خانهبررسی‌ها
Samsung i8910 Omnia HD

Samsung i8910 Omnia HD

هرگز به نظر نمی­رسد که در صنعت موبایل با کمبود قهرمان مواجه شویم اما هرچند وقت یک بار نسلی جدید در این صنعت متولد می­شود که قواعد بازی را عوض می­کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۶/۱۲
 

 

مروری بر Samsung i8910 Omnia HD

 

هرگز به نظر نمی­رسد که در صنعت موبایل با کمبود قهرمان مواجه شویم اما هرچند وقت یک بار نسلی جدید در این صنعت متولد می­شود که قواعد بازی را عوض می­کند. راههای کسب عناوین به سختی به دست می­آیند. ما بسیاری قهرمانان را دیده­ایم که امتیازبندی­ها و عناوین را به سختی به دست آورده­اند و مستحق مرگ در این بازار نیستند. اما در اینجا یک گوشی می­آید که راه برد در بازی را می­داند. یک حرفه­ای تمام عیار. آیا سامسونگ Omnia HD به اندازه کافی قدرتمند خواهد بود که اسمش را با افتخار همراه کند یا کمرش زیر بار انتظارات خواهد شکست؟

با وجود اینکه تمام صفحه لمسی­های چند رسانه­ای برای به دست آوردن برتری در حال جنگ هستند، مجموعه HD راهش را در بین تلفنهای همراه پیدا کرده است. HD یک لغت حرفه­ای جادویی است که به اندازه استفاده­هاش از آن سوء استفاده هم شده است. در مورد Omnia HD دست روی پخش و ضبط ویدئو گذاشته است.

image
 
image

سامسونگ اولین شرکتی بود که ادعا کرد یک گوشی با قابلیت HD ساخته است. از آن موقع که زمان زیادی هم نمی­گذرد، هیچکدام از شرکتهای رقبای بزرگ نتوانسته­اند یک گوشی رقیب برای آن بسازند. پس سامسونگ توجه همه را به خود جلب کرده. حال باید ببینیم که آیا آنچه را ادعا کرده است می­تواند انجام دهد یا نه؟ Omnia HD مجهز به همه آن حقه­هایی می­آید که سامسونگ در کلاه خود دارد. مسلما ضبط و پخش HD بزرگترین کار عجیب و غریب این گوشی است. البته اینها در مبارزه فقط جزو زیباییهای این گوشی به وجود می‏آیند. صفحه بزرگ AMOLED، پردازنده 600 مگاهرتزی قدرتمند، چیپ گرافیکی متعلق به آن را هم نباید فراموش کرد. علاوه بر آنچه گفته شد گوشی دارای دوربین 8 مگاپیکسل، سیستم Wi-Fi، GPS، حافظه داخلی 16یا 8 گیگابایت، پشتیبانی از فایلهای DivX/Xvid  می­باشد. دست آخر باید بگوییم که همه آنچه گفته شد روی نسخه پنجم سیستم عامل سیمبین S60 قرار داشته که این سیستم عامل در زیر پوسته Touch Wiz جای گرفته است.

 
ویژگیهای اصلی

-          صفحه نمایش AMOLED خازنی 3.5 اینچ با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و رزولوشن 360×640 پیکسل

-          نسخه 5 سیمبین S60 با اینترفیس کاربری Touch Wiz سه بعدی

-          پردازنده ARM Cortex- A8 600 مگاهرتز به همراه شتاب دهنده گرافیکی HW

-          256 مگابایت حافظه Ram

-          دوربین 8 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED، ژئوتگینگ، تشخیص لبخند و چهره، لرزشگیر دست، WDR و ISO 1600

-          فیلمبرداری با کیفیت HD، 720 پیکسل در 24 فریم در ثانیه،480×720 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه، Time Lapse، QVGA و ضبط ویدئو با حرکت آهسته

-          پشتیبانی از 2 باند 3G و HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه و پشتیبانی از HSDPA با سرعت 5.76 مگابیت در ثانیه

-          پشتیبانی از 4 باند GSM

-          فناوری Wi-Fi به همراه DLNA

-          GPS داخلی با عملکرد A-GPS

-          حافظه داخلی 16یا 8 گیگابایت

-          اسلات کارت Micro SD با قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت

-          خروجی TV

-          رادیو FM با RDS

-          بلوتوث و USB نسخه 2

-          جک صوتی 3.5 میلی­متری استاندارد

-          فناوری صوتی DNSe

-          پشتیبانی از ویدئو DivX/ Xvid با زیرنویس

-          کانال دالبی 5.1 مجازی

-          حسگر مجاورت برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام نزدیک شدن به گوشی

-          شتاب­سنج برای چرخش خودکار اینترفیس، بی صدا کردن گوشی با سر و ته کردن آن و بازیهای حرکتی

-          مغناطیس سنج برای قطب نمای دیجیتال

-          نمایش دهنده فایلهای آفیس

-          پشتیبانی کامل از مرورگر وب

 

معایب اصلی

-          فلاش زنون ندارد

-          لنز دوربین پوشش ندارد

-          در گالری عکس مرورکردن کند و آزار دهنده است

-          ضبط ویدئوی HD گاهی به کمتر از 24 فریم در ثانیه می­رسد و یا فریم ها را دوبرابر می­کند تا به 24 برسد

-          هدایتگر موبایل سامسونگ، نقشه یا هدایتگر مسیر صوتی ندارد

-          شماره گیر هوشمند ندارد

-          زوم کردن لمسی مرورگر حوصله بسیار می­خواهد

-          نرم­افزارها تا اندازه­ای محدود هستند

-          برنامه ویرایش فایلهای آفیس وجود ندارد

 

در این گوشی تمام جزئیات لازم به کار رفته اما در بسته خریداران، کمی خساست به کار برده شده است. البته اگر همه چیز آن درست و به جا استفاده شود شاید بتوان گفت دلیل خوبی دارد که به دنبال جای حقیقی­اش در سلسله سامسونگ به عنوان پادشاه بدون رقیب و شکست ناپذیر ویدئوهای HD باشد.

برخی از شما شاید تعجب کنید و بپرسید که چرا ما الان به سراغ بررسی این گوشی آمده­ایم، آن هم پس از این همه مدت که این گوشی در بازار حضور دارد. سامسونگ I8910، در اواخر ماه می به بازار عرضه شد اما کمی بعد از آن سامسونگ تولید را متوقف کرد و پخش ذخیره­های گوشی را ادامه نداد. بر اساس گزارشات به علت مشکلات نرم­افزاری این اتفاق افتاد. اما اکنون زمان ارائه گوشی رسمی بوده و این گوشی در سراسر جهان ارائه می­شود. همه چیز رو به راه شده و ما می­خواهیم قاضی آن باشیم اما به هر حال این گوشی آماده همه نوع آزمایشی هست.

image
 
image

این سومین و آخرین ملاقات ما با Omnia HD است و ما هنوز انتظار داریم که یک گوشی پیشرو در زمینه صنعت را بررسی کنیم و مسلما یک گوشی آخرین مدل که دارای سیمبین و اینترفیس Touch Wiz است لیاقت یک نگاه دقیق­تر را دارد. امیدواریم شما هم علاقه­مند به پیوستن به ما باشید.

 

بسته خریداری شده

سامسونگ i8910 یک گوشی مالتی مدیای تمام عیار است و بسته خریداری شده آن استاندارد است که در آن یک شارژر، کابل Micro USB و یک هدست 3.5 میلی­متری قرار دارد.

میکروفون هدست کاملا نزدیک به گوشی سمت چپ قرار گرفته اما کنترل آن کمی دورتر قرار دارد. یعنی در وسط کابل. متاسفانه شما نمی­توانید از کنترل برای کنترل کردن موزیک پلیر استفاده کنید. تنها چیز دیگری که در این بسته وجود دارد کابل اتصال به تلویزیون است. یعنی همان کابل 3.5 میلی متری که به همراه نوکیاهای سری N بود. شاید اولین باری باشد که یک کابل خروجی تلویزیون در بسته خریداری شده سامسونگ دیده می­شود.

image
 
image

 

image

این کابل نمی­تواند ویدئوهای HD را انتقال دهد چرا که فقط یک کابل RCA معمولی است و هنگام انتقال دادن فایلهای مالتی مدیای دیجیتالی کم می­آورد. اما کاملا فشرده بوده و می­توانید آن را به هر تلویزیونی متصل کنید. سامسونگ Omnia HD را نمی­توان کوچک‏ترین گوشی موجود نامید. در حقیقت اولین چیزی که به ذهن کاربر می­رسد پهن بودن گوشی با ابعاد 59×123 میلی­متر است. با توجه به ضخامت 12.9 میلی­متری گوشی می­توان آنرا باریک نامید اما به هیچ وجه سبک نیست.

 

طراحی و ساخت

طراحی یک موبایل کاملا لمسی مسلما آزادی چندانی را در ساخت گوشی به سازنده نمی­دهد. Omnia HD از یک ظاهر استاندارد دور نشده است. قاب متالیک دور صفحه نمایش به آن صورت خودش را داده اما پلاستیک شیشه­ای دور صفحه نمایش کمی بی کلاس جلوه می­کند.

بیشتر وجه جلویی گوشی توسط صفحه نمایش AMOLED با اندازه 3.7 اینچ و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ گرفته شده است که در یک قاب متالیک شیشه­ای محدود است. گوشی در مقابله با اولین گوشی نسخه 5 S60 یعنی نوکیا 5800 Xpress Music، از فناوری خازنی استفاده می­کند. این صفحه نمایش به لمس حساس است و ما کاملا از کار آن راضی بودیم.

image
 
image

فناوری خازنی استفاده شده در آن عالی بودن پاسخگویی صفحه را در کاربرد با دست گارانتی می­کند اما از هیچ چیز دیگری نمی­توان برای کار با آن استفاده کرد. نه قلم و نه هیچ شیء دیگری.

صفحه نمایش Omnia HD کیفیت عکس فوق­العاده­ای را ارائه می­دهد. رزولوشن 360×640 پیکسل بهترین نوع فناوری نیست اما فناوری AMOLED تفاوتی جدی را در کیفیت ارائه می­کند. کنتراست رنگها تاثیر گذار بوده و به عکسها جلوه جدیدی می­دهد.

خبر بد درمورد صفحه نمایش Omnia HD این است که در زیر نور مستقیم آفتاب خوانایی آن افت می­کند. صفحه نمایش این گوشی به علت تکنولوژی اخیر به کار رفته در گوشیهای سامسونگ بهتر شده اما هنوز هم نسبت به صفحه نمایش iPhone جای کار دارد. صفحه نمایش Omnia HD نسبت به پوست دست بازخورد خوبی از خود نشان می­دهد و این باعث می­شود صفحه نمایش به یک جایگزین خوب برای صفحه کلید سخت­افزاری باشد.

از دیگر عوامل قابل ذکر در قاب جلویی گوشی یک دوربین جهت مکالمه تصویری و حسگر مجاورت هستند. سنسور مجاورت برای قفل کردن صفحه نمایش در حین مکالمه و اجتناب از فشار دادن اتفاقی دکمه­های صفحه نمایش در حین مکالمه است.

image

این گوشی دارای دکمه­های برقرای و قطع تماس به اضافه دکمه منو است یعنی بسیار شبیه نوکیا 5800. این دکمه­ها از پلاستیک ساخته شده­اند که البته دکمه قطع تماس برای خاموش و روشن کردن گوشی هم به کار می­رود.

image
 
image

در پهلوی سمت چپ گوشی دکمه­های کنترل صدا قرار دارند که اندازه مناسبی برای کار دارند. در کنار این دکمه­ها اسلات کارت حافظه Micro SD قرار دارد که باید درب پوش پشت گوشی را برداشت تا به آن دسترسی پیدا کرد ولی با توجه به ذخیره داخلی 16یا 8 گیگابایت به ندرت به آن نیاز پیدا کنید.

image
 
image

 

image

سمت راست Omnia HD محل قرار گیری کلیدهای Hold و کلید دوربین و پورت Micro USB می­باشد. با استفاده از پورت Micro USB هم می‏توانید داده­هایتان را انتقال دهید و هم اینکه همزمان گوشی را شارژ کنید. از دکمه Hold برای قفل کردن صفحه نمایش استفاده می­شود.

گفته می­شود این گوشی تا 16 گیگابایت کارت حافظه Micro SD را پشتیبانی می­کند و ما هم آن را آزمودیم. این گوشی کارت حافظه 16 گیگابایت را به خوبی و با سرعت خوانده و هیچ مشکلی با آن نداشت.

image
 
image

در لبه بالایی گوشی اولین بلندگوی خروجی صدا و جک صوتی 3.5میلی­متری قرار دارند. جک صوتی هم مانند پورت USB در زیر یک پوشش محافظ برای جلوگیری از ورود گرد و غبار قرار گرفته است.

image
 
image

دومین بلندگوی خروجی صدا در زیر گوشی و در کنار میکروفون مکالمه گوشی قرار می­گیرد. این طرح به نظر می­رسد که در راستای تحقق کمال ویژگیهای ویدئویی Omnia HD است که همه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

image

پشت گوشی از یک پلاستیک براق ساخته شده که متاسفانه اثر انگشت روی آن باقی می­ماند. درپوش باتری کاملا در جای خود محکم می­شود و برای باز کردن آن هیچ شکافی وجود ندارد.

image

در پشت گوشی Omnia HD لنز دوربین 8 مگاپیکسل، فلاش LED و لوگوی سامسونگ قرار گرفته­اند. با قابلیتهای ضبط ویدئویی که در این گوشی آمده است کاملا قابل فهم است که چرا به جای فلاش زنون از LED در آن استفاده شده است.

image

باتری 1500 میلی­آمپری گوشی هم که در زیر پوشش پلاستیکی آن قرار دارد به خاطر وجود صفحه نمایش AMOLED کم مصرف این گوشی روی طول عمر متوسط باتری حساب کرده است که البته برای گوشیهای مالتی مدیا کاملا لازم و ضروری هستند.

ما توانستیم 5 ساعت و 30 دقیقه ویدئو را بدون توقف پخش کنیم آن هم با تمام روشنایی صفحه.

پس از شارژ کامل، باتری 72 ساعت مداوم دوام آورد که در طی این ساعات استفاده از این گوشی می­توان گفت معمولی بود. یعنی 250 دقیقه آن MP3 گوش کردیم، 60 دقیقه ویدئو تماشا کردیم، 50 دقیقه مکالمه کردیم و در آخر هم در شبکه 3G با آن 40 دقیقه وب گردی داشتیم. به عقیده ما شما هم تایید خواهید کرد که با وجود چنین صفحه نمایش بزرگی، کارایی باتری این گوشی از ویژگیهای چشمگیر آن است.

image
 
image

کیفیت کلی ساخت این گوشی از آنچه پیش­بینی می­شد پایین­تر است. صفحه نمایش AMOLED می­توان گفت آخر فناوری بوده اما قطعات پلاستیکی آن مخصوصا درپوش باتری از کیفیت پایینی برخوردار می­باشد. تغییرات در طراحی و سخت­افزار چندان چشمگیر نیستند اما به نظر ما عملکرد مالتی مدیا تا حدی اینها را جبران می­کند.

در آخر باید اشاره کنیم که صفحه نمایش گسترده این گوشی مسلما نیازمند چنین ابعاد بزرگی هم هست. Omnia HD به سادگی در بین بزرگترین گوشیهای بازار از نظر ابعاد قرار می­گیردالبته با توجه به قابلیتهای به کار رفته در آن می­توان تا حدی گوشی را باریک نامید. برای برخی کاربران اینکه بتوان با یک دست با گوشی کار کرد عاملی اساسی است. پس پیشنهاد می­کنیم قبل از خرید حتما گوشی را آزمایش کنید.

 

سیستم­عامل سیمبین Touch Wiz شده

سامسونگ Omnia HD اولین گوشی لمسی دارای نسخه پنجم سیمبین S60 در بین گوشیهای سامسونگ است. البته اگر انتظار دارید نرم­افزار این گوشی کپی نرم­افزار Nokia 5800 XM یا N79 باشد پس حتما شگفت زده می­شوید.

در نگاه اول حتی شاید سیستم­عامل سیمبین را زیر اینترفیس Touch Wiz نشناسید. شخصی­سازی تنها در صفحه اصلی و آیکنهای منو امکانپذیر است اما همین هم کافیست که راحتی کاربر در کار با Omnia HD را مانند یک فیچرفون معمولی سامسونگ امکانپذیر کند.

طرح تنظیم کارخانه اصلی همان طرح Touch Wiz  است که در آن شما می­توانید صفحه اصلی را با هر تعداد ویجت که مایلید پر کنید. این ویجتها، برنامه­های کوچک، میانبرها یا یادآوری کننده­هایی است که دسترسی شما را به برخی ویژگیهای گوشی ممکن کرده یا اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می­دهد. ویجت­ها هر روزه رواج بیشتری پیدا می­کنند و دلیل آن هم قابل فهم است. برخی از رایجترین ویژگیها و خدمات با استفاده از ویجتها تنها یک ضربه آرام با شما فاصله خواهند داشت. کاربر می­تواند ویجتهایی را که کمترین استفاده را دارند پنهان کرده و ویجتهای جدید دانلود کند.

image
 
image

 

image
 
image

در حقیقت کاربر می­تواند از 3 صفحه اصلی متفاوت که مملو از ویجتها هستند استفاده کند. رفتن از یک صفحه اصلی به دیگری توسط میانبری در بالا و راست صفحه صورت می­گیرد که هنگامی فعال می­شود که بخش ویجت را باز کنید.

در صورتی که طرفدار سیستم ویجتی Touch Wiz نیستید، دو گزینه دیگر هم برای طرح صفحه اصلی وجود دارند، طرح ابتدایی و استفاده انگشتی.

طرح استفاده انگشتی شبیه به طرح استفاده از انگشت در نوکیا 5800 Xpress Music است. این طرح، چهار میانبر بزرگ ارائه می­دهد که با استفاده از آنها به برنامه­ها دست پیدا می­کنید. با استفاده از تم اصلی در صفحه اصلی شما تنها 4 دکمه استاندارد در پایین صفحه دیده می­شوند. تلفن، مخاطبین، پیام­رسانی و منو. با استفاده از رفتن از صفحه اصلی به منوی اصلی و برنامه عکس مخاطبین با طراحی جالبی انجام می­گیرد. برای رفتن از یکی از این سه مورد به دیگری کافیست انگشتتان را روی صفحه نمایش بکشید. در صورت دلخواه می­توانید این طراحی جالب را غیر فعال کرده و آن را به صورت ساده انجام دهید.

با کشیدن انگشت از چپ به راست صفحه وارد قابلیت عکس مخاطبها می­شوید که بسیار تر و تمیز است. این کار به شما اجازه می­دهد که یک عکس کامل را برای مخاطب بگذارید یا عکس را بریده و قسمتی از آن را در دفتر تلفن بگذارید. کشیدن انگشت از راست به چپ هم منوی اصلی را باز می­کند.

در زیر صفحه نمایش رنگارنگ Omnia HD، نسخه پنجم سیمبین S60 قرار دارد. شاید این اینترفیس به بلوغ رسیده باشد اما هنوز عالی نشده است و در این باره مشکل بالا و پایین کردن صفحات را در این گوشی بررسی کردیم.

معمولا در حین کار با منوهای لیستی، به دو لمس و در منوهای شبکه­ای به یک لمس یا ضربه نیاز دارید. اما ما تضمین می­کنیم که شما به همه اینها عادت می­کنید. به نظر ما مهمترین مشکل نسخه پنجم S60 همین بود.

image
 
image

بیشتر منوهای Samsung Omnia HD را می­توان به صورت شبکه­ای یا لیست نشان داد. ساختار منو خلاقانه و منطقی بوده و موارد مختلف دقیقا همان جاهایی هستند که شما انتظار دارید آنها را ببینید. دو کلید چند منظوره مجازی هم کاربر را خاطر جمع می­کند که کار کردن با این گوشی تفاوت چندانی با کار با تلفن S60 ندارد.

شتاب­سنج به صورت خودکار صفحه نمایش را چرخانده اما این قابلیت در منوها کار نمی­کند. چرخش خودکار که با استفاده از یک نوع طرح کمرنگ و ظاهر شدن منو انجام می­شود قابلیت جذابی است. کارایی کلی Omnia HD با وجود تاخیرهای کوچک، قابل ذکر و تشویق است. پردازنده ARM Cortex-A8 ششصد مگاهرتزی و چیپ گرافیکی مخصوص، صفحه نمایش به این بزرگی را به خوبی جوابگو بوده و نتایج آن راضی­­کننده است.

این گوشی 256 مگابایت حافظه RAM داشته که دقیقا دوبرابر N97 است واگر پردازنده را به آن اضافه کنید متوجه می­شوید که برتری در کارایی از کجا می­آید.

 

دفترچه تلفن حرف ندارد

طبق روال معمول سیمبین­ها این گوشی دفترچه تلفنی دارد که می­تواند تعداد نامحدودی مخاطب را ذخیره کرده و کاربر برای هر مخاطب به هر اندازه که بخواهد صفحات و زمینه­های توضیح مشخص می­کند. می­توان برای هر مخاطب یک عکس یا یک ویدئو تعریف کرد. اگر بخواهید می­توانید مخاطبین را گروه بندی کرده و زنگ مخصوصی را برای هر گروه تعیین کنید.

image
 
image

مخاطبین را می­­توان با اسم کوچک یا خانوادگی تنظیم کرده بعلاوه آن کاربر می­تواند مخاطبین را از روی سیم­کارت یا حافظه گوشی مشاهده کند.

ویرایش یک مخاطب زمینه­های مختلفی را برای توضیحات ارائه می­کند و شما می­توانید هر چند بار که بخواهید آنها را بازنویسی کنید. همچنین می­توانید زمینه­های جدیدی را در صورت تمایل برای مخاطب تعریف کنید.

image

بخش تماسها، تاریخچه تماسهای اخیر را ارائه می­کند که این برنامه خودش به دو صورت قابل دسترسی است، یکی از طریق دکمه Call روی صفحه حالت آماده به کار و دیگری هم منوی اصلی.

در صورتی که از منوی اصلی به برنامه تماسها بروید لیستی را با تمام جزئیات از ارتباطات شبکه­ای در 30 روز گذشته خواهید دید که شامل پیامک، تماس و انتقال داده­هاست.

 

عکس مخاطبین تنها یک انگشت با شما فاصله دارند

همانطور که اشاره کردیم، برنامه عکس مخاطبین کامل­کننده این گوشی می­شود. کارایی این گوشی زمانی مشخص می­شود که کاربر بخواهد مخاطبین را دسته­بندی کند.

 

image

برقراری تماس: شماره­گیری هوشمند وجود ندارد

مشکلی در حین مکالمه با این گوشی به وجود نیامده و کیفیت و وضوح صوتی کاملا خوب بود. صدای شنیده شده از خروجی صدای مخاطب هم به اندازه کافی بلند هست و مشکلی ندارد.

متاسفانه شماره­گیری صوتی در Omnia HD وجود ندارد. شماره­گیری هوشمند هم غایب است. گرفتن شماره از روی صفحه نمایش کلا سریع بوده و تاحدی نقایص فوق­ را جبران می­کند.

image

به خاطر وجود شتاب­سنج به راحتی و با سر و ته کردن گوشی، هنگامی که زنگ می­خورد می­توانید آن را بی صدا کنید. برای Snooz کردن زنگ هشدار هم می­توانید از این ویژگی استفاده کنید.

به خاطر وجود حسگر مجاورت هم در حین مکالمه صفحه نمایش خاموش می­شود. در حین مکالمه چهار دکمه قطع صدا، انتظار، بلندگو و قطع تماس روی صفحه دیده می­شوند. گزینه­های انتخابی دیگر را هم می­توانید از Option منو داشته باشید مانند صفحه ساعت، کلیدها، رفتن به بخش تماس تصویری، جدید و ...

پس از انجام آزمایش صدای GSM روی این گوشی معلوم شد که صدای گوشی در سطح خیره­کننده­ای عمل نمی­کند اما هنوز خیلی خوب را می­توان به آن نسبت داد.

 

پیام­رسانی خوب

سازمان­بندی پیام­رسانی Omnia HD عملا شبیه به همین بخش در نوکیاهای لمسی جدید است. این گوشی همه انواع پیام را پشتیبانی می­کند. وقتی که عکس، ویدئو یا صوت را به بخش پیام­رسانی اضافه کنید یک گزینه میزان دیتای انتقالی شما را با اندازه ایمیل نشان می­دهد.

اولین تفاوتی که این گوشی با دیگر گوشیها دارد این است که ویرایشگر مخصوص پیامهای صوتی در آن نیست. البته ما هم چندان علاقه‏مند ‏به دیدن آن نبودیم.

image
 
image

اشتراک ایمیل هم تمام نیازهای ایمیلی شما را برآورده می­کند. متاسفانه راه اندازی ایمیل در این گوشی ساده نیست و باید تمام اطلاعات ایمیل و جزئیات آن را دستی وارد کنید. مسئله این است که این کار، چندان برای سامسونگ سخت هم نیست که ساختن ایمیل را ساده کند.

اشتراک ایمیل­های مختلف، پروتکل­های امنیتی متفاوت بدون هیچ مشکلی توسط گوشی پشتیبانی می­شوند.

اشتراک ایمل می­تواند تمام پیام یا عنوان آنها را دانلود کند. یک گزینه انتخابی هم وجود دارد که با آن می­توانید گوشی را طوری تنظیم کنید که وقتی دوباره ارتباط اینترنتی برقرار شد ایمیل­ها فرستاده شوند. از آنجا که گوشی می­تواند از Wi-Fi هم استفاده کند این موضوع می­تواند از نظر ذخیره کردن هزینه انتقال داده­ها بسیار به شما کمک کند.

image
 
image

 

image

ضمایم و امضاها هم پشتیبانی شده و به نظر می­رسد که سامسونگ Omnia HD فکر همه چیز را کرده است. در ضمن به علت وجود چنین وضوح صفحه نمایشی، خواندن ایمیل یک لذت محسوب می­شود.

image

این گوشی روی صفحه نمایش می­تواند یک صفحه کلید مجازی الفبا-رقمی را در دو حالت افقی و عمودی به شما نشان دهد. به علاوه طرح 4 ردیفه صفحه کلید QWERTY هم در گوشی به کار رفته است.

image

دست آخر اینکه این گوشی ویژگی تشخیص دست خط را هم داشته که تقریبا توانست تمام حروفی را که ما نوشتیم بشناسد. شما می­توانید با تمرین و نیز آشنا کردن گوشی با نحوه نوشتن خودتان، کارایی این قسمت را بالا ببرید.

 

image

از مدیریت فایل، شکوه­ای نیست

این بخش هم با وجود دو دکمه چندمنظوره در زیر صفحه کاملا مانند دیگر نسخه­های مدیریت فایل است و چیز جدیدی ندارد. مدیریت فایل سیمبین برای مدتها بهترین در نوع خود بوده است و به سختی می­توان تصور کرد که تغییر کند. این برنامه هر آنچه را که به فکر شما برسد انجام می­دهد.

حتی در آن می­توانید با یک رمز از کارت حافظه خود محافظت کنید.

image
 
image

 

image
 
image

در Omnia HD یک گزینه جستجوی فایل یا مسیر فایل هم قرار دارد. فقط کافیست بخشی از نام فایل و مسیر آن را به یاد داشته باشید تا گوشی آن را برای شما پیدا کند.

گالری

مانند قسمت ویدئوپلیر، در اینجا هم دو گالری هست که می­توانید هر کدام را که می­خواهید انتخاب کنید. اولین گالری مانند گالری 5800 است. این گالری که لمس خوبی داشته و کاربردی هم هست می­توانست زیباتر از این هم کار شود.

برای رفتن از یک عکس به دیگری می­توانید از کشیدن انگشت روی صفحه استفاده کنید و برای رفتن از حالت افقی به عمودی یا بالعکس فقط کافیست گوشی را بچرخانید.

image
 
image

 

image
 
image

با گالری دوم هم به راحتی می­توان کار کرد و حرکت در بین عکسها و ویدئوها مثل گالری اول است. برای رفتن از یک عکس به عکس دیگر کافیست گوشی را کج کنید و این قابلیت را نمی­توان غیر فعال کرد.

image
 
image

 

image
 
image

این قابلیت هم در ابتدای کار جالب و جذاب است ولی پس از مدتی خسته­کننده می­شود. برای کار با این قابلیت نباید گوشی را زیاد کج کرد چون زاویه کج کردن با سرعت رد کردن عکسها رابطه دارد. البته با وجود اینها که گفته شد، باز هم این گالری بر گالری سیمبین ارجحیت دارد.

سامسونگ با این گالری کار جدیدی کرده است که به نظر کنتراست و غلظت رنگ عکسها در حالت تمام صفحه بهتر می­شود. عکسها روی صفحه نمایش AMOLED بزرگ و جالب و زیباست. مشکل اینجاست که این اصلاحات تنها در صورتی اعمال می­شوند که عکس در حالت تمام صفحه در حال نمایش باشد.

استفاده مستمر از این اصلاح عکس باعث وقوع تاخیرهای زمانی می­شود که در کارایی گوشی تاثیر منفی می­گذارد. از طرف دیگر این تنها راه استفاده از کمال گوشی است و در عین حال اگر عکسها را در این حالت در یک کامپیوتر ذخیره کنید، عکسها جزئیات بیشتر و دقیق‏تری داشته و دست کاربر در اعمال فرآیندهای بعدی روی عکس بیشتر خواهد بود. البته عکسها روی صفحه کامپیوتر به اندازه روی گوشی جالب به نظر نمی­رسند.

image

متاسفانه در لود کرد اولیه علامتهای کلیپها در گالری همان تاخیر وجود دارد و هنگامی که تعداد زیادی عکس روی گوشی باشد این موضوع بیشتر جلوه میکند. در زمینه سرعت و کارایی احتمالا این بدترین قسمت گوشی گزارش می­شود.

 

موزیک­پلیر

Omnia HD به همراه جک صوتی 3.5 میلی­متری 8 یا 16 گیگابایت حافظه داخلی داشته و دو برابر این مقدار هم از کارت حافظه Micro SDMC را پشتیبانی می­کند.

همانطور که انتظار می­رفت موزیک­پلیر مانند موزیک­پلیر 5800 است. نوآوری به کار رفته در این قسمت کانال دالبی 5.1 است که تجربه شنود کردن با هدفون را بهتر می­کند.

image
 
image

 

image

ویژگی صوت DNSe هم در گوشی هست اما همزمان با دالبی کار نمی­کند.

در ادامه سفر به صوت، تصویرسازی­های 3بعدی هم به صورت جالبی به موزیک پلیر اضافه شده­اند و به نظر می­آید این موزیک پلیر به Cover Flow در گوشی Apple شبیه باشد.

 

image
 
image

نمایش ویدئو در Omnia HD

Omnia HD دو ویدئو پلیر دارد. از این میان Real Player سیمبین مشهور به خاطر حضور ویدئو پلیر سامسونگ که ویدئوهای DivX/ Xvid را پشتیبانی می­کند تقریبا بی استفاده می­ماند.

ویدئوپلیر سامسونگ که یک اینترفیس کارآمد دارد کارش را به خوبی انجام می­دهد. این ویدئو پلیر حتی زیرنویس­ها را هم به طور خودکار تشخیص داده و لود می­کند که بعدا می­توانید آنها را راه­اندازی کرده و به صورت دستی آنها را با ویدئو سینک کنید.

image
 
image

با کج کردن گوشی در حین پخش ویدئو، ویدئوپلیر به حالت افقی رفته و با دو بار کج کردن به حالت قبلی باز می­گردد. اندازه فریم ویدئو را می­توانید تنظیم کنید تا کاملا با صفحه نمایش یکی شود.

صفحه نمایش 3.7 اینچ و بلندگوهای بزرگ Omnia HD برای دستگاه مخصوص و قابل حمل ویدئوپلیرتان می­تواند رقیب خوبی باشد. در این قابلیت، باتری شما هم کمک زیادی خواهد کرد.

با این گوشی می­توانید ویدئوهای HD خودتان را هم بسازید و دیگران با دیدن آن روی صفحه تلویزیونهای HD، حیرت­زده خواهند شد.

متاسفانه این گوشی هیچ­گونه پورت HDMI ندارد و به این ترتیب DLNA تنها راه پخش ویدئوهای HD روی تلویزیون یا صفحه کامپیوتر مستقیما از گوشی خواهد بود.

برای استفاده از DLNA با تلویزیون می­توانید از تلویزیونی استفاده کنید که علاوه بر Wi-Fi از DLNA هم پشتیبانی کرده و یا یک جعبه راه­انداز داشته باشد که با دارا بودن ویژگیهای مذکور، روی یک ارتباط کابلی ویدئوهای Streamشده را کانالیزه کند.

اگر بتوانید با ویدئوهایی با رزولوشن کمتر کنار بیایید، همیشه می­توانید از کابل خروجی تلویزیون با خود گوشی و توسط کابل موجود در جعبه خریداری شده ویدئوهای را تماشا کنید.

در صورتی که از این کابل استفاده کنید ویدئوهای HD از نظر کیفی افت می­کنند. در وهله اول اینکه رزولوشن آنها به رزولوشن صفحه نمایش افت کرده و دیگر اینکه این کیفیت ویدئو با رزولوشن تلویزیون منطبق می­شود و این انطباق چندان به بهبود کیفیت کمکی نمی‏کند. اما با همه اینها همه این است که می­توانید تمام ویدئوها را به صورت تمام صفحه تماشا کرده و با استفاده از قابلیت چرخش خودکار صفحه می­توانید ویدئو را روی صفحه تلویزیونی به صورت افقی تماشا کنید.

قابلیت­های ویدئویی این گوشی درکل فاصله زیادی حتی از بهترین­هایی که تا به حال دیده­ایم دارد. پلیری که فرمتهای بسیار زیاد و زیرنویسها را پشتیبانی می­کند.

نمایش ویدئویی HD این گوشی با توجه به اینکه رزولوشن این گوشی تقریبا یک چهارم ویدئوی 720مگاپیکسل است باز هم جالب عمل می­کند. ما هم چنین ویدئوهای DivX/ Xvid 720 پیکسلی را روی Omnia HD نمایش دادیم و کارکرد گوشی عالی بود. هیچ فریمی از قلم نیفتاد و حتی از ویدئوهای ضبط شده از خود گوشی هم بهتر پخش شد متاسفانه نمایش حامل ویدئویی که برای ویدئوهای HD به کار می­رود (MKV) پشتیبانی نمی­شود.

با استفاده از یکی از گوشیهای پیش از مرحله فروش ما توانستیم 5 ساعت و نیم به صورت مستمر با ماکزیمم روشنایی صفحه، ویدئو پخش کنیم. این میزان دوام باتری از دوام باتری اکثر لپ­تاپ­ها هم بیشتر است. جالب اینکه با خرید یک گوشی آماده فروش ما توانستیم 20 دقیقه از 5 ساعت و نیم قبلی بیشتر ویدئو Xvid پخش کنیم.

 

رادیو FM ساده و کاربردی

رادیو FM در Omnia HD یک اینترفیس شسته و رفته دارد که می­تواند به صورت خودکار ایستگاههای رادیویی آن محدوده را جستجو و ذخیره کند. این رادیو از RDS پشتیبانی کرده و برای فرکانس همخوانش به صورت خودکار فرکانسها را اسکن می‏کند. این یعنی اگر با گوشی به سفر بروید خود گوشی به فرکانس ایستگاهی که انتخاب کردید خواهد رفت.

image

جای خالی هم برای 6 میانبر ایستگاههای محبوب روی صفحه برنامه رادیو دیده می­شود. می­توانید همچنین آنچه در حال پخش در رادیو هست را ضبط کنید و آن را می­توانید در پس زمینه Mini Mize کنید.

سامسونگ ادعا کرده بود این گوشی فرستنده رادیویی خواهد داشت که در هیچ یک از دو گوشی پیش از فروش و آماده فروش که ما بررسی کردیم موجود نبود که بعدا دقیق­تر شدیم و فهمیدیم که سامسونگ این ادعا را از روی سایت هم برداشته بود.

 

خروجی صدای مخاطب

Omnia HD در آزمایش صوتی ما در اکثر موارد نمرات خوبی گرفت. البته گوشیهایی از این بهتر هم بوده­اند اما این گوشی ناامیدکننده هم نبود.

بزرگترین مشکل کیفیت صدای این گوشی پاسخ­گویی ضعیف فرکانس و قطع فرکانس باس گوشی هستند. از سوی دیگر سطح نویز، دامنه متغیر و همزمان خوانی در این بلندگو بی­نقص است.

 

image

برقراری تماس از همه نوع

اسمارت­فونها در کل از نظر برقرای ارتباط مجهز هستند و Omnia HD هم در این میان فرقی با دیگر اسمارت­فونها ندارد. این گوش به طور تمام وکمال تمام انواع انتقال داده­ها را که یک کاربر لازم دارد انجام می­دهد.

USB و بلوتوث هردو نسخه 2 بوده و A2DP هم پشتیبانی می­شود. پشتیبانی از Wi-Fi و UPnP هم در این گوشی صورت می­گیرد. کلید میانبر برای مدیریت Wi-Fi وجود ندارد اما به راحتی می­توان آن را از منوی Connectivity و متصل شدن به شبکه WLAN پیدا کرد. علاوه بر آنچه گفته شد، DLNA هم برای تقسیم محتویات دیجیتال با یک گوشی دیگر یا کامپیوترها(با استفاده از شبکه محلی) حاضرند.

علاوه بر این تمام انواع ارتباطات از طریق شبکه GSM مانند GPRS، EDGE، 3G با 7.2 مگابیت در ثانیه سرعت در HSDPA به همراه HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت در ثانیه، همگی پشتیبانی می­شوند. پشتیبانی از چهار باند GSM، گوشی را برای کار در هر کجای دنیا قابل استفاده می­کند.

این گوشی یک اسلات کارت حافظهMicro SD  دارد که می­تواند تا 16 گیگابایت را پشتیبانی کند. پورت Micro SD هم از ویژگیهای اخیر گوشیهای سامسونگ است و جک صوتی 3.5 میلی­متری که به عنوان خروجی تلویزیون هم می­توان از آن استفاده کرد لیست Connectivity را کامل می­کند.

به غیر از پخش HD، خروجی تلویزیون خوب کار می­کند. کابل هم یک کابل RCA معمولی است.

مرورگر وب از ویدئوهای فلش پشتیبانی کرده و همه فن حریف است

مرورگر وب در Omnia HD یک برنامه کاملا کاربردی است که می­توانست از یک اینترفیس بهتر هم استفاده کند. پشتیبانی از فلش عالی بوده و اسکرول هم به خوبی صورت می­گیرد.

زوم کردن در این قسمت ممکن است اما ما انتظار پاسخگویی بیشتری از آن داشتیم. دوبار ضربه زدن روی قسمتی که می­خواهید بزرگ شود هم همان کار زوم را انجام می­دهد. البته زوم کردن به این شیوه گاهی شانسی می­شود و مشخص نمی­شود که کدام بخش منظور شما بود.

image
 
image
 

image
 
image
 

image

یک حالت دید کلی به صفحه هم در مرورگر هست که نوعی نقشه کوچک است که هدایت در صفحه را ساده­تر می­کند. الگوریتم ارائه صفحه وب خوب است و تمام صفحات گویی از صفحه کامپیوتر مرور می­شوند.

دست آخر مرورگر وب، جاوا و فلش را پشتیبانی می­کند و این یعنی شما می­توانید مستقیما از ویدئوهای فلش با مرورگر خودتان بدون واسطه لذت ببرید.

 

Organizer

این قسمت S60 قابلیتهای بسیار بیشتری از بهینه سازی لمس دارد. توسعه­دهندگان برنامه­ها تا حدی خوب کار کرده­اند اما با توجه به پیشرفت صورت گرفته توسط رقیبان، کارایی بهتر توسط اعمال Copy/Paste در تقویم یا یک ماشین حساب جدید می­توانست تاثیر مثبت­تری داشته باشد.

باید اعتراف کنیم که کار با ماشین­حساب لمسی بسیار راحت­تر از کار با یک کلید چهار جهته است. البته با توجه به اینکه قابلیتهای این ماشین ابتدایی هستند، کارایی محدودی دارد. حتی ماشین­حساب S40 نوکیا هم قابلیتهای بیشتری از این ماشین­حساب دارد که البته می­توانید یک برنامه دیگر را جایگزین آن کنید.

image
 
image

تقویم دارای 4 طرح ماهانه، هفتگی، روزانه و کارهایی که باید انجام شوند است که به شما اجازه می­دهد همه کارهایی را که می­خواهید انجام دهید را بدون توجه به زمان موردنظر چک کنید. چهار نوع از رخدادهای مشابه هم برای راه اندازی همین قسمت در نسخه سوم S60 با عناوین ملاقاتها، Memo، سالگرد و کارهایی که باید انجام شود وجود دارند. هر رخداد زمینه­های خاص خود را داشته و برخی از آنها یک زنگ هشدار دارند که باید فعال شوند تا به عنوان یادآوری کننده به کار روند.

image
 
image

 

image
 
image

برنامه Office موبایل هم به خوبی اعمال شده است و برنامه­های باز کردن Word، Excel و Power Point روی آن نصب است.

image
 
image

 

image
 
image

بدبختانه ویرایش فایلهای آفیس توسط نسخه Quick Office پشتیبانی نمی­شوند. در صورتی که بخواهید فایلها را ویرایش کنید، باید آپگرید برنامه را برای باز کردن قفل آن با پرداخت هزینه دانلود کنید. بسته Organizer دارای یک تبدیل کننده واحد، ضبط صدا و برنامه Note هم هست.

image
 
image

برنامه زنگ هشدار به شما اجازه می­دهد که هر تعداد زنگ هشدار را که می­خواهید با نام مخصوص به خود تنظیم کنید و طرح تکرار روی روزانه آن هم موجود است. در صورتی که این کار پیچیده به نظر رسید می­توانید از تنظیم سریع ساعت استفاده کنید. در ضمن یک ساعت جهانی هم در اینجا وجود دارد.

به علاوه تعداد زنگهای هشدار نامحدود نیست. با تکان دادن گوشی در حین زنگ زدن زنگ هشدار می­توانید آن را Snooz کنید. این ویژگی شبیه به ویژگی مشابه گوشیهای نسخه پنجم نوکیاست.

image
 
image

 

image

و در آخر به برنامه کاربردی جستجوی هوشمند می­رسیم که می­تواند در مخاطبین، logها، عکسها، ویدئوها، پیامها و غیره به دنبال هر ذره داده بگردد. شما هم می­توانید یک مسیر خاص که می­دانید و یا همه گوشی را جستجو کنید. این برنامه در صورت وجود داده­های بسیار روی گوشی، ضروری و لازم می­شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

دوربین با کیفیت خوب

بدون شک دوربین 8 مگاپیکسل ویژگی کلیدی Omnia HD است. نتایج راضی­کننده این گوشی آن را دربین بهترینهای بازار جا می­دهد.

شاید فلاش LED برای برخی افراد ناامیدکننده باشد اما این ویژگی را هم دارد که فیلمبرداری در نور کم را هم ممکن می­کند. این گوشی حول محور ویدئو مانور می­دهد.

کلید مخصوص دوربین به خوبی عمل می­کند و اینترفیس هم تجربه لمس دوربین خوبی را به کاربر هدیه می­کند. کار کردن با دکمه­های لمسی گوشی که تنها یک ضربه آرام با شما فاصله دارند هم راحت است.

image
 
image

 

image
 
image

دامنه تنظیمات ارائه شده توسط Omnia HD زیاد بوده و از تنظیم نور سفید گرفته تا غلظت رنگ و کنتراست هم ادامه پیدا می­کند. افکتهای متفاوتی علاوه بر تشخیص چهره و لبخند در این گوشی به کار گرفته شده است.

قابلیت گرفتن عکس در حین خنده هم اطمینان خاطر می­دهد که عکسهای لحظات شاد را خواهید داشت. این بخش را بارها به کار گرفتیم و به خوبی کار کرد. البته اگر چهره های زیادی در تصویر باشند دوربین برای خندیدن به همه آنها صبر نمی­کند.

image

تشخیص چشمک هم در دوربین هست اما این موضوع را به شما می­گوید که در عکسی که گرفته­اید چشمان سوژه بسته است. بهتر بود که به جای هشدار دادن، گوشی در این شرایط عکس را با کمی تاخیر می­گرفت. به عبارت دیگر بهتر بود دوربین یک عکس ناقص را نگیرد تا اینکه عکس را گرفته و بعد به فکر چاره باشد.

ژئوتگینگ عکسها هم خبر خوبی است. در این بخش Samsung Omnia HD از گیرنده داخلی GPS استفاده کرده و مکان هر عکس را در EXIT ذخیره می­کند.

همچنین قابلیت WDR هم که مخصوص Samsung است در گوشی استفاده شده است. این ویژگی کنتراست را کم کرده و WDR دوربین را زیاد می­کند. نتایج عکسها در قسمتهای کم نور با استفاده از این ویژگی پر جزئیات­تر از حالت معمول است.

کیفیت عکس این گوشی بسیار بهتر از عکس گوشیهای موبایل است. توزیع رنگ دقیق بوده و کنتراست و دامنه متغیر هم بی نقص هستند. جزئیات هم در عکسها مناسب بوده که به جای کار بیشتری هم دارد. در مقایسه با Samsung I8510 INNOV8، بیننده می­تواند بگوید که INNOV9 در مرکز تصویر جزئیات بیشتری را نسبت به Omnia HD ارائه می­کند. البته گوشی لمسی با شارپنس بهتر در گوشه­ها بی جواب نمی­ماند. احتمالا تفاوت در شارپنس به تفاوت لنزها باز می­گردد.

رنگهای عکسهای گرفته شده با INNOV8 غلیظ­تر از Omnia HD هستند. قبلا هم گفتیم که هنگامی که عکسی را با Omnia HD تماشا می­کنید رنگ عکسها تشدید می­شوند اما هنگام دیدن آنها در کامپیوتر کمی از حس و ظاهر طبیعی خود را از دست می­دهند. در صورتی که غلظت رنگ و کنتراست را در دوربین تغییر دهید احتمالا بتوانید کیفیت نمایش عکس در کامپیوتر را مانند روی خود گوشی بالا ببرید.

مسلما بهترین بخش دوربین Omnia HD این است که هیچ عیب بزرگی ندارد. نه شارپنس زیاد است نه کنتراست و نویز.

 
ویدئوهای HD تنها یک قدم فاصله با عالی

پیشتر هم گفتیم که اساس کار گوشی در زمینه ویدئو است. ضبط ویدئو 720 پیکسل HD برای اولین بار است که روی یک گوشی GSM انجام می­گیرد. سرعت ضبط 24 فریم در ثانیه را در این گوشی تضمین شده خواهید داشت.

در حقیقت ضبط ویدئو اصلی­ترین تاخیر ارائه Omnia HD توسط سامسونگ بود. Codec صوتی به کار رفته در گوشی اولیه کیفیت بسیار پایینی داشته و می­بایستی که تغییر می­کرد و اکنون گوشی نهایی، فرمت صوتی AAC را دارد که به همان خوبی است که همه انتظار داشتند.

image
 
image

 

image
 
image

آنچه از همه در مورد این گوشی خیره­کننده­تر است، وضوح تصویر بسیار جالب آن است.

متاسفانه اکنون که یک گوشی آماده فروش در دست ماست، آنقدرها هم از کیفیت ویدئویی این گوشی در مقایسه با نمونه پیش از فروش(که بهتر از این بود) راضی نیستیم. ضبط ویدئوی این گوشی از رقبای خود کیلومترها جلوتر است. شاید هم افزایش کیفیت صوت گوشی باعث کاهش کیفیت ویدئوی آن شده باشد.

گوشی قبلی که در دست ما بود این حس تغییر را به شما القا می­کرد که با یک دوربین متفاوت کار می­کنیم اما دوربین این گوشی که نسخه نهایی است اصلا این حس را ندارد.

تقریبا در تمام دفعات فیلمبرداری تعداد فریم­ها به زیر 24 فریم در ثانیه رسید. منظور ما این نیست که فریم­ها فاجعه­وار کم شده­اند. اما در هر ویدئو، چندثانیه­ای این ایراد وجود دارد. اگر سوژه فیلمبرداری شما آهسته حرکت کند شما متوجه این تغییر نخواهید شد اما اگر تند حرکت کند این ایراد مشهود می­شود.

اینترفیس دوربین به شما اجازه می­دهد که با لنز فوکوس ثابت یا فوکوس خودکار تصویر بردارید. در این بخش هم می­توانید از منظره­یاب کمک بگیرید.

عجیب است که در حین ضبط ویدئو، لرزشگیر دست وجود ندارد و این در حالی است که بسیار موردنیاز است و تکان خوردن دوربین بسیاری از نمونه­های ما را خراب کرد.

زمان ضبط هم دقیقا محدود نیست و محدودیت واقعی برای ماکزیمم اندازه ویدئوی در حال ضبط اعمال می­شود و هر ویدئو نمی­تواند بزرگتر از 2 گیگابایت باشد. ضبط 30 تا 40 دقیقه­ای ویدئوهای 720 پیکسل برابر این محدودیت است و فکر هم نمی­کنیم که کسی بیشتر از این مقدار را لازم داشته باشد.

وقتی که کار ضبط یک ویدئو تمام شد، منظره­یاب دوباره پدیدار می­شود اما فورا پس از اتمام ضبط نمی­توانید دوباره ضبط ویدئو را شروع کنید. کمی باید صبر کنید تا Omnia HD ویدئو را ضبط کرده و آن را در حافظه ذخیره کند. بهتر بود در این قسمت یک گزینه اطلاع‏دهنده باشد که به کاربر بگوید که چه زمانی می­تواند دوباره کار ضبط را شروع کند.

 

هدایت مسیر GPS و قطب­نمای دیجیتال هم در گوشی وجود دارند

نرم­افزار هدایت مسیر از پیش نصب شده روی گوشی به راحتی گوشی را به یک سیستم هدایت مسیر ماهواره­ای قابل تبدیل می­کند و این به خاطر GPS داخلی گوشی می­باشد. این نرم­افزار به همراه هدایتگر مسیر موبایل سامسونگ است که بر اساس برنامه Ronte 66 خود گوشی کار می­کند. اگر چه ظاهر گرافیکی نقشه­ها کمی قدیمی شده است اما نقصان و کمبودی در آن وجود ندارد. هدایت مسیر صوتی و بسیار قابلیتهای دیگر هم در این بخش هستند اما اگر به دنبال ویژگیهای دیگری باشید کمی خرج بر می­دارد.

image
 
image

 

image
 
image

متاسفانه هدایت مسیر صوتی مانند خدمات آب و هوا، اطلاعات ترافیکی، اطلاعات دوربینهای امنیتی و راهنماهای مسافرتی به صورت مجانی قابل استفاده نیستند.

البته اگر از هدایتگر مسیر سامسونگ راضی نیستید می­توانید از برنامه­های رقیب آن استفاده کنید. برنامه سازان بسیاری منتظر هستند تا با ارائه یک نرم­افزار هدایت مسیر برای پنجمین نسخه S60 کمی پول دریافت کنند.

دیگر ویژگی Omnia HD، قطب نمای دیجیتال است. پس از شروع به کار اولیه که نسبتا سریع هم هست، قطب­نمای دیجیتال روی صفحه پدیدار می­شود. مشکل این قطب­نما این است که حتی پس از آنکه ما آن را بر اساس دستورالعمل کالیبره کردیم هم به دقت کار نمی­کند و نکته مثبت آن اینجاست که همکاری آن با برنامه هدایت مسیر ماهواره­ای، تجربه­ی هدایت مسیر را بهبود می­بخشد.

 

بازی با HD

تنها بازی از پیش نصب شده روی گوشی، شبیه­ساز مسابقه اتومبیل­رانی آسفالت 4 است. کنترل در این بازی توسط حسگر شتاب­سنج صورت می­گیرد و این ویژگی بازی را جالب می­کند.

اگر به ذهن بسپارید که گوشی شما یک سیمبین است در مورد بازی هرگز محدودیت نخواهید داشت. هر چه بیشتر نسخه پنجم سیمبین S60 به بازار راه پیدا می­کند، بازیهای بیشتری برای دانلود ارائه می­شوند و الان هم بازیهای بسیاری برای آن موجودند.

 

image
 
image

سخن پایانی

در ابتدای ظهور این گوشی آنقدر عالی به نظر می­رسید که باور کردن وجودش سخت می­شد. حتی چندین مشکل برای ارائه آن به بازار هم نتوانست از جذابیت آن بکاهد. Omnia HD صاحب بزرگترین صفحه نمایش یا بهترین وضوح تصویر در بازار نیست اما با این وجود در راس گوشیهای لمسی قرار می­گیرد و در پشت دربهای آن قدرت مالتی­مدیای عظیمی نهفته است.

مسلما عکاسی نقطه تمرکز اصلی این گوشی بوده و به سختی می­تواند غیر از این باشد آن هم وقتی که ویدئوهای آن از بهترینهای بازار است. ما از کار با دوبین آن راضی بودیم مخصوصا که صدای آن لیاقت ویدئوهای HD را دارد. البته هنوز هم معتقدیم که میزان فریمها هنوز جای کار دارند.

در حقیقت Omnia HD که به سیمبین مجهز شده است از مجهزترین گوشیهایی است که تا به حال دیده­ایم. احتمالا مهمترین شکایت در زمینه ضبط ویدئو این است که دوربین 8 مگاپیکسل را در تاریکی گذاشته و اشاره­ای به قابلیتهای جالب آن به صورت خاص نکرده است.

در صورتی که بخواهید یکی از گوشیهای جایگزین I8910 را انتخاب کنید، احتمالا سونی­اریکسون Satio (Idou سابق) انتخاب شما خواهد بود. این گوشی اکثر ویژگیهای Omnia HD را داشته اما دو ویژگی مهم را از یاد برده است، ضبط ویدئوی HD و صفحه نمایش AMOLED که البته موارد مذکور را می­خواهد با دوربین 12 پیکسل جبران کند ولی به نظر ما تنها راه رقابت این گوشی با Omnia HD پایین آوردن قیمت است.

پس از اریکسون هم نوبت به Pixon12 که گوشی دیگری از خود سامسونگ است. از آنجا که این گوشی اسمارت-فون نبوده و صفحه نمایش کوچکتری هم دارد مخاطبین خاص خودش را خواهد داشت. این گوشی به جای اینکه جان سخت باشد می­تواند همراه لحظه­های خوش زندگیتان باشد. این گوشی به راحتی می­تواند جایگزین دوربین دیجیتالی شما شود. در انتخاب یک گوشی دوربین­محور، انتخاب بین Pixon12 و Omnia HD مشکل می­شود.

دیگر رقیب Omnia HD، ویندوز موبایل Omnia II می­باشد. البته سامسونگ آنقدرها با هوش هست که گوشیهایش را متفاوت از هم بسازد. اما جمع این گوشیها مانند یک نشست دوستانه می­شود نه یک صدمه مرگبار جنگی.

ولی در چنین جنگی اگر قرار باشد که یک صفحه نمایش بزرگ AMOLED و قابلیتهای اسمارت­فون سلاح شما باشد بهتر است همان سیمبین را انتخاب کنید.

ما نام دیگر گوشیهایی را که ادعای رقابت با Omnia HD را دارند نمی­بریم. تفاوت عمده دیگر گوشیها همانطور که خواندید تصویر و ویدئو است. مثلا درمورد HTC Touch HD، اصلا نمی­تواند با Omnia HD رقابت کند. چرا که از نظر تصویری کم می­آورد و این رقابت، رقابت سنگین­وزنهاست!

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۱۱/۲۱
داداشم گوشی فروشی داره ولی هیچ گوشی رو با این عوض نکرده

مهمان

۱۳۹۲/۱۱/۲
گوشی خوبی بود.راضی بودم ازش...متاسفانه ازم گرفتنش/دوربین و صداش فوق الاده بود/تصویر و کیفیتچزوم عالی/باتری خوبی هم داره/حیف اندروید نبود/اکثر نرم افزارها مثل وی چت و... ساپورت می کرد.اما وایبر نه!

مهمان

۱۳۹۲/۵/۲
اگه اندروید بود می شد نور الا نور

مهمان

۱۳۹۱/۹/۲
alieh......