خانهبررسی‌ها
Samsung M8910 Pixon 12

Samsung M8910 Pixon 12

گوشی Pixon 12 سومین گوشی از گوشی های جدید لمسی سامسونگ است که می توان در آن بیش از دوجین قابلیت کاربردی ویژه یافت ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۶/۱۲
بررسی گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12
 

گوشی Pixon 12 سومین گوشی از گوشی های جدید لمسی سامسونگ است که می توان در آن بیش از دوجین قابلیت کاربردی ویژه یافت . ثبت عکسهای 12مگاپیکسلی بوسیله یک  گوشی تلفن باعث می شود که روی آِن حساب ویژه ای باز کنیم. علاوه براین سامسونگ زمانی این گوشی را عرضه کرده است که دو گوشی پیشین این شرکت هنوز جز گوشی های پیشرو بازار هستند. این بار سامسونگ M8910 Pixon 12  عزم خود را برای تصرف بازار جزم کرده است.

گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  برترین گوشی دوربین دار موجود است اما قابلیت های تلفن های هوشمند را عرضه نمی کند. این گوشی از یکی از بهترین دوربین ها برای عکاسی برخوردار است اما کیفیت فیلم های ضبط شده توسط آن چندان قابل قبول نیستند. این گوشی رویایی تحقق یافته برای سامسونگ  است که می تواند پیامد های بدی برای  Pixon اصلی به همراه داشته باشد اما باید منتظر ماند تا Pixon 12  بتواند در برابر رقیبان خود قد علم کند.

زمانی که بخواهید  از لحظات زندگیتان عکسبرداری کرده و آن را با تمام دنیا به اشتراک بگذارید Pixon 12 به شما کمک خواهد کرد که این کار را به نحو احسن انجام دهید. علاوه بر دوربین فوق العاده ، این گوشی امکانات ارتباطی کاملی نیز برای شما به ارمغان می آورد.

image
 
image

 

بهتر است به سراغ بررسی گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  که به دنبال ایجاد تحولی در دنیای تلفن های همراه دوربین دار است برویم.

 

ویژگی های کلیدی
 

-          صفحه نمایش AMOLED بااندازه 3.1 اینچی و پشتیبانی از16 میلیون رنگ و رزولوشن 800x480 پیکسل

-          دوربین 12 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و فلاش LED و زنون مجهز به لنز 28 میلی متری

-          فوکوس اتوماتیک شی یاب ، برچسب گذاری جغرافیایی(Geotagging)، لرزش گیر دست ، حالت خودکار هوشمند ، تشخیص

چهره و لبخند و تنظیم درخشندگی خودکار

-          ضبط ویدیویی D1 با نرخ 30 فریم در ثانیه با قابلیت فوکوس خودکار و تشخیص چهره

-          زمان بسیار کوتاه وقفه بین دو عکس

-          رابط کاربری TouchWiz 2.0

-          پشتیبانی چهار بانده GSM و پشتیبانی از 3G با HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت و همچنین پشتیبانی از HSUPA

WiFi

-          گیرنده GPS با A-GPS

-          حافظه داخلی 150 مگابایت

-          اسلات کارت حافظه microSD با پشتیبانی از کارتهای حافظه با ظرفیت بالا

-          سنسور شتاب سنج

-          خروجی تلویزیون

-          رادیو اف ام استریو با RDS

-          پورت microUSB و بلوتوث استریو نسخه 2

-          پشتیبانی کامل مرورگر وب از فایلهای فلش و جاوا

-          قفل گشای هوشمند

-          نرم افزار مخصوص مقصدیابی توسط GPS

-          پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

-          کیفیت صدای عالی

-          شماره گیری هوشمند

-          نرم افزار مرورگر فایل های آفیس(Office Document Viewer)

 
نقاط ضعف
 

-          کیفیت ضبط ویدیویی پایین نسبت به کیفیت عکس های دوربین

-          فقدان قابلیت های تلفن های هوشمند

-          فقدان اسپیکرهای استریو

-          فقدان سوکت صوتی  3.5میلی متری روی خود گوشی(البته با یک قطعه سخت افزاری جداگانه امکان استفاده از سوکت 3.5 میلی متری هم مهیا می شود)

-          شماره گیری هوشمند این گوشی با اسامی کار نمی کند و فقط با شماره ها عمل می کند

 

برخی از ویژگی هایی کلیدی گوشیهای سامسونگ، در این گوشی نادیده گرفته شده اند و به نظر، سامسونگ می خواسته با ملاحظه و احتیاط بیشتری گوشی جدیدش را عرضه کند. در عوض گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  با داشتن قابلیت های ویژه ای همچون WiFi و نرم افزار مقصد یابی ماهواره ای و همین طور گیرنده GPS خود را به رخ می کشد.

فلاش زنون و فلاش LED که با هم در این گوشی به کار رفته اند ، قابلیت های دوربین آن را کامل می کنند. سامسونگ M8910 Pixon 12  با لنز وایدی که دارد و امکانات ویژه ای که سامسونگ در بخش نرم افزاری آن تعبیه کرده است ، به یک دوربین عکاسی توانمند تبدیل شده که می تواند هر دیده ای را به خود جلب کند.

 

image
 
image

در پایان ، با توجه به ارتقاهایی که سامسونگ دراین گوشی انجام داده است باید بگویم که سامسونگ M8910 Pixon 12  با رابط touchWiz و امکانات باورنکردنی دیگر سریع تر از گوشی های گذشته این شرکت کار می کند و واقعا ارزش خرید را دارد.این گوشی هوشمندتر شده و رابط کاربر لمسی TouchWiz در آن از سال قبل بسیار بهتر است.گوشی مالتی مدیایی مانند سامسونگ S8000 Jet می تواند از تمامی محاسن رابط سه بعدی اش استفاده کند ، اما نگران نباشید سامسونگ M8910 Pixon 12  هم در این بخش حرف های زیادی برای گفتن دارد.

در قسمت های بعد با Pixon 12 و طراحی ارگونومیک آن بیشتر آشنا می شویم.

 

محتویات بسته ی خریداری شده
 

گوشی پیشرفته ای مانند سامسونگ M8910 Pixon 12  باید جعبه ای پر از ابزارها و وسایل جانبی داشته باشد  . اما این بار ، اگر شما محتویات جعبه گوشی M8800 Pixon را دیده باشید ، باید بگویم  که در این مورد هیچ سورپرایزی در Pixon 12  وجود ندارد. این گوشی هم مانند M8800 تنها ابزارهای ضروری را در جعبه خود به همراه دارد.

محتویات بسته این گوشی شامل یک شارژر ، یک کابل انتقال داده و یک هندزفری دوتکه است که به شما اجازه می دهد هدفونها را تعویض کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

  

خیلی در مورد باتری دومی که در تصویر بالا می بینید کنجکاو نباشید . گوشی Pixon 12 ای که به ما تحویل داده شد ، دو باتری در جعبه خودش داشت. اما این فقط یک اشتباه مضحک بود و Pixon12 اصلی تنها با یک باتری ارائه می شود.

چیزی که در اینجا بیشتر جای خالی اش احساس می شود یک کارت حافظه است .حافظه داخلی سامسونگ M8910 Pixon 12  150 مگابایت است که واقعا در برابر گوشی های برتر بازار مانند N97 و iPhone یا حتی گوشی Omnia HD سامسونگ خیلی کم است.البته آنرا در هر زمانی که دوست داشته باشید می توانید افزایش دهید . محتویات جعبه معمولا به بازار مقصد گوشی بستگی دارد .بنابراین می توانید انتظار ارائه یک کارت حافظه همراه گوشی را هم داشته باشید. حتی بعضی از فروشندگان به همراه گوشی یک کارت حافظه هم به عنوان هدیه به شما می دهند.

سامسونگ M8910 Pixon 12  با یک قلم فلزی عالی عرضه می شود که در کیفیت ساخت آن واقعا هیچ مضایقه ای نشده است.چون هیچ قسمتی در بدنه گوشی برای قلم تعبیه نشده است می توانید قلم را توسط یک بند به بدنه گوشی آویزان کنید. رابط کاربری این گوشی به جز در قسمت نوشتن با دست دیگر نیازی به قلم ندارد  ، بنابراین می توانید با خیال راحت آنرا کنار بگذارید وحتی به گوشی تان هم آویزان نکنید.

همانطور که می دانید سامسونگ M8910 Pixon 12  یکی دیگر از گوشی های لمسی سامسونگ است و طراحی آن تا حدودی متحول شده است. یک صفحه نمایش لمسی بزرگ در جلوی گوشی وجود دارد و زیر آن هم چند کلید سخت افزاری قرار گرفته اند.هرچند طراحی گوشی های لمسی به دلیل ساختار خاص شان زیاد قابل تغییر نیست. مطلب دیگر اینکه سامسونگ M8910 Pixon 12  به دلیل تقلیدش از M8800 Pixon مخصوصا در محل قرار گرفتن دوربین پشت گوشی  نباید شرمگین باشد.

           برای یک گوشی با برتری ها و امکانات سامسونگ M8910 Pixon 12   اندازه به کار رفته برای ساخت این گوشی یک اندازه نرمال است. با ابعاد 13.8*53*108 میلی متر و وزنی حدود 120 گرم ، این گوشی در این خصوصیاتش با گوشی M8800 Pixon برابری می کند.

 

طراحی گوشی
 

نمای جلویی بدنه سامسونگ M8910 Pixon 12  از پلاستیک براق مشکی ساخته شده است که صفحه نمایش آنرا کاملا احاطه می کند . سطح اطراف کلیدها کمی به سطح آلومینیومی شکل درآمده تا کلاس بیشتری به ظاهر گوشی بدهد. اثرانگشت دیگر بر روی این بدنه باقی نمی ماند و  وضعیت ایمنی گوشی و دکمه های سخت افزاری آن هم بهبود یافته است.

image

صفحه نمایش 3.1اینچی Pixon12 از گوشی LG Arena  بزرگتر  و اندکی از صفحه نمایش  Pixon اصلی و Apple iPhone 3GS  کوچکتر  است. با پشتیبانی از   WVGA 480 x 800در رتبه برترین گوشی موجود در بازار از نظر زرولوشن قرار دارد .

image

صفحه مقاوم گوشی سامسونگ pixon12 به اندازه کافی حساس است به کوچکترین تماس ها  ، تقریبا به خوبی صفحات خازنی واکنش نشان می دهد و شما می توانید از هر چیزی که مایلید از قبیل مداد ، قلم ،دستکش و یا غیره استفاده کنید این وضعیت بسیار بهتر از ابزارهای دارای ویندوز موبایل است و نسبتا نزدیک به حساسیت گوشی های iPhone است.

image

اگرچه در درخشش نورآفتاب این گوشی نمایش خوبی ندارد و نور آفتاب اندکی  خوانایی آن را با مشکل مواجه می کند اما وضوح آن شبیه سامسونگ S8000 Jet است و اندکی کمتر از بهترین هایی که مادر این زمینه دیده ایم .

شما قادر خواهیدبود تقریبا تمام صفحه pixon12 را در نورآفتاب ببینید اما این ویژگی سامسونگ تا کامل شدن فاصله کمی دارد . کاربران  مخصوصا زیر نور مستقیم آفتاب با لکه هایی در صفحه نمایش مواجه می شوند که دیدشان را دچار مشکل می کند.

اما با اینحال هنوز می توان به این گوشی امیدوار بود . خوانایی Pixon 12 در زیر نور آفتاب از بسیاری از گوشی های سونی اریکسون بهتر است.

در پایین صفحه نمایش سه کنترل سخت افزاری وجود دارد کلیدهای  برقراری و قطع تماس و کلید مرکزی . کلید مرکزی حالت مکعبی شکل یا سه بعدی ندارد و فقط برای نمایش منوی اصلی به کار برده می شود . با فشاردادن و نگهداشتن آن task manager گوشی با رابط جدید لمسی آن ظاهر خواهد شد.

image

در کناره چپ گوشی شما به  اسلات کارت حافظه  microSD و همین طور به قفل سخت افزاری یا کلید Hold دسترسی پیدا می کنید. در کناره سمت راست گوشی کلید تنظیم صدا قرار دارد که درحالت عکسبرداری تبدیل به کلید بزرگنمایی می شود. یک کلید کوچک هم برای روشن و خاموش کردن دوربین دستگاه  و همین طور شاتر در این قسمت قرار دارد . همه کنترل ها به راحتی توسط یک دست و یا هر دو دست قابل استفاده هستند . در عین حال مطمئن نیستیم که وجود کلید خاموش و روشن دوربین ضرورتی داشته  است یا نه  . در گوشی Pixon  اصلی چنین کلید مشابهی برای ورود به گالری وجود دارد ، احساس می کنم کلید تعبیه شده برای خاموش روشن کردن دوربین می توانست برای شاتر استفاده شود .

اینکه کلید دوربین بر قفل گوشی  هم غلبه کرده و آنرا باز می کند و می تواند دوربین را حتی صرف نظر از هر وضعیتی فعال کند  زیاد جالب به نظر نمی رسد .به هرحال  این مساله این احساس را  که ما با یک گوشی  دوربین محور روبرو هستیم تقویت می کند .جنبه مثبت قضیه این است که  ما درمورد گوشی ای صحبت می کنیم که در کمتر از سه ثانیه برای عکاسی  آماده به کار می شود و جنبه منفی قضیه این است که امکان دارد این کلید به طور ناخواسته در جیب شما فشار داده شود.

 

 

image
 
image
 

image
   

 

در بالای گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  پورت microUSB با یک کاور محافظ قرار دارد. این گوشی هم مانند سایر گوشی های جدید سامسونگ از طریق پورت USB شارژ می شود و مخصوصا هنگامی که در سفر هستید و شارژری به همراه ندارید ، در صورت داشتن کامپیوتر مفید واقع شود.

image
 
image
 

نکته دیگر این است ، که فقدان سوکت صوتی 3/5 میلی متری باعث می شود که از پورت microUSB برای اتصال هدست استفاده می شود. خوشبختانه هدست دوتکه این گوشی در یک سمت به سوکت 3/5 میلی متری ختم می شود و شما می توانید از هدست دلخواهتان هم استفاده کنید.

برداشتن درپوش باتری به دلیل وجود ضامن کار آسانی است. در زیر این کاور یک باتری 1000 mAh Li-Ion وجود دارد که احتمالا از همان نوعی است که در M8800 Pixon به کار رفته است.

image

ما با سامسونگ M8910 Pixon 12  قراری گذاشتیم و واقعا به عهدمان پایبند بودیم. ما بیش از اندازه ای که معمولا برای تست باتری های سایر گوشی ها وقت گذاشتیم برای این گوشی زمان صرف کردیم . در نهایت پس از یک شب کار سنگین با گوشی که شامل ثبت عکس (که بیشترشان بدون فلاش بودند) و استفاده از WiFi و تست امکانات جدید دیگر بود باتری گوشی خالی شد.

مثل همیشه ، لنز واید 12 مگاپیکسلی گوشی در پشت آن به همراه فلاش زنون و LEDقرار گرفته است. لنز دوربین پوشش محافظی دارد و همین طور یک پلاستیک محافظ اطراف لنز را فرا گرفته است اما در برابر خراش و اثر انگشت آسیب پذیر است.این پلاستیک احتمالا برای این به کار رفته که از انباشته شدن گرد و خاک در پایین لنز ، جاییکه احتمالا تمیز کردنش غیر ممکن است جلوگیری کند.

به هر حال اگر این پلاستیک آسیب ببیند احتمالا بر عکس های گرفته شده تاثیر منفی خواهد گذارد. ما بدون اینکه از ماندن اثر انگشت روی لنز اطلاع داشته باشیم ، تعداد زیادی از عکس ها را به همین دلیل از دست دادیم. حتی با یک اثر انگشت بجا مانده بر روی لنز ، کیفیت عکس ها افت قابل توجهی دارد.

پشت سامسونگ M8910 Pixon 12  قسمت دستگیره شکلی دارد که به گرفتن گوشی در دست مخصوصا در هنگام عکاسی کمک بسزایی می کند. گرچه این بخش همانند Pixon کمی بر ضخامت گوشی می افزاید. به هرحال تکرار طراحی پشت گوشی M8800 Pixon در این گوشی کاملا منطقی به نظر می رسد. دوربین کاربرد اصلی این گوشی است و حالت دوربین مانند آن باعث بهتر شدن این ویژگی می شود.

image
 
image
 

عدم وجود اسپیکرهای استریو در این گوشی واقعا تعجب آور است و در صورت وجود آنها می شد این گوشی را یک پلیر همراه توانمند دانست.

بر خلاف اندازه و وزن این گوشی ، این گوشی کارآمد است و به راحتی در دست جا می گیرد. با وجود دستگیره مناسب این گوشی ، استفاده از آن در حالت دوربین دیجیتال یا گوشی به راحتی امکانپذیر می شود.

خط های رنگی که در اطراف بدنه این گوشی به کار رفته اند این گوشی را زیباتر کرده و آنرا از M8800 Pixon  متمایز می سازد اگرچه کمی سخت می توان به سامسونگ M8910 Pixon 12  بعنوان ارتقایی برای M8800 Pixon نگاه کرد.صفحه نمایش Pixon 12  کوچکتر از M8800 Pixon است اما پشتیبانی آن از رزولوشن WVGA و فناوری AMOLED به کار رفته در آن باعث برتری این گوشی بر M8800 Pixon می شود.

 

رابط کاربری TouchWiz 2.0
 

گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  با آخرین نسخه رابط کاربری TouchWiz عرضه می شود که توسط خود سامسونگ توسعه داده شده است . این رابط همان رابطی است که در پیشتاز گوشی های مالتی مدیای سامسونگ یعنی سامسونگ S8000 Jet به کار رفته است. فقط باید بدانید که نرم افزار Media Gate (همان مکعب سه بعدی) در این گوشی به کار نرفته است اما به هرحال بقیه امکانات این گوشی درخور ستایش اند.

قبلا با گوشی هایی که رابط کاربر TouchWiz  در آنها به کار رفته بود با مشکل مواجه می شدیم اما Pixon 12 قصه متفاوتی دارد. این گوشی بسیار حساس و سریع است و رابط کاربری آن با افکت های جالب توجه و همین طور آیکن های زیبا ، تجربه منحصربفردی را به کاربر عرضه می کند.

اگر گوشی های سامسونگ را دنبال کرده باشید ، احتمالا می دانید که در این گوشی از تعدادی ازامکاناتی که در نمونه اولیه S8000 Jet  به کار رفته بود کاسته شده است . اما امکانات باقی مانده هم برا ی اینکه کار کردن با Pixon 12 را لذت بخش کنند کافی است.

با سرعتی که این گوشی دارد - اگرچه به طور رسمی اعلام نشده است- اما به نظر می رسد که سامسونگ M8910 Pixon 12  هم از همان امکانات سخت افزاری بهره می برد که در گوشی S8000 Jet به کار رفته است. علاوه بر این ، همان صفحه نمایش لمسی استثنایی  یک ابزار لمسی کارآمد و حساس را تکمیل می کند.

سامسونگ این امر را که هیچگاه دو گوشی آن  از سازماندهی یکسان استفاده نکنند به صورت یک سنت برای خودش درآورده است و سامسونگ M8910 Pixon 12  هم از این سنت پیروی می کند. این بار شما با سه نوار متفاوت غیرقابل پیمایش روبرو هستید که می توانید آنها را با کشیدن با یکدیگر جابجا کنید. نوار انتخاب شده با سه خط افقی کوچک در بالای آن از بقیه تمییز داده می شود.

شما می توانید هر کدام از صفحات اصلی را با Widget ها پر کنید و به هر کدام از آنها  یک تصویر زمینه متفاوت اختصاص بدهید.

ابزارها یا Widget  ها نرم افزارهای کوچکی هستند که به شما اجازه می دهند صفحه اصلی خود را سفارشی سازی نمایید.

 

  

image
 
image

 

image
 
image

 

یکی برای نمایش زمان در جاهای مختلف به کار می رود و دیگری وضع هوا را به شما نشان می دهد. حتی لوگوی اپراتور هم یکی از این widget هاست و می توان آن را بست.

بعضی از این Widget ها کارآیی بیشتری دارند . مانند ابزار AccuWeather که وضع هوا و ساعت را در دو منطقه مختلف نشان می دهد.ابزارهای دیگری همانند Go On a diet و Quit Smoking هم وجود دارند که تعداد روزهایی را که رژیم گرفته اید یا سیگار را کنار گذاشته اید برای شما می شمارند.

Widget هایی وجود دارند که بعنوان یک میانبر برای شما عمل می کنند اما برخی از آنها نیز  وجود دارند که به اجرای Widget  های دیگر کمک می کند. برای مثال یک widget می تواند تنظیمات مربوط به widget های آفلاین که به اینترنت نیاز ندارند و Widget  های آنلاین مانند AccuWeather که قبلا ذکر شد ، را برای تنظیم کانکشن مربوط به اینترنت به شما نمایش دهد. Widget مفید دیگری به نام meta به شما اجازه می دهد که در اینترنت به جستجوی ابزارهای دیگر بپردازید.

با انتخاب یک Widget برای دانلود مرورگر وب باز شده و شما را به صفحه ای که حاوی توضیحات کوتاهی در مورد widget و همین طور عکسی از آن است ، هدایت می کند. در زمان نوشتن این مطلب24 widget ویژه برای دانلود در دسترس بود که این تعداد باید با توجه به اینکه این ابزارها توسط کاربران توسعه داده می شوند ، حتما تا الان افزایش پیدا کرده است. همچنین شما می توانید بسته های بروزرسانی هم برای widget هایی که قبلا دریافت کرده اید ، دانلود کنید که شامل افزایش امکانات این ابزارها و همچنین رفع مشکلات امنیتی آنهاست.

جدا از صفحه اصلی ، سامسونگ در منوی اصلی گوشی هم تغییرات زیادی به وجود آورده است. این بخش اکنون به سه قسمت تقسیم شده است که هر کدام از این قسمت ها را می توانید با دیگری جابجا نمایید. دلیل نیاز به فضای زیاد در این بخش  این است که سامسونگ تقریبا تمامی نرم افزارها در این گوشی در منوی اصلی قرار داده است . این آیکن ها در یک ساختار مسطح همانند گوشی iPhone سازماندهی شده اند. برای یافتن تنظیمات کمی بیشتر باید به جستجو بپردازید اما می توانید تنظیمات را هم به منوی اصلی منتقل کنید که مسلما باعث حجیم تر شدن این منو خواهد شد.

image
 
image

سامسونگ گزینه ای نیز تعبیه کرده است که به کاربران اجازه می دهد تا آنطور که می خواهند منو را مجددا سازماندهی نمایند.با کلیک بر روی آیکن کوچکی که در بالای گوشه سمت راست قرار دارد وارد حالت ویرایش می شوید که به شما اجازه می دهد آیکن ها را جابجا کرده و آنها را در هر جایی که می خواهید قرار دهید. با کلیک دیگری بر روی آیکن مزبور از حالت ویرایش خارج می شوید.

image

گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  همانند دیگر گوشی های اخیر این شرکت به خوبی از عملکرد چند کاره حمایت می کند. Task manager با فشار دادن و نگهداشتن کلید سخت افزاری منو اجرا می شود. این نرم افزار ، نمای سه بعدی جالبتری نسبت به نمای کلاسیک شبکه ای معمول دارد. شما می توانید هر کدام از نرم افزارها را مستقیما از این بخش بسته یا به نرم افزار در حال اجرای دیگری سوییچ کنید. یک کلید با عنوان بستن تمامی نرم افزارها یا End all applications در این بخش تعبیه شده است که با وجود آن لازم نیست وقتتان را برای بستن تک تک نرم افزارها هدر دهید.

  

image
 
image

 

image

 

نکته ممتاز و کلیدی دیگر در این گوشی قابلیت قفل گشای هوشمند یا smart Unlock آنست. این قابلیت که پیش از این در گوشی های سامسونگ S5600 و S5230 به کار رفته بود ، به کاربران اجازه می دهد که با ترسیم یک حرف بر روی صفحه ، نه تنها قفل صفحه را باز کنند ، بلکه به آنها اجازه می دهددر آن واحد یک نرم افزار را اجرا کنند یا حتی با یکی از مخاطبان تماس برقرار نمایند.

 

 

image
 
image

 

image
 
image
  

 

هر کدام از حروف  A تا Z می توانند برای راه اندازی نرم افزار خاصی به کار روند . برای نمونه می توانید از این قابلیت برای راه اندازی نرم افزارهایی مانند پخش کننده موسیقی  ، بخش massaging ، مرورگر وب ، نرم افزارهای جاوا یا حتی صفحه کلید مجازی استفاده نمایید. این قابلیت همچنین به شما اجازه می دهد تا به راحتی با مخاطبانی که با آنها زیاد در تماس هستید ،حتی بدون اینکه نیازی به باز کردن قفل تلفن داشته باشید به مکالمه بپردازید.

 

دفترچه تلفن عالی
 

سامسونگ M8910 Pixon 12  با یک دفترچه تلفن با قابلیت ذخیره 2000 مخاطب با مشخصات متفاوت عرضه می شود . شما می توانید به  هر مخاطب عکس یا یک کلیپ ویدیویی اختصاص دهید. جنبه منفی در این بخش آنست که شما از این عکس ها تنها به عنوان Caller ID می توانید استفاده کنید و نمی توانید هنگام مرور لیست مخاطبان آنها را مشاهده نمایید.شما می توانید مخاطبان موجود در سیم کارت ، حافظه تلفن و یا هر دو را مشاهده کنید

Pixon 12  دو نوع الگوی برای جستجو در دفترچه تلفن ارائه می دهد. اولین الگو ، همان الگوی قدیمی است که با تایپ بخشی از نام شخص انجام می شود.اگرچه این کار با استفاده از صفحه کلید مجازی به خوبی انجام نمی شود. برای این کار باید یک کلیک اضافی برای فعال شدن کادر متنی مربوطه برای تایپ انجام دهید و بعد از تایپ کردن نام هم باید روی done کلیک کنید تا نتیجه جستجو به شما نمایش داده شود.

خوب، بالاخره به پیمایش الفبایی می رسیم که باعث صرفه جویی زمان زیادی می شود. سامسونگ گزینه ای تعبیه کرده که می توان نوار پیمایش یا Scroll bar را به هر سمتی از صفحه نمایش منتقل کرد که این امرباعث تسهیل کاربا گوشی با یک دست هم برای کابران راست دست و هم برای چپ دست ها می شود.

 

image
 
image

گرچه اندازه بزرگ صفحه نمایش Pixon 12 استفاده از گوشی با یک دست تسهیل می کند اما به هرحال موقعیت متغیر نوار پیمایش موجب راحت تر شدن کار با گوشی می شود. مسلما ، استفاده از پیمایش حرکتی در بخش جستجوی دفترچه تلفن گوشی هم کار می کند اما در لیست های طولانی مخاطبان استفاده از چنین امکانی خیلی راحت و مناسب نیست.

این بار سامسونگ فضای کافی برای قرار دادن دو کلید مخصوص جهت تماس و ارسال پیام را در کنار نام مخاطبان یافته است . عکسی که ممکن است به مخاطبی تخصیص داده باشید در این قسمت نشان داده نمی شود.

در هنگام ویرایش مخاطبان ، فیلدهایی برای اسم کوچک و اسم فامیل آنها به همراه فیلد مخصوصی برای تعیین نامی که قرار است در دفترچه نمایش داده شود وجود دارد. بنابراین شما می توانید مخاطبانتان را با اسم مستعارشان مشاهده نمایید در حالیکه نام کامل آنها را هم در دفترچه تلفن تان دارید.

image
 
image
 

امکان مفید دیگری که در این بخش برای جلوگیری از تکرار مخاطبان تعبیه شده است، هنگامی که شماره ای را ثبت می کنید که از قبل در دقترچه تلفن وجود دارد، به شما هشدار خواهد داد.

 

نرم افزار Photocontact
 

سامسونگ در گوشی های اخیرش که بر رابط TouchWiz مبتنی بودند جانشینی برای دفترچه تلفن معرفی کرد. در حالیکه این نرم افزار از همان مخاطبان موجود در لیست دفترچه تلفن استفاده می کند ، به شما اجازه می دهد تا با یک بار وارد کردن اطلاعات در این نرم افزار از مقدار زیادی از کار جستجو در دفترچه تلفن به دنبال مخاطبی خاص بکاهید.

 

image
 
image

این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا بخش هایی از تصاویر را برچسب گذاری کنید و سپس این قسمت ها را به مخاطبان مختلف تخصیص دهید.این ویژگی هنگامی که مخاطبان تان را گروه بندی کنید ، بیشتر به کار می آید. می توانید از هم کلاسی ها یا دوستان تان یک عکس دسته جمعی بگیرید و سپس تصویر هر کدام از آنها را به شماره تلفن مربوطه شان متصل کنید. پس شما یک عکس دارید که آنرا به چندتا از مخاطبان تان اختصاص داده اید .با تماس از طرف هر کدام از دوستانتان عکس وی به شما نمایش داده می شود.

به خاطر داشته باشید ، که با وارد کردن تصاویر گوشی به طور خودکار به تشخیص چهره ها می پردازد اما شما باید به طور دستی به افزودن برچسب ها اقدام کنید.

 

مدیریت تماس ها
 

همانطور که انتظار داشتیم گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  در کار اصلی خود یعنی برقراری تماس عالی عمل می کند. آنتن دهی بدون مشکل انجام میگیرد و کیفیت صدا در طول مکالمه ها هم عالی است.

شماره گیر از طریق میانبر مربوطه یا از طریق منوی اصلی فعال می شود . روند شماره گیری در این گوشی هم مانند سایر گوشی هاست.متاسفانه قابلیت شماره گیری هوشمند به جای اسامی تنها با شماره ها کار می کند که آنرا بدون استفاده می سازد.هرگاه ارقامی وارد می کنید ، مخاطبانی که شماره هایشان شامل آن رقم هاست نمایش داده می شوند ، گرچه ما فکر نمی کنیم کسی حتی قسمتی از شماره ها را به خاطر بسپارد.

image

به طور معمول نرم افزار باید لیست مخاطبان را بگردد و نام هایی را که به حروف وارد شده مرتبط است به نمایش درآورد.حدس می زنیم در گوشی های بعدی این مکانیزم درست عمل خواهد کرد.

مانند بسیاری از گوشی های جدید سامسونگ ،Pixon 12  هم یک ویژگی تلفنی جالب مبتنی بر شتاب سنج دارد.این ویژگی به شما اجازه می دهد که صدای تماس های دریافتی را با برگرداندن گوشی قطع کنید.

image

سامسونگ M8910 Pixon 12  سنسور نزدیکی (Proximity) ندارد تا با نزدیک کردن گوشی به گوشتان صفحه نمایش را خاموش کند . در عوض با هر بار شروع تماس گوشی به طور خودکار قفل می شود و شما با فشردن کلید Unlock می توانید از امکانات در هنگام تماس آن استفاده نمایید.

اکنون رویدادها مثل تماس های یا پیام های دریافتی مثل یک widget روی صفحه اصلی نمایش داده می شوند. این بخش سه لبه (tab) متفاوت دارد که هر کدام از آنها به رویداد متفاوتی اشاره می کند. همینطور در این بخش نام تماس گیرنده و مدت زمان تماس هم نمایش داده می شود.

 

پیام رسانی
 

بخش مدیریت پیام ها در گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  تفاوت زیادی با گوشی Pixon ندارد. این گوشی از یک ویرایشگر مشترک برای  SMS و MMS و یک ویرایشگر جداگانه برای email استفاده می کند.

ویرایشگر SMS و MMS همان نرم افزار همیشگی و آشناست که به شما اجازه می دهد گیرنده را از طریق دفترچه تلفن ، یا تماس های اخیرتان انتخاب کنید و یا اینکه آن را به طور دستی وارد نمایید. همین طور شما می توانید به جای اینکه گیرندگان یک پیام را یک به یک مشخص کنید ، یک گروه را بعنوان گیرنده پیام تعیین نمایید .

     

image
 
image

 

image

اگر اندازه یک پیام از 160 کاراکتر تجاوز کند ،پیام می تواند به 15 بخش برای ارسال تقسیم شود. پشتیبانی از ایمیل هم به اندازه کافی خوبست.یک آیکن Gmail در بخش منوی مربوط به گوگل وجود دارد اما تمام کاری که این آیکن برای شما انجام می دهد این است که صفحه مربوط به Gmail را در مرورگر وب تان باز می کند. اگر دسترسی مبتنی بر اینترنت را ترجیح می دهید ، می توانید از این گزینه استفاده کنید اما من نرم افزارهای ایمیلی که برروی گوشی نصب می شوند رابه آن ترجیح می دهم.

متاسفانه این نرم افزار قابلیت تنظیم خودکار تنظیمت Gmail را ندارد اما بعد از انجام این کار به صورت دستی مدیریت ایمیل ها بسیار ساده و لذت بخش بود.

محدودیت دانلود ایمیل ها ، 5 مگابایت است که برای دریافت اکثر فایل ها کافی است . اگر یک فایل آفیس را به عنوان ضمیمه ایمیل دریافت کنید ، می توانید به خوبی آنرا در خود گوشی ببینید.

برای وارد کردن متن ، سامسونگ  M8910 Pixon 12  سه گزینه پیش روی شما قرار می دهد.اولین گزینه ، همان گزینه سنتی و مرسوم است یعنی تایپ از طریق یک صفحه کلید مجازی 3x4 که اعداد و حروف را در یک مجموعه 12 تایی نمایش می دهد.

image

با چرخاندن 90 درجه ای گوشی این صفحه کلید به یک صفحه کلید QWERTY لمسی گسترش پیدا می کند. صفحه نمایش 3/1 اینچی ، فضای کافی را برای این طرح بندی فراهم می کند ، مخصوصا این که اعداد و سمبل های دیگر در یک صفحه جداگانه نمایش داده می شوند و با یک ضربه به کلید مخصوص آن فعال می شوند. تایپ کردن با توجه به صفحه نمایش لمسی حساس و استانداردهای صفحه های لمسی بسیار راحت است.

image

گزینه آخر ، امکان تشخیص دست خط است که در بسیاری موارد عالی عمل می کند و تشخیص دقیقی انجام می دهد. در اینجا نبود قلم بیشتر احساس می شود.شما می توانید این قلم را به طور جداگانه خریداری نمایید و اگر فراموش می کنید آن را به همراه داشته باشید می توانید آن را به گوشی آویزان نمایید.

    

image
 
image

 

image

مرورگر فایل ها
 

سامسونگ M8910 Pixon 12  به یکی مرورگر فایل قدرتمند مجهز است که در گوشی های برتر بازار مشاهده می شود. file manager  این گوشی می تواند فایل ها و پوشه های موجود در حافظه داخلی یا کارت حافظه گوشی را نشان دهد و بهتر از آن اینکه این نرم افزار می تواند پوشه های موجود را به بهترین شکل بر هم منطبق کرده و نمایش دهد.

پوشه های مخصوصی برای انواع فایل ها(عکس ها ، ویدیوها و صداها) وجود دارد و این امر به گوشی اجازه می دهد که محتویات حافظه را به خوبی سازماندهی و مرتب نماید. گرچه شما مجبور نیستید که این ساختار را رعایت کنید . می توانید فایل هایتان را هر کجا و در هر پوشه ای که می خواهید قرار دهیدو مطمئن باشید که گوشی در به کارگیری آنها دچار مشکل نمی شود.

image

شما می توانید فایل هایتان را تک به تک یا به صورت گروهی کپی کنید  یا انتقال دهید. می توانید پوشه های جدید ایجاد کنید و یا آنها را حذف نمایید(البته غیر از پوشه های پیش فرض مثل Sounds ، Images و...)

هنگامی که می خواهید چندین فایل را با هم پاک کنید می توانید عکس های حفاظت شده بوسیله Contact Photos و ... را هم حذف نمایید.به صورت پیش فرض این گزینه غیرفعال است و شما تصادفا عکس ها و آهنگ های محافظت شده را حذف نخواهید کرد.

فایل ها را می توانید یک به یک یا به صورت گروهی با بلوتوث ارسال کنید. در تمام File manager  شما می توانید فایل هایی را برای اینکه تصادفا پاک نشوند ، قفل کنید.

خوشبختانه ، Pixon 12 در اداره کارت های حافظه مانند گوشی هایی که اخیرا بررسی کردیم دچار مشکل نمی شود .گرچه در ابتدای قرار دادن کارت های 16 گیگابایتی و در خواندن آنها سریع ترین گوشی نیست اما مطمئنا سرعت آن شما را مایوس نمی کند.

 

گالری بهینه شده
 

همانند گوشی های جدید سامسونگ ، Pixon 12 دو گالری عکس متفاوت دارد.هر دوی آنها برای کار با رابط صفحه لمسی این گوشی بهینه شده و علاوه بر آن حالت های مختلفی برای مرور عکس ها در نظر گرفته شده است.

اولین گالری عکس در خود File manager تعبیه شده و دسترسی به آن از طریق باز کردن یک پوشه حاوی عکس ها به راحتی صورت می گیرد. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا عکس ها را باتوجه به تاریخ ، نوع ، نام و اندازه شان مرتب نمایید.

این گالری نماهای شبکه ای (grid) ، لیست و زیگ زاگ را عرضه می کند. آخرین مورد بالا ، قطعا با جزئیات فراوان طراحی شده است و زحمت زیادی هم برای آن کشیده شده اما مشخصا کم کاربردترین طرح بندی نیز ،به دلیل لزوم پیمایش بیش از حد در پوشه های حاوی عکس های زیاد به شمار می رود.

 

image
 
image

مرور عکس های 12 مگاپیکسلی در Pixon 12 با سرعت زیادی انجام می گیرد. تابحال گوشی های محدودی از سامسونگ یا دیگر تولید کنندگان را دیده ایم که این چنین در آماده سازی پیش نمایش عکس ها(thumbnail) در یک پوشه سریع عمل کند.

هنگامی که یک عکس را باز می کنید ، می توانید با حرکت دادن انگشتان تان بدون اینکه مجبور باشید به حالت لیست برگردید،  بین عکسها حرکت کنید.کار پیمایش عکس ها واقعا سریع انجام می گیرد و به نظر می رسد که گوشی چند عکس بعد و چند عکس قبلی را در حافظه کش خود نگه می دارد تا دسترسی به آنها سریع صورت بگیرد. با وجود سنسور شتاب سنج تغییر حالت بین حالت های افقی و عمودی نمایش تصاویر به طور خودکار انجام می گیرد.

image
 

image
 

سامسونگ همچنین در این گوشی امکانی به نام بزرگنمایی با انگشت یا finger zooming را که با فشار مطبوعات تغییر کرده ،  به کار برده است . شاید به نظر این ویژگی جدید باشد اما سامسونگ قبلا هم در گوشی  i900 Omnia آنرا به کار برده است. این اولین بار است که ما شاهد پیاده سازی این قابلیت در یکی از گوشی های برتر سامسونگ هستیم(البته اگر Jet را ندیده بگیریم اما به هرحال Pixon 12 رسما قبل از Jet  معرفی شده است).

image

بزرگنمایی بسیار ساده است و تنها با یک حرکت انگشت انجام می گیرد. شما فقط باید انگشت تان را روی عکس قرار داده و لحظه ای بعد برای بزرگنمایی آنرا به سمت پایین یا بالا بکشید. این روش در هر دوی گالری ها و همین طور در مرورگر وب کار می کند و براحتی می توان دریافت که این روش از روشی که در iPhone  به کار می رود(نیشگون گرفتن از صفحه) هم راحت تر است.

  

image
 
image

 

image

 

 وقتی کمی بیشتر با این قابلیت گوشی کار کردیم متوجه وقفه ای قبل از آغاز بزرگنمایی واقعی تصاویر شدیم. احتمالا این تنها جایی است که pixon 12 کمی تاخیر از خود نشان می دهد.

جایگزین گالری عکس ها در این گوشی Media Browser است . این نرم افزار یک آیکن اختصاصی در منوی اصلی دارد که دستیابی به آن را سریع و آسان می نماید.

در کنار نمایش رایج مشبک ، Media Browser حالتی ارائه می دهد که با تهیه پیش نمایش های کوچک از هر کدام از تصاویر ، جستجو در میان آنها را آسان می کند.

مثل همیشه  ، سامسونگ در هردوی این گالری ها یک ویژگی مبتنی بر شتاب سنج  اختصاصی هم قرار داده است. این قابلیت به شما اجازه می دهد که عکس ها را در هردو حالت افقی و عمودی با کج کردن گوشی به بالا و پایین مشاهده کنید.

حساسیت این قابلیت ارتقا یافته و آنرا مفید تر و قابل پذیرش تر کرده است.نسبت به گوشی های قبلی که در این جا بررسی شدند ،پیاده سازی این قابلیت به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است.اما هنور هم این قابلیت جا برای پیشرفت دارد .این امکان  در این گوشی نسبت به گوشیPixon  که برای اولین بار در آن معرفی شد ، کارکرد کمتری دارد.

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی ای که معمولادر گوشی های سامسونگ پیدا می شود،در سامسونگ   M8910 Pixon 12 کمی تغییر کرده است.این بخش از آیکن های جدیدتری استفاده می کند و نحوه نمایش album art نیز در این بخش تغییریافته است.

  

 

image
 
image

image

این پخش کننده موسیقی به شما اجازه می دهدکه آهنگ هایتان را با نام خواننده ، نام آلبوم و سبک دسته بندی کنید.همین طور بعد از دسته بندی کردن آهنگها بوسیله فیلتر ها می توانید از آنها به طور خودکار یک playlist تهیه کنید. اگر کافی نیست ، امکان ساخت Playlist های دلخواه هم وجود دارد. می توان پخش کننده موسیقی را برای پخش در زمینه(minimize) هم تنظیم کرد.

image

گزینه جدید در اینجا 5.1 ch است که هنگامی که فعال می شود ، پلیر را قادر به تقلید از کانال 5.1 می کند که به صورت نرمال در هدست های استریو وجود دارد. چند تنظیم پیش فرض برای اکولایزر هم وجود دارد اما متاسفانه هیچ گزینه ای برای سفارشی سازی آنها در نظر گرفته نشده است.

علاوه بر آن ، چند تصویر(visualization) نیز وجود دارد که ظاهر جالبی به پخش کننده موسیقی می دهد و یک مرورگر آلبوم مثل همانی که در i900 Omnia  به کار رفته بوددر این گوشی هم  وجود دارد که بعد از نرم افزار Apple Cover Flow  در مکان بعدی این گونه نرم افزارها قرار می گیرد.

آخرین نکته و نه کم اهمیت ترین آن ها این است که پخش کننده موسیقی هم برای پیمایش سریع  آهنگ ها  توسط صفحه لمسی مثل Pixon  بهینه شده است. و به همین دلیل می توانید  این گوشی بعنوان جایگزینی مطمئن برای پلیر همراه تان در نظر بگیرید.

Widget ویژه پخش کننده موسیقی هم جالب است که به شما اجازه می دهد که با یک کلیک به برنامه کامل آن دسترسی پیدا کنید.همین طور این widget امکان شروع پخش ، توقف پخش و یا رد کردن آهنگ ها را از طریق صفحه اصلی گوشی نیز مهیا می کند.

 

رادیو اف ام با کاربری ساده و خوب
 

سامسونگ M8910 Pixon 12   از یک رادیو اف ام با RDS استفاده می کند. RDS پیشرفته این گوشی امکان نمایش مشخصات ایستگاه رادیویی را در یک سطر و نمایش اطلاعات اضافی دیگری را در سطر دیگر مهیا می کند. این بخش هم با رابط لمسی گوشی سازگار است و امکان استفاده از آن با چندین دکمه بزرگی که در صفحه قرار دارند به راحتی فراهم است.

Pixon 12 به طور خودکار می تواند به جستجو و ذخیره ایستگاه های موجود در منطقه شما بپردازد. همین طور فرکانس های جایگزین برای فرکانس های اصلی یک ایستگاه را می تواند تشخیص دهد. بنابراین به هنگام مسافرت لازم نیست که به طور دستی به جستجوی ایستگاه هایتان بپردازید. گزینه ای هم برای ضبط برنامه های در حال پخش رادیو تعبیه شده است.

image
 
image

 

image
 

گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  با یک سیستم تشخیص موسیقی به نام Find Music عرضه می شود که مثل قابلیت TrackID است که در گوشی های سونی اریکسون به کار می رود.

اگر نمی خواهید که از طریق منو به رادیو دسترسی پیدا کنید ، می توانید این کار را از طریق Widget  مخصوص آن انجام دهید. با کلیک بر روی آن برنامه اصلی رادیو نمایان می شود . شما می توانید بدون اجرا رادیو از طریق Widget به تغییر ایستگاه ها بپردازید یا پخش را شروع یا متوقف کنید. از طریق widget تنها می توانید بین ایستگاه هایی که ذخیره کرده اید حرکت کنید و اگر به دنبال ایستگاه های دیگر هستید باید از طریق برنامه اصلی این کار را انجام دهید.

در مورد ایستگاه ها باید بگویم که فقط آنها را می توانید با فرکانس خودشان نامگذاری کنید و امکان تغییر نام آنها وجود ندارد. همین طور لیستی از ایستگاه های مورد علاقه شما در این بخش وجود دارد.

 

پخش کننده ویدیویی
 

پخش کننده ویدیویی این گوشی یک دیگر از نرم افزارهای قابل توجه آنست. پخش کننده ویدیویی به خوبی برای کار با رابط لمسی تغییر داده شده و تمامی کنترل ها در آن تعبیه شده است.  پخش کننده ویدیویی می تواند فیلم ها را در هر دو حالت افقی(البته با چرخش خودکار صفحه) و عمودی پخش کند و شما می توانید در فیلم رو به جلو یا عقب هم حرکت کنید . این کار به همان طریقی که در پخش کننده موسیقی انجام می گرفت قابل انجام است.

image
 
image
 

image

پخش کننده ویدیویی در هنگام اتصال هدست گزینه 5.1 ch را نیز برای شما فراهم میکند. این نرم افزار همین طور اجازه ارسال مستقیم کلیپ های ویدیویی به وب را هم مهیا می کند.

سامسونگ M8910 Pixon 12 هیچ مشکلی با پخش کلیپ هایVGA یا حتی  720x480 پیکسل با سرعت 30fps را ندارد. درست است که امکان فوق العاده ای نیست اما در عوض دیگر نیازی نیست که وقت تان را برای تغییر اندازه فیلم تلف کنید.

یکی از بهترین بخش های پخش کننده ویدیویی سامسونگ Pixon 12 ،   پشتیبانی آن از فرمت های Divx/XviD است . که این به آن معنی است که لازم نیست هیچ زمانی برای تبدیل فیلم هایتان برای پخش در گوشی تلف کنید . فقط آنها را به گوشی منتقل کرده و تماشایشان کنید.

 

بررسی دوربین 12 مگاپیکسلی به کار رفته در این گوشی
 

دوربین Pixon 12 ، مسلما با ارزش ترین امکان این گوشی است . Pixon 12 اولین گوشی در دسته 12 مگاپیکسلی هاست که به بازار عرضه می شود. با زمانی که ما در اختیار داشتیم ، این دوربین را در تست های مختلف به آزمون گذاشتیم.  همین طور با استفاده از این گوشی و گوشی N86 نوکیا که برخی آنرا رقیب اصلی Pixon 12 تلقی می کنند(حداقل قبل از اینکه گوشی Satio شرکت سونی اریکسون عرضه شود) ، به عکاسی پرداختیم.

 

سخت افزار
 

سامسونگ M8910 Pixon 12  از حداکثر رزولوشن 4000 x 3000  پیکسل پشتیبانی می کند. دوربین این گوشی قابلیت فوکوس خودکار دارد و از هر دوی فلاش های زنون و LED نیز استفاده می کند. این فلاش ها امتیاز بزرگی برای عکس ها و ویدیو هایی که در محیط های کم نور ثبت و ضبط می شوند فراهم می کنند.

با مشاهده نظرات کاربران در مورد پیش نمایش عکس هایی که پیش از این با دوربین این گوشی ثبت کردیم ، می بینیم که دوربین این گوشی خیلی مورد توجه منتقدان قرار گرفته است –گرچه برخی از آنها فقط به عدد مگاپیسکل گوشی اکتفا کرده اند. میدانیم که کیفیت عکس ها تماما به کیفیت لنز و متعلقات آن مربوط می شود. بدون تردید در حالت تئوریک این مطلب صحیح است که بالاتر رفتن عدد مقابل مگاپیکسل باعث بالا رفتن کیفیت عکس ها می شود اما در عمل در مورد دوربین های دیجیتال صدق می کند و نه گوشی های دوربین دار.

حقیقت این است که اغلب تولیدکنندگان تمام قطعات دوربین از قبیل لنز، سنسور و بعضی قطعات پردازشی را با هم خریداری می کنند و تنها کاری که انجام می دهند تعبیه امکانات در بخش نرم افزاری دوربین است.

به این دلیل است که قطعات دوربین های 12 مگاپیکسلی با کیفیت بالاتری نسبت به 8 مگاپیکسلی ها عرضه می شوند که آنها نیز از لنز های 5 مگاپیکسلی پیشین خود با کیفیت تر بودند. با تست هایی که تا به حال انجام داده ایم می توانیم بگوییم خیلی نادر است که کیفیت عکس های دوربین یک گوشی با رزولوشن کمتر بتواند بر دوربین یک گوشی با رزولوشن بالاتر غلبه نماید. پس مگاپیکسل هم معنای خاص خودش را داراست .  شاید این اثر به حدی نباشد که ما را متقاعد کند اما به هر حال اثر خودش را دارد.

سامسونگ گوشی M8910 Pixon 12 ، را با یک لنز واید 28 میلی متری مثل لنزی که در گوشی نوکیا N86 به کاررفته بود ، عرضه کرده است. برای آنهایی که با دوربین ها ناآشنا هستند باید بگویم که لنز 28 میلی متری ، 20درصد زاویه دید بیشتری برای شما فراهم می کند. گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  از لنز 30 میلی متری به جای لنز 28 میلی متری استفاده می کند که هنوز در رقابت با 35 میلی متری ها بر آن ها غلبه می کند ، اما این لنز همان چیزی نیست که سامسونگ قولش را داده بود. این ادعا با تست های میدانی ما و همین طور اطلاعات EXIF عکسهای گرفته شده توسط خود Pixon 12 قابل تایید است.

Pixon 12 در F/2.64 عکاسی می کند تا نور کافی را برای عکاسی مهیا کند و هنگامی که شرایط نور به آن اجازه دهد در F/3.61 بسته می شود. عکس های با گشادگی کم دیافراگم (که با F بزرگتری در هنگام بسته شدن دوربین مشخص می شود) باید واضح تر باشند و عمق بهتری نیز فراهم کنند.

سامسونگ M8910 Pixon 12  بر خلاف نوکیا N86 هیچ کنترل دستی ای بر مقدار گشادگی دیافراگم مهیا نمی سازد. خود گوشی تصمیم می گیرد که از کدام یک از دو مقدار ذکر شده استفاده نماید.  این امکان برای استفاده کاربران معمولی خوب است اما نمی دانیم چرا به خواست کاربران حرفه ای توجهی نشده است؟

با نظر به عدم وجود گشادگی دیافراگم متغیر در دنیای  گوشی های دوربین دار , عجیب است که چرا سامسونگ این ویژگی را در تبلیغات اعلام نکرده است.با توجه به طبیعت کنترل خودکار گشادگی دیافراگم ما نتوانستیم بفهمیم که آیا عکس هایی که در F/3.61 ثبت می شوند از دیگر عکس ها واضح ترند یا نه. از آنجاییکه سامسونگ گشادگی دیافراگم متغیر را در تبلیغاتش جا نداده بود ، می توان حدس زد که عکس های این دو حالت تفاوت زیادی با هم نداشته باشند.

 

رابط کاربری
 

Pixon 12 در زمینه نرم افزاری بخش دوربین هم عالی عمل کرده است. لرزش گیر تصاویر ، برچسب گذاری جغرافیایی و خطوط راهنمای منظره یاب به همراه قابلیت هایی چون تشخیص چهره و لبخند در یک زمان کوتاه  ، بر ارزش این گوشی می افزایند.ISO در این دوربین تا 1600 قابل تنظیم است.

Pixon 12 به یک حالت هوشمند خودکار هم مجهز است که بهترین حالت عکاسی رابه طور خودکار برای یک منظره خاص بنا به شرایط محیط و شی، بر می گزیند. این امکان شبیه به امکانی است که LG در گوشی GC900 Viewty  به کار برده بود و آنرا ثبت هوشمند عکس یا Intelligent Shot نام نهاده بود. در مقایسه با حالت عکاسی معمولی ، حالت هوشمند کنترل بسیاری از تنظیمات مربوط به عکس مانند درخشندگی ، تراز رنگی ، روشنایی  و غیره را به خود دوربین واگذار می کند.  و باعث تقویت کیفیت عکس ها می شود.

در پایان ، سامسونگ M8910 Pixon 12  از فوکوس لمسی مثل چیزی که در iPhone به کار رفته استفاده میکند . تمام کاری که باید انجام دهید این است انگشت تان را روی شی ای که می خواهید روی آن فوکوس کنید قرار داده و سپس خط های مربوط به فوکوس را مشاهده کنید. با یک بار فشردن کلید شاتر ، فوکوس روی سوژه مورد نظر قفل شده و تصویر اصلی ثبت می گردد.

رابط دوربین تقریبا همان چیزی است که در نسخه اصلی Pixon به کار رفته بود. این رابط به خوبی برای کار با صفحه نمایش لمسی بهینه شده است و مطمئنا یکی از راحت ترین رابط های دوربین است که در گوشی های لمسی تابحال به کار رفته اند و سرعت پاسخ دهی خیلی خوبی هم دارد.

image
 
image

 

image
 
image

علاوه بر این ذخیره عکس ها در این گوشی خیلی سریع انجام می گیرد. برای عکس های 12 مگاپیکسلی این فرآیند کمی بیشتر از یک ثانیه زمان می برد. اگر حالت نمایش خودکار عکس ها بعد از ثبت را غیر فعال نمایید ، وقفه بین دو عکس را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش خواهید داد.

 

کیفیت عکس ها
 
در برابر Canon 350Dو نوکیا N86

هفته گذشته ما دو عکس را بداهتا با  سامسونگ M8910 Pixon 12  ثبت کردیم. در اولین عکس ما از روش معمول خودمان فاصله گرفتیم و دوربین این گوشی رادر برابر دوربین Canon 350D DSLR با یک لنز A610 قرار دادیم. بعد از این کار بسیاری از کاربران ما به دلیل استفاده از یک لنز ارزان قیمت و نامرغوب روی دوربین DSLR بر ما خرده گرفتند. بنابراین این بار ما برای مقایسه به سراغ لنز Sigma 10-20  رفتیم که به طور قابل ملاحظه ای بهتر از لنز A160 است.  گشادگی دیافراگم را در یکی از عکس ها بر روی F11 و در دیگری بر روی F7 تنظیم کردیم و سپس قسمت مرکزی عکس ها را که در آنها لنز بهترین عملکرد را داشت از آنها جدا کردیم. سپس نوکیا N86 را هم وارد این رقابت نابرابر کردیم.

به نظر می رسد که ما همچنان باید سر حرفی که هفته گذشته زدیم بمانیم که در شرایط مناسب نور ، دوربین 12 مگاپیکسلی Pixon 12 جزئیات بیشتری را نسبت به دوربین Canon DSLR 8 مگاپیکسلی که چهار سال پیش به بازار عرضه شده ، ارائه می دهد.

قبل از اینکه بدون دانستن اصل مطلب از ما گله کنید ، باید توجه کنید که من فقط در مورد میزان جزئیات صحبت کردم و  وقتی بحث به میزان نویز و دامنه پویای تصاویر می رسد این قضیه کمی متفاوت می شود. سنسور بزرگتر نیاز به مقدار پردازش بیشتری دارد و نحوه قرارگیر DSLR نیز راه و روش ویژه ای دارد. اما به هرحال بدون مقایسه ای مانند مقایسه بالا نمی شد میزان پیشرفت دوربین گوشی ها را دریافت.

به هرحال گمان می کنیم که با مشاهده عکس های این رقیبان می فهمید که برای چه ما این قدر هیجان زده ایم . گوشی سامسونگ اندازه بسیار کوچکتری دارد و می توانید آنرا همیشه همراه خودتان داشته باشید در حالیکه مسلما این مسئله در مورد یک DSLR  صدق نمی کند.

 در پایان اجازه می خواهم بگویم کارآیی دوربین گوشی سامسونگ M8910 Pixon 12  واقعا ما راشگفت زده کرد. رزولوشن بالا ، سطح نویز تحسین برانگیز و رنگ های شفاف و زنده  بهترین ویژگی های آن بودند و ما واقعا از چنین نتیجه ای خشنود هستیم. علاوه بر این ، با ثبت 200 عکس با دوربین سامسونگ M8910 Pixon 12  تنها تعداد کمی از آنها غیر قابل استفاده بودند که آن هم به دلیل بی توجهی ما به اثر انگشت به جای مانده بر لنز دوربین این گوشی بود.حقیقتا ، گوشی در این بخش تحسین برانگیز بود.

 

ضبط ویدیویی خوب
 

ضبط ویدیویی سامسونگ M8910 Pixon 12  نتوانست ما را به اندازه عکاسی با آن تحت تاثیر قرار دهد.

این دوربین قابلیت ضبط ویدیوهای D1 با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد اما کیفیت آن ها حتی نزدیک بهترین گوشی های سامسونگ در این زمینه هم نیست.

توجه کنید که ما در مورد گوشی ای با قابلیت پشتیبانی از HD مثل Omnia HD صحبت نمی کنیم. سامسونگ M8910 Pixon 12  حتی به کیفیتی نزدیک به کیفیت فیلم های گرفته شده توسط S8300 UltraTouch که یکی از بهترین های ضبط D1 هم هست ، نمی رسد. قاطعانه می توانیم بگوییم که کیفیت فیلم های VGA@30fps گوشی نوکیا N86 بهتر از نتایجی است که توسط Pixon 12 به دست آمد.

خیلی نگران نباشید . ویدیوهای ضبط شده این دوربین در بسیاری مواقع قابل استفاده است و دلیل مطالب ذکر شده در بالا این است که ما انتظار بیشتری از این گوشی داشتیم . ویدیوهای ضبط شده در این گوشی رنگ واقعی خود را از دست می دهند و کمی کم رنگ تر به نظر می رسند . جزئیات موجود در ویدیو ها هم به طرز نامطلوبی زیاد است.شاید ما بیش از حد از این گوشی انتظار داشتیم اما خوب بود که فیلم برداری این گوشی هم مانند عکاسی اش بهترین باشد.

 

امکانات ارتباطی کامل
 

سامسونگ M8910 Pixon 12   با پشتیبانی چهاربانده از GSM در سراسر دنیا قابل استفاده است. سازگاری این گوشی با شبکه های 3G به دلیل پشتیبانی از باندهای 900/2100 کامل نیست. این گوشی در حالت HSPDA سرعتی معادل 7/2 مگابیت یعنی بیشترین سرعت ممکنه را امکانپذیر می سازد. بلوتوث با A2DP هم وجود دارد که چیز جدیدی در این گوشی به شمار نمی رود.

پورت microUSB بسیار کارآتر از پورت های اختصاصی ای است که سامسونگ در گوشی های قبلی اش از آن استفاده می کرد. شما می توانیدگوشی را در حالت mass storage یا PC suite(media player) برای اتصال به کامپیوتر تنظیم کنید .

در حالت mass storage  می توانید به کارت  حافظه دسترسی پیدا کنید اما در این حالت دسترسی به حافظه داخلی گوشی امکان پذیر نیست.

برای تکمیل این امکانات ارتباطی ، سامسونگ M8910 Pixon 12   از WLAN هم پشتیبانی می کند. این گوشی از یک نرم افزار مدیریت WiFi قدرتمند استفاده می کند که با ظاهر زیبایش ، افزودن نقاط دسترسی یا Access point ها را به راحتی امکانپذیر می کند. تنها مشکل این است که شما باید پروفایل هر نرم افزار را در استفاده از Access Point  های مختلف بروزرسانی نمایید.

 

image

 

این به آن معنی است که اگر شما در اداره هستید و مرورگر وب تان را برای استفاده از شبکه بی سیم اداره تنظیم نموده اید ، برای استفاده از شبکه خودتان یا 3G باید پروفایل تان را بروز درآورید. امیدواریم که در آینده سامسونگ راهی نوآورانه برای مدیریت تغییر خودکار شبکه های در دسترس ابداع کند.

 

مرورگر وب بی رقیب
 

گوشی های سامسونگ M8910 Pixon 12  و سامسونگ S8000 Jet   پیشگام استفاده از مرورگر وب دلفین اند که نرم افزاری است که توسط خود سامسونگ توسعه داده شده است.با پشتیبانی کامل از فلش و بزرگنمایی با یک انگشت یا finger zoom ، این مرورگر به یکی از بهترین مرورگرهایی تبدیل می شود که ما تابحال شاهد ارائه آنها در گوشی های موبایل بوده ایم .

این مرورگر جدید اجازه می دهد که 5 صفحه به طور همزمان باز باشند . این مرورگر از چند دانلود به طور همزمان در پس زمینه نیز پشتیبانی می کند و یک مسدودکننده تبلیغات یا AdBlocker هم دارد.

image
 
image

متاسفانه ، این مرورگر از منابع سیستمی زیاد استفاده می کند و  پیغامی مبنی بر اینکه بیش از سه سایت سنگین را در آن واحد باز نکنید نمایش می دهد. ما نتواستیم 5 صفحه وب به طور همزمان را اداره کنیم و گمان می کنیم که این قابلیت کاربرد چندانی در گوشی ها نداشته باشد.

image
 
image

  بزرگنمایی با یک انگشت یا finger zoom در این بخش واقعا جذاب است. البته با کلیک دوگانه روی یک متن یا عکس هم گوشی به طور خودکار آن بخش را بزرگ می کند. با یک کلیک دوگانه دیگر می توانید به حالت بزرگنمایی معمول برگردید.

برتر از دو قابلیت جاوا و فلش ، مرورگر جدید این گوشی از پیمایش حرکتی و حالت تمام صفحه هم پشتیبانی می کند.اگر منصفانه بنگریم ، این پیمایش گر به خوبی نمونه اش در iPhone نیست اما به هر حال کارش را به خوبی انجام می دهد.

 

سازمان دهنده استثنایی
 

سامسونگ M8910 Pixon 12    با شماری از نرم افزارهای مفید مدیریت زمان ارائه می شود. از نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم که سه حالت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهانه ارائه می دهد . شما می توانید حالت نمایش پیش فرض آنرا انتخاب کنید و همین طور امکان انتخاب روز شروع هفته هم در این گوشی تعبیه شده است که به طور پیش فرض روی یکشنبه یا دوشنبه قرار دارد.اگرچه در گوشی Jet ، تنها دو نوع از رویدادها قابل تعریف هستند. شما می توانید ساعت و تاریخ  رویداد را تنظیم کرده و یک زنگ هشدار برای آن به عنوان یادآور تنظیم کنید.

image
 
image

 

image
 
image

هشدار ها به گونه قابل توجهی قابل سفارشی سازی هستند. شما می توانید تا ده هشدار با تنظیمات زنگ مخصوص ، صدا ، نام و روزهای تکرار مجزا برای هرکدام تنظیم نمایید.

image
 
image

ماشین حساب گوشی سامسونگ Pixon 12   شمار زیادی از عملیات ریاضی را پوشش می دهد.  نرم افزارهای دیگری مانند voice recorder ، Worldtime و مبدل واحد در این بخش قرار دارند. محدودیت زمانی در نرم افزار voice recorder 60دقیقه است. یک تایمر و کرنومتر هم در این گوشی قرار داده شده اند . 

image
 
image

 

image
 
image

در این گوشی نرم افزارهای To do و Notes هم برای ثبت کارها و یادداشت ها وجوددارد. شما می توانید از Widget مخصوص یادداشت ها برای قرار دادن یادداشت ها در صفحه اصلی استفاده کنید تا آنها را فراموش نکنید.  Widget جدا از نرم افزار عمل می کند پس انتظار نداشته باشید که یادداشت هایتان به طور خودکار در صفحه نمایش داده شود. Widget  دیگری هم وجود دارد که این کار رابرای نرم افزار to do  انجام می دهد.

نرم افزار ویرایشگر ویدیو یا video editor در این گوشی وجود دارد  که تحسین برانگیز است. این نرم افزار ویدیو هایی تا رزولوشن D1 را باز می کند و امکان بریدن ، جدا کردن و همین طور وارد کردن متن در ویدیوها را فراهم می کند.شما می توانید از عکس ها هم به جای ویدیو ها استفاده کنید و زمان هر یک از آنها از یک تا 30 ثانیه قابل تنظیم است.نرم افزار World Clock به شما اجازه می دهد تا زمان را در هر منطقه ای از دنیا سریعا چک کنید.

image
 
image

در پایان ، یکی از بهترین نرم افزارهای سامسونگ Pixon 12 در این بخش نرم افزار Office document viewer است که امکان مرور فایل های Word ، Excel ، Powerpoint و pdf را مهیا می کند. این نرم افزار از Access هم پشتیبانی میکند و یکی از بهترین نمونه های این نرم فزار است .

نرم افزار document viewer در هنگام باز کردن فایل ها به اندازه کافی سریع هست . گرچه عمل Panning کمی کندتر انجام می گیرد. این نرم افزار به لطف شتاب سنج در حالت افقی هم کار می کندکه باعث می شود خواندن اسناد آسانتر شود.

 

مقصدیابی با GPS
 

گوشی های سامسونگ M8910 Pixon 12  و M8800 Pixon علاوه بر GPS امکانات مقصد یابی نیز ارائه می دهند.در این گوشی ها به طور پیش فرض نرم افزار Samsung Mobile Navigator نصب است که یکی از نرم افزارهای کامل مقصدیابی ماهواره ای به شمار می رود.

این نرم افزار  را قبلا هم دیده ایم اما استفاده از آن در یکی از برترین گوشی های سامسونگ خبر جالبی است. این نقطه اشتراک هم باعث می شود که تفاوت های Pixon 12 و M8800 Pixon کم رنگ تر شوند.

image

 

image
 
image

نرم افزار Samsung Mobile Navigator  در حقیقت توسط Route66 تولید شده است و به همین دلیل شما می توانید به کارآیی و دقت نقشه های آن اطمینان داشته باشید.این نرم افزار قابلیت های ویژه ای چون راهنمای صوتی و امکانات بسیار دیگری نیز دارد که برای استفاده از آن ها باید هزینه ای اضافی بپردازید.

راهنمای صوتی مقصدیابی ، وضعیت هوا ، اطلاعات ترافیک و اطلاعات دوربین های حفاظتی و همین طور راهنمای سفر بوسیله یک مجوز یک ساله که با گوشی به ما داده شد ، فعال میشوند. حدس می زنم که ارائه این مجوز نیز به ویژگی های بازار مقصد بستگی دارد. اگر بخواهید این مجوز را جداگانه خریداری نمایید ، برای یک سال باید مبلغی حدود 70 یورو بپردازید.

 

بازی هایی برای تست و خرید
 

سامسونگM8910 Pixon 12   به طور پیش فرض چندین بازی آزمایشی نصب شده دارد که می توانند برای مدت کوتاهی شما را سرگرم کنند و باید برای دریافت نسخه های کامل بازی ها باید مبلغی بپردازید.

از آنجاییکه سامسونگ هیچ بازی و سرگرمی ای در این گوشی عرضه نکرده است ، نیازی به ذکر جزئیات دموهای بازی های موجود در این گوشی حس نمی کنیم.

 

image

تنها بخش بازی ها که به صورت آزمایش عرضه نشده است ،بازی Rollercoaster Rush است. یک بازی جاوا که از  شتاب سنج برای تغییر اندازه و نمایش در حالت افقی استفاده می کند.

 

image
 
image

سخن پایانی
 

همانطور که می دانید سامسونگ M8910 Pixon 12  تحول بعدی در زمینه گوشی های دوربین دار را رقم می زند و حتما از خرید و استفاده از آن لذت خواهید برد.گوشی های دوربین دار در بعضی موارد هنوز پشت سر دوربین های دیجیتال قرار دارند و در واقع رقابت گوشی ها با این دوربین ها موضوع مهمی نیست. آنچه که اهمیت دارد این است که اگر هر قابلیتی در این گوشی ها ارتقا یابد ، ما زندگی آسانتر و بهتری پیش رو خواهیم داشت.

به هرحال موفقیت واقعی برای گوشی های دوربین دار کنار زدن دوربین های دیجیتال از بازار  و برابری با کیفیت آنها نیست. حدس می زنم Pixon 12 می خواست این حقیقت را به ما بفهماند که این کار آنچنان که در گذشته تصور می شد غیر ممکن نیست. زوم اپتیکال و کنترل کاربر بر روی بسیاری از ویژگی ها و تنظیمات هنوز باعث تفاوت این گوشی با دوربین ها می شود اما ما درگوشی در حال ساخت سامسونگ M8920 در جستجوی گام بعدی خواهیم بود.

به سراغ سامسونگ M8910 Pixon 12  بر میگردیم که حرف های زیادی برای گفتن دارد. صفحه نمایش با کیفیت و حساس ،رابط زنده و گیرا و قابلیت های ارتباطی بالا بر ارزش این گوشی می افزایند. قیمت اولیه تعیین شده برای این گوشی کمی بیش از برترین گوشی هوشمند بازار از نظر دوربین تعیین شده است. تا یادمان نرفته است بگوییم که با چنین هزینه ای می توانید یک دوربین دیجیتال مناسب و همین طور یک گوشی با کارآیی قابل قبول بخرید. اما خوب هزینه قرار گرفتن در جریان اصلی تکنولوژی های جدید هیچگاه ارزان نبوده است.

Pixon 12 در اینجا یک برنده است اما باید تعریفی از برد را هم در اینجا ارائه دهم . این گوشی ، به دلیل قیمت بالا ، جدید بودن و استفاده آن از تکنولوژی های جدید نمی تواند بازار فوق العاده ای را در پیش رو داشته باشد. اما مطمئنا این گوشی می تواند نام شرکت سازنده اش را تا مدتی سرزبان ها بیاندازد.

اجازه بدهید با توجه به رقیبان این گوشی در موردش قضاوت کنیم.

گوشی i8910 Omnia HD شرکت سامسونگ یکی دیگر از گوشی های دوربین دار برتر بازار با دوربین 8 مگاپیکسلی و قابلیت ضبط تصاویر ویدیویی HD است و همین طور از ویرایش پنجم  سیستم عامل سیمبین سری 60 استفاده می کند. این گوشی هم از یک صفحه نمایش لمسی استفاده می کند . اندازه در این صفحه نمایش زیاد مهم نیست چون به هرحال با خاصیت HD بر رقیبش غلبه می کند.لنز واید Pixon 12  یکی از برتری های آن نسبت به Omnia HD است و برتری دیگر آن را  می توان در بزرگ بودن اندازه Omnia HD جستجو کرد که باعث می شود هر کسی آنرا در جیبش جای ندهد.

رقیب دیگر سامسونگ M8910 Pixon 12  گوشی Sony Ericsson Satio  یا Idou است . هر دوی این گوشی ها از دوربین های 12 مگاپیکسلی پیشرفته استفاده می کنند در حالیکه گوشی سونی اریکسون به دلیل مجهز بودن به ویرایش پنجم سیستم عامل سیمبین سری 60 هوشمندتر از رقیبش عمل می کند.

آخرین رقیب این گوشی ، گوشی LG GC900 Viewty Smart  است . این گوشی با چند ماه تاخیر نسبت به Pixon 12 عرضه می شود و غیر از رزولوشن پایین تر تصاویر در باقی چیزها با Pixon 12  برابری می کند. با افزوده شدن LG GC900 Viewty Smart به بحازار ، انتخاب های متنوع تری در رنج گوشی های 12 مگا پیکسلی در اختیار کاربران قرار می یگیرد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)