Samsung I7500

آندروید قصد دارد تا سال 2012 به دومین سیستم عامل به کار رفته در گوشی های هوشمند موبایل بدل شود...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۲۹
بررسی گوشی Samsung I7500 Galaxy
 

آندروید قصد دارد  تا سال 2012 به دومین سیستم عامل به کار رفته در گوشی های هوشمند موبایل بدل شود. I7500 Galaxy  از جدیدترین گوشی های مجهز به سیستم عامل آندروید است که از سوی Samsung ارائه شده است.

 

image
 
image

 

I7500 Galaxy مزایایی دارد که بواسطه پشتیبانی غول جستجوی اینترنتی جهان یعنی  Google در آن تعبیه شده اند. برای مثال ، به کار گرفتن نرم افزارهایی چون Picasa و YouTube مسلما به ارزش دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی خواهند افزود.

به دلیل اینکه اغلب مردم  بیشتر وقتشان را در اینترنت برای جستجو به دنبال مطالب مورد نظرشان هدر می دهند ، باید از ارائه Widget مخصوص جستجوی پیشرفته در این گوشی هم قدردان باشیم. نکته خوب این است که آندروید هم همانند سایر پروژه های گوگل مرتبا در حال به روز رسانی و توسعه است که باعث می شود قابلیت های جدیدی به این سیستم عامل افزوده شوند و نقاط ضعف احتمالی آن هم پوشانده شود.

I7500 Galaxy نخستین تلاش شرکت سامسونگ در ارائه گوشی های مجهز به سیستم عامل آندروید است ، اما اگر سیستم عامل گوشی را کنار بگذاریم ، با با یک گوشی تمام لمسی دیگر از سامسونگ مواجه خواهیم بود که به تمامی قابلیت هایی که در گوشی های هوشمند سراغ داریم ، مجهز شده است. البته آندروید همچنان نقاط ضعف و محدودیت هایی هم به همراه دارد. اجازه دهید به امکاناتی که سامسونگ و آندروید برای ما مهیا می کنند ، نگاهی بیاندازیم.

 

ویژگی های کلیدی
 
پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE پشتیبانی از 3G با HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه و HSUPA  با سرعت 5.76 مگابیت در ثانیه سیستم عامل Android v1.5 با اسم رمز CupCake صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچی از نوع AMOLED و پشتیبانی از رزولوشن HVGA پردازنده 528 مگاهرتزی Qualcomm MSM72000A با حافظه RAM 128 مگابایتی دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED ، برچسب گذاری جغرافیایی ( Geo-Tagging ) و یکپارچگی با نرم افزارهای YouTube و Picasa پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g و مجهز بودن به گیرنده داخلی GPS سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه و قابلیت turn to Mute قطب نمای دیجیتالی برای چرخش خودکار نقشه ها پورت microUSB برای شارژ گوشی و انتقال داده ها اسلات کارت حافظه microSD با پشتیبانی از کارتهای حافظه با ظرفیت بالا حافظه داخلی 8 گیگابایتی بلوتوث استریو با پشتیبانی از A2DP سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد  
نقاط ضعف اصلی
 
عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند قابلیت های دوربین کمی قدیمی هستند عدم پشتیبانی از تماس های ویدیویی عدم پشتیبانی از فناوری مالتی تاچ عدم پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب (که بزودی به صورت یک پروژه کد باز عرضه خواهد شد) عدم پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX/XviD یا حداقل وجود نرم افزاری که  این فرمت ها را پخش کند. نبود رادیو FM نبود خروجی تلویزیون عدم پشتیبانی از شماره گیری صوتی نرم افزارهای محدود در دسترس عدم پشتیبانی از انتقال فایل ها بوسیله بلوتوث

image
 
image

 

image

سامسونگ حضور قدرتمندی در بازار گوشی های لمسی تلفن همراه داشته است. انتخاب معمول آنها برای این گوشی ها ، رابط کاربری TouchWiz است که pocketPC ها و گوشی های پیشرفته را برای سازگار کردن آنها با سایر گوشی های سامسونگ به هم نزدیک کرده است .

در Galaxy آنها از این رابط فاصله گرفته اند و سیستم عامل و رابط جدیدی را تجربه نموده اند. هنوز رابط TouchWiz  برای سیستم عامل آندروید آماده نشده است.

برای راضی کردن کاربران ، سامسونگ Galaxy را به برترین قابلیت های موجود در گوشی های مجهز به آندروید تجهیز کرده است. و مسلما اگر این گوشی می خواهد به رقابت با گوشی HTC Hero بپردازد به تمامی این قابلیت ها نیاز خواهد داشت. I7500 Galaxy در روی کاغذ می تواند براحتی با Hero رقابت کند و حتی در برخی جهات از آن پیشی بگیرد.

اما این مسئله روی کاغذ صدق می کند و باید آنرا در عمل هم تجربه کنیم. در قسمت بعد به اساسی ترین پرسش انیشتین ،یعنی اینکه ، galaxy(کهکشان) از چه چیزی ساخته شده است ، پاسخ خواهیم داد.

با ابعاد 11.9*56*119  میلی متر I7500 Galaxy ، باریک ترین گوشی موجودِ مجهز به سیستم عامل آندروید است که به بازار عرضه شده است. علیرغم  اندازه آن ، این گوشی براحتی در هر جیبی جای می گیرد.

هنوز هم نمی توان Galaxy را گوشی کوچکی دانست اما به هرحال به ازای این اندازه اش ، مزایایی هم ارائه می دهد. اندازه بزرگ صفحه نمایش LED یکی از مزایای در دسترس بواسطه اندازه گوشی است. آندروید در صفحه نمایش های بزرگ هم براحتی قابل اداره کردن است. وزن 119 گرمی گوشی گرچه در برابر برخی گوشی های سیمبین کمی سنگین است اما سبک تر از گوشی iPhone  در تمامی نسل های آن است و اصلا با HTC Magic قابل مقایسه نیست.

 

طراحی  ساختار
 

سامسونگ این بار تصمیم گرفته است که رابط کاربری رایج خودش را کنار بگذارد و از آندروید به جای آن استفاده کند. مسلما نمی توان این کار را به طور مطلق بد دانست. چیزی که در اینجا اهمیت دارد ، طراحی ای است که سامسونگ در Galaxy از آن استفاده کرده است.

تنها هنگامی که صفحه نمایش روشن می شود می توانید وجود آندروید را حس کنید. صفحه نمایش را می توان براحتی بهترین قسمت سخت افزاری گوشی دانست . یک صفحه نمایش 3.2 اینچی لمسی OLED از نوع خازنی و پشتیبانی از رزولوشن HVGA در Galaxy  استفاده شده است. گرچه اندازه صفحه نمایش موجب می شود که تصویر کمی باریک تر شود اما رنگ های زنده و درخشندگی فوق العاده ، کیفیت تصویر بسیار خوبی به همراه دارند.  این صفحه نمایش زاویه دید گسترده ای دارد و اصلا نمی توان آن را با صفحه نمایش هایی که تابحال عرضه شده اند مقایسه کرد.

 

image
 
image

 

علاوه بر  این صفحه نمایش نسبت به دستورات کاربر بسیار حساس است. صفحه نمایش با سرعت و دقت بالایی به حرکت انگشتان تان پاسخ می دهد که موجب می شود رابط بسیار سریع تر از آنچه که واقعا هست ، دیده شود. گرچه،  این صفحه نمایش هم مثل سایر صفحه نمایش های AMOLED در زیر نور آفتاب خوانایی چندانی ندارد.

 

image
 
image

 

image

 

کلیدهای جلوی Galaxy اندازه خوبی دارند و کلیک کردن با آنها بازخورد محسوسی به همراه دارد . گرچه ممکن است با وجود صفحه نمایش بسیار عالی هرگز با آنها کار نکنید. کلیدهای سخت افزاری گوشی بیش از آن که به گوشی های مجهز به آندروید شباهت داشت باشد ، مشابه کلیدهای گوشی های HTC است.

کلید Back به خوبی مشخص شده است اما روی کلید منو یک جهت نما که به سمت بالا اشاره می کند ، در داخل یک براکت افقی قرار گرفته است. این شکل مطمئنا نمی تواند نمایش خوبی برای منو باشد. کلید Home مثل کلیدهای به کار رفته در سری N نوکیاست و بین دو کلید Back و کلید مخصوص پایان دادن به تماس ها قرار گرفته است.گرچه این کلید کوچک است اما به خوبی برجسته شده است و کار کردن با آن هم آسان است.

برای راحت تر کار کردن با کلید ها می توانید نرم افزار رایگان Spare Parts را دانلود کنید که می تواند تغییرات کوچکی مانند تغییر نحوه عملکرد کلید پایان تماس بوجود آورد. می توانید انتخاب کنید که با فشردن کلید End به صفحه اصلی بازگردید ، گوشی را قفل کنید و یا اینکه به صفحه اصلی بروید و گوشی را قفل نمایید.

 

image
 
image

 

ظاهر گوشی در کل مسطح به نظر می رسد . کل گوشی از پلاستیک ساخته شده است و علامت های نقره ای رنگ روی کلیدها کمی از سادگی جلوی گوشی می کاهند.

کناره های I7500 Galaxy با دیگر گوشی های لمسی شرکت سامسونگ تفاوت زیادی ندارد. در سمت چپ تنها کلیدهای تنظیم صدا قرار گرفته اند و در کناره راست گوشی کلید شاتر ، که با نیمه فشردن آن می توانید از فوکوس اتوماتیک استفاده کنید ، به همراه کلید Hold قرار دارند. کلید شاتر بسیار نرم است و بخوبی کار می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در کناره بالایی گوشی ، پورت microUSB ، روزنه مخصوص بند گوشی و سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد گوشی قرار گرفته اند. پورت microUSB از پوشش محافظ برخوردار است اما جلوی سوکت صوتی 3/5 میلی متری کاملا باز و بدون پوشش است.

 

image
 
image

 

پشت گوشی هم کاملا از پلاستیک ساخته شده است . این بخش هم مشکی رنگ و کاملا صیقلی است و مثل میز بیلیارد مسطح است. لنز دوربین و فلاش که کنار آن قرار گرفته است ، اسپیکر گوشی و لوگوی سامسونگ تنها نکات قابل توجه در این بخش هستند. به هر دلیلی از لوگوی Google که در نمونه اولیه گوشی در این بخش وجود داشت ، خبری نیست.

لنز دوربین در گوشه بالای سمت چپ قرار گرفته است و ممکن است در هنگام عکاسی به طور ناخودآگاه انگشت تان را جلوی لنز قرار دهید.

 

image

 

لنز دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک ،در یک قاب نسبتا برجسته قرار دارد که فلاش LED را هم در بر می گیرد. این قاب تنها محافظ لنز در برابر خراشیدگی هاست. اسپیکر گوشی دو برآمدگی کوچک هم دارد که باعث می شود صدا حتی در صورت قرار دادن گوشی در سطوح مسطح هم وضوح خوبی داشته باشد.

 

image

 

با برداشتن کاور باتری گوشی شیار سیم کارت نمایان می شود که براحتی قابل دستیابی است. متاسفانه اسلات کارت حافظه microSD هم در این بخش قرار گرفته است . گرچه این اسلات در زیر کاور باتری است اما تنها با برداشتن کاور باتری و بدون نیاز به درآوردن خود باتری می توان به آن دست پیدا کرد.

باز کردن کاور پشتی اغلب اوقات موجب می شود که باتری از جای خودش خارج شود ، پس در هنگام تعویض کارت حافظه مراقب باتری باشید. اما اگر بخواهیم از جنبه مثبت قضیه به این بخش بنگریم ، دنده هایی را می بینیم که موجب می شوند کاور پشتی در جای خود محکم تر بماند.

 

image

 

باتری تقریبا بزرگ است . 1500mAh به این معناست که باتری I7500 Galaxy می تواند تا 450 ساعت در حالت آماده به کار و تا 9 ساعت در حالت مکالمه دوام بیاورد. اما خوب این مطلب در محیط کنترل شده صادق است.در شرایطی که به شدت از گوشی در هنگام تست آن استفاده می کردیم باید روزی یکبار آن را شارژ می کردیم.

گرچه Samsung I7500 Galaxy  خیلی گوشی کوچکی نیست اما کار کردن با آن راحت است و کلیدهای سخت افزاری آن هم نسبتا بزرگ هستند.با توجه به ضخامت 11.9 میلی متری گوشی ، galaxy به خوبی در دست جا می گیرد.

ظاهر و استیل کلید ها برای چنین گوشی ای که اولین گام سامسونگ با سیستم عامل جدید آندروید است ، خسته کننده به نظر می رسد.گرچه این گوشی در میان محصولات سامسونگ جایگاهی خاص دارد و مطمئنا هواداران وفادار سامسونگ از آن قدردانی و تمجید خواهند کرد.نکته مثبت دیگری که در مورد این گوشی باید به آن اشاره کرد ، دوام و استحکام آن است.

در صفحات بعد دلیل علاقه مان به سیستم عامل آندروید را در خواهید یافت.

 

image

 

رابط کاربری
 

گرچه قبلا هم چیزهایی از رابط کاربری آندروید گفته بودیم ، اما در این بررسی کاملا از نزدیک آنرا مرور خواهیم کرد.

پیاده سازی کاملی از آندروید در این گوشی دیده می شود که بهینه شده و اشکالات آن نیز رفع شده اند. این رابط از سرعت بالایی برخوردار است . در ابتدا تصور می کردیم که سرعت بالای این رابط بواسطه به کارگیری پردازنده سریع تر حاصل شده است. پردازنده این گوشی همان پردازنده قدیمی 528 مگاهرتزی بود اما رابط می توانست با سرعتی حدود سرعت G1 اجرا شود.

بحث در مورد سرعت رابط کافی است و بهتر است نگاهی به کارآیی ای که این رابط از خود نشان می دهد بیاندازیم. بخش اصلی رابط کاربری صفحه اصلی است. شاید این امر به این دلیل است که آندروید از نمونه ای از سیستم عامل های مخصوص نوت بوک ها الهام گرفته شده است اما  با نگاهی دقیق تر به آن درمی یابیم که این صفحه اصلی بیشتر مشابه دسکتاپ کامپیوتر های خانگی است.

صفحه اصلی سه برابر اندازه صفحه نمایش را در بر می گیرد و این امر موجب می شود که شما فضای بیشتری برای سازماندهی آیتم هایی که باید در صفحه اصلی قرار دهید ، در اختیار داشته باشید. کارهایی زیادی می توانید در این صفحه انجام دهید. در صفحه نمایش تنها یک سوم صفحه اصلی نمایش داده می شود و برای دسترسی به قسمت های دیگر باید به راست یا چپ حرکت کنید.

 

image

 

image
 
image

 

در صفحه اصلی سه آیتم عمده به چشم می خورد : میانبرها ، پوشه ها و Widget ها.

اولین اینکه میانبرها در اینجا هم مشابه همان میانبرهای موجود در کامپیوترتان هستند و این بخش به توضیحات بیشتری نیاز ندارد.

پوشه ها می توانند در سازماندهی میانبرها به شما کمک کنند اما شما نمی توانید پوشه ها را در درون پوشه ها قرار دهید. آنها می توانند برای ترفندهایی چون دسترسی به لیست سریع تماس ها به کار گرفته شوند. میانبرهایی که مخاطبان از آنها استفاده می کنند ، همان عکس تخصیص یافته به آنهاست. پس برای ایجاد یک لیست تماس سریع تنها کاری که باید بکنید قرار دادن میانبرهای مخاطبان در درون پوشه هاست.

اما این مطلب زیاد جالب نیست. سرگرمی واقعی تازه وقتی شروع می شود که پوشه های پویا یا Live folders وارد بازی می شوند. تفاوت اصلی پوشه های معمولی با این پوشه ها این است که آنها به طور خودکار می توانند محتویات را در درون خودشان جا دهند.

همه نوع لیستی را می توان در درون پوشه های پویا جای داد. برای مثال می توانید پوشه هایی از میانبرهای مخاطبان ، یا یک فید RSS داشته باشید و یا شاید پوشه ای داشته باشید که تمامی رستوران های موجود در یک منطقه را نشان دهد.

پوشه های پویایی که از قبل در گوشی وجود دارند ، Contact With Phone Numbers و Starred Contacts هستند. این پوشه ها با مخاطبانی که در لیست Gmail تان دارید که به آنها شماره ای تخصیص داده شده است یا با ستاره علامت زده شده اند ، پر می شود. ما دوست داشتیم تعداد بیشتری از این پوشه های پویا داشته باشیم چراکه علاوه بر نوآورانه بودن ، بسیار مفید هم هستند .

 

image
 
image

 

image

 

آیتم دیگری که در صفحه اصلی به چشم می خورد Widget  ها هستند. دو Widget جدید به همراه آندروید v1.5 عرضه می شوند :تقویم و پخش کننده موسیقی. Widget مخصوص پخش کننده موسیقی بسیار ساده است ویک کلید Play/pause ، یک کلید برای حرکت بین آهنگ ها و بخشی هم برای نمایش اطلاعات در حال پخش دارد.

Widget مخصوص جستجوی تغییراتی داشته است و اکنون مثل صفحه اصلی خود Google ، با تایپ کاراکترهایی از سوی شما ، پیشنهادهایی به نمایش در می آورد.  در نسخه 1.6 سیستم عامل آندروید این Widget پیشرفت دیگری هم خواهد داشت و آن اجازه جستجو در بین فایل های محلی خود گوشی است.

Widget تقویم کمی محدود است و تنها رویدادهای پیش رو را نمایش می دهد. این Widget از این جهت که می تواند عناوین طولانی مربوط به رویدادها را نیز نمایش دهد قابل تمجید است ، اما از نمای ماهانه پشتیبانی نمی کند.

 

image
 
image

 

image

 

یکی دیگر از Widget های جدید که به نظر می رسد یک نرم افزار است Switchers است. این Widget راه آسانی را برای غیرفعال کردن GPS ، Wi-Fi ، بلوتوث و AutoSync دز اختیار کاربران می گذارد. یکی از نکات منفی آن این است که هیچ گزینه ای برای جستجوی شبکه های بی سیم و متصل شدن به آنها عرضه نمی کند. حتی اگراین شبکه را قبلا هم پیکربندی کرده باشید بازهم باید از طریق منوی تنظیمات برای اتصال به شبکه اقدام کنید.

 

image
 
image

 

یکی دیگر از مزایای اصلی آندروید ناحیه نمایش یادآورها یا Notification Area است. این بخش نوار کوچکی است که در بالای صفحه قرار می گیرد و اطلاعات مربوط به وضعیت گوشی از قبیل وضعیت باتری ، قدرت آنتن دهی و چیزهای دیگری چون بلوتوث یا رویدادهای از دست رفته را نمایش می دهد.

اما اگر شما این بخش را به سمت پایین بکشید لیستی از یادآورهای قبلی را هم مشاهده می کنید. به همین دلیل است که این بخش را notification area نامیده اند. با ضربه زدن به هریک از آیتم های موجود در این لیست یک اتفاق مرتبط با آن روی می دهد. برای مثال با ضربه ای روی اعلان نصب موفقیت آمیز نرم افزار می توانید نرم افزار را اجرا نمایید. یا با ضربه زدن روی اعلان مربوط به پایان دانلود فایل می توانید فایل مورد نظر را باز کنید.

 

image

 

به دلیل اینکه می توانید notification area را از هرجایی که نوار آن قابل مشاهده است باز کنید ، رویدادهای جدید تداخلی در کار شما بوجود نخواهند آورد. می توانید این نوار را تا جایی که می خواهید به پایین بکشید و جزئیات بیشتری از رویدادهای رخ داده را مشاهده نمایید. اگر این رویداد به توجه فوری شما نیازی نداشته باشد می توانید آنرا به جای خود برگردانید و به کارتان ادامه دهید.

برخی مواقع حتی نیازی به باز کردن این بخش نیز وجود ندارد. به محض دریافت یک پیام کوتاه کلمات نخست آن در نوار وضعیت نمایش داده می شوند و لااقل می توانید موضوع آنرا حدس بزنید.

 

صفحه کلید مجازی
 

در Samsung I7500 Galaxy  تنها امکان موجود برای تایپ استفاده از صفحه کلید مجازی آن است. این صفحه کلید تمامی کلیدهای لازم را در بر میگیرد اما نکته ای که در این جا باید بدان توجه کنید نمایش سه نقطه در زیر کلیدهاست. اگر این نقاط نمایش داده شوند با نگهداشتن آن کلید تمامی سمبل های مربوط به آن نمایش داده می شوند. همچنین این صفحه کلید می تواند با چرخاندن گوشی به صورت افقی دربیاید.

 

image

 

image

 

کلید های I7500 Galaxy به خصوص در حالت عمودی بسیار کوچک هستد و ممکن است در هنگام تایپ با اشتباهات فراوانی روبرو شوید. غیر از این مورد ، صفحه کلید ، کلیدهای جالبی مانند کلید .com دارد که در مواقع تایپ آدرس های اینترنتی حتما به کارتان خواهد آمد . یک کلید next وجود دارد که در هنگامی که بیش از یک فیلد را باید پر کنید به فیلد بعدی حرکت می کند. در پایان تکمیل فیلدها این کلید به کلید Done  تغییر می کند.

 

image
 
image

 

صفحه کلید Apple iPhone اندازه بزرگتری دارد که مسلما اندازه بزرگتر صفحه نمایش در آن بی تاثیر نبوده است.

 

image

 

رابط کاربری Android
 

در این جا روش های پایه ای تعامل با رابط کاربری آندروید برای کسانی که تا به حال با آن کار نکرده اند ، آورده شده است:

امکان پیمایش میان سه بخش صفحه اصلی با حرکت انگشت برای حرکت دادن یک آیتم از قبیل میانبرها ، پوشه ها یا Widget ها باید آنرا بفشارید و نگهدارید تا گوشی با ویبره به شما علامت دهد. با کشیدن آن به طرفین صفحه می توانید آنرا در میان بخش های صفحه جابجا کنید. برای حذف یک آیکن از صفحه اصلی کافی است آنرا روی کلید منوی اصلی بکشید. برای نمایش داده شدن task switcher باید کلید Home را فشرده و نگهدارید. برای افزودن یک آیتم به صفحه اصلی ، فضای خالی ای از صفحه را بفشارید یا از کلید منو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کلید منوی اصلی ، کلیدی مجازی است که در پایین صفحه اصلی با یک فلش مشخص شده است و لیستی از نرم افزارها را نمایش می دهد. کلید منو  یک کلید سخت افزاری است که منوهای خاصی را نمایش می دهد . برای مثال در صفحه اصلی با فشردن این کلید به گزینه هایی برای افزودن آیتم های جدید ، تغییر تصویر پس زمینه و مانند این ها دست پیدا می کنید.

 

Task Switcher واقعا نه به عنوان Task Switcher و نه به عنوان task manager عمل می کند . آندروید به طور خودکار نرم افزارها را اجرا کرده و می بندد. در هنگامی که منابع سیستمی رو به پایان است ، برنامه ای که بیش از همه غیرفعال بوده است ، بسته می شود اما در مرتبه آتی اجرای نرم افزار ، به همان شکلی که نرم افزار در هنگام بسته شدن بوده است ، به شما نمایش داده خواهد شد. این امر بیشتر مشابه این است که سیستم به جای بستن نرم افزار آنرا درون حافظه ذخیره می کند. Task Switcher امکان دسترسی به شش نرم افزاری که بیش از همه استفاده شده اند را مهیا می سازد.

 

image

 

قفل حرکتی(gesture Lock)
 

رفته رفته قفل حرکتی یا gesture lock به یکی از امکانات رایج تبدیل می شود و سیستم عامل جدیدی چون آندروید هم حتما باید از چنین امکانی برخوردار باشد. گرچه برخی از نسخه های این قابلیت از کاراکترهای انگلیسی استفاده می کنند اما آندروید از الگوی رسم اشکال برای این منظور بهره می گیرد. می تواند قفل گوشی را در هر بار باز کردن با استفاده از شکل خاصی که برای سیستم تعریف شده است باز کرد.

 

image
 
image

 

روشی که این گوشی از آن استفاده می کند این است که به شما نقاطی 3 x 3 را نمایش می دهد و برای تعریف حالتی جدید باید حداقل چهار نقطه از آن را به هم متصل نمایید. توصیه ما به شما این است که از اشکال خیلی پیچیده استفاده نکنید چراکه در صورت فراموش کردن آن برای لغو یا تغییر این الگو با مشکل مواجه خواهید شد.

با کمی تمرین و عادت کردن به گوشی می توانید بدون نگاه کردن به نقاط به رسم شکل مورد نظر بپردازید. همچنین در این جا گزینه ای برای حذف دنباله هایی که برای اتصال نقاط به کار گرفته می شوند وجود دارد.

نسخه کاراکتری این قابلیت ، این امتیاز را داشت که با کارکترهای مختلف می توانستید کارهای متفاوتی را انجام دهید و نه تنها قفل گوشی را باز کنید که در همان زمان نرم افزار خاصی را هم اجرا نمایید. فعلا آندروید چنین قابلیتی ارائه نمی دهد اما شاید در آینده شاهد عرضه چنین قابلیتی در نسخه های بعدی این سیستم عامل باشیم.

 

دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن قابلیت ذخیره سازی میزان زیادی از اطلاعات را داراست. این نرم افزار امکان درج شماره های مخصوص برای خانه و اداره را مهیا می کند و حتی به شما اجازه ایجاد برچسب های جدید را نیز می دهد. فیلدی مخصوص درج ایمیل هم در نظرگرفته شده است ومی توان به هر مخاطب زنگ مخصوصی هم تخصیص داد.

می توانید اطلاعات مربوط به حساب کاربری IM هر مخاطب به همراه اطلاعات شخصی او چون آدرس پستی وی ، شغل و نام شرکت و یادداشت های اختصاصی برای وی را هم در دفترچه تلفن ذخیره نمایید گزینه جالب دیگری هم وجود دارد که برای هدایت تماس های صوتی مخاطب به صندوق صوتی به کار می رود.

 

image

 

فیلدهای اطلاعاتی زیادی وجود دارد که به مخاطب می توان تخصیص داد و این گزینه ها با وجود تعداد زیادشان هنوز هم مرتب باقی می مانند. همه انواع این فیلدها بخوبی لیست شده اند و علامت + در کنار آنها برای افزودن یک فیلد از آن نوع به کار می رود. با فشردن علامت منفی موجود در زیر فیلد ، آن فیلد حذف خواهد شد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در هنگام مشاهده مخاطبان جزئیات متنوعی در این بخش نمایش داده می شوند. در این بخش گزینه هایی چون برقراری تماس با مخاطب یا ارسال SMS/MMS  به مخاطب هم به چشم می خورند. به دلیل اینکه هر شماره یک سطر را اشغال می کند ، براحتی می توان روی آن کلیک نمود.

ایمیل ها هم گزینه هایی چون گزینه های موجود برای شماره ها دارند. بقیه اطلاعات از هر نوعی که باشند در پایین آن نمایش داده می شوند.

می توانید یک مخاطب را با ستاره علامت بزنید تا در لیست مخاطبان مورد علاقه شما به نمایش درآید. در هر حساب کاربری Gmail هم گروه ویژه ای به چشم می خورد که Starred in Android نام دارد و مخاطبان علامت گذاری شده در آن جای می گیرند.

 

image

 

افزودن عکس به مخاطبان بسیار آسان است . هنگام انتخاب یک عکس یک ابزار برش نمایش داده می شود  و می توانید عکس را از هرجایی که بخواهید برش بزنید. افزودن عکس به مخاطبان اثر جانبی دیگری نیز دارد. با قرار دادن میانبری از آن مخاطب روی صفحه اصلی ، عکس تخصیص داده شده به عنوان آیکن آن نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

جستجوی مخاطبین در دفترچه تلفن هم براحتی صورت می گیرد و تنها لازم است روی کلید search کلیک کنید . با  کلیک بر روی این کلید ، جعبه مخصوص جستجو نمایان خواهد شد.

 

قابلیت های تلفنی
 

کیفیت صدا و آنتن دهی Samsung I7500 Galaxy  بسیار خوب است . اگرچه در قوی ترین تنظیمات هم بلندی صدا کمی پایین است.

متاسفانه دفترچه تلفن I7500 Galaxy مشکلی دارد که حتما باید در آینده رفع شود. این مشکل عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند است. در آندروید دفترچه تلفن ، گزارش تماسها و شماره گیر همه جزئی از یک نرم افزار واحد هستند. می توانید در دفترچه تلفن به جستجوی مخاطبی خاص بپردازید اما این امکان اصلا با شماره گیری هوشمند قابل مقایسه نیست. HTC hero این امکان را دارد اما سامسونگ برای تعبیه این قابلیت زحمتی به خودش نداده است . galaxy حتی از قابلیت شماره گیری صوتی هم برخوردار نیست.

گزارش تماس ها ، تماسهای گرفته شده ، دریافت شده و از دست رفته را یکجا نمایش می دهد.

 

image

 

image
 
image

 

پیام رسانی
 

با یک نگاه می توان فهمید که بخش پیام رسانی SMS و MMS بسیار ساده است. هیچ پوشه ای در این بخش وجود ندارد و تنها کلید New message در آن به چشم می خورد. گرچه همه چیز به این سادگی هم نیست و  لیست سازماندهی شده ای از پیام های دریافتی تان به صورت حباب ها در زیر آن نمایش داده می شود.

 

image

 

مثل iPhone در هنگام مشاهده پیام ها، پیام جدید به انتهای آنها افزوده می شود . در پایین صفحه نمایش کلید ارسال و جعبه tap to Compose قرار دارند. شمارنده ای در سمت راست قرار دارد که نشان می دهد 16 کاراکتر یا کمتر از آن تا پر شدن محدودیت 160 کاراکتری فضا دارید. این قسمت تعداد پیام هایی را که پیام تان برای ارسال به آن ها تقسیم خواهد شد را هم نمایش می دهد.

 

image

 

ارسال پیام تا حدودی ناامید کننده است و حتی اگر صفحه کلید را هم پنهان کنید ، هنوز هم فضای کوچکی برای کار با متن در اختیارتان قرار دارد.

برای افزودن گیرندگان پیام ها تنها کافی است شماره یا نام مورد نظرتان را تایپ کنید و از میان مخاطبان پیشنهادی یکی را برگزینید.  لیست گیرندگان با اسامی آنها نمایش داده می شود که بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به v1.0 آندروید به حساب می اید ، چراکه در آن نسخه پیشین تنها شماره ها نمایش داده می شد.

 

image

 

هر پیام ارسال نشده به همراه Draft ها با نشان Draft قرمز رنگی علامت گذاری می گردند. نکته دوست داشتنی این بود که هر حباب متن را در جعبه های tap to compose ، حتی بدون ذخیره کردن یا ارسال آن نگه میدارد. گرچه نسبت به نسخه قبل ، بخش پیام های تحویل نشده حذف شده است.

اگر می خواهید که پیام خاصی را ویرایش کنید ، یا آنرا برای دیگری ارسال نماید یا حذفش کنید باید متن پیام را فشار داده و نگهداریدتا منویی نمایش داده شود. در این منو گزینه هایی هم برای نمایش جزئیات و کپی کردن متن پیام به چشم می خورد.

 

image
 
image

 

هنگامی که پیام جدیدی را دریافت می کنید ، تمام پیام های سابقی که از فرستنده آن پیام دریافت کرده بودید در بالای منوی پیام ها نمایش داده می شود . اینکه آخرین محاوره تان با شخص مورد نظر در چه زمانی روی داده است اصلا اهمیتی ندارد.

با فشردن و نگهداشتن انگشت تان در بخش tap to compose ، گزینه هایی چون Cut  ، Copy و Paste نمایش داده می شوند . می توانید متن کپی شده را در هر نرم افزار دیگری چون ایمیل ها ، یادداشت ها ، چت ها و... paste کنید . همین طور عکس این کارکرد نیز امکان پذیر است.

 

image
 
image

 

تبدیل یک SMS به MMS  کاملا منطقی و آسان صورت می پذیرد. هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

 

image

 

عملکرد ها و کارآیی های Gmail هم نسبت به G1 شاهد تغییراتی بوده است. مهم ترین تغییر حاصل شده عملکردهای گروهی است که اجازه بایگانی ، برچسب گذاری یا حذف چند ایمیل را به طور همزمان برای کاربر مهیا می سازد.

 

image
 
image

 

image

 

همچنین نرم افزار استاندارد ایمیل هم وجود دارد که می تواند چندین  حساب کاربریPOP یا IMAP را به طور همزمان مدیریت نماید. متاسفانه در این بخش بر خلاف Gmail ایمیل ها حباب مانند نمایش داده نمیشوند . اما هنوز هم می توانید به پیام هایی که آنلاین ایجاد شده اند در فولدرهای اصلی شان، در کنار پیام هایی که در inbox ، drafts و یا Sent قرار دارند دست پیدا کنید.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

پوشه ها در یک ساختار درختی سازماندهی شده اند. با یک کلیک روی پوشه مشخصی محتویات آن نمایش داده می شود و با کلیکی دیگر، این بخش بسته می شود.

Google talk بخش پیام رسانی فوری را در I7500 Galaxy اداره می کند. شبکه G-Talk با برخی دیگر از شبکه های معروف دیگر چون Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts سازگار است.

رابط کاربری Gmail و بخش عمومی ایمیل ها کم با تغییر آیکن ها و منوها بهتر شده است.

 

image

 

image

 

گالری
 

گالری به طور خودکار عکس ها و ویدیوها را بدون در نظر گرفتن مکان ذخیره سازی آن ها می یابد. عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها  همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . این امر کار کردن با گالری را بسیار آسان کرده و می توانید مانند file manager با آن کار کنید.

در کنار نام هر پوشه عددی وجود دارد که تعداد آیتم های موجود در آن را نمایش می دهد. هر پوشه موجود در گالری ، به صورت آخرین عکسی که در آن قرار داده شده است (اگر آن پوشه کمتر از چهار عکس داشته باشد ) یا چهار پیش نمایش کوچکتر در صورت وجود بیش از چهار فایل در آن پوشه ، نمایش داده می شود. هیچ راهی برای تغییر دادن این حالت های نمایش وجود ندارد.

در گالری اصلی دو میانبر وجود دارد که به شما اجازه ثبت ویدیو ها یا ثبت تصاوبر را می دهند. اما میانبر مربوط به چرخش صفحه به دلیل تعبیه شدن  این امکان در سراسر رابط کاربری برداشته شده است.

 

image
 
image

 

image

 

متاسفانه در این بخش هنوز گزینه ای برای انتخاب چند عکس برای انجام عملیاتی چون Copy/cut/paste به صورت گروهی بر روی فایل ها وجود ندارد. گرچه پیمایش عکس ها به بالا و پایین بسیار راحت تر و سریع تر انجام می شود. اگر گالری را برای بار اول باز کنید باید مدتی را برای بار شدن عکس ها منتظر بمانید اما بعد از یکبار انجام این کار ، در مراجعات بعدی می توانید حتی در پوشه هایی که هزاران فایل دارند فورا به فایل ها دست یابید.

بزرگنمایی  هم در این نسخه سیستم عامل پیشرفت قابل توجهی کرده است. می توانید با یک ضربه دوگانه روی صفحه بزرگنمایی را به 100% تنظیم نمایید. زوم تدریجی هم اکنون بهبود پیدا کرده است و با درجات بیشتری انجام می گیرد. گزینه دیگری که در این بخش به گالری افزوده شده است کلید crop یا برش در نمایش تکی عکس ها در گالری است.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

پخش کننده ویدیویی
 

عدم  وجود پخش کننده ویدیویی در نسخه اصلی آندروید خیلی ناامید کننده بود ، گرچه هک ها و ترفندهای زیادی برای مشاهده فایل های 3gp با ایمیل پیدا می شود. با عرضه HTC magic ، فایل ها از طریق گالری قابل اجرا بودند اما هیچ نرم افزار اختصاصی بدین منظور در نظر گرفته نشده بود.

و بالاخره Samsung I7500 Galaxy  با نرم افزار پخش کننده موسیقی اختصاصی عرضه شد. این نرم افزار بسیار ساده است و با کلیک روی آن می توانید به لیست تمامی ویدیوهای موجود در گوشی دست پیدا کنید. کنترل های این نرم افزار هم مثل سایر نرم افزار ها استاندارد است و گزینه هایی چون play/pause ، next و previous دارد . می توان ویدیوها از طریق نوار مخصوص پیشرونده ویدیو به جلو و عقب برد.

 

image

 

image

 

به نظر می رسد که پخش کننده ویدیویی I7500 Galaxy تنها از استاندارد H.263 پشتیبانی می کند اما چون در باز کردن برخی فایل های دیگر هم به مشکل برخورد ، تصور می کنیم که هنوز کامل نشده است. امیدواریم در نسخه نهایی این نرم افزار پشتیبانی از DivX  هم در نظر گرفته شود.

گزینه دیگری که پخش کننده ویدیویی به آن نیاز دارد مکانیزمی برای فیلتر کردن ویدیو ها مانند ساختار به کار رفته در پخش کننده موسیقی است.

 

پخش کننده ویدیویی
 

صفحه اصلی پخش کننده موسیقی چهار کلید بزرگ دارد  که چهار روش اصلی جستجو در بین آهنگ ها را برای کاربر مهیا می کند. این روش ها ، امکان جستجو با استفاده از نام خواننده ، عنوان آلبوم ، نام آهنگ و یا لیست های پخشی را که ایجاد کرده اید را به شما خواهند داد.

 

image
 
image

 

image

 

image
 
image

 

عملکرد پخش کننده موسیقی تغییر چندانی نکرده است. این نرم افزار قابلیت جالب توجهی دارد که اجازه جستجوی سریع آهنگ را با پایین نگهداشتن انگشت تان روی آهنگ در Google یا YouTube را برای کاربر مهیا می سازد. بهتر اینکه ؛ نتایج جستجوی Youtube مستقیما در نرم افزار مربوطه آن نمایش داده می شوند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

علاوه بر جستجوی تدریجی برای یافتن یک آهنگ خاص می توانید از یک لغزنده الفبایی که در سمت راست لیست نمایش داده می شود ، برای جستجو استفاده کنید.

 

image

 

هنوز هم نواقصی در نرم افزار پخش کننده موسیقی به چشم می خورد . برای مثال نه از اکولایزر و نه از Visualization در این نرم افزار خبری نیست.

 

کیفیت صدا
 

کیفیت صدای Samsung I7500 Galaxy  مسلما یکی از بهترین کیفیت صداهایی است که تابحال در بین گوشی های مجهز به آندروید دیده ایم(شنیده ایم!). گرچه در این بخش Galaxy از تمامی جهات از HTC Hero پیشی نمی گیرد اما خروجی متعادل تر صدا قطعا با رضایت بیشتری از سمت کاربران مواجه خواهد شد.

سطح نویز پایین و دامنه پویای خوب نقاط قوت عملکرد Galaxy در این بخش به شمارمی روند و بقیه فاکتور ها نیز نسبتا خوب هستند.

پاسخدهی به فرکانس ها بسیار بهتر از نتایج ضعیفی است که در عملکرد HTC Hero شاهد آن بودیم. تغییر شکل فرکانس ها هم به خوبی انجام می گیرد و می توان گفت که آندروید با ارائه Samsung I7500 Galaxy  گام بزرگی در جهت بهبود کیفیت صدا برداشته است.

 

image

 

دوربین
 

Samsung I7500 Galaxy  به یک دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED مجهز است . عکس ها خیلی خوب هستند اما می ترسیم نتوانیم چنین اظهار نظری را در مورد ضبط ویدیویی آن بکنیم.

رابط کاربری دوربین بسیار عالی است و جای هیچ حرفی را باقی نمی گذارد. با فعال کردن دوربین ، در کنار منظره یاب یک کلید شاتر مجازی درگوشه بالای سمت راست و یک کلید گالری در گوشه بالای سمت چپ قرار دارند که آخرین عکس گرفته شده را نمایش می دهد. و به نظر می رسد که این رابط از رابط کاربری iPhone الهام گرفته شده است.

کلید منو کنترل های دیگری چون سوییچ به حالت ضبط ویدیویی ، یک کلید دیگر گالری و تنظمیات را نمایان می کند .  تنظیمات خوبی در این بخش قرار دارند. امکان فعال و غیرفعال کردن برچسب گذاری جغرافیایی ، تنظیم کیفیت ضبط  ویدیویی ، گزینه هایی برای تنظیم فلاش (روشن ، خاموش و اتوماتیک) و تنظیمات ذخیره سازی از جمله گزینه های موجود در این بخش هستند. نمی توان رزولوشن متفاوتی را برای عکس ها برگزید. پس حتی خیال تنظیماتی چون تراز سفیدی و ISO را از سرتان بیرون کنید.

 

image

 

image
 
image

 

با این همه ، عکس های گرفته شده توسط I7500 Galaxy از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.

درخشندگی خوب است و نویزها در سطح پایینی هستند. کناره ها کمی از وضوح بیش از حد رنج می برند اما این مورد زیاد جدی نیست. علیرغم فقدان حالت اختصاصی برای عکاسی ماکرو ، در ثبت عکس های ماکرو با مشکلی مواجه نخواهید بود.

گرچه هنوز هم می توان از این بخش انتظارات بیشتری داشت. عکس ها کمی از پایین و بالا برش داده می شوند و پیش نمایش آنها با تناسبی متفاوت به نمایش در می آید. مثل اغلب گوشی های دیگر نمی توانید پیش نمایش را با فشردن کلید شاتر رد کنید. اگر مثل ما این کار را از روی عادت انجام دهید ، در نهایت تنها با تعداد زیادی از عکس های کفش هایتان مواجه خواهید شد.

 

ضبط ویدیویی
 

ضبط ویدیویی از آن چیزی که از یک دوربین 5 مگاپیکسلی انتظار می رود ، بسیار فاصله دارد. نه تنها این ویدیو ها از رزولوشن پایینی برخوردارند (CIF با نرخ 30 فریم در ثانیه) بلکه تحت تاثیر الگوریتم فشرده سازی قدرتمندی هم کیفیت خود را از دست می دهند.

 

امکانات ارتباطی
 

Samsung I7500 Galaxy  از امکانات ارتباطی بسیار عالی برخوردار است. پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE گوشی را در سراسر دنیا قابل استفاده می کند.پشتیبانی سه بانده از 3G و HSDPA با سرعت 7/2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5/76 مگابیت بر ثانیه امکان استفاده از شبکه های پرسرعت را هم فراهم می کند.

همچنین از یکی از بهترین امکانات اتصالی محلی یعنی Wi-Fi نیز پشتیبانی صورت می گیرد . با استفاده از نرم افزار Switchers در صفحه اصلی ، اداره کردن ارتباطات بی سیم نیز آسان خواهد بود.

متاسفانه بلوتوث هنوز هم نقص عمده ای دارد و استفاده از آن تنها به پشتیبانی از هدست های بلوتوث محدود می شود. پشتیبانی از پروفایل A2DP خوب است اما قابلیت انتقال فایل ها با بلوتوث بسیار بهتر از آن است.

Galaxy به یک پورت microUSB هم مجهز است. تنها حالت پشتیبانی شده حالت USB Mass Storage  است و همگام سازی با استفاده از حساب کاربری Gmail  صورت می گیرد.

با اتصال گوشی از طریق کابل اصلی آن باید notification area را چک کنید. در این قسمت پیغامی برای اتصال USB نمایش داده می شود که از شما برای اتصال به کامپیوتر اجازه می خواهد. تنها بعد از تایید این پیغام ، galaxy بعنوان یک درایو در کامپیوترتان پدیدار خواهد شد. کارت حافظه و حافظه داخلی گوشی بعنوان درایوهایی مجزا نمایش داده می شوند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مرورگر وب
 

Samsung I7500 Galaxy  از یک مرورگر وب مبتنی بر WebKit که در Chrome و Safari از آن استفاده شده بود ،بهره می برد. این امر تجربه ای لذت بخش از وبگردی را برای کاربر تضمین خواهد کرد. صفحه خیلی سریع بار می شوند و پیمایش آنها هم بسیار راحت است.

مرورگر آندروید بسیار سریع است و رابط مناسبی دارد. اما بر خلاف بسیاری از سایر گوشی های هوشمند در این مرورگر از فایلهای فلش پشتیبانی صورت نمی گیرد.

 

image

 

علیرغم استفاده از صفحه نمایش خازنی galaxy ، غیر از میزانی جزئی از multi Touch پشتیبانی نمی کند. این به آن معناست که بزرگنمایی به گونه ای که در iPhone  صورت می گرفت در اینجا انجام نمی شود. و برای این کار باید از کلید های بزگنمایی که در پایین صفحه قرار دارند یا بزرگنمایی با ضربات دوگانه استفاده کنید.

مرورگر اجازه باز بودن چندین صفحه به طور همزمان را نیز فراهم می کند. اگر کلید windows موجود در منوی مرورگر را بفشارید می توانید تمامی صفحاتی را  که باز هست مشاهده کرده و از میان آن ها یکی را برگزینید. سوییچ بین صفحات با استفاده از یک افکت انتقالی جالب صورت می گیرد.

 

image

 

تیم آندروید گزینه ای هم در نظر گرفته اند که حتی در کوچکترین حالت بزرگنمایی بتوانید متون را بخوانید. این گزینه به صورت یک مستطیل کوچک نمایش داده می شود و بعنوان ذره بینی برای خواندن بخش های کوچک صفحه وب عمل می کند. امکان حرکت دادن آن با انگشتان تان هم وجود دارد که بیشتر مواقع می تواند مفید واقع گردد. به این امکان هم می توان به عنوان گزینه بزرگنمایی دیگری نگریست چراکه با برداشتن انگشت تان ، ذره بین ناپدید می شود.

 

image
 
image

 

مرورگر وب بخوبی بسیار از صفحات وب را باز می کرد  و در کل می توان عملکرد آن در این بخش را راضی کننده دانست. صفحه نمایش خازنی و کارآیی خوب مرورگر وبگردی با I7500 Galaxy را به تجربه ای لذت بخش تبدیل می کند و تنها جای خالی فایل های فلش در این میان حس می شود.

 

image

 

البته در این گوشی نرم افزار YouTube نیز به صورت از پیش نصب شده وجود دارد اما محتویات فلش حتی با فعال بودن این نرم افزار هم نمایش داده نمی شوند. حداقل مرورگر در زمان مرور سایت YouTube پیشنهاد باز کردن ویدیو را در نرم افزار YouTube می دهد. گرچه از این امکان تنها می توان برای سایت YouTube استفاده کرد.

 

سازمان دهنده
 

نرم افزاری برای مرور اسناد آفیس از پیش روی Samsung I7500 Galaxy  نصب نیست . در اینجا سایر نرم افزار ها به خوبی این فقدان را جبران می کنند و ما خیلی زود توانستیم فایل های آفیس را بر روی گوشی مشاهده کنیم.

نسخه رایگان تنها می توانست فایل های Word و Excel را نمایش دهد اما نسخه پولی آن می توانست فایل های PDF را هم نمایش دهد. قابلیتی جالب دیگر در نسخه پولی نرم افزار ، افزودن پوشه پویای دیگری بعنوان آخرین اسناد مرور شده است. این بخش به خوبی کار می کند اما محدودیت هایی مثل نبود بزرگنمایی دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بهترین قسمت این نرم افزار ، یکپارچه شدن آن با Gmail است که باز کردن و مرور اسناد آفیسی را که بعنوان ضمیمه ایمیل ارسال شده اند براحتی امکانپذیر می سازد. متاسفانه نمی توانید آنها را در حافظه گوشی ذخیره کنید. گمان می کنیم تنها عکس هایی را که بعنوان ضمیمه ارسال شده اند ، می توان در حافظه ذخیره نمود. الصاق تمامی انواع فایل ها به ایمیل ها امکان پذیر است.

به هرحال نداشتن نرم افزار مرورگر اسناد آفیس برای یک گوشی هوشمند ،بخصوص با این قیمت، نقطه ضعف بزرگی محسوب می شود .

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید آسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یادآور تخصیص دهید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

I7500 Galaxy یک ماشین حساب هم دارد . کلیدهای این ماشین حساب بزرگ هستند و کار کردن با آنها هم راحت است.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

Samsung galaxy از یک نرم افزار alarm هم استفاده می کند که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

و در آخر اینکه ، I7500 Galaxy از یک نرم افزار YouTube هم بهره می گیرد که فقدان پشتیبانی از فایل های فلش را تا حدودی جبران می کند. رابط کاربری این نرم افزار به قدری ساده است که براحتی می توانید هر آنچه را که در جستجویش هستید ، بیابید.

 

image
 
image

 

image

 

مقصدیابی  GPS

Samsung I7500 Galaxy  به یک گیرنده داخلی GPS هم مجهز است که از فناوری A-GPS برای یافتن سریع تر ماهواره ها استفاده می کند.

اگر این گوشی تنها با Google Maps بعنوان  نرم افزار مقصد یابی  عرضه شود ، اصلا جای شگفتی نیست.رابط این نرم افزار نسبت به آنچه که پیش از این دیده بودیم ، تغییرات اندکی داشته است.

امکان انجام بزرگنمایی دراین بخش با استفاده از ضربات دوگانه وجود ندارد. به جای آن شما باید از کلیدهای مجازی موجود در پایین صفحه استفاده کنید. این کلیدها هنگامی که استفاده نمی شوند ، پنهان می شوند و با لمس صفحه توسط کاربر نمایش داده می شوند. علیرغم تغییرات جزئی صورت گرفته این نرم افزار هنوز هم همان نرم افزار آشنا و دوست داشتنی Google maps است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

به طور معمول ، این نرم افزار به حالت نمایش خیابانی هم مجهز است. احتمالا این حالت نمایش را می توان بهترین بخش نرم افزار Google Maps دانست. اگر در منطقه شما هم از این حالت نمایش پشتیبانی شود می توانید ازنمای 360 درجه منطقه تان نهایت لذت را ببرید. هنگامی که قطب نمای دیجیتال را فعال کنید ، این حالت نمایش مشابه تجربه  یک تور مجازی خواهد بود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

متاسفانه استفاده از سیستم راهنمای صوتی مسیریابی در Google maps ممکن نیست . اگرچه هنوز هم روشی برای مسیریابی وجود دارد :مسیر و مکان کنونی تان روی نقشه نمایش داده می شود و براحتی می توانید مقصدتان را بیابید. البته در صورتی که بتوانید نقشه را بخوانید!

خوشبختانه نرم افزار رایگانی وجود دارد که امکان استفاده از راهنمای صوتی را در galaxy بوجود می آورد . این نرم افزار AndNav2 نام دارد. این نرم افزار از Google Maps استفاده می کند اما امکاناتی اضافی را هم بدان می افزاید. AndNav2 از قطب نمای دیجیتال استفاده می کند و بنابراین شما نیازی به چرخاندن گوشی برای مشاهده صحیح نقشه ها ندارید.

 

image
 
image

 

همانطور که ذکر شد AndNav2 از مسیریابی نقطه به نقطه ماهواره ای هم پشتیبانی می کند که بسیار خوب است. گرچه بخش راهنمای صوتی نرم افزار کمی سوال برانگیز است و برای استفاده از آن باید نرم افزار رایگان دیگری به نام Text To Speech library را هم نصب کنید که از تنها از زبان انگلیسی در بین بسیاری زبان های دیگر پشتیبانی می کند. استفاده  از موتور Text To Speech  به جای صداهای از پیش ضبط شده، گرچه صدای خیلی خوشایندی را تولید نمی کند اما در بسیاری مواقع می تواند کارا باشد.

اگر می خواهید هزینه بیشتری بپردازید ، نرم افزار کاملی برای مقصدیابی ماهواره ای هم اخیرا عرضه شده است که Sygic mobile maps نام دارد. این نرم افزار از 20 زبان پشتیبانی می کند  و با راهنمای مسیرها ، POI و هشدار دوربین های سرعت سنج کامل می شود.

قیمت ها به نظر منطقی می رسد:49.99 یورو برای انگلیس و ایرلند ، 79.99 یورو برای تمام اروپا و 94 دلار آمریکا برای آمریکا ، کانادا و مکزیک. گرچه اینها قیمت های گزافی نیستند اما نسبت به رایگان بودن خیلی زیاد حساب می شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت این نرم افزار هم مراجعه کنید.

 

سفارشی سازی آندروید
 

در اینجا روش هایی را برای سفارشی سازی میان افزار(Firmware) گوشی شما که به آندروید مجهز است ارائه می دهیم. نرم افزارهایی وجود دارد که امکان افزودن قابلیت های معینی مثل صفحه کلید بهتر یا صفحه اصلی مشابه گوشی های HTC و... را فراهم می کنند.

یکی از این نرم افزارهای مفید ، نرم افزار OpenHome-Lite است. این نرم افزار جای صفحه اصلی عادی را می گیرد اما نه قسمت است و سه برابر اندازه معمول صفحه نمایش را برای شما مهیا خواهد کرد. این نرم افزار همین طور میانبرهایی به جعبه جستجو و اجرای سریع نرم افزارها تعبیه خواهد کرد..

بهتر از همه اینکه ، پوسته های زیادی از قبیل پوسته های آیفون و palm برای ان وجود دارد  و پوسته های جدیدتر و خلاقانه تری هم در حال ساخته شدن هستند. این پوسته ها کاملا طراحی جدیدی نیستند و تنها یک پوسته ارائه می دهند(مثلا منوها به همان شکل آندرویدی شان باقی می مانند).

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید کارهای بیشتری هم انجام دهید . اگر از صفحه کلیدی که در اختیار شماست راضی نیستید می توانید از صفحه کلیدهای HTC استفاده نمایید. می توانید دقیقا همان صفحه کلید را نصب کنید یک صفحه کلید کامل QWERTY!

تنها کاری که باید بکنید دانلود نرم افزار HTC IME.apk و یک نصب کننده نرم افزار است. در این مورد ما از نرم افزار SlideME استفاده کردیم. فایل .apk را روی کارت حافظه قرار دهید و سپس از نرم افزار نصب کننده تان برای نصب آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ازمنوی Application Settings اجازه استفاده از منابع نآشناس یا Unknown Sources را فعال کنید.

بعد از پایان نصب از بخش Locale & text ، گزینه Touch Input را انتخاب کنید. سپس یک فیلد متنی خوب (مثل فیلدهای مرورگر) بیابید و آنرا مدتی طولانی فشار دهید . از منوی باز شده گزینه Input method را برگزیده و سپس Touch input را انتخاب نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزارهای آندروید
 

Samsung I7500 Galaxy  با تعداد کمی از نرم افزارهای نصب شده عرضه میشود . Google Maps ، Google Talk ، Quickoffice ، مرورگر اسناد PDF و YouTube تنها نرم افزارهایی هستندکه روی این گوشی نصب شده اند. گرچه در بازار مخصوص نرم افزارهای آندروید می توانید گستره وسیعی از نرم افزارها را که بسیاری از آنها نیز رایگان هستند به طور مستقیم با استفاده از Wi-Fi به گوشی تان دانلود کنید.

 

image

 

امکانی وجود دارد که در صورت دسترسی غیر مجاز نرم افزار در حال دانلود به اطلاعات شخصی یا تنظیمات ارتباطی تان به شما هشدار خواهد داد. این پیغام هشدار دقیقا نشان می دهد که نرم افزار در حال دسترسی به چه داده ای است و در صورت عدم تمایل می توانید عملیات دانلود را لغو نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بازار محصولات نرم افزاری آندروید از همان منطق به کار رفته در فروشگاه نرم افزاری Apple پیروی می کند. هم چیز از ظاهر گرفته تا ساختار آن کاملا آشناست.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزارهایی کاملا بدون کاربرد (مثل نرم افزاری که صفحه نمایش شما را به یک ابزار چشمک زن تبدیل می کند) تا نرم افزارهایی که یقینا مورد نیاز همه خواهند بود مثل پخش کننده های ویدیویی و File manager ها در این فروشگاه یافت می شوند.

 

سخن پایانی
 

Galaxy گوشی بسیار خوبی است که به یک سیستم عامل هم مجهز است که پتانسیل بالایی برای آن مهیا می کند اما نباید نواقص انرا هم نادیده گرفت. صفحه نمایش تمام لمسی خازنی از نوع AMOLED با اندازه 3.2 اینچی و دوربین 5 مگاپیکسلی بسیار قابل توجه هستند. استفاده از امکانات ارتباطی پیشرفته و مرورگر وب عالی ، I7500 Galaxy را به گزینه ای عالی برای وبگردی بدل می کند . تنها مشکل در این بخش عدم پشتیبانی از فایل های فلش است. صفحه نمایش بسیار عالی تماشای ویدیو ها را هم بسیار لذت بخش می کند و شکل مربع مانند آن هم زیاد به چشم نمی آید. اما متاسفانه از فرمت های DivX/XviD پشتیبانی صورت نمی گیرد.

از طرف دیگر Galaxy تمامی مزایای سیستم عامل های پیشرفته را داراست. می توانید به امکانات شبکه ای و سرویس های گوگل به آسانی دست پیدا کنید.اما FaceBook و برخی نرم افزارهای دیگر به صورت پیش فرض نصب نیستند .با حافظه داخلی 8 گیگابایتی و اسلات کارت حافظه با قابلیت پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت ، می توانید تمامی آهنگ هایتان را به همراهتان داشته باشید.

Galaxy نخستین گوشی سامسونگ است که به سیستم عامل آندروید مجهز شده است و به همین دلیل می توان برخی از نواقص آنرا نادیده گرفت. علاوه بر این رقبا هم تقریبا چنین مشکلاتی دارند و زمان بیشتری است که بر روی این سیستم عامل کار می کنند.

دشمن بزرگ Samsung Galaxy را می توان گوشی Hero ساخت شرکت HTC دانست. این گوشی حافظه RAM بیشتری دارد اما در مورد حافظه داخلی حرفی برای گفتن ندارد. صفحه نمایش آن از نوع TFT است و حداکثر سرعت HSUPA در آن به 2 مگابیت در ثانیه می رسد اما رابط کاربری Sense مخصوصا با اخرین به روز رسانی که سرعت آنرا به نحوی قابل توجه افزایش می دهد ، امتیاز بزرگی برای نماینده HTC محسوب می شود. دوربین آن از تنظیمات بیشتری پشتیبانی می کند و از نظر ظاهری نیز  نسخه سفید رنگ آن از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است. مرورگر وب Hero از فایل های فلش پشتیبانی می کند و از شماره گیری هوشمند نیز در این گوشی پشتیبانی به عمل می آید.

اگر از طرفداران Android نیستید و تنها مشخصات گوشی باعث جذب شما شده است ، باید گزینه هایی چون Samsung i8919 Omnia HD و Palm pre را در نظر بگیرید.Omnia HD اندازه بزرگتری دارد اما دوربین بهتر و صفحه نمایش بزرگتری هم در اختیار شما می گذارد. علاوه بر این ضبط ویدیویی آن  با رزولوشن 720p در میان گوشی های موجود در بازار بسیار نادر است. Palm Pre هم کسانی را راضی خواهد کرد که از آندروید ناامید شده اند.

HTC Magic با Hero فاصله چندانی ندارد اما قیمت آن قابل قبول تر است.

رقیب بعدی Acer Liquid است . این گوشی ادعا کرده است که می تواند تمام گوشی های مجهز به آندروید را با سرعت 768 مگاهرتزی پردازنده اش از میدان به در کند. احتمالا این گوشی تا ماه آینده به بازار عرضه خواهد گشت.

اگر سیستم عامل چون Android قصد دارد تا سال 2012 رتبه دوم را در میان گوشی های هوشمند به خود اختصاص دهد ، تولید کننده بزرگ و صاحب سبکی چون سامسونگ نقشی اساسی در این زمینه بازی خواهد کرد. بنابراین Galaxy باید برای سامسونگ به اندازه نام و اعتبار این شرکت اهمیت داشته باشد چراکه ابتدای مسیر طولانی آندرویدی این شرکت به شمار می رود. در حال حاضر می توان galaxy را نمایشی خوب برای نشان دادن قدرت سامسونگ تلقی کرد. این گوشی گزینه ای مناسب برای کاربران وفادار سامسونگ که می خواهند سیستم عامل جدیدی را هم آزمایش کنند، به شمار می اید. تنها رابط کاربری Sense و افزودنی هایی خاص است که موجب می شود HTC همچنان در برترین جایگاه های این رده باقی بماند. مطمئنا سامسونگ عقب نمی نشیند و گوشی مجهز به آندروید بعدی اش را با امکانات و قابلیت هایی مخصوص به خود عرضه خواهد نمود.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)