خوبی و نرمی می چرخد و قابلیت استفاده سطح بالایی دارد که ما را به یاد رابط کاربری به کاررفته در گوشی های کلاس S شرکت LG می اندازد. اما اگر مایل نیستید که مرتبا مکعب را بچرخانید ، میانبر های این بخش به صورت آیکن های کوچکی در پایین صفحه نمایش ، نشان داده می شوند و می توانید از آنها استفاده کنید.

پخش کننده موسیقی و پخش کننده ویدیویی خیلی بهتر شده اند. کلید مرورگر ، Bookmark ها را به صورتی جدید نمایش می دهد و با انتخاب هر گزینه ای از میان آنها، مرورگر وب را اجرا می کند.

 

image
 
image

 

نرم افزار Favorite Contacts به کاربر اجازه می دهد که به مخاطبانی که با آنها زیاد در تماس است میانبرهایی تخصیص دهد و راحت تر بتواند با آنها ارتباط برقرار نماید. اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم ، اجرای رابط Cube ، چرخاندن  آن به سمت favorite Contacts و اجرای آن چندان راه سریعی برای برقراری تماس نیست.

خیلی عجیب است که رابط کاربری Motion Gate در Omnia II عرضه نشده است. این رابط در نمونه ی اولیه گوشی که قبلا در اختیار ما بود و همین طور در گوشی هایی که رابط کاربری 3D Media Gate به کار رفته بود ، وجود داشت. گمان می کنیم زمان جداسازی این رابط ها فرارسیده بود.

همچنین این امکان وجود دارد که تعیین کنید کلید Lock فقط برای روشن کردن صفحه نمایش به کار برود یا خیر . گزینه جایگزین ، امکان استفاده از هر کدام از دیگر کلیدها را برای این منظور فراهم می کند.

 

 

Windows Mobile 6.5
 

همانطور که ذکر شد ، تنها با غیر فعال کردن رابط کاربری TouchWiz می توانید به سیستم عامل Windows Mobile  برسید. معمولا ، ما این کار را انجام نمی دادیم اما فعلا می خواهیم در مورد Windows Mobile صحبت کنیم. بنابراین مجبور  به انجام آن هستیم.

 

صفحه اصلی جدید
 

احتمالا اکثر شما تصاویری از صفحه اصلی Windows Mobile 6.5 را در اینترنت مشاهده کرده اید که شامل لیست های قابل پیماشی است. اگر ویدیو های زیادی از طرز کار با صفحه اصلی در این سیستم عامل را مشاهده نکرده باشید ، احتمالا نمی دانید که بعضی از این لیست ها تنها به طرفین قابل پیمایش هستند.

با پیمایش به طرفین امکان دسترسی به قابلیت های کلیدی گوشی برای کاربر مهیا می شود. برای مثال با پیمایش آیتم Getting Started به طرفین به گزینه هایی چون تنظیم ساعت ، حساب های کاربری ایمیل ، کلمه عبور گوشی ، بلوتوث ، سفارشی سازی عکس پس زمینه ، سفارشی سازی آهنگ زنگ ، آپلود آهنگ ها و در آخر حذف آیتم Getting Started از صفحه اصلی بعد از انجام تنظیمات اساسی،  دست پیدا می کنید.

 

image

 

مثال دیگری در این مورد تصاویز یا Pictures است که اجازه مرور پیش نمایشی از  عکس های موجود در گالری را برای کاربر مهیا می کند. با لمس یک عکس ، این عکس به صورت تمام صفحه نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با ضربه زدن به روی آیتم موسیقی ، نرم افزار پخش کننده موسیقی اجرا خواهد شد. ما ترجیح می دادیم که این عمل موجب اجرای پخش کننده لمسی سامسونگ می شد که گزینه اصلی پخش موسیقی در Omnia II به شمار می رود. اما به هرحال امکان تغییر این مورد در آینده توسط سامسونگ وجود دارد.

آیتم ساعت یا Clock اطلاعاتی را در مورد تاریخ و زمان جاری و همین طور نمایش لوگوی اپراتور نمایش می دهد. با کلیک بر روی این آیتم صفحه تنظیمات هشدارهای Windows نمایش داده می شود. باز هم از اینکه این عمل موجب اجرای نرم افزار اصلی سامسونگ با قابلیت های جالبش نمی شود ، اظهار تاسف می کنیم.

آیتم های متن و ایمیل  برای نمایش نشانگری در مورد دریافت پیام ها یا ایمیل های جدید به کار می رود و با یک کلیک بر روی آن می توانید به ترتیب به فرستنده و یا Inbox  دسترسی پیدا کنید. همین طور امکان مرور پیام های موجود نیز در نظر گرفته شده است.

آیتم تقویم یا Calendar قرار ملاقات های روزانه شما را نمایش می دهد و اجازه تنظیم فوری آن ها را نیز فراهم می آورد. با کلیک این آیتم ، تقویم با نمای روزانه آن نمایش داده می شود.

آیتم آخر ، آیتم Internet Explorer Mobile Favorites یا لیست علاقمندی های اینترنت اکسپلورر است و با یک کلیک روی هر کدام از عناصر این فهرست ، مرورگر اجرا خواهد شد.

 

منوی اصلی
 

فشردن آیکن کلید Start در بالای صفحه دیگر موجب باز شدن منویی کشویی حاوی میانبرها نمی شود. و به جای آن چیزی را که ما دوست داریم منوی اصلی ویندوز موبایل جدید بنامیم ،نمایش می دهد. آیکن ها در طرحی شش گوش مانند مرتب شده اند و احتمالا بیشتر افراد بواسطه تصاویر رسمی و غیر رسمی عرضه شده از آن، آنرا به عنوان یک ابزار ویندوز موبایلی خاص به شمار می آورند.

 

image

 

در منوی اصلی به تمامی نرم افزارهای نصب شده و میانبری به تنظیمات دست پیدا می کنید. منوی تنظیمات نیز تغییر کردن و آیکن ها را به همان شیوه شش گوش نمایش می دهد.

 

image

 

ساختار کاملا مسطح صفحه اصلی به دلیل اینکه منوی اصلی گاهی اوقات به خاطر ازدیاد آیکن ها بیش از حد شلوغ می شود کمی نامناسب است (کاربران آیفون که نرم افزارهای نصب شده زیادی دارند ، منظور ما را بهتر می فهمند)  اما همچنیان این طرز نمایش را به طرز نمایش گیج کننده ای که کاربران ویندوز موبایل در گذشته تجربه کرده اند ، ارجحیت دارد.

 

قسمت ها و بخش های دیگر
 

علاوه بر نکات گفته شده در بالا ، اندازه فونت منوها کمی بزرگتر شده اند و موجب راحتی کار با انگشتان با گوشی می شوند.

قابلیت جدید دیگر که در نسخه جدید Windows Mobile 6.5 آورده شده است ، اجازه استفاده از نمایش چند لبه ای یا Tabbed را فراهم می کند. دیگر نیازی نیست که به عناوین ریزی که در پایین صفحه در Windows Mobile 6.1 نشان داده می شدند توجه کنید ، تنها انگشت تان را روی صفحه بکشید و لبه بعدی سریعا باز خواهد شد.

 

تحولات صورت گرفته
 

این بار اولی است که ما Windows Mobile 6.5 را آماده به کار و نصب شده روی یک گوشی مشاهده می کنیم. این که مایکروسافت کاملا آنرا بازسازی کرده است ، حقیقت دارد. اما تا زمان عرضه نسخه 7 این سیستم عامل Windows Mobile 6.5 مخصوصا با تغییرات عمده ای که تولید کنندگان گوشی ها در رابط کاربری آن ایجاد می کنند ،باید از پس کارهای کاربران بربیاید.

پاسخدهی فوق العاده Windows Mobile 6.5 که در Omnia II عرضه شده است باعث می شود که آنرا به جرات برترین رابط کاربری لمسی موجود بنامیم. پیمایش و گشتن در میان منوها تجربه شگفت انگیزی است.

این مطلب به معنی آن نیست که رابط کاربری TouchWiz  با آن خیلی تفاوت دارد اما این رابط کاربردی است و مقایسه این دو مثل مقایسه Windows Mobile  قدیمی و «عشق» می ماند و اساسا بی معنی است.

پردازنده 800 مگاهرتزی Samsung I8000 Omnia II  کارآیی و عملکرد فوق العاده ای را نسبت به سه نسل قبلی گوشی های ویندوز موبایل ارائه می کند.  کندی دیگر از نواقص سیستم عامل مایکروسافت به شمار نمی رود و نگاهی به Windows Mobile 6.5 هم این نکته را تایید می کند. و در جمع بندی ، Samsung I8000 Omnia II  با توجه به سرعت پاسخدهی مناسب و بالا ، احتمالا بهترین گوشی ویندوز موبایلی است که تا به حال عرضه شده است.

 

دفترچه تلفن
 

اگر به روزهایی که دفترچه تلفن ویندوز موبایل یکی از زشت ترین نمونه های موجود بود نگاهی بیاندازیم ، متوجه تغییرات عمده صورت گرفته در این بخش خواهیم شد. قابلیت های مدیریت مخاطبان همیشه یکی از برترین امتیازاتی است که سیستم های عامل آنرا عرضه می کنند و در PDA ها فضای نامحدود دفترچه تلفن و گزینه های همگام سازی عالی نمود بیشتری پیدا می کند. افزوده شدن رابط کاربری زیبا به این دفترچه تلفن را هم باید بعنوان امتیازی برای آن در نظر گرفت.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار دفترچه تلفن گوشی Samsung I8000 Omnia II  رابط کاربری خوب و زیبایی دارد و اگرچه ما فونت های کوچکتر را در این نرم افزار ترجیح می دادیم ، اما با توجه به لمسی بودن گوشی باید بپذیریم که این امر چندان هم بد نیست. نرم افزار از گرافیک خوبی برخوردار است و جستجو و پیمایش دفترچه تلفن به قدری راحت هست که کاربر را به زحمت نیاندازد.

 

image
 
image

 

می توانید Omnia II را برای نمایش مخاطبان موجود در سیم کارت یا حافظه تلفن یا هر دو بصورت همزمان تنظیم نمایید. انتقال ، کپی کردن و حذف مخاطبان هم به صورت گروهی و هم یک به یک امکان پذیر است. لازم به ذکر است که  تعداد مخاطبان و فیلدهای اختصاص داده شده به هر کدام از آنان ، نامحدود است و جای هیچ نگرانی در این مورد باقی نمی گذارد.

می توانید با کشیدن لغزنده به سمت راست ، استفاده از پیمایش حرکتی یا تایپ تدریجی اسامی با استفاده از صفحه کلید مجازی به جستجوی مخاطبین بپردازید. گزینه آخر ، در برابر دو گزینه دیگر که هر کدام بسته به تعداد مخاطبان موجود در دفترچه تلفن ،مزایای بسیاری دارند ، کم کاربردتر خواهد بود.

بر خلاف HTC ، در اینجا ویرایش مخاطبان کاملا زیر سلطه رابط کاربری TouchWiz صورت می گیرد.در این قسمت ، مثل سایر گوشی های پیشرفته ،رابط کاربری خوب و ساده ای در اختیار کاربر قرار می گیرد . فیلدهای اطلاعاتی زیادی در اختیار کاربر قرار دارد اما امکان تغییر نام هر یک از این فیلدها در صورت نیاز ، وجود نخواهد داشت. البته با توجه به گستره خوب این فیلدها ، خیلی به ندرت نیاز به فیلد جدیدی پیدا خواهید کرد.

 

image
 
image

 

در هنگام مرور مخاطبان در دفترچه تلفن ، کلیدی شما را به لیست تماس های اخیرتان با این مخاطب هدایت می کند. می توانید از همین بخش ، مخاطب مورد نظر را وارد لیست سیاه کرده یا شماره ای برای شماره گیری سریع به وی تخصیص دهید.

 

image

 

در آخر ، اگر شما می خواهید مخاطبان تان را دسته بندی کنید ، Samsung I8000 Omnia II  این امکان را هم برای شما فراهم می کند. چهار گروه با تنظمیات از پیش تعیین شده وجود دارند و می توانید گروه هایی جدید نیز ایجاد کنید.

 

قابلیت های تلفنی کامل
 

در مورد قابلیت های Samsung I8000 Omnia II  بسیار سخن گفتیم اما سخنی از کار اصلی آن به میان نیامد. خوشحالیم که بگوییم ، سامسونگ امکانات تلفنی کاملی را در I8000 Omnia II تعبیه کرده است.

 

image

 

این گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند پشتیبانی می کند و به ندرت برای برقراری تماس نیاز به مراجعه به دفترچه تلفن پیدا خواهید کرد.

 

image

 

یک قابلیت مبتنی بر شتاب سنج جالب هم به کاربر اجازه می دهد که در هنگام زنگ خوردن گوشی با برگرداندن جلوی آن به سمت پایین ، صدای زنگ را قطع کند.

قابلیت دیگری وجود دارد که از سنسور نزدیکی گوشی استفاده می کند و در هنگام نزدیک شدن گوشی به گوش کاربر صفحه نمایش را خاموش می کند. با دور کردن گوشی صفحه نمایش روشن می شود و می توانید از قابلیت های در حین تماس گوشی استفاده کنید.

به سختی می توان چیزی را تصور کرد که سامسونگ آنرا در قابلیت های تلفنی این گوشی در نظر نگرفته باشد ، بنابراین دلیلی نمی بینیم که به II Omnia در این بخش امتیازی کمتر از «عالی» تخصیص دهیم.

گزارشات تماس ها در گوشی های ویندوز موبایلی، عمدتا لیست طویلی را نگهداری می کنند. سامسونگ ظاهر این بخش را نیز تغییر داده است و گزینه های خوبی برای مرتب سازی مهیا کرده است. می توانید آیتم های موجود در این بخش را بر اساس حروف الفبا یا تعداد تکرار مرتب نمایید.

ما تست قدیمی اسپیکر گوشی را بر روی Samsung I8000 Omnia II  نیز انجام دادیم.  نمی توانید با این گوشی تماس های زیادی را از دست بدهید چراکه در این بخش امتیاز «خیلی خوب» کسب کرد و در لیست  کلی ، جای خوبی برای خودش دست و پا کرد.

 

پیام رسانی
 

Samsung I8000 Omnia II  پیام ها را به خوبی اداره می کند.  این گوشی از انواع SMS  ، MMS و ایمیل پشتیبانی می کند.  SMS و MMS از یک Inbox و ویرایشگر مشترک استفاده می کنند. Threaded SMS هم از Windows Mobile 6.1 در دسترس است و بنابراین در این گوشی هم وجود دارد.

 

image
 
image

 

همانطور که ذکر شد ، می توان به طور مستقیم از صفحه اصلی به صندوق ورودی ایمیل ها دست پیدا کرد . ویرایشگر ایمیل تغییری نکرده است و هیچ سورپرایزی برای کاربران مجرب ویندوز موبایل به همراه ندارد.

انجام تنظیمات ایمیل ها نیز مثل سایر گوشی های پیشرفته به آسانی انجام می گیرد.  تنها کاری که کاربر لازم است در این بخش انجام دهد ، درج نام کاربری و کلمه عبور در فیلدهای تعبیه شده است و گوشی به طور خودکار سایر کارها را انجام خواهد داد.

 

image
 
image

 

image

 

حالا به سراغ گزینه های موجود برای درج متن در گوشی Omnia II می رویم.  سامسونگ در این گوشی یک صفحه کلید لمسی مجازی مناسب تعبیه کرده است که به راحتی می توان با انگشت با آن کار کرد. به دلیل اینکه اکثر صفحه کلیدهای گوشی های ویندوز موبایلی نیازمند استفاده از قلم هستند ، این صفحه کلید قابل تحسین است.

کار کردن با صفحه کلید QWERTY در هر دو حالت افقی و عمودی انجام می گیرد و اندازه بزرگ صفحه نمایش و بازخورد لمسی کمک های بزرگی در این بخش به شمار می روند.

 

image

 

از گزینه های دیگر درج متن در Samsung I8000 Omnia II  ، می توان به قابلیت تشخیص دست خط اشاره کرد . در این بخش گوشی بسیار عالی عمل می کند و حتی می تواند کاراکترها و سمبل هایی که با انگشت روی صفحه نمایش می کشیم را تشخیص دهد . اما هنوز کنار گذاشتن قلم را توصیه نمی کنیم.

 

image

 

File Manager
 

نمونه ای ازSamsung I8000 Omnia II  که در اختیار ماست 8 گیگابایت حافظه داخلی دارد اما این گوشی با حافظه داخلی 16 گیگابایتی نیز عرضه خواهد شد. همچنین خبرهایی از وجود نسخه 2 گیگابایتی این گوشی هم به گوش می رسد ، اما هنوز گزارشی مبنی بر تایید این مطلب دریافت نکرده ایم.

کاوشگر فایل ها همان نرم افزار معروف و آشنای ویندوز موبایل است اما تم رنگی جدید و آیکن های بزرگتری دارد که کار کردن با انگشت را با آن آسانتر می کنند.  این بخش مثل خود سیستم عامل ویندوز ، نمایشی درختی از فایل ها را نیز ممکن می سازد. کارآیی این نرم افزار بسیار عالی است و اجازه انجام هر عملیاتی بر روی فایل ها  از قبیل انتقال ، کپی ، حذف و تغییرنام آنها را مهیا می کند.

 

image
 
image

 

image

 

آخرین قابلیت لمسی اضافه شده ، پیمایش لمسی است که مرور لیست های با اندازه متوسط را آسانتر می کند. گرچه ما استفاده از همان قابلیت پیمایش معمولی را ترجیح می دهیم.

و در آخر ، این کاوشگر یک امکان جستجوی داخلی در خود نیز فراهم می کند و می توانید در زمانی که مکان ذخیره سازی فایل مورد نظرتان رافراموش کرده اید ، از آن بهره بگیرید.

 

گالری
 

Samsung I8000 Omnia II  به یک نرم افزار مرورگر تصاویر مجهز به نام Photo Album مجهز است. این نرم افزار می تواند عکس ها را بر اساس ماه مرتب کند و امکان اسلاید شو قابل سفارشی ای نیز ارائه می دهد. می توانید جلوه های انتقالی ، جهت حرکت اسلاید شو و زمان هر کدام از عکس ها را تعیین کنید. با کشیدن انگشت ها روی صفحه نمایش می توانید بین عکس ها حرکت کنید.  

 

image

 

image

 

می توانید عکس ها را در پوشه هایی  قرار دهید که با یک عکس در صفحه نمایش داده می شوند و آنها را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید و پیش نمایشی از آنها را هم مشاهده نمایید.

با افقی کردن گوشی ، حالت سوم نمایش عکس ها پدیدار می گردد. تمامی عکس های موجود در یک کمان سه بعدی قرار می گیرند و کمی هم روی همدیگر را می پوشانند. می توانید با استفاده از حرکت انگشتان در بین عکس ها پیمایش نمایید.

 

image
 
image

 

دومین کمان که از روی اولین کمان عبور می کند ، پیش نمایشی از پوشه های حاوی تصاویر ارائه می دهد. با کشیدن آنها به سمت بالا و پایین ، پوشه جاری تغییر خواهد کرد.

در کل ، گالری کاملا هوشمند و کاراست و از بهترین هایی است که تا به حال شاهد عرضه آن در گوشی های موبایل بوده ایم اگرچه به اندازه ای که جذاب هست ، کاربردی نیست.

با انتخاب یک عکس به حالت نمایش تکی آن می روید و می توانید روی آن زوم کنید یا به عکس بعدی حرکت نمایید. بزرگنمایی با استفاده از یک انگشت به آسانی صورت می گیرد و رفته رفته این قابلیت به یکی از امکانات عادی گوشی های همراه سامسونگ بدل می شود.

 

image

 

image

 

برای استفاده از این امکان باید انگشت تان را روی صفحه قرار دهید و برای بزرگ نمایی آنرا به سمت بالا حرکت دهید. با همین حرکت به سمت پایین می توانید از میزان بزرگنمایی بکاهید. همین طور با استفاده از ضربه دوگانه روی عکس ها هم می توانید روی آن ها زوم کنید اما در این مورد بر میزان بزرگنمایی صورت گرفته کنترلی ندارید.

 

image

 

با استفاده از سنسور شتاب سنج ، حرکت از حالت عمودی به افقی به طور خودکار صورت می گیرد.

 مثل Omnia HD ، سامسونگ رویکرد مشابهی در گوشی Samsung I8000 Omnia II  اتخاذ کرده است که عکس ها را در حالت تمام صفحه با در خشندگی و اشباع رنگی بیشتری به نمایش می گذارد که باعث استفاده بیشتر از قابلیت های صفحه نمایش AMOLED این گوشی می شود. این بار با بهره گیری از پردازنده قدرتمند ، هیچ گونه مشکلی در تصحیح رنگ عکس ها پیش نمی آید.

در این حالت ، عکس ها روی صفحه خیره کننده به نظر می رسند و اگر در همان زمان آنها را به کامیپوتر انتقال دهید ، اطلاعات اضافی همچنان باقی خواهند ماند و آزادی بیشتر در اختیار شما در پردازش های بعدی قرار خواهد گرفت.

 سامسونگ در ایجاد تجربه ای استثنایی در مرور عکس ها با کمک گرافیک های سه بعدی و رابط خلاقانه Omnia II به موفقیت رسیده است. مسلما رابط کاربری متحرک و پاسخدهی بسیار عالی عوامل کلیدی این موفقیت عظیم به شمار می روند.

 

پخش کننده لمسی – دو در یک
 

سامسونگ این بار تصمیمی عاقلانه گرفته است و یک media player لمسی کاربرپسند ارائه داده است تا از سردرگمی کاربران برای پیدا کردن جایگزینی مناسب برای WMPlayer بکاهد. پخش کننده لمسی سامسونگ هم فایل های صوتی و هم کلیپ های ویدیویی را اداره می کند ، از لیست های پخش پشتیبانی می کند و بخش های استاندارد آلبوم/خواننده/آهنگ ها را داراست.

دو حالت نمایش اصلی در پخش کننده  Omnia II در دسترس است. نخستین این ها Library است .در  بالای این بخش شش لبه :تمام موسیقی ها(All Musics)، آلبوم ها (Albums) ، خواننده ها(Artists)، سبک ها (Genres)، ویدیوها(Videos)  و در حال پخش (now Playing)  وجود دارند. هنگامی که به حالت پخش سوییچ می کنید، با یک رابط کاربری ساده و مرتب روبرو می شوید.این رابط کلید های استانداردی نظیر صدا ،Previous/Next، Play/pause و Shuffle  دارد و Album Art در بالای آنها قرار می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

منوی Option گزینه های متعددی نظیر پخش سریع تر یا کندتر و تنظیم آهنگ بعنوان آهنگ زنگ را عرضه می کند. افکت های صوتی می توانند هم به ویدیو ها و هم به آهنگ های صوتی اعمال شوند.

پخش ویدیوها به سادگی و به همان روش پخش آهنگ ها انجام میگیرد . پخش کننده از همان رابط استفاده می کند اما با ضربات دوگانه می توانید به حالت تمام صفحه بروید. این پخش کننده هم کلیدهای استاندارد را دارد اما همه چیز در حالت نمایش افقی تغییر می کند و هیچ نوار وظیفه یا فضای خالی در این بخش دیده نمی شود.

 

image
 
image

 

image

 

پخش کننده لمسی می تواند براحتی انواع فایل هایی با فرمت های DivX/XviD را اداره نماید و مشکلاتی که در نمونه اولیه گوشی شاهد آنها بوده ایم در نمونه نهایی به کل رفع شده اند. گرچه این نرم افزار نتوانست ویدیوهایی با رزولوشن بالاتر از D1 (720 x 480 پیکسل) را پخش کند.

درست است که ما هر روز ویدیوهای با کیفیت تمام HD را در گوشی مان تماشا نمی کنیم اما با قدرت پردازنده این گوشی ، سامسونگ می توانست این قابلیت را نیز تعبیه کند. با خروجی تلویزیون و امکان استفاده از DNLA بی سیم ، می توانید به کارهایی که با استفاده از این امکان می شد انجام داد ، فکر کنید.

 

رادیو FM
 

 Samsung I8000 Omnia II از یک رادیو FM با رابط کاربری ساده استفاده می کندو این رادیو می تواند ایستگاه های در دسترس در منطقه شما را اسکن و ذخیره کند. این رادیو از RDS هم پشتیبانی و اجازه جستجوی فرکانس های جایگزین را برای دریافت بهتر سیگنال ها به کاربر می دهد. این امکان یعنی اینکه در هنگام مسافرت ها Omnia II کار سوییچ به فرکانس های قوی تر را به طور خودکار انجام می دهد.

 

image

 

image

 

همچنین مکانی برای قرارگیری شش میانبر ایستگاه های مورد علاقه تان در صفحه اصلی نرم افزار رادیو تعبیه شده است. این نرم افزار امکان ضبط برنامه های در حال پخش رادیو را نیز دارد و می تواند برای اجرا در پس زمینه، minimize شود.

 

کیفیت صدا
 

کیفیت صدای Samsung I8000 Omnia II  غیر از یک نقص عمده خوب است.  این نقص مربوط به حذف برخی فرکانس ها در حالت مکالمه متقابل می شود.

سطح نویز و دامنه پویا مثل تغییر شکل بین فرکانسی عالی هستند . تغییر شکل هماهنگ فرکانس ها هم خوب است ، گرچه ما بهتر از آن را هم دیده ایم.

 

image

 

دوربین
 

Samsung I8000 Omnia II  به یک دوربین 5 مگا پیکسلی مجهز است و می تواند عکس هایی با ماکزیمم رزولوشن 2560 x 1920 پیکسل ثبت کند. یک فلاش LED دوگانه هم برای بهبود کیفیت تصاویر در مکان های کم نور تعبیه شده است اما مثل بیشتر گوشی ها ، نمی توانید زیاد به آن دل ببندید.

منطره یاب I8000 مشابه این مورد در Omnia HD  ، Beat DJ ، 8300 Ultra و غیره است و بسیار آشنا به نظر می آید. این رابط کاربری قابلیت کاربرد آسانی دارد و به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است . تمامی کنترل ها در دو نوار عمودی در دو سمت منظره یاب قرار می گیرند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

تنظیمات گوناگونی از قبیل ISO ، تراز سفیدی ، لرزش گیر و ... فراهم هستند. همین طور امکان تنظیم WDR هم مثل سایر گوشی های اخیر سامسونگ وجود دارد. می توانید حافظه ذخیره سازی را از حافظه داخلی گوشی به کارت حافظه microSD تغییر دهید.

پشتیبانی این دوربین از قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی ، می تواند مکان ثبت عکس را در بین اطلاعات EXIF ذخیره نماید.  

کیفیت عکس ها با سطح نویز کنترل شده و سطح جزئیات خوب و مناسب ، تحسین برانگیز است. در این قسمت ، خبری از مشکلات بوجود آمده توسط الگوریتم های پردازش تصاویر نیست و الگوریتم کاهش نویز عکس های متعادل و بدون مشکلی را ارائه می دهد. تنها مشکل درخشندگی تصاویر است که ما ترجیح می دادیم در سطح بالاتری باشد. گرچه Samsung I8000 Omnia II  با برترین گوشی های دوربین دار موجود در بازار در این قسمت ، قابل مقایسه نیست اما از آنها فاصله زیادی هم ندارد.

 

فیلمبرداری D1
 

گوشی Samsung I8000 Omnia II  می تواند ویدیوهایی با رزولوشن D1 (720 x 480 پیکسل) و نرخ 30 فریم در ثانیه ضبط کند . همچنین این دوربین می تواند تصاویر آهسته ای با نرخ 120 فریم در ثانیه با رزولوشن QVGA ضبط کند.

رابط کاربری این بخش هم شباهت زیادی به رابط کاربری دوربین عکاسی دارد و تنها تفاوت در غیر فعال بودن برخی گزینه هاست. متاسفانه یکی از این گزینه ها که می توانست در این بخش کارآیی زیادی داشته باشد ، لرزش گیر است.

ویدیوها آن چنان که ما انتظار داشتیم ، با کیفیت نیستند. درخشندگی و اشباع رنگی فیلم ها در حد خوبی است اما فشردگی بیش از حد کمی موجب از دست رفتن کیفیت آنها می شود.

هنوز هم ضبط ویدیوهایی با کیفیت D1 در گوشی های دارای Windows Mobile به ندرت دیده می شود ، پس نباید از اولین ها انتظاری بیش از حد داشت.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

امکانات ارتباطی فوق العاده
 

از نظر امکانات ارتباطی ، Samsung I8000 Omnia II  به امکاناتی چون HSPDA  با سرعت 7.2 Mbps ، HSUPA با سرعت 5.76 Mbps ، Wi-Fi و بلوتوث استریو مجهز است.

امکانات ارتباطی شبکه ای Omnia II به پشتیبانی چهاربانده از GSM و سه بانده از 3G(900/1900/2100Mhz) اتکا می کند.

این گوشی از USB 2.0 با استفاده از پورت microUSB پشتیبانی می شود. در هنگام اتصال به کامپیوتر ، Omnia II از حالت Mass Storage یا ActiveSync استفاده می کند که از طریق منوی تنظیمات قابل تنظیم هستند. متاسفانه گزینه ای مبنی بر تعیین این حالت در هر بار اتصال گوشی به کامپیوتر وجود ندارد.

Omnia II از اسلات کارت حافظه هم برخوردار است که از کارت های microSD پشتیبانی می کند و سرعت های انتقال بالایی را فراهم می کند. متاسفانه برای دسترسی به این اسلات  باید کاور پشتی گوشی را بردارید.

و در آخر ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد  هم در اختیار کاربر قرار دارد.از این سوکت ، برای اتصال کابل خروجی تلویزیون هم استفاده می شود و گوشی در هر بار اتصال از شما در می خواهد که نوع وسیله متصل شده  (هدست ، هدفون یا کابل خروجی تلویزیون) را تعیین کنید. تصور نمی کنیم سامسونگ کابل خروجی تلویزیون را به همراه گوشی عرضه کند و باید آنرا جداگانه تهیه نمایید.

 

مرورگر وب
 

Samsung I8000 Omnia II  با دو مرورگر از پیش نصب شده عالی برای استفاده کامل از امکانات ارتباطی آن عرضه می شود. با نسخه به روز شده Windows Mobile 6.5 ، نسخه جدیدی از اینترنت اکسپلورر نیز عرضه می شود و علاوه بر آن Opera Mobile 9.5 هم در این گوشی نصب شده است. این بار IE Mobile بر خلاف پیشینیانش امکانات جالبی ارائه می دهد.

 

Opera Mobile v9.5
 

اگر اخبار را دنبال کرده باشید ، می دانید که مرورگر Opera کاملا با رابط لمسی سازگار شده است و از مرورگر Safari آیفون الهام گرفته است. مرورگر نسبت به نسخه پیشینش کامل تر شده است و دیگر هیچ مشکلی در رندر صفحات ندارد.

 

image
 
image

 

image

 

Opera Mobile 9.5 کاملا برای پیمایش صفحات طویل بهینه شده است و می توانید مطمئن باشید که هیچ قسمتی از صفحه را از دست نمی دهید. پیمایش افقی صفحات کمی کندتر صورت می گیرد .

قبل از نمایش محتویات ، صفحه به صورت شطرنجی شکل در می آید اما این نمایش تنها لحظاتی دوام می آورد و نمی توان آنرا مشکل بزرگی تلقی کرد.

بزرگنمایی خیلی سریع صورت می گیرد. می توانید از بزرگنمایی با یک انگشت هم که در گالری توضیح دادیم هم استفاده کنید  که قابلیت خیلی جذابی است. بزرگنمایی با ضربات دوگانه به خوبی کار می کند و در جایی که کلیک می کنید ، بزرگنمایی به طور دقیقی صورت می گیرد و شما را از پیمایش افقی بی نیاز می کند.

رزولوشن WVGA موجب می شود که پیمایش کمی مورد نیاز باشد و حتی با کمترین بزرگنمایی متن قابل خواندن باقی می ماند و به راحتی می توانید جایی را که می خواهید بیابید و با یک ضربه دوگانه به آنجا هدایت شوید.

در حالت افقی ، کمترین بزرگنمایی صفحه را پر می کند و نمایش خوبی از سایت ارائه می دهد به طرزی که متن هنوز قابل خواندن باقی می ماند.

با استفاده از سنسور شتاب سنج داخلی ، مرورگر در حالت افقی صفحه را به طور خودکار می چرخاند.

از فایل های فلش و ویدیوهای فلش پشتیبانی صورت می گیرد. در نمونه اولیه پخش ویدیوهای سایت YouTube کمی با مشکل مواجه بود اما در نسخه نهایی هیچ مشکلی در پخش ویدیوهای YouTube وجود ندارد.

 

Internet Explorer Mobile
 

نسخه جدید مرورگر Internet Explorer Mobile  رابط کاربری لمسی و طراحی جدیدی دارد. برخی از امکانات این مرورگر مثل پیمایش حرکتی و پشتیبانی از فلش با Opera Mobile یکسان هستند .

پنج حالت برای اندازه تنظیم اندازه متون وجود دارد و یک حالت نمایش موبایل نیز در نظر گرفته شده است. با رزولوشن بالای صفحه استفاده از حالت desktop  موجب راحت تر شدن مرور وب سایت ها می گردد.

 

image
 
image

 

image

 

بزرگنمایی بوسیله ضربات دوگانه نیز در IE به خوبی صورت می گیرد. بر خلاف نمونه اولیه ، این قابلیت درنمونه نهایی گوشی به راحتی کار می کند .

گزینه دیگر بزرگنمایی  که در اختیار شماست از طریق منو یا با نگهداشتن انگشت تان روی صفحه و استفاده ازمنوی مفهومی برای نمایش دادن لغزنده ، صورت میگیرد. بعد از این کار می توانید از آن برای کنترل بزرگنمایی استفاده کنید اما گزینه Fit To Screen وجود ندارد.

یکی از نقص های اینترنت اکسپلورر آن است که با چرخش گوشی ، به طور خودکار صفحه را نمی چرخاند. شاید فکر کنید که این کار یکی از ساده ترین کار ها برای برنامه نویسان است ،اما آن ها حتی از کوچکترین تلاشی هم برای این کار صرفنظر کرده اند. هیچ گزینه ای برای سوییچ به حالت نمایش افقی در نظر گرفته نشده است و مشاهده صفحات در حالت عمودی تنها چیزی است که در اختیار کاربران قرار می گیرد. گمان می کنیم این نقص ها حتی بعد از پیاده سازی مجدد اینترنت اکسپلورر موجب می شوند که Opera Mobile همچنان نسبت به آن برتر باشد.

 

سازماندهی
 

Windows mobile  چندین قابلیت مدیریت زمان در اختیار کاربر می گذارد که همه آن ها به سادگی می توانند با Outlook همگام سازی شوند. در Omnia II با رابط کاربری استاندارد ویندوز در تقویم روبرو هستید. گرچه این نرم افزار نسبت به نسخه پیشین این سیستم عامل تغییراتی داشته است و در ظاهر آن هم تجدید نظر شده است اما عملکردهای آن تغییرات زیادی نکرده اند.

این نرم افزار نماهای روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، سالانه را نمایش می دهد اما قرار های ملاقات متنوعی در دسترس نیست.  تنها یک نوع رویداد قابل تعریف است و می توانید آن ها را در دسته های متفاوت دسته بندی نمایید .

 

image
 
image

 

image

 

از Cut ، کپی و Paste در رویدادها پشتیبانی می شود و می توانید آنها را توسط دسته هایشان فیلتر کنید. هر کدام از نماها ، می توانند بعنوان نمای پیش فرض تنظیم گردند و می توانید اولین روز هفته را از میان یکشنبه یا دوشنبه انتخاب نمایید.

همچنین ، یک تقویم لمسی با Omnia II نیز عرضه می شود که ظاهر بهتری دارد و کار کردن با انگشت نیز با آن آسان است. اما این تقویم عملکردهای کمتری ارائه می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار Tasks به شما اجازه افزودن وظایف و تعریف درجه اهمیت برای آنها را می دهد. نرم افزار Notes هم با این گوشی عرضه می شود و می توانید متن را تایپ کنید یا به طور مستقیم آنرا بر روی صفحه بنویسید. نرم افزارهای Audio Notes و Calculator نیازی به توضیح ندارند و تنها نکته بهبود ظاهر آنها نسبت به نسل پیشین گوشی های ویندوز موبایلی است.

Smart Memo نرم افزاری است که به کاربر اجازه درج یادداشت ها را به صورت مستقیم می دهد. می توانید اندازه های قلم ها را تنظیم کرده و رنگ های متفاوتی نیز برگزینید. می توانید این یادداشت ها را به صورت فایل های JPEG برای ارسال توسط MMS ، ایمیل یابلوتوث ذخیره نمایید.

 

image

 

نرم افزار Alarm Clock به شما امکان ایجاد هشدار های متعدد از قبیل زنگ های بیدار باش یا یاددآورها را می دهد. هشدار ویژه بیدارباش ، سه بخش مختلف دارد که به شما اجازه می دهد تا زنگ های بیدارباش را در ساعت های مختلف در روزهای مختلف هفته تنظیم کنید.

 

image
 
image

 

image

 

می توانید هشدارهای متعددی ایجاد کنید و به هرکدام از آنها نام ، الگوی تکرار ، ساعت و زنگ خاصی اختصاص دهید. می توانید مقدار صدا را هم تنظیم کنید.  همچنین اگر گوشی خاموش باشد امکان تنظیم آن برای روشن شدن در هنگام هشدار نیز وجود دارد.

قابلیت دیگر این بخش ، نرم افزار World Clock است که می تواند زمان را در نقاط مختلف دنیا نمایش دهد . همچنین یک کرنومتر و یک لیست سالگرد نیز تعبیه شده اند. آخرین قابلیت ، امکان تنظیم سالگردهای متفاوت و تخصیص یک زنگ هشدار به آن ها بعنوان یادآور را می دهد و این یادآور می تواند در روز سالگرد تا 7 روز قبل از آن به صدا درآید.

 

image
 
image

 

آیتم آخر در بخش سازمان دهنده یک مبدل خوب وساده است که smart Converter هم نامیده می شود و امکان تبدیل واحدهای وزن  ، طول ، مساحت ، حجم و دما را می دهد. یک مبدل ارز و ماشین حساب کوچک هم در این بخش قرار دارند.

 

image
 
image

 

image

 

ویرایشگر اسناد
 

در بین نرم افزارهای اصلی Windows Mobile ، نرم افزار Office Mobile قرار دارد که از مشاهده ویرایش اسناد Word،Excel ، و PowerPoint حمایت می کند. با آخرین نسخه این نرم افزار ، نرم افزار OneNote نیز عرضه شده است.

این نرم افزار نه تنها برای مشاهده اسناد آفیس در گوشی به کار می روند بلکه امکان ویرایش اسناد آفیس را نیز در گوشی فراهم می کند. تغییرات دیگری در این بخش وجود ندارد.

 

image
 
image

 

image

 

بار دیگر رزولوشن بالای صفحه نمایش Samsung I8000 Omnia II ، مخصوصا در حالت افقی ،موجب قرار گرفتن بخش زیادی از محتویات  اسناد در صفحه می گردد .

نرم افزار Adobe reader LE امکان مشاهده اسناد PDF را نیز در گوشی مهیا می سازد. در این بخش

Omnia II نمایش چندان فوق العاده ای ندارد و باز کردن و کار کردن با اسناد PDF کمی کندتر صورت می گیرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

سایر نرم افزارها
 

Samsung I8000 Omnia II نرم افزارهای دیگری غیر از نرم افزرهای سازمان دهنده و مالتی مدیا همراه با خود دارد. با این گوشی شماری از نرم افزارهای از پیش نصب شده نیز عرضه می شوند و می توانید از آنها نیز استفاده نمایید. از این نرم افزارها می توان به RSS Reader و دیگری Stream Media Manager اشاره کرد.

نام RSS Reader به اندازه کافی گویای عملکرد آن است. این نرم افزار دسترسی سریع به قیدهای RSS را برای کاربران مهیا می کند و می توانید با استفاده از آن همیشه از آخرین خبرها و به روز رسانی های سایت های مورد علاقه تان مطلع باشید. نرم افزار Podcast اجازه عضو شدن و دانلود پادکست های صوتی و تصویری را فراهم می کند.

نرم افزار Picture Frame اجازه می دهد که از Samsung I8000 Omnia II به عنوان یک قاب عکس دیجیتال استفاده کنید. محتوای این نرم افزار توسط کاربر تعیین می شود و امکانات سفارشی سازی عمده ای در اختیار وی قرار می دهد.

 

image
 
image

 

می توانید در پس زمینه از آهنگ استفاده نمایید  و اگر لازم باشد رویدادهایی چون پیام های جدید یا زنگ های هشدار را در هنگام اجرای Picture frame غیر فعال کنید.

نرم افزار مفید دیگر Search  است که امکان جستجو در میان تمامی نرم افزارها و فایل های سیستمی را فراهم می کند. می توانید فیلترهایی تعیین کنید تا نرم افزار تنها در مکان های تعیین شده به جستجو بپردازد.

 

image

 

در حقیقت دو نرم افزار جستجو در Samsung I8000 Omnia II تعبیه شده اند. یکی از آنها Smart Search یا جستجوی هوشمند است که جلوه های انتقالی و گرافیکی خوبی ارائه می دهد. این قابلیت برای یافتن چیزی که به دنبالش هستید بسیار به شما کمک می کند.

 

image
 
image

 

نرم افزارهای MSN از قبیل Money  و Weather هم در این بخش وجود دارد.  این ابزارها امکانات خوبی برای دریافت وضع هوا و وضعیت بورس در اختیار کاربر قرار می دهند.

نرم افزار smart Reader یکی از نرم افزارهایی است که به دقت می تواند کارت های ویزیت را بخواند و در گوشی ما از زبان های انگلیسی و فرانسوی حمایت می کرد. میتوان این نرم افزار را برای ثبت خودکار عکس از کارت های ویزیت تنظیم نمود. تمامی جزئیات تماس می تواند در دفترچه تلفن گوشی ذخیره گردد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار Midomi یک نرم افزار شناسایی موسیقی است . شما دیگر با محدودیت ضبط از رادیو روبرو نیستید و حتی خودتان می توانید آهنگ را اجرا نمایید که در اکثر اوقات گوشی قادر به شناسایی آهنگ است. غیر از این ها Midomi اجازه یافتن اشعار و ویدیوهای آهنگ مورد بحث را نیز می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Omnia II با یک ویرایشگر فایل های ویدیویی عرضه می شود که به شما اجازه می دهد تا ویدیوهای خودتان را با رزولوشن VGA ایجاد کنید. می توانید در این نرم افزار از عکس ها ، کلیپ های ویدیویی ، کلیپ های صوتی و متون در رابط فوق العاده این نرم افزار استفاده کنید.

 

image

 

Samsung I8000 Omnia II با نرم افزاری به نام Application Store عرضه می شود که امکان دسترسی به فروشگاه نرم افزارهای سامسونگ را فراهم می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزارها در دسته های متفاوتی از قبیل recommended ، Hot و Category نمایش داده می شود. می توانید آیتم های جدیدی دانلود نمایید یا برای نرم افزارهای جدید جستجو نمایید. قبل از دانلود نرم افزار می توانید توضیحات آنرا بخوانید یا رتبه بندی آنرا مشاهده کنید.

گرچه امکان خرید از فروشگاه مایکروسافت هم در قالب نرم افزاری تعبیه شده بود اما این قابلیت در نمونه ما غیر فعال بود.

 

GPS
 

Samsung I8000 Omnia IIاز یک گیرنده داخلی GPS با قابلیت پشتبانی از AGPS استفاده می کند. AGPS اجازه جستجو و یافتن سریع تر ماهواره ها را با استفاده از دانلود داده های ماهواره ای از شبکه توسط Wi-Fi یا شبکه های 2G/3G مهیا می کند. با این کار یافتن ماهواره ها کمتر از 50 ثانیه و با غیرفعال کردن آن یافتن ماهواره ها تا دو دقیقه به طول می انجامد.

با صفحه نمایش 3/7 اینچی گوشی Samsung I8000 Omnia II این گوشی پتانسیل تبدیل شدن به یک ابزار جهت یابی خوب را داراست. متاسفانه در نمونه ای که در اختیار ما بود ، هیچ نرم افزار ویژه مقصدیابی وجود نداشت اما طبق مشخصات ارائه شده توسط سامسونگ ، این شرکت باید یک نرم افزار مقصدیابی  را با این گوشی عرضه نماید. گمان می کنیم این  نرم افزار ، نرم افزار Samsung Mobile navigator باشد. ما برای تست این که آیا GPS با نرم افزارهای شرکت های دیگر کار می کند یا نه ، نرم  افزار Google Maps را دانلود کرده و روی گوشی نصب کردیم.Google Maps  مشکلی با شناسایی گیرنده GPS نداشت و حدس می زنیم با هر نرم افزاری که بخواهید می توانید از GPS گوشی استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بازی ها
 

چهار بازی آشنا روی Samsung I8000 Omnia II نصب است. دو بازی نخست بازی های بسیار آشنای ویندوزی Solitare و Bubble Breaker هستند و دو بازی دیگر بازی های بسیار جذابی هستند.

 

image
 
image

 

بازی مسابقه ای Asphalt 4 یک بازی سه بعدی است . این بازی از کنترل های مبتنی بر شتاب سنج هم حمایت می کند . شما گوشی را برای هدایت کردن ماشین تکان می دهید. این کنترل ها برای ایجاد تجربه لذت بخش در بازی بسیار حساس هستند. و اگر مایل به استفاده از کنترل های حرکتی نیستید، می توانید با ضربه زدن بر روی صفحه ماشین را هدایت نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بازی crayon Physics یک بازی معمایی دو بعدی است که به کاربر اجازه می دهد تا در مورد امکان تخیلی  تبدیل نقاشی ها به اشیای فیزیکی ، تجربه کسب کند. شما باید یک سری از معماهای فیزیکی را حل کنید و دانش تان را در مورد فیزیک بیازمایید.

 

image

 

سخن پایانی
 

Samsung I8000 Omnia II مسلما گوشی منحصر بفردی است و مشخصات این گوشی این نکته را تایید می کنند. همچنین این گوشی پیشگام استفاده از سیستم عامل جدید مایکروسافت است که به تنهایی بسیار هیجان انگیز است. اما این نقطه قوت به تنهایی ، کمتر می تواند به عاملی برای فروش بیشتر گوشی تبدیل شود چراکه HTC قول به روزرسانی رایگان سیستم عامل گوشی های خود به Windows Mobile 6.5 را داده است.

چیزی که بیشتر جلب توجه می کند ، این است که گوشی می تواند تمامی عملکردهای درج شده در برگه مشخصاتش را به حیطه عمل درآورد. نکته دیگر اینکه در Omnia II ظاهر خسته کننده windows Mobile  به چشم نمی خورد . این بار این رابط به خوبی طراحی شده و درجه بالایی از پاسخدهی به دستورات کاربر را مثل سایر گوشی های رقیبان فراهم می کند.

نزدیکترین رقیب Samsung I8000 Omnia II گوشی HTC Touch HD است. این گوشی نسبت به Omnia II از صفحه نمایش بزرگتری استفاده می کند اما احتمالا کاربران جذب صفحه نمایش AMOLED گوشی سامسونگ خواهند شد. علاوه بر این Touch HD از پردازنده کندتر 528 مگاهرتزی استفاده می کند و تکلیف بروز رسانی Windows Mobile 6.5 در آن هنوز مشخص نشده است. اما Samsung I8000 Omnia II به سختی توسط یک دست قابل استفاده است در حالیکه ، Touch HD این قابلیت را دارد.

رقیب دیگر HTC Touch Diamond2 است گرچه این گوشی به صفحه نمایش AMOLED یا پردازنده 800 مگاهرتزی مجهز نیست. قیمت پایین تر و یکپارچه شدن این گوشی با رابط کاربری TouchFLO 3D می تواند باعث جذب کاربران به سوی آن شود. HTC طیف گسترده ای از کاربران دارد که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و می توانند شما را در ارتقا گوشی تان یاری نمایند.

با نگاهی به خارج از دنیای گوشی های ویندوز موبایلی رقبای دیگری نیز برای Samsung I8000 Omnia II پیدا می شود. گوشی Samsung i8910 Omnia HD که به سیستم عامل سیمبین مجهز است تقریبا صفحه نمایشی با اندازه یکسان اما با رزولوشن پایین تر از Omnia II ارائه می کند. اما این گوشی از قابلیت های عکاسی و فیلمبرداری فوق العاده ای برخوردار است. گرچه رابط کاربری لمسی به کار رفته در Omnia II از نوع سیمبینی اش بهتر است.

در آخر با گوشی iPhone 3GS روبرو می شویم. استفاده از یک دوربین بی کیفیت تر و محدودیت هایی از قبیل نبود انتقال فایل ها با بلوتوث ، گوشی اپل را به یک مغلوب تمام عیار در این زمینه بدل می کند. گرچه این گوشی از گنجینه نرم افزاری فوق العاده ای برخوردار است.

گمان می کنیم که با کاهش قیمت Samsung I8000 Omnia II ، به ندرت رقیبی جدی با کارآیی ها و طراحی ظاهری آن یافت شود. مشخصا سامسونگ قصد تسخیر بخش عمده ای از بازار گوشی های HTC را دارد و چیزی که ما با آن روبروییم امکان این رویداد را تایید می کند.  Omnia  اصلی اولین نماینده سامسونگ در این رقابت بود اما این شرکت کره ای هر روز اسلحه های جدیدی رو می کند.

Samsung I8000 Omnia II و Samsung B7610 OmniaPRO و چند گوشی دیگر از جمله گوشی رده پایین تر Omnia  این گفته را تصدیق می کنند . به نظر می رسد که سامسونگ گام های بزرگی در جهت تسخیر قلمرویی بر می دارد که تا به حال سهمی در آن نداشته است. شاید ما نخستین گوینده این مطلب نباشیم ، اما اگر آنها همچنان به این روند صعودی ادامه دهند ، کسی نمی تواند در برابر آنها مقاومت کند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)